de Bogdan Mirică, Foto: Freelancer
Miercuri, 25.02.2009
-
-
Trimite pe:
Ajuns la a saptea generatie, Fiesta poate fi considerat deja un model care a atins maturitatea. Ford este constient de acest lucru si incearca o abordare globala cu noul model de clasa mica, care propune un design kinetic, comportament rutier bun si o gama larga de motorizari.
Motor / Transmisie
Ford a fost privit intotdeauna ca un temerar pe segmentul motoarelor diesel, TDCi-urile gigantului din Detroit fiind la moda in ultimii ani in Europa si in Romania. Pentru primul test al noii generatii Fiesta am ales tot o motorizare diesel, cea de baza, care va avea probabil priza la public datorita pretului si a consumului foarte mic. Exemplarul Fiesta, alaturi de care Automarket a petrecut ultimele doua zile, a fost echipat cu un motor diesel de 1.4 litri completat de o cutie manuala cu cinci rapoarte. Desi unitatea Euro 4 nu dezvolta decat 68 de cai putere, ea se achita cu succes de o propulsie decenta pentru o masina de clasa mica. Desi se simt destul de tarziu, la aproape 4000 de turatii, cei 68 de cai putere sunt completati cu succes de cuplul motor mai generos, de 160 Nm, resimtit foarte devreme, mai exact de la 1750 de rpm. Diesel-ul lenes a fost cuplat la o cutie manuala cu cinci rapoarte, etajate destul de bine, care ofera multa energie in treapta a treia si destul de multa acalmie in treapta a patra. Cursa schimbatorului nu este foarte precisa, insa dupa o scurta acomodare acesta nu va mai fi un inconvenient. Relatia motor-cutie de viteze reuseste sa ofere publicului o masina usor de condus, manevrabila, nu atat de sigura in depasiri "fortate" dar extrem de corecta la capitolul consum.
Desi motorul diesel nu face din Fiesta o masina foarte vioaie, pentru cei care pun pe primul plan consumul de carburant si eventual emisiile de CO2, TDCi-ul de 1.4 litri poate fi o solutie.
Consum
Pentru ca vorbim de un diesel care nu ofera decat 68 de cai putere trebuie sa punem mare accent pe consum, principalul aspect pentru care clientii Ford vor cumpara aceasta versiune de motorizare. Cu toate acestea, nici in cazul lui Fiesta lucrurile nu au stat diferit fata de alte modele testate: consumul real este cu mult diferit de cel anuntat de producator. Cifrele oficiale arata un consum urban de 5.3 litri si un consum extraurban de doar 3.5 litri la 100 de km. Din pacate, traseul ales de organizatori nu ne-a permis sa putem face un test de consum cinstit insa valorile inregistrate de versiunea diesel in traficul real, au fost cu mult mai mari. In regim de autostrada, in conditiile in care masina a rulat constant cu viteze de peste 140 de km/h, computerul de bord a indicat o valoare de 7 litri la 100 de km. Pe Valea Oltului insa, lucrurile s-au mai domolit din cauza traficului foarte aglomerat, iar valoarea consumului extraurban a oscilat undeva intre 5.8 si 6.2 litri/100 de km, desi acul turometrului a indicat mereu peste 3000 de rpm. In oras, computerul de bord a afisat 6.4 litri/100 de km, desi distanta pe care am rulat nu poate fi una foarte edificatoare. Concluzia este ca motorul de 1.4 litri, exploatat cuminte, fara a forta pedala de acceleratie se poate dovedi un adevarat campion in materie de consum. Pentru cei care isi doresc insa un motor mai mare, Ford pune la dispozitie si un Duratorq de 1.6 litri, 90 de cai putere si 204 Nm, al carui consum mediu este tot de 4.2 litri in ciclu combinat, diferentele fiind foarte mici in mediul urban.
Interior
Ford a cautat intotdeauna sa ofere clientilor sai interioare de calitate, cu un design atragator care sa bifeze pozitiv la "impresia artistica". Si in cazul noii Fiesta vorbim despre un design revolutionar, nemaintalnit la modelele din clasa sa, foarte original, inspirat din conceptul Verve, prezentat in 2007 la Frankfurt. Si de aceasta data, Ford a folosit in interiorul Fiestei materiale de buna calitate combinate insa cu unele destul de slabe. Astfel, ca exemplu, putem da nota 10 plasticului care imbraca partea superioara a bordului si 5 cu indulgenta celui folosit in partea inferioara, la nivelul torpedoului si a consolei centrale. Materialele de buna calitate sunt moi, creeaza o senzatie deosebit de placuta la atingere si iti inspira confort. Imbinarile nu sunt insa punctul forte, plansa de bord terminandu-se brusc la nivelul portierei, pentru a masca, se pare, o gura de ventilatie. In plus, linia portierelor a fost desenata in asa fel incat nu ofera nici un spatiu de sprijin pentru cotul soferului sau al pasagerului din dreapta.
Scaunele fata nu sunt tocmai reteta confortului la drum lung, sustinerea laterala ingustand foarte mult spatarul. Materialele textile sunt insa de calitate si pot fi combinate in asa fel incat exteriorul sa se asorteze cu culoarea caroseriei.
De la Verve, Fiesta a preluat designul plansei de bord dar si liniile instrumentarului. Formele sportive, cadranele cromate si iluminarea prietenoasa dau o nota de originalitate cum rar gasesti pe acest segment.
Dimensiunile, 3958 de mm lungime, 1722 mm latime, 1481 mm inaltime, incadreaza Fiesta in clasa mica dar ii permite sa ofere pasagerilor si suficient spatiu interior. Chiar daca drumurile lungi nu sunt indicate, pasagerii de pe bancheta din spate pot calatori destul de confortabil. Portbagajul este si el unul destul de generos, adica 295 de litri in conditii normale de incarcare.
Preţ de achiziţie
Noua Fiesta debuteaza intr-un climat economic nu foarte favorabil. Ford a fost constient de acest lucru, drept pentru care a incercat sa introduca modelul pe piata din Romania la un pret cat mai mic, pe care sa si-l poata permite publicul tinta, adica publicul tanar. Astfel, noua Fiesta pleaca de la 9190 de euro, fara TVA, pentru versiunea Ambiente. Versiunea testata de noi, diesel-ul de 1.4 litri,68 de cai putere, in varianta de echipare Trend ajungea insa pana la 10.928 de euro fara TVA, adica 13.004 euro pret DDP. Judecand dupa pretul rivalilor diesel care activeaza in segment, Ford Fiesta vine cu o oferta foarte atragatoare.
Siguranţă
Desi majoritatea constructorilor auto au inceput sa introduca in prezent, in dotarea standard si airbagurile laterale, Ford se pare ca a ramas putin in urma. Versiunea de 1.4 litri diesel, in varianta de echipare Trend nu ofera decat airbaguri pentru sofer si pasageri. Detaliul nu este unul peste care sa poti trece usor, mai ales ca majoritatea rivalilor din segment includ dotarea in standard, drept pentru care Fiesta pierde aici puncte pretioase. Lista de elemente de siguranta include sistem ABS, centuri pentru toti pasagerii, lumini de avarie cu activare automata la franarea de urgenta, tetiere si o a treia lampa "Stop". De asemenea avertizarea sonora pentru cuplarea centurii fata este activa doar in cazul soferului.
Ţinută de drum
Modelele Ford au fost intotdeauna privite ca fiind masini cu un comportament rutier exemplar, care se tin bine pe sosea, indiferent de suprafata de rulare. Fiesta nu se abate de la aceste reguli, noua generatie continuand practic aceasta traditie. In ciuda dimensiunilor reduse, Fiesta reuseste sa obtina o bila alba la capitol tinuta de drum, ajutata si de ampatamentul de 2489 de mm. La viteze de peste 120 de km/h masina se comporta bine, nu da senzatii de nesiguranta, ba mai mult te invita sa calci pedala de acceleratie. In virajele stranse comportamentul este la fel de bun, insa aceasta calitate poate fi pusa serios la indoiala atunci cand vorbim de suprafete umede, acoperite cu zapada sau alunecoase. In aceste situatii se simte nevoia unui sistem de control al stabilitatii (ESP), care sa impuna niste limite si sa inspire siguranta. Suspensiile nu sunt atat de confortabile pe cat se vor astepta clientii care cauta un model urban. Gropile si alte obstacole rutiere nu vor crea o senzatie prea placuta. Aceasta va fi insa repede uitata in curbele solicitante. Directia asistata electric este unul din punctele forte ale noii Fiesta, modelul reusind sa iti ofere un echilibru perfect la acest capitol. Volanul se misca foarte usor, usurand manevrele de parcare, insa la viteze mari acesta devine mult mai rigid, pentru a imbunatati comportamentul rutier. In ambele cazuri, feedback-ul directiei este foarte bun.
Vizibilitate
Chiar daca montantii frontali sunt destul de grosi vizibilitatea nu este afectata foarte mult in traficul curent. Oglinzile laterale ofera si ele o vizibilitatea buna chiar daca liniile de design au redus dimensiunile lor. Montantii posteriori afecteaza insa manevrele efectuate in marsarier.
Tehnologie
Atunci cand vorbesti de o echipare ieftina, decenta si fara prea mari pretentii nu te poti astepta de la prea multa tehnologie. Si totusi, noua Fiesta, in echiparea Trend, ofera un sistem audio cu Radio si MP3 Player, patru boxe si chiar o mufa pentru instalatii auxiliare de tipul iPod-ului. Aerul conditionat este si el prezent, chiar daca doar in varianta cu reglare manuala. Oglinzile si geamurile electrice, comenzile sistemului audio pe volan, proiectoarele si avertizorul pentru lumini aprinse completeaza lista de dotari standard ale exemplarului testat. Un element banal care a lipsit insa pe echiparea de baza a fost manerul de sustinere, amplasat pe plafon. Acesta se pare ca se regaseste doar pe echiparile mai bogate.
Design
Cand a gandit noua generatie Fiesta, Ford si-a propus sa dea nastere unui model global, capabil sa se vanda pe toate pietele lumii. De aceea, noul model de clasa mica a adoptat liniile Kinetic Design, filozofia europeana atat de laudata. Chiar daca nu a preluat toate elementele conceptului Verve si chiar daca linia kinetic incepe sa se demodeze, putem spune ca Fiesta profita din plin de succesul acestui design. Liniile caroseriei sunt bine arcuite, formele sunt destul de sportive iar blocurile optice plaseaza modelul in interiorul gamei europene. Chiar si in echiparea de baza, Fiesta vine cu manere exterioare si oglinzi vopsite in culoarea caroseriei, cu geamuri cu tenta verzuie, un eleron discret si lumini de semnalizare integrate in oglinzi. Ceea ce dezamageste sunt jantele de 14 inch din otel, care pot fi insa inlocuite cu unele din aliaj, mult mai atragatoare.
Date tehnice - Ford Fiesta (2008) 1.4 TDCi 70CP Titanium |
Combustibil
Diesel |
Nr. usi
5 |
Motor tip / cilindri
Linie |
Nr. locuri
5 |
Cilindree cmc
1398 |
Lungime mm
3950 |
Putere maxima CP (rpm)
70 (4000) |
Latime mm
1722 |
Cuplu maxim Nm (rpm)
160 (1750) |
Inaltime mm
1481 |
Viteza maxima km/h
162 |
Greutate kg
1086 |
Acceleratie 0-100 km/h s
14.8 |
Ampatament mm
2489 |
Tractiune
fata |
Volum rezervor litri
40 |
Cutie viteze
M |
Volum portbagaj litri
295 |
|
Vezi versiuni si preturi
Mai multe detalii despre Ford Fiesta (2008)
faceti stiri in graba, doar ca sa fie facute
dar voi dati 6 din 10 la motor/transmisie. si ar mai fi. ma intreb oare de ce nu renuntati la note daca tot le dati in dorul lelii. pai cum sa imi dau eu seama, daca sa zicem ca m-as lua dupa voi, ce masina sa imi cumpar? una cu nota mare dar despre care ziceti de rau sau una cu nota mica dar de care spuneti de bine?
@ADRY2486 Uneori toti avem tendinta sa ne supraevaluam masina si sa nu privim obiectiv situatia. Poate ca pentru tine, ca sofer, versiunea de 1.25 de litri se potriveste perfect insa poate pentru ceilalti un diesel mai cuminte si mai economic este varianta cea mai potrivita. In cadrul altor teste, atunci cand am folosit versiuni de top ni s-a atras atentia ca romanul de rand nu are suficienti bani sa isi permita o echipare superioara si ca ar fi fost mai indicat testul cu o versiune de baza. Acum cand testam 1.4 TDCI Trend se intampla exact contrariul. In fond, depinde doar de importatori si de masinile puse de ei la dispozitie. Daca am vorbit despre 1.4 TDCI inseamna ca asta am testat. Multumesc!
Pretul mi se pare mare. Daca mai pui 700E iti iei kia cee'd cu motor diesel de 115CP si cu dotari mai bune ;)
Probleme cu injectoarele TDCi au fost la Focus (masini produse in perioada 2001 - 2003) si la Mondeo 3 (de productie pana prin 2004).
Deocamdata pretul de lista este cam mare, dar intrebati cu incredere la dealeri, cam tot timpul exista vreun discount sau vreo promotie, ceva. ;)
3,5 la suta am atins eu de la Arad la Timisoara. Dar cum? Am facut 43km, am avut drum liber si am mers doar cu 70-80 la ora si cu ochii pe consumul instantaneu. Cand depaseam 4 luam piciorul de pe acceleratie. Am scos consum mediu de 3,5 pe cei 43 de km, dar am fost mai obosit decat atunci cand am mers 250 km normal. Asa ca pentru consumuri f. mici ai nevoie de conditii speciale.
M-am uitat acum catva timp la o oferta din germania de fiesta si nici nu era disponibil motorul de 1.4 tdci (doar de 1.6).
Nu stiu cum se dau notele ...dar comparati mere cu pere ..
de ex la Octavia ati testat varianta Business si motor de 1.8 turbo pe benzina ..iar la fiesta cel mai slab diesel pe un Trend (a doua versiune de echipare).
"Ford a fost privit intotdeauna ca un temerar pe segmentul motoarelor diesel, TDCi-urile gigantului din Detroit fiind la moda in ultimii ani in Europa si in Romania."
Ford preia motoarele DIesel .... plm ... In State nici urma de Ford diesel deci lasati-o drc ...fix cu asta incepeti articolul.
Si v-am mai zis canu-i noua masina.
Cine urmareste fenomenul auto deja a citit 20 de articole si drive tete despre Fiesta.
A trecut deja modelul de maturitate, cred ca ar trebui scos la pensie.
Bafta redactiei in continuare.
Motoarele TDCi sunt dezvoltate _in colaborare_ cu PSA.
In SUA exista motoarele Ford PowerStroke, cu capacitati cilindrice uzuale de vreo 6 litri, folosind o tehnologie similara ca principiu cu Pumpe-Duse de la VW (principiul PD nu este o creatie originala VW, ei doar l-au facut popular pe autoturisme).
Motoarele PowerStroke sunt destul de bine vazute, avand aplicatii pe camionetele (pick-up trucks) F-Series (F150, F250, F350, F450).
In SUA reglementarile de poluare pentru autoturisme sunt mult mai stricte, motorina mai greu de gasit iar benzina destul de ieftina. Dieselul in general nu este foarte popular pe autoturisme acolo, nu doar ale lui Ford.
Dar sunt de acord ca exprimarea din articol privind legatura dintre TDCi si Detroit este cam neinspirata.
Sigur, alt design exterior, alt design interior. Dat tot conserva de ton ramane, chiar daca nu mai e in cutie de tabla ci in borcan de sticla... vorba-vine.
Sper ca macar la tinuta de drum sa fi facut ceva, ca eu cu Fiesta anterioara, asta iarna, era sa ma rastorn pe A1 la 60km/h !!! (nu era gheata, abia incepuse sa ninga)
la aprox. 14000 de euro(inclusiv redecere de 2300 euro) este meganul de 1.5l dci 85 de cai!!!!!!!!!!!!
Finisajele au clar un mare minus, parca sunt lipite cu super glue prin unele parti. Plasticul insa nu deranjeaza atat de tare.
Sistemul audio de pe trend este de nota 8. Ar lua chiar 9 daca nu ar vibra si cel mai mic bilet de parcare daca dai basul mai tare. Masina vibreaza din toate incheieturile, auzi fiecare fir de praf in parte de parca ai conduce un stup de albine melifere.
Scaunele sunt incomode doar daca ai obiceiul sa consumi shaorma si bere la absolut fiecare iesire in oras, dar in cazul asta sigur iti iei BMW la mana a doua si pui semnul de la adidashii aia celebri pe el, nu iei Fiesta.