de Mircea Meșter
Luni, 30.03.2009
-
-
Trimite pe:
Daca punem unul langa altul doua exemplare ale generatiei vechi si a celei noi Ford Fiesta, avem toate sansele sa spunem ca noul model avea nevoie de alt nume, deoarece diferentele sunt evidente. Si totusi, Ford nu a renuntat la "Fiesta". Pentru ca, in sfarsit, numele se regaseste in designul modelului.
Motor / Transmisie
Dupa ce Automarket a testat acum o luna versiunea diesel de 68 de cai putere, a venit randul unei versiuni pe benzina a noii generatii Fiesta sa iasa in fata "juriului". 96 de cai putere si cutie manuala cu cinci trepte. Acestea au fost premisele de la care am plecat la drum intr-un test de weekend cu Ford Fiesta. Iar unitatea testata combina foarte bine avantajele unui motor compact, dedicat segmentului mic, si cele ale unui consum adecvat pentru cilindreea si plaja sa de putere. Vorbim de o unitate care isi gaseste cuplul maxim foarte sus, la aproape 6000 de turatii pe minut, astfel ca impartirea plajei pe turatiile mai joase trebuia facuta cu multa inteligenta. Iar inginerii Ford au reusit asta. Masina tasneste undeva de la 3200-2500 rpm, treptele a treia si a patra fiind cele mai potrivite pentru "alergare". Normal, simti mai multe cu cat inaintezi mai mult pe turometru. Cuplul maxim al propulsorului testat este de 128 Nm si este atins la 4200 rpm. Avem de a face, asadar, cu un motor de turatie, unul care poate fi utilizat la capacitate maxima de abia dupa ce sunetul sau placut, de benzinar, incepe sa umple habitaclul. Cutia i se alatura acestuia, schimbarile de trepte avand loc ceva mai usor decat la diesel. Per total, duetul cutie-motor reuseste sa te faca sa te simti intr-o masina usoara, extrem de lejera si abila in oras. Iar zumzaitul placut al propulsorului iti smulge un zambet la viteze inalte, pe autostrada. Insa fara a excela din punct de vedere dinamic. Te afli, totusi, intr-o masina care are sub 100 de cai.
Consum
Vorbim de un motor pe benzina, astfel ca asteptarile nu erau dintre cele mai inalte la acest capitol, desi cifrele publicate de constructor erau unele optimiste: 4.6 litri in regim extern si 7.5% in oras. La finalul celor patru zile de test, Fiesta ne-a indicat 8.9 litri in regim urban si 5.9 litri in afara orasului. Diferentele sunt medii, insa trebuie luat in calcul si faptul ca, daca va place sa simtiti motorul in toata splendoarea sa, cifrele pot sa creasca si mai mult decat atat. La fel de adevarat este faptul ca putina atentie coboara usor cifrele rezultate in urma testului Automarket.
Interior
Designerii Ford au avut in cap designul unui telefon mobil atunci cand s-au pus pe trasat linii pe bordul noului Fiesta. A rezultat o masina plina de fantezie, cu o consola centrala care pare decupata din filmele cu nave spatiale. Totusi, in ciuda formei sale invazive, tabloul instrumentelor de bord isi pastreaza simtul practic. Trebuie doar sa te obisnuiesti cu ideea ca butoanele au forme pana nu demult inabordabile pe o masina din aceasta clasa. Un punct in plus pentru originalitate. In prima faza, impins de la spate de modelele de clasa superioara pe care le-am testat in ultimul timp, am vrut sa abordez critic subiectul "calitate perceputa". Totusi, avand in vedere ca bordul lui Fiesta este inconjurat de spuma poliuretanica - un element regasit in procent redus la astfel de modele - nu e cazul sa ne ambalam prea tare. Un alt punct forte al lui Ford Fiesta este multitudinea de spatii de depozitare. Pe consola centrala sunt decupate suporturi pentru pahare si sticle de toate marimile, avantajul faptului ca vorbim de un model mic fiind faptul ca, in eventualitatea foarte probabila in care nu aveti de mers des cu cineva in spate, puteti utiliza foarte usor si spatiile oferite pasagerilor de pe bancheta. Mi-a placut textura tapiteriei de pe scaune si forma sportiva a volanului, care dispunea si de comenzi incastrate in coroana. Portbagajul este unul de volum mediu, cu 295 de litri disponibili fara rabatarea banchetei. Una peste alta, Fiesta te face sa te simti bine.
Preţ de achiziţie
Am avut in test versiunea Titanium a motorizarii de 1.4 litri. In varianta cu transmisie manuala, pretul de pornire al acesteia este de 11.360 de euro fara taxe, in conditiile in care aveti incluse in standard computer de bord, geamuri electrice pe fata, schimbator si volan imbracate in piele, volan reglabil pe adancime si vertical si airbag-uri de aproape toate tipurile, inclusiv pentru genunchii soferului (lipseste cel de tip cortina). Per total, raportul calitate oferita/pret de vanzare e corect. Raportat la concurenta, pretul modelului testat se afla undeva la mijlocul sumelor cerute pentru modele cu performante si dotari identice, diferentele fiind insa minime (plus/minus 300 de euro).
Siguranţă
Modelul testat de Automarket avea la dispozitie toate dotarile de siguranta pe care ti le-ai putea dori la un exemplar care apartine clasei mici. Vorbim de cinci airbag-uri disponibile in standard la acest nivel de echipare, de ABS si sistem ABL de asemenea in serie. Daca va intereseaza si dotarile optionale, incercati cu incredere pachetul Ford Power si cel keyless entry. In patru zile de test, am vazut cheia doar la predarea masinii. Asta pentru ca prin butonul asezat pe manerul usii poti sa deschizi masina ajutat de senzorii de proximitate si de cheia din geanta proprie iar butonul de pornire a motorului reuseste sa te scape de eterna miscare a cheii din contact. Pentru cei care nu cred pana nu vad, notati: Fiesta are cinci stele EuroNCAP.
Lipsesc insa sisteme de siguranta activa precum ESP-ul.
Ţinută de drum
Vorbim de un model de clasa mica. In acest segment, regula este, de obicei, sa creezi o masina care sa acorde destul confort la rulare prin oras si, eventual, sa nu dezamageasca pe sosea. Iar Ford s-a achitat intocmai de aceste cerinte. Modelul are suspensii indeajuns de moi incat sa nu deranjeze prea tare la trecerea peste sinele de tramvai si indeajuns de solide pentru a nu iti crea senzatia ca te rastorni atunci cand te angajezi intr-un viraj ceva mai agresiv. De altfel, nici nu era cazul ca inginerii Ford sa intinda foarte tare coarda. De asta se va ocupa eventuala versiune ST a lui Fiesta, care este programata peste doi ani.
Vizibilitate
Un model de oras trebuie sa nu iti faca probleme atunci cand te afli in situatiile-limita propuse de jungla urbana. Designul agresiv al modelului implica si un joc al unghiurilor pe care designerii l-au realizat bazandu-se pe forma suprafetelor vitrate, insa acest lucru nu deranjeaza extrem de mult. Oglinzile au forme si dimensiuni optime, singura problema la acest capitol fiind reprezentata de faptul ca, la reglajul electronic, sticla oglinzii iese din "scoica" din plastic exterioara, putand fi smulsa cu usurinta de un "binevoitor" excesiv de atent. In rest, veti avea probleme doar atunci cand privirile vi se vor intersecta cu montantul trei, ceva mai gros decat la restul modelelor din segment. Insa daca aveti nevoie de ajutor, Ford va ofera un sistem de senzori de parcare ca dotare optionala.
Tehnologie
Am avut la dispozitie aproape maximum din ceea ce poate sa ofere aceasta masina. De la radio CD cu MP3 si comenzi pe volan pana la sistem keyless entry si buton Power de pornire a masinii. Evident, nu veti gasi pe Fiesta monitoare, sisteme audio sofisticate sau pachete multimedia de inalta clasa, deoarece pretul trebuia tinut cat se poate de strans legat de natura modelului. Insa materialul avut la dispozitie s-a achitat bine de sarcini. Se poate si mai bine, insa pe echiparea Ghia, superioara celei testate de noi.
Design
Am testat unul dintre cele mai reusite modele din acest segment. Daca nu chiar cel mai reusit. Impreuna cu Mazda2, fratele pe platforma caruia este si construit, noul Fiesta reuseste sa atraga privirile. Iar meritul in aceasta privinta apartine atat designului agresiv, cat si culorilor si nuantelor exterioare luminoase si foarte bine alese pentru un astfel de model. In cazul in care veti vedea pe strada un Fiesta mov, albastru deschis sau verde fluorescent veti simti cu siguranta acest lucru. Evident, liniile generale ale designului nu sunt deloc noi, ele facand parte din filosofia Ford, insa modul in care acestea au fost adaptate la marimea redusa a modelului merita laudat. Se poate mai mult in acest segment? Probabil ca da. Insa Fiesta e, deocamdata, in top.
Ne-a placut
- Design dinamic
- Motor corect si deloc insetat
- Culori exterioare fascinante
- Calitate perceputa la interior
Nu ne-a placut
- Suspensii relativ moi in afara orasului
- Performante limitate
Date tehnice - Ford Fiesta (2008) 1.4 96CP Titanium |
Combustibil
Benzina |
Nr. usi
5 |
Motor tip / cilindri
Linie |
Nr. locuri
5 |
Cilindree cmc
1388 |
Lungime mm
3950 |
Putere maxima CP (rpm)
96 (5750) |
Latime mm
1722 |
Cuplu maxim Nm (rpm)
128 (4200) |
Inaltime mm
1481 |
Viteza maxima km/h
175 |
Greutate kg
1054 |
Acceleratie 0-100 km/h s
12.2 |
Ampatament mm
2489 |
Tractiune
fata |
Volum rezervor litri
42 |
Cutie viteze
M |
Volum portbagaj litri
295 |
|
Vezi versiuni si preturi
Mai multe detalii despre Ford Fiesta (2008)
Dar sa nu ma inteleaga lumea gresit, este foarte reusita, arata mortal, doar ca, trebuiau cei de la Ford sa o scoata sub alt nume, sa creeze o linie noua, iar Fiesta sa ramana Fiesta.
Parerea mea.
Numiti o masina(una, 1) care nu are performante limitate.
La capitolul tehnologie, Fiesta 1.4 pe benzina in echipare Titanium bate clar dieselul de intrare in gama testat anterior. Am enumerat in test avantajele tehnologice.
Sper ca te-ai lamurit :)
Cat despre tinuta de drum, mi-ar fi placut ca masina de test sa fi avut volan imbracat in piele, cel de plastic mai mult iti strica placerea de a conduce aceasta masinuta micuta decat sa o amplifice.