Miercuri, 24.10.2018
- Comenteaza
- Trimite pe:
Am luat un prim contact cu noua generație Renault Megane RS în Spania, cu ocazia testului internațional pregătit de constructorul francez. Reprezentanții din Hexagon au pregătit atunci un drum lin și virajat, gata să scoată în evidență calitățile sportive ale noii generații Megane RS.
Între timp, Hot Hatch-ul de clasă compactă a ajuns și în România, motiv pentru care a intrat în garajul Automarket pentru un test în care a avut de înfruntat traficul haotic la orele de vârf din București, drumurile "cariate" și mai apoi plombate într-un stil specific plaiurilor mioritice, dar și fâșiile de asflat turnate în urmă cu multe decenii prin văile munților.
Renault Megane
1.8 Benzina Turbo (TCe) 279CP Aut6 RS
- Pret de pornire 32.100 €
- Taxa auto 0 €
Motor / Transmisie
Noua generație Renault Megane face un pas important în ceea ce privește sistemul de propulsie. Francezii au optat pentru înlocuirea gurmandului motor de 2.0 litri cu o unitate nouă de 1.8 litri turbo, introdusă în premieră pe Alpine A110. În momentul lansării, motorul pregătit de Renault oferea 280 CP la 6.000 rpm și 390 Nm între 2.400 și 4.800 rpm. Între timp, Europa a trecut la noul ciclu de testare WLTP și la alte norme de poluare, motiv pentru care inginerii constructorul francez au fost nevoiți să vină cu un artificiu tehnic menit să-l țină pe Megane RS în configuratorul fiecărei țări de la nivelul Bătrânului Continent. Astfel, Renault a optat pentru introducerea unui filtru de particule, lucru care la nivelul cifrelor seci se traduce prin minus un cal putere. În rest, valorile anunțate în momentul prezentării rămân neschimbate. Trebuie menționat însă faptul că exemplarul testat nu dispunea și de filtrul de particule amintit anterior, fiind o versiune produsă înaintea schimbărilor.
Pentru testul din România am avut la dispoziție versiunea cu șasiul Sport (Renault pune la dispoziție opțional și o variantă ceva mai rigidă prin șasiul Cup) și transmisia automată cu dublu ambreiaj și 6 trepte (standard, Megane RS vine cu manuală).
Motorul de 1.8 litri propus de francezi reușește să trezească spiritul sportiv chiar și dintr-un șofer care până acum nu a gustat din plăcerile circuitului. Imediat ce pornești uzina de putere aflată sub capotă, evacuarea te răsplătește discret cu un bolborosit scurt. Iar acesta este un semn că francezii nu și-au pierdut din farmec și încă mai pun preț pe micile plăceri ale vieții. Și toate acestea în condițiile în care viitorul se anunță unul încâlcit în ițele conductorilor electrici.
Renault oferă pe Megane RS cinci moduri de rulare (Comfort, Neutral, Sport, Race și Perso), iar propulsorul pe benzină reacționează diferit în funcție de alegerea șoferului. Prin selectarea modului Comfort îi poți administra motorului de 1.8 litri o doză considerabilă de anestezic. Dar nu te grăbi prea tare să tragi concluzii, pentru că o apăsare mai fermă a pedalei de accelerație va anula o mare parte din doza de anestezic primită, iar tu te vei trezi în situația delicată care implică dresarea unui mânz proaspăt înțărcat.
Imediat ce treci pe modul Sport sau pe Race vei vedea cum motorul pe benzină își schimbă radical comportamentul și acel băiat de casă îmbrăcat în helancă și sacou devine un "golan" care poartă șapca întoarsă și lenjeria la vedere. Fiecare dintre aceste moduri propune un instrumentar de bord cu teme diferite, dar și un sunet al evacuării schimbat. Francezii au dezvoltat și un software capabil să anuleze din zgomotele care pătrund la nivel habitaclului. Până acum, nimic care să mă deranjeze. Doar că acele zgomote sunt înlocuite cu un sunet fals de motor.
Motorul pe benzină livrează puterea rapid și fără momente moarte, iar aceste reacții le vei simți, cu precădere, în modurile Sport și Race.
Cutia EDC nu mai are nevoie de prezentări: funcționează fluent, schimbările de trepte sunt realizate fără smucituri, iar situațiile în care o prinzi pe picior greșit sunt foarte rare. Felul în care transmisia cu 6 trepte funcționează este stabilit de aceleași software care controlează și răspunsul motorului. Altfel spus, în modul Comfort te vei bucura de schimbări de trepte line, în timp ce în modul Sport sau Race vei primi impulsuri senzoriale suplimentare. Cei care vor să ducă la limită reacțiile transmisiei sunt invitați să o facă în modul manual prin intermediul padelelor amplasate în spatele volanului.
Și cum tinerii sunt pasionați de tehnologie, Renault a pregătit și un sistem de Launch Control care te ajută să pleci de pe loc în cel mai eficient mod posibil.
Consum
Când mergi să comanzi un Renault Megane RS, cu siguranță nu vei ține cont de valorile de consum trecute de producătorul francez în fișa tehnică. Și asta pentru că niciodată nu vei încerca să atingi acele valori când sub talpa piciorului drept stau 280 CP gata să-i dezlegi de păcate și să-i stârnești împotriva întregului Univers.
Așa cum am menționat mai sus, testul cu Megane RS a inclus atât trasee cu un trafic pe care în trecut îl vedeam doar în filmele produse în India, dar și zone de autostradă sau drumuri naționale. În aceste condiții, computerul de bord a afișat un consum mediu mixt de 12.9 litri la 100 de kilometri. Pe tot parcursul testului am alternat modurile de rulare.
Așa cum spuneam anterior, Renault a introdus un filtru de particule în urma modificărilor apărute prin noile teste WLTP. Astfel, valorile trecute de francezi în dreptul consumului de carburant au suferit modificări. În regim mixt, Renault spune că Megane RS consumă acum 7.4 litri/100 de kilometri (+0.4 litri față de versiunea ante-filtru de particule). Valoarea anunțată de producătorul francez a fost calculată conform noului standard WLTP.
Efectul WLTP este resimțit de toți producătorii care activează în Europa, iar în perioada următoare multe configuratoare nu vor afișa anumite modele până în momentul în care constructorii nu obțin omologarea Euro6d-TEMP. Cu toate acestea, noi ne achităm de datorii și luăm sub lupă toate acele modele care pot fi trecute în dreptul rivalilor lui Megane RS.
În ceea ce privește consumul de carburant, doar Honda Civic Type R este mai gurmand decât Hot Hatch-ul francez (7.7 litri/100 de kilometri). Cu toate acestea, nu trebuie să uităm că modelul producătorului nipon oferă peste 40 CP în plus și propune și o cutie manuală cu șase trepte.
Toate celelalte Hot Hatch-uri asemănătoare oferă cifre ceva mai mici la capitolul consum. Campion este Volkswagen Golf GTI Performance cu 6.2 litri/100 de kilometri.
Performanţe
Accelerația de la 0 la 100 km/h are loc în 5.8 secunde. Singurul rival direct care îl depășește pe francez pe sprintul 0-100 km/h este Seat Leon Cupra (300 CP, transmisie automată). Ibericul reușește o valoare mai bună cu doar 0.1 secunde.
Honda Civic Type R se află pe aceeași poziție cu Renault Megane RS, în timp ce Peugeot 308 GTi (263 CP și 340 Nm, valorile noi obținute de francez în urma reomologării) are nevoie de fix 6 secunde pentru aceeași repriză. Cele mai lente modele sunt Volkswagen Golf GTI Performance și Hyundai i30N Performance. Ambele Hot Hatch-uri sprintează de la 0 la 100 km/h în 6.2 secunde.
În ceea ce privește viteza maximă, Renault Megane RS în varianta amintită mai sus ajunge până la 250 km/h. Volkswagen Golf GTI Performance se laudă "doar" cu 248 km/h, în timp ce campionul segmentului este Civic Type R, cu 272 km/h trecuți în dreptul vitezei maxime.
Interior
Un scaun cu "aripi" laterale bine profilate și cu un spătar arcuit și desenat după regulile anatomice ale corpului uman. Acesta este peisajul care te întâmpină imediat ce ai deschis portiera lui Megane RS. Ca să nu uiți că ai te-ai urcat într-un model care poartă semnătura diviziei RenaultSport, francezii țin să-ți amintească asta prin logo-urile RS amplasate pe tetierele integrate, pe volan și chiar și pe praguri.
Volanul gros garnisit cu Alcantara și "inelul" roșu amplasat la 12 fix sunt alte detalii care îți spun direct că mașina pe care te pregătești să o conduci nu-i pentru oricine. Poziția la volan este joasă, iar suportul lateral oferit de scaune este unul excelent, mai ales că vei avea nevoie de îmbrățișări ferme în momentele în care virajele se succed cu rapiditate. Un sigur lucru aș avea de adăugat: spațiul pentru cap nu este cel mai generos din segment.
Renault a îmbinat o serie de materiale plastice de calitate bună cu accesorii dintr-un material mai puțin plăcut la atingere. Dar cu siguranță vei trece cu vederea peste aceste mici neajunsuri în momentul în care privirea se oprește asupra butonului pe care scrie RS. Prin intermediul acestuia vei putea comuta direct în modul Sport (o apăsare rapidă) sau în modul Race (o apăsare mai lungă).
Partea digitală a mașinii a fost transplantată de pe varianta "civilă" a lui Megane, ceea ce înseamnă că șoferii vor găsi un ecran tactil poziționat pe verticală. Sistemul pregătit de Renault are momente în care ezită, iar comenzile amplasate în locul butoanelor fizice clasice nu fac decât să te încurce. O bilă neagră în dreptul ergonomiei.
Preţ de achiziţie
În momentul lansării în România, noul Megane RS a venit cu un preț de pornire de 30.000 de euro. Odată cu introducerea filtrului de particule, francezii au operat și o mică modificare la nivelul prețurilor. Astfel, varianta de bază (șasiu Sport, cutie manuală) începe de la 30.600 de euro cu TVA, în timp ce versiunea cu transmisie automată pleacă de la 32.100 de euro.
Atât Volkswagen Golf GTI Performance, cât și Peugeot 308 GTi facelift sunt puțin mai accesibile comparativ cu modelul francez, chiar dacă diferența e de doar câteva sute de euro. De cealaltă parte a baricadei se află Honda Civic Type R, cel mai scump model de acest tip: 39.500 de euro.
Siguranţă
Noul Renault Megane n-o să ajungă prea curând prin garajele ingierilor de la Euro NCAP, motiv pentru care rezultatele obținute de versiunea normală sunt moștenite și de varianta Hot Hatch. În cadrul testelor, modelul producătorului german a obținut 88% în dreptul capitolului dedicat protecției pasagerilor adulți și 87% pentru protecția copiilor.
Protecția pietonilor a fost notată cu 71%, în timp ce sistemele de siguranță oferite de francezi i-au determinat pe cei din cadrul EuroNCAP să acorde un procent de 71% acestui capitol. Per total, hatchback-ul dezvoltat de Renault s-a descurcat bine și a primit cinci stele.
Ţinută de drum
Spre deosebire de vechiul Megane RS, actualul Hot Hatch dezvoltat de producătorul din Hexagon are câțiva ași în mânecă. Pentru început vom vorbi despre sistemul de direcție integrală 4Control. Tehnologia nu reprezintă o noutate absolută în gamă, fanii brandului fiind obișnuiți cu acest sistem încă de la apariția lui Megane GT, "veriga lipsă" între versiunile normale și acest RS. Dar, spre deosebire de varianta GT, tehnologia implementată de Renault a fost recalibrată, astfel încât performanțele să fie îmbunătățite mai ales atunci când lucrurile se întâmplă la limită, cum e pe circuit. În plus, francezii se laudă că au reușit să vină cu un software care nu alterează senzațiile oferite.
Sistemul 4Control dedicat lui Megane RS virează roțile de pe puntea spate în direcția opusă celor din față atunci când viteza de deplasare este mică. Unghiul maxim este de 2.7 grade, iar mișcarea mai puțin "naturală" poate fi simțită atunci când execuți manevre de parcare.
La viteze ceva mai mari (de la 100 km/h în modul Race sau de la 60 km/h în celelalte moduri de rulare), roțile de pe puntea spate virează foarte ușor în aceeași direcție cu cele de pe față. Astfel, virajele rapide vor putea fi abordate cu o viteză superioară. Noul comportament dinamic este susținut de amortizoarele care, cu noua generație, primesc o componentă hidraulică gândită pentru a limita efectele în momentul destinderii.
Trecerea peste denivelări se realizează destul de agresiv și dur pentru pasageri, iar în cele 3 zile în care ne-am învârtit în Capitală am realizat că rigiditatea suspensiilor este destul de ridicată. În plus, denivelările scurte generează și sunete mai puțin plăcute la nivelul habitaclului.
Renault Megane RS a fost construit pentru a oferi plăceri pure, iar atunci când ai în față un Hot Hatch poți trece cu vederea anumite reacții din traficul obișnuit. În modurile Sport și Race vei simți cum modelul producătorului francez îți poate provoca zâmbete adânci, iar dacă te gândești că odată cu introducerea sistemului 4Control a dobândit un oarecare comportament supravirator, tot ce-ți rămâne de făcut este să pui mâna pe telefon și să închiriezi pentru câteva ore cel mai apropiat circuit.
Vizibilitate
Un model aflat în segmentul compact nu poate pune prea multe probleme de vizibilitate. Și acest lucru este valabil și pentru versiunile sport ale hatchback-urilor de segment C.
În cazul lui Renault Megane RS, designerii francezi au pregătit oglinzi laterale bine dimensionate, o lunetă cu ale cărei dimensiuni te vei obișnui rapid și sisteme gata să te scoată din situații mai puțin plăcute. Pachetul Easy Parking (500 de euro) oferă senzori de parcare, o cameră video pentru mersul cu spatele și un sistem capabil să te avertizeze în momentul în care în unghiul mort se află un alt vehicul. Iar aceste lucruri minore îți vor face viața mai ușoară, indiferent că vorbim despre manevrele de parcare sau despre siguranța în trafic.
Montanții A îți vor da bătăi de cap atunci când urmează viraje strânse, iar poziția la volan joasă contribuie la generarea acestui efect. Altfel spus, Renault Megane RS nu face excepție de la regulile segmentului, marea majoritate a rivalilor având aceleași "defecte".
Tehnologie
Întrucât la baza lui Megane RS se află un hatchback destinat maselor, francezii au avut de unde să preia tehnologii gata să impresioneze atât audiența tânără, cât și pe cei cu ștate vechi care încă se lasă gâdilați de bolboroseala unui sistem de evacuare proiectat corect.
Standard, noul Hot Hatch dezvoltat de Renault vine cu instrumentar digital cu o diagonală de 7 inch. În funcție de modurile de condus, acesta oferă teme diferite. Sistemul Renault Multi-Sense oferă o scurtătură către meniul care controlează răspsunsul motorului sau pe cel al accelerației. Tot standard, francezii oferă sistemul de infotainment R-Lynk 2 cu ecran tactil de 7 inch (pentru cel de 8.7 inch vei plăti suplimentar), dar și sistemul RS Vision (luminile amplasate în spoiler care au forma steagului de finish folosit în motorsport).
Pe lista de opționale, Renault plusează cu un sistem audio semnat de Bose, cu un Head-Up Display color și cu un pachet denumit simplu Drive Safely. Acesta din urmă este disponibil pentru suma de 700 de euro și oferă sistem de frânare activă de urgență, alertă cu privire la depășirea limitei de viteză cu sistem pentru recunoașterea semnelor de circulație, alertă la depășirea benzii de rulare, faruri cu funcție automată, sistem de avertizare cu privire la păstrarea distanței de siguranță și pilot automat adaptiv.
Și pentru că avem în față un Hot Hatch, trebuie să amintim de funcția Launch Control, dar și de sistemul RS Monitor (sistem asemănător cu cel de telemetrie folosit în motorsport).
Design
Renault a reușit, cu ajutorul designerilor, să aducă pe piață un model foarte ușor de recunoscut. Farurile integrate în spoilerul frontal și stopurile alungite sunt câteva dintre elementele cu care Megane iese în evidență. Versiunea RS plusează cu câteva accesorii derivate din lumea motorsportului.
Lamela frontală de culoare neagră inspirată de elementele aerodinamice din Formula 1, blocul de lumini sub forma steagului caroiat, eleronul și difuzorul de aer sunt accesoriile pe care nu ai cum să le treci cu vederea atunci când dai nas în nas cu Hot Hatch-ul francez. La toate acestea adăugăm sistemul de evacuare cu o singură terminație poziționată central, jantele de 18 inch (opțional de 19 inch, 800 de euro) și culoarea Orange Tonic (850 de euro).
Ne-a placut
- Perechea motor - transmisie automată
- Direcția integrală 4Control
- Comportamentul în modul Race
Nu ne-a placut
- Calitatea unor materiale de la interior
- Viteza de procesare a sistemului multimedia
- Comenzile tactile
Date tehnice - Renault Megane 1.8 Benzina Turbo (TCe) 279CP Aut6 RS | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Renault
-
Renault ne-a invitat la Salonul Auto de la Paris pentru a lua parte la premiera mondială a unui model important pentru marca franceză. Este vorba despre noul Renault 4 E-Tech, adică pur electric. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale. (Luni, 14 Octombrie)
-
Primul model rezultat din parteneriatul Geely-Renault este acest Grand Koleos. Acesta a debutat cu ocazia Salonului Auto de la Busan și va fi disponibil pe piața din Coreea de Sud. (Vineri, 28 Iunie)
-
Clienții din România pot comanda deja noul Renault Symbioz. Prețurile încept de la 29.450 de euro, iar primele exemplare vor fi livrate la începutul lunii septembrie 2024. (Marti, 18 Iunie)
-
Constructorul francez de automobile a publicat lista de prețuri pentru noul vârf de gamă Rafale. La noi în țară, SUV-ul pornește de la 39.900 de euro cu TVA inclus. (Vineri, 07 Iunie)
-
Constructorul francez de automobile deschide comenzile pentru noul Master în România. Sunt disponibile 4 motorizări diesel și două versiuni electrice, iar prețurile încep de la 36.300 de euro cu TVA inclus. (Joi, 30 Mai)
Personal m-as fi asteptat ca la recent incheiatul salon auto sa fie facuta publica *prestatia* pe Ring,ce-i drept pentru varianta Trophy ,doar si pentru a certifica odata in plus beneficiile si implicit utilitatea 4Control , punand totusi aceasta absenta,sper eu :-)) pe sufocarea generata de SUV-urile din Muntii Eiffel si nicidecum pe neputinta celor din Dieppe de a detrona cu ultima lor creatie compacta japoneza.
Comparativ cu scorurile din Vest, prețul *românesc* e oricum un adevărat chilipir, cu 20-30% mai mic - inclusiv suplimentul de numai 1.500 € pt EDC. Clar însă că nici cu discount nu va fi la noi un succes fulminant, chiar dac-ar rupe asfaltul pe Nurburgerking. :-)
Culmea că nici la el acasă nu se va vinde grozav, *malus*-ul francez fiind criminal pentru segmentul *hot*.
În rest, pînă l-oi conduce (poate), n-am ce adăuga comentariilor de la *prima descălecare*.
E doar părerea mea poate și asta, clar - ca și-n și-n cazul tău, neinfluențată de faptul c-am posedat acu două decenii un Clio Williams. Deloc perfect -- cu fiabilitate vraiște :-) da-n fine, cumpărat SH devine discutabilă treaba -- însă cu o personalitate pregnantă ascunsă sub aspectul modest.
...În fine, nu-i loc aici de RS-povești - poate, cînd mi-oi scrie memoriile. :-)