de Sebastian Toma, Foto: Ciprian Mihai
Vineri, 08.01.2010
-
-
Trimite pe:
Automarket a testat noul Peugeot 3008, un monovolum compact cu radacini in gama 308. Acesta se prezinta a fi o alegere buna pentru mediul urban gratie consumului relativ scazut de carburant si ofera un nivel ridicat de spatiu in comparatie cu modelul compact pe care este bazat. Rafinamentul motorului si design-ul interesant sunt punctele forte ale acestui monovolum frantuzesc, care la minusuri vine cu un pret relativ piperat si cu alte mici inconveniente.
-
Pret de pornire
20.647 €
-
Pret model testat
21.555 €
-
Taxa auto
233 €
-
CUI SE ADRESEAZĂ?
-
FĂCUTĂ PENTRU
-
IZOLARE FONICA
-
COOLNESS EFFECT
Motor / Transmisie
Exemplarul testat de Automarket este echipat cu un motor HDI de 1.560 centimetri cubi, care ofera 110 CP la 4.000 rotatii pe minut si 240 Nm la doar 1.750 rpm. Motorul este, de departe, punctul forte al exemplarului testat, iar rafinamentul si elasticitatea sunt trasaturile de baza ale acestui propulsor compact. Pe langa o elasticitate de invidiat acompaniata de lipsa vibratiilor in mersul subturat(schimbat sub 2.000 rpm si rulat intr-un regim de turatii cat mai scazut) motorul lui 3008 ofera reprize bune alaturi de cutia de viteze manuala cu sase trepte la care a fost cuplat de catre inginerii Peugeot. Astfel, pana la o viteza de 120 km/h, Peugeot 3008 1.6 HDI este relativ sprinten, aceasta viteza fiind atinsa in cea de-a patra treapta a cutiei de viteze la 4.000 rpm, dupa care modelul incepe sa isi aminteasca de scopul sau in viata si accelereaza intr-un ritm corespunzator unui monovolum de 1.474 kilograme in treptele 5 si 6. Desi 3008 este chiar agreabil sub 2.000 de rotatii pe minut, sa nu va imaginati ca acceleratia in aceasta zona a turometrului este fulgeratoare, dar o apasare calma a pedalei de acceleratie va ajuta sa accelerati treptat si fara vibratii pana la viteza pe care doriti sa o atingeti. Din pacate pentru nota la acest capitol, motorul de 110 CP care echipeaza exemplarul testat nu este cel mai puternic din aceasta clasa si nu este cea mai buna alegere in afara orasului in cazul in care doriti performante dinamice deosebite de la un monovolum compact. Peugeot 3008 face fata pana la un anumit nivel, dupa care limitarile impuse de motorul acestui model isi fac simtite prezenta. Trebuie remarcat faptul ca exemplarul testat beneficiaza de o transmisie manuala cu sase trepte, in timp ce multi dintre rivalii sai nu beneficiaza de aceasta optiunela puteri si preturi comparative, exceptie de la aceasta regula facand modelele Opel Zafira si Volkswagen Touran.
Consum
Peugeot 3008 1.6 HDI este un model optimizat pentru un consum scazut de carburant in mediul urban. Cea mai scazuta valoare a consumului urban pentru acest monovolum in cadrul testului nostru a fost de 7.2 litri la 100 kilometri, cu doar 0.7 litri mai mult decat anunta constructorul. Aceasta valoare a fost obtinuta mergand insa subturat, cu schimbari de trepte la 2.000 rpm, practica acceptata de motor cu stoicism, dar potential daunatoare pe termen lung. Tocmai de aceea, valoarea consumului de carburant intr-un regim de rulare normal pentru Peugeot 3008 1.6 HDI ar fi de 7.5-8.0 litri la 100 kilometri in mediul urban. De mentionat ar fi faptul ca exemplarul testat avea doar 500 de kilometri parcursi in momentul in care a ajuns in mainile noastre. Dupa cum am mentionat anterior, treptele 5 si 6 ale cutiei de viteza sunt optimizate pentru un consum scazut, dar aceasta versiune a lui 3008 este mai potrivita pentru mediul urban, motiv pentru care nu veti putea atinge o viteza mai mare de 80 km/h in treptele de viteza superioare ruland sub 2.000 de rotatii pe minut. Tocmai de aceea, consumul in mediul extraurban s-a situat la o valoare situata intre 5.9 si 7.4 litri la 100 de kilometri, in functie de viteza cu care am circulat. Valoarea superioara a consumului a fost atinsa pe autostrada, ruland cu viteze situate intre 100 si 120 km/h, pe cand cea inferioara a fost inregistrata in cazul rularii cu o viteza mai redusa pe un traseu extra urban linistit, care nu implica depasiri in forta, ci doar rularea cu viteza legala pe acel segment de drum.
Interior
Habitaclul lui Peugeot 3008 este o versiune restilizata si imbunatatita a celui al fratelui sau mai mic, 308. Exemplarul testat a dispus de versiunea de echipare de baza, care avea tapiterie Sibayak Tramontane de culoare neagra si nu abunda in artificii tehnologice. Pozitia la volan este inaltata in comparatie cu o compacta, dar potrivita pentru un monovolum, iar ergonomia comenzilor este potrivita. Scaunele din fata ale lui 3008 sunt separate de consola centrala, pe cand cele din spate ofera spatiu pentru trei persoane adulte. Scaunele lui 3008 ofera un echilibru intre confort si sustinere care se dovedeste a fi abordat inteligent atat la drum lung, cat si la denivelarile de pe soselele romanesti. Izolatia acustica este foarte bine reusita si le permite pasagerilor sa se bucure de sistemul audio al lui 3008 sau de linistea realizata prin antifonare. Cotiera centrala ascunde un spatiu de depozitare generos, in care puteti goli continutul unui rucsac mic. Pentru a va face o idee privind adancimea acestui spatiu, putem sa va spunem ca acesta poate gazdui o sticla PET de 2 litri si mai pastreaza loc suficient pentru un aparat GPS sau un detector de radar. Acest lucru se intampla datorita formei de cizma a acestui spatiu de depozitare integrat. Peugeot 3008 are doua suporturi de pahar amplasate intre maneta schimbatorului de viteze si cotiera centrala. Desi acestea sunt potrivite pentru pahare din plastic si cutii de suc din aluminiu, amplasarea unui recipient PET de 0.5 litri intr-un asemenea spatiu face incomoda utilizarea manetei schimbatorului de viteze. Pentru a rezolva acest inconvenient, puteti utiliza buzunarele laterale ale portierelor,care ofera si ele un spatiu generos. Capacitatea portbagajului este de 432 de litri si poate urca pana la 1241 de litri daca rabatati complet bancheta din spate.
Preţ de achiziţie
Exemplarul testat de Automarket (nivelul de echipare Confort Pack) are un pret de pornire de 20.366 de euro cu TVA inclus. Acesta este mai ieftin decat Volkswagen Tiguan si Renault Scenic, care costa 21.053 de euro, respectiv 20.598 de euro cu TVA inclus in versiuni comparabile cu cea testata de noi. Cu exceptia lui Scenic, Touran si C4, rivalii lui 3008 urmeaza sa primeasca un inlocuitor pe piata in curand. Spre deosebire de adversarii sai, Peugeot 3008 ofera o transmisie manuala cu sase trepte in standard alaturi de motorul diesel de 1.6 litri si 110 CP, precum si o serie de elemente de siguranta si materiale de calitate potrivita pentru segmentul sau si gama de pret de care apartine 3008. La momentul redactarii acestui articol, Peugeot 3008 era subiectul unei reduceri de 2.556 de euro, motiv pentru care pretul de pornire al exemplarului testat era de 17.810 euro cu TVA inclus. Oferta respectiva este valabila pana la 30.04.2010.
Siguranţă
In echiparea standard, Peugeot 3008 a obtinut cinci stele la testul de siguranta EuroNCAP, modelul fiind testat conform noilor cliterii, in cursul anului 2009. Pasagerii adulti sunt protejati in proportie de 86%, iar copiii sunt protejati in proportie de 81%. Eficienta sistemelor aditionale de siguranta este de 97%, iar aici putem include sistemul ESP in standard, ABS plus EBD, sase airbag-uri si alte elemente de siguranta pentru protectia copiilor – cum ar fi sistemul ISOFIX pentru fixare a scaunelor de copii si posibilitatea de a nu descuia usile din spate prin intermediul manerelor de la interior.
Ţinută de drum
Tinuta de drum a lui Peugeot 3008 este perfect normala pentru un monovolum care este gandit sa transporte o familie in siguranta si confort. Latura sportiva a acestui model nu a putut fi explorata corespunzator din cauza faptului ca acesta era echipat cu anvelope de vara, conditiile de iarna impiedicandu-ne sa ducem monovolumul francez la limita pe viraje. Cu toate acestea, in limitele testului nostru, Peugeot 3008 a prezentat o manevrabilitate buna, caracteristica marcii frantuzesti, iar ruliul pe virajele luate in forta nu s-a ridicat la cote ingrijoratoare. Cei de la Peugeot au dezvoltat si un sistem de control activ al inclinarii in curbe, care nu era disponibil pe aceasta versiune de echipare, dar poate fi comandat de clientii care cauta valente sportive in 3008.
Vizibilitate
La fel ca orice monovolum, Peugeot 3008 beneficiaza de suprafete vitrate mari, iar constructorul francez ofera posibilitatea unui parbriz panoramic pentru familiile care doresc o priveliste ceva mai larga la volan. In aceste conditii, vizibilitatea oferita de 3008 este la un nivel potrivit pentru un monovolum, iar oglinzile va ajuta sa va orientati in spatiu fara niciun fel de problema. Singurul element deranjant la 3008 a fost dimensiunea oglinzii centrale, care ar fi putut sa fie ceva mai mare pentru a profita la maximum de dimensiunea lunetei.
Tehnologie
Versiunea entry-level a lui 3008 nu a impresionat prin artificii tehnologice. Cu toate acestea, exemplarul testat beneficia de radio CD cu MP3 player, care putea fi controlat prin intermediul modulului de pe coloana de directie. Afisajul computerului de bord era amplasat deasupra unitatii centrale a radioului, element deranjant, dar intalnit des in cadrul versiunilor entry-level. De remarcat la exemplarul testat ar fi calitatea sistemului audio, care ofera o fidelitate buna pentru un sistem de fabrica la o versiune de baza.
Design
Dupa cum ati putut afla si din introducere, am considerat ca aspectul lui 3008 este unul interesant. Modelul aduce un suflu proaspat in segmentul monovolumelor compacte, desi este o versiune mai mare, mai inalta, mai lata si cu ampatament marit a lui 308, cu modificarile estetice de rigoare. Grila fata nichelata si "zambetul" tipic prezentat de modelele recente de la Peugeot sunt printre elementele forte ale acestui model, insa faptul ca apartine segmentului MPV - unul foarte disputat, de altfel - nu are cum sa il faca pe 3008 campion la acest capitol.
Date tehnice - Peugeot 3008 (2009) 1.6 HDI FAP 112CP Confort Pack |
Combustibil
Diesel |
Nr. usi
5 |
Motor tip / cilindri
n/a |
Nr. locuri
5 |
Cilindree cmc
1560 |
Lungime mm
4365 |
Putere maxima CP (rpm)
112 (4000) |
Latime mm
1910 |
Cuplu maxim Nm (rpm)
240 (1750) |
Inaltime mm
1639 |
Viteza maxima km/h
180 |
Greutate kg
1474 |
Acceleratie 0-100 km/h s
12.2 |
Ampatament mm
2673 |
Tractiune
n/a |
Volum rezervor litri
60 |
Cutie viteze
n/a |
Volum portbagaj litri
432 |
|
Vezi versiuni si preturi
Mai multe detalii despre Peugeot 3008 (2009)
Imi place foarte mult cum arata, imi place consola centrala gen Audi (poate e copiata, dar cui ii pasa?-oricum e absurd sa compari Audi cu Peugeot, motiv pentru care ca pe cei de la Audi nici nu ii intereseaza) si cred ca, alaturi de confort (308 mi s-a parut foarte confortabil) + motorul HDI (care e totusi cam slab pentru greutatea masinii) sunt punctele forte. Cred ca daca se alege un motor mai puternic (undeva in jur de 150 CP) + un nivel de echipare mai bun (macar urmatorul dupa standard) ar fi o placere sa conduci masina asta. Insa ar creste foarte mult pretul si nu stiu in ce masura s-ar merita sa dai atatia bani (mai ales pe un Peugeot, care stim cu totii ca are problemele lui).
Domnu' Toma.....cred ca era vorba de Touran! Of of masinile astea.........................!