de Bogdan Mirică
Luni, 21.06.2010
-
-
Trimite pe:
În secolul al 19-lea, francezii se apucau să modifice trăsura tradiţională cu un ferăstrău, eliminând două locuri pentru pasageri şi dând astfel naştere termenului de "coupe", care vine de la verbul francez "a tăia". Astăzi, la aproape 200 de ani de la naşterea primului coupe, constructorii de automobile au modelat conceptul iniţial şi au căutat să-i dea propria formă, cât mai personală, cât mai originală. Treptat, termenul de coupe a fost asociat automat frumosului, liniilor plăcute, designului atrăgător. Vreme de câteva zile am avut ocazia de a simţi ideea de frumos a unui constructor care a fost destul de criticat în ultima vreme pentru modelele sale. Renault nu a reuşit să-şi mai împace fanii de la lansarea noii generaţii Laguna, chiar şi noul Megane fiind "tras de urechi" pentru aspectul variantei cu cinci uşi. Paradoxal, modelul care vine să restabilească pacea între Renault şi fanii săi este tot Laguna, de această dată în variantă Coupe. Putem spune că, momentan, francezii au un etalon al designului în persoana Lagunei Coupe.
Motor / Transmisie
Din cele două versiuni disponibile pe piaţa din România, am avut ocazia de a testa motorul pe benzină, de 2.0 litri turbo, unitate pe care Renault o şi expune ca vârf de gamă pentru publicul din România, până la sosirea unei unităţi ceva mai puternice. Propulsorul Euro 4 promite o putere totală de 170 de cai, la 5000 de rotaţii şi un cuplu motor de 270 Nm, disponibili atunci când acul turometrului sare de 3000 de rotaţii, mai exact la 3250 rpm. Resursele benzinarului se dovedesc suficiente pentru a face din Laguna Coupe un model dinamic, însă nu atât de sportiv pe cât lasă de înţeles exteriorul. Cele două ţevi de eşapament cromate rezonează bine, atât estetic cât şi sonor, deşi nu este acea simfonie plăcută la care te-ai fi aşteptat. Cei patru cilindri sunt asistaţi de o cutie automată cu şase rapoarte, singura opţiune pentru această versiune. Despre comportamentul transmisiei nu sunt foarte multe de spus. Cutia pare a fi puţin depăşită în unele situaţii, timpul de răspuns fiind dezamăgitor, fie că vorbim de modul secvenţial, fie de cel automat. Nici pentru cei care se gândesc la o rulare economică nu avem veşti prea bune. O schimbare manuală a vitezelor va aduce un consum de carburant ceva mai redus, chiar dacă în unele cazuri e nevoie de o răbdare de fier. Ar trebui să taxăm negativ şi lipsa unui mod sport dedicat şi mai ales a unor padele poziţionate în spatele volanului, elemente absolut necesare pentru un model cu o alură atât de sportivă. Vorbim de un culturist bine conturat, care nu este capabil să ridice nici măcar 30 de kilograme.
Consum
Consumul nu poate fi un capitol la care Laguna Coupe să pluseze, în condiţiile în care propulsorul turbo manifestă un apetit deosebit pentru benzină, iar transmisia automată nu caută să tempereze deloc acest instinct. Francezii sunt însă fair-play şi publică o cifră destul de realistă pentru consumul urban: 13 litri/100 de kilometri. Noi am ajuns pe undeva pe la 14.7 litri, în condiţiile în care am căutat o climă temperată şi nu ecuatorială în habitaclu. Aerul condiţionat îşi cere aşadar drepturile, însă cifra indicată de computerul de bord poate speria pe mulţi, mai ales că nu vorbim de un propulsor care sare de 200 de cai. În afara oraşului nici vorbă de 6.5 litri/100 de kilometri, cel puţin dacă doriţi să mergeţi decent, fără excese. O rulare cu maxim 130 de km/h vă oferă o valoare de 8.8 litri/100 de kilometri, însă orice bruscare a acceleraţiei poate da lucrurile peste cap.
Interior
Designul exterior Renault a cam dezamăgit în ultimii ani, însă francezii au plusat enorm de mult la interior, unde materialele, finisajele şi confortul amintesc de branduri care ţintesc spre segmentul premium. Laguna Coupe nu putea face excepţie, semn că Renault a ţinut cu tot dinadinsul să-şi răsfeţe pasagerii. Plasticul folosit este foarte moale şi plăcut la atingere, oriunde te poartă mâna, ergonomia este bună, iar finisajele sunt în general decente, chiar dacă în unele colţuri este loc şi de mai bine. Pielea care îmbracă volanul şi scaunele este de calitate şi pare a fi rezistentă în timp oricărui tip de tratament. Designul interior păstrează linia brandului, fără a veni cu artificii estetice. Spaţiul este suficient pentru pasagerii de pe locurile din faţă şi am putea spune decent pentru cei din spate. Decent pentru un coupe, bineînţeles. În ceea ce priveşte portbagajul, apartenenţa la segmentul D face ca Laguna Coupe să fie capabilă să înghită, în condiţii normale, 393 de litri, adică bagaje suficiente pentru doi pasageri care vor să călătorească confortabil.
Preţ de achiziţie
După ce Peugeot a scos la pensie, cel puţin pe piaţa din România, varianta cu trei uşi a actualului 407, Renault Laguna Coupe a cam rămas singura opţiune din segment. Poate şi din această cauză Renault şi-a permis să fixeze un preţ de pornire de 27.700 de euro pentru derivatul cu trei uşi al berlinei Laguna. Vorbim de eticheta pusă versiunii diesel de 150 de cai putere, pentru că benzina testată de noi pleacă de la 28.500 de euro. Deşi valoarea poate părea puţin cam mare, trebuie să spunem că ambele versiuni se vând doar cu nivelul de echipare de top Dynamique, care include de la jante de 17 inch până la faruri bi-xenon. Acestuia i se pot adăuga, printre altele, un Pachet Lux de 1261 de euro şi o navigaţie de 1681 de euro, preţuri fără TVA. Dacă ne uităm în segment după un coupe de segment D, prima opţiune pare a fi Passat CC, care, deşi are patru uşi, promite acelaşi design atrăgător. Preţurile acestuia pleacă de la 26.504 euro, pentru versiunea pe benzină 1.8 TSI de 160 de cai putere şi nivel de echipare de bază. Pentru un diesel însă, trebuie să vă pregătiţi în buget o gaură de 28.299 de euro, puţin peste ceea ce percepe Renault. Passat CC propune şi versiuni mai puternice, care nu pot fi luate însă în calcul din moment ce Laguna Coupe vine cu doar două opţiuni de propulsie, destul de modeste. Dacă mergem ceva mai departe, spre segmentul premium de exemplu, comparaţiile nu îşi mai au rostul. Laguna Coupe este cu siguranţă mai ieftină decât un BMW Seria 3 Coupe, care pleacă de la 33.677 de euro, sau decât un Audi A5, care costă minim 35.713 euro.
Siguranţă
Luând în calcul rezultatul obţinut de Laguna în cadrul testelor EuroNCAP, cinci stele pentru protecţia adulţilor, patru pentru copii şi două pentru pietoni, este oarecum logic să ne gândim că şi coupe-ul ar putea avea aceleaşi prestanţe. În plus, multitudinea de sisteme de siguranţă activă şi pasivă regăsite în standard recomandă acest lucru. Din pachetul standard nu lipsesc abrevieri ca ESP, ABS şi AFU (asistenţă la frânarea de urgenţă) dar nici aprinderea automată a farurilor la decelerare puternică. În cazul unui accident viaţa pasagerilor este protejată de un set de airbaguri frontale, de airbaguri laterale pentru torace şi bazin şi de airbaguri cortină faţă şi spate.
Ţinută de drum
Deşi vorbim de un coupe cu aspect sportiv, Renault a căutat să nu neglijeze confortul pasagerilor săi. Altfel spus, suspensiile sunt orientate către o rulare fără probleme, indiferent de suprafaţă. Chiar şi aşa, senzaţia de stabilitate la viteze mai mari şi vânt lateral este bună, sentimentul de siguranţă fiind prezent în ambele situaţii. Deşi vorbim de un oarecare ruliu, abordarea virajelor în forţă va fi încurajată de puntea spate cu efect autodirecţional, care permite obţinerea unei trase ideale fără probleme şi în general fără emoţii. În situaţiile în care aderenţa se rupe, fie că vorbim de o forţare a pedalei de acceleraţie, fie de un drum alunecos, sistemul ESP intervine, destul de brutal, pentru a corecta comportamentul maşinii.
Vizibilitate
Linia unui coupe este de multe ori pretenţioasă şi presupune multe bătăi de cap pentru inginerii unui constructor auto. Probabil acelaşi lucru s-a întâmplat şi în cazul francezilor, unde linia montanţilor posteriori a trebuit să fie fluidă şi în acelaşi timp practică, fără a obtura vizibilitatea spate. Luneta este destul de generoasă, grosimea montanţilor a fost pe cât posibil redusă, iar oglinda retrovizoare este bine proporţionată, ceea ce înseamnă că avem o vizibilitate spate destul de bună. Dacă mai punem la socoteală şi oglinzile laterale suficient de mari, reţeta este completă. Pentru "modul nocturn" de funcţionare, Renault oferă faruri bi-xenon cu funcţie auto-adaptivă, ideale pentru şoselele din România, slab iluminate.
Tehnologie
Pachetul Dynamique, cu care vine echipat noul Laguna Coupe, include o mulţime de elemente opţionale, pentru care în gama altor constructori ai fi plătit cu mult mai mult. Începem cu aerul condiţionat automat pe două zone şi continuăm cu sistemul audio Bose cu 10 difuzoare, care se aude limpede în orice situaţie, indiferent de fundalul sonor ales. Lista continuă cu geamuri electrice, direcţie asistată electric, frână de mână electrică, închidere centralizată şi demaraj cu card. Oglinzile laterale se pot plia automat, au funcţie degivrantă şi includ chiar şi lumini de semnalizare. Senzorii de lumină şi ploaie nu lipsesc nici ei, fiind completaţi în unele cazuri de cei de parcare. Ceea ce va surprinde însă pe mulţi este tapiţeria din piele, oferită în dotarea standard bogată, şi jantele de 17 inch din aliaj. Pachetul Lux, despre care am mai vorbit, aduce cu sine scaune faţă reglabile electric şi încălzite pe două trepte, foarte utile în sezonul geros.
Design
În materie de design putem afirma că Laguna Coupe poate concura cu succes în orice competiţie de frumuseţe. Am putea spune ca este mâna italienilor în amestecul testat de noi, însă apelarea la surse externe nu le stă deloc în fire francezilor. Dacă partea frontală trădează apartenenţa la filosofia de brand Renault, nu putem spune acelaşi lucru şi despre posteriorul coupe-ului, care aduce mai mult a creaţie pur Aston Martin. Blocurile optice, linia sculptată a portbagajului şi luminile de tip LED pot să lase cu gura căscată pe oricine şi să amuţească un profan. Pentru cei familiarizaţi cu lumea auto însă, întâlnirea cu Laguna Coupe va fi doar un rendez-vous cu etalonul frumuseţii "Rombului" francez. Terminaţia dublă a eşapamentului, jantele Tenerife de 17 inch, pragurile laterale şi spoilerul faţă cu priză de aer supradimensionată completează estetica generală.
Ne-a placut
- Designul posterior
- Calitatea materialelor interioare
- Echiparea bogată
Nu ne-a placut
- Consumul mare
- Timpul de răspuns al cutiei automate
@Automarket
daca si design-ul asta are cusur... sunt curios care ar fi coupe-uile alea de 5 stele la design in viziunea ta Bogdan Mirica....
este o masina frumoasa si un pret destul de rezonabil pt ce ofera!
insa nu e bmw sau vw...iar tu broscarule ramai cu polo gti!
Cred ca nota este absolut meritata.
Intr-adevar,cum s-a spus si mai sus are un design reusit,dar motorul frate.Ala e sursa de putere a masinii.Asta cautam noi barbatii....
Si pt ala care mi-a raspuns, ii zic sa priveasca mai bine masina in realitate; sa lase pozele pe net.
Pacat de mostenirea renault sport , candva faceau masini sport in adevaratul sens al cuvantului.
renault inca face masini sport, as tine sa te contrazic, iar clio RS e un exemplu viu de legenda perpetua. Inca rupe tot pe segmentul lui si e prezent in orice raliu. Megane RS este de asemenea o bijuterie de masina, pe clasa si cilindreea lui, iar comportamentul sport e impecabil.
va rog sa luati in considerare faptul ca laguna coupe nu are un RS in nume, ca daca era, renault avea un v6 pregatit pentru el ...(vezi clio v6, laguna concorde)
Acum nici performantele motorului 2.0 dCI de 180 CP si 400 Nm nu sunt de neglijat, fiind printre cele mai bune pe segment.
In Franta Laguna Coupe mai are un motor 3.0 V6 dCi 235 CP cu un cuplu imens de 550 Nm.
Daca mai luam in calcul ca Laguna dispune de un sasiu reactiv si precis, recunoscut de toti specialistii auto, iar in prezent vine cu un sistem cu 4 roti directoare, atunci putem concluziona ca avem in fata una dintre cele mai manevrabile masini din clasa ei.
Ca sa te convingi ce inseamna 4 roti directoare aveti aici un filmulet interesant:
Renault Laguna GT (4Control System) vs Porsche Boxster S
http://www.youtube.com/watch?v=QaTnd3ozcaE
"Active Drive" de la Renault e un sistem de ultima generatie a conceptului cu 4 roti directoare si are ca scop cresterea sigurantei si a placerii de a conduce. Renault ne explica mai jos care-i treaba cu sistemul asta.
La ce serveste?
Sasiul "Active Drive" cu patru roti directoare ofera doua avantaje:
- faciliteaza operatiile datorita unui diametru de bracaj diminuat,
- permite unghiuri volante reduse datorita unei directii mai precise, special parametrata.
De fapt, diametrul de bracaj al Lagunei Coupe care beneficiaza de acest echipament s-a redus cu 10% (echivalentul unui model citadin cum este Clio).
"Active Drive" cu patru roti directoare garanteaza o precizie mai mare de conducere. Constituie un complement excelent pentru sistemele electronice de siguranta activa (precum ABS-ul sau ESP-ul). Astfel permite vehiculului sa fie mai reactiv la manevrele de evitare.
Cum functioneaza?
"Active Drive" cu patru roti directoare functioneaza datorita unui sistem de pilotaj automat al vehiculului. Senzorul situat pe coloana de directie trimite informatii printr-o retea CAN (Computer Area Network) la calculatorul 4RD (patru roti directoare). In urma partii posterioare a trenului spate, acesta din urma ia in calcul viteza vehiculului luand informatii de la ESP. Acest calculator analizeaza in egala masura valorile unghiului volanului ceea ce ii permite sa detecteze tipul de conducere al soferului (sportivitate, situatii de evitare, etc.). In functie de acesti parametri, da comanda corespunzatoare de bracaj a rotilor spate cu ajutorul unui dispozitivi care actioneaza electric, implantat pe osia din spate. La o viteza inferioara valorii de 60 km/h, rotile spate bracheaza in sensul opus celor de la trenul fata, cu un unghi maxim de 3,5°. Incepand cu o viteza de la 60 km/h, Laguna ofera o mai mare precizie la volan. Stabilitatea este ameliorata, vehiculul se comporta ca si cum ar fi pe sine. Bracand rotile spate in acelasi sens si simultan cu rotile fata, sistemul "Active Drive" cu patru roti directoare permite contrarea fortei centrifuge.
P.S. nu e nevoie de romane, am vazut reportajul cu Laguna GT si nu inteleg de unde stii tu ca e exact cum sustine Renaul: ai mers tu cu ea si nu stim noi?
"probabil are destule dezavantaje..." you're full of bullshit :)) vino cu ceva concret daca te tine... tu nu stiai bine ce inseamna "Active Drive" pana acum (te-am simtit) si imi dai mie lectii de cine a scos prima data sistemul cu 4 roti directoare... si honda prelude a fost prima masina cu asa ceva, nu accord... oricum asta-i un aspect prea putin important... important e modul in care a evoluat tehnologia si cum e folosita...
Si da, am condus Laguna Coupe 2.0 dci 180cp cu "Active Drive", pentru ca trebuie sa stiu ceea ce vand... lucrez la Renault tolomacule... Nu sunt unul din mascaricii cu care iti petreci tu timpul la scara blocului.
@maka kk
"vasta parte" ?!! stii ce? te chinui prea mult... =)) iti crapa mintea
P.S. : Motorul 1.9 dci de fapt are 180 cai nu 130