de Mircea Meșter, Foto: Golfuletz Studio
Miercuri, 02.09.2009
-
-
Trimite pe:
Renault Clio a avut nevoie de un facelift pentru ca timpul i-o cerea. Desi modelul celor de la Renault este un evergreen prin definitie, dovada stand faptul ca francezii au hotarat sa produca in continuare Clio 2, Clio 3 si Clio 3 facelift in paralel, schimbarea de "fata" a fost facuta pentru ca trebuia si pentru ca fusese programata, nu pentru ca era neaparata nevoie. Pana la urma, fiind una dintre cele mai ieftine alternative din segment, Clio nu are nevoie de mult machiaj pentru a placea. Chemarea vine din interiorul buzunarului.
Motor / Transmisie
Automarket a testat o unitate de 1.4 litri pe benzina care dezvolta 100 de cai putere la 5700 rpm si 127 Nm la 4250 rpm. Scopul acestui test: ne-am pus in pielea unui roman care isi doreste o masina ieftina, cu motor mediu, cu care sa colinde un oras idiot, precum Bucurestiul. Chiar daca jocul nu ne-a iesit in totalitate, capitala fiind relativ goala in timpul verii pe motiv de concedii, am putut sa simtim care este impactul unei masini de segment mic intr-un oras care are nevoie acuta de cat mai multe modele de acest tip. A fost unul dintre acele teste in care motorul nu a iesit in evidenta. Desi va fi una dintre cele mai cautate unitati din gama lui Clio, motorul de 100 de cai de sub capota trebuie invatat pentru a fi valorificat la cote inalte. Are puterea maxima foarte sus, la aproape 6000 rpm, iar treptele sunt lungi, demne de un model pentru care conteaza foarte mult consumul in detrimentul performantelor. Pana la urma, nu avem de ce sa acuzam constructorul, care s-a pliat pe stilul modelelor de oras ale momentului: consum coborat, motor decent, pret mic. Un element laudabil este curajul celor de la Renault, care au mers pana la 100 de cai dintr-un motor de 1.4 litri aspirat in conditiile in care principalii concurenti, Polo si Fiesta, reusesc sa se ridice la 85, respectiv 96 de cai putere. Iar puterea si dotarile sunt un argument foarte solid atunci cand un client trebuie sa aleaga un model care sa se incadreze intr-o suma fixa. Dar despre asta vom vorbi la capitolul Calitate/Pret.
Consum
Cartea tehnica a modelului Renault ne indica un consum mediu mixt mai ridicat decat cel al concurentilor sai directi cu motoare de 1.4 litri. Conform datelor oferite de francezi, vorbim de o medie de 6.6 litri, in conditiile in care concurentii directi se claseaza la 5.9% (Polo) si chiar 5.7% (Fiesta). Clio plateste astfel tribut puterii mai ridicate. Foarte curios este insa faptul ca, desi consuma mai mult, Clio are o autonomie mai ridicata decat cea a concurentei. Motivul: volumul rezervorului este mai ridicat cu 10 litri decat cel al modelelor din acelasi segment. O gaselnita interesanta a celor de la Renault, care echilibreaza numarul de opriri la benzinarii in cazul unei calatorii ceva mai lungi.
Interior
Din punctul nostru de vedere, nuantele alese de Renault pentru interiorul exemplarului testat nu au fost chiar cele mai fericite cu putinta. Un crem asezonat cu un gri deschis, culori devenite deja "semnatura" in gama Renault, lasa imresia de spatiu, insa nu ating coarda aceea sensibila a unui client care isi doreste un model cu un habitaclu ceva mai intim. Vorbim insa de o opinie strict personala. Asta pentru ca la capitolul dotari si materiale, Clio se incadreaza in jumatatea de top a segmentului. Senzatia a fost dublata de faptul ca sub atmosfera deschisa ca nuanta din habitaclu se ascundeau toate dotarile impuse de versiunea de top Exception a lui Clio 1.4. Altfel spus, gasesti in dotarea standard cam tot ce-ti trece prin cap ca ai putea avea nevoie pe un model de segment mic, cu exceptia unor elemente considerate de lux pe modele de segment superior: trapa, sapalator de faruri, incalzire in scaune sau vopsea metalizata. la capitolul spatii de incarcare, Clio se lauda cu 288 de litri in porbagaj, valoare care il aseaza la mijlocul segmentului, intre Fiesta si Polo. Totusi, Clio reuseste sa se claseze in top 3 din acest punct de vedere, dupa Sandero si Fiesta.
Preţ de achiziţie
Daca aveti de gand sa cumparati calitate mai buna cu acelasi pret, renuntati la idee. Clio 1.4 Exception are un pret de pornire de 11550 de euro cu TVA inclus, singurele modele care coboara sub aceasta cifra fiind low-cost-ul Sandero 1.6 90CP in versiune Prestige si Chevrolet Aveo 1.4 16V Premium, care poate fi achizitionat cu 250 de euro mai ieftin. In rest, Clio bate tot atat la dotari, cat si la pret. Un mare plus pentru modelul Renault la acest capitol. pentru mai multe detalii legate de comparatia Clio-concurenta accesati linkurile urmatoare: http://www.automarket.ro/masini-noi/compare.php?compare=7152,7588,6055,6884 si http://www.automarket.ro/masini-noi/compare.php?compare=2036,823,980,6734.
Siguranţă
Clio 1.4 Exception este o versiune de echipare de top a unui model cu care Renault se lauda in stanga si in dreapta ca este unul dintre cele mai reusite modele la capitolul siguranta. Pe langa cele cinci stele EuroNCAP de rigoare, versiunea testata de noi vine cu opt airbag-uri, cu sistemele ABS, EBD, ESP si cu elemente care tin atat de siguranta, cat si de confort. Printre acestea se numara sistemul cruise control sau pachetul de proiectoare de ceata care se transforma in lumini adaptive in virajele stranse abordate la viteza coborata. Practic, singurele lipsuri sunt un airbag pentru genunchi si eventuale artificii de siguranta cum ar fi un cruise control adaptiv sau sisteme aditionale de asistenta in mers.
Ţinută de drum
Daca aveti de gand sa cumparati noul Clio pentru a-l arunca pe sosele, nu cereti prea multe de la el. Suspensiile sale nu sunt facute pentru a va acorda sprijin in viraje la viteze ridicate, ci mai degraba pentru a face fata unor eventuale challenge-uri puse in fata de sinele de tramvai si de gropile din orase. In cele trei zile de test prin Bucuresti, Clio s-a descurcat onorabil la acest capitol, desi este din ce in ce mai clar ca inginerii marilor contructori proiecteaza masini care sa reziste la soselele perfecte ale oraselor vest-europene si mai putin la schimonoseala ieftina denumita retea de strazi si bulevarde din Bucurestiul anilor 2009. Trecem deci gropile in contul administratiei, nu a constructorilor de masini.
Vizibilitate
Constructia lui Clio nu pune mari probleme in materie de vizibilitate, singurele mici semne de intrebare ridicandu-se la nivelul montantilor parbrizului, care deranjeaza in anumite unghiuri si in anumite conditii. Fara a deveni insa un motiv de depunctare excesiva. In rest, fiind un model cu o lungime cu putin peste patru metri, oglinzile si profilul nu pun la incercare nervii celui de la volan in conditii extreme de vizibilitate sau la manevrele efectuate in marsarier. Pentru nemultumiti exista insa un pachet de senzori care inlatura eventualele probleme aditionale.
Tehnologie
Renault s-a remarcat intotdeauna prin indrazneala cu care isi spune cuvantul la capitolul tehnologie, atragand numeroase voci contrare acestui val tocmai din cauza lipsei unui instinct de conservare prezent pe alte modele. Insa, din punctul nostru de vedere, faptul ca Renault te lasa sa tii cardul maini libere in buzunar in timp ce deschizi masina prin butonul de pe manerul usii si apoi in timp ce o pornesti printr-un buton nu e doar laudabil, ci si confortabil. Mai mult, aceiasi francezi de la Renault au ajuns la concluzia ca toate comenzile audio pe care sistemul audio MP3 si pachetul bluetooth le primesc pot fi concentrate intr-o singura maneta, fara a fi nevoie sa le insiri pe volan. E adevarat, ai nevoie de antrenament pana sa deprinzi metoda comenzii pe sub coroana volanului, insa ulterior devine o arta sa apesi "orbeste" sub volan pentru a controla intreg pachetul audio. Peisajul a fost completat de sistemul cruise control si de sistemul de lumini adaptive in care se transforma proiectoarele la nevoie. Una peste alta, daca Clio venea si cu ceva mai multa animatie pe bord, eventual printr-un monitor touchscreen sau prin sistemul de navigatie disponibil optional, nota era una maxima. Putine modele reusesc sa ofere artificiile tehnologice pe care Renault le-a coborat la un pret care pare infim pentru ceea ce ofera masina.
Design
Probabil cel mai dificil capitol de notare in cazul noului Clio facelift. Designul modelului Renault a fost desfacut pe toate partile, opiniile fiind impartite atat intre fanii Renault, cat si intre fanii segmentului in sine. A iesit un meci nul intre cele doua parti, astfel ca ne ramane sa notam indrazneala celor de la Renault, care au incercat sa construiasca altceva. Ghinionul lui Clio? In segment exista modele mai reusite din acest punct de vedere. In plus, cu putina dorinta de afirmare si cu farduri potrivite pe mana, francezul de segment mic poate sa se prezinte ceva mai bine, dovada fiind fratele mai "nervos" RS. Una peste alta, noul Clio facelift se apropie mai mult de primele generatii ale modelului francez. Revin insa la afirmatia de la inceputul materialului: Clio nu se cumpara pentru design.
Ne-a placut
- Raport calitate/pret excelent
- Dotari bogate
- Istoria reusita a modelului
- Puterea motorului de 1.4 litri
Nu ne-a placut
- Consum mai ridicat decat al concurentei directe
- Design controversat
Avem in vedere insa faptul ca toate comparatiile de acest tip sunt viabile in conditiile in care testele de producator se fac in absolut aceleasi conditii pentru toti.
Rezultatele reale la rularea in oras (95% din timp am rulat doar in Bucuresti) a consumat intre 10.5 si 9.5, in functie de stilul de condus. Urca si spre 11 daca o fortezi si mergi doar turat, cautand cei 100 de cai :)
aici nu se leaga ceva - inseamna ca si siguranta este comparata fata de clasa nu?
inseamna ca si tehnologia ar trebui sa se noteze in comparatie cu clasa... nu?
deci, ca sa continui un pic "rafuiala" cu un posesor de megane din comentariile de ladrive-test-ul cu Citroen C4 -- Renault Clio facelift ia 9/10 la siguranta pe cand Citroen C4 ia 8/10 ... fratilor, ma baieti... ce dracu - pana si EuroNCAP zice ca C4 este mai bun ....
tehnologia - C4 ia 8/10 avand o gramada de chestii p'acolo .. iar clio ia 9/10 avand un card si un "key-less go" ... i se lauda comensile de pe nush ce satelit de comanda din spatele volanului..etc ... nu comentez faptul ca pentru a avea acea tehnologie in masina Clio sare de pretul clasei sale destul de mult - configuratorul Renault.ro spune ca aceasta masina ar costa 12960E, la care se adauga un discount ...etc .
Cred ca suntem cu totii de acord asupra faptului ca Hyundai I20 face parte din segmentul "Clio" :
Consum : I20, 1.4 crdi - ia not 6/10 pentru ca papa 8,4 in oras ... mai trebuie sa mentionez ca aceiasi nota o ia si clio ca sa pape 10-11% ?
Siguranta - lipsa ESP pe I20 ii da not 8/10 fata de 9/10 a lui Clio - sunt de acord... dar de ce i se da 8/10 si lui C4 care-i mai sigur ca astea doua..?
Tehnologie : I20 ia 8/10 avand o sonorizare mediocra si o mufa pentru ipod ... C4 ia 8/10 avand o cantitate mult mai mare de tehnologie ... iar clio ia 9/10 pentru ca-i mai bun in clasa sa... OK.. .. poate asa merge notarea ...
Cred ca am fost destul de obiectiv , desi se poate detecta un pic de nemultumure la adresa notarilor din partea mea - dar, daca notele se dau in functie de "clasa" s-ar putea sa fiu de acord ..
Sa luam un test fictiv - mercedes E 320 CDI , cu toate alea pe el, si un pret de vre-o 90000E -- p'asta cum o sa il notati ? ar trebui sa fie cam peste 90/100 nu? .... dar in cazul asta... o sa ii dam 80/100 unui BMW 550 ? pentru ca mananca 25% in oras fata de 10% la mercedes ....
Greu ma tata ma.. greu ... cum va asteptati voi, cei de la Automarket, ca publicul larg sa fie de acord cu voi ? cand se dau note mari unor masini s inote mici altor masini care sunt clar desupra din toate punctele de vedere ( chiar si la pret... )
Ar fi , poate, frumos sa organizati pagina de drive test pe categorii ... omu' sa dea click pe o categorie si apoi sa vada notele masinilor din acea categorie -- pentru ca , in acest moment, omul "neavizat" care cauta sa isi cumpere o masina si nu este cititor frecvent al Automarket va veni si va vedea :
Clio , 12000E -- 76/100
C4 , 18000E -- 78/100
omul ala o sa zica..." wwwwoooooooooowwwwww - clio este aproape la fel de tare ca C4 , si este cu 5-6000E mai ieftin wwwwwwwoooooooowwwww ".... ceea ce stim cu totii ca nu este nici pe departe adevarat
urat ma baieti, urat ...
Atentie. NU comparam categoriile de notare. Este o idiotenie sa compari nota la siguranta a lui Clio (model notat in functie de caracteristicile generale ale segmentului sau) si nota la siguranta a unei compacte. Veti vedea in scurt timp, cand vom rearanja paginile de test drive, cine cu cine se compara.
Daca vrei sa faci comparatii intre note, ia toti membrii unui segment si compara-i. Ai putea avea surpriza ca in segmentul mic sa apara un model cu nota - sa zicem - 95. pentru ca noi vom considera, in functie de criterii, ca e cea mai tare optiune in respectivul segment. Asta nu inseamna ca e cel mai tare model de pe piata.
Greets.
stiu ca nu trebuie comparate masini din clase diferite ... stiu si ca multa lume habar nu are de treburile astea - si de aceea am tinut sa scot in evidenta aceste discrepante , care mi se par majore , de pe pagina de test-drive
o reorganizare se cere - trebuia facuta in momentul in care v-ati hotarat sa dati note masinilor - dar " mai bine mai tarziu decat niciodata " . Nu cred ca-i foarte greu sa puneti pe pegina ceva de genul :
Clasa "mica" : ultimele 3 modele testate
Clasa "medie" : ultimele 3 modele testate
... premium mdiu, mare , SUV .etc - fiecare cu cate 3 masini pe prima pagina ...
Apoi omul poate sa intre cuminte si sa vada ce are de vazut ;)
Din moment ce vad ca v-am atras atentia mai am o rugaminte:
La inceputul review-lui ar trebui sa ne prezentati masina testata si pretul ei , baza+optionale. Nu odata ati testat masini care erau pline de optionale - iar pretul final al modelului testat sarea binisor de pretul concurentelor " mai chele" din segmentul respectiv.
inca odata multumesc pentru raspunsul prompt, sper ca nu v-am suparat prea tare ;)
eu am un Clio 1.4 16v la 100cp (versiune fara facelift) si sunt foarte multumit de ea... daca n-ai talente de "Schumacher", consumul este de 8.6% in oras ( Constanta in plin sezon estival)
Ti se pare ca spunand despre mine ca sunt prost devii automat mai destept ca mine ?
Parerea mea este ca nu -- mai ales din pricina faptului ca ai putut sa iti imaginezi ca eu nu am observat ca masina testata aici este pe benzina .... prietene, daca citesti un pic mai atent toata discutia o sa observi ca nu ma refeream la cifra exacta - ci la calificativul dat pentru consum.
As vrea sa te vad pe tine la Bucuresti, cu al tau Clio 1.4i 16V merganda de la piata 1Mai pana la Mitropolie intr-o zi de marti, la ora 8 dimineata -- dupa asta mai vorbim despre consumul tau de 8,6% .
Din cate vad ai destul de multe de invatat la capitolul trafic aglomerat - pentru ca nu cred ca in constanta, in plin trafic estival ( care trafic este de obicei directionat departe de centru ) o sa ai parte de ce se intampla zilnic in Bucuresti.
Si NU, nimic din ce spui sau ai avea de spus pe acest site nu iti da dreptul sa spui despre altcineva " mare prost este XXXXX ", ok?
Dan
Daca vrei obictivitate, esti invitatul nostru in sectiunea de stiri, unde ai impartialitate la cote maxime.
Inca ceva: nu am spus inca despre ce surpriza placuta va fi vorba. Poate m-am referit la fotografii. Ce-ar fi sa asteptam si sa analizam ulterior totul? Sau vreti sa va dau exemplul testului cu Polo 1.4 pe benzina, care are un punctaj foarte redus?
Hai, cheer up eevrybody :)
Sporuri.
Şi comparaţia între maşinile din aceeaşi clasă poate fi lipsită de temei logic în contextul în care una dintre priorităţile oricărui producător este de a se diferenţia de celelalte produse de acelaşi fel.
Aşadar, soluţia Top Gear de a lua în considerare în mai mare măsură acel "ne place" pare o soluţie mai inspirată. Scrii ce simţi. Ce-ţi place, ce nu-ţi place şi... atât. Apoi laşi concluziile şi verdictele să vină de la sine. Amestecul frecvent între subiectiv şi obicetiv, între spiritul analitic şi spontanietate pe care-l găsec în materialele Automarket îmi crează senzaţia unui fals, a unei încercări de manipulere eşuate şi lipsită de sens prin lipsa finalităţii acesteia. Neasumarea subiectivităţii unui reportaj duce la pierderea valorii acestuia prin lipsa de autenticitate.
E doar o părere...