Drivetest Hyundai Grand Santa Fe (2013-2016)
2.2 CRDi 197CP 4x4 Aut LuxuryJoi, 28.08.2014
- Comenteaza
- Trimite pe:
Hyundai Grand Santa Fe este răspunsul mărcii din Coreea de Sud la segmentul SUV-urilor mari cu şapte locuri. Dacă fratele său mai mic avea deja acelaşi număr de locuri ca dotare opţională, dar aranjamentul acestora era nefavorabil utilizării comode, noul Grand Santa Fe plănuieşte să remedieze acest aspect, aşa că are 100 de milimetri în plus la ampatament, pe lângă cei 250 de milimetri cumulaţi în plus la lungime faţă de caroseria fratelui său mai mic.
Cei 250 de milimetri suplimentari la nivelul dimensiunilor exterioare costă aproape 3.900 de euro în plus faţă de Santa Fe cu ampatament normal şi modifică numeroase aspecte ale maşinii, dar ridică şi probleme noi. Ne referim la faptul că Grand Santa Fe este un SUV de aproape cinci metri lungime, cu o masă de aproape două tone şi cu un ampatament mai mare decât lungimea unui Smart Fortwo. Ca termen de comparaţie, este mai lung decât un Toyota Land Cruiser cu aproape 15 de centimetri, un Pathfinder cu 10 centimetri, iar singurul SUV care-l depăşeşte ca dimensiuni este Q7, chit că vorbim deja de altă ligă.
Asta înseamnă un consum mai mare faţă de versiunea standard şi mici schimbări ale comportamentului rutier.
La sfârşitul zilei, după ce ai condus imensa maşină pe şoselele patriei, începi să te întrebi dacă a avut rost sau nu să-ţi iei o maşină atât de mare pentru două locuri în plus.
Hyundai Grand Santa Fe (2013-2016)
2.2 CRDi 197CP 4x4 Aut Luxury
- Pret de pornire 45.227 €
- Pret model testat 45.227 €
- Taxa auto 870 €
Motor / Transmisie
Hyundai oferă o singură motorizare în această gamă, aceeaşi cu cea disponibilă pe versiunea standard a lui Santa Fe. Vorbim despre un diesel de 2.2 litri cu patru cilindri în linie care anunţă 197 CP şi 436 Nm. Motorul este oferit doar cu o transmisie automată cu şase trepte şi cu tracţiune integrală.
Gabaritul generos al lui Grand Santa Fe pune beţe în roate şoferilor dornici de reprize fulger, maşina lăsând impresia că este submotorizată în unele momente, mai ales în compania acestei transmisii, una nu foarte rapidă la schimbarea treptelor de viteză. Motorul este destul de silenţios în funcţionare, reuşind să nu fie mai gălăgios decât media segmentului, iar transmisia schimbă treptele destul de lin, ceea ce înseamnă că există potenţial în spatele acestui model pentru o rulare confortabilă şi liniştită pe distanţe lungi.
Altfel spus, cei 197 de cai putere anunţati par insuficienţi în unele momente sau îţi lasă impresia că unii membri ai "hergheliei" sunt în repaos sau s-au pierdut pe drum, dar de vină este transmisia, nu tocmai familiarizată cu ideea de rapiditate. Aşadar, pentru depăşiri este nevoie de o apăsare fermă a pedalei pentru exploatarea optimă a resurselor.
Modelul din Coreea de Sud nu are foarte mulţi rivali, mai ales dacă ne uităm la faptul că SUV-ul celor de la Chevrolet, Captiva, va fi retras de pe piaţă odată cu marca şi era oricum semnificativ mai mic decât modelul de la Hyundai. La fel cum este şi omologul său de la Opel. În rest, celelalte mărci au fie modele cu dimensiuni comparabile, dar fără şapte locuri, fie maşini cu şapte locuri, dar fără motoare comparabile, cum este cazul lui SsangYong Rexton W.
Consum
Testul standardizat european de consum aplicat fiecărui model nou le-a adus celor de la Hyundai o valoare medie declarată de 7.6 litri la sută. Valoarea este surclasată doar de Rexton W, care anunţă 7.4 litri la sută, dar are peste 40 CP în minus. Un Land Cruiser echivalent (7 locuri, motor diesel de 190 de cai şi transmisie automată) prezintă un consum mai mare, de 8.1 litri la sută în regim mixt, dar că modelul de la Toyota are o motorizare de 3.0 litri, nu de 2.2 litri. În oferta Nissan încă mai este expusă generaţia Pathfinder care va fi înlocuită în curând, iar aceasta anunţă un consum mai mare, de 9.1 litri la sută în regim mixt în compania motorului 2.5 dCi şi a automatei sale cu cinci trepte.
În cadrul testului nostru am obţinut un consum urban de 9.8 litri la sută, cu instalaţia de climatizare în funcţiune în permanenţă. Parcursul extraurban aduce un consum de 7.2 litri la sută. Pe autostradă, la 130 km/h în treapta a şasea, consumul este de 8.2 litri la sută şi turaţia afişată este de 2.250 rpm. Toate valorile de mai sus au fost obţinute într-un regim economic de condus şi cu funcţia ECO activată.
Performanţe
Dintre SUV-urile din segment echipate cu motoare diesel de putere apropiată şi cu un gabarit similar, Hyundai Grand Santa Fe este cel mai rapid, cel puţin în registrul mărcilor de volum. Modelul coreean anunţă un timp 0-100 km/h de 10.3 secunde şi o viteză maximă de 200 km/h. Opel Antara, un alt model din acest segment, dar cu 20 de centimetri mei scurt decât Grand Santa Fe, vine cu un timp 0-100 km/h mai bun, de 10.1 secunde şi cu o viteză maximă comparabilă.
Doar comparaţia cu modelele mai puternice din segment, cum ar fi Touareg 3.0 V6 TDI, este pierzătoare pentru modelul de la Hyundai. Menţionăm că modelul german este oferit doar în versiuni cu cinci locuri momentan şi este cu mai bine de zece centimetri mai scurt decât Grand Santa Fe.
Interior
Această versiune a lui Hyundai Santa Fe a fost creată special pentru ce oferă la interior. Ampatamentul, adică distanţa dintre puntea faţă şi puntea spate, a crescut cu 10 centimetri pentru a oferi mai mult loc pasagerilor din spate, iar spaţiul suplimentar se simte încă din momentul în care te urci la bord. Doar un munte de om nu s-ar simţi mic odată ce se urcă la volan, pentru că Hyundai îi oferă şoferului şi pasagerului din dreapta spaţiu din plin în toate direcţiile.
Pasagerii de pe bancheta din spate sunt şi ei răsfăţaţi, având o banchetă spate cu spătar reglabil şi încălzire pe două niveluri, cu unul în minus faţă de câte au pasagerii din faţă la dispoziţie. În spatele acestei banchete se află două locuri suplimentare, relativ uşor accesibile, care pot fi folosite pe drumuri scurte de adulţi şi pe drumuri lungi de copii. Dacă nu folosiţi această funcţie a maşinii, aveţi oricum la dispoziţie un automobil cu un habitaclu foarte generos.
Generozitatea celor de la Hyundai în materie de spaţiu nu s-a reflectat şi într-o atenţie deosebită la materialele folosite la bord. Cu toate că planşa de bord are un aspect modern, există prea multe tipuri diferite de material dur pe aceasta şi pe suprafeţele alăturate, palmele şi ochii remarcând mai mult de cinci texturi diferite de plastic. Şi niciuna nu lasă senzaţia de calitate aferentă unui model cu ambiţii premium. Butoanele sunt identice cu cele găsite la bordul unui i10, de exemplu, iar asta este una dintre micile neajunsuri ale acestui model.
Locurile din faţă sunt profilate destul de bine şi sunt confortabile la o călătorie mai lungă, după cum este şi cazul banchetei din spate. Pe ultimul rând de locuri încap doi adulţi dacă este îndreptat spătarul banchetei din faţa acestora. Volumul portbagajului este de 607 litri în configuraţia cu cinci locuri, nu cu mult mai mare decât cel al versiunii standard a lui Santa Fe, care anunţă 585 litri.
Preţ de achiziţie
Hyundai Grand Santa Fe este oferit în România într-o singură versiune, care are un preţ de listă de 45.230 euro cu TVA inclus. Singurele opţionale sunt vopseaua metalizată sau vopseaua perlată, care costă 496, respectiv 546 euro.
Grand Santa Fe este mai ieftin decât competitorii săi de la Nissan sau Toyota în versiuni cu şapte locuri şi motorizare şi transmisie echivalentă, dar este surclasat la preţ de mai multe modele populare în segment, dar care fie sunt mai mici, fie nu au şapte locuri, cum este cazul lui Volkswagen Touareg. O altă problemă la acest capitol pentru Grand Santa Fe este reprezentată de preţul unor versiuni ale lui Pathfinder, care sunt semnificativ mai accesibile şi oferă tot şapte locuri. E adevărat, ceva mai slab echipate.
Asta înseamnă că modelul de la Hyundai a ajuns să apeleze la o categorie specifică de clienţi, care doresc o maşină spaţioasă, cu tracţiune integrală, transmisie automată şi motor diesel, neapărat cu şapte locuri, care să nu treacă de 50.000 de euro. Rămâne de văzut cât de popular este acest segment, care implică un anume tip de pragmatism.
Într-un registru similar se află şi Ssangyong Rexton W, care vine cu semnificativ mai puţini cai putere, dar tot cu şapte locuri în dotare şi poate fi cumpărat cu transmisie automată, tracţiune integrală şi motor diesel la un preţ foarte competitiv. Cu toate că modelul Ssangyong este cu 160 de milimetri mai scurt decât Grand Santa Fe, acesta are un ampatament mai mare cu 35 mm. Cu toate astea, modelul Ssangyong vine cu neajunsuri la nivel de cai putere şi de tehnologii oferite.
Siguranţă
Hyundai Santa Fe a fost testat de EuroNCAP în 2012 şi a obţinut cinci stele de siguranţă. Fratele său cu ampatament mărit nu a fost încă încercat de organismul independent specializat în aceaste probe, dar ar trebui să asigure acelaşi nivel de siguranţă, în ciuda caroseriei mai mari.
O scurtă enumerare a dotărilor de siguranţă ale lui Hyundai Grand Santa Fe aduce în faţa noastră cele şapte airbag-uri, sistemul de control şi management al stabilităţii, asistenţa la coborârea şi urcarea pantelor şi sistemul de avertizare la părăsirea involuntară a benzii de rulare.
Ţinută de drum
Jantele de 19 inch şi anvelopele cu talon îngust nu aduc niciodată o viaţă bună pentru şoferii care vor să şi circule prin România, nu doar să-şi expună maşinile pe bulevard. Oricât de bine arată această combinaţie de jante şi anvelope în fotografii, nu o putem recomanda pentru proprietarii de SUV-uri care vor să mai şi iasă de pe şosea din când în când fără să fie zdruncinaţi ca la un cutremur de patru grade Richter. Sfatul nostru: optaţi pentru jantele de 18 inch, e mai bine pentru liniştea dumneavoastră.
Suspensia moale şi direcţia anesteziată ar trebui să fie de vis odată ce ieşi de pe şosea cu Grand Santa Fe, dar alegerea nefericită de jante şi de anvelope strică acest lucru. Maşina ajunge să îţi lase impresia că "sare" la denivelările mici şi repetate de pe şosea, dar să prezinte un ruliu pronunţat în virajele abordate cu prea mult aplomb, total invers faţă de cum ar fi trebuit să fie o maşină dedicată familiştilor.
Direcţia are trei moduri de funcţionare: Comfort, Normal şi Sport. Primele două sunt agreabile la folosirea de zi cu zi, dar ultima e uşor forţată şi-i imprimă direcţiei un feeling artificial.
Vizibilitate
Pentru o maşină atât de mare, Hyundai Grand Santa Fe chiar nu impune probleme serioase de vizibilitate. Sigur, are montanţii groşi şi cel de la parbriz încurcă uneori câmpul vizual al şoferului la virajele strânse la stânga, dar orice alt SUV mare are aceeaşi problemă.
Modelul din Coreea de Sud are o poziţie înaltă la volan, de la care ai impresia că vezi tot ce se întâmplă în jurul tău şi îţi aduce o uşoară tentă de megaloman. Geamurile şi oglinzile sunt bine proporţionate în raport cu caroseria masivă, dar fără cameră video şi senzori de parcare vă mărturisim că parcarea acestui model ar fi dificilă într-un spaţiu îngust.
Tehnologie
Pentru ca unicul nivel de echipare oferit să nu fie dezamăgitor, Hyundai a bifat toate opţiunile posibile în lista de dotări a acestuia. Grand Santa Fe Luxury are parbriz încălzit electric, geamuri cu protecţie UV, sistem de navigaţie cu ecran tactil, tempomat, limitator de viteză, comenzi pe volan, pornire şi acces fără cheie, hayon acţionat electric, ceasuri de bord LED TFT şi climatizare pe două zone.
Nu este nimic ieşit din comun dacă ne raportăm la ce găsim pe piaţă în acest segment, dar este lăudabil faptul că unele opţiuni din această dotare sunt disponibile contracost chiar şi în cazul unor mărci premium. În materie de tehnologie, nu văd ce i-ar putea lipsi clientului care alege un asemenea model, cu excepţia cazului în care acesta vizează la aplicaţii care să lege telefonul mobil de sistemul multimedia al maşinii sau de gadget-uri avansate la bord, indiferent de forma acestora.
Coreenii au exagerat cu un aspect la tehnologie, sub forma unui jingle de ”bun venit” rulat la intrarea şi la ieşirea din vehicul. Este o notă frumoasă de atenţie pentru client, dar devine enervant rapid, aşa că până şi ei au intuit necesitatea oferirii unei posibilităţi rapide de dezactivare a acelei funcţii.
Design
Design-ul acestei maşini este impunător, dar nu dizgraţios, probă dificilă pentru un model aparţinând unei mărci de volum care încearcă marea premium cu degetul. Avantajul celor de la Hyundai vine de la directorul departamentului de design, Peter Schreyer, care a lucrat suficient de mult în cadrul mărcilor germane tradiţionale încât poate să creeze modele care arată la fel de bine precum Grand Santa Fe şi să le şi pună în context cu filozofia estetică a mărcii respective.
Vorbim, desigur, despre filozofia Storm Edge, responsabilă de acest aspect atrăgător. Grila faţă arată foarte bine, iar blocurile optice ar putea fi printre cele mai frumoase faruri care au echipat vreodată un SUV de la Hyundai. Din acest punct de vedere, Grand Santa Fe şi fratele său mai mic reprezintă o evoluţie majoră faţă de generaţia precedentă şi doi adversari redutabili în segmentul pe care îl abordează.
Ne-a placut
- Design exterior
- Dotări arhisuficiente pentru clientul obişnuit
- Spaţiu interior
- Dotări de siguranţă în plus faţă de modelele din segment cu preţuri mai mici
Nu ne-a placut
- O singură opţiune în materie de motorizare şi transmisie
- Exemplarul testat, echipate cu jante de 19 inch, nu era foarte confortabil la abordarea gropilor şi a denivelărilor
- Performanţele resimţite la volan nu sunt impresionante, în ciuda cifrelor anunţate
- Materialele de la interior puteau să fie realizate mult mai bine
- Gabaritul maşinii este deranjant pe străduţele înguste
Date tehnice - Hyundai Grand Santa Fe (2013-2016) 2.2 CRDi 197CP 4x4 Aut Luxury | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Hyundai
-
Șeful de design al diviziei Hyundai din SUA susține că, pe viitor, vom vedea tot mai multe butoane fizice în interiorul mașinilor mărcii asiatice. Asta după ce a descoperit că americanii nu agrează trecerea la suprafețe tactile și multe ecrane în habitaclu. (Duminica, 10 Noiembrie)
-
Hyundai a atins o bornă istorică: 100 de milioane de mașini asamblate la nivel global. Sud coreenii au avut neoie de 57 de ani pentru această performanță. (Luni, 30 Septembrie)
-
Hyundai anunță o versiune specială 20th Anniversary Edition pentru SUV-ul Tucson. Producția demarează în luna august și va fi disponibilă pe toate piețele din vestul Europei. (Luni, 12 August)
-
Constructorul asiatic a publicat primele imagini teaser cu viitorul său model, pur electric, de segment A. Acesta va fi denumit Inster și va avea o autonomie de până la 355 de kilometri. (Marti, 11 Iunie)
-
Constructorul asiatic de automobile a publicat primele imagini și informații despre noul Tucson facelift. Interiorul a fost revizuit complet, iar gama de motorizări este una diversificată. (Miercuri, 27 Martie)
Per total pare reusita, pretul fiind corect pentru ceea ce ofera (desi muti vor fi tentati sa zica: "de banii astia iei...". La urma urmelor fiecare alege ce vrea si cu cat sunt mai multe oferte pe piata cu atat mai bine pentru toti consumatorii.
Ala nu era al lor, ci de la VM Motori, adica un pic de Fiat. De altfel, cam toate motoarele diesel pana la marea schimbare la fata a grupului Hyundai/Kia au fost de la VM Motori. Avand in vedere ca trendul e spre motorizari mai mici chiar si la ML sau X5, e arhisuficient. Problematica e cutia lor automata, destul de inceata in reactii pt vremurile de astazi, si modul in care coreeni apeleaza la diverse trucuri gen rapoarte lungi in cutie ca sa respecte normele de poluare fara a investi in sisteme sofisticate. Sunt masini normale pt oameni normali. Problema e ca pretul asta de 45.000 nu prea se mai pupa cu normaliatea, insa daca e sa ne gandim ca Mini cere absolut nejustificat si 30.000 E pe o masina si se vinde in draci, nimic nu ma mai mira.