de Bogdan Mirică
Duminica, 25.10.2009
-
-
Trimite pe:
Segmentul compactelor populare a devenit mai disputat decat editia actuala a Champions League. Avem un Olympique Lyon in plina forma, inarmat cu o tactica buna si un pret care loveste tare in concurenti. Avem un Bayern Munchen care castiga fani multumita traditiei, trofeelor castigate si renumelui format de-a lungul generatiilor de jucatori. Nu uitam de Juventus Torino, care treptat revine la forma anilor ce au consacrat-o cu ajutorul miilor de fani care canta in cor “Bravo”. Avem si Chunnam Dragons, o echipa sud-coreeana, care desi este privita reticent de public, reuseste sa faca meciuri frumoase multumita noului stadion inaugurat in Slovacia, la Zilina, si pretului mic perceput pe bilete. Nu in ultimul rand, avem formatia americana Chicago Fire, cu multi fani pe Batranul Continent, dupa stadionul deschis la Koln, si o abordare europeana a meciurilor. Zilele acestea insa, o noua echipa puternica a creat o surpriza placuta pe cel mai mare stadion din Frankfurt, o echipa germana care renaste intr-o forma atragatoare si cu jucatori de valoare. Epoca de aur a unor jucatori precum Megane, Golf, Bravo, Cee’d si Focus este pusa in umbra de renasterea unei legende care activeaza la profesionisti inca din 1936. Vorbim de noul Opel Astra, revenit pe teren zilele acestea, gata sa marcheze cat mai multe succese comerciale si sa dea peste cap cotele pariurilor. Noul membru al familiei create de Adam Opel, cunoscut in cercurile pasionatilor sub indicativul “J”, isi propune sa readuca compania germana pe linia de plutire, dupa recentul divort de General Motors. Reteta de succes, inaugurata pe fratele mai mare Insignia, se aplica si aici intr-un mod izbitor de similar, asii din maneca modelului de clasa medie fiind strecurati nu foarte subtil in mana de carti a modelului compact. Noul Astra preia designul interior si exterior al fratelui mai mare, cateva motoare diesel si benzina dar si comportamentul dinamic placut.
Motor / Transmisie
Debutul international al modelului german pe soselele din apropierea orasului Frankfurt a pus la dispozitia grupurilor de jurnalisti, patru motorizari cu care Astra isi propune sa seduca fanii segmentului compact. Doua unitati pe benzina, dintre care un 1.4 litri turbo pe benzina de 140 de cai, si doua dieseluri deja familiare, unul de 1.7 litri si 125 de cai si unul de 2.0 litri si 160 de cai. Pe parcursul celor doua zile am apucat sa vedem cum se simte la lucru motorizarea de top pe benzina, o unitate turbo cu patru cilindri, de 1.6 litri, capabila sa ofere resurse bune (cel putin pe hartie) pentru un model care cantareste 1373 de kilograme. Puntea fata primeste drept cadou 180 de cai putere la 5500 de rotatii, adica exact acolo unde se sfarseste plaja cuplului motor. Am fi tentati sa credem ca avem de a face cu o masina care "fuge de rupe pamantul", insa deliciosul turbo de 1.6 litri este putin cam apatic atunci cand vorbim despre momentul motor. Intreaga valoare a cuplului este de numai 230 de Nm, o expresie timida a unui motor pe benzina, care isi doreste sa te impresioneze cu un comportament sportiv. Handicapul este compensat oarecum de plaja mare de turatii pe care se simte momentul motor, mai exact intre 2200 si 5500 de rotatii. Cu toate acestea, o floare nu aduce primavara, ceea ce inseamna ca cei 180 de cai putere sunt oarecum lasati de izbeliste, nefiind ajutati de un cuplu bun. Daca ne uitam in ograda rivalilor, gasim un Golf care chiar si in versiunea de 160 de cai este capabil sa scoata un cuplu cu 10 Nm mai mare decat cel regasit pe Astra. Sa vorbim insa despre cum se simt resursele pe noul model compact. Cu siguranta nu vor exista probleme atunci cand vine vorba despre depasiri riscante sau despre alimentarea ego-ului, insa cei care se asteapta la un comportament sportiv le spunem sa nu se entuziasmeze prea tare. Benzinarul isi face treaba linistit fara sa smulga ropote de aplauze la scena deschisa, prestatia sa fiind una decenta, dar banala. Resursele sunt exploatete cu ajutorul unei transmisii cu sase rapoarte, orientata mai mult spre consum decat spre performante, rapoartele lungi, chiar si cele inferioare, fiind menite sa reduca portia de combustibil, ceruta de obicei de un motor turbo. Cursa putin prea lunga pentru o compacta cu pretentii dinamice poate fi de asemenea un dezavantaj pentru cei care isi doreau mai multa sportivitate. Cutia retrogradeaza bine, violent chiar in unele conditii. Per total insa, simbioza motor-cutie, regasita pe unitatea de 1.6 litri, nu s-a dovedit a fi chiar ceea ce ne asteptam. A fost ca o mancare buna, ce miroase excelent, incapabila insa sa te sature.
Consum
Si fiindca tot am ajuns la “d-ale gurii” trebuie sa vorbim despre ratia de benzina pe care unitatea turbo o percepe. Nemtii s-au dovedit optimisti ca de fiecare data si au anuntat un consum urban de 8.8 litri, oarecum utopic si pe hartie. In viata de zi cu zi, o rulare in orasele aglomerate va va aduce cu putin sub 10 litri/100 de km doar in zilele de weekend. In cursul saptamanii, orele de varf si semafoarele nesincronizate va vor duce usor peste 12 litri/100 de kilometri. In mediul extraurban, lucrurile sunt la fel de utopice, media de 5.6 litri/100 km fiind greu de atins dar nu imposibil. In conditiile unei exploatari mai intense, consumul poate oscila intre 8 litri/100 de km si chiar 10 litri/100 km, atunci cand pedala de acceleratie face des cunostinta cu podeaua iar stilul de sofat este excesiv de sportiv. O exploatare normala insa, pe autostrada, va poate aduce undeva la 7.5 litri/100 km. Comparand chiar si cifrele oficiale ale consumului cu cele ale rivalului Golf, observam valori cu 0.5 litri mai mari in cazul modelului din Russelsheim. Din fericire, operatia de downsizing la care s-a gandit Opel da roade atunci cand comparam noul Astra cu Focus-ul de 2.0 litri si 145 de cai, ale carui valori sunt mai mari decat media de 6.8 litri a modelului german.
Interior
Daca nu ar fi facut parte din familia Opel, Astra ar fi putut fi foarte bine acuzata de plagiat. Similitudinile cu bordul Insigniei sunt izbitoare, habitaclul fiind o adevarata provocare pentru cei care se incumeta sa descopere diferentele dintre cele doua modele. Cu toate acestea exista elemente care individualizeaza intr-o anumita masura compacta, mult mai atragatoare la interior decat fratele mai mare. Designul este vioi, mai ales daca optati pentru o plansa de bord in doua culori, monotonia lipseste cu desavarsire, materialele sunt exceptionale iar finisajele se apropie de perfectiune. Avem de a face cu un plastic moale, in partea superioara a bordului, foarte prietenos, regasit si la nivelul portierelor. Senzatia este oarecum intrerupta de sectiunea regasita deasupra instrumentelor de bord, fabricata dintr-un material tare, rece si total nepotrivit. Insertiile din aluminiu invioreaza atmosfera iar luminile ambientale de culoare rosie, intalnite la nivelul consolei centrale si a manerului portierelor, te fac sa te simti ca iei parte la o cina romantica cu lumanari. Afisajul “pictat” in aceeasi nuanta rosie, atunci cand rulati in modul Sport, precum si coloritul navigatiei fac din habitaclul noului Astra un adevarat recital de culoare. Confortul este la el acasa, pasagerii de pe locurile din fata beneficiind de un set de scaune ergonomice, asemanatoare celor de pe Insignia, care pot fi comandate optional. Inginerii care au sustinut prelegeri despre scaunele pe care le-au dezvoltat de-a lungul timpului au afirmat ca pretul pentru un asemenea element este de 500 de euro, ele putand fi comandate si separat, atunci cand doar soferul sufera de dureri de spate. Momentan, pe piata actuala un asemenea set de scaune nu se regaseste decat in gama Mercedes, recunoasterile organizatiilor internationale de cercetare atestand acest lucru.
Sa trecem insa si la spatiul interior. Astra ofera suficient loc pentru picioarele celor trei pasageri pozitionati pe bancheta din spate si un acoperis departe de capul unui adult de 1.86 centimetri. Senzatia se regaseste si pe locurile din fata unde avem in plus si o multime de spatii de depozitare, amanunte la care inginerii din Russelsheim au lucrat vreme de 6 ani. Pentru ca pasagerii vechiului model s-au plans de acest amanunt, nemtii au cautat sa satisfaca cererea celor intervievati. Astfel au luat nastere spatii speciale pentru telefonele mobile, la baza consolei centrale si cu o inclinatie mare pentru a nu le “rataci” pe sub scaune in cazul unui viraj mai strans, pentru sticlele de suc, la nivelul usilor, adaptabile insa la o multime de obiecte, si pentru pahare la nivelul consolei centrale. Spatiul regasit sub cotiera a crescut si el impreuna cu torpedoul iar sub paharele gazduite de consola centrala a luat nastere un loc unde pot fi adapostite in mare secret (cel putin pana cand cititi aceste randuri) aparate GPS sau detectoare de radar. Portbagajul este generos insa nu poate fi comparat cu cel al unor rivali din segment. Desi posesorii de Astra vor avea la dispozitie 370 de litri, cu 20 mai mult decat proprietarii de Golf, capacitatea totala va fi un dezavantaj in lupta cu Megane (400 de litri) si Bravo (405 litri). Ceea ce surprinde placut este modul de compartimentare a celor 370 de litri, idee preluata in mare parte de la Corsa. Opel pune la dispozitie o podea falsa care poate fi ajustata in trei pozitii. Pentru romanii mai reticenti, care isi doresc spatiu fara prea multe elemente care sa le complice existenta si cosul zilnic de cumparaturi, aceasta idee ar putea fi considerata nepotrivita.
Preţ de achiziţie
In segmentul compact pretul reprezinta un criteriu de baza in desemnarea castigatorului. Afectiunile de tipul “masina germana” sau “masina franceza” au inceput sa paleasca in fata dictonurilor pragmatice si a tendintelor actuale, de inspiratie financiara. Desi nu a sosit inca in Romania, debutul noului model pe soselele patriei fiind asteptat in luna ianuarie a anului viitor, oficialii GM Romania au lasat sa se inteleaga ca pretul de pornire al noului model german va fi de 14.250 de euro, pret valabil pentru motorizarea de baza, de 1.4 litri si 80 de cai, in echiparea Essentia. Comparand doar pretul de pornire cu ceilalti rivali din segment(pentru ca doar pe acesta il avem), aflam ca doar conationalul Golf este mai scump, pretul de start al acestuia fiind de 14.851 de euro. Actualul Ford Focus porneste de la 13.447 de euro, Bravo percepe 13.350 de euro, in timp ce Megane si Cee’d nu au rival atunci cand vine vorba de pret, francezul si coreeanul pornind de la 12.900 respectiv 11.722 de euro. Campionii segmentului, in materie de pret, pot ajunge sa scoata din buzunarul clientului roman pana la 16.163 de euro, in cazul coreeanului, sau 17.450 de euro, in cazul francezului. Cel mai probabil, Astra va oferi la acest pret abia versiunea diesel de 125 de cai putere, restul motorizarilor de top urmand sa sara cu siguranta peste 20.000 de euro. Daca la suma care incepe cu cifra doi mai adaugam si scaunele ergonomice, suspensia FlexRide si cine stie ce alte gadget-uri ingenioase, cum ar fi incalzirea in volan, pretul final se poate opri la o valoare ceva mai mare decat multi se asteptau. Pretul este motivat insa, intr-un fel, de calitatea produsului si de pasul urias pe care l-au facut nemtii, de la precedenta generatie la actuala.
Siguranţă
Cele mai stricte reglementari in materie de siguranta au fost, se pare, urmarite pas cu pas de inginerii germani care au dezvoltat Astra. Celula de siguranta a modelului a devenit mai rigida, iar linia montantilor anteriori a fost scurtata din motive de siguranta si pentru a permite modelului sa obtina un numar mare de puncte la testele pentru pietoni. Pentru situatii neprevazute, Astra pune la dispozitia pasagerilor doua airbaguri frontale, doua airbaguri laterale si doua airbaguri cortina. Optional se pot comanda airbaguri laterale pentru ocupantii locurilor din spate. Pentru a putea preveni orice tip de impact, Astra ofera un sistem ABS in dotarea standard dar si un control electronic al stabilitatii foarte performant, capabil sa corecteze gradual traiectoria masinii in momentul in care aderenta se pierde. Din categoria “mai bine sa prevenim” amintim prezenta unor sisteme foarte utile: cel de recunoastere a semnelor de circulatie, botezat sugestiv Opel Eye, si cel de avertizare a depasirii benzii de circulatie. Tot la capitolul siguranta trebuie sa aplaudam prezenta noului sasiu Mechatronic cu control adaptiv al stabilitatii, despre care vom vorbi insa pe larg la capitolul "Tinuta de drum".
Ţinută de drum
Dupa cum spuneam si mai sus, ADN-ul fratelui mai mare Insignia s-a transmis si noului compact. Astra nu imprumuta numai aspectul interiorului, calitatea materialelor si cateva motorizari, ci si tinuta de drum excelenta. Pentru a obtine asemenea rezultate, nemtii au optat pentru o punte semirigida, o idee depasita de oferta rivalilor din segment, condimentata insa cu o legatura Watt. Secretul tinutei de drum este tocmai ingredientul Watt, care ofera o stabilitate laterala destul de buna. Daca la toate acestea mai adaugam si controlul electronic al suspensiei, botezat sugesiv FlexRide, regasit si pe Insignia, avem de a face cu o masina care sta foarte bine pe viraje, este confortabila, ofera siguranta la viteze mari si permite efectuarea unor manevre riscante fara a pierde aderenta. Desi avem de a face cu o usoara tendinta subviratorie, trasatura specifica modelelor cu tractiune fata, defectul este corectat excelent de un ESP care intra gradual si nu intrerupe violent alimentarea, permitand soferului sa isi puna amprenta asupra comportamentului, fara a decupla functia de siguranta. Modurile Normal si Tour ale sistemului FlexRide sunt orientate mai mult spre confort, suspensia fiind ceva mai relaxata si placuta, indiferent de suprafata de rulare. Chiar si asa, o manevra brusca poate incorda suspensia pentru a oferi stabilitate in situatii neprevazute. Daca ne referim strict la modul Sport, caracteristicile modelului compact sunt de invidiat, Astra reusind sa se tina cu “dintii” de asfalt si sa rupa extrem de greu aderenta. Stabilitatea a ost imbunatatita si prin marirea ampatamenului cu 71 de mm, si a ecartamentelor fata si spate care au crescut cu 56 respectiv 70 de mm. Putem spune ca avem de a face cu un adevarat campion la capitolul tinuta de drum in segmentul compact, suprematia unor modele ca Golf si Focus fiind serios amenintata.
Vizibilitate
Inginerii si designerii Opel si-au dat mana pentru a da nastere unui automobil care nu face compromisuri in materie de estetica si functionalitate. Oglinzile laterale sunt destul de bine proportionate si nu atat de mici ca in cazul fratelui Insignia. Dimensiunile montantilor posteriori sunt destul de mari insa luneta ofera un camp vizual suficient de bun. Oglinda retrovizoare, echipata cu functie anti-orbire completeaza lista accesoriilor, rolul sau urmand sa fie laudat la ambele capitole, vizibilitate si siguranta. Daca aveti norocul sa rulati distante mai mari pe timp de noapte veti gasi foarte util transferul de ADN realizat de pe Insignia pe Astra la nivelul blocurilor optice. Astra devine astfel primul model compact popular care beneficiaza de serviciile unui sistem precum cel AFL, Adaptive Forward Lighting, care adapteaza automat fasciculul luminos la conditiile de drum. Cu alte cuvinte aveti cu dumneavoastra un majordom care va aprinde lumina de fiecare data cand intrati intr-o incapere intunecata.
Tehnologie
Am insirat deja pana acum o serie de tehnologii care debuteaza in premiera pe Astra. Nemtii si-au dorit un model care sa satisfaca toate pretentiile publicului orientat catre segmentul compact. In plus, o lista bogata de gadget-uri poate inclina serios balanta in favoarea modelului din Russelsheim. Versiunea testata de noi a beneficit de o multime de sisteme si functii menite sa imbunatateasca viata pasagerilor. Pentru inceput avem de a face cu un sistem automat de climatizare, care vine cu o inventie pe cat de banala pe atat de utila. Prizele de aer au o treapta speciala, care indreapta lamelele in doua directii, creand astfel o difuzie a aerului, suflat pana acum direct in fata celor aflati pe primele scaune. Vorbim apoi de un sistem audio cu o fidelitate buna insa nu excelenta, care dispune chiar si de conexiune USB pentru memorii externe. In mod cert, cea mai privilegiata persoana din interiorul noului Astra va fi soferul care va beneficia de o multime de functii gata sa ii preia sarcinile: avem un pilot automat cu un comportament bun la accelerare, un pachet complet de senzori de ploaie, lumina si parcare, oglinzi si geamuri electrice, comenzi pe volan pentru sistemul audio si pentru conexiunea Bluetooth, scaune incalzite pe trei trepte si cireasa de pe tort, un volan incalzit. La toate acestea se adauga deja enumeratele sisteme de siguranta Opel Eye si AFL si lumini bi-xenon, oglinda retrovizoare cu tenta si frana de mana electronica. Sa nu uitam nici de sistemul de navigatie DVD 800, acelasi de pe Insignia. Daca vorbim de acelasi sistem inseamna ca avem o pozitionare aglomerata a butoanelor, o ghidare prin satelit care ofera si informatii despre cele mai importante obiective turisice europene dar si un sistem de notificare putin intarziat, care anunta schimbarile de directie cu cel mult 500 de metri inainte.
Design
Si pentru ca Insignia a descoperit o reteta de succes in materie de design era normal ca si Astra sa o preia. Robustete, agilitate si dinamica sunt doar cateva dintre epitetele care caracterizeaza caroseria modelului compact. Designerii au incercat sa dea nastere unui model cu trasaturi sportive fara sa altereze insa spatiul interior. Dar, pentru ca profilul posterior al unui compact dinamic trebuia sa coboare incet exact acolo unde capetele pasagerilor de pe bancheta din spate au nevoie de spatiu, designerii Opel au venit cu o ideee ingenioasa. Au incadrat suprafata vitrata cu o linie cromata dinamica, care sa dea senzatia unui profil de coupe si nicidecum a unei compacte cu cinci usi. Estetica modelului poate fi imbunatatita foarte usor de fiecare potential client, Opel oferind o gama larga de modele de jante, cu dimensiuni ce oscileaza intre 16 si 19 inch. Bineinteles ca nemtoaice ii sta bine cocotata pe jante din aliaj de 19, motiv pentru care trebuie sa mai scoateti insa ceva bani din buzunar.
Ne-a placut
- Design atragator
- Stabilitate in viraje
- Materiale de calitate
- Spatii de depozitare numeroase
Nu ne-a placut
- Cuplu motor insuficient
- Pret de pornire ridicat
- Consum urban mare
E cea mai tare masina din gama Volkswagen in acest moment.Si deci este peste toate frantuzoiacele si asiaticele de la noi.
Sper sa nu fi scos trapa dublu panoramica care era si pe H
e o chestie de simetrie si de corectitudine.
V-am pupat si va las sa va autoapreciati!
Intr-adevar pretul este piperat, deh, asta o fi trendul.
Ptr. cei care zic ca preturile concurentei sunt mai mici sau nu sunt trecute corect in articol - cine doreste o masina, sigur se va interesa direct la dealer si nu va citi un articol, asa ca cool down.
Conduceti prudent.
P.S.: Sper sa nu se inteleaga ca neg calitatile excelente relatate de Bogdan M. in articol. Din pacate masina este "mai buna" decar ar fi trebuit sa fie (vezi Audi A2 si VW Golf 5, pt cunoscatori).
P.S.: Adaug doar ca din pct de vedere estetic il consider sub Megane si Fiat Bravo, insa peste Golf si Focus.
Sincer nu mi se pare un capitol la care sa puteti sa dati nota, mai ales ca masina nu e testata inca EuroNCAP.
Noul Opel Astra, se numeste Opel Astra i ( nu J ! ) a,b,c,d,e,f,g,h,i,j,k,.....
The Best