Drivetest Hyundai Bayon

1.0T-GDi 100CP 7DCT Led Line
4.0
Hyundai Bayon zoom
de Silvian Irimia, Foto: Dragoș Savu
Miercuri, 28.08.2024
Dulce și sărat

Hyundai Bayon a fost numit după orașul francez Bayonne, aflat într-o zonă turistică foarte apreciată, adică Țara Bascilor. Nu cred că sud-coreeni puteau găsi un nume mai potrivit. Principalul motiv pentru care Bayonne este recunoscut internațional este jambonul. De fapt, orașul este atât de recunoscut, încât denumirea originii este protejată, deoarece carnea poate proveni doar dintr-o rasă specială de porci, proveniți din ferme mici, care există doar în Bayonne. Carnea este asezonată cu o sare de mare calitate, care, din nou, se găsește doar în zona respectivă.

Dacă nu v-am făcut poftă până acum, mai am o șansă, deoarece rămânem tot la mâncare. Ceva mai dulce. Totodată, Bayonne este capitala oficială a ciocolatei, în Franța, de peste 400 de ani. Unii o numesc capitala europeana a ciocolatei. „Ciocolata” a apărut în zonă pe malul drept al râului Adour. Acolo, evreii din Spania și Portugalia, care fugeau de Inchiziția spaniolă, au venit să se stabilească. Ei au adus boabe de cacao în secolul al XVII-lea și au dezvoltat afaceri prospere de fabricare a ciocolatei în Bayonne.

Putem spune că acest oraș este combinația perfectă de dulce-sărat, o combinație atât de iubită în toată lumea, de multe ori comparată cu yin și yang. Asta putem spune că a creat și Hyundai în gama lor de SUV-uri subcompacte. Modelul Kona a fost un real succes pentru producătorul coreean, iar Bayon a fost pasul firesc. De aceea au lansat în 2021 modelul Bayon, o mașină din același segment cu Kona, dar cu dimensiuni mai mici. Putem compara cu ce a făcut Ford acum mai bine de un deceniu, cu modelele Focus și Fusion.

Iată că, în 2024, Bayon primește deja un facelift, dar care nu aduce foarte multe schimbări. Totuși, e o demonstrație că Hyundai mizează mult pe viitorul celui mai mic SUV din gamă, un model considerat de mulți cel mai apropiat rival al lui Sandero Stepway.

 

PREZENTAREA VIDEO A NOULUI HYUNDAI BAYON

 

Hyundai Bayon
1.0T-GDi 100CP 7DCT Led Line

  • Pret de pornire 17.000 €
  • Pret model testat 21.420 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Începem acest capitol cu o informație interesantă. Odată cu sosirea acestui facelift, Hyundai a renunțat la motorizările mild-hybrid. Astfel, Bayon vine cu două noi propulsoare. Primul în gamă este un motor de 1.2 litri cu 4 cilindri, pe benzină ,aspirat, care produce 79 de cai putere și un cuplu motor maxim de 113 Nm. Noi am avut de-a face cu cea mai puternică versiune, un propulsor de un litru turbo, pe benzină, cu 3 cilindri, care dezvoltă 100 de cai putere.

Dacă vrei neapărat să îți iei un Bayon cu o cutie automată, trebuie să mergi obligatoriu pe versiunea de 100 de cai. Aceasta vine cu o cutie automată DCT cu 7 rapoarte. Motorizarea de 1.2 litri vine exclusiv cu o cutie manuală. Opțional, clientul poate alege între una cu 5 rapoarte sau cu 6 rapoarte. De menționat faptul că Bayon nu vine cu tracțiune integrală, roțile motoare fiind doar pe puntea față.

Inițial, ai putea fi tentat să spui că 100 de cai sunt prea puțini, dar trebuie să ținem cont de masa totală a mașinii. Astfel, această putere raportată la o masă de 1.195 de kilograme înseamnă că ai destule resurse pentru majoritatea cazurilor. Propulsorul de sub capotă livrează cuplul maxim de la numai 1500 RPM, așa că în oraș nu vei avea niciun fel de problemă.

Un lucru mai puțin plăcut pe care l-am observat la acest propulsor este vibrația. Atunci când stă la ralanti, acesta vibrează destul de tare sub capotă. Mai mult, vibrațiile devin atât de intense în unele momente, încât atunci când ușa este deschisă, se vede cu ochiul liber cum aceasta vibrează.

Cutia automată își face treaba în mare parte, dar de foarte multe ori ține motorul subturat. Plecările de pe loc sunt puțin ciudate, mai ales când demarezi ceva mai agresiv. Din cauza acestui comportament subturat, atunci când apeși mai tare accelerația, cutia are o perioadă de timp când nu știe ce să facă. După această perioadă confuză, motorul crește brusc în turație, iar Bayon are destule momente când te smucește. Per total, pentru un condus cu adevărat lin, cutia se descurcă mai bine în modul manual.

Rivalii lui Hyundai Bayon oferă soluții foarte similare, dacă nu exact la fel. Aici mă refer la Kia Stonic, model care împarte atât platforma tehnică cu Bayon, cât și compania mamă. Din acest motiv, Kia Stonic are aceeași soluție tehnică precum Hyundai Bayon.

Totuși, cel mai important rival este Dacia Sandero Stepway. În cazul modelului produs la Mioveni, poți bifa un motor de un litru, împreună cu o cutie automată CVT, dar vei avea 100 CP doar dacă bifezi motorizarea ECO-G, cu GPL. Volkswagen T-Cross este și el disponibil cu un motor de un litru benzină cu 110 CP și cutie DSG.

Consum

Hyundai a declarat oficial că Bayon are un consum mediu de 5.5 l/100 km mixt. Pe parcursul testului meu cu această mașină am avut un consum mediu de 6.4 litri, ea nefiind menajată în niciun fel. Mai mult, având în vedere vremea caniculară, aerul condiționat a mers aproape mereu la maxim.

Astfel, consumul în oraș a fost destul de mare pentru o asemenea mașină, deoarece am avut un consum mediu de 11 litri. Odată ce am ajuns în mediul extraurban, consumul a scăzut simțitor la 6.1 litri. Pe autostradă, la o viteză de 130 de km/h, consumul era de 7.1 l/100 km.

Dacia Sandero Stepway în versiunea ECO-G cu 100 de cai putere, are un consum mediu declarat de 7.0 litri, în timp ce Volkswagen T-Cross în motorizarea 1.0 TSI cu 95 de cai are un consum mediu de 5.6 litri. Kia Stonic, sora lui Hyundai Bayon, cu exact aceleași specificații tehnice, are un consum puțin mai mare, de 5.7 l/100 km.

Să mai luăm un model în calcul. Opel Mokka, mai exact, care cu motorizarea de 1.2 turbo benzină oferă tot 100 de cai putere și un consum mediu de 5.5 litri.

Performanţe

Cu cei 100 de cai e destul de clar că Hyundai Bayon nu își propune să participe la vreun concurs de drag race. Este o mașină de oraș, cu resurse îndeajuns de mult pentru utilizarea zilnică în oraș, cât și în împrejurimi.

De pe loc, cei de la Hyundai pretind că lui Bayon i-ar fi necesare 12.4 secunde pentru a atinge pragul de 100 km/h. Asta înseamnă că este cu o secundă mai lent decât versiunea pre-facelift cu sistem mild-hybrid. Totuși, atunci când ești la bordul mașinii, ai impresia că Bayon este mult mai agil decât scrie pe foaie. Viteza maximă pentru Bayon este de 176 de km/h.

Comparativ, Dacia Sandero Stepway ECO-G cu 100 de cai și cutie automată oferă un sprint de 11.9 secunde și o viteză maximă de 173 de km/h. Kia Stonic cu motorizare și cutie identică are nevoie de 11.7 secunde pentru a ajunge la 100 de km/h, în timp ce viteza maximă este de 175 de km/h. Volkswagen T-Cross se plafonează la 180 de km/h, iar sprintul de la 0 la 100 de km/h se face în 11.2 secunde. Opel Mokka este cea mai rapidă și performantă, pentru că ajunge la 100 de km/h în doar 10.6 secunde și are o viteză maximă de 188 de km/h.

Interior

Per total, interiorul lui Bayon nu s-a schimbat foarte mult. Avem de-a face doar cu o nuanțare a ceea ce cunoșteam deja destul de bine. Hyundai a ales să aducă noi modele de tapițerie, dar să păstreze formatul bordului și al fețelor de uși, elemente foarte similare cu ceea ce vedem și la Hyundai i20, fiind două modele înrudite. Ecranele instrumentarului de bord și al sistemului multimedia acum sunt unite și au fost mărite.

Ergonomia nu este un concept străin pentru cei de la Hyundai. Astfel și la Bayon toate butoanele pentru diferitele funcții ale mașinii sunt poziționate la îndemână. Panoul de control al sistemului de climatizare oferă încă butoane fizice, fiind foarte ușor de folosit fără a-ți lua ochii de la drum. Oricât de ciudat ar putea suna, acest tip de panou e acum pe cale de dispariție. Scaunele sunt dintr-o tapițerie neagră și vin cu funcție de încălzire, atât pentru șofer, cât și pentru pasagerul față. Volanul are și el funcție de încălzire.

Planșa de bord este dominată de un material destul de dur, iar atmosfera este dominată de nuanțe de negru și gri. Până la urmă nu este nimic ieșit din comun pentru o mașină din acest segment și această zonă de preț. Bayon este cu 4 centimetri mai înalt decât modelul pe care este bazat. Prin urmare, aduce un plus de spațiu la interior. Atât în față, cât și în spate este destul loc pentru adulți, iar spațiile de depozitare din panourile ușilor sunt foarte generoase. Totodată, și cotiera centrală și torpedoul oferă spațiu decent.

Portbagajul pune la dispoziție un volum de 411 litri, o cifră impresionantă pentru o mașină din acest segment. De exemplu, Dacia Sandero Stepway are 328 litri, în timp ce Volkswagen T-Cross vine cu un volum mai mare, de 455 de litri. Însă doar dacă glisezi complet bancheta spate. Sora vitregă Kia Stonic este departe de cifra oferită de Bayon, pentru că vine la masă doar cu 352 litri, în timp ce Opel Mokka este tot în zona respectivă, cu 350 de litri.

Preţ de achiziţie

La acest capitol, Hyundai Bayon stă foarte bine. În România, Hyundai Bayon pleacă de la 17.000 de euro cu TVA pentru echiparea de bază Comfort, cu motorizarea de 1.2 și 79 de cai putere. Pentru versiunea de 100 de cai, în echiparea Led Line, dar cu transmisie manuală, trebuie să scoți din buzunar cel puțin 20.230 de euro. Pentru cutia automată trebuie să mai pui pe masă încă 1.190 de euro și ajungi la prețul mașinii testate de noi, adică 21.420 de euro cu TVA. Într-un stil clasic asiatic, nu prea există dotări individuale, acestea fiind „ascunse” în pachete de opționale.

Hyundai a pregătit un pachet generos de echipamente oferite în standard, dar mai ales pe versiunea Top Led cu care ne-am delectat câteva zile. Aceasta include faruri LED adaptive, jante de 16 inch, oglinzi exterioare rabatabile electric, lumini spate cu tehnologie LED, camera video pentru marșarier, moduri de condus, geamuri electrice, instalație de climatizare automată, iluminare ambientală cu diferite culori, sistem audio cu 6 difuzoare și ecran de 10.25 inch pentru sistemul multimedia, scaune încălzite, instrumentar de bord digital, scaune încălzite și volan încălzit.

Ruda apropiată Kia Stonic are un preț de pornire de 18.428 de euro, în timp ce pentru cea mai scumpă versiune clienții trebuie să scoată din buzunar aproximativ 25.000 de euro. Volkswagen T-Cross pleacă de la 19.815 de euro și poate ajunge până la 24.000 de euro. Rămânem în Germania pentru că Opel Mokka are un preț de pornire de 23.000 de euro pentru versiunea de 100 de cai putere. Cu toate opționalele posibile, Opel Mokka ajunge la 26.000 de euro.

Fără prea mari surprize, cea mai ieftină mașină din această categorie este autohtona Dacia Sandero Stepway. Mașina făcută la Mioveni are un preț de pornire de 14.600 de euro. În versiunea ECO-G cu 100 de cai și cu echiparea de top Extreme Plus scoți din buzunar 18.660 de euro cu TVA. Asta dacă vrei și o culoare mai specială și o trapă electrică.

Siguranţă

Hyundai Bayon facelift nu a fost și, cel mai probabil, nu va fi testat la Euro NCAP. Asta pentru că Bayon a fost deja testat în 2021, iar schimbările sunt minore pentru încă o rundă de evaluare.

Așadar, în 2021, Bayon a primit 4 din 5 stele la testele Euro NCAP. Siguranța la adulți a primit un procentaj de 76%, siguranța la copii un procentaj de 82%. Protecția pietonilor a primit 76%, în timp ce sistemele de siguranță au primit 67%.

Cei de la Euro NCAP au descoperit că pietonul ar putea fi rănit de baza parbrizului, cât și de stâlpii A. Bayon vine cu o mulțime de sisteme de siguranță ca Asistentul de menținere a benzii, Sistemul autonom de frânare de urgență sau Asistentul de viteză (cel care te avertizează când depășești limita de viteză pe sectorul respectiv de drum). Totuși, cei de la Euro NCAP au spus că sistemul autonom de frânare de urgență nu a avut reacții atât de performante ca alte mașini.

Ţinută de drum

Hyundai Bayon nu vine cu prea multe pretenții. De altfel, la prețul cerut, nici nu prea ai cum să faci mofturi prea mari. Suspensia lucrează decent, dar pentru 24.000 de euro, vei simți cam orice groapă sau denivelare. Clar, ar mai fi loc pentru rafinament și silențiozitate, dar sunt lucruri de înțeles pentru acest segment.

Dacă dorești să mergi și ceva mai repede, mașina încearcă să te ajute. De asta ai la dispoziție și modul Sport. Dar, până la urmă, vorbim de un propulsor cu doar 100 de cai putere, iar asta înseamnă că dorințele tale arzătoare de a merge ca un pilot de raliu se vor liniști destul de rapid. Totuși, în acest mod, cutia automată își face ceva mai bine treaba și ține motorul în niște plaje mai mari de turație.

Datorită dimensiunilor mici și ampatamentului scurt, Bayon este o mașină surprinzător de agilă pe viraje, cu o punte spate dornică să te urmeze. Puntea față are un nivel surprinzător de aderență, care te poate menține pe trasa ideală, dacă nu întinzi coarda. Desigur, direcția nu se apropie de termenul din dicționar al preciziei, dar pentru oraș este minunată, fiind atât de ușoară.

Fiind în definiție un SUV/crossover, Hyundai Bayon oferă o poziție înaltă de condus, un lucru căutat din ce în ce mai mult de șoferi. Frânele sunt și ele foarte bune, deoarece Bayon vine cu discuri de frână, atât pe puntea față, cât și pe cea spate, spre deosebire de alți rivali.

Vizibilitate

Hyundai Bayon are o vizibilitate mai bună la volan față de modelul i20, pe care este bazat. Suprafețele vitrate generoase ajută mult aici, atât în ceea ce privește vizibilitatea în partea din față, din lateral, cât și în spate.

Luneta este înaltă și se dovedește foarte utilă, dar, pe versiunile de top, primești și cameră de marșarier, care cu siguranță te va ajuta. Senzorii de parcare vor interveni și la parcarea cu fața, deși din scaunul șoferului nu vei avea probleme de orientare sau vizibilitate peste capotă.

Tehnologie

Fără îndoială, cele două ecrane (cel pentru instrumentarul de bord digital și cel pentru sistemul multimedia) sunt elementele care atrag cel mai mult atenția. Practic, acestea sunt identice cu ce găsești pe modele mult mai scumpe, de la Tucson până la Santa Fe sau Sorento, dar la o scară puțin mai mică.

Instrumentarul de bord digital îți oferă accesul la toate informațiile esențiale cu privire la starea mașinii. Atunci când schimbi modul de condus, ceasurile de bord își schimbă înfățișarea cu animații care rulează fluid și arată bine datorită rezoluției decente.

Totodată, poți să alegi din 4 vederi diferite pentru instrumentar. Ai și o vedere unică, modernă, care îți transformă clasicele ceasuri rotunde de bord în niște cuburi cu un design aparte. Toate ambalate și afișate frumos în partea centrală a ecranului din spatele volanului.

Sistemul multimedia are 10.25 inch, are o grafică îmbunătățită și se mișcă bine, fără a a se bloca. Chiar și așa, e clar că Hyundai a vrut să se axeze mai mult pe funcționalitate și nu pe animații care să te seducă inutil. Dacă înainte majoritatea butoanelor erau fizice și poziționate pe lateralul sistemului multimedia, acum butoanele pentru meniu, media, setări și așa mai departe, sunt cu touchscreen și amplasate în partea de jos a ecranului.

În standard, Bayon vine cu conectivitate Apple CarPlay și Android Auto, dar numai prin cablu. Mare atenție, că ai nevoie de un cablu USB Type-A. Ciudat că Bayon vine și cu un port USB Type-C, dar care este exclusiv pentru încărcare. Sub aceste porturi, Bayon vine și cu o zonă de încărcare wireless pentru telefonul mobil.

Design

Toată gama producătorului coreean este plină de zone nonconformiste și linii angulare. Cam aceasta este linia de design pe care a mers Hyundai în ultimii ani și care i-a asigurat o popularitate mare, mai ales pe piața din România. De aceea acest facelift a venit cu mici schimbări, prin bare de protecție noi, modificări la nivelul blocurilor optice și jante noi.

În partea frontală, bara a fost redesenată și include o nouă grilă, deasupra căreia „domnește” noua siglă Hyundai bidimensională. O noutate pentru facelift este și banda luminoasă LED, care unește farurile. Aceasta încorporează și luminile de semnalizare și este un element de design împrumutat de la noua generație Kona. Pe timpul nopții conferă mașinii un aspect futurist, sau, cum ar spune unii cârcotași, aspect de Robocop.

Pe Bayon îți poți lua jante de 15 sau 16 inch cu un design nou, aerodinamic. Dacă vrei să atragi multe priviri pe drum, recomand să mergi pe culoarea pe care am avut-o și eu pe mașina mea, acest verde numit Lucid Lime. Partea din spate a fost modernizată cu ajutorul noii bare de protecție, care folosește mai puțin plastic negru. Totuși, elementele de protecție în culoarea negru mat au rămas, pentru a proteja mașina în cazul anumitor incidente.

Nu ne-a placut

  • Antifonarea suspensiei
  • Cutia automată care subturează motorul
  • Vibrațiile motorului

Ultimele teste

Comentarii (3)

  • Nu mi-a plăcut niciodată creatura asta, cu atât mai mult la 24.000, chiar dacă, pompos, îi zice suv. Și chiar așa, cine l-o fi categorisit suv? Cine și, mai ales, de ce? Bine, dacă ne gândim că și Mazda cx 3, care este între Stepway și Bayon ca lungime, este considerată suv, fie, hai să înghit gălușca. Dar e crossover toată ziua, zic eu. Mă rog, am tot zis-o categorisirea asta suv, limuzină, sedan, etc. ar trebui să se facă după sistemul american, adică în funcție de volumul interior, nu după lungime/înălțime. Mai ales că nu sunt stabilite nici niște jaloane clare pentru delimitare. Spre exemplu, în cazul de față, stepwy este mai înaltă, dar mai scurtă.
    Iar chestia cu lumina ambientală chiar m-a dat pe spate. la 79 cp e fix ce trebuie...
    14 21
  • deputy
    urata si scumpa, dupa parerea mea.
    i se ofera clientului tot felul de briz-brizuri numai motor si cutie calumea nu.
    e bine ca ai leduri, boxe si tablete :)
    20 18
  • Led line, automată, motor turbo 1l,
    Ce mi-a plăcut:
    - este bine ,,închegată,, constructiv;
    - stabilă în curbe;
    - garda la sol mare;
    - destul de ,,agilă,, pentru motorul de 1l;
    - că la banii ăștia are drive mode eco, normal și sport, deși probabil o vei uita pe normal;
    - ecranele(vizibile și la lumina puternică a zilei), comenzile AC, lumina ambientală, portbagajul, designul părții frontale (noaptea, linia led din față o face deosebită), culorile disponibile, spațiul pentru pasagerii din spate.
    Ce nu mi-a placut:
    - consumul uriaș din oraș, pe distanțe scurte de 0,5-1,5km, calculatorul a arătat 11,2, 12,5 și 20l/100km cu AC cuplat;
    - simți orice denivelare;
    - spatele urât;
    - și altele, dar se încadrează la prețul de 21420 euro.
    7 5

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru