Luni, 26.11.2012
- Comenteaza
-
Trimite pe:
La câţiva ani distanţă de la apariţia tripletei franco-nipone formate din Citroen C1, Peugeot 107 şi Toyota Aygo, concernul Volkswagen a venit şi el cu un răspuns pe măsură. Nemţii au lansat nu unul, nu două, ci trei modele din acelaşi segment, menite să fure o cotă de piaţă cât mai mare din segmentul citadinelor.
În ciuda faptului că grupul Volkswagen deţine numeroase transmisii automate, tripleta proprie de modele mini a primit o transmisie manuală robotizată, din motive legate strict de costuri. Nu e cea mai fericită alegere din punct de vedere tehnologic, însă rivalii folosesc tot transmisii robotizate, aşa că Grupul Volkswagen nu a făcut decât să le replice concurenţilor cu un foc de artilerie de acelaşi calibru.
Aşadar, sub pretextul confortului, Citigo vine cu o transmisie robotizată cu cinci trepte, menită să le ia leneşilor o pedală din gând pentru a le uşura viaţa de zi cu zi. La nivel conceptual, totul sună bine, dar execuţia nu este întotdeauna strălucită.
Skoda Citigo (2011-2017)
1.0 Benzina 75CP Man5 Style
- Pret de pornire 8.355 €
- Pret model testat 11.055 €
- Taxa auto 45 €
Motor / Transmisie
Gama Citigo are la dispoziţie o singură motorizare, de 999 cmc, care are trei cilindri în linie şi dezvoltă 60 sau 75 CP. Noi am testat versiunea mai puternică, care oferă 95 NM, cu 3 în plus faţă de rivalii 107-C1-Aygo. Propulsorul este potrivit din toate punctele de vedere pentru o citadină, fiind silenţios la ralanti şi suficient în materie de putere şi reprize. Pentru oraş, nici că ai nevoie de mai mult.
În compania transmisiei manuale cu cinci trepte, Citigo se descurcă de minune atunci când ambreiajul este controlat de un om, aşa că am pornit la drum cu speranţa că unitatea robotizată va fi cât se poate de inteligentă şi rapidă. Ştiam din start că nu o să fie vreun DSG mai ieftin, fiind vorba de o tehnologie mult mai puţin sofisticată.
Ei bine, transmisia ASG chiar nu este o versiune mai ieftină a DSG-ului, ci este o soluţie ieftină şi atât. Chiar dacă nu-i prima transmisie pilotată pe care o întâlnim, ne-am străduit să înţelegem cum ar trebui să dozăm acceleraţia astfel încât treptele să nu fie schimbate haotic. Nu de puţine ori ne-am trezit că transmisia este nehotărâtă în privinţa alegerii treptei de viteză potrivite, aceasta alegând o treaptă superioară pe la jumătatea unui deal sau preferând să patineze ambreiajul şi să cupleze treapta 1 sau 2 la 6.000 rpm când noi încercam să accelerăm treptat în treapta superioară.
Încă de la primul demaraj, am observat că transmisia ASG este configurată pentru un economie de carburant, astfel că treptele sunt schimbate la turaţii mai joase, în speranţa că Skoda Citigo va obţine un consum cât mai bun. Transmisia ASG este foarte apropiată de ceea ce oferă francezii în oferta proprie în materie de performanţe dinamice percepute. Astfel, această variantă de transmisie le este recomandată doar celor care nu înţeleg de nicio culoare transmisia manuală şi preferă să se lase pe mâna tehnologiei. Orice ar spune apărătorii transmisiilor robotizate, unitatea ASG nu-i mai rapidă decât un om, nu-i mai confortabilă, nu-i mai ieftină şi nici mai eficientă.
Consum
Citigo are un consum mediu declarat de 4.5 litri la sută. Consumul urban este anunţat la 5.5 litri la sută, pe când consumul extraurban este de 4.0 litri la sută. În mod ironic aproape, rivalii lui Citigo ASG prezintă acelaşi consum mediu şi aceleaşi valori pentru consumul urban şi extraurban. Însă, dacă ar fi să-l punctăm pe Citigo pentru ceva, acel lucru ar fi nivelul de putere superior în raport cu cel al tripletei franco-japoneze.
Ca de obicei, atingerea valorilor anunţate se dovedeşte a fi extrem de dificilă în condiţiile traficului din România. În cadrul testului nostru, am obţinut un consum urban de 7.5 litri la sută, în condiţiile în care am rulat într-un stil de condus economic. Dacă lăsăm deoparte economia de carburant, consumul urban trece de valoarea de opt litri la sută.
Pe autostradă, la 120 km/h, Citigo afişează puţin peste 3.000 de rotaţii pe minut şi prezintă un consum de 6.2 litri la sută. În mediul extra-urban, consumul de carburant al lui Citigo ASG variază între cinci şi şase litri la sută, în funcţie de viteza de rulare şi stilul de condus abordat.
Performanţe
Fiind orientată spre un consum scăzut de carburant, transmisia lui Skoda Citigo ASG nu este optimizată pentru acceleraţii rapide. Astfel, sprintul 0-100 km/h este realizat în 13.9 secunde, iar viteza maximă este de 171 km/h. În timp ce viteza maximă a acestui model este net superioară celor trei modele din tripleta Peugeot-Citroen-Toyota, nu ai cum să te bucuri de ea prin România (legal vorbind). Asta dacă trecem cu vederea faptul că acest aspect este absolut irelevant pentru un model dedicat oraşului.
Citroen C1 se dovedeşte a fi mai rapid la acceleraţia de la 0 la 100 km/h cu 0.4 secunde, necesitând 13.5 secunde pentru a reuşi acelaşi lucru.
Interior
La fel ca la prima întâlnire cu Citigo, remarcăm un interior mai pragmatic decât cel găsit pe Volkswagen Up!. Asta pentru că maşina trebuie să răspundă unor categorii diferite de clienţi: tineri, familii care au nevoie de a doua maşină şi clienţi în vârstă care renunţă la maşina mare în favoarea uneia mai mici. Ei bine, design-ul interior pragmatic ar trebui să fie un punct în plus pentru Citigo, deoarece acesta este simplu şi nu va fi niciodată demodat. Revenind la interiorul modelului ceh, suntem la fel de plăcut impresionaţi de spaţiul de la bord, suficient pentru patru sau chiar cinci pasageri.
Scaunele din faţă au o formă interesantă, spătarul şi tetiera formând un corp comun, dar râmânem la dezamăgirea privind suportul lateral oferit de acesta. Fiind vorba de o necesitate a reducerii costurilor, suportul lombar nu are niciun fel de reglaj, iar reglajul volanului are o rază mai mică decât am fi dorit, ceea ce va necesita o scurtă perioadă de acomodare până la găsirea poziţiei optime. Vestea bună este că scaunele sunt moi, deci confortabile, şi sunt suficient de mari şi pentru pasagerii mai corpolenţi. Locurile din spate sunt suficiente pentru doi adulţi, fără să taie din portbagajul de 251 de litri, cel mai mare din segment şi egal cu cel al lui VW Up! şi Seat Mii. Interiorul are destul de multe spaţii de depozitare, "inventate" prin toate zonele posibile. Fie că vorbim de un mic buzunar amplasat pe scaunul din dreapta sau de buzunarele feţelor de uşi, ai unde să-ţi ţii lucrurile când eşti la bordul lui Citigo. Spre deosebire de tripleta 107-C1-Aygo, avem capac pentru torpedo, cu toate că volumul său nu este excepţional.
Per ansamblu, avem un interior reuşit, cu toate că materialele şi finisajele nu sunt de top (preţul nu ar fi permis asta) iar micile scăpări inerente acestui segment pot fi trecute cu vederea datorită soluţiilor ingenioase abordate pentru unele probleme care apar la alte modele din segment.
Preţ de achiziţie
Cea mai ieftină versiune a lui Citigo pleacă de la 8.355 euro cu TVA inclus pe piaţa din România. Cel mai ieftin Citigo cu transmisie robotizată pleacă de la 9.054 euro cu TVA inclus. Între timp, cel mai ieftin rival pleacă de la 10.660 euro cu TVA inclus, sumă la care un client îşi permite deja motorizarea de 75 CP din gama Citigo în compania transmisiei ASG.
Însă versiunea testată de noi, în compania nivelului de echipare Elegance, costă 11.055 euro cu TVA inclus. Deşi este mai scump decât Citroen C1 cu transmisie pilotată, Citigo ASG punctează la capitolul ofertă, fiind disponibile mai multe niveluri de echipare şi mai multe versiuni de putere în compania unei asemenea transmisii. Pe lângă asta, ceilalţi competitori au un preţ de achiziţie mai mare şi un singur nivel de echipare în compania căruia este oferită o transmisie robotizată.
Siguranţă
Citigo are cinci stele EuroNCAP. Nivelul de echipare standard al moedlului Skoda vine cu patru airbag-uri, două frontale şi două pentru cap şi torace - premieră în segment. Citigo are în standard ABS, ESP şi sistem de asistenţă la frânarea de urgenţă.
Modelul ceh poate fi echipat opţional cu un sistem de siguranţă pentru oraş, City Safe Drive, care frânează automat de la o viteză de până la 30 km/h atunci când detectează un impact iminent cu un obstacol aflat la mai puţin de zece metri distanţă.
Ţinută de drum
Fiind vorba despre un model citadin, era normal ca Skoda să-l configureze pe Citigo pentru un plus de confort. Astfel, suspensia este relativ moale, iar garda la sol este suficient de ridicată încât să-i permită lui Citigo să treacă liniştit peste bordurile de dimensiuni normale. Modelul ceh absoarbe gropile cât de bine îi permite suspensia, dar craterele mioritice ajung să zdruncine pasagerii oricărei maşini, indiferent de priceperea inginerilor.
Direcţia nu excelează prin precizie, dar nici nu necesită deosebit de mult efort pentru a fi manevrată. Cât timp şoferul îşi ţine ambiţiile sportive în sertarul cu vise, totul este sub control.
Vizibilitate
Skoda Citigo are oglinzi laterale de dimensiuni mari, acestea fiind preluate de la un model mai mare, precum cele ale lui Volkswagen Polo. Oglinda centrală are dimensiuni agreabile, iar amplasarea montanţilor nu îţi pune probleme la manevrele comune. Clienţii mai puţin abili în materie de parcări au la dispoziţie senzorii de parcare spate, oferiţi ca dotare opţională.
Tehnologie
În timp ce versiunea lui Citigo pe care am testat-o la lansarea internaţională din Portugalia era echipată cu aproape toate opţionalele disponibile în gamă, exemplarul din imaginile de mai sus nu era la fel de "norocos".
Însă faptul că nu avea sistem de navigaţie cu touchscreen sau trapă electrică din sticlă nu înseamnă că modelul era lipsit de dotări. Din contră. Avem la dispoziţie oglinzi electrice, geamuri electrice faţă, închidere centralizată, sistem audio cu mufă Aux, cruise control şi limitator de viteză, computer de bord. Din acest punct de vedere, Citigo îşi surclasează rivalii, cu toate că nivelul de top nu excelează în materie de dotări.
Design
Toţi designerii sunt de acord că este cel mai greu lucru posibil să desenezi un model accesibil. Cu cât e mai ieftină maşina, cu cât e mai greu să o desenezi şi să obţii o formă agreabilă. Designerii lui Citigo au avut o sarcină şi mai grea - au integrat noua faţă a mărcii din Mlada Boleslav pe Citigo, alături de mai multe elemente care au debutat în premieră pe acest model. Pentru ei sunt mari şi importante, pentru noi sunt aproape insignifiante, dar le enumerăm oricum: Citigo este primul model Skoda care are numele mărcii inscripţionat pe capacul portbagajului, iar noua siglă a mărcii Skoda a fost implementată în premieră pe capota acestui model.
În timp ce rivalii de la Peugeot şi Citroen încearcă să insufle un zâmbet pe modelele lor din acest segment, iar Aygo a primit şi el o parte din spiritul ludic al francezilor, situaţia este diferită pentru tripleta germanică formată din Citigo/Up!/Mii. Astfel, o marcă precum Skoda, cunoscută pentru orientarea sa aproape teutonă la capitolele raţionament şi spirit practic, nu putea să urmeze acelaşi registru, preferând să se concentreze pe insuflarea unei identităţi cât mai apropiate de cea a mărcii pe noul lor model.
Oricât de reuşit ar fi transplantul, cehii nu au reuşit să facă ceva mai frumos decât colegii lor de la Volkswagen şi Seat.
Ne-a placut
- Preţ competitiv
- Mai multe versiuni oferite alături de transmisia ASG
- Cinci stele EuroNCAP
- Cel mai spaţios interior din segment
Nu ne-a placut
- Răspunsul transmisiei în unele momente
- Consum de carburant în raport cu o manuală "clasică"
- Design prea conservator
- Finisaje şi materiale interior
Date tehnice - Skoda Citigo (2011-2017) 1.0 Benzina 75CP Man5 Style | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Skoda
-
Constructorul din Mlada Boleslav anunță că 28 de studenți din cadrul Skoda Auto Secondary Vocational School of Engineering lucrează la al 10-lea concept. Numele său va fi dezvăluit în curând. (Miercuri, 02 Aprilie)
-
Constructorul din Mlada Boleslav marchează jumătate de secol de la debutul modelului 130 RS. Un rival de temut pe circuit și în probele de raliu, acest model a dat startul gamei RS (Rally Sport). (Joi, 06 Martie)
-
Constructorul ceh de automobile anunță o versiune cu tracțiune integrală pentru Octavia facelift. Este disponibilă atât pentru varianta de caroserie hatchback cât și pentru cea Combi. (Miercuri, 26 Februarie)
-
Constructorul ceh de automobile anunță intrarea în producția de serie, la uzina din Mlada Boleslav, a noii Elroq. Vorbim despre cea mai accesibilă electrică a mărcii. (Joi, 23 Ianuarie)
-
Constructorul ceh de automobile a publicat o imagine teaser cu viitorul Enyaq facelift. Cu această ocazie aflăm și data lansării oficiale: 8 ianuarie 2025. (Luni, 06 Ianuarie)
Cam asta a "realizat" Skoda cu aceasta jucarie.
Mai Dane,mai bine taceai naibii din gura,ar trebui sa iti puna cineva scoci la maini sa nu mai poti abera zi de zi .Mai bine iti zic eu ce sa faci,ca sa nu mai pierzi timpul aberand pe AM.Intalneste-te la miezul noptii cu prietenul tau @zarnesteanu,si faceti cateva liniute la culoarea verde a semaforului,si dati-le gata pe pitzipoancele care put a muraturi.A si aveti grija,ca nu garantez pe fiabilitatea ghermancelor voatre.Asa ca in caz ca cedeaza amintiti-va iar ceea ce am spus eu pe AM despre fiabilitate in mai toate comentariile mele ostile.
Dane, hai sa-ti dau un raspuns simplu pentru care eu as alege o masina din clasa mini in detrimentul unui Sandero: masinutele astea mini gen 107 sau Citigo au fost gandite din start sa fie unele dintre cele mai bune din clasa lor, sa fie referintele segmentului. Si de aici rezulta o tinuta de drum mai buna, un confort mai bun... si apropo de putere: puterea mai mare a lui Sandero nu prea se simte datorita greutatii mai mari si a etajarii nu tocmai fericite a cutiei => si un consum mai mare. Oricum Sandero a fost gandita ca o masina medie... si mai multa (la propriu). Un alt argument care sincer ma face sa privesc cu jumatate de ochi marca Dacia, este caroseria negalvarizata.
Si inca ceva: Citigo are portbagajul de vreo 250 de litri. Pentu o familie tanara care foloseste masina preponderent in oras eu zic ca e suficient. Si daca e sa ne referim si la drumurile din afara orasului, sa amintim si de pozitia la volan?
Eu am condus Up! cu motorul de 75 CP, dotare de mijloc, cutie manuala iar pretul era undeva in jur de 9500. Sentimentul a fost unul destul de placut pentru o astfel de masina. Nu stiu, poate ca mi-a placut si pentru ca masina mea este una mica si m-am obisnuit cu spatiul interior sau cu cel al portbagajului care recunosc ca e mai mare ca la a mea. Dar pentru nevoile mele eu zic ca o masina de clasa mini este suficienta. Evident ca asta tine foarte mult si de modul cum va fi folosita masina. Pentru ca, daca este vorba de o familie cu 2 copii si care de multe ori merg mult cu masina in afara orasului, clar un Citigo nu e alegerea cea mai buna.
Dar pentru cei care merg mult in oras cu inca unul sau doi in masina, cred ca ar putea fi o posibila varianta.
Oricum VAG a mers pe ideea promovata de PSA-Toyota, de la forma caroseriei, pana la tipul de motoare. Doar ca a fost imbunatatita.