de Bogdan Mirică, Foto: Golfuletz Studio
Luni, 02.08.2010
-
-
Trimite pe:
Cine spunea că brandul vinde orice nu s-a înşelat. Dacă Coca-Cola s-ar apuca acum să vândă gogoşi umplute cu gem, cu siguranţă s-ar vinde ca pâinea caldă. Apple a intuit de mult timp acest lucru şi a profitat la maxim de pe urma imaginii create odată cu lansarea lui iPhone: a lansat iPad. Publicul a fost entuziasmat, iar produsul s-a vândut în număr record. În ultimii 10 ani, sindromul s-a transmis şi în industria auto, unde constructorii de nişă au devenit din ce în ce mai populari, tentaţi de mirajul profitului. La Porsche totul a început cu Cayenne, SUV-ul care a pus lacăt spiritului tradiţionalist şi a salvat brandul de la faliment. A urmat apoi Panamera, o dovadă vie a faptului că eticheta Porsche vinde orice, logo-ul din Stuttgart fiind sinonimul unor motoare fabuloase, unei transmisii fulgerătoare şi unei calităţi exemplare. Este însă suficient? Merită sacrificat tradiţionalismul în schimbul mercantilismului? Am aflat răspunsul după ce am încercat Panamera.
-
Pret de pornire
85.344 €
-
Pret model testat
144.963 €
-
Taxa auto
1780 €
-
CUI SE ADRESEAZĂ?
-
FĂCUTĂ PENTRU
-
IZOLARE FONICA
-
COOLNESS EFFECT
Motor / Transmisie
Am făcut cunoştinţă cu rivalul lui Aston Martin Rapide şi Mercedes CLS în versiunea 4S, indicativul aplicat de Porsche pe o herghelie de 400 de cai putere şi o tracţiune integrală. Practic vorbim despre o reînnodare a vechilor prietenii, pentru că savurasem deja unitatea pe benzină, cu opt cilindri în V, pe noua generaţie a SUV-ului Cayenne. Ca şi atunci, ansamblul motor s-a dovedit a fi un adevărat festin pentru gurmanzii performanţelor auto, bagajul de resurse fiind mai mult decât suficient pentru primul coupe cu patru uşi creat de Porsche. Puterea totală prinde viaţă atunci când turometrul atinge 6500 de rpm, iar cuplul motor se simte pe la 3500 de rpm, adică acolo unde aerul devine ceva mai tare, iar capul îţi este împins brutal în tetiera scaunului. Senzaţiile sunt deopotrivă impresionante pentru şofer şi ceilalţi pasageri. Forţa cu care limuzina de aproape 5 metri zboară de pe loc anihilează pentru câteva clipe reacţiile celui din spatele volanului. Practic brutalitatea nu a fost niciodată împachetată într-o formă mai frumoasă şi mai uşor de digerat. Ambalajul fin al performanţei poartă însă un alt indicativ, care a făcut celebru brandul din Stuttgart: PDK sau prescurtarea de la Porsche Doppelkupplung. Transmisia este de departe una spectaculoasă, gata să te impresioneze plăcut atunci când te aştepţi mai puţin. Capacitatea acesteia de a intui retrogradarea perfectă a rapoartelor ar face invidios chiar şi un medium. Rapiditatea cu care treci din treapta 5 în treapta 3 sau chiar 2 aminteşte de Usain Bolt şi recordurile sale mondiale. PDK este de departe o extensie a celui de la volan, un al şaselea simţ şi, în unele cazuri, o bombă cu ceas, care ticăie ameninţător atunci când apeşi butoanele Sport şi Sport Plus. Practic, în acel moment, toată măiestria inginerilor din Stuttgart se dezlănţuie furibund în "urletele" evacuării, care devine exponentul refulărilor celui de la volan.
Consum
Aş fi sărit cu mare plăcere peste acest capitol. Este una din maşinile care te îmbată atât de tare încât nu mai contează cât de mulţi bani arunci atunci când ajungi la benzinărie. Porsche promite 16.4 litri la 100 de kilometri în mediul urban, dar noi vă garantăm că nu vă veţi putea abţine de la cel puţin 20 de litri/100 de km. În afara oraşului nemţii sunt şi mai optimişti, 8.1 litri/100 de km, mizând pe rafinamentul şi eficienţa lui PDK. Am contrazis cu mult şi această valoare, un Panamera rulând cu 70 de km/h pe drum naţional fiind într-adevăr o anomalie. Ea poate fi însă corectată rapid cu o apăsare brutală a pedalei de acceleraţie. Am fost surprins totuşi de un lucru: computerul de bord refuză să indice mai mult de 24 de litri/100 de km în mediul urban, indiferent de cât de mult forţezi nota.
Interior
Panamera se vrea a fi un etalon pe segmentul său, iar Porsche nu putea da greş la acest capitol. Materialele folosite la interior sunt de cea mai bună calitate, de la plasticul banal şi până la inserţiile din fibră de carbon, care condimentează consola centrală. Nu lipseşte aluminiul, un element pentru care designerii şi inginerii germani au făcut o pasiune comună. Senzaţia de respect este impusă practic de grija cu care nemţii au cusut pielea de pe scaune, de pe uşi, de pe bord, de pe volan. Finisajele sunt adevărate opere de artă, cărora este greu să le găseşti un cusur. Ergonomia, deşi destul de complicată la început (şoferul şi pasagerul din dreapta sunt bombardaţi cu o sumedenie de butoane şi funcţii), capătă sens pe măsură ce petreci timp în spatele volanului. Instrumentele de bord sunt copiate de la Cayenne, cele cinci ceasuri transpunând şoferul în faţa unui panou de comandă complex, în mijlocul căruia tronează turometrul. Scaunele sunt demne de un adevărat Gran Turismo, care îşi respectă pasagerii cu un confort deosebit, oferindu-le ocazia de a se relaxa în orice moment al călătoriei. Pe bancheta din spate pot călători doi adulţi fără probleme, chiar dacă spaţiul pentru picioare nu este atât generos precum dimensiunile generale ale maşinii. În portbagaj va fi suficient spaţiu (445 litri) pentru o călătorie de afaceri, pentru o ieşire la golf sau pentru un mini concediu.
Preţ de achiziţie
Clienţii Porsche nu sunt interesaţi de acest capitol, însă vom face o scurtă analiză de preţ pentru cei mai profani, care vor să vadă de la cât porneşte luxul, în viziunea Porsche. Panamera pleacă de la 104.592 de euro cu TVA, preţ valabil pentru versiunea S, fără tracţiune integrală. Următoarea alegere în gama constructorului german este versiunea 4S, testată de noi, care pleacă de la 113.797 de euro şi vine în plus cu o tracţiune integrală care îşi merită banii. Pentru cei care vor însă totul sau nimic există şi vârful de gamă Turbo, care oferă 500 de cai putere contra unei sume de 151.125 de euro. În cazul exemplarului testat de noi, confortul interior a fost desăvârşit cu ajutorul unor opţionale, care au urcat valoarea finală a maşinii la 144.963 de euro. Chiar dacă vorbim despre o sumă impresionantă, Porsche are avantajul exclusivităţii pe piaţa din România. Până la lansarea noii generaţii CLS, publicul autohton mai poate încă opta pentru actualul model sau pentru omologul italian al lui Panamera, Maserati Quattroporte. Vecinul din Stuttgart, considerat deja perimat de oficialii Mercedes, pleacă de la 60.388 de euro cu TVA, însă o versiune capabilă să-i ţină piept lui Panamera 4S, adică CLS 500, poate atinge 81.034 de euro. Mai mult decât atât, versiunea semnată AMG a coupe-ului cu patru uşi pleacă de la 114.328 de euro, cu puţin peste preţul de pornire al lui Panamera 4S. Dacă ne uităm însă în segment am putea fi surprinşi să găsim o alternativă şi mai scumpă la Panamera: Maserati Quattroporte. Limuzina italiană pleacă de la 118.405 euro în varianta propulsată de motorul V8 de 400 de cai şi 450 de Nm. Pentru 30 de cai putere în plus şi ceva mai multe opţiuni, clienţii vor fi însă nevoiţi să plătească 127.330 de euro.
Siguranţă
EuroNCAP nu şi-a permis luxul de a testa până în prezent Porsche Panamera şi probabil nu şi-l va permite mult timp de aici înainte. Cu toate acestea, structura de rezistenţă gândită de Porsche asigură integritatea habitaclului indiferent de zona în care are loc impactul. Ansamblul de airbaguri precum şi lista interminabilă de elemente de sigurantă activă vor avea grijă ca cei patru pasageri să scape teferi din orice impact mai serios.
Ţinută de drum
Cifra 4 alăturată literei S este sinonimul siguranţei în algoritmul Porsche. Tracţiunea integrală, pentru un model care cântăreşte două tone şi dispune de 400 de cai putere, este elementul care conferă celui de la volan sentimentul absolut de securitate. Suspensiile lui Panamera sunt orientate către confort, toţi cei patru pasageri călătorind regeşte, indiferent de suprafaţa de rulare. Practic nemţii au căutat să-i rupă pe cei din habitaclu de realitate, în cazul României de o realitate destul de neplăcută. Deşi mulţi ar fi tentaţi să creadă acest lucru, confortul nu vine în detrimentul sportivităţii, constructorul din Stuttgart reuşind să combine admirabil cele două extreme. Mulţumită şasiului adaptiv, combinat cu suspensia adaptivă pe perne de aer, Panamera 4S reuşeşte să se muleze pe temperamentul oricărui şofer, indiferent de stilul acestuia. Apăsarea butoanelor Sport şi Sport Plus este sinonimă cu metamorfozarea radicală a modelului, care aminteşte în aceste momente de fraţii cu extensii de tipul GT sau RS. Rigidizarea suspensiei permite forţarea fără probleme a virajelor şi inspiră o senzaţie de siguranţă atunci când rulaţi cu viteză mare. Aderenţa se rupe foarte greu, Panamera fiind practic o barcă ce nu sparge valurile, indiferent de viteza cu care pluteşte. Tracţiunea integrală estompează şi senzaţia de ruliu oferită de caroserie, pentru că în ciuda celor 400 de cai şi a spiritului dinamic, Panamera rămâne un model mare şi voluminos. Tot la capitolul elementelor salvatoare trebuie să amintim de direcţia activă, care conturează şi mai bine aspectul sportiv.
Vizibilitate
Fiind un model de mari dimensiuni Panamera avea nevoie de tot ajutorul inginerilor şi designerilor pentru a obţine o suprafaţă vitrată mare. Oglinzile laterale nu sunt foarte mari, dar cu o ajustare potrivită pot oferi un minim de vizbilitate. Acelaşi lucru se întâmplă şi cu luneta, îngrădită de montanţii posteriori mari. Din fericire există senzori de parcare faţă şi spate, care vor ajuta şoferul să scape de teama parcării unui asemenea model. Pe timp de noapte, farurile bi-xenon vor asigura un câmp vizual excelent, iar funcţia de adaptare a acestora va spori senzaţia de siguranţă chiar şi în curbe accentuate.
Tehnologie
Panamera este fără îndoială modelul în care Porsche a adunat întreaga cremă a laboratoarelor sale de cercetare. De la sistemele care ţin pe şosea coupe-ul cu patru uşi şi până la gadget-urile mărunte din interior, totul este de ultimă generaţie. Inovaţia se simte încă de cum pătrunzi în habitaclu şi te aşezi pe scaunele mari din piele, care devin una cu şoferul, atunci când se folosesc comenzile electrice. Asemeni celorlalte modele din segmentul premium care se respectă, Porsche oferă un reglaj lombar de mare fineţe, dar şi o ajustare perfectă a susţinerii laterale. Pachetul de scaune sport cu funcţii de memorare, chiar şi pentru locurile din spate, costă destul de mult, 3408 euro cu TVA, dar merită banii. Sistemul audio Bose dispune de o interfaţă audio universală, care oferă suport pentru iPod, MP3 Player sau USB, medii de stocare complet inutile atunci când ai un hard intern de 30 de GB, pus la dispoziţie de sistemul de navigaţie. Sistemul multimedia se oglindeşte pe un ecran de 7 inch cu touch screen, care oferă informaţii despre orice aspect al maşinii. Din multitudinea de funcţii, şoferul poate alege chiar să îşi cronometreze timpii pe circuit. Climatizarea se face individual, pe două zone, pasagerii dispunând de comenzi pentru reglarea temperaturii şi a cantităţii de aer. Volanul încălzit, senzorii de lumină, parcare şi ploaie, padelele pentru schimbarea treptelor de viteză şi pilotul automat sunt doar câteva din gadget-urile destinate să uşureze sarcinile celui de la volan. Pentru copilul din tine, consola centrală oferă o mulţime de butoane care acţionează fie eleronul spate, fie modifică sunetul evacuării, fie măreşte garda la sol.
Design
Deşi Jeremy Clarkson a declarat despre Panamera că este "extrem de urâtă", părerile publicului au fost împărţite. Mulţi au fost de acord cu vedeta Top Gear, însă au existat şi voci care au apreciat designul coupe-ului cu patru uşi, care nu s-a îndepărtat foarte mult de filosofia celorlalte modele ale gamei. Aspectul frontal arată că modelul este indubitabil un Porsche, în timp ce posteriorul se dovedeşte a fi complet asimetric, tocmai din dorinţa nemţilor de a respecta normele tradiţionale şi "fundul tăiat". Aspectul robust, LED-urile diurne şi impozanţa generală plac însă foarte mult românilor. Practic, la volanul lui Panamera am înţeles de ce coupe-ul a urcat până pe poziţia a doua, la capitolul design, în preferinţele publicului participant la Autovot 2010. Tot românul rămâne siderat la apariţia Porsche-ului cu patru uşi. Panamera nu sperie copiii, aşa cum au afirmat unii, ci le smulge exclamaţii. Panamera nu oripilează adulţii, ci le întoarce privirile de fiecare dată când trece pe stradă.
Ne-a placut
- Raspunsul transmisiei PDK
- Puterea motorului
- Sunetul evacuării
- Calitatea finisajelor
Nu ne-a placut
- Spaţiul pe locurile din spate
- Design controversat
Date tehnice - Porsche Panamera (2008) 4.8l V8 400CP 4S |
Combustibil
Benzina |
Nr. usi
4 |
Motor tip / cilindri
n/a |
Nr. locuri
5 |
Cilindree cmc
4806 |
Lungime mm
4970 |
Putere maxima CP (rpm)
400 (6500) |
Latime mm
1931 |
Cuplu maxim Nm (rpm)
500 (3500) |
Inaltime mm
1418 |
Viteza maxima km/h
282 |
Greutate kg
1860 |
Acceleratie 0-100 km/h s
5 |
Ampatament mm
2920 |
Tractiune
Integrala |
Volum rezervor litri
100 |
Cutie viteze
A7 |
Volum portbagaj litri
445 |
|
Vezi versiuni si preturi
Mai multe detalii despre Porsche Panamera (2008)
p.s. - frumos articol dar cam romantic.
superba..... insa frate Porsche exprima masini sportive si performanta pe circuit.......nu sedanuri(hatch-uri) de lux
@ masina ... vise mai baieti, tre sa faci afaceri cu statul ca sa ai bani de asa ceva...
In realitate e foarte mare ...da mai nou e greu sa vezi una in Romania .Inainte deabia se lansa in Europa si vedeai prin Romania....din pacate acum nu mai e cazul....sau poate din fericire