Marti, 05.11.2013
- Comenteaza
- Trimite pe:
Clio RS mergea pe un drum bine definit, de parcă ar fi avut şine aşternute în faţă. Modelul era un sportiv pur-sânge în segmentul B şi era apreciat pentru puritatea sa şi pentru legătura creată cu şoferul. Între timp, Clio a primit o nouă generaţie, iar Renault a schimbat macazul după care se ghida RS-ul.
Noua generaţie a lui Clio RS merge pe drumul downsizing-ului şi a transmisiilor cu două ambreiaje. Motorul 2.0 aspirat, perfecţionat în laboratoarele Renault Sport, a dispărut de sub capotă, fiind înlocuit de un 1.6 Turbo de 200 CP. Excelenta transmisie manuală cu şase rapoarte a fost şi ea eliminată din gamă, fiind înlocuită de o transmisie EDC cu şase trepte, oferită standard fără alternativă. Clio RS a devenit mai docil odată cu aceste schimbări, scopul fiind acela de a atinge o arie cât mai largă de selecţie a publicului. Cu toate acestea, există în continuare o latură malefică a acestui model, atinsă însă doar prin activarea modului RACE.
Vestea bună este că noul Clio RS este mai practic acum şi are şi dotări tehnologice pe care nu le visam pe generaţia precedentă, cum ar fi un sistem de navigaţie cu touchscreen. În ce măsură sunt acestea dorite de clienţii vechiului Clio RS, rămâne de văzut.
Renault Clio RS (2013-2016)
1.6 T 200CP Aut
- Pret de pornire 22.000 €
- Pret model testat 24.130 €
- Taxa auto O €
Motor / Transmisie
Cea mai dramatică schimbare la noul Clio 4 RS este sub capotă. Trecând peste caroseria cu cinci uşi, Clio RS şi-a luat adio de la unitatea 2.0 aspirată şi a trecut în era turbo. Odată cu această eră turbo a venit şi o transmisie EDC cu şase trepte. În cazul ambelor repere, am avut senzaţia că Renault l-a domesticit pe Clio şi l-a făcut mai cuminte odată cu noua generaţie, deși modelul este mai performant decât predecesorul său atât pe hârtie, cât și în realitate.
Gradul de implicare solicitat din partea şoferului a scăzut, lipsa pedalei de ambreiaj şi posibilitatea schimbării automate a treptelor de viteză ducând la un plus de eficienţă, dar nu neapărat şi la un plus de distracţie pentru şofer. Sigur, acum oricine poate să obţină suta în 6.7 secunde cu noul Clio RS, nemaifiind necesar vreun talent special pentru lansarea corectă a maşinii.
Toată partea sportivă a lui Clio RS este gestionată de butonul RS Drive, amplasat pe consola centrală în apropierea levierului cutiei de viteze. Prin intermediul lui putem alege între cele trei moduri de rulare: Normal, Sport sau Race. Fiecare opţiune modifică direcţia asistată electric, timpul de schimbare a treptelor de viteză şi răspunsul pedalei de acceleraţie. Modul Race poate fi obţinut prin apăsarea lungă a acestui buton. În acest mod, asistarea electronică a controlului stabilităţii este oprită, iar treptele pot fi schimbate doar manual. Tot în modul Race avem acum un sistem de launch control, pentru plecări perfecte de pe loc.
Deşi am văzut transmisia EDC ca un lucru bun la primul contact cu maşina, am descoperit în timp că nu ai control deplin asupra acesteia, singura opţiune în această direcţie fiind acţionarea modului Race, când Renault spune că nu intervine deloc asupra transmisiei. Cum activezi acest mod, renunţi la sistemul de control al stabilităţii, deci manevrele în modul Race trebuie efectuate cu atenţie. Altfel spus, chiar şi pe modul manual (fără mod Race activat) transmisia schimbă singură treptele în sus şi în jos, existând momente când aceasta te surprinde cu o schimbare de treaptă nedorită.
Totuşi, reprizele oferite de Clio RS sunt mai bune odată cu noua motorizare graţie cuplului motor superior, iar silenţiozitatea propulsorului în modul de funcţionare normal este neaşteptată. Chiar şi pe modul Sport, maşina este mai silenţioasă decât predecesoarea sa. Ce nu ne place la noul Clio în materie de sunet este reacţia propulsorului la 6.000 rpm şi peste, acesta nemaiavând strigătul nebun al unităţii precedente, care te îndemna să calci acceleraţia în continuare şi să nu renunţi. Acum, Clio RS îţi schimbă singur treapta dacă ajungi la linia roşie a turometrului şi nu mai ne încântă urechile cu timbrul vocal de excepţie al vechiului propulsor.
Consum
Abordarea curentului downsizing aduce un avantaj semnificativ pentru Renault Clio RS. Vorbim despre un consum mai redus de carburant, aplicat atât pe hârtie, cât şi în viaţa reală. Noul Renault Clio RS se laudă cu un consum de benzină de doar 6.1 litri/100 km în regim mixt. Adică 8.1 litri/100 km în regim urban şi 5.1 litri/100 km în regim extraurban.
În mod normal, comparaţiile noastre în segment nu acoperă cutii automte şi manuale în acelaşi tabel, însă în cazul hot hatch-urilor vom face o excepţie: sunt puţine, iar profilul clientului este identic. Asumându-ne astfel diferenţele de abordare între manuale şi automate, începe să privim peste concurenţii lui Clio RS...
În raport cu alte modele din segment, francezul se prezintă destul de bine, fiind surclasat de Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI DSG în versiunea cu cinci uşi, cu 5.9 litri/100 km. Cifra modelului german sunt egalate apoi de doi rivali cu transmisie manuală: vorbim despre Ford Fiesta ST şi de Peugeot 208 GTi, acestea reuşind acest consum mediu în compania unei transmisii manuale cu şase trepte, singura oferită în cele două game.
În cadrul testului nostru, maşina a afişat un consum de 12.4 litri la sută în regim urban. Sună mult, dar vă asigurăm că este semnificativ mai buine decât ceea ce putea să facă generaţia precedentă a lui Clio RS. Odată ieşiţi din oraş, consumul de carburant afişat a fost situat în jurul a 6.5 litri la sută. Pe autostradă, la 130 km/h, turometrul afişa aproape 3.000 rpm şi computerul de bord ne prezenta un consum de 8.0 litri la sută. Remarcăm și diminuarea semnificativă a zgomotului motorului la viteze mari, utilă în călătorii, când nu-ţi arde să asculţi cum urlă toba sport.
Consumul în modul urban ar putea fi îmbunătăţit şi mai mult cu ajutorul unui sistem Start-Stop, dar francezii nu au mers atât de departe cu noul Clio RS.
Performanţe
Trecerea la motorizarea turbo s-a tradus într-o turaţie mai mică la care este oferită puterea maximă şi într-un cuplu motor mai mare, disponibil pe o plajă mai largă de turaţii. Cei 200 CP sunt livraţi la doar 6.000 rpm în loc de 7.100, cum era cazul la motorul aspirat de 2.0 litri.
Diferenţa se simte însă la cuplul motor maxim, care a crescut la 240 Nm şi este livrat la 1.750 rpm în loc de de 5.400 rpm. Aceste schimbări duc la un răspuns îmbunătăţit la sarcini parţiale şi la turaţii joase, alături de performanţe sporite.
În loc de 6.9 secunde până la sută, noul Clio RS are nevoie de 6.7 secunde, iar sistemul Launch Control integrat se asigură că poţi să obţii această valoare fără să fii pilot cu diplomă. Viteza maximă a lui Clio RS este de 230 km/h.
Totuşi, între fostul şi actualul Clio RS, rivalii săi au devenit mai puternici şi mai mulţi. Spre exemplu, îl avem pe Citroen DS3 Racing, care este este mai rapid până la prima sută de km/oră, dar mai lent la viteză de top, iar VW Polo GTI are performanţe apropiate, fiind mai lent cu 0.2 secunde până la sută şi cu 1 km/h în minus la viteza maximă, deşi motorul are cu 20 CP mai puţin.
În ceea ce priveşte competitorii echipaţi cu transmisii manuale, Clio RS îi depăşeşte pe Fiesta ST, Peugeot 208 GTi şi Opel Corsa OPC atât la acceleraţia 0-100 km/h, cât şi la viteză maximă. Dintre cei trei rivali de mai sus, 208 GTi este cel mai apropiat de Clio RS, cu o diferenţă de numai 0.1 secunde până la sută şi cu o viteză maximă egală.
Interior
Habitaclul vechiului Clio RS trăda din start intenţiile modelului. Maşina era orientată spre sportivitate, având un set de scaune sport Recaro, un volan perfect pentru condus, o frână de mână uşor accesibilă şi un set pedalier care te acompania plăcut atunci când mânuiai maneta schimbătorului de viteze.
Noul Clio RS vine cu elemente preluate de la versiunea normală a lui Clio, cei de la Renault plusând cu alte scaune din faţă, un nou volan şi cu micile ornamente interioare adiţionale. Apreciem faptul că avem un design diferit pentru ceasurile de bord şi că volanul este şi el schimbat şi integrează un set de padele pentru schimbarea treptelor. Acestea par destul de solide la atingere şi la acţionare şi au dimensiuni corecte.
N-am înţeles de ce, dacă tot avem centuri roşii, nu avem o nuanţă comună de culoare şi pentru ornamentele din bord sau de ce scaunele din faţă nu mai sunt la fel de profilate precum erau cele vechi. În rest, găsim aceeaşi consolă centrală din plastic negru lucios regăsită pe versiunea normală a celei de-a patra generaţii Clio, iar display-ul central adună informaţii de la toate sistemele maşinii.
Calitatea materialelor de la bord nu diferă de ceea ce găsim la Clio 4 standard, ceea ce nu-i un lucru rău. Totuşi, parcă noul RS este prea cuminte, parcă nu comunică acelaşi dinamism prin design şi materiale precum o făcea cel vechi. Am fi dorit un plus de sportivitate, nu doar câteva stickere lipite pe bord, un set de centuri roşii şi alte scaune faţă. Poziţia la volan este în continuare una sportivă, iar scaunele din faţă sunt ok la capitolul suport lateral, deşi nu se compară cu ceea ce ne oferea în trecut Clio RS.
E cert însă că noul Clio RS a câştigat la capitolul practic, decizia francezilor de a dezvolta un model cu un fond mai larg de selecţie a clienţilor dăunând însă sportivitărţii pure. Portbagajul are 300 litri, iar bancheta din spate chiar are trei locuri, fiind mult mai uşor accesibilă graţie celor două portiere suplimentare.
Preţ de achiziţie
Noile dotări şi tehnologii ale lui Clio RS s-au lăsat cu scumpirea hot-hatch-ului franţuzesc. Înainte, Clio RS era cel mai ieftin model din acest segment, dar puteam spune în orice zi și la orice oră că trăgea "de toţi banii". Infuzia de tehnologie a venit cu un preţ mai mare, dar şi cu dotări suplimentare faţă de ceea ce avea modelul precedent.
Acum, Clio RS este mai scump în versiunea de bază decât Volkswagen Polo GTI şi de Ford Fiesta ST (3 uşi). Subcompacta de la RenaultSport este însă mai ieftină decât Citroen DS3 Racing, Opel Corsa OPC şi Mini Cooper JCW. Rămâne de vâzut ce preţ va avea noul Peugeot 208 GTI, un alt rival al lui Clio RS.
Vestea bună este că noul Clio RS bate tot în segment în materie de raport calitate/preţ când vine vorba de dotările standard. Versiunea de bază pleacă de la 22.000 euro cu TVA inclus, acesta fiind şi preţul folosit pentru comparaţia cu rivalii săi. Între timp, exemplarul testat de noi a costat 24.000 euro cu toate taxele incluse.
Siguranţă
Francezii de la Renault se mândresc cu gama lor de modele cu cinci stele de siguranţă testele de impact organizate de EuroNCAP. Noul Clio a fost deja testat anul trecut şi a obţinut un scor general de cinci stele. Gradul de protecţie pentru pasagerii adulţi a fost de 88%, iar cel pentru pasagerii minori a fost de 89%. Scorul înregistrat pentru protecţia pietonilor a fost de 66%.
Varianta RS se anunţă cel puţin la fel de sigură ca şi un Clio normal, aceasta beneficiind şi de o caroserie ranforsată şi de un sistem de frânare mai performant.
Ţinută de drum
Clio RS s-a transformat într-un automobil gândit pentru uzul zilnic şi pentru asta a fost conceput cu un tren de rulare mai "iertătător". Graţie amortizoarelor cu tampon de compresie hidraulic, suspensia absoarbe mai bine denivelările fără ca spatele pasagerilor să le mai simtă ca înainte.
Exemplarul testat de noi reprezintă varianta cu şasiu Cup, care poate fi recunoscut după etrierele roşii, frânele supradimensionate şi jantele de 18 inch. Şasiul Cup aduce o gardă la sol redusă cu 3 mm şi o suspensie mai rigidă cu 25%. Aceasta din urmă a devenit mai uşor de controlat în regim sportiv, chiar şi când este condusă la limită cu controlul tracţiunii decuplat.
Direcţia este intuitivă şi mai uşor de manevrat, iar şasiul transmite din vreme intenţia de a rupe aderenţa. Feeling-ul furnizat de direcţie este aproape la fel de fidel ca la generaţia precedentă, noua configuraţie a acesteia fiind optimizată pentru viaţa de zi cu zi. Maşina se simte mai "unitară" decât modelul precedent, de parcă ar fi fost sculptată cu un aparat cu comandă numerică dintr-un bloc mare de metal. Jantele de 18 inch şi anvelopele aferente îşi fac prezenţa simtiţă în viraje, Clio fiind mai stabil decât predecesorul său.
Însă am simţit la fiecare viraj că ne lipseşte sentimenul de implicare pe care ni-l aducea transmisia manuală. EDC-ul te lasă să controlezi integral treptele de viteză abia pe modul RACE, când micile greşeli de pilotaj nu mai sunt corectate de sistemul de control al stabilităţii.
Vizibilitate
Clio RS prezintă o poziţie la volan aproape identică cu cea a versiunii standard a subcompactei franţuzeşti. Avem un set de oglinzi laterale cu dimensiuni potrivite şi o oglindă centrală care încadrează bine luneta. Singura nemulţumire vine la nivelul montantului A de pe partea şoferului, a cărui grosime este dificil de neglijat la virajele strânse de stânga. Odată ce ne obişnuim cu acest aspect, problema nu mai este la fel de uşor de sesizat.
Odată cu prezenţa unui afişaj multimedia, Clio RS primeşte senzori de parcare şi camera de luat vederi pentru mersul cu spate, care îl fac pe noul Renault Clio RS să fie uşor de gestionat la manevrele de parcare.
Tehnologie
Cel mai sportiv membru al gamei Clio a primit o infuzie de tehnologie pe măsura celei găsite în gama standard. Principala schimbare este prezenţa sistemului R-Link. Disponibil ca dotare opţională, acesta transformă display-ul central în ceea ce se vrea a fi o tabletă încastrată în bord. Putem instala aplicaţii, avem un sistem de navigaţie interesant, putem citi e-mailurile, sau chiar să accesăm reţelele sociale. Dacă la Captur ne-a plăcut că putem asculta sunetul motorului prin intermediul boxelor, la Clio RS acest lucru este forţat şi inutil. Un RS trebuie să se audă ca un RS, nu ca un concert într-un Home Cinema.
Vestea bună este că Renault a integrat şi RS Monitor 2.0 în sistemul R-Link, deci folosim acel ecran şi pentru lucruri mai apropiate de conceptul original al maşinii. RS Monitor ne oferă toate informaţiile captate de senzorii maşinii şi uzul ei pe circuit: acceleraţii G, temperatura diverselor componente, puterea folosită, harta circuitului pe care rulăm, ba chiar poate colecta toate datele şi le poate scrie pe un stick USB pentru a le compara ulterior cu ale altora. O unealtă perfectă pentru cei care vor petrece mult timp pe circuit cu noul lor Clio RS şi a doua cea mai bună utilitate a ecranului multimedia după sistemul de navigaţie.
Design
Deşi Clio s-a schimbat dramatic odată cu trecerea de la a treia la a patra generaţie, schimbările aplicate versiunii RS faţă de versiunea normală a lui Clio păstrează acelaşi registru ca la generaţiile precedente: culori extravagante, pachet aerodinamic şi jante din aliaj cu design sportiv.
Faţă de Clio-ul standard, versiunea RS vine cu un spoiler faţă mai agresiv, LED-uri speciale şi sigla RS pusă chiar sub rombul Renault. Pe deasupra, avem o gamă de jante cu design specific, oferite cu diametrul de 17 sau 18 inch. Schimbările sunt completate de evacuările duble în formă rectangulară, încadrate de un difuzor aerodinamic în spate.
Nu ai cum să îl confunzi cu un Clio normal. Deşi noi vă recomandăm nuanţa Galben Sirius, purtată cu mândrie de exemplarul din imaginile alăturate, mai aveţi la dispoziţie încă patru culori pentru noul Renault Clio RS: Alb Glacier, Negru Profond, Gri Mercur şi Roşu Flame.
Ne-a placut
- Şasiu excelent, maşina se simte ”dintr-o bucată”
- Direcţie precisă şi plăcut de manevrat
- Motor turbo şi răspuns la acceleraţie
- Consum îmbunătăţit faţă de generaţia precedentă
- Modelul a devenit mai practic odată cu uşile suplimentare
Nu ne-a placut
- Cutia de viteze EDC nu îţi predă controlul deplin nici pe modul manual
- Interiorul nu îţi dă senzaţia de maşină sport pe care o oferea vechiul Clio RS
- Transmisie manuală indisponibilă
- O parte din farmecul vechiului Clio RS a dispărut prin noua motorizare, mult mai silenţioasă şi prea domesticită
Date tehnice - Renault Clio RS (2013-2016) 1.6 T 200CP Aut | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Renault
-
Renault ne-a invitat la Salonul Auto de la Paris pentru a lua parte la premiera mondială a unui model important pentru marca franceză. Este vorba despre noul Renault 4 E-Tech, adică pur electric. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale. (Luni, 14 Octombrie)
-
Primul model rezultat din parteneriatul Geely-Renault este acest Grand Koleos. Acesta a debutat cu ocazia Salonului Auto de la Busan și va fi disponibil pe piața din Coreea de Sud. (Vineri, 28 Iunie)
-
Clienții din România pot comanda deja noul Renault Symbioz. Prețurile încept de la 29.450 de euro, iar primele exemplare vor fi livrate la începutul lunii septembrie 2024. (Marti, 18 Iunie)
-
Constructorul francez de automobile a publicat lista de prețuri pentru noul vârf de gamă Rafale. La noi în țară, SUV-ul pornește de la 39.900 de euro cu TVA inclus. (Vineri, 07 Iunie)
-
Constructorul francez de automobile deschide comenzile pentru noul Master în România. Sunt disponibile 4 motorizări diesel și două versiuni electrice, iar prețurile încep de la 36.300 de euro cu TVA inclus. (Joi, 30 Mai)
O s-o testez cu prima ocazie!
'Portbagajul are 300 litri, iar bancheta din spate chiar are cinci locuri"
kia proceed gt 204 cai cu 19650 de euro
Drumuri libere sa aveti