Luni, 18.10.2010
- Comenteaza
- Trimite pe:
În luna mai a acestui an, pe malul Mării Nordului, la Hamburg, Opel îmi făcea cunoştinţă cu noul Meriva, un familist convins şi în acelaşi timp inovativ. La cinci luni după, m-am reîntâlnit cu Meriva în Bucureşti. Ne-am salutat, ne-am îmbrăţişat, am povestit şi am pornit la drum pe şoselele româneşti, pentru o experienţă autohtonă, palpabilă şi mult mai elocventă pentru publicul din România.
Opel Meriva (2010-2012)
1.4 120CP Cosmo
- Pret de pornire 14.070 €
- Pret model testat 16.295 €
- Taxa auto 146 €
Motor / Transmisie
De această dată am stat la şueta cu sora mai mică a versiunii testate la Hamburg, motorul de 1.4 litri şi 120 de cai putere al modelului german, sosit în România pentru a convinge publicul că indicativul ”turbo” poate da un alt sens clasicelor motorizări pe benzină, aspirate normal. Unitatea Ecotec cu patru cilindri este capabilă să ofere un cuplu motor destul de timid, de numai 175 Nm, dar disponibil pe o plajă de turaţii foarte generoasă, cuprinsă între 1750 şi 4800 de rotaţii. Această caracteristică oferă celui de la volan o senzaţie de continuitate şi de lejeritate, mai ales în mediul urban, unde nu trebuie să cauţi cuplul în zona superioară a turometrului. Există însă situaţii, cum ar fi cele petrecute în afara oraşului, în care se simte nevoia unui cuplu ceva mai mare, având în vedere că vorbim şi despre o maşină dedicată familiei. Motorul pe benzină este asistat de o transmisie cu cinci rapoarte, etajate bine, dar care nu pot ajuta foarte mult versiunea atunci când vine vorba de consum. Nevoia celui de-al şaselea raport se simte, mai ales atunci când rulezi pe autostradă la aproape 3000 de rotaţii. Cele cinci trepte sunt destul de precise, cu excepţia marşarierului, care poate fi greu de găsit sau destul de zgomotos când nu se apasă corect butonul schimbătorului. Sunetul transmis de motor în habitaclu este insesizabil la ralanti, însă poate deveni destul de prezent atunci când rulaţi la peste 4000 de rotaţii.
Consum
Consumul poate deveni un subiect tabu, chiar şi pentru un motor cu o cilindree atât de mică. Familistul german, în versiunea de 120 de cai putere, promite 8.0 litri în oraş şi 5.0 litri în afara lui, cel puţin dacă judecăm după cartea tehnică. În realitate însă, tributul perceput de familistul german este ceva mai mare. Vorbim de cel puţin 10 litri la 100 de kilometri în mediul urban, cu o exploatare normală a acceleraţiei, fără menajamente sau exagerări. În afara oraşului, la drum întins, acolo unde te încumeţi să mergi măcar cu 110 km/h, consumul va ajunge undeva la 7.8 litri/100 de kilometri, destul de mult comparativ cu ceea ce anunţă producătorul.
Performanţe
Meriva este fără îndoială un model care nu pune mare accent pe performanţe, asemeni oricărui concurent din segmentul său. Cele 11.5 secunde necesare pentru a atinge 100 de km/h sunt suficiente pentru a rula în siguranţă şi în limite normale. Viteza maximă, de 188 de km/h, este şi ea suficientă pentru infrastructura actuală şi pentru pretenţiile unei familii normale, indiferent că se grăbeşte la munte sau la mare.
Interior
Interiorul noului Meriva preia reţeta de succes a fraţilor mai mari, Astra şi Insignia, adoptând planşa de bord cu linii fluide, plăcute şi un amalgam de butoane în partea centrală. Volanul adoptă aceeaşi formă plăcută, care te face să crezi că esti într-un model mult mai sportiv, iar schimbătorul te îndeamnă la retrogradări şi accelerări atunci când te afli singur la volan. Calitatea materialelor alternează: dacă în partea superioară avem un plastic moale şi plăcut la atingere, în partea inferioară calitatea acestuia scade, senzaţia de duritate devenind chiar neplăcută. Inserţiile cromate şi plasticul argintiu vor mai înveseli însă habitaclul, pictat în culoarea tradiţională roşiatică a afişajului. Probabil un sistem de afişaj color ar fi reprezentat o pată de culoare importantă în interiorul unui model care se vrea a fi cât mai prietenos cu pasagerii săi. Acest detaliu se poate rezolva însă cu câteva sute de euro. Ceea ce impresionează însă la acest model este cum ajungi în habitaclu. Uşile cu deschidere opusă revin în actualitate, pe o maşină de volum, mulţumită curajului de care a dat dovadă Opel. Interzise în 1961 în Germania, uşile cu acest tip de deschidere revin în actualitate pentru a demonstra tuturor avantajele la care s-au renunţat odată. Deschiderea largă a portierelor spate, la un unghi de până la 84 de grade, permite un acces mai uşor în habitaclu şi reduce fantastic de mult efortul pasagerilor mai în vârstă. Nici copiii nu au fost uitaţi, inginerii asigurând instalarea lor pe scaunele din spate în siguranţă, cu ajutorul unui sistem care blochează deschiderea uşilor în mers, la peste 5 km/h. În plus, bancheta spate va oferi o pozţie înaltă prichindeilor curioşi să descopere ce se ascunde dincolo de geam. Pentru adulţii ceva mai înalţi nu vorbim de aceeaşi plăcere, pentru că linia plafonului poate crea probleme. Sentimentul de poziţie înaltă este resimţit şi de cel care va sta pe scaunul dreapta faţă, fără a avea însă probleme cu plafonul. Pentru cei cu dare de mână, Opel oferă două scaune faţă, certificate ca fiind foarte confortabile, asemeni celor de pe Mercedes. Spaţiile de depozitare se găsesc la fiecare pas, fie că e vorba de ”buzunare” croite în feţele uşilor, fie că vorbim de cotiera Flex Rail, care glisează între locurile anterioare şi cele posterioare. De asemenea, există tot felul de spaţii ascunse şi de suporturi pentru pahare pe consola centrală, atunci când cotiera trece în partea posterioară. Dezavantajul acestui sistem? Atunci când pe bancheta din spate se vor afla trei persoane, cel ”pedepsit” să stea la mijloc va trebui să împartă spaţiul cu coloana de glisare a cotierei. În portbagaj, şoferul şi pasagerii pot înghesui o mulţime de lucruri utile sau inutile, rabatarea individuală a scaunelor permiţând o personalizare a spaţiului, în funcţie de ceea ce se doreşte a fi transportat. Volumul portbagajului pleacă de la 400 de litri şi poate ajunge până la 1500 de litri.
Preţ de achiziţie
Noua generaţie Meriva se dovedeşte a fi mai accesibilă decât se anticipa, Opel sperând astfel să reediteze succesul vechiului model, un best-seller în segmentul său pe piaţa din Europa. Meriva pleacă în România de la 13.745 de euro, preţ valabil pentru versiunea 1.4 de 100 de cai putere, cu nivelul de echipare Selection. Dacă ne referim la motorizarea testată de noi, de 120 de cai putere, preţul porneşte de la 14.520 de euro, dar pentru un nivel de dotări mai mult decât decent, cum este cel Enjoy, eticheta este de 15.980 de euro. Pentru românii care preferă dieselul, Opel oferă Meriva cu motorul 1.3 CDTI de 75 de cai la un preţ de 15.935 de euro. Fanii segmentului vor putea găsi însă şi o alternativă mai ieftină, Kia Venga, lansată în această vară în România cu un preţ de pornire de 12.802 euro, valabil pentru versiunea 1.4 litri şi 90 de cai putere. Un model coreean, omolog celui testat de noi, pus în mişcare de unitatea de 1.6 litri şi 125 de cai putere, pleacă de la 13.872 de euro, ceva mai puţin decât percepe Opel. Pentru diesel, eticheta de preţ este şi ea mai mică decât a Merivei, Kia stabilind o valoare de 13.872 de euro cu TVA. Opţiunea francezilor pentru acest segment este Citroen C3 Picasso, care pleacă de la 12.651 de euro pentru versiunea de 95 de cai benzină, respectiv 15.683 de euro pentru alternativa de 90 de cai diesel.
Siguranţă
Deşi este echipată cu un sistem de uşi inovativ, Meriva promite pasagerilor săi un nivel de siguranţă similar celui de pe modelele convenţionale. Structura celulei de rezistenţă a maşinii nu a fost afectată, garantând protecţie la un impact frontal şi chiar lateral. Pentru prevenirea oricăror incidente, Opel a instalat sisteme de siguranţă active cum sunt ABS şi ESP, dar şi pasive, cum sunt airbagurile frontale laterale şi cortină sau centurile de siguranţă.
Ţinută de drum
Orice model destinat familiştilor trebuie să pună pe prim plan confortul. Meriva face acest lucru fără compromisuri, asigurând o ţinută de drum foarte plăcută pe distanţe lungi, adaptabilă şi la suprafeţe de drum cu neregularităţi. Garda la sol ceva mai mare şi dimensiunile generoase imprimă, cum era şi normal, un ruliu pronunţat caroseriei, dar modelul german se încăpăţânează să adere ferm la suprafaţa de rulare. Direcţia precisă ajută şoferul atunci când apar manevre neprevăzute, iar ESP-ul este gata să intervină prompt atunci când senzorii detectează o abatere de la trasa ideală.
Vizibilitate
Poziţia înaltă la volan oferă şoferului un câmp vizual bun, asemănător celui dintr-un crossover. Suprafaţa vitrată generoasă contribuie şi ea la sporirea vizibilitaţii, în timp ce oglinzile pot fi uşor reglate pentru găsirea unei poziţii optime. Nu sunt genul de oglinzi la care te-ai aştepta în cazul unui crossover, dar o perioadă de acomodare estompează aceste mici neregularităţi. Partea interesantă a acestui capitol vine atunci când vorbim de geamurile spate, croite relativ ciudat, pentru a oferi copiilor posibilitatea de a privi în exterior fără dificultăţi. Acest detaliu de fineţe ar putea trece însă uşor neobservat de către adulţi.
Tehnologie
În interiorul modelului german, Opel a strecurat o mulţime de funcţii simple, dar foarte necesare, care vor însenina ziua celui de la volan sau a celor de pe locurile din spate. Vorbim despre scaunele încălzite pe trei trepte, o adevărată binecuvântare în acest sezon, despre volanul încălzit, şi el un accesoriu potrivit în această perioadă, şi despre sistemul de climatizare bizonal, cu prize de aer pentru locurile din spate. Frâna de parcare electronică, instalată pentru a exploata cât mai bine spaţiul consolei centrale, sistemul audio care păstrează o fidelitate decentă, senzorii de parcare, ploaie şi lumină, sunt elemente care concură pentru obţinerea unei ambianţe plăcute.
Design
Designul este o chestie de gust, care trece de multe ori pe planul doi în acest segment. Prioritatea celui care cumpără un monovolum este fără îndoială interiorul. Cu toate acestea, Meriva se dovedeşte a fi un model atrăgător şi la exterior, care preia filosofia constructorului din Russelsheim, Sculptural Architecture Meets German Engineering, şi o adaptează unui segment dificil. Liniile sunt fluide, interesante şi par a ascunde un lucru nou, o inovaţie la fiecare colţ. Jantele au un rol vizual important şi dau un efect robust şi muscular profilului, care nu a arătat niciodată mai bine în acest segment.
Ne-a placut
- Spaţii de depozitare
- Deschiderea uşilor
- Design dinamic
- Plaja de cuplu motor
- Versatilitatea spaţiului
Nu ne-a placut
- Calitatea plasticului din zona inferioară a bordului
- Spaţiul pentru al treilea pasager de pe bancheta spate
Date tehnice - Opel Meriva (2010-2012) 1.4 120CP Cosmo | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Opel
-
Cu ocazia IAA Transportation, șeful Opel a prezentat în premieră noul Movano Hydrogen. Acesta funcționează pe pile de combustie cu hidrogen și oferă o autonomie de peste 500 de kilometri, potrivit datelor oficiale. (Luni, 16 Septembrie)
-
Constructorul german de automobile marchează 25 de ani de la debutul primei generații Zafira. Acest model a câștigat de mai multe ori prestigiosul premiu "Volanul de Aur". (Vineri, 28 Iunie)
-
Constructorul german de automobile anunță o nouă versiune mild-hybrid la 48V pentru Mokka. În acest caz, transmit nemții, consumul de combustibil scade cu până la 20%. (Joi, 13 Iunie)
-
Centrul de Design Opel marchează șase decenii de la înființare. A fost primul astfel de centru deschis de un producător european de automobile. (Luni, 10 Iunie)
-
Constructorul german de automobile anunță o motorizare mild-hybrid pentru Opel Astra și Astra Sports Tourer. În Germania, noua versiune pornește de la 36.430 de euro. (Joi, 21 Martie)
consumul mi se pare usor exagerat, nu vad progrese in materie, iar denumirea de Ecotec e usor nepotrivita.
Masina nu stiu daca merita punctajul 3.9, dar: garda la sol e una buna, volumul masinii e bun, portbagajul e mare avand in vedere modul de depozitare, pretul cam maricel...
Kia Venga nu am vazut-o inca la treaba, dar sunt tare curios, mai ales ca are portbagajul mai mare cu 40litri iar pretul e imbatabil, numai cuvinte de lauda pt kia, cel putin canapeaua aia care se da 13cm in spate pare ireal pt pasagerii pretentiosi.
Pt echipa Automarket: ar trebui sa pastrati parerile voastre: "Ne-a placut & Nu ne-a placut" la fiecare drive test.
PS: o masina de familie trebuie sa fie de familie - e pt toata familia si o conduce cine vrea, cele barbatesti sunt altele la fel ca si cele de dama.
Ce să mai spun în afară... este un consum ENORM! iar performanţele... lasă rău de dorit!
LOGANul este mult peste această maşină!
Mi-a placut spatiul interior. Adevarul este ca de la exterior masina pare micuta, poate doar inaltimea ii tradeaza categoria de monovolum. La interior insa este extrem de spatioasa, pozitia la volan este inalta, iar sistemul Flex Doors este ideal pentru pasagerii inalti sau varstnici care se luptau cu usa din spate. Consumul pe care l-ati obtinut este totusi destul de mare dar cum zicea cineva, se poate sa fie din cauza ca masina era noua.
@ironR ai dreptate, la exterior pare mica, dar interiorul este ideal pentru familie.
@Faurelian depinde ce intelegi tu prin barbatie. Eu am 21 de ani, o sotie, o fetita minunata, sunt programator si conduc o Solenza. Iar masina asta este candidata ca my next car. Asta inseamna ca nu sunt barbat adevarat? mai gandeste-te ;)
@demin2609 nu uita ca este masina de familie, motorul este mic si nou, iar cutia este etajata in asa fel incat sa nu se gatuie cand iti iei toata familia + bagaje, catel, purcel, etc.