Drivetest Renault Scenic facelift (2013-2015)
1.6 dCi 130 CP MT6 XMOD Privilege 5 locuriMarti, 11.03.2014
- Comenteaza
- Trimite pe:
Primul monovolum de la Renault a fost lansat în anii '80 şi se numea Espace. Ulterior, francezii au simţit nevoia de modele mai mici în acest segment, aşa că au creat Megane Scenic şi chiar Modus. Cu timpul, Scenic a devenit un nume de sine-stătător, cu toate că era bazat în continuare pe gama Megane, la fel cum celelalte monovolume de segment C de pe piaţă sunt bazate pe platforma tehnică a compactei din gama constructorului care le-a creat pe amândouă.
La un moment dat, Scenic a ieşit din oferta Renault pentru România, pe fondul vânzărilor slabe, fiind oferit doar fratele mai mare, Grand Scenic. Respectivul model avea o versiune cu şapte locuri menită să acopere parţial şi locul lui Espace, un alt monovolum Renault care nu era disponibil în orice reprezentanţă Renault. Se pare că românii au trecut direct la trend-ul SUV-urilor drept maşini de familie şi au integrat monovolumele în aceeaşi categorie cu break-urile, dacă nu chiar într-una mai obscură, deşi nu merită acest lucru. Ce trebuie să reţinem este că în cazul monovolumelor adevărul este dincolo de noi, românii, şi că aceste modele chiar au un scop bine definit în industria auto.
Noul Scenic XMOD, o versiune crossover a monovolumului compact franţuzesc, vrea să schimbe acest lucru, în măsura în care se pot realiza vânzări pe această nişă în România. El plusează faţă de un monovolum obişnuit prin ornamentele de culoare gri montate pe barele de protecţie şi pe pragurile laterale, menite să-i asigure un look de SUV, o gardă la sol ridicată şi un sistem de asistare a tracţiunii pe teren dificil (Extended Grip).
Din păcate, nu avem tracţiune integrală, cum oferea strămoşul Scenic RX4. Suntem dezamăgiţi de lipsa acestui sistem deoarece până şi aspectul lui Scenic XMOD ne lasă să credem că are puţin 4x4 în el, dar fişa tehnică ne spune altă poveste.
Renault Scenic facelift (2013-2015)
1.6 dCi 130 CP MT6 XMOD Privilege 5 locuri
- Pret de pornire 24.061 €
- Pret model testat 25.243 €
- Taxa auto 81 €
Motor / Transmisie
O singură motorizare şi o singură transmisie. Nu-i ceea ce putem numi o ofertă bogată, nu-i aşa? Explicaţia este destul de simplă: pe piaţa din România, modelul Scenic nu realizează volume suficient de mari pentru o ofertă mai complexă. În plus, cei de la Renault au considerat că aceasă combinaţie de motor şi transmisie ar fi perfectă pentru Scenic XMOD pe această piaţă.
Şi nu se înşeală, dacă ne întrebaţi pe noi. Cu toate că nu ne place lipsa mai multor alegeri, constatăm că Renault a ales o motorizare competitivă şi modernă, perfectă pentru ceea ce ar trebui să facă acest model.
Motorul este mai rafinat decât majoritatea competitorilor direcţi, la fel de economic şi nu se descurcă deloc rău pe partea de peformanţe. Vorbim despre propulsorul 1.6 dCi Energy de 130 CP şi 320 Nm, care face parte din noul val al celor de la Renault-Nissan. Acesta vine în compania unei transmisii manuale cu şase trepte care are o etajare optimizată pentru consum şi o timonerie precisă, dar care ar fi putut să aibă o cursă ceva mai scurtă.
Reprizele sunt suficiente pentru un monovolum, 130 CP fiind un nivel potrivit de putere pentru o maşină destinată familiei şi nu numai. Nivelul de rafinament este net superior celui asigurat de un propulsor 1.5 dCi, aşa cum am constatat de fiecare dată când am încercat motorizarea 1.6 dCi de la Renault. Singurele propulsoare apropiate şi direct comparabile la rafinament şi comportament din ofertele rivalilor sunt 1.6 şi 2.0 TDCi-urile de la Ford din oferta lui C-Max şi 1.6 CDTI-ul de la Opel din lista de opţiuni a lui Zafira Tourer.
Consum
Renault Scenic XMOD 1.6 dCi are un consum mediu declarat de 4.4 litri la sută. Cu rezervorul său de 60 de litri ţi se aşterne în faţă o autonomie impresionată, de peste 1.000 kilometri.
Este Scenic XMOD cel mai eficient model diesel din segment? Nu, nu chiar. Da, există ceva care consumă şi mai puţin şi se numeşte Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI 136 CP, care vine cu un consum mixt de 4.1 litri la sută. Impresionant.
Ceilalţi competitori, cum ar fi Volkswagen CrossTouran, Ford C-Max, Toyota Verso şi Peugeot 3008 vin cu un consum de carburant mai ridicat decât Scenic XMOD şi Zafira Tourer, chiar dacă diferenţa este mai mică de un litru la sută.
Secretul din spatele consumului redus al lui Scenic şi al lui Zafira Tourer este reprezentat de motoarele diesel de 1.6 litri, de generaţie nouă, lansate de cei doi constructori. Până la acestea, valorile oferite de modelele lor în această nişă nu erau tocmai de podium.
În cadrul testului nostru am obţinut un consum urban de 7 litri/100 km, obţinut într-un regim de condus economic, dar cu sistemul de climatizare în funcţiune. Monitorul de economie de carburant integrat în sistemul R-Link ne-a evaluat performanţele de accelerare lină, anticipare şi schimbare a treptelor de viteză la 92% din potenţialul călătoriei. Aşadar, sistemul ne spune că se putea mai bine, dar noi ne-am forţat răbdarea cât ne-au permis nervii acumulaţi în traficul de seară şi de dimineaţă al minunatei noastre Capitale.
Ieşiţi din oraş, am realizat un consum de 7.1 litri la sută pe autostradă la 130 km/h în treapta a şasea, turometrul afişând 2.400 rpm. Părăsind autostrada şi mergând pe drumurile naţionale, consumul nostru s-a stabilizat la cinci litri la sută, circulând în ritmul traficului şi respectând normele rutiere în vigoare.
Performanţe
Având o singură motorizare diesel în ofertă, 1.6 dCi-ul lui Scenic XMOD trebuie să împace şi capra, şi varza, cum spune vorba din popor. Asta înseamnă că nu are cum să fie campioană şi la economie şi la performanţă în acelaşi timp. Dar cum ar trebui să fie când este pe locul doi la economie în segment pe aceeaşi plajă de putere? Nu ştim un răspuns potrivit, dar ştim că Scenic XMOD este pe locul doi şi la performanţe.
Scenic XMOD 1.6 dCi face suta în 10.3 secunde şi accelerează până la 195 km/h. Două lucruri pe care ne le vei face, probabil, niciodată la volan alături de familia ta. Sau, dacă le faci, ori te prinde braţul lung al legii, ori de pedepseşte jumătatea ta mai bună astfel încât să nu mai repeţi experienţa niciodată.
Revenind la lucruri serioase, cine-l întrece pe Scenic XMOD până la sută? Se pare că doar Ford C-Max, în versiunea 2.0 TDCi de 140 CP, care are nevoie de 9.6 secunde pentru a face suta şi poate să atingă chiar şi 204 km/h, viteză rezervată familiştilor din Germania care se grăbesc pe segmentele de autostradă fără limitare de viteză. Ceilalţi competitori rămân în urmă, cu timpi 0-100 km/h de peste 11 secunde şi viteze maxime sub 190 km/h.
Nu vă impacientaţi, valorile de la acest capitol pentru acest segment sunt pur orientative, nu încearcă nimeni să le atingă niciodată, nu-i aşa?
Interior
Trecând peste motoare, transmisii, consumuri şi performanţe, aici este locul unde un monovolum trebuie să exceleze. Indiferent cât de mare este. Trebuie să fie fratele mare şi spaţios al compactei pe care este bazat, cu soluţii inteligente pentru toată familia, peste spiritul practic al compactei de la care s-a pornit.
Scenic XMOD face destul de bine o parte din aceste îndatoriri. Are un portbagaj de 437 de litri, în media segmentului, dar sub competitorii de la Ford, Toyota, Volkswagen şi Peugeot (toate în configuraţie cu cinci locuri) şi semnificativ mai mic decât al regelui segmentului, Zafira Tourer cu cinci locuri, care anunţă 710 litri de sobrietate germană pentru orice familie.
Scaunele din faţă sunt destul de confortabile, au reglare electrică şi oferă un nivel potrivit de suport lateral, cu toate că nu excelează la acest capitol. La fel ca fratele său mai mare, bancheta din spate este fracţionată 40:20:40 şi scaunele respective pot glisa faţă-spate, după necesităţi şi dorinţe. Nu prea este loc de glisat în faţă şi de găzduit un adult în acelaşi timp, dar se poate mări o parte a portbagajului în cazul în care acest lucru este necesar. Spaţiul pentru cap este potrivit şi pentru ocupanţii locurilor din spate dacă aceştia sunt adulţi.
Materialele se încadrează în registrul găsit pe o versiune de top a lui Megane sau Fluence, în cazul în care nu aţi experimentat până acum un Scenic de niciun fel. Aşadar, finisaje corecte pentru un model de volum, materiale agreabile şi nimic care să lase senzaţia de ieftin.
Ce nu ne-a plăcut la interiorul lui Scenic XMOD? Goana după "tunarea" exteriorului a dus la o lipsă de atenţie la interior. Ajunşi la interior, am descoperit că nu avem prea multe opţiuni în materie de spaţii de depozitare şi suporturi de pahar, lucru care n-a venit prea bine după ce îmi căutasem deja un loc pentru telefonul mobil.
Cu excepţia spaţiului din faţa afişajului de pe mijlocul bordului, nu mi-a trecut prin cap un loc mai bun în care să-mi las telefonul. Iar suportul de pahar pentru cei doi pasageri din faţă avea un singur loc, nu foarte adânc de felul său, ceea ce poate fi frustrant atunci când vrei să savurezi o cafea. În caz că recipientul tău are dop, avem şi o veste bună: buzunarele portierelor sunt spaţioase şi au un profil special pentru PET-uri.
Preţ de achiziţie
Aproape toate monovolumele compacte se încadrează la peste 20.000 de euro atunci când sunt asociate unui motor diesel. Din păcate pentru clienţii care şi-ar fi dorit un Scenic XMOD sau un Scenic în general, există o singură versiune de echipare, cea de top, care pleacă de la 24.000 euro cu toate taxele incluse.
Exemplarul testat venea cu toate dotările opţionale, nu foarte multe în plus faţă de standard: trapă electrică din sticlă, sistem de monitorizare a menţinerii benzii de rulare, cameră video pentru marşarier şi set de senzori de parcare faţă-spate. În total, dotările suplimentare au urcat preţul exemplarului testat la peste 25.000 de euro.
În raport cu rivalii, observăm un avantaj la preţ pentru echiparea Titanium (vârf gamă) a lui C-Max şi pentru echiparea de top din gama Peugeot 3008 alături de motorizarea 1.6 HDi.
Echiparea Cosmo a lui Zafira Tourer 1.6 CDTI este la polul opus, cu 27.600 euro, apropiată de un Toyota Verso facelift 2.0 D-4D 124 CP în echiparea Sol, care se dovedeşte a fi ceva mai ieftin, cu menţiunea că nu am cuantificat punct cu punct fiecare dotare oferită în gamele acestor constructori, concentrându-ne pe echiparea de top alături de motorizarea comparabilă.
Renault câştigă de obicei bătălia preţurilor cu rivalii pe segmentele gamei proprii, dar acest lucru este dificil de realizat când ai o singură motorizare şi o singură echipare. Chiar dacă lista de dotări standard este generoasă şi motorizarea este reuşită.
Siguranţă
Noul Scenic XMOD nu a ajuns pe mâna celor de la EuroNCAP, însă organismul independent a testat versiunea ante-facelift a fratelui său mai mare, Grand Scenic. Aceasta a obţinut cinci stele de siguranţă la testele din 2009, mai puţin stricte decât cele abordate în 2013 şi mult mai puţin stricte decât cele care au fost puse ca reper în 2014.
Având în vedere rezultatele bune obţinute de cei de la Renault la acest capitol, ne aşteptăm la cinci stele de siguranţă fără discuţii din partea lui Scenic, indiferent că este XMOD sau nu versiunea testată.
Ţinută de drum
Scenic XMOD abordează o platformă înălţată de Megane 3, ceea se se traduce printr-o rulare destul de confortabilă datorită suspensiei moi, o direcţie cu un nivel rezonabil de feeling şi o gardă la sol suficientă pentru o mică escapadă pe macadam. Această mică aventură este fezabilă cât timp nu avem de a face cu noroi, nisip sau denivelări semnificative, cu toate că sistemul de control al tracţiunii, echipat cu mai multe moduri de operare (şosea, teren accidentat şi Expert) ne lasă să credem că ne putem aventura şi pe un drum cu puţin mai mult noroi. Personal, aş evita pe cât posibil situaţiile de genul, deoarece anvelopele restricţionează până şi maşinile cu 4x4 la acest capitol.
Respectivul sistem de la Renault, numit Extended Grip, funcţionează doar cu anvelope M+S.
Pe şosea, Scenic XMOD se aşterne destul de bine, reuşind să-şi ţină postura pe viraje şi la viteze ceva mai optimiste. Dacă eram familist, cred că mergeam mai încet şi nici nu apucam să percep comportamentul nativ uşor subvirator, perfect justificabil în segmentul acesta.
Vizibilitate
Fie că este versiunea XMOD sau nu, Scenic are suprafeţe vitrate mari. Acestea te ajută să acoperi cu privirea mediul înconjurător fără prea multe eforturi, iar camera video pentru marşarier (opţională) te completează la parcarea paralelă şi la gararea cu spatele, în caz că nu erai mare artist în domeniu.
Există acum şi sistem de monitorizare a benzii de rulare, care-ţi atrage imediat atenţia printr-un sunet dedicat atunci când părăseşti banda de rulare fără să vrei la o viteză superioară celor practicate în mediul urban.
Oglinzile oferă un nivel suficient de vizibilitate, cu toate că unii rivali au deja sistem de monitorizare a unghiului mort odată cu echiparea de vârf. Oglinda centrală are dimensiuni rezonabile şi încadrează într-un mod potrivit luneta. La fel ca la majoritatea modelelor, montantul C poate fi deranjant uneori la ieşirea din parcările în spic, în timp ce montantul A se face simţit în câmpul vizual atunci când abordăm viraje strânse la stânga.
Tehnologie
Scenic XMOD are tot ce-ţi trebuie în materie de tehnologie, fără nimic în plus. Inclusiv sistemul multimedia R-Link, cu aplicaţiile din dotare. Poţi să-ţi citeşti mail-urile în siguranţă la volan, să urmăreşti un feed RSS, să navighezi liniştit spre destinaţie sau pur şi simplu să te bucuri de sistemul audio Bose din dotare. Vei căuta puţin portul USB, dar îţi dăm noi un pont şi te informăm că este amplasat în cotieră, înspre maneta schimbătorului de viteze.
Ergonomia sistemului este bună, comenzile fiind uşor de intuit, cu toate că sistemul de comandă al unităţii multimedia nu este tocmai cel mai avansat pe care l-am întâlnit. Vorbim despre acel joystick gri, responsabil de manevrele prin meniul sistemului R-Link. Dar te obişnuieşti rapid cu interfaţa, iar după câteva ore o manevrezi fără să o mai urmăreşti cu privirea. Iar asta este exact ideea din spatele controller-ului respectiv: să te uiţi la drum, nu la ecran.
Din păcate pentru punctajul lui Scenic XMOD, modelul nu vine cu niciun fel de inovaţie la acest capitol, fiind cu toate roţile între graniţele segmentului din punct de vedere tehnologic.
Design
Scenic XMOD este, probabil, cel mai atractiv Scenic de până acum, la fel cum noul Megane facelift este cel mai frumos de până acum. Noile forme ale modelului vin cu un uşor sacrificiu, cel puţin la partea frontală. Panourile de caroserie prezintă o serie de îmbinări neobişnuite, aproape nenaturale pentru un automobil.
Ornamentul care acoperă montantul A are şi un element elastic pe care-l poţi deforma cu forţa degetelor când îl împingi înspre parbriz şi îl urmăreşti cum revine de fiecare dată la poziţia iniţială. Nu am intuit motivul pentru care se întâmplă asta, dar presupunem că este legat de protecţia pietonilor în caz de impact.
Situaţia se calmează pe măsură ce ajungem în spatele modelului, care arată destul de bine. Posteriorul este, alături de profil, cea mai "normală" parte a acestui model care se poate încadra fără probleme în sfera a ceea ce unii numesc "funky".
Ne-a placut
- Bancheta spate este practică şi scaunele pot fi culisate individual
- Spaţios şi pentru ocupanţii locurilor din spate
- Design interesant, cu toate că te duce cu gândul la off-road fără să şi îndeplinească promisiunea
- Motor rafinat şi economic
- Singura echipare oferită este bine dotată
Nu ne-a placut
- O singură motorizare şi o singură transmisie în ofertă
- Capacităţi off-road limitate de lipsa tracţiunii integrale
- Francezii s-au zgârcit la suporturi de pahar şi suporturi pentru telefon la interior
- Preţ de achiziţie versiune entry-level
Date tehnice - Renault Scenic facelift (2013-2015) 1.6 dCi 130 CP MT6 XMOD Privilege 5 locuri | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Renault
-
Renault ne-a invitat la Salonul Auto de la Paris pentru a lua parte la premiera mondială a unui model important pentru marca franceză. Este vorba despre noul Renault 4 E-Tech, adică pur electric. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale. (Luni, 14 Octombrie)
-
Primul model rezultat din parteneriatul Geely-Renault este acest Grand Koleos. Acesta a debutat cu ocazia Salonului Auto de la Busan și va fi disponibil pe piața din Coreea de Sud. (Vineri, 28 Iunie)
-
Clienții din România pot comanda deja noul Renault Symbioz. Prețurile încept de la 29.450 de euro, iar primele exemplare vor fi livrate la începutul lunii septembrie 2024. (Marti, 18 Iunie)
-
Constructorul francez de automobile a publicat lista de prețuri pentru noul vârf de gamă Rafale. La noi în țară, SUV-ul pornește de la 39.900 de euro cu TVA inclus. (Vineri, 07 Iunie)
-
Constructorul francez de automobile deschide comenzile pentru noul Master în România. Sunt disponibile 4 motorizări diesel și două versiuni electrice, iar prețurile încep de la 36.300 de euro cu TVA inclus. (Joi, 30 Mai)
Romanii familisti vor doar SUV -uri si sedan-uri, pt ca nu vad altceva in showroom.
Asteptam un test drive cu noul Citroen C4 grand Picasso !
AAAUCII! :))
Daca vrei sa fii luat in serios, hai sa nu comparam mere cu pere.
La aprox 25.000 euro iti iei un Koleos facelift 4x4, care-l pune-n fund pe acest Yeti mai urat ca Muma Padurii. Ce sa mai vorbim de noul Qashqai...
Qashqai chiar arata bine din toate punctele de vedere. Dar aici nu vorbim de crossovere, ci de monovolume cu adaptate drumurilor proaste si vacantelor la munte. Nimic mai mult. Exista o masina potrivita pentru fiecare ocazie. Acum depinde cat il tine buzunarul pe fiecare.
Traim in era in care o incalzire in scaune costa 2 euro, un LCD si softul de navigatie alti 2euro (cu tot cu amortizarea R&D), gadgeturi "futuriste" acum cativa ani se gasesc "la kil" in containere made in china ... si totusi navigatia de pe logan costa 300E, scaune incalzite nu are disponibile .. nu mai vorbim de camera pentru mersul de-andarătelea ... si costa 12000. Iti pune o alta emblema, iti pune si un plastic mai moale ... o inalta un pici si ii baga un motor ceva mai nou ... et voilla, 25000euro .. wtf???
7,1 la 130km/h arata (inca o data) ca motorul mic nu-i pentru toti clientii (din fericire, neavand autostrazi, romanii sunt avantajati aici)
Gresesti. Lucrurile nu sunt chiar atat de simple. Iti scapa anumite lucruri.
Sistemul de navigatie de pe Logan de exemplu e diferit de sistemul de navigatie de pe acest Scenic. Logan are Medianav- un sistem intuitiv, dar simplu, care-ti ofera strictul necesar, pe cand Scenic are R-Link. R-Link e ceva mai sofisticat cu internet, diverse aplicatii, functie de recunoastere vocala etc.
Pana la urma totul se reduce la bugetUL personal si de ce ai cu adevarat nevoie. Faptul ca n-ai da tu banii astia, nu inseamna ca toti sunt ca tine.
Opel Meriva nu-i in aceiasi clasa cu Scenic ! Meriva e un mpv subcompact, iar Scenic mpv compact. Daca mai exista Modus, atunci ai fi putut compara Meriva cu un Renault. Stai jos copilu' , nota 4.
Si renault koleos nu sta discutii cu un Yeti, La yeti sunt probleme cu partea electrica, motorele tdi sunt pilaf iar valoarea la revenzare este muuult inferioara lui koleos. La fel este si in cazul lui Tuoran vs Scenic.
mai invatati baieti. Vorba lui Dan, aveti toti nota 4 pana atunci.
Ce parere ai? :P
Stai calm ! Fata de hidosenia numita YETI, faceliftu' la Koleos chiar arata ok
@gun cometa
Sigur, poti sa compari, traim intr-o tara libera, nu inseamna insa ca ai habar cu ce se mananca domeniul auto. Dar hey, la politica, fotbal si masini se "pricepe" tot romanul, nu-i asa? Bineinteles...!
la viitoarea masina imi platesti tu diferenta (pornind de la un sedan) pana la un MPV?
:)
Dar am asa o presimtire ca vei spune ca romanii sunt prea prosti ca sa aleaga o masina si f buna si frumoasa si Renault.
comentati in necunostinta de cauza, se vede ca nu ati calatorit cu asa ceva, daca exista un motiv ptr care-mi plac unele dintre masinile frantuzesti e comfortul, va invit sa vedeti cam care este diferenta de comfort la un Grand Scenic la un drum lung, si nu numai, sau la un Citroen Berlingo sau un Picasso (masini cu care am mers) fata de masinile de care vorbiti voi, sunt mai ok decat multe din limuzinele premium din punctul asta de vedere, al comfortului, sa vorbim despre siguranta, n-are rost cred, daca aveti minime cunostinte, da, consumul poate e mai mare, dar sunt aspecte care conteaza mai mult, spatiul de exemplu, etc
Ca tot vorbeam de franceze: Laguna, baieti, e masina sa stiti, pe langa multe pe care sunt sigur ca le preferati voi
Ai pus punctul pe i. Au ajuns preturile la masini, in general, la niste niveluri care depasesc orice nesimtire. Macar de-ar fi facut ceva cu banii astia, sa-i fi bagat in R&D si sa fi venit, spre ex, cu masini electrice care sa mearga lejer 400 km si sa se incarce in 10 min. In schimb, tot arcuri avem la roti, tot saboti avem pe spate la unele modele, tot pe cauciucuri umflate cu aer mergem, dar ne-au luat fata cu led-uri, insertii de plastic vopsite in culoare de metal, touch-uri colorate, sunet de GT-R in boxe si wi-fi ca sa dam check-in pe feisbuc.
Ma faci sa rad. Cica "nu pot sa nu observ din fotografii ca.." . Eu zic ca inainte sa-ti dai parerea ta de "expert" cu ochiu' exersat, sa urci intr-un Scenic in viata reala. Altfel esti doar un soricel speriat in spatele unei tastaturi ce se viseaza lup. Incearca sa mai iesi din casa. Masina chiar da impresia de buna calitate si are un rafinament aparte in segment, luand in calcul ca-i un model de volum, nu unul premium.