Joi, 07.06.2012
- Comenteaza
- Trimite pe:
Deschidem testul de astăzi cu povestea celui cărui i se spunea “Vrăjitorul“. Un italian născut în apropiere de Bologna, ce avea să scrie istorie în Franţa şi să fie înmormântat cu distincţia “Legiunii de onoare“ în cimitirul Montmartre din Paris.
Amedee Gordini, căci despre el vorbim astăzi, a început să lucreze ca ucenic al celebrului Alfieri Maserati. A câştigat experienţă, însă a fost nevoit să îşi întrerupă cariera pentru a servi în Primul Război Mondial. În 1926 se stabileşte în Paris, oraş care îl va adopta şi în care va cunoaşte succesul alături de Renault.
După o experienţă tumultoasă de 6 ani în Formula 1, Gordini devine omul care însufleţeşte cele mai puternice motoare Renault. Amedee caută să infuzeze performanţa motoarelor din Formula 1 în cele ale automobilelor de serie, o adevărată vrăjitorie, de unde şi titulatura cu care ne aducem acum aminte de el.
Sub îndrumarea sa au luat naştere versiuni sportive ale unor modele legendare cum sunt Renault Dauphine, Renault 5, Renault 8 şi Renault 12. La aproape jumătate de secol de atunci, Renault a decis să reînvie tradiţia şi să aplice emblema Gordini pe ediţii limitate ale hot-hatch-urilor sale.
Renault Clio RS (2009)
2.0 16V 200 Gordini
- Pret de pornire 20.800 €
- Pret model testat 22.300 €
- Taxa auto 478 €
Motor / Transmisie
Nouă ne-a fost rezervată o întâlnire cu Amedee Gordini la volanul unui Clio RS, unde am respirat epoca de glorie Renault în motorsport şi ne-am bucurat de spiritul francezului cu sânge italian.
Despre Clio RS şi al său motor de 2.0 litri aspirat se cunosc deja multe. Ar fi penibil să încep cu calificative de tipul: o fiară neîmblânzită, o bestie pe circuit, o nebunie pe 4 roţi. Clio RS este ceva mai mult de atât.
Este o emoţie pe care o simţi doar înaintea unui examen important din viaţa ta. Este adrenalina pe care o înghiţi pe nerăsuflate când sari cu parapanta de pe vârful unei creste de munte. Motorul de 203 de cai îţi induce o stare de nervozitate plăcută, de agitaţie. Euforia te poate face să tremuri ca un narcoman ce îşi aşteaptă doza.
Totul este cât se poate de normal până la 2000 de rotaţii. Nici cu mult de această limită nu eşti impresionat. Abia când treci de 5000 rpm simţi cum ţi se umezesc ochii şi inima începe să bată pe fundalul sonor al unui motor ce zbiară din toţi rărunchii. Nebunia se termină la 7250 de rotaţii, odată cu “beep-ul“ care te trezeşte din visare şi te invită la o treaptă superioară, unde o iei din nou la fugă cu acul pe liniile turometrului. Trepte cutiei manuale se termină repede, fiind etajate foarte scurt pentru a favoriza acceleraţia.
Motorul aspirat este ca un pick-up Akai de care încă te bucuri ştiind că urmează a fi înlocuit de un iPod. Spun asta pentru că viitorul Clio RS ar putea să piardă din substanţa generaţiei actuale prin adoptarea unui motor turbo. Ce rămâne? Bucuria bolnavă a unei maşini create pentru pasionaţi.
Consum
Pasiunile se întreţin indiferent de costuri. Altfel nu s-ar mai chema pasiuni. În cazul lui Clio RS Gordini, tributul plătit nu este extrem de mare. Puteţi să vă mulţumiţi cu un 13 în oraş şi cu un 9 în afara lui, cu condiţia de a merge decent, fără nici cel mai mic exces. Dacă forţaţi pedala de acceleraţie ajungeţi şi la 18 litri/100 de km. Noi am făcut cu un plin aproape 600 de kilometri, mai mult decât suficient în cazul unei astfel de maşini.
Trebuie notat faptul că avem o cutie manuală cu şase trepte etajată foarte scurt. Bună la accelerare, dar nepotrivită pentru consum. Atunci când rulaţi în regim de autostradă, liniştit, cu limita maximă, aţi avea nevoie măcar de o a şasea treaptă ceva mai lungă.
În fişa tehnică Renault promite un consum de 11.2 litri în oraş şi un 6.5 în afra lui. Media de 8.2 litri la 100 km este destul de mare, comparativ cu ce oferă rivalii din segment: Polo GTI, Corsa OPC şi DS3 Racing.
Performanţe
Ajungem şi la performanţe. Începi să-l iubeşti pe francez de câte ori simţi cum decorul se derulează prin faţa ochilor cu viteza unui glonţ ce vâjâie la ureche. Sprintul de la 0 la 100 de km/h se face în 6.9 secunde. Nu pare puţin, mai ales că DS3 Racing este mai rapid pe hârtie. Cu toate acestea, cele 6.9 secunde se scurg mai repede decât le poţi tu număra vreodată.
Viteza maximă se opreşte la 225 de km/h, mai mică decât a rivalilor, dar suficientă pentru a împinge de pe a doua bandă a autostrăzilor româneşti limuzinele germane.
Interior
După cum spuneam şi la începutul testului, am făcut cunoştinţă cu Amedee Gordini imediat ce am călcat dincolo de portiera hot-hatch-ului. Spiritul sportiv a fost recreat întru totul şi Amedee pare că te priveşte din dreapta.
Totul a fost personalizat cu atenţie. Din habitaclul destul de anost al unui Clio RS de serie, Renault a făcut minuni. Designerii şi-au pus amprenta cu ajutorul unui albastru tipic Gordini, cu rădăcini atât de adânci ca cele ale culorii British Green de pe modelele Mini. Ca să fim pe înţelesul tuturor: românii au albastrul de Voroneţ, francezii au albastrul Gordini.
Renault îţi aminteşte că te afli într-o ediţie specială încă de când treci pragul personalizat. Continuă să îţi şoptească la ureche istoria sa imediat ce te aşezi în scaunele sport, cu o susţinere laterală bărbătească, îmbrăcate în piele neagră şi albastră, cu cusături albe.
Motivul se regăseşte şi pe volan. Un volan de Clio, dar care încearcă să te facă să te simţi altfel, graţie inserţiei din piele albastră. Nu lipsesc nici dungile albe duble, tradiţionale Gordini, folosite în motorsport pentru a le arăta piloţilor când roţile sunt drepte.
De pe volan mâna îţi alunecă încet pe un schimbător rece, mic, cu un capăt de inox, vopsit în albastrul tradiţional şi inscripţionat cu numele Gordini. Nume pe care îl găsim şi pe covoraşe.
Ceea ce vă va face însă să vă simţiţi speciali va fi plăcuţa pe care stă scris numărul exemplarului, semn că eşti pe lista unui număr privilegiaţi de clienţi. Noi am condus exemplarul 1618. Exclusivitatea îţi mângâie oricând orgoliul.
Preţ de achiziţie
Clio RS scoate din buzunarul pasionaţilor 20.800 de euro. O valoare acceptabilă pentru un montagne-russe pe care îl poţi parca în garaj. Dacă ne uităm la rivalii din segment, preţul este unul extrem de abordabil, mai mic decât al lui Citroen DS3 Racing sau Opel Corsa OPC, care costă 30.100, respectiv 22.170 de euro. Doar Volkswagen Polo GTI este ceva mai ieftin, cu aproape 1000 de auro, adică 19.772 de euro. Cei 1000 de euro este însă diferenţa pe care o plătiţi pentru 23 de cai putere în plus la Renault.
Dacă vă doriţi un Clio RS Gordini trebuie să ştiţi că memoria lui Amedee vă va scoate din buzunar ceva mai mulţi bani, ca de altfel orice lucru ce vine la pachet cu o poveste. Preţul este de 22.300 de euro, foarte apropiat de cel al lui Corsa OPC şi în continuare mai mic decât cel al lui DS3 Racing.
Siguranţă
Renault Clio a obtinut cinci stele la testele EuroNCAP, iar versiunea RS moşteneşte trăsăturile hatchback-ului francez în materie de siguranţă. Pe lista dotărilor trebuie să trecem cele opt airbaguri, inclusiv airbaguri laterale spate, prezenţa sistemelor active ca ABS şi ESP, tetierele şi centurile pretensionate.
Să nu uităm de posibilitatea dezactivării complete a ESP-ului, un atribut ce va face deliciul pasionaţilor care ştiu să şi folosească cei 200 de cai putere.
Şi pentru ca ansamblul să fie unul complet, Renault a ascuns în spatele jantelor de 17 inch şi un sistem de frânare Brembo, care nu a dat semne de oboseală şi a “scrâşnit din dinţi“ cu stoicism pe mai mulţi kilometri de traseu virajat.
Ţinută de drum
Renault Clio RS Gordini stă foarte prost la acest capitol. Atât de prost încât o să regreţi cei 22.000 de euro. Dacă îţi place confortul o să crezi că ai cheltuit banii aiurea. O să te vaiţi la fiecare groapă simţită ceva mai tare, o să deplângi faptul că maşina stă lipită de asfalt la fiecare pod îmbinat imperfect de pe autostradă şi o să te simţi destul de ciudat după un drum de câteva sute de kilometri.
Lăsând totuşi gluma la o parte, trebuie să ştii că dacă eşti ahtiat după trasee montane, şosele sinuoase şi ace de păr, s-ar putea ca Renault să fi găsit pansamentul potrivit pentru tine. Cu o suspensie special dezvoltată de Renault Sport şi un şasiu impecabil, Clio RS îţi va de senzaţia că este o maşină pe care e imposibil să o faci să-şi piardă aderenţa.
Ţine cu dinţii de asfalt la orice intrare în viraj, chiar dacă pneurile gem din toate încheieturile. Vei fi tentat să intri de fiecare dată cu şi mai mult aplomb în următoarea curbă. Grijă mare pentru că legile fizicii nu pot fi încălcate.
Vizibilitate
Renault Clio RS nu are dezavantaje majore în materie de vizibilitate, singurul element deranjant fiind montantul A, care iţi obstrucţionează vederea doar în aceleaşi situatii în care o fac 90% din modelele de pe piaţă.
Forma lunetei şi a montantului C nu sunt deloc deranjante pentru sofer, iar oglinzile sunt proporţionate foarte bine în raport cu caroseria. Pe timp de noapte nu sunt probleme, vizibilitatea farurilor fiind bună, indiferent de drumul pe care rulaţi.
Tehnologie
Pentru o jucărie ca asta nu ai nevoie de prea multe artificii tehnologice. Tehnologia se ascunde sub capotă. Tehnologia se simte în fiecare viraj strâns. Tehnologia se simte la fiecare accelerare. Tot ce înseamnă progres, exerciţiu şi talent Renault Sport este invizibil, dar extrem de perceptibil.
Pentru confortul celor din interior Renault a inclus însă chestiile necesare cum sunt aerul condiţionat, oglinzile şi geamurile electrice, senzorii de lumină şi ploaie.
Având în vedere că este o maşină care se adresează tinerilor, Clio RS Gordini vine cu un sistem audio care suportă conectarea unor medii de stocare noi, cum ar fi USB-ul şi iPod-ul.
Nu lipseşte nici pilotul automat, căruia îi vei încredinţa cei 200 de cai doar în linie dreaptă, atunci când te plictiseşti pe autostradă. Folosirea sa este simplă, chiar dacă butonul de activare este poziţionat pe consola centrală.
Design
Clio RS nu este poate cel mai chipeş hot-hatch al momentului. Clio RS Gordini în schimb este o apariţie insolită, care se salvează cu ajutorul elementelor de individualizare.
Jantele de 17 inch cu uşoare tente de albastru, asemeni caroseriei, eleronul posterior, spoilerul frontal animat de o un accesoriu argintiu, dungile albe de pe capotă şi acoperiş, precum şi logo-urile Gordini te fac să te simţi mândru că cinsteşti onoarea unuia om ca Amedee.
Clio RS Gordini atrage priviri în trafic, coboară geamurile celorlalte maşini, stârneşte întrebări curioase şi incită timpanul unor profani cu sunetul evacuării.
Deşi nu e nici mare, nici lung, nici impunător, hot-hatch-ul Gordini stârneşte respect în trafic şi îţi mângâie uşor ego-ul. Te simţi special, într-o maşină specială.
Ne-a placut
- Sunetul motorului
- Interiorul personalizat
- Ţinuta de drum
- Preţ abordabil
Nu ne-a placut
- Consumul oficial comparativ cu cel al rivalilor
- Absenţa unei ultime trepte mai lungi
Date tehnice - Renault Clio RS (2009) 2.0 16V 200 Gordini | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Renault
-
Renault ne-a invitat la Salonul Auto de la Paris pentru a lua parte la premiera mondială a unui model important pentru marca franceză. Este vorba despre noul Renault 4 E-Tech, adică pur electric. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale. (Luni, 14 Octombrie)
-
Primul model rezultat din parteneriatul Geely-Renault este acest Grand Koleos. Acesta a debutat cu ocazia Salonului Auto de la Busan și va fi disponibil pe piața din Coreea de Sud. (Vineri, 28 Iunie)
-
Clienții din România pot comanda deja noul Renault Symbioz. Prețurile încept de la 29.450 de euro, iar primele exemplare vor fi livrate la începutul lunii septembrie 2024. (Marti, 18 Iunie)
-
Constructorul francez de automobile a publicat lista de prețuri pentru noul vârf de gamă Rafale. La noi în țară, SUV-ul pornește de la 39.900 de euro cu TVA inclus. (Vineri, 07 Iunie)
-
Constructorul francez de automobile deschide comenzile pentru noul Master în România. Sunt disponibile 4 motorizări diesel și două versiuni electrice, iar prețurile încep de la 36.300 de euro cu TVA inclus. (Joi, 30 Mai)
e misto pentru sunet si mersul pe drumuri virajate, dar avand in vedere ca 70% din posesorii de hot-hatchuri nu au cunostintele necesare sa mearga cu ele la limita, cateva secunde in minus pe nu stiu ce circuite nici numai conteaza, pentru ca in final ajunge sa faca ce face si o corsa opc sau alte masini din clasa ei.
plus ca la baza ramane un cotet de reno, cred ca si cainii chiar daca ar trebui sa se simta ca acasa in reno au unele dubii in privinta materialelor execrabile de la interior si a greierasilor omniprezenti... atata dai atata face, stiti vorba aia.
- nu înțeleg cele 4 stele la tehnologie. Faptul că are cel mai reușit șasiu din clasă nu spune nimic de efortul celor de la Renault Sport depus? Iar la un hot hatch nu cred că are nevoie clientul de discoteca/ sorcova la interior. Aici e vorba de eficiență... cine vrea display, touchscreen și alte gadget-uri... poate nu e cu adevărat client de o bestie ca asta.
Apoi să penalizezi consumul... hmmm!!! Încă o dată, nu mai recitați din fișele constructorilor. Cât consumă în mod real un DS3R sau o Corsa OPC? Aș menționa consumul și atât - cel din test, că restul sunt povești, când ai 200+ cîluți sub talpă...să îl văd pe ala de merge la consum cu un Clio RS
Super masinuta.
Hot-hatch european, nu vad la volanul unui Gordini decat tineri, desi tare mult mi-ar place sa ma dau si eu cu o bijuterie din asta!
PS: Automarket, scoateti comparatia de la Motor/Transmisie paragraful 3 ultima fraza, nu e potrivita deloc si poate fi pasibila de sanctiuni. Transpuneti-va energia creatoare in gasirea altor comparatii, aceea pur si simplu este curata gafa jurnalistica.
@dci power: cuplul tau de la dizelache se termina acolo unde incepe distractia la motorul Gordini. Tu realizezi ce penibil te vei simti la o eventuala liniuta, cand tu ajungi la 3k rpm. si cealalta se va dezlantui in continuare?
Este o categorie unde nu conteaza comparatia cu Opel Corsa OPC sau Citroen DC3R. Este ca si cum ai intreba pe cineva care e mai tare, BMW, Mercedes sau Audi.
Invata sa scrii, sa vorbesti si mai ales sa gandesti, porma daca vrei si vorbim.
Stii sa faci diferenta dintre un motor turbo si unul aspirat?
Cat despre consum, numai un neprofesionist putea sa spuna "daca fortati pedala ajungeti si la 18%". Pai scuza-ma, si la o masina de 100 cp, dai ii dai in "gura" pe instant iti sare lejer de 15% si poate ajunge si pe mediu la valoarea asta daca o tii numai in suturi. Iar ca sa-ti cumperi un hot-hatch pentru consum trebuie sa fi dobitoc.
interesanta discutia :)) ... niste posesori de masini cu 60-85cp (parca atat au dci-urile renault de pe logan si clio/symbol) se dau rotunjori pe tema unei masini cu care nu ar sti sa plece de pe loc
Iarasi m-a surprins senzatia de siguranta si control care ti-o ofera, chiar daca abordezi serii de viraje la viteze mari, periculoase chiar, tu nu te simti in pericol ci in deplin control al masinii si stapan pe situatie.Nu e deloc inselatoare, nu subvireaza cand nu te astepti, nu ramane fara cuplu cand ti-e lumea mai draga si nici nu te invarte fara sa vrei, e foarte previzibila.
Din pacate n-am condus CLIO III RS, insa am condus I Williams si II RS si sunt ferm convins ca CLIO III este o evolutie iar pretul mi se pare bun pentru ceea ce primesti in schimb.
Din pacate multi subestimeaza masinuta asta, mie sincer imi pare rau pentru ei, trebuie incercata inainte, comparatii de genul DCI, TDI sau "are prea putini cai" sunt povesti de NFS.Unde vrei mai multi cai cand un RS de 180 de cai iti smulge volanul din mana la o acceleratie pe linie dreapta?TRebuie avut in vedere ca aceste modele nu sunt pentru oricine, nu-s pentru cei care merg cu 50 prin cartier cu muzica la maxim sau pentru cei care vor sa-si impresioneze colegii la birou, daca vrei insa amintiri placute si senzatii interesante la volan, CLIO RS e una dintre cele mai bune propuneri.
Salut, incantat de cunostinta.Sunt multumit de Renault.
Gandire tipic romanesca!
Aceasta este lumea auto, unele modele pot sa fie foarte bine realizate si sa-i incante pe cei care le conduc. Chiar daca nu costa foarte mult, pentru ceea ce ofera. Nu exista automobil perfect si fiecare este liber sa faca o alegere emotionala, prin modul in care intelege si simte un hatchback sportiv. Am vazut un filmulet in care Clio RS reuseste sa se tina pe viraje dupa Focus RS, chiar daca modelul celor de la Ford este din alta clasa. Si in acel test, omul de la volan, era uimit si bucuros de ceea ce transmite Clio RS.
Chiar daca pe liniile drepte Focus RS lasa Clio RS in urma, chiar daca acelasi lucru poate sa fie realizat si de Corsa OPC, divizia Renault Sport isi aduce din plin contributia pe modelele pe care le transforma cu maiestrie. Si au demonstrat constant ca stiu ce fac. Pacat ca la noi, Renault nu pune la dispozitie pentru test modelul Clio RS. Poate si pentru ca nu sunt suficiente conditii pentru astfel de modele, sau in parte si din cauza adrenalinei pe care acest model reuseste sa o induca.
Pentru nebunie curata se ia calculatorul de clio RS, versiunea de rally si la fiecare schimbare de viteza sus in ture vei auzi un bubuit si scantei pe esapament.
RS de la Rono e istorie: Clio Wiliams, o legenda, apoi modelul cu numele lui Ragnotti.
Sunt multi ani de experienta in spate si ma bucur ca numele Gordini a revenit (si sper ca nu e doar marketing la mijloc)
Oricum e binecunoscut ca Renault e unul dintre cei mai buni motoristi din lume, iar motoarele pe benzina au fiabilitate exemplara. Am avut, am , cunosc.
Totusi Renault ul suprem ar fi Laguna Coupe RS/ Gordini!
Dar nu e rau nici cu bombitele actuale (Clio si Megane! - RS, bineinteles!)