Drivetest SEAT Leon X-Perience (2014-2017)

2.0 TDI 150CP 4x4 Man
SEAT Leon X-Perience (2014-2017) zoom
de Dragoș Băltățeanu
Sambata, 25.10.2014
Eterogen

Seat plănuieşte să intre pe un nou teritoriu, cel al foarte apreciatelor compacte SUV. Pentru că SUV-urile alcătuiesc în acest moment unul dintre cele mai mari segmente din Europa, iar cine nu are un asemenea model în gamă pierde clienți importanți. Seat nu ascunde faptul că plănuiește lansarea unui SUV în 2016, dar până atunci a decis să se antreneze un pic, lansând o versiune cross a modelului Seat Leon ST.

Rețeta este clasică și deja folosită de aproape toți frații de grup ai mărcii Seat. Skoda o folosește, la fel și Volkswagen și Audi. Se ia un break și se adaugă elemente care să îl face mai robust, se adaugă o gardă la sol mai mare și nu neapărat tracțiune integrală. Se asezonează cu un look dur și se împletește o poveste de marketing în care sunt targetați oamenii dornici de aventură, natură și sporturi în aer liber.

Seat a inventat pentru asta o nouă submarcă, numită X-Perience. Sub acest logo este prezentat noul Seat Leon cu capacități off-road. X-Perience se alătură astfel modelelor speciale ca FR, Cupra sau Ecomotive.

Noul Seat Leon X-Perience poate fi deja comandat și la noi în țară, iar primele exemplare vor fi livrate în luna ianuarie 2015.

SEAT Leon X-Perience (2014-2017)
2.0 TDI 150CP 4x4 Man

  • Pret de pornire 24.580 €
  • Pret model testat 30.300 €
  • Taxa auto NC €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Pentru început, noul Seat Leon X-Perience va fi disponibil cu patru motorizări: trei diesel TDI și o benzină TSI. Dintre acestea, doar două motorizări diesel TDI de 2.0 litri vor fi disponibile pe piața românească. Astfel, putem alege între TDI-ul 2.0 de 150 CP asociat cu cutie de viteze manuală cu șase trepte sau performantul TDI 2.0 de 184 CP cu cutie de viteze automată DSG cu șase trepte. Ambele beneficiează de sistem Start-Stop, precum și de tracțiune integrală permanentă asigurată de un sistem Haldex de generația a cincea.

Pe piețele din vestul Europei mai pot fi alese și motoarele TDI de 1.6 litri și 110 CP, precum și motorul pe benzină 1.8 TSI de 180 CP.

În cadrul testului de lansare din Spania, am avut ocazia să conducem varianta de TDI de 150 CP cu cutie de viteze manuală. Motorul este cunoscut celor care au avut ocazia să conducă o mașină din grupul Volkswagen. Suficient de rafinat, cu rezerve destul de bune de cuplu, cei 340 Nm fiind disponibili între 1.750 și 3.000 rpm. Puterea maximă de 150 CP este dezvoltată între 3.500 și 4.000 rpm şi este arhisuficientă pentru uzul zilnic, Leon X-Perience fiind destul de sprinten pentru a-l satisface pe cel de la volan. Pentru cei care vor accelerații de domeniu sportiv pot opta pentru TDI-ul de 184 de cai, același motor care echipează și modelul Skoda Octavia RS TDI.

Revenind la mașina noastră de test, mai trebuie să spus că un minus ar fi timoneria un pic imprecisă a cutiei de viteze manuală.

Consum

Pe parcursul testului din Spania am putut conduce modelul Leon X-Perience pe o varietate de drumuri naționale și secundare, plus autostradă, trafic urban și chiar un mic traseu offroad. Deși are un profil mai înălțat, acest lucru nu se simte în mers la viteze de croazieră. Consumul oficial mediu de carburant pentru varianta cu motor TDI de 150 CP este de 4.9 litri/ 100 km. În timpul testului nostru, consumul înregistrat de computerul de bord a variat între 5.9 și 6.2 litri pentru fiecare 100 km parcurși.

Comparând modelul Leon X-Perience cu singurul modele concurent din aceeași clasă disponibil la noi în țară, Volvo V40 Cross Country D3, modelul cross din Suedia se dovedește a fi mai economic, cu un consum oficial mediu de 4.4 litri/100 km.

Performanţe

Cei 150 CP sunt transmiși către ambele punți prin intermediul diferențialului Haldex și asta ajută tracțiunea în condiții dificile. În ceea ce provește performanțele, Seat Leon X-Perience 2.0 TDI 150 CP are nevoie de 8.7 secunde pentru a accelera de la 0 la 100 km/oră, iar viteza maximă ce poate fi atinsă este de 208 km/h. Dacă optăm pentru motorul de 184 CP și cutia DSG cu șase trepte, accelerația se face în 7.1 secunde, iar viteza maximă este de 224 km/oră.

Seat Leon X-Perience nu are o concurență directă prea bogată. Cel mai puternic adversar este "verişorul" Skoda Octavia Scout, dar acest model încă nu a ajuns la noi în țară. Același lucru se poate spune despre foarte proaspătul lansat Volkswagen Golf Alltrack. Indirect putem compara Leon X-Perience cu Volvo V40 Cross Country și chiar și cu Opel Insignia Country Tourer, deși acesta din urmă este din clasa superioară. Dintre toate aceste modele, Leon X-Perience TDI 150 CP este cel mai rapid atât la capitolul accelerare cât și viteză de top.

Interior

Seat Leon X-Perience este oferit doar în nivel de echipare superioară, iar interiorul modelului este un loc foarte plăcut în care poţi să-ţi desfăşori activitatea de şofer. Fețele de uşi sunt finisate cu piele Alcantara, iar tapițeria scaunelor este combinație între Alcantara și piele normală. Totul se prezintă în tonuri elegante de maro și negru. Mai avem inscripția XP pe volan, precum și logoul 4Drive amplasat pe levierul cutiei de viteze manuală și lângă cel al cutiei DSG dacă maşina e echipată cu acest tip de transmisie. 

Poziția la volan este excelentă, cu multiple reglaje, inclusiv lombar. Dstorită faptul că modelul X-Perience este ceva mai înalt, avem o vedere amplă asupra traficului. Un spațiu de depozitare foarte bun a fost amplasat pe consola centrală, chiar în fața levierului cutiei de viteze, acolo unde putem pune un telefon mobil. Mai puțin inspirată a fost plasarea mufei USB în torpedou, alături de un prelungitor, dar care face dificilă încărcarea telefonului.

Spațiul este suficient pentru cinci pasageri, chiar și pe bancheta din spate, unde ai spaţiu generos pentru genunchi, impresia fiind că te afli într-o maşină de segment superior. Portbagajul este amplu, oferă un volum de 587 litri, iar dacă avem nevoie de mai mult loc putem rabata extrem de facil spătarul banchetei acționând două butoane amplasate în portbagaj. Un alt detaliu interesant sunt două puncte de ancorare amplasate pe marginea hayonului, de acestea putând fi agățate obiecte de maxim 1.5 kilograme atunci când hayonul este deschis. Seat mai oferă și un set complet de accesorii pentru modelul X-Perience, de la portbagaje externe la suporturi pentru biciclete și cârlige de remorcare.

Preţ de achiziţie

Seat Leon X-Perience poate fi deja comandat la noi în țară, iar primele mașini vor fi livrate în luna ianuarie a anului 2015. Două variante sunt disponibile, iar cea de bază este modelul testat de noi şi dotat cu TDI-ul de 150 CP și cutie manuală. Prețul pentru această variantă este de 24.600 euro. Pentru cei care își doresc mai multă putere, Seat oferă și TDI-ul de 184 CP și cutie DSG la 27.800 euro. 

Deși nu este încă disponibilă la noi în țară, Skoda Octavia Scout va fi cel mai mare rival pentru Leon X-Perience și ne putem aștepta la prețuri ceva mai mici de la marca din Cehia. În ceea ce privește rivalii de la Volvo și Opel, prețurile sunt sensibil mai mari. Un Volvo V40 Cross Country cu motor similar costă 26.900 euro, în timp ce Opel Insignia Country Tourer face parte din clasa superioară și are un preț de 33.200 euro.

Siguranţă

Seat Leon X-Perience nu a fost testat de către EuroNCAP, dar versiunea hatchback a modelului spaniol a trecut prin testele de impact în 2012. Seat Leon a obţinut un scor general de cinci stele și un excelent procent de 94% pentru protecția pasagerilor adulți. Protecția pentru copii a fost de 92%, iar scorul pentru protecția pietonilor de 70%.

Leon X-Perience vine dotat cu un set complet de airbaguri: două frontale, două laterale față, airbaguri cortină și airbag pentru genunchii șoferului. Opțional se pot comanda și airbaguri laterale spate. 

Ţinută de drum

Față de un Seat Leon ST normal, varianta X-Perience vine cu o gardă la sol cu aproape trei centimetri mai mare. Mai avem în plus și tracțiunea integrală permanentă, iar acest lucru mai adaugă câteva kilograme în plus. Însă comportamentul rutier nu s-a schimbat. Se simte faptul că mașina este o idee mai grea, dar asta este cam singura diferență față de un Leon ST. Leon X-Perience poate aborda un drum virajat de munte cu același aplomb, ținuta de drum fiind neutră, fără ruliu excesiv. Este o plăcere să rulezi și pe autostradă, zgomotul la vânt fiind aproape insesizabil, la fel și cel de rulare. Direcția este comunicativă, iar volanul este suficient de greu fără a deveni supărător.

Plusul oferit de Leon X-Perience este faptul că poate aborda un drum de macadam denivelat fără probleme. Datorită faptului că întreaga caroserie este amplasată mai sus şi pentru că beneficiezi de o serie de ranforsări suplimentare, maşina îţi permite accesarea fără absolut nicio problemă a drumurilor dificile. Am parcurs cu Leon X-Perience un drum cu pietre și praf, cu urcări și chiar cu o coborâre destul de abruptă. Am reușit să nu atingem nimic, iar Leon X-Perience s-a dovedit a fi în largul său. Nu trebuie, totuși, să exagerăm. Nu a fost gândit pentru off-road extrem sau pentru noroaie până la genunchi. Dar dacă vrem să mergem la munte și cabana este accesibilă doar pe un drum forestier, putem pleca fără griji la bordul unui Seat Leon X-Perience.

Tracțiunea integrală Haldex îl va face extrem de atractiv și în țările unde iarna își cere drepturile. Dotat cu anvelope corespunzătoare, Leon X-Perience poate aborda și drumuri acoperite cu zăpadă sau zone cu aderență mai scăzută.

Vizibilitate

Nu sunt diferențe majore la capitolul vizibilitate față de un Leon normal. Poziția la volan este excelentă, fiecare putându-și regla scaunul în poziția preferată. Suprafața vitrată este amplă, iar zonele cu vizibilitate redusă sunt minime. Luneta este un pic cam îngustă, dar nu ridică probleme deosebite. Pentru manevrele în zone mai dificile, există senzori de parcare care ne ajută în caz de nevoie.

Tehnologie

Seat și-a dotat modelul Leon X-Perience cu tot ce-i este necesar unui automobil modern. Dar în același timp a încercat să păstreze comenzi simple și ergonomice. Instalat la volan, totul este acolo unde te-ai aștepta să fie. Ceasurile de bord sunt ușor de citit datorită formei clasice analogice. Între turometru și vitezometru există un display destul de mare pe care sunt afișate informații de la computerul de bord sau sistemul de navigație. Apoi avem un display pe consola centrală. Grafica ar putea fi îmbunătățită, dar sistemul se dovedește a fi suficient de rapid atunci când apelăm la comenzile tactile. 

În ceea ce privește sistemul de tracțiune integrală, acesta nu necesită nici un fel de intervenție din partea celui de la volan. Își reglază singur tracțiunea în funcție de suprafața de rulare. Sistemul beneficiază de diferențiale electronice blocabile EDS și XDS pentru o mai bună tracțiune în viraje. Bineînțeles, există și sistemul electronic ESC pentru controlul stabilității.

Apoi, pentru modelul dotat cu motorul TDI de 184 CP avem sistemul Seat Drive Profile, care modifică răspunsul direcției, al accelerației și al cutiei de viteze DSG în funcție de preferințele celui de la volan. Acesta poate alege între patru moduri: Eco, Comfort, Sport și Individual. 

Apoi, opțional, Seat oferă faruri full-LED, sistem de cruise control adaptiv ACC ce poate adapta singur viteza de rulare în funcție de traficul din față plus funcție de frânare automată la viteze mici. Mai avem detector de oboseală pentru cel de la volan și avertizare la părăsirea accidentală a a benzii de rulare. 

Design

Noua generație Leon a impresionat la lansare prin liniile agresive și designul atractiv. Mult mai îndrăzneț față de clasicul Golf, noul Leon a atras mulți clienți și marca spaniolă este în creștere în Europa datorită acestui model. Imaginea modelului Leon se pretează excelent pentru versiuni sportive cum este Cupra, dar designerii grupului au dovedit acum că pot crea și o versiune cross cu un aspect interesant.

Bazată pe modelul Leon ST, versiunea X-Perience vine cu spoilere față spate redesenate, aripi evazate și protecții suplimentare pentru ieșirile în off-road. Spatele este acum mai musculos, iar din profil Leon X-Perience își păstrează linia dinamică, în ciuda siluetei înălțate. 

Seat Leon X-Perience ţinteşte clienții dornici de aventură și de ieșiri în aer liber. Însă, cel mai probabil, acest model va fi extrem de interesant și pentru familiile din țările estului Europei, unde drumurile sunt uneori dificile și tracțiunea integrală este un avantaj alături de capacitățile de soft-roader.

Nu ne-a placut

  • Cutie manuală ușor imprecisă
Date tehnice - SEAT Leon X-Perience (2014-2017) 2.0 TDI 150CP 4x4 Man
Combustibil
Diesel
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
1968
Lungime mm
4543
Putere maxima CP (rpm)
150 (3500)
Latime mm
1816
Cuplu maxim Nm (rpm)
340 (1750)
Inaltime mm
1481
Viteza maxima km/h
208
Greutate kg
1492
Acceleratie 0-100 km/h s
8.7
Ampatament mm
2636
Tractiune
integrala
Volum rezervor litri
55
Cutie viteze
M
Volum portbagaj litri
587
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre SEAT Leon X-Perience (2014-2017)

Ultimele teste

Comentarii (46)

  • mishazaitev
    Frumos si practic!
    25 5
  • la plus motor TDI hmm... daca era CRDI sau HDI sau chiar si un dCI (mai refinat usor decat cel de pe Dacia) unde il treceati?
    14 25
  • Suleyman Cunoscatoru
    @a : Unde sa-l treaca ?Este motor CR , NU PD !!!
    Lasa-ma ca am fost si azi cu un DCi din 2011 si nu e mai rafinat 100% !
    16 7
  • TC1900
    o masina reusita.

    din pacate preturile la noi sunt f mari pt seat. cine e interesat poate intra pe seat bulgaria sa vada discounturi acolo.
    15 5
  • Am intrat de curiozitate pe configuratorul de pe seat.ro si la un model X-Perience cu 184 Cp TDi si DSG + optionale (dar fara navigatie si piele) pretul urca spre 32.000 Euro!!! Daca adaugi toate optionalele cred ca ajungi la 35-36.000!!! Cam scump domnilor de la VW!
    Dar masina e frumoasa si foarte practica.
    22 2
  • "Seat Leon X-Perience nu are o concurență directă prea bogată. Cel mai puternic adversar este "verişorul" Skoda Octavia Scout, dar acest model încă nu a ajuns la noi în țară."
    Primul Scoout 3 s-a livrat in Romania in data de 08 octombrie 2014.
    11 2
  • miishaziatev
    @TC1900

    In Bulgaria TVA este 20%, iata o reducere a pretului cu 4% datorata statului si nu importatorului.

    In alta ordine de idei, iti doresc sa ai tu bani sa cumperi o masina ca asta. Te asigur ca orice dealer din Romania iti va oferi o reducere de 2-3000 euro la achitarea pretului intreg si de cel putin 1500 euro la un leasing cu avans 50%.
    10 4
  • o masina frumoasa si practica. sper sa se mai schimbe perceptia romanului de a cumpara skoda, avand in vedere ca seat-ul este mai ieftin si obtii discounturi mai bune.
    9 2
  • gigi_frana
    daca "low-cost"-ul asta Seat a luat 4.5, pai ar cam trebui sa ne asteptam la o nota de 4.8 - 4.9 pentru Golf Alltrack, nu-i asa AM?
    sau poate chiar primul 5.0 din istorie :)
    11 8
  • a dat si @a saracut un coment in care critica tdi si gata ati sarit cu minus. eu am auzit ca motoarele vw au probleme de fiabilitate mai ales tsi la care cica se rupe distributia pe lant
    14 11
  • razvanis
    @leo - pretul versiunii despre care zici pleaca de la 27.700 euro tva inclus, pana la 32mii asa cum te plangi ai pus optionale de 5mii de euro taticule, nu stiu daca mai ai ceva de comentat. Ca nu ai pus tu navigatie si piele e optiunea ta dar repet ai pus optionale de 5mii de euro ... adica aproape 20% din valoarea masinii. Si ma indoiesc ca pe piata gasesti ceva comparabil raportat bani / dotari / masina totusi este un motor de ultima generatie EU6 cu DSG si tractiune integrala ... eu stiu ca strugurii sunt acri, dar pentru unii sunt chiar foarte dulci, in special pentru cei care au bani de astfel de masini.
    16 8
  • @miishaziatev
    iti multumesc pt gândurile calduroase la adresa finantelor mele.

    in alta ordine de idei - link catre preturile din bg la seat leon st - e o reducere din pretul de intreg de 12%, fara leg cu tva
    http://www.seat.bg/ckfinder/userfiles/files/BG%20NEW%20Pricelist%20MY15%20-%2008_07_14%20New%20Leon%20ST.pdf

    asa ca fapt divers si pe mobile.de , m-am uitat la un seat leon St nou - pe stoc si surpriza e mai ieftin ca la noi , deci probabil VW din dragoste pt romani le da preturi de preturi
    10 7
  • johnny_Zwee
    nu mai credeti ma toate lucrurile de le auziti, mai filtratile si voi!!! Pana nu faci un test drive si pana nu conduci modelul respectiv masina nu-ti poti face o impresie despre ea, doar dupa aparente. Asa arata bine!
    13 3
  • iulian27
    cei de la ,, automarket ,, va felicit pt modificari dar totusi de ce mi-ati sters comentariul va e rusine sau..........a.......nu ati vrut sa vada si altii cacofoniile voastre
    2 12
  • Suleyman Cunoscatoru
    @iulian27: Deobicei greselile pe care le fac si pe care noi le aratam, sunt corectate si comentariile sterse.
    1 11
  • @razvanis - in legatura cu acreala strugurilor, conduc o masina cu un pret dublu fata de acest Seat. Ar fi bine sa te pui la punct cu matematica si sa vezi ca de la 27.700 la "spre 32000 " nu sunt 5000 de euro iar 20% din 27.700 sunt peste 5500. Iar pe viitor sper sa folosesti cu mai mult bun simt verbele din comentariile tale si sa intelegi ca nu toti am "fugit" de acasa inainte de 7 ani....
    5 16
  • Mecanicu'
    Se poate spune ca incepe sa se creeze un segment distinct pe piata auto dominat de grupul VW:

    - Volvo XC70
    - Audi A6 Allroad Quatrro
    - Audi A4 Allroad Quattro
    - VW Passat Alltrack
    - VW Golf Alltrack
    - Skoda Octavia Scout
    - Seat Leon X-perience

    Acestea sunt modelele care conteaza in acest segment. Opel a incercat ceva cu Opel Insignia Country Tourer insa s-a dovedit a fi doar un set de plastice aplicate pe masina cu aceeasi garda la sol ca si break-ul, fara alte imbunatatiri. La fel este si cazul pachetului outdoor de la skoda superb.

    Consider ca aceste masini sunt foarte potrivite pentru Romania - datorita infrastructurii rutiere de exceptie :) - dar si pentru oamenii activi care obisnuiesc sa iasa de pe strada pe drumuri forestiere, sa mearga la pescuit ori au activitati in aer liber.

    Principalele avantaje:

    - tractiune permanenta 4x4 performanta - foarte folositoare pe zapada, gheata, atunci cand ploua reduce considerabil riscul de acvaplanare
    - consum de combustibil redus fata de SUV-uri
    - costuri de intretinere foarte bune - de la VW Passat Alltrack in jos toate masinile cantaresc maxim 1550 kg si merg pe anvelope de 17. este clar ca vom avea costuri rezonabile fata de un SUV de peste 2 tone, cu suspensii mai scumpe, anvelope mai scumpe, discuri si placute de frana mai scumpe, revizie mai scumpa, consum mai mare, asigurari, taxe si impozite mai mari.
    - sunt foarte spatioase, portbagaj incapator peste 550 litri
    - sunt mai confortabile decat break-urile datorita trenului de rulare off-road special reglat.
    - sunt mai solide decat break-urile datorita ranforsarilor suplimentare, astfel riscul de scadere a rigiditatii masinii in timp este mai scazut

    Mie personal imi plac aceste masini si le gasesc foarte utile , confortabile, rezistente si "oneste"

    Un articol bun al celor de la Automarket, cu o singura recomandare: Volvo V40 Cross Country D3 poate fi comparat doar cu Mercedes GLA nicidecum cu vreunul din modele de mai sus, datorita faptului ca sunt considerabil mai lungi si mai late decat Volvo.
    51 2
  • Comentariul dat de Mecanicu' la acest articol este cel mai pertinent
    16 0
  • @miishaziatev
    In Germania preturile de pornire la configurare sunt:

    - www.seat.de ----- pentru seat xperience 150 cp pet de pornire - 29.740 euro----- pentru seat xperience 184 cp pret pornire 33.060 euro

    - www.skoda.de ----- octavia scout 150 cp pret de pornire - 30.250 euro , octavia scout 184 cp pret pornire 32. 650 euro

    In Romania preturile sunt:

    - www.seat.ro ----- seat x-perience 150 cp pret de pornire 24.580 euro ---seat xperience 184 cp pret de pornire 27.779 euro

    -www.skoda.ro ----octavia scout 150 cp pret de pornire - 24.957 euro , octavia scout 184 cp pret pornire 27.280 euro

    Pentru masinile enumerate mai sus, in Romania, preturile de pornire ar putea fi mai mici cu 850 - 950 euro daca TVA-ul ar scadea la 19%
    5 0
  • In Germania preturile de pornire sunt mai mari pentru ca variantele de baza au echipare mai bogata ca la noi. Multe din dotarile de serie de pe piata germana apar la noi pe lista de optionale la preturi maricele.
    9 19
  • @Mecanicu': ai bagat modele diferite in aceeasi oala (ce cauta A6 allroad alaturi de A4/Passat si Golf/Octavia/Leon ? - deja sunt 3 clase diferite de caroserie), iar unele avantaje enumerate de tine sunt de-a dreptul puerile, fara a avea o informare sau experienta personala cu astfel de masini. Astfel:
    - "tractiune 4x4 perfomanta": mai toate au Haldex, doar A4/A6 vin cu Torsen. Deci, aici mai trebuie studiu ca ajungem sa comparam mere cu portocale. Eu folosesc altfel adjectivul de "performant" in ceea ce priveste AWD-urile (atentie, nu vb de 4x4): symmetrical AWD de la subaru si X-drive de la BMW sunt cam cele mai performante la ora actuala.
    - "consum redus de combustibil fata de SUV-uri": relativa afirmatie. Daca pe Leon/Octavia/Golf prinzi un motor subdimensionat (TSI-uri mici), atunci esti mancat. O Mazda CX-5 (SUV), pe benzina, va scoate consumuri mult mai bune decat turbo-uri mici pe caroserii intinse la maxim pe platformele respective. Iti zic din proprie experienta.
    - "sunt mai confortabile decat break-urile datorita trenului de rulare off-road special reglat": majoritatea modelelor de volum (octavia/leon/golf) au acceasi suspensie ca variantele standard (poti sa intrebi la deleri despre asta). A6 allroad vine cu optiune de suspensii reglabile, aia e altceva (dar si pretul pe masura). Faptul ca sunt mai inalte => ruliu mai mare => senzatie de barca pe drumuri virajate (vezi orice review pretinent, incepand cu sandero vs varianta stepway si terminand cu A4 Avant vs A4 Allroad). Solutia: suspensii adaptive, acolo unde exista ca optiune.
    - "sunt mai solide decat break-urile datorita ranforsarilor suplimentare": total gresit. Daca tu crezi ca un model din asta de tip allroad are altceva decat niste elemente de protectie, o garda la sol mai mare, o suspensie mai moale (in unele cazuri) si tractiune integrala, te inseli amarnic. Elemente de rigidizare suplimentare strict dedicate pt off-road eu unul n-am vazut decat la la Jeep Wrangler, la trecerea de la modelul standard la cel Rubicon. Or mai fi si la alte masini 4x4, dar in nici un caz la struto-camile de volum nu se va gandi producatorul la asa ceva.

    De preturi nu comentez, fiecare face ce vrea cu banii.
    4 19
  • Mecanicu` : haldex nu e tractiune 4x4 permanenta. din ce stiu, nici macar un 4x4 lock nu au - sa blochezi diferentialul central.
    doar la audi - anumite motoare totusi (a4, a5 a6 a7 si a8 precum si s, rs si all road) ai sistemul asta permanent (din grupul vag ma refer)
    5 15
  • obbie: xdrive de la Bmw, nici ala nu e un 4x4 clasic, e permanent intradevar, dar e setat 40% fata, 60% spate, axat spre sportivitate mai degraba, nu offroad. nu are nici asta un "lock" clasic 50-50, e dinamic in functie de drum..
    eu il consider pe locul 3 ca si sistem AWD, dupa audi si subaru. e si rover pe acolo, dar doar cu defenderul...
    3 16
  • @mog: pai clar eu m-am referit doar la sisteme de tip awd cand am zis de bmw x-drive si s-awd.

    Nu am avut ocazia sa fac teste cu bmw pe rampe amenajate special pt evaluarea acesor sisteme, dar din ce-am vazut la tot mai multi review-eri independenti este foarte apreciat. Si, nu in ultimul rand, chiar pe forumul subaru romania au aparut voci care recunosc ca x-drive-ul a ajuns din urma sau chiar depaseste (generatiile mai noi) s-awd-ul.

    Iar de audi ce sa zic, pana la A3 si TT se foloseste haldex, de la A4 in sus torsen. Comparatii intre cele doua sisteme gasesti f multe pe net. Fiecare are avantajele si dezavantajele sale. Generatile noi de Haldex sunt chiar f bune (in plus, e sistem proactiv). Si tot pe net sunt multe teste tehnice (pe rampe) comparative intre Q3 si X1, Q5 si X5, etc.
    E mare pacat ca la noi in Ro nu avem astfel de teste (review-urile auto pun accent pe alte aspecte), asa cum de exemplu, exista la rusi (cred ca cele mai multe demo-uri/teste offroad cu subaru XV le-am vazut la ei).

    Bottom line, e foarte important ca cineva care vrea sa cumpere masina cu tractiune integrala sa stie ce fel de sistem foloseste acel model, sa inteleaga cum functioneaza d.p.d.v. tehnic, sa fie constient de capabilitatile lui (comparativ cu alte sisteme oferite de alte marci) si nu in ultimul rand sa se documenteze despre avantajele si dezavantajele fiecaruia (ex: multa lume uita ca un diff are nevoie de schimb ulei/filtre).
    5 13
  • corect
    daca`ti doresti un sistem 4x4 bun doar pt sosea, sportiv, evident xdrive cred ca e alegerea nr1.
    daca insa mai iesi de pe sosea, in special daca ai un suv, audi, subaru sau rover sunt mai potrivite.
    restul, sistemele astea nepermanente sunt ok daca le stii limitele, asa cum ai zis si tu.
    4 18
  • Mecanicu'
    @ Obbie @mog

    1. Nu am amestecat clasele am vorbit de un segment in care am incercat sa evidentiez break-urile cu un minim de capabilitati in afara soselei. de exemplu BMW are segmentul X - X1, X3, X4 etc este clar ca X1 este mult mai mic decact X5 insa fac parte din acelasi segment clasa X. Eu cred ca aceste break-uri pot fi reunite intr-un segment.

    2. Haldex de generatia a V-a este un sitem de tractiune integrala foarte performant, iar asta nu o dovedesc testele auto, nu o spun eu nedocumentat. In decembrie 2013 automotor si sport a facut un mega test pe zapada in Alpi cu masini din diferite clase cu tractiune integrala: Porsche Cayene, Range Rover, Subaru XV, VW Multivan, LexusRX, Opel Mokka, VW Golf. La acest test pe zapada VW Golf cu tractiune integrala Haldex de generatia a 5-a a obtinut locul 3 dupa Porsche Cayene si Range Rover cu rezultate remarcabile aici linkul:

    http://www.4wheelfun.de/news/sieben-allradsysteme-im-vergleich-suche-nach-grip-6628940.html

    3. Aici nu discutam de Mercedes clasa G, Jeep Wrangler Unlimited Sahara, Land Rover Defender - masini cu garda la sol de 40 cm si dedicate terenului accidentat, dealtfel aflate in dotarea multor armate din lume pentru capabilitatile lor. Ca sa-ti faci o idee BMW X5 are garda la sol de 22 de cm iar Skoda octavia scout 17,5 cm.

    4. Consum. 4x4 inseamna in primul rand diesel nu benzina. O masina 4x4 diesel are consum si cuplu mai bun decat 4x4 pe benzina. Din ce motive ti-ai lua un 4x4 pe benzina in afara faptului ca doresti sa vezi cum este sa consumi 25 litri la suta de km?

    5. Skoda Octavia Scout/ Seat Leon Xperience nu au acelasi tip de suspensie ca varianta break...ca sa scurtam discutia uita-te aici la specificatiile producatorului diferit fata de varianta break - X-PERIENCE (diferit fata de Style) ---scrie clar TREN DE RULARE XPERIENCE in limba romana:

    http://www.seat.ro/countries/ro/files/pricelists/lest.pdf

    Exclus comportamentul de barca - este o afirmatie neintemeiata si nejustificata. Majoritatea testelor revistelor de specialitate remarca diferente insesizabile fata de variantele break din punct de vedere al stabilitatii, un comportament rutier exemplar si confort superior. Deasemenea aceste break-uri cu pachete off-road sunt considerate de specialisti dela la Auto Bild, Automotor si Sport si Top Gear o alegere inteligenta in defavoarea SUV-urilor masive.

    Seat Leon Xperience si Skoda Octavia Scout vin spre deosebire de break-uri cu diferential blocabil XDS in combinatie cu tractiunea 4x4...asta este iarasi trecuta in lista de dotari de serie. Cine doreste poate sa vada cum functioneaza haldex generatia a V-a aici : http://www.youtube.com/watch?v=ZSkwYwgd3ZI

    Mai sus am explicat cat am putut de bine, documentat, cu link-uri ale revistelor de specialitate si conform documentatiei tehnice disponibile pentru modele in discutie. Stiu multi vor spune ca nu sunt de luat in seama insa cand si revistele auto frantuzesti si englezesti si germane si americane spun ca din punct de vedere tehnologic si al confortului VW golf 7 nu are concurenta sa stiti ca asa este. Dupa cum se vede si in acest test a obtinut acest golf transformat in seat un punctaj foarte mare...pentru o parere cat se poate de pertinenta testati masinile care va intereseaza!

    Am impresia ca politicienii de azi sunt oglinda noastra. Majoritatea vorbesc fara argumente, fara dovezi pe principiul "Ce smecher sunt! Ce ti-am zis-o" si din cauza asta lucrurile merg asa in tara asta si suntem unde suntem.

    @mog esti total pe dinafara spui niste lucruri inspaimantatoare
    40 2
  • @Mecanicu' - sunt de acord cu multe dintre cele mentionate; aici insa: "tractiune permanenta 4x4 performanta - foarte folositoare pe zapada, gheata, atunci cand ploua reduce considerabil riscul de acvaplanare" am mari semne de intrebare si te-as ruga sa elaborezi putin. Parerea mea este ca viteza la care se produice acvaplanarea e determinata doar de anvelope si suspensie. Iar peste 90-100 km/ora acvaplanarea e 'garantata' indiferent de profilul anvelopelor si calitatea suspensiei.
    6 0
  • Mecanicu'
    @ Snow

    Hans-Joachim Stuck pilot german foarte apreciat - o legenda in germania - face aceasta afirmatie la minutul 1:33 in acest drive test cu skoda octavia 4x4:
    http://www.youtube.com/watch?v=7SVf5wzwl6g

    Spune ca tractiunea 4x4 este la fel de importanta ca ABS-ul si ca reduce riscul acvaplanarii.

    Explicatia este simpla: acvaplanarea este o pierdere a aderentei, a contactului cu asfaltul iar masina devine de necontrolat exact ca in cazul in care pierzi controlul masinii pe zapada. In acel moment intervine sistemul de tractiune integrala care transmite puterea catre rotile care au aderenta mai buna si opreste tractiunea pe cele pe care s-a pierdut aderenta. toate astea se intampla cu ajutorul diferentialului blocabil si al sistemului electronic de mentinere a stabilitatii.
    Aici video:
    http://www.youtube.com/watch?v=ZSkwYwgd3ZI

    Nici nu se pune problema sa nu ai anvelope de vara ok sau de iarna dupa caz. Calitatea anvelopei ajuta fara nicio discutie.
    14 1
  • Mecanicu'
    Scuze aceasta este formularea corecta:

    Spune ca tractiunea 4x4 este la fel de importanta ca ABS-ul si ca reduce riscul pierderii stabilitatii si controlului masini cand intervine fenomenul de acvaplanare.

    ce sa-i faci, faci economie de cuvinte schimbi sensul propozitiei...
    6 0
  • wow mecanicul, ne dai un test facut de nemti in care golful iese cel mai bun. asta da impartialitate.
    te provoc oricand la o discutie despre sistemele 4x4...
    2 6
  • apropo,ca sa stii si tu, un sistem gen haldex, magna etc, nepermanent, nu va fi niciodata, dar niciodata mai bun ca un awd. nici macar pe sosea.
    in primul rand sunt toate asimetrice, si vei avea torque steering...
    eventual ia si noteaza...
    1 6
  • @Mecanicu: Zici asa:
    " Aici nu discutam de Mercedes clasa G, Jeep Wrangler Unlimited Sahara, Land Rover Defender"
    " Consum. 4x4 inseamna in primul rand diesel nu benzina"

    Pai nu vorbim, dar ce cauta 4x4 in discutie nu inteleg. Nu stiu daca chiar confunzi un sistem 4x4 (cu diferential blocabil) cu cele de tip awd (permanente sau nu) sau folosesti 4x4 ca termen de marketing (a se vedea Octavia 4x4 care n-are nici o treaba cu 4x4). Masinile de care se discuta aici sunt din a doua categorie.

    Despre consum nu faci decat sa-mi intaresti convingerea ca vii cu idei preconcepute in ceea ce priveste motoarele pe benzina cuplate cu transmisii awd. Fa un test cu Subaru benzina sau Mazda CX-4 AWD benzina si ai sa ramai surprins. De CX-5 iti zic din proprie experienta, consumuri de 10l in oras iarna, 7.5 extraurban. Doar datorita faptului ca alti producatori au dat fail cu motoare pe benzina (si bat aici catre cele turbo) pe suv-uri, asta nu inseamna ca tre sa-ti cumperi diesel.

    Capabilitatile acestor break-uri (si suv-uri mici - gen X1/GLA) sunt egale cu cele oferite de un Logan. Garda la sol e f mica (17 cm la X1..hai sa fim seriosi), iar unghiurile de degajare mai proaste decat la un Logan. Multi isi vor face mari iluzii in legatura cu aceste struto-camile cand chiar nu e cazul.

    Reviste de "specialitate" nu ma intereseaza. M-am lamurit acum multi ani cum se fac clasamentele acolo (atat masini, cat si pneuri). Daca era sa ma iau dupa reviste nemtesti, inecam 23k euro intr-un golf cu a/c manual si bara torsiune spate , dar vezi domn`le aveam masina clasata bine in topuri.

    Din pacate, lumea nu prea mai trece prin filtrul gandirii astfel de decizii si e influentata f mult de marketing. Si eu unul cred ca asta e si tinta acestui segment de masini. Dupa 5 ani de utilizare a unui break "4x4" va veti da seama ca nu a adus nici un avantaj fata de varianta normala.
    6 5
  • mishazaitev
    @mog

    Partea cu lipsa de obiectivitate a testelor facute de publicatiile germane este un mit, din pacate mult prea des reluat de catre fanii masinilor non-germane.

    Intr -unul din numerele de anul acesta al Autobild era publicat un test de fiabilitate ale mai multor masini de clasa mica produse pana in 2004 efectuat in Germania. Practic era un ghid pentru cei care doreau sa achizitioneze asemenea modele sh.

    Culmea este ca prima masina germana de acest tip inclusa in top, Polo, se afla pe un loc de mijloc dupa cel putin 3 masini japoneze (yaris, swift si micra) dar si dupa hyunday getz. Mai mult decat atat, corsa din generatia respectiva, facea parte alaturi de Clio si Peugeot 205 din categoria masinilor despre care autorii testelor spuneau ca, desi au inregistrat volume importante de vanzari, nu sunt deloc fiabile.

    Legat de superioritatea AWD, partial ai dreptate in sensul in care e posibil ca tinuta de drum a unui vehicul dotat cu tractiune cu adevarat permanenta sa fie mai buna in conditii de exploatare extrema chiar si pe sosea. Insa acesta nu este un criteriu de alegere a unei masini. Nu stiu de ce, dar sunt limuzine u tractiune pe o singura punte in care te poti deplasa extrem de confortabil. Si apoi uzura, consumul, costurile de intretinere sunt factori la fel de determinanti in alegerea unei masini. Nu intamplator chiar si producatorii japonezi consacrati Nissan, Suzuki, Mitsubishi folosesc pe henul acesta de masini sisteme de tractiune integrala la care un mod normal tractiunea este pe o singura punte. Nu stiu cati dintre clientii de ASX sau de SX4 merg pe asfalt in modul 4x4 de dragul placerii de a conduce.

    Pe de alta parte, atunci cand lauzi cu atata patos anumite masini si anumite sisteme, mai spune-ne si preturile. Ca si eu mi-as cumpara Land Cruser, sau Pajero nou cu 25 000 de euro.
    3 2
  • @Obbie
    Hai sa vorbim despre Subaru ca tot faci apel la experiente personale.
    Eu sunt la al doilea Forester. Primul a fost in 2.0 benzina. Consum in Bucursti 12-15. Cu reductorul pus manca si 25. Actual este un 2.5 XT 15-17. Nu are reductor, desi i-ar trebui, recunosc.

    Da, chiar nu mi-as mai lua un 4x4 pe benzina. Poate o NIVA cu care sa ies iarna din zapada sau sa merg la pescuit.

    Apropos de Logan, daca tu imi spui mie ca unde intri cu Octavia Scout, intri cu Loganul si mai si iesi, chiar cred ca ar trebui sa-ti mai pese de revizte.
    3 4
  • mishazaitev
    eu am scris @obbie
    0 0
  • mishazaitev: hai sa ne intelegem. eu vorbeam cu semidoctul mecanicu` (probabil de masini lego) si afirmatiile lui aberante cu haldex care in viziunea lui bate orice sistem awd permanent.strict asta. el habar nu are ce un open diferential si XDS`ul de la VAG, fac pariu.
    cat despre ce merita sa cumperi, sau nu, cat costa una sau alta, e total alta discutie si pornim una daca vrei, separat.
    eu unul as alege mereu un sistem de tractiune cu deferential mecanic, gen Torsen sau LSD si nu unul reactiv, electronic, gen haldex sau magna.
    3 7
  • inca o chestie, intradevar, rational, judecand logic, un haldex din asta e mai mult decat suficient pt un break (si nu numai), fie el si cu tenta offroad.
    mai usor, consum mai bun, mai simplut si mai ieftin. chestii pe care nu ai cum sa le eviti cand iti cauti o masina, si iti doresti si 4x4.
    asta nu inseamna ca e si mai bun, e doar suficient pt unii sau altii. atat.
    1 4
  • ce`ti trebuie reductor misha la 2.5 xt? ai turbo, cuplul mare destul de jos, forester nu e masina de hard off road...nu ti trebuie reductor sa iesi din nameti la un turbo benzina sau diesel...
    la aspirat, da. toate subaru au ala pe aspirate.
    1 3
  • mishazaitev
    Ai si dreptate si un vot pozitiv din partea mea. -::))
    Totusi, hai sa nu ne mai jignim, chiar daca indemnul asta vine din partea unuia care, recunosc, nu ezita sa intepe cand are ocazia.
    0 1
  • la caruta asta de bani imi iau c5 hydractive 3+ si automata + bani de motorina si revizii cativa ani...auzi tu Eco, Comfort, Sport și Individual...mai usor cu marketingul ca avem destui ignoranti atehnici
    2 10
  • Soarec
    Ce tari sunteti voi ma, daca sunteti fani subaru, citroen etc chiar nu inteleg de ce cititi articole despre masini din grupul VW..

    Eu unul nu-mi pierd timpul sa citesc vreodata un articol despre vreun jeg de pegeut, citroen, fiat...pentru simplu fapt ca nu ma intereseaza, nu sunt convins ca alea sunt masini si este greu sa ma convinga cineva....

    Pana la urma cele mai bine vandute masini noi de import in Romania sunt VW si Skoda....puteti sa va dati voi cu curul de pamant cat vreti asta nu se poate schimba cu vorbe ci cu fapte
    12 3
  • Mecanicu'
    in primul rand AWD inseamna all-wheel drive (AWD) systems - iar Haldex Traction AB is a division of the Swedish manufacturing company Haldex AB. It specializes in the development and manufacture of intelligent all-wheel drive (AWD) systems.

    @ mog & @ obbie, smecherii de serviciu sa le spuneti la aia de fac Land Rover, Lamborghini si Bugatii ca folosesc o tractiune de rahat dupa capul vostru --- Haldex 5

    The Haldex 4WD system is currently used in the following vehicle models:

    Volkswagen Group (Volkswagen AG)[15]
    Audi A3 quattro
    Audi S3
    Audi Q3
    Audi TT quattro
    Bugatti Veyron
    SEAT León 4
    SEAT Altea Freetrack 4
    SEAT Alhambra 4
    Škoda Octavia 4x4
    Škoda Superb 4x4
    Škoda Yeti 4x4 (Haldex Fourth Gen)
    Škoda Yeti Outdoor 4x4 (Haldex Fifth Gen)
    VW Golf R
    VW Bora 4motion
    VW New Beetle RSi
    VW Passat 4motion B6 Platform
    VW CC 4motion
    VW Sharan 4motion
    VW Tiguan
    VW Golf IV 4motion
    VW Multivan 4motion
    VW Caddy 4motion
    VW Transporter 4motion
    Lamborghini LP 700-4
    Volvo Cars
    Volvo S40 AWD
    Volvo V40 Cross Country AWD
    Volvo V50 AWD
    Volvo S60 AWD
    Volvo V60 AWD
    Volvo S60R AWD (Second Gen 2004-2005, Third Gen 2006-2007)
    Volvo XC60 AWD (Haldex Fourth Gen)
    Volvo V70 AWD (Third Gen 2008-2009, Fourth Gen 2010-2012, Fifth Gen 2013 - )
    Volvo S70 AWD
    Volvo V70R AWD (Second Gen 2004-2005, Third Gen 2006-2007)
    Volvo XC70 (Second Gen 2003-2005, Third Gen 2006+)
    Volvo S80 AWD
    Volvo XC90 AWD (Second Gen
    15 2
  • Mecanicu'
    @ mog @ obbie

    ce dragi imi sunteti voi astia tineri si infierbantati!

    Ma sa aveti voi bani pe cat aveti gura de mare si sa va luati Mercedes clasa G ca sa nu mai comentati ca nu va ajunge tractiunea... sa nu va mai aud pentru ca..... cu din astia ca voi nu o mai scoate omu' la capat.

    Deci concluzia: daca vine vreun tanar la tine sa te ia la misto ca masina ta are tractiune integrala Haldex, raspunsul este ca Haldex are si Lamborghini, Bugatti, Land Rover, Volvo Si Audi, asta ca sa nu mai lungiti discutia inutil!
    16 1
  • Mecanicu`: n`ai inteles nimic. la fel si Soarec. ce zic eu si ce intelegeti voi.
    n`am zis nicaieri ca aia e de rahat si alta e perfecta. am zis doar ca una e mai buna decat cealalta. nu de 100 de ori mai buna, doar mai buna si pe sosea si in offroad. atat. una e mecanica, alta e electronica. una e permanenta alta e dinamica. samd.
    1 4
  • Mecanicu' @mog
    1. Prietene, imi primul rand eu nu te-am jignit cum ai facut tu mai sus

    2. Am un minim de cultura automobilistica, si inteleg perfect despre ce este vorba

    3. Nu exista masini care sa exceleze la toate capitolele, ori sunt foarte bune in offroad, ori sunt foarte bune pe strada.

    4. Constructorii au inteles punctul 3 si astfel a aparul Xdrive-ul de la BMW care pana in ziua de astazi face treaba foarte buna pe sosea, poate cea mai buna treaba, insa in offroad nu e buna de nimic. Avantaje greutate scazuta, consum mic, sta masina pe strada ca trenul pe sine. Astefel VW s-a bagat si el si a adoptat Haldex V, la fel de capabil ca xdrive-ul.

    Tractiunea fier pe fier sau lama pe lama cum s-ar spune este mult mai grea, consuma mai mult, este mai brutala si mult mai potrivita in offroad, bineinteles insotita de o sumedenia de comenzi ce permit cuplarea/decuplarea reductorului si a diferentialelor blocabile. Avantaje: foarte rezistenta in timp, foarte capabila in offroad. Cu toata responsabilitatea afirm ca pe autostrada acest sistem 4x4 nu este la fel de capabil ca unul electronic de la BMW sau VW.

    Skoda octavia sedan 4x4 2.0 tdi, 110kw, 150 cp, consum mediu 4,7%
    cu tractiune integrala haldex si cantareste fix 1433 kg.
    9 0
  • Mecanicu e cel mai tare pentru că ştie ce vorbeşte şi este documentat. Restul sunt nişte şoareci opăriţi care peobabil unii nici nu au carnet. Eu am Passat Alltrack de 8 luni şi sunt mulţumit de el. Este o maşină care îţi dă încredere în orice situaţie şi în niciun caz nu există senzaţia de barcă. Singurele nemulţumiri sunt consumul (indiferent cum şi unde ai merge nu scade sub 8,5/100 motorină) şi zgomotul la rulare.
    5 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru