de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai
Marti, 09.02.2010
-
-
Trimite pe:
Va mai amintiti reclama Dacia pentru Logan MCV? Cea in care la bordul break-ului calatorea o echipa de baschetbalisiti de peste doi metri? Putin cam "trasa de par" ce-i drept, dar cu un impact bun, capabila sa deschida ochii romanilor catre propriul lor model cu sapte locuri. Dacia descoperea astfel in 2006 ceea ce Renault promova inca din 1996, cu Scenic, adica o masina de familie, abordabila ca pret, versatila si usor de folosit in orice situatie. Parintele constructorului roman are meritul de a-i fi invatat pe nemti definitia monovolumului, Opel si Volkswagen adaptandu-se rapid la apetitul pentru spatiu al publicului european. Renault a mers si mai departe si a lansat sapte ani mai tarziu varianta cu sapte locuri, care s-a vandut la fel de bine si care a atras dupa sine competitori fie conationali (Citroen C4 Picasso), fie germani (Volkswagen Touran si Opel Zafira). In prezent Renault lupta sa isi mentina suprematia cu o noua generatie a modelului Grand Scenic, dezvoltata pe aceeasi platforma de Megane, conturata de aceeasi filosofie de design si propulsata de motorizari identice, diesel sau benzina.
Motor / Transmisie
Grand Scenic se vinde deja si in Romania, monovolumul incercand sa atraga de partea sa clientii care isi doresc o masina confortabila, cu un interior prietenos si un consum scazut. Renault pune insa la dispozitie o singura motorizare, un diesel cu care am mai avut de-a face, un dCi de 1.9 litri si 130 de cai putere, regasit pe aproape toate produsele din gama francezilor. Motorul a fost apreciat de-a lungul timpului pentru consumul sau scazut, in ciuda cilindreei invechite, majoritatea constructorilor optand pentru unitati de 1.6 sau 1.4 litri. Dieselul surprinde inca o data prin valoarea cuplului de 300 de Nm, resimtita destul de devreme, inca de la 1750 de rotatii, ceea ce inseamna ca masina de familie poate oferi o dozare buna a resurselor chiar si atunci cand soferul decide sa nu forteze prea tare pedala de acceleratie. Dieselul, destul de zgomotos, mai ales in diminetile reci de iarna, cand temperatura din termometru scade sub 0 grade, se achita cu succes de punerea in miscare a modelului, care cantareste aproximativ o tona si jumatate. DCi-ul confera o dozare eficienta a resurselor, o rulare lina fara ruperi de ritm si o siguranta suficienta in situatii limita. Unitatea este cuplata la o transmisie manuala, cu sase rapoarte, bine etajata, care asigura o schimbare lina a treptelor si o retrogradare nu atat de violenta pe cat ne-am fi asteptat. Inginerii francezi si-au dorit o cutie confortabila si au obtinut-o.
Consum
In materie de consum, dieselurile Renault nu au fost niciodata foarte gurmande. Ba mai mult au fost apreciate ani la randul pentru zgarcenie si pentru rata redusa a emisiilor de CO2. Unitatea testata de noi nu isi permite sa rupa traditia, drept pentru care s-a multumit in afara orasului cu doar 6.0 litri la 100 de km, cat timp acul vitezometrului nu a sarit de 110 km/h. Avand in vedere ca oficialii anunta un record de 4.9 litri/100 de km in mediul extraurban, trebuie sa recunoastem ca monovolumul a fost destul de aproape. Valoarea ar putea fi imbunatatita daca se incearca menajarea pedalei de acceleratie. Bineinteles exista si reversul medaliei. Cu sase oameni in masina si un portbagaj burdusit cu bagaje Grand Scenic a cerut o portie mai mare de motorina, mai exact 6.9 litri/100 de km. In oras, in conditii de iarna, monovolumul ajunge sa inghita aproximativ 8.5 litri/100 de km, in functie de soferul care struneste volanul si stilul acestuia de condus.
Interior
Vorbim de un model destinat familistilor, firi pretentioase, care tin la confort si sunt foarte atenti la detalii. Se pare ca Renault a invatat aceasta lectie de-a lungul timpului si a perfectionat interiorul modelelor sale de la o generatie la alta. Grand Scenic apare acum ca un domn grizonat, la patru ace, cu un costum scrobit, atent mereu cu familia sa. Habitaclul abunda in materiale de calitate, plasticul moale, frumos texturat si prietenos la atingere invelind plansa de bord, portierele si consola centrala. Doar partea inferioara a bordului lasa loc de interpretari. Butoanele mangaie simtul tactil iar afisajul color pozitionat in centrul plansei de bord (trasatura specifica modelelor de familie) incanta ochiul cu un afisaj placut, cu o grafica de calitate si culori odihnitoare. Doar sistemul de navigatie pare ceva mai rudimentar. Pielea de culoare bej sau neagra poate imbraca de la volan si schimbator pana la fetele usilor si cele sapte scaune, sporind astfel senzatia de confort. Grand Scenic ni s-a prezentat ca un monovolum foarte versatil, gata sa ia forma pe care si-o doresc pasagerii si soferul: de la mini-autobuz pana la utilitara. Daca rabatam ambele randuri de scaune, Grand Scenic dezvaluie o suprafata de incarcare lunga de doi metri, ce poate inghiti pana la 2063 de litri. In conditii normale, atunci cand calatoresc doar 5 pasageri, portbagajul ofera numai 563 de litri, o capacitate suficient de generoasa pentru o familie mica. Generozitatea este o consecinta a cresterii in dimensiuni, Grand Scenic fiind mai lung decat predecesorul sau cu 62 de mm si mai lat cu 26 de mm. Ampatamentul a crescut si el cu 34 de mm, ceea ce se oglindeste in spatiul pentru pasagerii de pe locurile din spate. Si fiindca tot am ajuns la spatiul rezervat pasagerilor se cuvine sa spunem ca Grand Scenic nu este un pseudo model cu sapte locuri. Francezul promite loc pentru sapte si se tine de cuvant. Al treilea rand de scaune, ascuns foarte bine in podeaua portbagajului, poate oferi suficient spatiu pentru picioare daca cele trei locuri reglabile individual, de pe a doua bancheta, renunta la cativa centimetri in plus. Asadar, cu o reglare optima a banchetelor si a scaunelor, sapte adulti pot calatori in confort la bordul lui Grand Scenic. Nu comparam spatiul pentru picioare existent pe al doilea rand de scaune cu cel de pe al treilea rand de scaune, insa, spre deosebire de alte modele, acesta exista. Un alt amanunt care tine de compartimentarea spatiului este cotiera centrala fata mobila, care poate deveni, printr-o simpla miscare, si cotiera spate. In plus, accesoriul nu are nevoie de un canal special pe care sa gliseze, podeaua fiind plata pentru locurile din spate.
Preţ de achiziţie
Asa cum am mai spus, Grand Scenic este disponibil in Romania cu o singura motorizare, un diesel de 130 de cai putere, care scoate din buzunarul familistilor cu stare 21.499 de euro. Ceilalti rivali din segment pun la dispozitie o gama larga de motoare si versiuni, asigurandu-se astfel ca satisfac gusturi variate. Ecuatia calitate/pret ne obligam sa luam in calcul mai intai un alt francez, Citroen C4 Grand Picasso. Membrul PSA porneste de la 18.050 de euro, pret valabil pentru versiunea pe benzina de 1.6 litri si 120 de cai putere. Pentru un diesel de 138 de cai putere, apropiat ca valori de cele ale lui Grand Scenic, clientul trebuie sa plateasca de la 23.000 de euro. Neamtul Volkswagen Touran pleaca de la 18.363 de euro in Romania, insa un diesel de 140 de cai putere va poate aduce usor in jurul sumei de 25.180 de euro. Cel mai de temut rival al francezilor poate fi insa considerat Opel Zafira, care pleaca de la un pret greu de egalat: 16.650 de euro pentru versiunea pe benzina de 1.6 litri si 115 cai putere. Un diesel de 125 de cai putere va scoate din buzunar tot undeva peste 20.000 de euro, mai exact 20.200 de euro, mai putin ce-i drept decat un Grand Scenic.
Siguranţă
Renault are reputatia unuia dintre cei mai siguri producatori de automobile de volum, francezii folosindu-se de orice ocazie pentru a se lauda cu distinctiile EuroNcap. De altfel, ultimele sesiuni de teste de anul trecut a adus cinci stele pentru Grand Scenic, care s-a descurcat foarte bine la protectia pasagerilor adulti. Modelul a punctat fabulos insa la rubrica nou introdusa de organismul international, si anume Sisteme de siguranta, unde a obtinut 99 de procente din 100. Protectia copiilor si cea a pietonilor este si ea buna, semn ca producatorul nu a facut compromisuri. Siguranta in cazul unui impact este asigurata de airbaguri frontale adaptabile, airbaguri laterale torace, airbaguri cortina si centuri pretensionate cu limitator de efort. Pentru a evita situatiile neplacute exista insa un sistem ABS cu repartitor electronic de franare si asistenta la franarea de urgenta precum si un ESP (control dinamic al traiectoriei).
Ţinută de drum
Grand Scenic reprezinta o evolutie in materie de tinuta de drum, modelul depasind performantele predecesorului sai. Vorbim de un ampatament mai mare, ceea ce inseamna ca stabilitatea a crescut considerabil. Ce s-a pierdut insa este garda la sol, care masoara acum numai 12 centimetri si este total nerecomandata pentru drumurile din Romania. Practic orice bordura, orice groapa, orice denivelare reprezinta un potential pericol. Grand Scenic se concentreaza insa pe livrarea unei doze maxime de confort, indatorire care ii revine sistemului de suspensii, adaptat nevoilor unei familii care trebuie sa calatoreasca mult. Asemeni scaunelor si acestea sunt foarte confortabile. Bineinteles exista si aspecte negative, in viraje stranse ruliul fiind prezent, chiar daca nu asa mult ca in cazul vechii generatii, Renault folosind acum o punte semi-independenta imbunatatita.
Vizibilitate
Monovolumul incearca sa ofere soferului un camp vizual cat mai larg. Senzatia de habitaclu aerisit exista, multumita acoperisului panoramic cu trapa si suprafetei vitrate mari. Oglinzile laterale sunt suficient de mari pentru a observa tot ce se intampla in spate, insa montantii posteriori obtureaza serios capacitatile vizuale ale celui aflat la volan din cauza dimensiunilor. Noroc ca exista senzorii de parcare spate, care te ajuta la manevre dificile de parcare. Pe timp de noapte lumina exista, indiferent de cat de iluminat este sectorul de drum pe care il parcurgeti.
Tehnologie
Fiindca cuvantul de ordine este confort, Renault s-a straduit sa ofere tot ce are mai bun si atunci cand vine vorba despre echipamente. Interiorul este presarat cu tot felul de functii, utile sau nu, care incearca sa asigure o atmosfera placuta in habitaclul lui Grand Scenic. Sistemul de climatizare pe doua zone, cu prize de aer si pentru locurile din spate, sistemul audio capabil sa citeasca MP3-uri si gata sa primeasca melodiile preferate, stocate pe stick USB sau iPod, sistemul de navigatie care are ceva lacune in Romania si instrumentarul de bord care poate fi personalizat sunt doar cateva din echipamentele esentiale confortului interior. La acestea se adauga oglinda retrovizoare electrocroma, scaunele incalzite, spoturile de lectura pentru pasageri, cardul de acces si pornire si volanul reglabil in inaltime si profunzime. Viata soferului este usurata de senzorii de ploaie, de lumina si de parcare, de functia "Follow me home" si de pilotul automat cu functie de limitare a vitezei, care functioneaza destul de prompt dar poate da batai de cap pana la o acomodare finala. Cireasa de pe tort este insa acoperisul panoramic cu trapa actionata electric, care iti va lumina zilele la volan.
Design
In mod cert monovolumele nu isi propun sa fie cele mai chipese masini de pe piata. Designerii sunt constransi de dimensiuni si de regulile trasate de ingineri, drept pentru care formele sportive si agresive sunt lasate deoparte in favoarea unora mai elegante si placute ochiului. Grand Scenic preia noua filosofie de design Renault, promovata de fratele sau mai mic Megane, si incearca sa o adapteze intr-un mod mai original, cu stopuri in stil bumerang, praguri laterale si spoiler fata cu insertii de alta culoare. Jantele de 16 inch din aluminiu completeaza pachetul estetic alaturi de insertiile cromate.
Date tehnice - Renault Grand Scenic (2009) 1.9 dCi 130CP M6 Privilege |
Combustibil
Diesel |
Nr. usi
5 |
Motor tip / cilindri
n/a |
Nr. locuri
7 |
Cilindree cmc
1870 |
Lungime mm
4560 |
Putere maxima CP (rpm)
130 (3750) |
Latime mm
2077 |
Cuplu maxim Nm (rpm)
300 (1750) |
Inaltime mm
1645 |
Viteza maxima km/h
195 |
Greutate kg
1540 |
Acceleratie 0-100 km/h s
11.5 |
Ampatament mm
2770 |
Tractiune
Fata |
Volum rezervor litri
60 |
Cutie viteze
M6 |
Volum portbagaj litri
645 |
|
Vezi versiuni si preturi
Mai multe detalii despre Renault Grand Scenic (2009)
azi maine construiesc masini pt familisti in forma de autobuz.......
lasatile dracu de dube oameni buni si construiti sedanuri si estate-uri..........
Slabe poze!
Am incercat sa ma gandesc la un Renault frumos... nu am gasit niciunul (poate actualul Megane coupe). Ce se intampla cu lipsa asta de inspiratie si mai ales inconsecventa designului intre generatii.
Credeti ca stiti ce inseamna confort? Conduceti un Grand Scenic si mai vbim... Scenic redefineste notiunea de confort.
E foarte primitor, are tehnologie si e sigur de condus.
Spatiul interior e BEST IN CLASS . Fiti siguri de asta!
@Automarket
in caz ca nu stiati Scenic are sistem de navigatie Carminat DVD Bluetooth de 7 inch. De ce e rudimentar? Ca nu e cu touchscreen? Ce sa-ti povestesc! Functii principale: comenzi vocale (functii de navigatie si telefonie) si reprezentare realista in format 3D a schimbatoarelor si a iesirilor de pe autostrada.
Este livrat impreuna cu harti care cuprind intreaga Europa.
Eu sincer nu cred ca ati incercat sistemul.
ITi MULTUMESC !!!!!!!
faptul ca la noi este disponibil doar cu o singura motorizare si un singur nivel de echipare este datorita pietei auto care nu cere un astfel de renault!!! cate persoane cumpara un monovolum de familie in romania???? in clasa medie de masini ma refer....
luati APIA si verificati apoi scoateti de acolo masinile trimise la export de dealerii romani.....
C-Max
Lungime mm 4372
Latime mm 1825
Inaltime mm 1588
Greutate kg 1391
Ampatament mm 2640
Scenic
Lungime mm 4344
Latime mm 1845
Inaltime mm 1637
Greutate kg 1395
Ampatament mm 2703
S-Max
Lungime mm 4770
Latime mm 1880
Inaltime mm 1610
Greutate kg 1744
Ampatament mm 2850
Grand-scenic
Lungime mm 4560
Latime mm 1845
Inaltime mm 1645
Greutate kg 1605
Ampatament mm 2770
Galaxy
Lungime mm 4820
Latime mm 1880
Inaltime mm 1680
Greutate kg 1806
Ampatament mm 2850
Espace
Lungime mm 4856
Latime mm 2104
Inaltime mm 1798
Greutate kg 1740
Ampatament mm 2800
Mai sus am inceput cu dimensiunile, ca de pret se vede clar care e mai in avantaj, sincer prefer un S-Max la un pret cel putin asemanator, sa nu mai zic de fiabilitate si de traditie!
Am inceput cu ford ca sa se vada cine cui da clasa!
Sarmanii astia de la renault doar o singura motorizare au pus pe el?
Citeste aici si citeste bine:
1) Renault e constructorul care a inventat monovolumul full-size si compact si cel care da tonul pe segment.
2) Daca nu ar fi fost Renault, marcile concurente ar fi intarziat sa apara cu asa ceva si nu am fi fost la stadiul de dezvoltare la care suntem acum.
3) scenic/ grand scenic (platforma megane)= c-max (platforma focus), s-max = espace , galaxy= grand espace (adica 7 locuri+portbagaj)
Dintre cele 2 variante de Espace, se mai fabrica doar cea cu sasiu alungit (Grand Espace). Apelativul "grand" a disparut si a ramas doar espace. Cum espace cu sasiu scurt nu mai exista, s-max si galaxy se compara cu 'grand' espace.
4) Nu e problema Renault ca Ford nu are deocamdata o varianta cu 7 locuri pt c-max.
5) Sa spui monovolum ford vs. renault e ca si cum ai zice planor vs. nava spatiala
6) In Franta sunt 5 motorizari diesel cu puteri cuprinse intre 105 si 160cp, 3 motorizari benzina (dintre care una alimentata cu bioetanol).
7) In Romania avem 1.9 dci 130cp .. asta se cere, asta se ofera!
Pentru Romania, Grand Scenic e full-option Privilege si nu trebuie comparat la pret cu versiunile de intrare de la Ford.
8) Daca totusi discutam de echivalarea dotarilor si a puterii dezvoltate, Ford e mult mai scump.
9) Momentan Renault este marca cu cel mai ridicat standard de siguranta dintre toate monovolumele prezente pe piata.
maibai ca sa intelegi ceva trebuie sa stapanesti ABC-ul auto. Tu nu posezi asa ceva.. de fapt cu dumele astea de 2 lei, te dai de gol ca nu esti decat un baietel de 15 ani. Un sfat: nu judeca ce nu intelegi.
Incercati sa nu mai faceti pozele astea pe care voi probabil le considerati "artistice" .
Parerea mea e ca trebuia:
-o poza din fata/spate/profil, model jante, motor
-la interior: poza de ansamblu cu bordul, consola centrala (plan apropiat), fetele de usi, scaune fata, locuri spate -randul 2 (pozitie normala/rabatate, evidentierea reglarii longitudinale), spatii de depozitare (cotiera, podea, buzunare etc), porbagaj samd
Ford are la C-max varianta de 7 locuri la Grand C-max, care de fapt si de drept se compara cu Grand Scenic, si nu cum ai zis tu ca C-max se compara cu Grand Scenic.
Poftim nava spatiala
Pe bune asta se cere? motor 1.9 si 130CP la 30,000 euro? Ba ma lasi, da ce dracu' e nava spatiala?
Grand Espace Exception 2.0dCi 150 CP - 29.800 euro
Astea doua pun orice monovolum de la ford. Sa-ti intre bine in cap!