de Sebastian Toma, Foto: Ciprian Mihai
Joi, 20.05.2010
-
-
Trimite pe:
Să îţi cumperi un SUV de 36.771 de euro cu dotări şi capacităţi comparabile cu ale unui model ce costă aproape dublu seamănă cu achiziţia de haine din raionul dedicat al unui hypermarket. Ştii că îţi faci treaba cu ele, s-ar putea să fie chiar mai durabile decât articolul echivalent al unui producător cu istorie în domeniu, dar ştii sigur că sunt mai ieftine şi că, în cele mai multe cazuri, arată mai ieftin. Să fie oare cazul şi când vorbim de cumpararea unei maşini, în cazul asta un SUV cu dotări premium, căreia ii lipseşte imaginea de marcă premium?
-
CUI SE ADRESEAZĂ?
-
FĂCUTĂ PENTRU
-
IZOLARE FONICA
-
COOLNESS EFFECT
Motor / Transmisie
Avem de a face cu un motor V6 diesel de 240 CP, creat integral în centrul Hyundai din Namyang şi unicul motor alături de care este oferit Hyundai ix55 în România. Unitatea dezvoltă puterea maximă la 3.800 rpm, iar cuplul motor maxim este de 451 Nm şi este oferit încă de la 1.750 rpm. Pana aici sună bine, iar odată urcaţi la volan am descoperit că sunetul este chiar plăcut, iar motorul se comportă impresionant de bine. Cu atât mai impresionaţi vor fi conducatorii auto pe care îi veţi depăşi, mai ales când vor vedea marca autoturismului care trece pe lângă ei (în unele cazuri) atât de repede. La fel ca motorul, transmisia este dezvoltată tot de cei de la Hyundai. Dar, fiind prima automată construită cap-coadă de coreeni, aceasta nu este la fel de bine legată precum motorul. Mai exact, reacţiile ei pe modul manual sunt destul de lente, iar la apăsarea pedalei la podea se simte că motorul salvează aparenţele când vine vorba de comportamentul dinamic al acestui model. Pe scurt, transmisia acestui model şi motorul acestuia fac echipă bună pentru un automobil destinat călătoriilor lungi în care nu ai nevoie de zvâcul propriu rulării citadine.
Consum
Când vedeţi un Hyundai ix55, vă veţi imagina natural că are un consum ridicat de carburant, mai ales dacă privim dimensiunile generale ale modelului şi aflăm greutatea acestuia. E corectă presupunerea sau Veracruz surprinde la fel de mult ca preţul şi motorul său? Ei bine, răspunsul este ceva mai complicat. Fiindcă vorbim de un SUV de 2.3 tone, automat o să avem un consum destul de ridicat de carburant. Constructorul anunţă că Veracruz consumă 12.4 litri la sută în mediul urban şi 7.7 litri în mediul extraurban. În testul nostru, modelul a consumat între 13 şi 15 litri la rularea în mediul urban, pe când rularea în mediul extra-urban a adus un consum de 7.9-8.0 litri la suta de kilometri. Aceeasi valoare a consumului de carburant am obţinut-o şi la rularea pe autostradă cu o viteză constantă de 120 km/h, atinsă de acest model la aproximativ 1.900 rpm în treapta a şasea. Deşi există o diferenţă mică între valorile prezentate de constructor şi cele pe care le-am întâlnit în testul nostru, comparaţia cu rivalii săi nu este deloc favorabilă. Astfel, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI şi Volvo XC90 D5 AWD consumă mai puţin carburant decât Hyundai Veracruz în mediul urban, iar afirmaţia este valabilă şi pentru consumul extra-urban în cazul lui Touareg şi XC90. Singurii rivali care au un consum de carburant mai ridicat decât cel anunţat de Hyundai pentru Veracruz sunt Nissan Pathfinder şi Subaru Tribeca, dar Tribeca nu intră în cel mai corect mod în această comparaţie deoarece vorbim de un motor pe benzină, în timp ce toţi rivalii săi sunt echipaţi cu unităţi diesel. Aşadar, Hyundai Veracruz nu este cel mai economic model din segmentul său. Partea bună este că testul ne-a arătat că modelul se aproprie foarte mult în viaţa reală de cifrele de consum anunţate de producător.
Interior
Lăsăm deoparte performanţele şi capacităţile acestui model şi ne urcăm la volan. Ce găsim? Un interior imbrăcat în piele şi cu materiale de calitate rezonabilă. Se simte insă că o parte din elementele plastice, asamblările şi calitatea percepută au un nivel ceva mai scăzut decât ne-am fi aşteptat de la o maşină cu acest preţ. Cu toate acestea, spaţiul oferit şi cele două locuri "surpriză" din spate compensează oarecum micile neajunsuri cauzate de materialele plastice mai ieftine. Da, aţi citit bine, Hyundai ix35 are încă două locuri ascunse în portbagaj, iar podeaua ramâne plată când acestea sunt pliate. Mai mult decât atât, Veracruz are cel mai mare volum al portbagajului din segment – 598 de litri, superior faţă de cei 520 ai lui Touareg, cei 515 litri disponibili la Nissan Pathfinder, cei 493 de litri ai lui Volvo XC90, cei 450 de litri oferiţi de Subaru Tribeca şi cei 415 oferiţi de Mitsubishi Pajero. Să nu uităm că această valoare este oferită fara plierea celui de-al doilea rand de scaune, deci în mod normal veţi avea 5 locuri la dispoziţie şi 598 de litri spaţiu de depozitare. Scaunul şoferului are un suport lombar reglabil electric, iar ambele scaune faţă sunt reglabile electric faţă/spate şi pe înălţime, respectiv pe înclinaţie. Tetierele faţă sunt active în cazul unui accident, iar trapa electrică din sticlă completează elementele de confort prezente pe modelul testat. Uşa portbagajului este acţionată electric, iar cheia inteligentă a acestui model este recunoscută chiar si când o purtaţi în buzunar, portbagajul putând fi deschis chiar daca aveţi mâinile ocupate cu pungile de la cumpărături. Trebuie să amintim si parasolarele cu elemente din plastic extensibile şi faptul că bancheta din spate este (atenţie!) încălzită, dublu rabatabilă şi culisabilă. Volanul este reglabil pe înalţime şi profunzime în mod electric, iar oglinda centrală integrează o busolă electronică.
Preţ de achiziţie
Hyundai ix55 pleacă de la 32.011 euro, iar versiunea testată are un pret de 35.581 de euro cu toate echipamentele menţionate mai sus incluse. Un Mitsubishi Pajero comparabil are un preţ de 48.778 de euro, în timp ce un Nissan Pathfinder comparabil cu exemplarul Hyundai testat costă 51.090 de euro cu toate taxele incluse. Subaru Tribeca în versiunea cu şapte locuri costă 51.408 euro cu toate taxele incluse, iar Volvo XC90 într-o versiune comparabilă are un pret de 42.959 de euro. Acum vine momentul crucial, Volkswagen Touareg în versiunea V6 TDI de 3.0 litri pleacă de la 44.763 de euro cu toate taxele incluse. În timp ce Touareg este capabil să se lupte cu usurinţă cu "regii" acestui segment, preţul de achizitie al modelului este cu aproximativ 9.000 de euro mai piperat decât cel al Hyundai-ului. Chiar dacă trecem cu vederea taxa de mediu de 4.888 de euro a lui Veracruz, modelul coreean rămâne mai ieftin cu 4.294 de euro decât Touareg. Sigur, nu primeşti transmisia ZF cu opt trepte sau motorul ceva mai economic, dar mai silenţios şi cu un cuplu motor mai mare, dar obţii o economie (cel puţin teoretică) de 9.182 de euro, suficient cât să îţi cumperi un Logan echipat bine, un Sandero, sau chiar un model de clasa mică. Economia reală pe care o faci este de 4.294 de euro după plata taxei de mediu.
Siguranţă
Veracruz nu a fost încă testat de EuroNCAP, deşi a apărut pe piaţă de o perioadă importantă de timp. Modelul este echipat cu şase airbag-uri, inclusiv cortină, ABS, ESP, EBD şi alte elemente tipice de siguranţă găsite în toate modelele moderne. Rămâne să actualizăm punctajul acestui model în momentul în care Veracruz va intra în atenţia EuroNCAP.
Ţinută de drum
Hyundai nu a echipat Veracruz cu cea mai modernă suspensie posibilă, deci nu veţi avea parte de vreo revoluţie aici. Comportamentul acestui model denotă faptul că este orientat spre confort, iar nivelul la care se situează ruliul şi tangajul caroseriei este acceptabil. Punctul forte al lui veracruz este comportamentul pe teren accidentat, acolo unde suspensiile amortizează fără probleme neregularităţile suprafeţei de rulare. De altfel, garda la sol este mai mult decât decentă pentru un traseu de dificultate medie-superioară pe teren accidentat. Diferenţialul central poate fi blocat pentru a trece cu uşurinţă peste zonele dificile, dar sistemul de tracţiune integrală al acestui model gestionează singur modul în care împarte puterea între axe, nefiind necesară intevenţia dumneavoastră prin activarea diferenţialului decât dacă aveţi în faţă un traseu mai dificil, cu aderenţă extrem de slabă. Direcţia acestui model este acţionată de sofer cu uşurinţă, fiind foarte confortabilă la drum întins, însă răspunsul volanului este unul mai degrabă artificial decât natural. Abilităţile lui Veracruz pe teren accidentat au fost deja premiate, acesta fiind cel mai apreciat SUV într-una dintre ediţiile precedente ale competiţiei româneşti "Cel mai 4x4". Iar întâmplarea a făcut ca exemplarul testat sa fie chiar maşina care a concurat în competiţia respectivă!
Vizibilitate
Hyundai Veracruz, sau ix55, cum i se mai spune acestui model, este echipat cu geamuri şi oglinzi de dimensiuni mari, dar asta nu evită situaţiile dificile pe care le întâlnim într-un SUV. Astfel, rularea în marsarier este îngreunată până în momentul în care cel de la volan învaţă dimensiunile şi caracteristicile dinamice pe zone reduse ale modelului, camera video pentru vederea în spate nefiind trecută în lista de opţionale pentru acest Veracruz. Există măcar senzori de parcare spate. Într-o notă pozitivă, remarcăm ca dimensiunile oglinzilor sunt foarte bine potrivite cu gabaritul acestui model, cei de la Hyundai nefiind nevoiţi să facă niciun compromis în favoarea design-ului.
Tehnologie
Am găsit o serie de soluţii tehnice interesante la bordul acestui model. Una dintre ele ar fi cheia inteligentă, care porneşte motorul în acelasi mod ca o cheie convenţională şi ne permite să punem contactul la fel ca la un autoturism convenţional, dar nu ne împiedică atunci când avem mâinile ocupate cu bagaje şi vrem să accesăm portbagajul, care este acţionat electric şi poate fi deschis de la interior în aceeaşi manieră. În materie de conectivitate găsim un port USB şi posibilitatea legării unui iPod la sistemul audio al acestui model. Cei de la Hyundai nu s-au "zgârcit" nici la senzori utili pentru şofer, dotând veracruz cu un sistem de aprindere automată a farurilor, senzori de ploaie, un sistem de memorare a poziţiei scaunului faţă şi a oglinzilor laterale, sistem cruise control cu comenzi pe volan, alaturi de comenzi pe volan pentru sistemul audio. Climatizarea funcţionează pe două zone, iar pasagerii din spate işi pot regla şi ei puterea cu care aerul este împins înspre aceştia. Modelul are faruri cu xenon şi un sistem de reglare automată şi spălare a acestora, geamuri faţă şi parbriz atermice, precum şi o magazie cu 6 CD-uri care pot fi scrise şi în format MP3, amplificator şi subwoofer. Deloc rău, nu-i aşa?
Design
Aici, Hyundai nu mai punctează la fel de bine ca în cazul lui ix35, fratele mai mic al lui Veracruz. Se vede că Veracruz e masiv şi aparţine unei familii care a plecat de undeva din Asia, a trecut prin Statele Unite ale Americii şi acum a poposit şi în Europa. Singurele elemente rotunjite ale caroseriei au scopul de a face modelul mai aerodinamic şi să reducă impresia de "contondent" pe care ţi-ar lasa-o un model de talia lui Veracruz dacă nu ar fi fost desenat atât de cuminte. Fiind un model de familie, cei de la Hyundai s-au gândit să nu sperie copii proprietarilor atunci când ajung la maşină, alegând un aspect cuminte, care nu te scoate cu nimic în evidenţă. Este adevărat, nici nu are sens să ieşi în evidenţă cu acest model, Veracruz fiind departe de a putea fi considerat un SUV "de fiţe". Modelul coreean este mai degrabă un SUV de familie orientat spre călătorii lungi şi relaxante.
La testul cu Pajero, comparaţiile vor fi cu modelele direct concurente.
Si atunci m-am intrebat la ce-i foloseste tractiunea integrala daca si o simpla ramurica de oras ar avea mari sanse sa-l imobilizeze ?
Mi-am zis atunci ca nu toti cofetarii ajung celebrii cu prima prajitura. Gustul bun se creeaza in timp.
Ca toate masinile coreene defapt!