de Sebastian Toma, Foto: Ciprian Mihai
Vineri, 11.06.2010
-
-
Trimite pe:
Hyundai Santa Fe împlineşte 10 ani de la debutul pe piaţă şi primeşte un facelift odată cu intrarea în "adolescenţă". Modelul primeşte o serie de modificări minore la exterior, alături de noi motoare sub capotă şi de alte modificări tehnologice. Santa Fe a devenit mai puternic, mai economic şi mai "inteligent" graţie modificărilor implementate de inginerii Hyundai. Într-un fel, modelul a trecut la un nou stadiu al existenţei sale, fără ca schimbările estetice să fie dramatice. Contează însă cum se "simte" modelul la interior şi cum se comportă acesta pe şosea şi în afara acesteia.
-
Pret de pornire
29.738 €
-
Pret model testat
32.118 €
-
CUI SE ADRESEAZĂ?
-
FĂCUTĂ PENTRU
-
IZOLARE FONICA
-
COOLNESS EFFECT
Motor / Transmisie
Preţ de un weekend, am avut în custodie un motor diesel de 197 de CP şi 422 Nm. Alături de acesta stătea o transmisie manuală cu şase rapoarte şi un sistem de tracţiune integrală. Spre deosebire de fratele său mai mic, ix35, Santa Fe nu va fi disponibil şi într-o versiune cu tracţiune faţă. Unitatea de 2.199 centimetri cubi respectă normele Euro 5 şi oferă un pachet promiţător alături de cutia de viteze manuală. Astfel, modelul coreean s-a dovedit a fi extrem de fâşneţ, dar acest comportament era de înţeles dat fiind cifrele prezentate de constructorul sud-coreean. Puterea maximă este furnizată la 3.800 rpm, iar cuplul motor maxim este oferit între 1.800 şi 2.500 rpm. Aşadar, unitatea şi transmisia acesteia sunt optimizate pentru un consum scăzut de carburant fără a pierde prea mult din reprize. În comparaţie cu rivalii săi din segment echipaţi cu unităţi diesel de cilindree apropiată, Santa Fe facelift vine cu aceeaşi surpriză pe care ne-a făcut-o şi versiunea de 184 CP a lui ix35: vorbim de cel mai puternic motor din segment. Pe lângă cea mai ridicată putere din segment, avem şi cel mai mare cuplu motor, oferit la cea mai joasă turaţie din segment. Aceste caracteristici au fost necesare probabil pentru a contracara masa de 1.995 kilograme a lui Santa Fe facelift, aflată totuşi în partea superioară a segmentului. Masa ridicată a modelului îl penalizează la accelerarea în primele două trepte de viteză şi îl face să pară extrem de lent.
Consum
Hyundai anunţă un consum urban de 8.8 litri la sută pentru Santa Fe facelift în versiunea testată, iar valoarea în regim extraurban este de 5.6 litri la sută. Consumul mediu anunţat al acestui model este de numai 6.8 litri la sută. În raport cu rivalii din segment, Santa Fe prezintă cele mai bune valori ale consumului de carburant, iar cei mai buni competitori oferă valori cu 0.1-0.2 litri la sută mai mari decât cele prezentate de modelul sud-coreean. În ce măsură se întâlneşte realitatea cu cifrele anunţate de producător în cazul lui Hyundai Santa Fe facelift? Consumul urban înregistrat într-un regim de mers relaxat a fost de 10 litri la sută, iar consumul extra-urban a fost situat în jurul valorii de 7 litri la sută. Consumul în cazul unui stil de condus mult mai alert creşte cu aproximativ 1.5 - 2.0 litri la sută.
Interior
După ce am discutat performanţele şi abilităţile lui Santa Fe facelift, a venit rândul să luăm la puricat şi interiorul acestui model. Încă de la deschiderea portierei ne întâlnim cu materiale ce nu îşi au locul în rând cu pretenţiile noi ale modelului sud-coreean. Apoi vedem inserţiile de pe bord care imită lemnul şi aluminiul. Din păcate, contrastul dintre acestea şi plasticul cu aspect ieftin de pe bord şi consola centrală este mai puţin plăcut. Poziţia la volan este destul de înaltă, iar scaunele nu se numără printre cele mai bune existente în acest segment. Evident, asta nu înseamnă că nu puteţi face un drum mai lung în confort deplin. Ergonomia este rezonabilă în materie de comenzi, dar va dura ceva timp până când vă veţi obişnui cu poziţionarea inversă a comenzilor de pe volan sau cu maneta schimbătorului de viteze destul de înaltă. Ce oferă Santa Fe la interior şi nu găseşti la rivali? Spaţiu. Pur şi simplu, modelul este extrem de spaţios şi oferă suficient volum pentru cinci persoane şi pentru toate bagajele de care au nevoie acestea. Apoi vine momentul când vrei să ieşi din maşină. Întindeţi mâna instinctiv spre mânerul de deschidere al uşii şi descoperiţi că este amplasat exact invers faţă de cum ar fi fost logic. Muchiile acelui mâner au o formă ciudată şi ar putea să vă agaţe unghiile dacă vă grăbiţi când vreţi să ieşiţi din maşină.
Preţ de achiziţie
Hyundai Santa Fe facelift porneşte de la 29.738 de euro cu TVA inclus, dar exemplarul testat costa 32.118 euro cu toate taxele. Cei de la Citroen oferă modelul C-Crosser în versiunea 2.2 Hdi la 32.011 euro. Fraţii de concern de la Peugeot cer doar 25.799 de euro pentru un 4007 2.2 HDI, în timp ce Chevrolet Captiva 2.0D 150 CP în versiunea de echipare LT Sport costă 32.945 de euro. Tot din Franţa vine şi Renault Koleos 2.0 dCI 175 CP în versiunea 4x4 Dynamique, care pleacă de la 26.000 de euro cu toate taxele incluse, iar rivalii din Japonia cer 29.490 de euro pentru un Mazda CX-7 diesel, respectiv 34.642 de euro pentru un Nissan X-Trail 2.0 dCi de 173 CP în versiuena Sport. Conaţionalii de la Kia oferă noul Sorento contra sumei de 30.672 de euro cu toate taxele incluse cu aceeiaşi motorizare şi o transmisie automată cu cinci trepte. Pentru un Sorento diesel de 197 CP şi 421 Nm (ce coincidenţă!) trebuie să scoateţi din cont 33.439 de euro cu toate taxele incluse. De remarcat diferenţa semnificativă de design dintre cele două modele sud-coreene şi diferenţa de calitate în favoarea modelului Kia – cu care am avut o întâlnire destul de scurtă, dar cu care vom petrece ceva mai mult timp împreună în perioada următoare. Strict de dragul comparaţiei, deci fără a avea vreo legătură directă cu modelul testat, pentru 32.963 de euro puteţi cumpăra un Land Rover Freelander 2 în versiunea S de 160 CP, pe când un BMW X1 xDrive20d pleacă de la 33.498 de euro cu toate taxele incluse. În nota aceleiaşi comparaţii, pentru 35.688 de euro vă puteţi cumpăra versiunea entry-level în gama Mercedes-Benz GLK. Aşadar, avem o diferenţă de aproximativ 3.000 de euro între un Mercedes-Benz GLK şi un Hyundai Santa Fe. Pe de o parte, cele două modele aparţin unor segmente diferite, aşa cum e cazul lui BMW X1 şi Land Rover Freelander, dar asta nu înseamnă ca preţurile lor nu sunt cel puţin apropiate. Aşadar, care model este ieftin şi care model este scump? Vă lăsăm pe voi să decideţi asta.
Siguranţă
EuroNCAP nu a testat încă noul Hyundai Santa Fe facelift. Versiunea pre-facelift a modelului a obţinut patru stele la protecţia adulţilor în 2006. Protecţia copiilor a fost cotată cu trei stele, iar la protecţia pietonilor modelul nu a primit niciun punct. Cum vorbim de un facelift, există posibilitatea ca anumite aspecte ale acestui model să fie modificate dramatic, aşa că modelul are şanse să primească cinci stele. În materie de siguranţă, modelul beneficiază de airbag-uri cortină, airbag-uri frontale şi laterale pentru şofer şi pentru pasagerul din dreapta, precum şi de ABS, ESP şi EBD în standard.
Ţinută de drum
V-am mai spus că modelul cântareşte 1.911 kilograme? Vă reamintim aceast lucru acum. Modelul este destul de greu, iar acest lucru se simte şi pe şosea. Deşi nu are un reductor sau o transmisie special adaptată pentru off-road, modelul se comportă ca un off-roader optimizat pentru şosea. Sigur, este docil pe viraje şi nu manifestă un comportament subvirator sau supravirator mai accentuat decât te aştepţi în mod normal de la o astfel de maşină, dar garda la sol generoasă, optimă pentru off-road, şi suspensiile pregătite pentru "înghiţirea" gropilor taie din sportivitatea rutieră a acestui model. Per total însă, modelul se comportă OK, prezentând un comportament semnificativ mai bun decât fratele său mai mic, ix35, atât pe şosea, cât şi în teren accidentat.
Vizibilitate
Desi avem un model destul de mare, atât în ceea ce priveste lungimea, cât şi în ceea ce priveşte înălţimea, Santa Fe facelift nu pune probleme de vizibilitate. Înclinaţia montanţilor A nu încurcă deloc şoferul pe viraje, iar montanţii C şi luneta de dimensiuni mari oferă o vizibilitate bună şi în spate. Oglinzile laterale nu plătesc tribut în ceea ce priveşte dimensiunile, deci pot fi folosite pentru a observa aproape toate detaliile din spate.
Tehnologie
Hyundai Santa Fe a intrat în secolul 21 în ceea ce priveşte tehnologia. Modelul oferă CD-player cu MP3, posibilitatea de conectare a unui stick USB, un dispozitiv audio auxiliar sau un iPod. Unitatea multimedia este controlată de pe comenzile de pe volan, care îşi fac treaba odată ce te obişnuieşti cu amplasarea lor şi care se "exprimă" prin cele şase difuzoare integrate. Trapa şi scaunele faţă sunt acţionate electric, iar acestea sunt încălzite pe două niveluri. Desigur, e cale lungă până la rivalii acestui model care oferă elemente deosebite din unele puncte de vedere, dar există şi o diferenţă de preţ semnificativă între aceştia.
Design
Design-ul acestui model este discutabil. În primă fază trebuie să fiţi foarte atenţi pentru a observa acest facelift minor, ca apoi să comparaţi versiunea pre-facelift cu exemplarul testat. Am avut ocazia să facem acest lucru în curtea reprezentanţei Hyundai şi am urmărit cu atenţie diferenţele. Acest facelift este concentrat în principal pe modificările de sub capotă şi la îmbunătăţirile tehnologice, şi mai puţin pe partea estetică. Probabil că cei de la Hyundai au evitat să schimbe un model care şi-a câştigat o piaţă importantă pe segmentul său în România ultimilor ani. Chiar dacă acest lucru s-a datorat mai ales preţului, şi mai puţin designului.
Date tehnice - Hyundai Santa Fe (2009-2012) 2.2 CRDi GLS Premium FL 4WD 5STR AUTO |
Combustibil
Diesel |
Nr. usi
5 |
Motor tip / cilindri
Linie |
Nr. locuri
5 |
Cilindree cmc
2199 |
Lungime mm
4660 |
Putere maxima CP (rpm)
197 (3800) |
Latime mm
1890 |
Cuplu maxim Nm (rpm)
436 (1800) |
Inaltime mm
1760 |
Viteza maxima km/h
190 |
Greutate kg
1981 |
Acceleratie 0-100 km/h s
10.2 |
Ampatament mm
2700 |
Tractiune
4x4 |
Volum rezervor litri
75 |
Cutie viteze
A |
Volum portbagaj litri
969 |
|
Vezi versiuni si preturi
Mai multe detalii despre Hyundai Santa Fe (2009-2012)
11,6 sec pentru 0-100 km/h era timpul de acceleratie pentru varianta fara facelift (cu motoriazare 2.2 CRDi euro 4 de 155 CP). Imi este greu sa cred ca un motor mai performat atat din punct de vedere al puterii cat si al cuplului ofera exact aceleasi performante.
Am gasit si alte informatii care mi se par mai aproape de realitate, adica 9,5 sec pentru 0-100 km/h. In aceste conditii clasamentul se schimba putin...
Vezi link: http://www.auto.ro/hyundai/Hyundai-Santa-Fe-facelift-primeste-un-nou-diesel-2-2-CRDi-de-197-CP--46335.html
Ced ca este o greseala aici. Sorento 2.2 DSL MT 4X4 29512 €
Slabuta acecleratia lui Santa Fe si parca si pretul un pic cam piperat
Uite şi o versiune mai ieftină a lui Kia Sorento echipată cu acelaşi motor şi aceeaşi transmisie: http://www.automarket.ro/masini-noi/kia/sorento-22-dsl-mt-4x4-classic-8318/specificatii.html
Sorento are 1.795 kg, iar Santa Fe are 1.910 kg. Cred că de aici provine diferenţa.
Cât despre datele tehnice ale versiunii din Marea Britanie, noi am testat modelul pentru Europa, nu pentru Regatul Unit.
Când vom testa maşina pentru piaţa din Marea Britanie, atunci vom publica datele respective.
Mulţumim pentru atenţie.
Britanicii mint?
http://www.hyundai.de/downloads/SantaFe_TechnischeDaten.pdf
Nemtii mint?
Ati avut ocazia sa vedeti si versiunea cu 7 locuri? Este total inutil (inutilizabil) al 3-lea rand de scaune?
Numai bine.
Oricat de buna aia face tu o suspensie, cu siguranta nu va avea acelasi randament sau acelasi comportament pe un drum asfaltat impecabil fata de un drum cu gauri sau "plombat" cum avem noi cam 60% din drumuri. Ca nu apare in lista de optionale "pachet pentru drumuri grele" nu inseamna ca aceasta optiune se afla si pe masina :)
@cmg_george: Nu cunosc masini cu 7 locuri, cu exceptia celor special construite pentru transportul de persoane - microbuze, autobue, tancuri etc, la care locurile din portbagaj sa poata fi utilizate de o persoana cu o inaltime mai mare de 1,50m. Si acea persoana va sta incomod pe acele scaune. E ca si cum intr-un pantof de marimea 40 vrei sa bagi un picior de 42 :D
@Cosmin: Ansamblul motor-cutie nu inseamna neaparat si performanta la roata.... Acceleratia sau viteza de deplasare nu depind strict de motor... ci si de diametrul rotii motoare, distributia de putere intre puntile masinii, cuplu maxim suportat intre anvelopa si suprafata de deplasare etc... La acest model, cei de la Hyundai au marit putin latimea rotilor pentru a avea reprize mai bune de accelerare intre 60-100Km/h, fapt ce greveaza acceleratia masinii... La care mai adaugam si greutatea suplimentara fata de modelul precedant datorita sistemelor active de siguranta si datorita micii modificari ale suspensiilor.
Cel mai bun review al unei masini este drive-testul. Daca nu iti permiti unul, singura solutie este sa consulti oamenii care au mai condus acea masina. Cei din presa de specialitate se mai gandesc din cand in cand la fanteziile noastre ( in materie de masini ) si la burta lor, si mai iau cate o masina si o mai conduc si ne spun si noua cum a fost. Asta fara sa le propunem noi la ce masini sa le faca testele (si asta ar fi o idee... noi, cititorii sa propunem cate o masina in fiecare luna pe care sa o testeze cei din redactie si apoi sa facem comparatii: ce rezultate au iesit si a ce ne asteptam sa iasa).
Si acum oarecum on-topic: Am condus Un Santa Fe din 2008, 2.2 CRDI, 4WD plangeam dupa treapta a 6-a (la 110Km/h aveam aproape 3300 de ture) si culmea culmilor, mi s-a parut al naibii de ager pentru o namila din clasa sa. In interior poate aparea macar un sistem de navigatie cu diagonala decenta si afisaj color, precum si la suportul lateral al scaunelor se mai puteau aduce imbunatatiri (masina e destul de inalta). Din poze nu vad sistemul de navigatie si nici de scaune nu pot sa imi dau seama daca s-a mai umblat cate ceva pe la el.
- ca sa vezi ce spui...atit modelul dinainte de facelift cit si acesta are aceeasi dimensiune la roti in romania, ca sa nu ii mai comparam cu nemtii sau britanicii, si anume 235/60/18 . asa ca teoria ta despre roti mari sau mici si diferenta de acceleratie pica .
- nici macar motoare pe benzina in a 5-a nu mai au la 3300rpm 110 km / h , ca sa nu mai vb de un diesel . santa fe-ul are cca 2600 la viteza respectiva, pt ca viteza maxima este de 180 la fix 4000 rpm in trapta a 5-a ( e vorba evident de modelul inainte de facelift, cel cu 5 trepte ) . ceea ce ne dovedeste ca tu clar nu ai fost cu masina respectiva, si ca nu stii nimik despre mtoare diesel, si regimul lor de functionare .
si ma opresc aici . un weekend racoros tuturor , :)
1) Da... producatorii fac teste in functie de regiuni si pun optionale diferite pentru anumite regiuni. Daca nu ma crezi, verifica incepand cu dacia si terminand cu... Jaguar de exemplu. Motivele sunt simple, banale si la mintea oricarui copil: tipul de client, structura pietei de desfacere, infrastructura tarilor... Spre exemplu, compara fisa tehnica a unui Renault Megane III de pe site-ul Renault Romania cu cea de pe site-ul din franta si chiar si cu cea de pe site-ul din UK. Cate exemple de producatori ce vand in Romania vrei sa-ti dau care care nu au multe dintre optionale disponibile pentru piata noastra?
Spre exemplu, Santa Fe-ul care se vinde in occident are si navigatie cu afisaj de 5 inch... in Romania, oricat de full vrei sa o cumperi, nu ai asa ceva.
@georgemed suportul lateral nu este facut numai pentru masinile sport... Masina asta e destul de inaltuta si oricum iti trebuie suport lateral, deoarece si tangajul difera fata de una mica. Regimul de turatii respectiv a fost obtinut pe traseul Suceava-Botosani, Rampa de 8% si cu o sarcina de aproximativ 320Kg (4 persoane in masina)
@the_hep cand o fi variatia liniara intre viteza si turatii sa ma anunti si pe mine... Vorbesti de motoare de parca ce pun ele in miscare e de masa neconsiderabila... Avand in vedere ca acel motor misca aproape 2 tone, se modifica putin parametrii discutiei. Printre altele fac si o facultate de inginerie unde studiez inclusiv motoare termice (mai putin in comparatie cu cele electrice, dar destul incat sa faci un proces automat). Spre deosebire de tine, eu studiez motoarele in totalitatea lor, inclusiv modelul matematic, modelul fizic, si alte dependinte tehnice ce tin de studiul unui astfel de sistem. Din pacate nu am avut sansa ta sa studiez un motor doar din reviste de colorat [:)] asa ca imi cer scuze daca bagajul meu de cunostinte nu coincide cu al tau
Am pus link-uri si din tari mai apropiate de Romania si acc tot acolo ramane 9.6-10 (functie de cutie, nr de locuri, etc.).
Trist este ca Automarket nu ne baga in seama si din masina cu cele mai bune performante din clasa ei au facut-o cea mai proasta...
http://www.hyundai-motor.ro/showroom/index.php?id=192&m=index&carid=36&bodid=32&engid=790&action=3
pretul foarte aproapiat Veracruz / ix 55,