Marti, 04.06.2019
- Comenteaza
- Trimite pe:
De fiecare dată când un producător auto lansează un model menit să inaugureze un segment nou, publicul aplaudă inițiativa. Modelul este un potențial succes, mai ales dacă vorbim despre un SUV, iar toate comparațiile cu rivalii îl vor include neapărat și pe pionier.
De cele mai multe ori însă, pionierul unui segment are unele slăbiciuni, pe care clienții le realizează după ani de utilizare sau după ce rivalii vin să exploateze tocmai aceste puncte slabe. Nissan Juke poate fi considerat pionierul deja celebrului segment al SUV-urilor mici. Chiar dacă a avut un design greu de digerat, publicul l-a iubit, iar constructorii care au lansat modele rivale s-au raportat mereu la el.
La nouă ani (da, ați citit bine) de la debutul lui Juke, Volkswagen lansează, în sfârșit, un rival: micul T-Cross, disponibil din această primăvară și în România. Chiar dacă vine în toiul petrecerii din segmentul SUV-urilor mici, atunci când majoritatea rivalilor au deja un renume, T-Cross promite să profite de slăbiciunile multora.
Volkswagen T-Cross
T-Cross 1.0 TSI 115 CP Aut Style
- Pret de pornire 16.369 €
- Pret model testat 26.257 €
Motor / Transmisie
Deși ne referim la T-Cross ca la un SUV, el este de fapt un model de segment B, ușor înălțat. Prin urmare, și motorizările sale vor fi similare cu cele ale fraților de platformă: Volkswagen Polo, Audi A1 și Seat Ibiza. Ai la dispoziție un singur motor pe benzină, cu numai trei cilindri și o capacitate de un litru. Poate fi comandat cu 95 sau 115 cai putere. În viitorul apropiat, clienții vor găsi în ofertă și un diesel 1.6 TDI de 95 de cai.
Pe mașina mea de test m-am bucurat de cea mai puternică versiune disponibilă în gamă, cea de 115 cai putere benzină, asociată unei transmisii automate DSG cu șapte rapoarte. După primul kilometru am avut un sentiment de deja-vu. Fix același comportament pe care l-am experimentat și pe Audi A1. L-am testat în urmă cu câteva săptămâni cu aceeași configurație.
Motorul pe benzină este destul de vânjos și trage bine, oferind resurse suficiente pentru o depășire sau pentru o rulare mai susținută. Are un cuplu motor de 200 de Nm, suficient, dar livrat abia de la 2000 de rotații. Mi l-aș fi dorit ceva mai devreme, întrucât transmisia automată DSG se încăpățânează să schimbe devreme și să îți ofere o rulare subturată în marea majoritate a timpului.
Prin urmare, atunci când rulezi cu mai puțin de 1500 de rotații, nu o să ai resurse „cât ai zice pește”, dacă vrei să schimbi banda. Bineînțeles, o apăsare zdravănă a pedalei de accelerație aduce o retrogradare satisfăcătoare, promptă. Însă, uneori, parcă nu ai nevoie de acea smucitură și ți-ai dori ca totul să se întâmple progresiv.
Ca și în cazul testului cu A1, recunosc că am ținut transmisia mai mult în modul Sport pentru a forța o schimbare întârziată a treptelor și a exploata mai bine plaja de cuplu.
Cât privește rafinamentul, motorul pe benzină este destul de silențios la turații mici, însă peste 3000 rpm devine ușor guraliv, iar sunetul său e la fel de enervant ca cel al unui aspirator. Apar și vibrații la repornirea sistemului start-stop. Aș spune că sunt destul de supărătoare. Mai supărătoare chiar și decât cele ale unui diesel 1.6 TDI, echipat cu aceeași cutie DSG.
Consum
Dacă te sacrifici și lași pornit sistemul start-stop, atunci o să obții un consum destul de bun în mediul urban. Semn că downsizing-ul și comportamentul zgârcit al cutiei în modul Normal pot da roade.
Computerul de bord a înregistrat un consum urban de 8.2 litri/100 de kilometri, dar pe măsură ce lucrurile devin congestionate, poate ajunge și la 9 litri. În afara orașului, o rulare în regim de drum național poate să îți aducă un decent 5.9 litri/100 de kilometri, fără nici un fel de menajamente. În regim de autostradă, consumul a sărit de 7 litri/100 de km.
În fișa tehnică, Volkswagen susține că noul T-Cross are un consum urban de numai 5.6 litri și unul extraurban de 4.5 litri/100 km. Media sa de consum este de 4.9 litri/100 de kilometri și la ea mă voi raporta în comparația cu ceilalți rivali din segment.
E o valoare foarte bună, clar mai mică decât cea anunțată de Citroen C3 Aircross, Ford Ecosport, Hyundai Kona, Kia Stonic, Nissan Juke, Renault Captur, Seat Arona și Suzuki Vitara. Valoarea de consum este egalată doar de Crossland X și bătută doar de Peugeot 2008 (la limită, cu 4.8 litri/100 km).
Performanţe
T-Cross nu își propune să fie atletul segmentului, însă, așa cum ne-a obișnuit Volkswagen cu celelalte modele ale sale, performanțele sunt printre cele mai bune. Sprintul de la 0 la 100 de km/h se face în 10.2 secunde, iar viteza maximă se oprește la 193 de km/h.
Timpul de accelerare promite să lase cu mult în urmă Suzuki Vitara, Ford Ecosport sau Nissan Juke. Pierd duelul, însă la limită, modele ca Citroen C3 Aircross, Kia Stonic, Opel Crossland X, Peugeot 2008 și Renault Captur. Surprinzător, înfrângerea vine din interiorul grupului Volkswagen, de la colegul Seat Arona, care face 100 de km/h în doar 9.5 secunde, cu același pachet motor-cutie. Viteza sa maximă este asemănătoare cu cea a lui T-Cross.
Interior
Volkswagen T-Cross este produs în Spania, în aceeași uzină cu Polo și Ibiza. Poate de aceea s-a molipsit cu aceleași materiale austere la interior. Nu prea găsești plastic moale și prietenos. Unde pui mâna e numai plastic tare și anost, înveselit doar de câteva inserții colorate în centrul planșei de bord. Nici pe fețele ușilor nu e mai bine. E cam același tratament pe care îl primești și în fratele mai mare, Volkswagen T-Roc. Nu înțeleg strategia germanilor când vine vorba de percepția calității.
Și comenzile climatizării au fost schimbate și nu pot spune că arată mai bine decât cele cu care deja s-a obișnuit tot mapamondul pe Golf sau Passat. Din fericire, la o privire mai atentă, ergonomia chiar este foarte bună, iar funcțiile sunt ușor de intuit. Există și spații de depozitare decente, atât la nivelul portierelor, cât și al consolei centrale. E drept că spațiul din cotieră nu e foarte mare. Avem însă un suport extrem de generos pentru telefonul mobil la baza planșei de bord.
Pe locurile din spate este loc chiar și pentru doi pasageri adulți, ceea ce nu se prea întâmplă în Nissan Juke, spre exemplu. Ai spațiu corespunzător la nivelul picioarelor și al capului. Ba mai mult, bancheta spate poate glisa 14 centimetri pentru a elibera mai mult loc în portbagaj.
Un portbahaj extrem de generos. Mai generos chiar și decât pe Golf. Are 385 de litri capacitate în regim normal de încărcare și 455 de litri atunci când bancheta spate glisează maxim.
Pentru cei care s-ar putea să aibă nevoie de transportul unor lucruri mai lungi, e bine de știut că prin rabatarea scaunului față se obține și o lungime de încărcare de 2.4 metri.
Preţ de achiziţie
Volkswagen T-Cross este cel mai mic și cel mai accesibil SUV din gama Volkswagen. Asta nu îl face însă, obligatoriu, accesibil și în comparație cu ceilalți rivali. Mai ales că Volkswagen a păstrat mereu o etichetă de preț peste media segmentului.
Noul T-Cross pornește de la 16.400 de euro, destul de mult în comparație cu modele similare de la Opel, Ford sau Citroen. Este prețul valabil pentru versiunea pe benzină, cu 95 de cai putere și cutie manuală.
Dacă vă gândiți la un T-Cross cu motorul ceva mai puternic, adică de 115 cai, asociat unei transmisii DSG, socotelile încep de la 18.300 de euro. Nivelul de echipare testat de mine, Style, începe de la 20.000 de euro, iar o listă lungă de opționale ca pe mașina mea poate urca valoarea totală la 26.300 de euro.
Dacă mă raportez la cei 18.300 de euro ceruți pentru un motor de 115 CP benzină și o cutie DSG, atunci lucrurile stau în felul următor:
- Citroen C3 Aircross cu motor de 110 CP și automată cu 6 trepte costă începând cu 16.900 de euro.
- Ford Ecosport cu motor pe benzină de 125 CP și cutie automată pleacă de la 17.900 de euro.
- Hyundai Kona este disponibil de la 21.100 de euro, dar numai alături de echiparea de top Highway, cu motor de 120 CP. Nu dispune însă de opțiunea unei automate.
- Kia vine și în acest segment cu o propunere extrem de accesibilă: 15.400 de euro pentru un Stonic cu motor de 120 CP, dar fără cutie automată.
- pionierul segmentului, Nissan Juke, pleacă de la 19.500 de euro în versiunea cu 117 CP și cutie automată.
- Opel Crossland X este, de asemenea, o propunere accesibilă în versiunea de 110 CP cu automată. Costă 14.900 de euro.
- Peugeot 2008 cu motorul 1.2 turbo de 110 CP și automată pleacă de la 17.600 de euro.
- Renault Captur și unitatea de 120 de cai putere benzină, cu automată, are o valoare de 16.700 de euro.
- Seat Arona costă de la 17.400 de euro în versiunea similară de 115 CP și DSG.
- Suzuki Vitara este una dintre cele mai accesibile opțiuni alături de motorul 1.6 benzină de 120 CP cu automată.
În concluzie, Volkswagen T-Cross are un preț ceva mai piperat decât majoritatea rivalilor.
Siguranţă
EuroNCAP nu a apucat să testeze încă noul Volkswagen T-Cross. Și nici pe noul Polo. Dar a testat un model dezvoltat pe aceeași platformă: Seat Ibiza. Acesta a fost izbit de barierele EuroNCAP în 2017 și a primit cinci stele. O dovadă că platforma este suficient de sigură și suportă o mulțime de sisteme de siguranță.
Este și cazul lui T-Cross, care vine cu frânare automată de urgență, detectarea pietonilor și bicicliștilor, menținerea benzii de mers, recunoașterea semnelor de circulație, apel automat de urgență și detector pentru starea de oboseală a șoferului.
Ţinută de drum
Nu este o mare diferență între ținuta de drum a lui Polo și cea a lui T-Cross. Până la urmă, vorbim despre aceeași platformă. Este vorba despre o suspensie destul de omogenă, care așează bine pe asfalt crossover-ul, mai ales pe autostradă.
Când vine vorba despre rularea urbană, suspensia trădează unele sensibilități la gropi și alte denivelări. Se străduie să nu transmită foarte mult zgomot în interior, dar, comparativ cu cea a unui Golf, este ușor mai sensibilă.
Rularea pe viraje într-un ritm sportiv s-ar putea să vă placă. Există ruliu, însă suspensia se mulează bine pe situație și îți dă încredere. La fel se întâmplă și cu direcția, care oferă o doză decentă de precizie. În oraș, ea este ușor de manevrat, bine asistată și nu pune probleme atunci când ai de parcat în locuri înghesuite.
Deși este un SUV de segment B, noul T-Cross nu își propune să ajungă în teren accidentat. Garda la sol nu este impresionantă, iar pe lista de opționale nu se găsește un sistem de tracțiune integrală.
Vizibilitate
Volkswagen a știut întotdeauna să prioritizeze aspectul practic. La fel se întâmplă și cu T-Cross, care a primit o suprafață vitrată corectă, care ajută foarte mult șoferul atunci când are de făcut manevre. Luneta este generoasă, oglinzile laterale sunt bine proporționate, iar montantul față de pe partea șoferului, deși încurcă puțin în virajele strânse, nu este chiar așa deranjant.
Tehnologie
T-Cross este unul dintre cele mai tehnologizate modele din segment, germanii reușind să învioreze atmosfera anostă a habitaclului fix cu aceste detalii.
În spatele volanului putem regăsi un afișaj digital, cu informații numeroase și cu posibilitatea de a afișa o hartă completă. Un detaliu pe care nu-l pot face multe mașini în acest moment. E drept că atunci când harta navigației apare pe ecranul instrumentelor de bord, în centru, pe ecranul de 8 inch fixat în panșa de bord, nu mai este posibilă afișarea ei. Îți alegi unde vrei să o vezi, pentru că procesorul instalat de Volkswagen nu o poate proiecta pe ambele ecrane.
Aici se simte politica de reducere a costurilor și diferențiere între modele, întrucât modele mai mari și mai scumpe oferă această posibilitate.
Sistemul multimedia proiectat pe ecranul de 8 inch are un meniu simplist, iar funcția tactila se mișcă fantastic de bine. Vine cu suport Apple Carplay și Android Auto, cu o conexiune la internet, bluetooth, navigație și informații din trafic. Nu lipsesc prizele USB și zona de încărcare prin inducție pentru telefonul mobil.
Lista de opționale a mașinii mele de test a mai inclus sistem audio Beats cu 6 difuzoare și putere totală de 300W, acces fără cheie, asistent pentru faza lungă, comenzi vocale și scaune încălzite.
Design
Volkswagen a reușit să-i ofere lui T-Cross o identitate, să-l separe de designul lui Polo. Mașina are aspect de SUV, păstrează designul pătrățos al gamei și se vrea a fi alegerea echilibrată în segmentul SUV-urilor mici, un segment în care toți producătorii încearcă linii prea curajose și dezechilibrate.
Gama de culori de caroserie este variată și include nuanțe nebune cum este și acest turcuoaz Makena instalat pe mașina mea de test. De asemenea, jantele pot ajunge până la 18 inch.
Instalarea unui pachet R-Line costă aproape 1400 de euro și aduce un look ceva mai sportiv: spoilere noi, pedalier din oțel, inserții decorative R-Line, plafon interior negru, tapițerie specială cu design R-Line, volan nou și praguri inscripționate R-Line.
Ne-a placut
- Instrumentarul de bord digital
- Funcția tactilă a sistemului multimedia
- Consumul redus
- Spațiul interior
Nu ne-a placut
- Calitatea materialelor de la interior
- Vibrațiile motorului la repornire
- Prețul piperat
Date tehnice - Volkswagen T-Cross T-Cross 1.0 TSI 115 CP Aut Style | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă -
Legendă
Ştiri despre Volkswagen
-
Constructorul german de automobile recheamă în service circa 115.000 de mașini, în SUA, din cauza airbag-urilor Takata. Sunt afectate inclusiv modele Passat din 2006-2007. (Sambata, 09 Noiembrie)
-
Volkswagen ne-a invitat la el acasă, în Wolfsburg, pentru a vizita uzina unde, în urmă cu 50 de ani, lua naștere legendarul Golf. Nu aveam cum să ratăm această ocazie, așa că în rândurile următoare îți vom povesti întreaga experiență. (Joi, 17 Octombrie)
-
Am călătorit la Wolfsburg, în fieful Volkswagen, pentru a face cunoștință cu cel mai nou SUV al mărcii germane. Este vorba despre Tayron, un model care se încadrează între Tiguan și Touareg. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale pe care trebuie să le știi despre acesta, dar și un video cuprinzător. (Miercuri, 09 Octombrie)
-
Un Volkswagen ID.7 Pro S a atins o autonomie record. Mașina a parcurs 794 de kilometri cu un plin de baterie, iar consumul indicat de computerul de bord a fost de 10.3 kWh/100 de km. (Vineri, 04 Octombrie)
-
Cu ocazia evenimentului ID. Meeting, organizat în Locarno, Elveția, Volkswagen a prezentat un exemplar unicat, bazat pe ID.3 GTX Performance. Este un omagiu adus celebrului Golf Fire and Ice din anii '90. (Sambata, 07 Septembrie)
In privinta consumului , nu inteleg, nu este cel WLTP trecut in fisa ? De ce sunt diferente asa de mari fata de cel real ? Consumul real este departe de a fi unul satisfacator , daramite sa fie trecut la plusuri !
Pai curajul si originalitatea in exprimare al lui Juke (care a impartit clar taberele in 2: place/nu-place) nu cred ca o sa-l mai vedem prea curand...pariez ca nici macar la viitorul Juke.
Mare evolutie acest T-Cross...plasticele sunt cam la fel...
PRETUL e de baza .....
2. În ciuda designului banal de te adoarme (și n-ați văzut versiunea de bază -- e vomitivă), micul vw-te-n cruce + e deja asamblat la Pamplona în ritm mai susținut decât Polo -- deși planul inițial prevedea producție fifty-fifty.
3. Suvo-pandemia e deci în faza bubonică :-) și d-aia va fi un succes, deși mai hidos ca el reușește să fie doar EcoSportul -- poate-i doar părerea mea, dar pot aduce argumente cuantificabile la nevoie.
4. Că-i mai scump ca orice concurent nu-i însă de mirare. Prețul la kil nu mai pare totuși mare, că-i mai greu decât toți la 1.270 kg.
...Văleu, 1.250 avea răposatul meu A4 Avant 1,6 - mai exact 1.175 fără șofer, dar Audi era la vremea aia o proastă afacere pt service-urile VAG, că nu se strica nici să-l tai - 314.000 km am făcut cu el de nou, fără vreo hibă.
5. ...Dar mai bine tac. :-)
Doamne cat pupat de dos, ca sa nu zic altfel....
Nu inteleg cum ai cumpara asa ceva. Numai daca te apuca nevroza SUV si nu-ti permiti SUV. :)