de Mircea Meșter, Foto: Ciprian Mihai, Dan Nichitiu
Luni, 02.11.2009
-
-
Trimite pe:
Atunci cand limbajul de design al celor de la Ford, botezat inspirat Kinetic, se intalneste cu expresia maxima a tehnologiei in segmentul compact, rezultatul nu poate sa fie decat unul pozitiv. Iar masina pe care am avut-o pe mana timp de cateva zile prin Bucuresti ne-a demonstrat doua lucruri. In primul rand, faptul ca 305 cai putere pe puntea fata pot fi struniti foarte bine daca la mijloc sta o echipa de ingineri inteligenti si cateva sisteme care fac totul sa para simplu. In al doilea rand, ni s-a demonstrat faptul ca patru-cinci ore pe zi in compania unei astfel de masini te fac sa uiti de faptul ca traiesti in Romania si iti ascut simturile intr-un mod miraculos. Altfel spus, am fost supusi unei terapii prin miscare.
Motor / Transmisie
2.5 litri, 305 cai putere si un cuplu de 440 Nm. Acestea sunt cifrele de la care am plecat la drum in testul cu Focus RS. Am incercat sa ignoram faptul ca am avut in fata cel mai puternic hatchback compact de pe piata si am evaluat la rece intregul sistem motor-transmisie. Iar oamenii de la Ford au demonstrat atat ca diferenta dintre ST si RS este una enorma din toate punctele de vedere, cat si ca experienta din WRC a adus in interiorul Grupului un know-how utilizat la mare arta la masinile de strada. Cel mai impresionant lucru legat de puterea-record a lui RS este faptul ca tractiunea este canalizata in totalitate pe puntea fata. E adevarat, Ford ar fi putut opta pentru un sistem 4x4, asa cum a facut-o anterior pe celebrele Sierra sau Escort in versiuni RS, insa masina si-ar fi pierdut complet sarmul si atitudinea fun. In plus, RS ar fi rivalizat cu dusmanii de piata de la Mitsubishi si Subaru, iar Ford nu si-a dorit asta. Inginerii anglo-germani care au pus umarul la dezvoltarea noului Focus RS au avut ca punct de plecare versiunea ST a lui Focus, deja un candidat serios la primele pozitii in segment, astfel ca munca a parut ceva mai usoara in aceste conditii. Ajutati de un diferential cu alunecare limitata si de un sistem brevetat anterior denumit RevoKnuckle, cei 440 Nm reusesc sa tina in frau foarte bine aderenta. Desi la pornirea de pe loc poti sa patinezi spectaculos fara probleme, in stilul plonjoanelor speciale pe care portarii de la fotbal le fac pentru fotografi, abordarea cu aplomb a virajelor nu te lasa fara aderenta, diferentele fata de Mazda 3 MPS, "sora de grup" a lui RS, fiind mai mult decat evidente. Acest lucru se intampla deoarece inginerii Ford au limitat la 73% cuplul de care dispune RS in treapta intai si la 98% cuplul maxim pentru treapta a doua, spectacolul incepand cu adevarat in treapta a treia, acolo unde toti cei 440 Nm isi fac datoria cu prisosinta. Si se simt. Toti. Desi masa proprie a modelului Ford a crescut cu aproape 200 de kilograme fata de generatia anterioara, cei 305 CP atinsi la 6500 rpm si cei 440 Nm disponibili foarte jos, la 2300 rpm, fac diferenta in favoarea actualei generatii. Rezultatul direct este un feeling plin de forta la regim mediu si o adevarata cavalcada de putere exploziva odata ce turometrul urca spre cinci-sase mii de rotatii pe minut. Iar cutia cu sase trepte scurte si etajate special pentru o rulare sportiva naturala contribuie cu intreaga sa fiinta la aceasta senzatie.
Consum
Ford anunta un consum urban de 13.4 litri pentru Focus RS, dar traficul aglomerat din Bucuresti ne-a impiedicat sa atingem aceasta valoare. Circuland la orele de varf si ruland intr-un mod cat mai economic posibil - schimband treapta de viteza chiar si la 2.000 rpm - am reusit sa inregistram un consum de 15 litri la 100 kilometri. Avand in vedere traficul intalnit de bucuresteni la orele de varf, putem afirma ca Ford Focus RS ar putea sa consume ceva mai putin carburant in conditiile unui stil de condus economic si al unui trafic lejer. In cazul in care va grabiti prin oras si circulati ceva mai grabit, motorul Duratec de 2.521 centimetri cubi al lui Focus RS va consuma in jur de 18 litri la 100 de kilometri, pe cand un stil de condus agresiv, cu acceleratii puternice si incalcarea principiilor de condus economic, aduce de la sine un consum de 19.5 litri la suta. In regim extraurban, Ford Focus RS se lauda by default cu un consum de numai sapte litri la 100 kilometri. Aceasta valoare este plauzibila doar in cazul rularii cu 80-90 km/h in treapta a sasea. Daca pastrati ritmul impus pe un drum european, consumul de carburant va urca pana aproape de 10 litri la suta. Asa cum testele de consum au dovedit-o deja, Ford Focus RS este capabil de o economie de carburant impresionanta in conditii speciale si in mainile unor soferi orientati catre economia extrema de carburant, nefiind presati de timp sau de alte probleme. In aceasta situatie, Ford Focus RS este detinatorul unui record de 7.34 litri la 100 kilometri in regim mixt, record inregistrat in Marea Britanie. Trebuie sa luam in vedere faptul ca exemplarul testat de Automarket avea putin peste 6.000 de kilometri parcursi, lucru care se vede in materie de economie de carburant - modelul fiind capabil de un consum mai scazut dupa ce va parcurge ceva mai multi kilometri. In comparatie directa, noul Focus RS reuseste sa se comporte sensibil mai bine la capitolul consum decat Golf GTI, testat de noi anterior, desi acesta din urma are cu aproape 100 de cai mai putin si dispune in acelasi timp de o transmisie automata DSG.
Interior
Desi inginerii Ford au facut tot posibilul pentru ca exteriorul sa para din cu totul alt film decat ceea ce vedem in mod normal pe strada, interiorul lasa de dorit din acest punct de vedere. E adevarat, au aparut scaunele Recaro care la capitolul sustinere laterala primesc nota 10 cu felicitari indiferent de probele la care au fost supuse, insa acestea nu pot fi reglate pe inaltime, iar senzatia generala este ca stai mai sus decat te-ai astepta sa stai intr-o astfel de masina. Celelalte elemente care confirma statutul sportiv al modelului sunt clasicele cusaturi albastre, pedalierul metalic, aparitia logo-ului RS pe volan si fibra de carbon dispusa pe fata consolei centrale. Spatiu interior este imprumutat direct de la fratele mai "cuminte" Focus, cei care au nevoie de ceva mai mult spatiu pentru bagaje urmand sa fie pe deplin satisfacuti de acest lucru. Apropo de spatiu, cele doua locuri posterioare profilate si dedicate si ele unei rulari sportive isi fac pe deplin datoria la drum lung.
Preţ de achiziţie
Pretul de lista al lui Focus RS trece cu putin peste 32.000 de euro cu TVA inclus. In comparatie cu celelalte hot hatch-uri de pe piata, RS se pozitioneaza bine la capitolul raport calitate/pret, desi concurenta se afla la un nivel net inferior datorita tehnologiei mai putin avansate utilizate. Astfel, daca Golf GTI poate fi achizitionat la un pret cu 9000 de euro mai scazut decat cel al lui RS, "fratele" Mazda 3 MPS costa 26.290 de euro, deci cu aproape 6000 de euro mai putin. Desi diferenta pare mare la prima vedere, un simplu calcul pret/cai putere ne dezvaluie un raport superior pentru RS din toate punctele de vedere: 104 euro per cal putere. Iar daca adaugam celelalte atuuri ale modelului Ford (RevoKnuckle, suspensie monotub posterioara, motor de 2.5 litri), RS iese mult mai bine decat o face la o simpla comparatie a preturilor. In sfarsit, daca ne ridicam putin privirea in cealalta zona, Impreza WRX STI se afla in cu totul alta galaxie, incepand de la 41.531 de euro cu TVA inclus.
Siguranţă
Desi Focus RS nu a fost testat de catre organizatia inedpendenta europeana EuroNCAP, modelul de baza pe care se bazeaza a primit cinci stele fara probleme. In plus fata de acesta, RS primeste o multime de sisteme care reusesc sa imbunatateasca pachetul initial oferit de Ford in versiunea de baza. Sistemul de franare, de exemplu, este foarte bine conceput si nu ne-a oferit in niciun moment impresia ca ar putea sa cedeze, indiferent de caznele la care a fost supus. Pachetul ESP isi face si el datoria cu prisosinta, intervenind - subtil sau mai putin subtil - in cazul in care masina simte ca pierzi controlul situatiei.
Ţinută de drum
O analiza corecta a tinutei de drum trebuia sa plece de la analiza directiei, una careia nu i-am gasit vreun cusur in cele trei zile de test prin Bucuresti si imprejurimi. Exact, cu feedback imediat foarte intens, sistemul de directie se bucura de avantajul unui volan care in 2.5 rotatii bracheaza maxim stanga-dreapta. Desi repartitia maselor poate sa para usor anormala pentru o masina eminamente sportiva (60/40, cifre pe care scrie in mod normal caracter subvirator accentuat), practica ne-a aratat ca RS are un comportament ireprosabil pe viraje, cu un control al traiectoriei exact si cu un caracter care nu iti da in absolut niciun moment impresia ca iese de sub control. RS este rigid, element care se simte inca de la primul contact cu modelul Ford, iar suspensiile care favorizeaza mai degraba evadarea din oras decat autoflagelarea prin izolare in acesta contribuie la acest sentiment. Fenomenul de torque steer (miscarea violenta a volanului la acceleratia brusca sub cuplu ridicat) este intalnit moderat-acceptabil, iar aderenta scapa de sub control la pornirea de pe loc pentru cateva milisecunde doar atunci cand acceleratia este apasata violent. Un minus este reprezentat de un avantaj la capitolul design: jantele enorme de 19 inch. Acestea nu favorizeaza un unghi de bracaj foarte ascutit, manevrele stranse din oras necesitand ceva mai multe manevre decat se intampla intr-o compacta obisnuita. Nu exista insa loc de griji decat dintr-un alt punct de vedere: daca Bucurestiul ar fi un oras normal, RS nu ar avea probleme de adaptare, motorul si suspensiile sale fiind perfect utilizabile la regim jos, respectiv pe un asfalt corect. Atunci cand treci insa cu Focus RS peste liniile de tramvai lasate in vrie prin capitala, iti aduci aminte de faptul ca orasul pare uneori lasat in paragina. Si nu, nu e vina masinii.
Vizibilitate
Ford Focus RS este echipat cu oglinzi laterale de dimensiuni potrivite, numai bune sa ii admiri pe cei pe care i-ai depasit mai devreme, dar oglinda de la interior nu poseda aceleasi dimensiuni generoase. Din fericire pentru clientii Ford, aceasta acopera intreaga luneta, cu conditia ca tetierele de pe locurile din spate sa fie stranse pe bancheta la maximum. Montantii A si B nu prezinta probleme in materie de vizibilitate, dar montantul C poate fi deranjant in timpul manevrei de mers cu spatele.
Tehnologie
In mod normal, o masina supersportiva nu are nevoie de multe artificii tehnologice pentru a iesi in evidenta. iar RS are destule alte atuuri pentru a se evidentia in trafic si in afara lui, indiferent de termenul de comparatie. Cu toate acestea, Ford a avut grija de confortul pasagerilor, infiltrand intre optiunile disponibile pe modelul de performanta toate elementele pe care un client si le poate comanda pe un Focus clasic. Vorbim de un pachet Bluetooth, de un slot USB integrat, de MP3 Player si, pentru cei mai pretentiosi, de un ecran tactil de 7 inch, de un senzor de presiune in pneuri si de camera posterioara care ajuta la manevrele in marsarier. Si, nu in ultimul rand, de butonul Power de pornire/oprire a motorului, care pe RS isi arata adevaratul scop in viata. Partea buna e ca toate acestea sunt disponibile oricand, partea proasta e ca daca vi le comandati aveti toate sansele sa le ignorati in avantajul sentimentelor inaltatoare pe care ti le da un RS atunci cand te afli la volanul acestuia.
Design
Chiar daca o analiza extrem de atenta a exteriorului lui RS iti dezvaluie o masina incarcata pe alocuri excesiv de apendice aerodinamice false sau nu, reactia celor din jur a fost unanima si 100% definitorie pentru nota pe care RS o primeste la capitolul design. Masina iese in evidenta imediat in trafic, ajutata atat de eleronul imens, de difuzorul posterior asemenea, cat si de partea frontala agresiva. In plus, nuanta verde fluorescenta aleasa de Ford pentru masina de test in detrimentul albastrului clasic Ford sau al albului interesant, dar ceva mai sters, a intretinut imaginea de star al strazilor pe care o primeste Focus RS imediat dupa ce il scoti din parcare.
Ne-a placut
- Motor excelent
- Raport putere/pret imbatabil
- Scaune perfect profilate
- Design extravagant
- Consum acceptabil
Nu ne-a placut
- Interior contrastant cu exteriorul
- raza de bracaj mare
bv automarket un review destept
Nu exista raport performante/pret pentru Megane RS, in conditiile in care pretul sau din Romania nu e cunoscut.
Pe Automarket nu exista articole platite. Nu stiu despre altii, aici scriem ce simtim.
Nu`s carcotas de meserie...efectiv mi s`a parut amuzanta greseala.Va admir oricum ;) ...Keep up working !
Se confirma ce am mai spus ca pt voi 10 la siguranta au doar masinile premium si Renault....ce face televizorul din om...
Nu cred ca e locul potrivit pentru a face afirmatii malitioase.
Atat timp cat exista STI aceasta masina pentru mine nu exista cu toate ca sunt pe primul loc in WRC dar totusi e Ford
Atat de ireprosabil incat am inteles ca ati dat cu ea pe afara...
@eee
Fiecare model este notat in functie de segmentul din care face parte. Altfel spus, comparatia se face intre modele care concureaza intre ele. Iar singurul model notat de noi din segmentul lui rs este golf gti. Nu iti indicam comparatia notelor primite de modele din segmente diferite, pentru ca acest lucru ar fi irelevant.
ce masina e hatch-ul de care pomeniti in articol? :D
Sa fim seriosi...
Stiu din surse sigure ca asa s-a intamplat. Acum inteleg de ce R8-ul ala de test nu l-a avut decat Pro Motor, Supercar si Granturismo, si Evo X s-a dat doar preferential si nu pe publicatii, ci pe persoane.
Asta e, lasa ca au fost si altii inaintea voastra si tot cu masina asta.
Singurul comportament care iti indica faptul ca la roti pleaca aproape 400 Nm in treapta intai, peste 400 Nm in treapta a doua si 440 de la a treia in sus este ruperea aderentei pentru foarte putin la pornirea brutala de pe loc si la schimbarea treptelor atunci cand rulezi 100% sportiv. Rotile din fata se invart pe loc, insa fenomenul este stapnit imediat fara emotii. In rest, comportamentul e uneori infricosator de civilizat :)
Pentru chestia asta, o bila neagra de la mine.
Avand in vedere ca inca nu a fost supusa testelor de siguranta este normal sa nu primeasca nota maxima. Asta nu inseamna ca nu este o masina sigura.
Ca rupe aderenta la plecarea de pe loc, asta se intampla la orice masina, la orice putere, la orice tractiune.
Nu pot sa cred ca cei de la Romcar inca nu au reusit sa puna un spalator de far pe partea care lipseste.
Referitor la statul prea sus, asa sunt toate Fordurile si da, e pacat ca nu au reglare pe inaltime si ii afecteaza pe cei scunzi sau pe cei foarte inalti, dar... pozitia la volan este una corecta. Soferul trebuie sa stea sus pentru a avea vizibilitate si pentru a avea controlul asupra comenzilor, volanului, pedalelor etc. Aceasta masina nu este pentru "baietii" carora li se vede doar chelia, creasta sau cararea pe mijloc dupa caz sau pentru "fetitele" carora li se vad ochii prin volan cand circula pe Dorobanti si ai impresia ca masina se conduce singura. Trebuie ca soferul sa tina volanul si nu volanul pe sofer, trebuie ca ambreiajul sa fie apasat cu tot piciorul si nu cu varful degetelor si asa mai departe. Da, poate te simti expus si cam sus, dar cand iei de volan chiar iei cum trebuie. De asta se si numeste "driver's car". In rest, toate bune si frumoase... mai ales pozele.
Cat de pozitia corecta la volan trebuie sa fie inalta ar fi mai bine sa te documentezi aici se conduc masini nu tractoare