Test de anduranta Renault Zoe (2012-2017)

87CP Aut Zen
1088
Renault Zoe (2012-2017) zoom
de Mircea Meșter, Foto: Ciprian Mihai
Miercuri, 19.08.2015
Final de test electric. Trei săptămâni, 1088 de kilometri, costuri de rulare 54 de lei

Weekend-ul 22-23 august

Final. Au trecut fix trei săptămâni de la momentul în care porneam pentru prima dată din faţa casei cu Zoe, timp în care s-au adunat fix 1088.1 kilometri parcurşi prin Bucureşti şi împrejurimi. Sau, ca să ne fie mai uşor, 1100 de kilometri. Nu e încă vremea concluziilor, pe care le voi trage abia mâine într-un articol final care va include calcule detaliate paralele între costurile de achiziţie şi utilizare ale unei electrice şi ale unor maşini echivalente pe motorină şi benzină. Cert este că un astfel de test este o provocare şi pentru noi, cei din spatele monitoarelor, pentru că trebuie să detaliem şi să calculăm absolut fiecare kilometru pe care-l facem. E, dacă-mi permiteţi o paralelă economică, mai rău decât dacă ar trebui să facem o foaie de parcurs detaliată zilnică.

Dar tot răul spre bine. E o plăcere să vezi cum maşinile astea chiar funcţionează, sunt complet viabile pentru o utilizare zilnică în oraş şi perfect utilizabile indiferent de vreme. Pentru că, să ne aducem aminte, mai mult de jumătate din acest test a avut loc în zile caniculare, în care temperatura a trecut uneori de 40 de grade Celsius.

E acoperită financiar achiziţia unui astfel de model? Am observat că mulţi dintre voi s-au apucat deja să calculeze grosier în zona de comentarii şi suntem mai mult decât fericiţi că am stârnit interesul unora dintre cititorii noştri măcar din punctul de vedere al calculelor. Până la urmă nu trebuie să uităm că o nouă tehnologie este un pol de interes, iar faptul că aceste teste există ne demonstrează că polul de interes este palpabil, real, viu. Revenind, vom vedea mâine în ce măsură îl ajută cifrele pe Zoe în România.

Până una-alta, însă, rămânem cu două lucruri imense după cele trei săptămâni. Primul: dacă treci peste costurile de achiziţie, o maşină electrică e funcţională în capitala României anului 2015 dacă ai unde s-o încarci acasă. Al doilea: dacă-i oferim tehnologiei nişte ani în plus în care să se dezvolte şi infrastructurii de la noi alţi ani în care să se dezvolte, vom putea vorbi de o alternativă complet reală la maşinile clasice. 

Ne vedem şi ne calculăm mâine.

Ziua Km parcurşi Autonomie
rămasă (km)
(afişaj bord)
Viteza medie
(km/h)
Energie
consumată

(kWh)
Climatizare
(% din timp)
Mod ECO Costul zilei
(0.37 RON/kWh)
Cât ar fi costat dacă aş fi mers cu:
Diesel
(5 l/100km)
Benzină
(7 l/100km)
SĂPTĂMÂNA 1
3aug 64 69 42.2 9 100% Da 3.3 17.6 25.5
4aug 82.3 65 44 11 100% Da 4.1 22.6 32.8
5aug 95.1 68 45.9 12 80% Da 4.4 26.1 37.9
6aug 95 60 44.1 13 100% Nu 4.8 26.1 37.9
7aug 0 - - 0 - - 0 0 0
8aug
9aug
85.4 n/a (încărcări multiple) 44.5 13 100% Da 4.8 23.5 34.1
SĂPTĂMÂNA 2
10aug 100.9 56 38.7 14 100% Da 5.2 27.5 39.9
11aug 83.5 n/a (înc. mult.) 25.3 12 100% Da 4.4 23 33.3
12aug 23.4 113 44.7 3 100% Da 1.1 6.4 9.3
13aug 63.3 92 39.7 8 100% Nu 3.0 17.4 25.3
14aug 17.7 115 43.5 2 100% Nu 0.7 4.9 7.1
15aug
16aug
0 - - 0 - - 0 0 0
SĂPTĂMÂNA 3
17aug 41.7 86 43.1 5 100% Da 1.9 11.5 16.6
18aug 132.5 33 61.4 18 50% Da 6.7 36.4 52.9
19aug 63 81 44.3 8 50% Nu 3.0 17.4 25.3
20aug 21.5 121 30.5 3 10% Nu 1.1 5.9 8.6
21aug 68.9 85 37.1 9 10% Nu 3.3 18.9 27.5
22aug
23aug
45 82 13.2 7 100% Da 2.6 12.4 17.8
TOTAL 1088.1 147 54.4 lei 297.7 lei 431.8 lei

Vineri, 21 august

Zilele ultimei săptămâni cu Zoe s-au scurs rapid, iar kilometrii pe care i-am parcurs s-au adunat în calculul final al costurilor complete de utilizare pentru această mașină. Cert e că m-am obișnuit atât de mult cu "obiceiurile" pe care ți le faci atunci când ai o electrică, încât mi se pare că va fi ciudat când voi reveni pe o mașină cu motor termic în viața de zi cu zi. 

De exemplu, faptul că fiecare zi se termină în fața garajului, cu un cablu de încărcare în mână și cu telecomanda în cealaltă, deschizând sigla-capac care îmi face loc spre mufa mașinii.

Nu uit, de asemenea, că în fiecare seară trebuie să fotografiez calculatorul de bord și ecranul "paginii" care-mi indică cifrele vitale ale zilei: câți kWh am consumat, ce viteză media am avut, câți kilometri am parcurs și ce "notă" am primit din partea mașinii pentru modul în care am rulat în ziua respectivă. Am în telefon o colecție destul de impresionantă de fotografii din aceleași unghiuri, dar cu cifre diferite, la care sper că mă voi uita peste câțiva ani foarte amuzat gândindu-mă că anul 2015 îmi permitea o autonomie de vreo 160-180 de kilometri cu o mașină electrică.

De exemplu, așa arată "rezumatul" zilei de vineri:

Urmează weekend-ul și apoi gata. Mașina pleacă înapoi la garajul Renault în dimineața zilei de marți, iar apoi vine un calcul detaliat al costurilor de utilizare ale unei astfel de mașini pe cinci ani. Cu tot cu chiria bateriei inclusă, o problemă pe care personal o consider una falsă cât timp îți oferă acces la tehnologia nouă aflată în portofoliul Renault după 5 ani de utilizare. 

Până una-alta, am trecut de 1000 de kilometri parcurși în cele trei săptămâni de test. La final voi calcula exact în ce zonă de calcul mă încadrez cu Zoe, având în vedere că prețul chiriei unei mașini electrice este strâns legat de numărul de kilometri pe care-i faci anual.

A venit și toamna la București, motiv pentru care în ultimele zile nu am utilizat climatizarea decât pentru a dezaburi parbrizul. Motiv pentru care autonomia teoretică a mașinii a mai crescut puțin în perioada asta.

Marţi, 18 august. Experimentul.

A fost cea mai interesantă zi din întreg testul cu Zoe de până acum. Aşa cum am anunţat după raportul celei de-a doua săptămâni, am rezervat ziua de marţi pentru un test atipic care urma să-mi arate cum se descurcă Zoe în condiţii complet inconfortabile pentru maşina electrică a celor de la Renault: porţiunile extraurbane. 

Pentru a fi şi mai complicat, am decis să creionez pe hartă o buclă de 130-140 de kilometri care să mă ducă până la Ploieşti şi înapoi. Am evitat însă DN1 - o porţiune pe care de obicei scoţi consumuri excelente - şi am desenat un traseu foarte dificil pentru Zoe, cu plecare pe DN1A, pe la Buftea, inţepare pe centura Ploieştiului şi apoi revenire pe autostradă spre Bucureşti.

Am avut emoţii. Sincer. Nu neapărat pentru că şoseaua e greu de parcurs marţea în jurul prânzului, ci pentru că porţiunea de autostradă - 54 de kilometri în total - urma să provoace la maxim bateria lui Zoe, o maşină construită în special pentru a face faţă regimului urban, cu viteze de până la 70 de kilometri pe oră. Traseul meu urma să conţină atât localităţi - în care mergeam legal, cu 50-60 km/h, cât şi zone extraurbane cu 90 km/h. Apoi urma autostrada, pe care mi-am propus să merg jumătate cu 100 km/h, jumătate cu 130 km/h.

Totalul distanţei parcurse ieri a fost de 132.5 kilometri, bucla plecând şi sosind în acelaşi loc, în faţa garajului din Baloteşti în care se încarcă Zoe în fiecare noapte. 

A fost ziua în care m-am convins că indicatorul de autonomie al lui Zoe are o problemă care probabil va trebui rezolvată de Renault. O să vă explic mai târziu de ce. Cert e că, la plecare, cu bateria plină, îmi indica o autonomie de 124 de kilometri. Normal că începi cu emoţii când ştii că traseul tău - construit în mediu neprietenos cu maşina - are cu vreo 9 kilometri mai mult.

Prima bornă m-a găsit la intrarea în Buftea, după ce am traversat Corbeanca. Deşi parcursesem fix 10 kilometri, autonomia afişată de Zoe a urcat la 126. A fost şi momentul pentru câteva fotografii pe marginea şoselei străjuite de copaci. Cadre excelente.

După încă 10 kilometri, la ieşirea din Crevedia către Ploieşti, indicatorul de autonomie arăta 120 de kilometri. Vestea bună e că autonomia indicată scădea într-un ritm mai mic decât treceau kilometri, astfel că după 50 de kilometri parcurşi maşina îmi arăta că mai poate parcurge fix 100 de kilometri. 

Am mers cu 50-60 km/h în localităţi şi am urcat ritmul încet, încet până la 90 de km/h atunci când ieşeam din ele.

Privirile curioase ale localnicilor din satele care duc spre Ploieşti au fost un laitmotiv pe tot parcursul traversării drumului naţional 1A. Până la urmă, câte maşini electrice vezi în afara oraşului în anului 2015?

Am ajuns apoi pe centura Ploieştiului, unde m-am străduit să urc la viteză de croazieră, şi m-am prins cu această ocazie că nu rularea la viteză mare consumă bateria cât o face apăsarea pedalei pentru a ajunge la această viteză. Intrarea pe autostrada spre Bucureşti a bifat fix borna de 60 de kilometri parcurşi, moment în care maşina îmi arăta că mai are o autonomie de 93 de kilometri.

Am apăsat pedala ceva mai serios şi am ajuns la 97 de km/h, viteza maximă la care-ţi permite să rulezi modul Eco. În principiu, la apăsarea butonului Eco maşina se comportă ca şi cum ai activa limitatorul de viteză la 97 km/h: nu poţi trece peste acest punct decât dacă forţezi pedala de acceleraţie (maşina consideră că e situaţie de urgenţă, cum ar fi o depăşire necesară), însă după ce "spargi" bariera limitei de viteză şi relaxezi presiunea pe pedală, maşina revine la 97 km/h.

Oricum, viteza asta este deja una foarte mare pentru Zoe, pentru că autonomia a început să scadă vertiginos. După 10 kilometri pe autostradă, autonomia scăzuse de la 93 la 78, chestiune facilitată şi de faptul că temperatura exterioară a crescut la 25 de grade, deci am fost nevoit să pornesc climatizarea în reprize pentru a răcori habitaclul.

Am continuat să rulez pe banda întâi a autostrăzii. Am depăşit normal vehiculele mai lente şi am fost depăşit de cele care rulau cu viteza legală, de 130 km/h.

După 100 de kilometri parcurşi, autonomia afişată de Zoe era de 49 de kilometri. În acest moment am apăsat pedala mai tare, am dezactivat modul Eco şi am rulat cu 130 km/h în mod constant pe restul porţiunii de autostradă. A fost un gest care mi s-a părut nebun la momentul respectiv, pentru că mai aveam vreo 35 de kilometri de mers, iar autonomia a început să scadă serios: la borna 110 îmi era indicată o autonomie de 35 de kilometri.

Ieşirea de pe autostradă a avut loc în momentul în care marcam 114 kilometri, iar de aici autonomia s-a stabilizat. La borna 120, când rulam pe centură cu 90 km/h, mai puteam merge 30 de kilometri, iar la borna 130, pe când eram deja pe DN1, maşina îmi afişa 28 de kilometri autonomie. Deja respiram uşurat. Eram la o aruncătură de băţ de casă, nu se mai putea întâmpla nimic, iar maşina îmi arăta că pot să mai parcurg o distanţă apreciabilă.

Relaxat, am făcut un ocol de câteva sute de metri şi am oprit la un supermarket. Deşi autonomia era de 28 de kilometri când am oprit maşina, la pornire crescuse inexplicabil la 34. Am ajuns în faţa garajului cu 132.5 kilometri parcurşi şi cu o autonomie de 33 de kilometri, deci teoretic aş fi putut să ajung chiar şi la birou în aceeaşi zi fără să reaîncarc bateria.

Am preferat însă să opresc maşina, s-o las la încărcat pe tot restul zilei şi să lucrez de acasă, unde s-a născut şi testul cu Audi TT Roadster, pe care l-am publicat deja pe site.

De ce spun că indicatorul de autonomie are o problemă? După scurtcircuitul de la supermarket, în dimineaţa zilei de miercuri, cu bateria plină, Zoe îmi arăta că pot parcurge 157 de kilometri. Am pornit motorul, iar după fix 5 metri parcurşi autonomia a scăzut brusc la 130 de kilometri. Ceva e putred în Danemarca.

Trecând peste asta, consider că experimentul de ieri a fost unul foarte reuşit. Iar concluziile sunt clare: o maşină electrică se chinuie pe autostradă, e în elementul ei pe şosea prin localităţi, unde consumă extrem de puţin spre deloc, iar un traseu de 150-160 de kilometri în regim extraurban cu o electrică care anunţă autonomie de 210 km este perfect fezabil.

În plus, dacă locuieşti în Bucureşti şi vrei să dai o fugă până la Ploieşti, poţi să mergi dus-întors fără probleme cu Zoe dacă bateria e plină. Probabil că peste vreo 5-10 ani ne vom uita la acest text şi vom râde. Până atunci, astea-s condiţiile. 

Comentarii (31)

  • Bolile copilăriei. Așa cum presupui la sfârșitul articolului de azi, în mai puțin de 10 ani aceste mici probleme vor fi deja uitate.
    13 2
  • Someone
    Cu peste 300 ron mai mult pentru benzina? Cu tot leasingul bateriei eu zic ca se merita, mai ales daca luam in calcul reviziile mult mai reduse la Zoe decat la o masina cu motor cu ardere interna. S-a demonstrat pe Leaf ca un set de placute de frana tin si 100.000km datorita franarii regenerative.
    Pe langa asta partile in miscare sunt mult mai putine, deci fiabilitate crescuta
    22 3
  • @Mircea Mester
    Daca iti resetezi odometrul la masina, dupa primii 5 km ce consum vei avea afisat? Dar dupa urmatorii 150-200?
    Asta e defapt problema cu indicatorul de la zoe - calculul se reseteaza la pornirea masinii.
    Plus ca masina nu stie ce configuratie de teren vei avea. Iar daca panta de urcare spre ploiesti a fost mai lina, pe autostrada si dncb ai avut suficiente reprize in care a fost activata recuperarea de energie la franare :)
    7 0
  • mircea
    @dumbravandrei
    În astea două săptămâni şi jumătate am încercat toate chichiţele pentru a mă împrieteni cu computerul de bord şi în special cu indicatorul de autonomie.

    Dar, indiferent ce-i fac, e în lumea lui. Dacă în resetez şi fac 80 de kilometri cu jumătate de baterie, îmi zice că autonomia e de 50 de kilometri. Dacă nu-l resetez, la fel.

    Nu are nicio logică să porneşti maşina, să-ţi arate o autonomie, iar după cinci metri să scadă cu 25 de kilometri. La fel cum nu are logică să opresc maşina la supermarket, să-mi arate 28, iar când o repornesc să crească la 33. Fără să resetez nimic.

    O fi având o problemă fix maşina asta. Cel puţin eu asta sper :)
    9 0
  • ce noroc ca nu a facut oprescu autostrada suspendata, ca eram in pericol sa ramanem cu "electricele" fara baterie prin bucuresti :)
    3 3
  • Din pacate ,la preturile actuale ramane o fitza.Cred ca mai trebuie sa asteptam vreo cinci ani cand pretul KW/h sa scada sub 0.25 si accesarea energiei sa se faca WiFi.
    6 10
  • Sunt de parere ca distanta disponibila afisata pe computerul de bord este rezultatul unui calcul mai mult decat pesimist.
    Sa ma explic :)
    Mircea, ai mers pe o medie de aproximativ 14kWh/100km si, in episoadele trecute, ne-ai spus ca ai avut recuperari de energie de 2kWh. Acesti 2kWh pot fi echivalati cu aproape 20km.
    Daca luam in calcul premisele dificile luate "default" de computerul de bord, adaugam faptul ca recuperarea de energie nu este liniara, ci depinde de cate frane pui pe km de drum si faptul ca omul nu intalneste toate conditiile dificile luate in calcul la inceput, putem sa ajungem (fara a face aici o matematica complexa) la variatiile aparent aleatoare de autonomie ce apar in datele furnizate de masina.
    Cred ca este posibil sa ne imaginam ca, mergând 50km cvasi-constant cu masina nu o sa consumam atat de multa energie cat ar presupune un mers in conditii dificile. Rezultatul este ca masina reevalueaza autonomia bazandu-se pe premisele initiale si adaugand un "coeficient" bazat pe modul in care ai mers pe ultimii kilometri. Este posibil ca, mergand linistit, punand frane din timp si evitand acceleratiile "tineresti", sa consumi mai putin decat ar fi normal si sa faci si ceva recuperare de energie. Masina sunt 100% sigur ca ia in considerare cele intamplate pe ultimii km de drum dar isi mentine previziunile sumbre, un pic ajustate la cele intamplate in precedentii km, pentru a nu-ti da elan catre o pana a "ecologistului" de toata frumusetea.
    9 0
  • Chuck Norris
    Fratilor nu va luati porcaria asta...nu merita oricat ar consuma ,arata ca un ou
    3 17
  • @unckle....bine explicat

    chuck norris se pricepe si la masini....
    12 1
  • iulian
    Oameni buni, reveniti un pic cu picioarele pe pamant. Tehnologia bateriilor e intr-un impas, deocamdata fara traiectorii clare in viitorul apropiat.
    Cititi aici statusul cat de cat actual al unui proiect serios: http://qz.com/214969/two-big-labs-most-promising-next-generation-battery-electric-car/
    Cand IBM cu toate resursele financiare si mai ales umane renunta la o chestie inseamna ca problema e serioasa.
    Dincolo de ce ne place sa vedem, cercetarea e foarte serioasa si extinsa si deocamdata nu avem solutii concrete.
    Incarcarea wireless e o poveste de adormit copii. E total ineficienta si total nefezabila.
    Atat timp cat un produs nu se sustine singur inseamna ca nu e fezabil iar masinile electrice si hibride nu prea se sustin singure (fara ajutaore de la stat si legi speciale).
    Cand pui pe hartie avantaje,/dezavantaje, costuri si economii, in 95% din cazuri masinile conventionale castiga in detrimentul electricelor.
    Cu bateriile actuale, electricele nu pot concura cu masinile conventionale.
    Nu e nici o conspiratie, e o combinatie de FIZICA, CHIMIE si ARITMETICA de baza.
    Zoe are 1470 kg cand ar trebui sa aibe ~1000 kg. Surplusul e dat de baterii.
    In mod paradoxal, bateriile sunt cele care omoara masina electrica.
    Seria de articole despre ZOE e faorte buna dar arata foarte bine ce-i lipseste masinii asteia: Baterii, Baterii si iar baterii. Nu mai multe ci mai bune. Si sa nu ne facem iluzii ca bateriile de pe ZOE sunt facute in butoaie prin Cina. Nu. Sunt baterii de cea mai buna calitate cum probabil primim in telefoanele si laptopurile de top.
    9 13
  • mircea
    @unckle
    Calculul tău ar fi foarte corect dacă ieri, de exemplu, după 63 de kilometri realizați cu 50% din baterie (fără mod Eco și cu climatizare activă o jumătate de zi), nu mi-ar fi arătat autonomie de 81 de kilometri.

    Pe scurt: când mergi încet cu jumătate de baterie, îți arată o autonomie mai mică. Când mergi tare cu jumătate de baterie, îți arată o autonomie mai mare.

    :) Din misterele lui Zoe.
    7 0
  • Mister M
    Salutare,
    Bun testul si interesant. Pot sa va spun ca eu am un Prius (nu Plug-in ca e scump si stau la bloc :)). Problema bateriilor este complicata. O baterie in uz trece prim mai multe stari: cand mergi linistit consumul ei este redus, deci creste autonomia, apoi cand este sub jumatate si se franeaza mai mult, aceasta se incarca, iar acea incarcare poate "pacali" sistemul de calcul al autonomiei crezand ca are mai mult "juice" decat are in realitate. De asemenea, la accelerarile mai puternice, datorita consumului mare de Amps, aceasta se incalzeste, stim cu totii ca o baterie poate afisa o anumita capacitate la o temperatura si total alta la o alta temperatura.
    O baterie nu este ca un rezervor de benzina, este greu de estimat capacitatea si cat mai tine.
    @iulian: o masina electrica, pe langa baterii care au o masa considerabila, trebuie sa luam in considerare si motoarele electrice care au o masa ridicata. Pentru ca un motor electric sa fie puternic trebuie ca densitatea spirelor sa fie foarte mare (si magneti puternici).
    Eu sunt foarte multumit de Prius; este o masina care nu iti ofera senzatii ca intr-un diesel in accelerare, dar este muult mai placuta si mai lina la condus. Consumul mediu pana acum este 5l/100 KM incluzand Bucuresti, drumuri nationale si autostrazi.
    Mister M
    5 1
  • @iulian, plusez mai precis scad ...4,7l%. Ce spuneai tu?

    dar fara a despica firu'n 4...scapi din vedere ca pretul per kw e mai ieftin electric decat clasic, randamentul motoarelor electrice e mult mai mare decat cel al benzinarelor/dieselurilor

    odata cu cresterea pretului la combustibilii fosili (cerere crescuta din partea natiunilor in dezvoltare accelerata, legislatie antipoluare, conflicte armate, politici de pret a exportatorilor de titei) si micsorarea costurilor cu productia acumulatorilor odata cu productia masiva a acestora electricele se vor dovedi pasul firesc in automotive.

    Exemplul tau cu IBM e insigfnifiant. IBM a renuntat la o tehnologie si nu si-a bagat dejtele'n dos sa flueiere de'acolo a paguba. Asta + ca nu sunt singurii care isi bat capul cu problema....Vezi si articolul in care "maretii" din concernul vag (haudi, aia care is primii in toate doar ca altii au facuti-o deja) au ajuns sa "colaboreze" (mai precis sa ia de la Samsung) acumulatori pentru viitorul lor SUV.

    Ca fapt divers.....noua cioara de pe gard (zic unii) pe care o vaneaza capetele istete de la MIT este electricitatea din clorofila artificiala.

    Si sa inchei...curentul asta a electricelor e inca la inceput si tu (si altii) deja vdetei viitorul in negru. Cati ani i-au trebuit tehnologiei combustibililor fosili sa fie rezonabila ca si consum ori performante? Aud? Nu-mi spune, avem aceleasi motoare ca acum 100 de ani si voi credeti ca asta e singura solutie.

    cineva trebuie sa-si puna niste ochelari pe nas...
    13 2
  • newsflash!
    @iulian
    Priceputul lu' peste prajit. 95% ?!! Serios?! Atat de precis? Wow!
    Ia fa tu demonstratia aritmetica pe care o lauzi atat, sa vedem cum ti-au iesit tie 95%? Mai inteligentule, mai englezule...ca sa vorbim pe limba ta...pt a ajunge la 2-nd sau 3rd gen battery trebuie mai intai sa treci prin 1st gen battery. Ori de apreciat aici e cine a avut curaj, cine a spart ghata si a inceput devreme. Aici e avantajul competitiv. Zoe e pe piata! Se misca ! Il poti atinge ! Cand altii vor aparea cu produsele lor la vanzare, Zoe va fi deja la a 2-a sau a 3-a generatie. Va fi cunoscut si va avea un avantaj competitiv superior. Asta nu pricepi tu. Greu la deal cu boii mici.
    13 2
  • la ce turatie ati schimbat? la 1700 cumva??? :))
    7 2
  • iulian
    @newsflash! - nu vad nicaieri ca am ars-o cu englezisme inafara de cuvantul "wireless".
    Uite un calcul simplu si deloc riguros (chiar lax in favoarea lui Zoe) intre ZOE si Clio.
    - Cost Zoe ~20 mii euro
    - Inchiriere baterie: ~ 1000 euro/an pentru maxim 12500 km/an ceea ce se traduce intr-o media zilnica de 34 km/zi pentru folosirea masinii in fiecare zi sau 40 km/zi pentru folosirea masinii doar in 6 zile din 7.
    - curent pentru 12500 km - pun 150 kw pe mia de km pentru ca mai vine si o caldura mare cu climatizare si un ger cu incalzire si trafic intens. 150x12.5 = 1875 kw/an la un pret de 0.65 lei kw (cat este pentru un plan tarifar pentru un consum al unei case moderne nu 0.37 cat este considerat in articol) rezulta 1218 lei anual curentul adica cel mult 300 euro pe an.

    Costuri anuale ZOE: 1000 euro chiria bateriei si 200 euro curentul (ca sa simplificam) = 1200 euro anual adica 100 eur pe luna.

    Renault Clio 1.5 Dci transmisie automata EDC 6+1 trepte (o transmise moderna si foarte performanta)
    - Cost ~16000 euro
    - revizii anual punem 150 euro pentru simplitate.
    - ~1000 km lunar la o medie de 5% = 50 litri; 50*6 lei litrul (consideram si fluctuatii de pret si eventual consum) = 300 lei adica ~70 euro.
    -Costuri pentru 12500 km: 70*12.5 =875 euro adaugam si revizia si ajungem la ~1000 euro anual.

    Sumar:
    Zoe 20000+1200/an => 26 mii pe 5 ani.
    Clio 16000+1000/an =>21 mii pe 5 ani.

    Ai un calcul nerafinat si rotunjit al costurilor nemaiaducand in discutie alte aspecte ca scenarii extinse de utilizare, nevoia distantelor mai lungi, nevoia de incarcare, nevoia de a face 20 mii km pe an sau de a face 1,2,3 vacante pe an.
    5 10
  • Iulian, exagerezi un pic. De unde ai scos revizia la Clio = 125€ anual? Așa o fi in primul și în al doilea an. Dar în 5 ani ai cel puțin un schimb de kit distribuție + curea accesorii.
    6 1
  • intrebarea este...
    E Zoe rentabil in Euopa- principala piata de desfacere? Eu zic ca da !
    Romania e pe planul doi. Europa civilizata e inca departe.

    Putem face un calcul comparativ pertinent daca privim dpdv al unui francez cu 3.300 euro salariu (media salariului in Franta) la abonamentul clasic.

    FRANTA:

    Pret curent electric: 0.09 euro / kWh
    Pret litru benzina: 1.7 euro
    Pret litru diesel 1.5 euro

    Renault ZOE electric 88 CP
    Pret de baza: ______________________________13.700 euro
    Pret baterie_________________________________2.844 euro
    -abonament 79euro/luna x 3ani, 12.500 km/an
    Consum urban (litri/100km) --
    Rezervor (litri) --
    Autonomie urban: 160 km
    Cost alimentare plin:__________________________ 5.8 euro
    Cost curent/carburant pe km____________________0.03 euro
    Consum urban (litri) --
    Cost urban in 12.500 km ________________________453 euro
    Cost consum urban in 3ani, 37500km_____________1.359 euro
    ____________________________________________________
    Costuri totale teoretice, fara revizii ______________17.903 euro

    Renault Clio 1.2 75 CP
    Pret de baza: ______________________________14.270 euro
    Pret baterie____________________________________0 euro
    Consum urban: 7.0 l/100km
    Rezervor : 45 litri
    Autonomie urban: 642 km
    Cost alimentare plin:__________________________ 76.5 euro
    Cost curent/carburant pe km_____________________0.12 euro
    Consum urban (litri) --
    Cost urban in 12.500 km ________________________1.490 euro
    Cost consum urban in 3ani, 37500km______________ 4.470 euro
    _______________________________________________________
    Costuri totale teoretice, fara revizii________________18.740 euro

    Catava observatii:
    Trăgand linie, in 3 ani si 12.500 km/an, Renault Zoe va costa 17.903 euro, cu 837 euro mai putin decat Renault Clio 1.2. Masinile electrice au intretinerea mai ieftina decat masinile cu motoare termice, deci avantajul creste si mai mult. Legat de pret , Clio este in media segmentului, deci e destul de elocvent. Zoe e bine pozitionat in comparatie cu alte masini de clasa mica. Ar trebui sa stii ca Zoe e gandit cu un nivel de echipare mai bogat decat Clio Authentique, cel pentru care s-a facut calculatia.
    11 6
  • @intrebarea
    Frumos in teorie, neglijezi insa spui pretul REAL al masinii.
    1. Pretul lui Zoe este peste 20.000 euro, de unde ai scos 13700 euro? Daca tot vorbesti de Franta, astia au 3 variante de Zoe (Life, Zen, Intens) iar pretul pleaca de la 21.900 euro si poate ajunge la 24.400 euro.
    2. Autonomia nu este de 160 km in realitate (mai ales in oras). Ei zic in ciclul NDEC 210 km dar mai jos recunosc ca iarna autonomia este de 100 km si in sezonul cald 150 km in traseu periurban. Eu as pune max. 150 km.
    3. Refa calculele cu noile valori. Vezi ce-ti iese!
    PS
    Nu am luat in considerare evolutia descendenta a pretului petrolului pe piata internationala (uniii specialisti spun ca preturile se vor mentine jos cativa ani pe fondul reducerii motoarelor Chinei si cerereii reduse de petrol pe pietele internationale).
    4 8
  • cateva aspecteȘ
    1-productia creste, scad costurile, estimez ca productia de masa ar genera o scadere semnificativa a preturilor (si prelucrarea petrolul presupune tehnologii costisitoare dar productia de masa duce la preturi accesibile pt. produsele finite).
    2-sa luam in calcul si sistemele de reciclare a bateriilor uzate
    3- deja s-au pus la punct tehnologii de incarcare rapida
    4- retelele de fibre optice s-au implementat in cativa ani pe fondul unor profituri uriase obtinute din internet, nu vad de ce n-ar fi posibila refacerea retelelor elctrice in vederea incarcarii masinilor, situatie in care autonomia de 2-300km (o valoare realista) n-ar fi o problema.
    5-petrolul ar fi mai util sa-l folosim altfel(de ex. ingrasamintele necesare sustinerii a 8 miliarde)
    6-energia electrica se obtine si din alte surse decat cele fosile
    7-ar fi mai placuta viata fara fum si zgomot de motoare prin orase
    8-actualele masini electrice sunt niste incercari curajoase absolut necesare in vederea implementarii unui sistem bazat pe electricitate
    9-e in interesul statelor sa avem mai putina libertate, asa ca inca o conexiune la retea e binevenita
    6 2
  • Tare...
    2 2
  • intrebare
    Esti prost informat ! Din 01 august 2012 guvernul francez ofera 7000 euro reducere la achizitia unei masini 100% electrice.
    4 2
  • intrebare
    PS: iti recomand sa citesti TOT testul Automarket. E cam ridicol sa aberezi asa cand te contrazice flagrant articolul empiric la care comentezi.
    5 3
  • iulian
    @intrebare
    Eu iti recomand sa citesti si altceva inafara unui test evident (deloc de blamat) entuziast.
    Reducerea aia de 7000 euro se regaseste doar in Franta. Drept consecinta in Franta s-a vandut in 11500 exemplare in primii 2 ani plini de productie. Inafara Frantei s-au vandut extrem de modest: Germania 2500 exemplare, UK 1300 exemplare. Restul tarilor sunt sensubil sub 1000 de exemplare ca vanzari.
    Sursa: https://en.wikipedia.org/wiki/Renault_Zoe

    Comparatia ta este PROASTA. Ai ales cel mai slab motor cu transmisie manuala. Eu in comparatai mea am pus drept concurent Clio cu cel mai bun motor, cea mai buna echipare si transmisie automata. La fel de nefericita este si alegerea pretului din Franta unde reducerea din partea statului e imensa adica o treime din pretul masinii.

    Cifrele de vanzari confirma viabilitatea reala a masinii. Fara reduceri masive masina este un autovehicul limitat in utilitate si de nisa. Sa nu uitam ca UK si Germania sunt cele mai mari piete auto din Europa cu cele mai multe showroom-uri care trebuiesc umplute cu cate un exemplar al unui model.
    2 4
  • iulian
    @hvy
    1. E posibil ca productia de masa sa scada preturile un pic insa motoarele electrice si bateriile sunt deja produse in masa si nu prea mai au unde sa scada.
    2. Bateriile se recicleaza de foarte mult timp iar preturile sunt tot mari si tehnologia tot ineficienta pentru masini.
    3. Tehnologiile de incarcare rapida rup bateriile indiferent ce sisteme de racite ar avea. Incarca-ti tu telefonul cu un incarcator de 2Ah si vezi ce durata mai are bateria dupa un an.
    4. Fibra optica e un plastic turnat la temperatura joasa si functioneaza in varii medii fara probleme. In plus nu genereaza camp electromagnetic. Firele de curent sunt metalice si mult mai sensibile la mediul in care sunt montate. E mai putin dificil sa ingropi pe sub trotuar o fibra optica decat un fir de curent prin care trec 16 mperi. Transportul pe distante lungi al curentului se face prin retelele de inalta tensiune. Pana la priza de incarcare, curentul trebuie transformat. Un punct de transformare e mai mare si mai scump decat un traductor de fibra optica.
    5. De acord.
    6. De acord dar Europa momentan arde carbuni la greu. Germania doreste eliminarea energiei nucleare (practic cea mai ieftina energie) dupa accidentul de la Fukushima.
    7. De acord.
    8. Actualele masini electrice sunt niste incercari extrem de curajoase atat timp cat se bazeaza pe niste baterii extrem de ineficiente.
    9. extract din Teoria Conspiratiei.
    3 3
  • @intrebare
    1. Pretul postat de mine cuprinde deja reducerea de 7.000 euro din partea statului francez (ar fi bine sa te informezi inainte de a posta in necunostinta de cauza).
    2. Legat de citirea in detaliu a drive-test-ului mentionez ca l-am citit si nu mi se pare relevant, in conditiile in care au testat masina doar vara. In conditiile in care producatorul afirma OFICIAL ca autonomia masinii este de maximum 100 de km in conditii de iarna temperata, un drive-test de 1-2 saptamani mi se pare doar un exercitiu de imagine si atat. Daca ar testa masina 6 luni, in conditii de conditii atmosferice diferite (iarna, primavara, vara) am putea discuta serios.
    2. Inteleg avantajele acestei tehnologii, dar chiar la costurile postate de tine (care nu sunt adevarate, fie vorba intre noi) pragul de rentabilitate se atinge in 8-9 ani.
    3. Nu ma intelege gresit, nu sunt un hater al tehnologiei moderne (de ex. as vrea sa-mi permit o Toyota Mirai) dar tehnologia asta pur si simplu in acest moment nu este sustenabila.
    4. Legat de postarea legata de reducerea costurilor, o singura afirmatie: bateriile sunt produse din materiale mult mai rare decat petrolul, economiile generate de productia de masa fiind neglijabile in raport cu costul acestora.
    My 5 cents...
    3 3
  • hazard
    Renault isi face reclama...dar cam degeaba.
    2 2
  • Razvan
    Atatea calcule,atatea socoteli.Ati inebunit toti.Vreti masini care sa nu consume nimic,daca se poate sa scoata bani pe teava de esapament si sa vi-i bage in buzunar.Nici nu mai are importanta masina si ce stie sa faca.Nu sunt eu bogat,dar nici sa-mi tremure sufletul ca a luat masina un litru% in plus.Eu ma bucur de ele fara sa ma omor cu,,,consumul.Zoe asta e o porcarie,abia incapi in el si nu poti sa-i dai o talpa ca lumea daca ai chef ca scade autonomia.
    3 1
  • Si...dupa atati procentei si virgulite in sutimi si miimi...cati sar sa isi ia electrice ? Vorbim de regi, dar stam in gunoaie...Lasati fructele sa se coaca inainte de a le cumpara !
    2 0
  • Dragilor, virgulele din calcule au si ele rolul lor. In momentul in care din virgulele alea reiese o virguliță semnificativa pentru un anume produs, raportand la o piata de 10milioane de produse pe an, sumele discutate sunt de ordinul sutelor de milioane de euro ... si sunt destul de semnificative pentru oricine :)
    1 0
  • la cat este calculat KW-ul? daca pun certificate, accize, radio, tv, cogenerare ... 13KW ma duce la 100 ron?!? afara de tv si radio care sunt fixe, restul sunt in functie de consum
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru