de Mircea Meșter, Foto: Ciprian Mihai
Miercuri, 22.07.2009
-
-
Trimite pe:
225 de cai putere pe un hot-hatch. Tabloul pare optimist inca de la inceput, chiar daca stii ca Focus are in gama, de ceva vreme, o versiune radicala de 300 de cai. Dupa un test de patru zile cu Ford Focus ST, senzatia pe care o ai e vecina cu parerea de rau ca masina a trebuit dusa inapoi. Uneori, meseria de jurnalist auto isi arata si desuurile sexy.
Motor / Transmisie
Pentru a ajunge la 225 de cai putere pentru ST, Ford a trebuit sa sune in Suedia, de unde stapanii Grupului Ford au chemat ajutoare. A venit impachetat un propulsor regasit pe gama compacta si medie a celor de la Volvo, un 2.5 Turbo cu cinci cilindri montat transversal care vine cu patru valve pe cilindru si cu o turbina a carei prezenta nu esta doar simtita si auzita, ci si vizibila prin indicatorul special montat pe bord care indica presiunea aerului in interiorul "spiralei bucuriei". Cei 225 CP atinsi la 6000 rpm si 320 Nm disponibili foarte jos, inca de la 1600 rpm, reusesc sa impulsioneze o masina care impresioneaza inca de la start. Primul lucru cu care faci cunostinta in Focus ST - pe langa culoarea violent portocalie din exterior - este sunetul genial al evacuarii. Asta pentru ca inginerii Ford au reusit sa schimbe evacuarea cu una sport, croita pentru un astfel de model, care incanta prin concertul de bas la care te invita ori de cate ori iti pui piciorul drept la treaba. Motorul incanta si el la turatii mari, un traseu de munte virajat fiind abordat "a la grande" cu piciorul in podea si cu turometrul intre 4000 si 7100 rpm, acolo unde se afla limitatorul care iti taie avantul dinamic insuflat de prea multa adrenalina. E suficient sa cuplezi repede treptele cutiei manuale cu sase rapoarte la "etajele" intai si al doilea pentru a face trecerea in treapta a treia, acolo unde ai in fata o intreaga gama de modele de abordare a soselelor. Oricum, la o rulare sport, sunetul centrifug al turbinei este dublat de pocnetele deliberate emise la schimbarea treptelor, senzatiile de model sport fiind astfel completate de efecte sonore de top. Focus ST se descurca insa bine la ambele capete ale acului turometrului, turatiile mici fiind garantul unui comportament bun in oras, acolo unde cuplul atins jos te ajuta sa te strecori prin trafic in conditiile unui consum decent. Dar ideile ecologiste nu isi au locul in acest test.
Consum
O sa ignoram cifrele ideale promovate in cartea trehnica de inginerii care isi duc veacul intr-o lume in care masina functioneaza la parametri optimi si trecem direct intr-o Romanie care are nevoie urgenta de autostrazi pentru ca benzinariile sa nu devina un Sfant Graal in cadrul testelor cu modele sport. Mai direct, consumul mediu al lui ST in conditii de rulare intinsa pe sosea a ajuns la 13 litri de benzina, aceasta cifra fiind atinsa dupa aproximativ 1000 de kilometri de melanj intre flirt cu zona rosie, rulare relaxata pe sosele ardelenesti ca-n palma si asteptare in coloana care se deplasa in ciuda cailor de sub capota. Nu vorbim, asadar, de o masina care sa te faca sa uiti asezarea si ordinea celor mai importante benzinarii de pe sosea, cei 55 de litri ai rezervorului permitandu-ti sa te relaxezi la volan circa 400 de kilometri.
Interior
Focus ST a existat si in versiune ante-facelift, astfel ca pasionatii stiu la ce sa se astepte de la interiorul acestei masini. Daca e sa facem o caracterizare extrem de scurta a habitaclului si spatiului, putem sa spune fara echivoc faptul ca vorbim de o compacta pur-sange cu doua perechi de canini care se intrevad de sub gingiile segmentului. Acelasi Focus imbunatatit ca design si feeling regasit in varianta facelift, cu acelasi spatiu de incarcare de 362 de litri si cu aceleasi materiale ridicate ca nivel fata de generatia anterioara. Apar insa mici elemente care te teleporteaza in lumea hot hatch-urilor. Sigla ST de pe volan, cele trei indicatoare asezate in varful consolei centrale, dar mai ales scaunele Recaro care te fac sa te intampina la intrare cu salutul propriu exemplarelor cu care Ford isi imparte palme cu Citroen in WRC. Apare si un pedalier din aluminiu perforat, dar si insertii cromate care contribuie la imaginea umana a lui ST.
Preţ de achiziţie
20.490 de euro fara TVA. Acesta este pretul de pornire al lui Ford ST, un scor castigator in segment prin comparatie cu rivalii acestui model. Astfel, Golf GTI este cu cel putin 1000 de euro mai scump, in timp ce versiunea Type R a lui Civic se ridica la mult mai mult decat atat. Practic, singura optiune mai ieftina in acest segment ramane Megane RS de generatie veche, care isi va da insa si el jos hainele ponosite si va primi o eticheta noua peste cateva luni. In aceste conditii, oferta Ford ramane una foarte buna in segmentul hatch-urilor compacte de peste 200 de cai putere. Nu-i deloc rau, chiar daca vorbim de varful segmentului, deci de preturi prohibitive pentru cei care vor o simpla masina compacta de familie.
Siguranţă
Elementul sigranta este unul dintre cele mai interesante si ar trebui sa fie unul important atunci cand vorbim de modele de peste 200 de cai putere. Focus ST vine in standard cu sase airbag-uri (cele cortina fiind incluse in dotarea de serie doar pe ST in gama Ford Focus) si cu ABS si ABD, acestea fiind completate de sistemul ESP cu asistenta a tractiunii si asistenta la franarea de urgenta (EBA). Una peste alta, ST este ceva mai sarac in dotarile de siguranta in comparatie cu noul Golf GTI, de exemplu, ai carui clienti au la dispozitie un diferential XDS si airbag pentru genunchii soferului, plus airbag-uri laterale spate pentru pasageri.
Ţinută de drum
Sunt multe de spus la acest capitol, unul care reuseste sa il scoata in evidenta pe ST. Bazandu-se pe un model care da lectii in segment la capitolul tinuta de drum - lucru afirmat de intreaga presa internationala si considerat principalul punct forte al lui Focus - noul ST vine cu suspensii modificate si cu jante de 18 inch care participa activ la stabilitatea in viraje a modelului dezvoltat de TeamRS. Focus ST este o placere la capitolul stabilitate, indiferent ca vorbim de schimbari bruste de banda sau de abordari tupeiste ale serpentinelor, caz in care lipsa unui sistem de tractiune integrala lasa rotile din spate sa alunece exact atat cat sa te simti bine si sa nu ai grija ruperii limitei de jos a aderentei. ST are un caracter subvirator, la fel ca toate hot hatch-urile puternice, insa rotile late (225/40 R18), ESP-ul si directia exacta reusesc sa rectifice traiectoriile naturale ale modelului Ford. Astfel, daca scapi intr-un viraj cu prea multa viteza si franezi brusc invartind volanul in acelasi timp, masina se autoredreseaza multimita sistemului de control al tractiunii si ESP-ului, mentinand trasa de care aveai nevoie. Apropo de directie, aceasta este conceputa astfel incat fenomenul de torque steer, miscarea libera a volanului la acceleratie puternica, este calmat fara prea multe explicatii.
Vizibilitate
Designerii Ford nu au atentat la suprafetele vitrate ale lui Focus atunci cand au transformat modelul clasic in versiunea ST. Vorbim, astfel, de o masina care nu pune mari probleme la capitolul vizibilitate, singurul punct slab fiind regasit la nivelul lunetei si a vizibilitatii posterioare, usor "inchisa" de montantii 3.
Tehnologie
Ford Focus ST nu exceleaza la capitolul tehnologie, interiorul amintindu-ne ca vorbim de o masina bazata pe faceliftul mai degraba estetic al unui model care are deja cinci ani de cariera pe piata internationala. Avem la dispozitie un buton Power de pornire a motorului, un sistem audio semnat Sony si posibilitatea conectarii unui telefon prin Bluetooth. Ford pune la dispozitie si un moniutor touch-screen de 7 inch, insa acesta costa proportional si ridica sensibil pretul modelului, includerea acestui pachet in calcul scazand automnat nota modelului la capitolul "pret". Oricum, exemplarul testat de Automarket nu dispunea decat de varianta de baza a sistemului audio/multimedia. Notez la minusuri si faptul ca toti cei neobisnuiti cu modelele Ford trebuie sa se obisnuiasca cu comenzile ascunse sub coroana volanului, lucru care te impinge sa nu folosesti foarte des manetele ascunse. Probabil ca posesorii Ford vor avea comentarii dure la acest capitol, insa un novice se va lovi intotdeauna de aceasta problema. Am verificat problema si am ajuns la aceeasi concluzie, indiferent de varsta si sexul soferului.
Design
Spre deosebire de versiunea de baza a lui Focus, varianta ST iese in evidenta inca de la prima vedere prin vopseaua de un portocaliu aprins care te scoate din rand pe sosea si in oras. Nu e insa un element nou, ci unul preluat direct si fara dubii de la modelul dinainte de facelift. Trecand peste "coaja", descoperim cateva elemente suplimentare care aduc un plus de dinamism la designul unui simplu Focus. Vorbim de jantele de 18 inch, de difuzorul de aer posterior, de spoilerul care gazduieste grila largita in partea din fata, de eleronul standard si de cele doua tevi de esapament care reprezina semnatura finala a contractului motor-sosea. La capitolul design interior, trebuie subliniate scaunele Recaro in nuante asortate cu exteriorul, fibra din carbon care acopera consola centrala si volanul sport care contribuie si el la imaginea finala sporiva a lui ST. Trecand peste o insiruire de elemente, simpla aparitie a lui ST te transforma intr-un magnet la capitolul priviri: unele incruntate, celelalte laudative. In functie de cultura auto a fiecaruia. Asta pentru ca portocaliul se asorteaza perfect cu sunetul infundat al motorului, element care deranjeaza puristii si ii incanta pe cei care cunosc logica aparitiei unei astfel de masini pe sosea.
http://www.automarket.ro/masini-noi/volkswagen/golf-6-5-usi-20-tdi-dpf-m6-140cp-trendline-5313/specificatii.html
P.S. foarte reusite pozele
Motorul a fost luat de la volvo din considerente finaciare. De ce sa concepi un motor nou cand poti sa iei ceva din gradina proprie. Acel ceva e testat si functional de ani buni, si asa probleme copilariei au cam fost indepartate. Bravo lor
Eu zic ca ar trebui sa va restabiliti putin scala valorilor pentru note.
Stiu, si pe mine m-a impresionat pacanitul esapamentului "rally-style", dar asta nu face din Focus ST o masina de 9 si ceva (daca ar fi sa extrag capitolele care conteaza la un hot-hatch).
Frumoasa masina, chiar cea mai buna la capitolul ei. Frumoasa culoarea! Invidiosii cu Golf si Astra sa stea deoparte, iar cei cu astra sa nici nu deschida discutia despre interiorul Focusului!
Astept un drive test si cu noul Focus de 300CP.
http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo
@Mircea Mester o intrebare legata de punctaj.Cum se face acesta?Adica este valabil pentru toata gama compacta sau numai pentru hot-hatck-uri.
@crick
Eu am FF2 asta facelift 1.8TDCI si VW Golf este peste el orice ai zice.Daca te referi la hot-hatch nu imi dau cu presupusu ca nu am condus
@Emanuel: Nu comparam decat modele din acelasi segment. Tinuta de drum a lui ST este ireprosabila, din punctul meu de vedere. Nu am avut probleme de niciun fel legate de acest aspect, chiar daca am dus turometrul in limitator de cateva ori bune. Mi-a placut la capitolul asta. Comparativ cu celelalte modele din segment sta foarte bine, insa astept noul Megane RS si noul Focus RS pentru a analiza la rece ideea. Comparativ cu GTI, insa, ST-ul este mai bun la acest capitol. E o parere subiectiva, insa din fericire pentru mine nu e doar a mea.
Faza cu motorul lui volvo nici nu merita comentata. E aceeasi situatie si in cazul seat si scoda cu VW. Important e ce au reusit sa faca cu el. Sa nu uitam ca Ford a avut pe Escort un 2.0 de 230 cai in 1992 si pe golf a aparut un 2.0 de 197 acum cativa ani.
golful are si un cuplu impresionant de 350 Nm.eh tot golf e
sunt niste diferente referitor la cuplu:
mihai: 1700 rpm -> 280 nm
raaul: ??00 rpm -> 350 nm
Dumeriti-ma si pe mine, mai mult raaul...sau sunt date culese cu propriul masurator? si era tot benzina sau tdi?