de Mircea Meșter
Luni, 05.10.2009
-
-
Trimite pe:
Punto Evo este un facelift ca la carte. Incepand cu partea exterioara, renovata exact intr-atat incat sa nu para exagerat de incarcata in conditiile in care modelul inlocuit era deja un succes estetic, si terminand cu interiorul, care a scapat de principalul sau pacat: materialele de calitate indoielnica. Bonus: o gama de motorizari pe benzina care beneficiaza de tehnologia Multiair (motoare pe benzina omoloage ale cunoscutelor unitati diesel Multijet) si cateva sisteme tehnologice si de siguranta pe care pana acum le regaseam in segmentele superioare.
Motor / Transmisie
Lansarea noului Punto Evo a coincis cu prezentarea unei noi generatii de motoare pe benzina in cadrul Grupului Fiat. Montate in acelasi timp pe MiTo si pe fratele de platforma Punto Evo, acestea se concentreaza sub sigla gamei Multiair si reusesc sa se impune in lupta cu vechile unitati T-Jet printr-un consum de carburant coborat in conditiile unor performante cel putin egale. Gama Multiair este prezenta in linia Punto Evo prin doua unitati de 1.4 litri, una aspirata normal de 105 CP si una turbo de 135 de cai. Aceasta din urma devine, de altfel, cea mai puternica versiune Punto Evo afla sub linia trasata de Abarth cu o coada de scorpion. Testul din Italia ne-a prilejuit insa intalnirea cu o mai veche cunostinta, unitatea de 1.4 litri si 77 de cai putere pe care o putem regasi si astazi sub capota lui Grande Punto. Exista insa si cateva diferente notabile fata de ceea ce Fiat prezenta pana acum in oferta. In primul rand, noul motor a promovat intr-o liga noua din punctul de vedere al impactului ecologic, reusind sa urce la nivelul Euro 5. O veste buna in ceea ce priveste viitoarele inmatriculari, in conditiile in care taxa auto nu exista la acest nivel. O alta noutate este implementarea unui sistem care permite scaderea vizibila a emisiilor si consumului. Vorbim de Start&Stop, un pachet care "omoara" motorul atunci cand masina sta la semafor si il reanima atunci cand ridici piciorul de pe frana sau apesi ambreiajul. Oricare dintre acestea se intampla mai repede. La capitolul comportament dinamic, motorul de 1.4 litri de 77 de cai de sub capota lui Punto Evo se comporta identic cu cel vechi. Nu am avut parte de senzatii la volanul modelului testat, chiar daca de la 4000 rpm in sus incepi sa simti ca motorul lucreaza pentru tine. Puterea maxima este atinsa in jurul liniei care anunta atingerea unei turatii de 6000 rpm, moment in care masina atinge performantele dinamice maxime. Pana cand ne-am obisnuit cu abordarea corecta a cutiei si a motorului am avut timp sa admiram jurnalistii norocosi care au pus mana pe un 1.4 Multiair de 105 CP. Care inlocuieste motorul de 95 CP disponibil pana acum in gama si care reuseste vizibil mai mult decat cel de 77 de cai. Desi vorbim de un pret ceva mai ridicat pentru Multiair, diferenta este complet si fara echivoc etalata pe sosea. Un lucru pozitiv este reprezentat insa de cutia de viteze, care a fost rafinata si s-a transformat intr-o transmisie vioaie si gata sa iti sara in ajutor prin trepte scurte si foarte precise. Inginerii Fiat au lucrat la o problema a cutiei anterioare, care agata uneori intre treptele a doua si a treia, reusind sa dezvolte o transmisie care merita laudata. Un alt lucru pozitiv: sunetul motorului a fost simtitor redus in comparatie cu ceea ce prezenta Grande Punto, inginerii Fiat subliniind in conferinta de presa in care a fost prezentat noul model faptul ca izolatia fonica este un capitol la care au lucrat intens in ultimele luni. Dar despre acest lucru vom vorbi pe larg la capitolul "Interior".
Consum
Daca veti opta pentru sistemul Start&Stop veti trece la Euro 5 si veti avea surpriza de a vedea ceva mai rar benzinariile. Diferentele de consum nu sunt imense, acestea limitandu-se la 0.2 litri/100 km in ciclu combinat, insa faptul ca veti consuma mai putin in oras si la drum intins reuseste sa atenueze lipsa puterii. Mai mult, consumul extraurban coboara sub 5 litri/100 km, ajungand acum la 4.7%. Realitatea testului pe soselele de pe coasta de vest a Italiei ne-a scos in fata o masina care nu se indeparteaza prea mult de aceasta valoare in conditii de rulare civilizate, reusind sa nu urce peste 5.4 litri/100 km. Daca este fortat, motorul va consuma ceva mai mult, urcand pana inspre 7 litri/100 km in regim foarte alert.
Interior
Interiorul reprezinta marea realizare a designerilor si inginerilor italieni. Adio, materiale idioate si plastice cu care poti sa tai perfect felii de paine! De acum, Punto Evo vine cu material moale pe panourile usilor si pe bord, acolo unde placa din plastic de odinioara a fost inlocuita de piele perforata in culori asortate cu cea a exteriorului. E laudabil faptul ca Fiat a tinut sa nu aduca in prim plan aceeasi spuma poliuretanica regasita in ultima perioada peste tot in segment, reusind sa dezvolte astfel o calitate perceputa de nivel inalt. Iar vestea buna e ca plansa de bord din piele perforata va fi regasita pe toate versiunile de echipare, indiferent de motorizare. Habitaclul lui Punto Evo a evoluat si la capitolul ergonomie si plasare a comenzilor pe bord, acestea fiind preluate partial de la fratele premium MiTo. Cadranele din spatele volanului au primit si ele o imagine noua si tanara, in nota interiorului. Butoanele sunt imbracate intr-un material cauciucat placut la atingere, indiferent daca vorbim de cele mici sau de cele rotative ale instalatiei de climatizare, iar ledurile subtile care indica cuplarea/decuplarea modului City al directiei, a ASR-ului sau a inchiderii centralizate inspira o senzatie de calitate pe care nu am regasit-o in generatia anterioara. Exemplarul testat beneficia de o tapiterie textila cu insertii din piele si cu design atragator, aceasta fiind insa doar una dintre cele cateva versiuni de "imbracare" a scaunelor disponibile pe modelul italian. Particula Evo nu caracterizeaza doar masina cu totul, ci si sistemul multimedia Blue&Me, dezvoltat in colaborare cu Microsoft. Acesta trece la nivelul urmator si beneficiaza de ajutorul celor de la TomTom. "Panoul de comanda" al noului Blue&Me TomTom este un display demontabil amplasat in varful plansei de bord. In sfarsit, una dintre cele mai evidente schimbari se regaseste la capitolul insonorizare. Inginerii italieni au lucrat atent la izolarea fonica a modelului, care a ramas insa la aceeasi masa proprie regasita in cazul aceleiasi motorizari Grande Punto. Panourile filtrante montate de italieni pe plafon, sub habitaclu si la nivelul capotei reusesc sa coboare nivelul zgmotului resimtit la rulare si la functionarea motorului la regim coborat pana la un nivel confortabil din toate punctele de vedere.
Preţ de achiziţie
In conditiile in care Punto Evo este evident evoluat in comparatie cu modelul pe care il inlocuieste, anuntul facut de italieni in conferinta de presa care a precedat testul a reprezentat una dintre surprizele evenimentului: noul model va avea acelasi pret de achizitie ca Grande Punto. Asta desi avem sapte airbag-uri in serie (dintre care unul pentru genunchi), ESP cu hill-holder si faruri de ceata semi-adaptive care se aprind stanga-dreapta in functie de viraj. Printre altele. Evident, nu cunoastem inca preturile pentru Romania, acestea urmand sa fie publice in ianuarie 2010. Insa daca punem in balanta elementele prin care Punto Evo este evident imbunatatit si preturile vechi, ecuatia da un rezultat care ar putea sa surprinda piata. In limbaj grosier, Punto Evo iti da mult mai multe la acelasi pret. Iar acele elemente care formeaza grupul "mult mai multe" inseamna o ridicare clara a stachetei pana la un nivel care frizeaza, cel putin la interior, un nivel pseudo-premium. In conditiile in care luam in considerare un pret de pornire de 11.500 de euro cu toate taxele pentru motorul testat, avem in fata un model care se incadreaza perfect intre limitele maxime si cele minime ale motorizarilor apropiate ale concurentei. Diferenta este facuta de echiparea standard si de materiale. Iar acestea sunt, probabil in premiera in acest segment, un avantaj pentru italieni.
Siguranţă
Grande Punto nu avea mari lipsuri la capitolul siguranta, iar Punto Evo tinde sa le elimine complet. Drept dovada, celor cinci stele EuroNCAP pe care le afisa vechiul model li se adauga acum sapte airbag-uri in serie - inclusiv unul pentru genunchi, sisteme ABS, EBD si ESP (ASR) cu hill-holder si proiectoare cu functie cornering. Practic, oferta de sisteme de siguranta este aproape la fel de variata si numeroasa ca in cazul "sefului" categoriei siguranta din acest segment, Renault Clio.
Ţinută de drum
Inginerii Fiat nu au schimbat radical trenul de rulare al vechiului Grande Punto, multumindu-se sa atace subtil si punctual problemele pe care le avea generatia anterioara. In principiu, daca Grande Punto beneficia de o servodirectie electrica fara multe atuuri atunci cand abordarea se transforma dintr-una pacifista intr-una sportiva, noul Punto Evo a parut sa fie ameliorat problema. Tinuta de drum face si ea parte din jumatatea superioara a segmentului, in conditiile in care suspensiile vechiului Grande Punto au reprezentat un punct de plecare bun la acest capitol. Diferentele nu sunt radicale la acest capitol, insa Punto Evo a corectat ruliul accentuat in viraje al vechiului model, in timp ce caracterul subvirator isi arata coltii in limite rezonabile pe viraje.
Vizibilitate
Noul design frontal si posterior nu a atentat la suprafetele vitrate ale modelului italian, care au ramas in aceleasi limite atinse de Grande Punto. In aceste conditii, nu exista mari probleme la acest capitol, mai ales in conditiile in care Fiat a preferat - inspirat - sa nu renunte la oglinzile laterale de dimensiuni peste medie. La nota finala de la acest capitol a contribuit si sistemul cornering al proiectoarelor de ceata, un element de mare ajutor in conditiile virajelor inchise abordate la viteza redusa sau atunci cand rulezi pe aleile cartierului.
Tehnologie
Punto Evo nu a evoluat radical la capitolul tehnologie in raport cu Grande Punto, insa modelul venea oricum cu un avantaj in fata concurentilor prin sistemul multimedia Blue&Me, semnat de Microsoft si dezvoltat special pentru Fiat. Ei bine, evolutia inseamna implementarea pachetului Blue&Me TomTom, avantajul acestuia din urma fiind faptul ca toate comenzile legate de ceea ce se aude si se vede in masina (computer de bord, pachet audio, comenzi multimedia, sistem de navigatie) sunt concentrate intr-un display prietenos asezat in varful plansei de bord. Aici intra si un nou soft care iti arata in ce masura ai condus ecologic sau nu si te invata real time cum sa schimbi treptele pentru a scoate un consum cat mai bun. Toate acestea, dublate de cifre in timp real ale consumului si emisiilor.
Design
Parerile sunt impartite. Unele voci sustin ca Grande Punto, cu fata sa simpla si curata, era un model mai reusit decat Punto Evo, care beneficiaza de un design mai complicat. In sprijinul acestora din urma ar putea sa vina faptul ca designerii italieni au "plantat" pe fata lui Punto Evo sase blocuri optice diferite, incadrate de noua forma a barei frontale. Cu totii sunt insa de acord ca spatele lui Punto Evo este o evolutie in bine. Stopurile au primit un set de leduri rosii care arata foarte bine in intuneric si care reprezinta noua "stampila" prin care vei recunoaste in mod sigur un Punto Evo pe sosea. Punto Evo beneficiaza insa si de alte elemente pozitive fata de Grande Punto. Noile seturi de jante (vreo 10 diferite) au fost desenate special pentru acest model si culmineaza cu jantele de 17 inch cu aspect grafit care sunt montate pe versiunile de echipare sport. In plus, luand ca reper modelul 500, Fiat le da voie posesorilor de Punto Evo sa isi personalizeze masina cu un set complet de stickere, insigne si badge-uri care completeaza caracterul nonconformist al modelului.
Ne-a placut
- Interior de clasa
- Sistem Blue&Me TomTom
- Design placut
- Cutie scurta si precisa
Nu ne-a placut
- Motor 1.4 si 77CP lenes
- Performante limitate
2. Cum mergeti voi "supersport" cu motorul de 1.4?
panda, sedici, doblo, multipla, qubo, idea sunt ori banale,terne, ori urate cu spume! ( ultimele 3 nu sunt pentru Romania, dar sunt facute de fiat )
Ca sa fie mai interesant ar fi trebuit sa testati si voi o motorizare 1.4 T-Jet de exemplu. Atunci nu ar fi fost asa lenes si ati fi putu merge si mai sport sa nu mai comenteze cate un retras ca nu se poate merge mai "vesel" cu un motor 1.4.
Fiat face masini care un trec prin service daca ai grija de ele la fel ca la orice masina.
Cad despre condus sportiv cu 77 de cai... doar daca sunt singur in masina si nu am nevoie de aer conditionat :))
Despre facelift pot sa spun ca nu imi place botul. In rest are + la taote capitolele.
Iar in privinta testului de fata mi se par asa scolaresti aprecierile negative gen motor 1.4-77cp lenes. Dar cum se vroia sa fie, ca un Tjet de 120cp care e cu 1400 de euro mai scump ?? Vrei putere, umbli la buzunar. Iar cu performantele limitate, normal (revin iar la bani) la 11-12.000 de cocos e o masina normala de oras, nu trebuie sa intri la limita cu viteza maxima in curba si sa zici uite ce masina tare am scapat teafar.
Orice masina are minusuri, dar ele trebuie sa fie prezentate ca atare, nu 2 vorbe cosmetizate. Oricum din cate vad in general presa auto nu e foarte acida asata probabil ca sunt in intelegere cu producatorii de automobile. Probabil de asta si emisiuni ca TopGear sau FifthGear au succesul pe care-l au datorita verdelui in fata pe care-l spun.
E binevenita schimbarea si cum multi cumparatori le folosesc la drumuri in oras si plimbari usoare afara e bine ca se ofera si un motor mai calm cum e cel de 1.4, 77 de cai, solutie de buget.
Eu nu m-am multumit la Bravo nici cu 1.4, 90 de cai si am ales T-Jet-ul de 120 cai care e mai mult decat distractiv. Pentru cei mai tineri si carora le place sa mai plece ca din pusca uneori recomand motorasul turbo benzina.
La cate tentatii sunt in tara aia e de inteles ca nu se pot concentra prea mult la o chestie si in exuberanta lor mai uita sa puna cate ceva.
Daca reusesti sa depasesti asta ai putea fi entuziasmat de vreun motor, cutrie sau tinuta de drum geniala (dar nu la vreun Fiat ci la Afla sau sportivele pursange de mare nume italian).
plus ca motoarele noi multiair sunt exceptionale.
pt carcotasi...de cand nu ati mers cu un fiat nou?
Părerea mea !
cu siguranta nu , incercati un logan cu motorizare 1,2 .75 cai ....e un dezastru .
1.3 multijet are un consum urban mai bun, nu consuma ulei, distributie pe lant si ca posesor de 1.3 multijet si 1.6 tdci tind sa cred ca este cel mai bun diesel. Sa nu mai spun ca la Ford si Opel tabla e mai proasta ca la Fiat iar la Focus apa din precipitatii se duce direct in usi ceea ce face sa nu poti folosi functia de stergere a chederului , pt a vedea in oglinda retrovizoare laterala.
Oricum cred ca orice diesel este bun in oras daca nu este prea herculian, daca nu are FAP si turbina cu GV.