Drivetest Fiat Punto Evo

Fiat Punto Evo zoom
de Mircea Meșter
Luni, 05.10.2009
Lectie de darwinism
Punto Evo este un facelift ca la carte. Incepand cu partea exterioara, renovata exact intr-atat incat sa nu para exagerat de incarcata in conditiile in care modelul inlocuit era deja un succes estetic, si terminand cu interiorul, care a scapat de principalul sau pacat: materialele de calitate indoielnica. Bonus: o gama de motorizari pe benzina care beneficiaza de tehnologia Multiair (motoare pe benzina omoloage ale cunoscutelor unitati diesel Multijet) si cateva sisteme tehnologice si de siguranta pe care pana acum le regaseam in segmentele superioare.

Motor / Transmisie

Lansarea noului Punto Evo a coincis cu prezentarea unei noi generatii de motoare pe benzina in cadrul Grupului Fiat. Montate in acelasi timp pe MiTo si pe fratele de platforma Punto Evo, acestea se concentreaza sub sigla gamei Multiair si reusesc sa se impune in lupta cu vechile unitati T-Jet printr-un consum de carburant coborat in conditiile unor performante cel putin egale. Gama Multiair este prezenta in linia Punto Evo prin doua unitati de 1.4 litri, una aspirata normal de 105 CP si una turbo de 135 de cai. Aceasta din urma devine, de altfel, cea mai puternica versiune Punto Evo afla sub linia trasata de Abarth cu o coada de scorpion. Testul din Italia ne-a prilejuit insa intalnirea cu o mai veche cunostinta, unitatea de 1.4 litri si 77 de cai putere pe care o putem regasi si astazi sub capota lui Grande Punto. Exista insa si cateva diferente notabile fata de ceea ce Fiat prezenta pana acum in oferta. In primul rand, noul motor a promovat intr-o liga noua din punctul de vedere al impactului ecologic, reusind sa urce la nivelul Euro 5. O veste buna in ceea ce priveste viitoarele inmatriculari, in conditiile in care taxa auto nu exista la acest nivel. O alta noutate este implementarea unui sistem care permite scaderea vizibila a emisiilor si consumului. Vorbim de Start&Stop, un pachet care "omoara" motorul atunci cand masina sta la semafor si il reanima atunci cand ridici piciorul de pe frana sau apesi ambreiajul. Oricare dintre acestea se intampla mai repede. La capitolul comportament dinamic, motorul de 1.4 litri de 77 de cai de sub capota lui Punto Evo se comporta identic cu cel vechi. Nu am avut parte de senzatii la volanul modelului testat, chiar daca de la 4000 rpm in sus incepi sa simti ca motorul lucreaza pentru tine. Puterea maxima este atinsa in jurul liniei care anunta atingerea unei turatii de 6000 rpm, moment in care masina atinge performantele dinamice maxime. Pana cand ne-am obisnuit cu abordarea corecta a cutiei si a motorului am avut timp sa admiram jurnalistii norocosi care au pus mana pe un 1.4 Multiair de 105 CP. Care inlocuieste motorul de 95 CP disponibil pana acum in gama si care reuseste vizibil mai mult decat cel de 77 de cai. Desi vorbim de un pret ceva mai ridicat pentru Multiair, diferenta este complet si fara echivoc etalata pe sosea. Un lucru pozitiv este reprezentat insa de cutia de viteze, care a fost rafinata si s-a transformat intr-o transmisie vioaie si gata sa iti sara in ajutor prin trepte scurte si foarte precise. Inginerii Fiat au lucrat la o problema a cutiei anterioare, care agata uneori intre treptele a doua si a treia, reusind sa dezvolte o transmisie care merita laudata. Un alt lucru pozitiv: sunetul motorului a fost simtitor redus in comparatie cu ceea ce prezenta Grande Punto, inginerii Fiat subliniind in conferinta de presa in care a fost prezentat noul model faptul ca izolatia fonica este un capitol la care au lucrat intens in ultimele luni. Dar despre acest lucru vom vorbi pe larg la capitolul "Interior".

Consum

Daca veti opta pentru sistemul Start&Stop veti trece la Euro 5 si veti avea surpriza de a vedea ceva mai rar benzinariile. Diferentele de consum nu sunt imense, acestea limitandu-se la 0.2 litri/100 km in ciclu combinat, insa faptul ca veti consuma mai putin in oras si la drum intins reuseste sa atenueze lipsa puterii. Mai mult, consumul extraurban coboara sub 5 litri/100 km, ajungand acum la 4.7%. Realitatea testului pe soselele de pe coasta de vest a Italiei ne-a scos in fata o masina care nu se indeparteaza prea mult de aceasta valoare in conditii de rulare civilizate, reusind sa nu urce peste 5.4 litri/100 km. Daca este fortat, motorul va consuma ceva mai mult, urcand pana inspre 7 litri/100 km in regim foarte alert.

Performanţe

Acceleratia de la 0 la 100 km/h are loc in 13.2 secunde (usor mai bine decat in cazul versiunilor cu puteri apropiate ale concurentei - in conditiile in care acestea au in general motoare cu cilindree de 1.2 sau 1.25 litri), iar viteza maxima atinge 165 de kilometri pe ora. Segmentul mic beneficiaza de motoare mai capabile, inclusiv in gama Punto Evo.

Interior

Interiorul reprezinta marea realizare a designerilor si inginerilor italieni. Adio, materiale idioate si plastice cu care poti sa tai perfect felii de paine! De acum, Punto Evo vine cu material moale pe panourile usilor si pe bord, acolo unde placa din plastic de odinioara a fost inlocuita de piele perforata in culori asortate cu cea a exteriorului. E laudabil faptul ca Fiat a tinut sa nu aduca in prim plan aceeasi spuma poliuretanica regasita in ultima perioada peste tot in segment, reusind sa dezvolte astfel o calitate perceputa de nivel inalt. Iar vestea buna e ca plansa de bord din piele perforata va fi regasita pe toate versiunile de echipare, indiferent de motorizare. Habitaclul lui Punto Evo a evoluat si la capitolul ergonomie si plasare a comenzilor pe bord, acestea fiind preluate partial de la fratele premium MiTo. Cadranele din spatele volanului au primit si ele o imagine noua si tanara, in nota interiorului. Butoanele sunt imbracate intr-un material cauciucat placut la atingere, indiferent daca vorbim de cele mici sau de cele rotative ale instalatiei de climatizare, iar ledurile subtile care indica cuplarea/decuplarea modului City al directiei, a ASR-ului sau a inchiderii centralizate inspira o senzatie de calitate pe care nu am regasit-o in generatia anterioara. Exemplarul testat beneficia de o tapiterie textila cu insertii din piele si cu design atragator, aceasta fiind insa doar una dintre cele cateva versiuni de "imbracare" a scaunelor disponibile pe modelul italian. Particula Evo nu caracterizeaza doar masina cu totul, ci si sistemul multimedia Blue&Me, dezvoltat in colaborare cu Microsoft. Acesta trece la nivelul urmator si beneficiaza de ajutorul celor de la TomTom. "Panoul de comanda" al noului Blue&Me TomTom este un display demontabil amplasat in varful plansei de bord. In sfarsit, una dintre cele mai evidente schimbari se regaseste la capitolul insonorizare. Inginerii italieni au lucrat atent la izolarea fonica a modelului, care a ramas insa la aceeasi masa proprie regasita in cazul aceleiasi motorizari Grande Punto. Panourile filtrante montate de italieni pe plafon, sub habitaclu si la nivelul capotei reusesc sa coboare nivelul zgmotului resimtit la rulare si la functionarea motorului la regim coborat pana la un nivel confortabil din toate punctele de vedere.

Preţ de achiziţie

In conditiile in care Punto Evo este evident evoluat in comparatie cu modelul pe care il inlocuieste, anuntul facut de italieni in conferinta de presa care a precedat testul a reprezentat una dintre surprizele evenimentului: noul model va avea acelasi pret de achizitie ca Grande Punto. Asta desi avem sapte airbag-uri in serie (dintre care unul pentru genunchi), ESP cu hill-holder si faruri de ceata semi-adaptive care se aprind stanga-dreapta in functie de viraj. Printre altele. Evident, nu cunoastem inca preturile pentru Romania, acestea urmand sa fie publice in ianuarie 2010. Insa daca punem in balanta elementele prin care Punto Evo este evident imbunatatit si preturile vechi, ecuatia da un rezultat care ar putea sa surprinda piata. In limbaj grosier, Punto Evo iti da mult mai multe la acelasi pret. Iar acele elemente care formeaza grupul "mult mai multe" inseamna o ridicare clara a stachetei pana la un nivel care frizeaza, cel putin la interior, un nivel pseudo-premium. In conditiile in care luam in considerare un pret de pornire de 11.500 de euro cu toate taxele pentru motorul testat, avem in fata un model care se incadreaza perfect intre limitele maxime si cele minime ale motorizarilor apropiate ale concurentei. Diferenta este facuta de echiparea standard si de materiale. Iar acestea sunt, probabil in premiera in acest segment, un avantaj pentru italieni.

Siguranţă

Grande Punto nu avea mari lipsuri la capitolul siguranta, iar Punto Evo tinde sa le elimine complet. Drept dovada, celor cinci stele EuroNCAP pe care le afisa vechiul model li se adauga acum sapte airbag-uri in serie - inclusiv unul pentru genunchi, sisteme ABS, EBD si ESP (ASR) cu hill-holder si proiectoare cu functie cornering. Practic, oferta de sisteme de siguranta este aproape la fel de variata si numeroasa ca in cazul "sefului" categoriei siguranta din acest segment, Renault Clio.

Ţinută de drum

Inginerii Fiat nu au schimbat radical trenul de rulare al vechiului Grande Punto, multumindu-se sa atace subtil si punctual problemele pe care le avea generatia anterioara. In principiu, daca Grande Punto beneficia de o servodirectie electrica fara multe atuuri atunci cand abordarea se transforma dintr-una pacifista intr-una sportiva, noul Punto Evo a parut sa fie ameliorat problema. Tinuta de drum face si ea parte din jumatatea superioara a segmentului, in conditiile in care suspensiile vechiului Grande Punto au reprezentat un punct de plecare bun la acest capitol. Diferentele nu sunt radicale la acest capitol, insa Punto Evo a corectat ruliul accentuat in viraje al vechiului model, in timp ce caracterul subvirator isi arata coltii in limite rezonabile pe viraje.

Vizibilitate

Noul design frontal si posterior nu a atentat la suprafetele vitrate ale modelului italian, care au ramas in aceleasi limite atinse de Grande Punto. In aceste conditii, nu exista mari probleme la acest capitol, mai ales in conditiile in care Fiat a preferat - inspirat - sa nu renunte la oglinzile laterale de dimensiuni peste medie. La nota finala de la acest capitol a contribuit si sistemul cornering al proiectoarelor de ceata, un element de mare ajutor in conditiile virajelor inchise abordate la viteza redusa sau atunci cand rulezi pe aleile cartierului.

Tehnologie

Punto Evo nu a evoluat radical la capitolul tehnologie in raport cu Grande Punto, insa modelul venea oricum cu un avantaj in fata concurentilor prin sistemul multimedia Blue&Me, semnat de Microsoft si dezvoltat special pentru Fiat. Ei bine, evolutia inseamna implementarea pachetului Blue&Me TomTom, avantajul acestuia din urma fiind faptul ca toate comenzile legate de ceea ce se aude si se vede in masina (computer de bord, pachet audio, comenzi multimedia, sistem de navigatie) sunt concentrate intr-un display prietenos asezat in varful plansei de bord. Aici intra si un nou soft care iti arata in ce masura ai condus ecologic sau nu si te invata real time cum sa schimbi treptele pentru a scoate un consum cat mai bun. Toate acestea, dublate de cifre in timp real ale consumului si emisiilor.

Design

Parerile sunt impartite. Unele voci sustin ca Grande Punto, cu fata sa simpla si curata, era un model mai reusit decat Punto Evo, care beneficiaza de un design mai complicat. In sprijinul acestora din urma ar putea sa vina faptul ca designerii italieni au "plantat" pe fata lui Punto Evo sase blocuri optice diferite, incadrate de noua forma a barei frontale. Cu totii sunt insa de acord ca spatele lui Punto Evo este o evolutie in bine. Stopurile au primit un set de leduri rosii care arata foarte bine in intuneric si care reprezinta noua "stampila" prin care vei recunoaste in mod sigur un Punto Evo pe sosea. Punto Evo beneficiaza insa si de alte elemente pozitive fata de Grande Punto. Noile seturi de jante (vreo 10 diferite) au fost desenate special pentru acest model si culmineaza cu jantele de 17 inch cu aspect grafit care sunt montate pe versiunile de echipare sport. In plus, luand ca reper modelul 500, Fiat le da voie posesorilor de Punto Evo sa isi personalizeze masina cu un set complet de stickere, insigne si badge-uri care completeaza caracterul nonconformist al modelului.

Nu ne-a placut

  • Motor 1.4 si 77CP lenes
  • Performante limitate

Ultimele teste


  • Simfonie pentru suflet

  • Alianță neașteptată

  • Îndrăzneț

  • Suflet iberic

Comentarii (25)

  • Fiat Bravo
    My Fiat is fantastic!
    acum cu articolul asta ati creat un nou mit, si anume ca fiat punto are euro 5. In realitate doar noua motorizare de 1.4 are euro 5 dar romanul cand va intreba pe automarket baaa ce sa imi cumpar sandero sau punto lumea o sa raspunda, baaaaa am auzit ca are euro 5 si e foarte buna, ca la noi la romani miturile apar peste noapte..
    14 6
  • Fraieruș
    Evident e mai calitativ decat putreziciunea de Renault Clio!
    19 11
  • Sunt curios
    1. Cum ajuta sistemul StartStop la micsorarea consumului extraurban?
    2. Cum mergeti voi "supersport" cu motorul de 1.4?
    12 7
  • Andrei
    Foarte frumos ;) !
    17 1
  • Fiat
    chiar imi place firma asta.
    18 2
  • fiatul nu e masina, e doar o gluma proasta
    Ce ar fi sa-ti placa la fiat ? produce numai ciudatenii... pe langa asta, nu degeaba se spune ca daca iti iei fiat service scrie pe tine!
    panda, sedici, doblo, multipla, qubo, idea sunt ori banale,terne, ori urate cu spume! ( ultimele 3 nu sunt pentru Romania, dar sunt facute de fiat )
    6 40
  • gresit
    @Fiat Bravo In realitate euro 5 pe Punto Evo: 1.4 77cp, 1.3 75cp, 1.3 95cp , 1.6 120 cp + 1.4 Natural Power - sunt cam 5 motorizari care indeplinesc normele de poluare euro 5
    9 1
  • alt motor
    E un face lift si cam atat.
    Ca sa fie mai interesant ar fi trebuit sa testati si voi o motorizare 1.4 T-Jet de exemplu. Atunci nu ar fi fost asa lenes si ati fi putu merge si mai sport sa nu mai comenteze cate un retras ca nu se poate merge mai "vesel" cu un motor 1.4.
    Fiat face masini care un trec prin service daca ai grija de ele la fel ca la orice masina.
    9 2
  • catalinB
    eu chiar am grande punto 1.4 77cp
    Asa ca nu vorbesc aiurea ca altii. In doi ani jumatate nu am trecut pe la service decat la revizie. Asa ca nu va luati dupa povestile de adormit copii.

    Cad despre condus sportiv cu 77 de cai... doar daca sunt singur in masina si nu am nevoie de aer conditionat :))

    Despre facelift pot sa spun ca nu imi place botul. In rest are + la taote capitolele.
    21 0
  • Andrei.P
    Si totusi a luat nota mai buna decat Polo 1.6 tdi :>
    15 0
  • Aditza
    Automarket nu mai bine reorganizati ameteala care arata viitoarele masini testate numita "IN CURAND". Ca vad un model despre despre care cred ca as putea citi maine (9 ore ramase) iar a doua zi a trecut pe locul 2 sau 3 (mai sunt 2-3zile). Daca ar fi lucruri izolate as zice ca se mai intampla, dar asa e apropate la fiecare model. Reorganizati putin prezentarea ca nu e credibil ce se scrie acolo. Ca sa nu mai zic ca sunt masini pe care te bucuri ca le vei vedea si dispar. ne mai aparand niciodata - imi aduc aminte ca la un moment dat era vorba sa fie in test un VW Tiguan.

    Iar in privinta testului de fata mi se par asa scolaresti aprecierile negative gen motor 1.4-77cp lenes. Dar cum se vroia sa fie, ca un Tjet de 120cp care e cu 1400 de euro mai scump ?? Vrei putere, umbli la buzunar. Iar cu performantele limitate, normal (revin iar la bani) la 11-12.000 de cocos e o masina normala de oras, nu trebuie sa intri la limita cu viteza maxima in curba si sa zici uite ce masina tare am scapat teafar.

    Orice masina are minusuri, dar ele trebuie sa fie prezentate ca atare, nu 2 vorbe cosmetizate. Oricum din cate vad in general presa auto nu e foarte acida asata probabil ca sunt in intelegere cu producatorii de automobile. Probabil de asta si emisiuni ca TopGear sau FifthGear au succesul pe care-l au datorita verdelui in fata pe care-l spun.
    13 0
  • Mini Bravo, maxi 500
    La exterior aduce a fiat 500 supradimensionat probabil din cauza ornamentului cromat iar al interior plansa de bord si volanul aduc a Bravo in miniatura. Este un pas inainte fata de vechiul interior care era destul de simplist si anost. Am Bravo si nu am ales Grande Punto din acest motiv, am preferat sa fac un efort financiar si sa ma bucur de estetica interiorului de fiecare data cand ma asez la volan.
    E binevenita schimbarea si cum multi cumparatori le folosesc la drumuri in oras si plimbari usoare afara e bine ca se ofera si un motor mai calm cum e cel de 1.4, 77 de cai, solutie de buget.
    Eu nu m-am multumit la Bravo nici cu 1.4, 90 de cai si am ales T-Jet-ul de 120 cai care e mai mult decat distractiv. Pentru cei mai tineri si carora le place sa mai plece ca din pusca uneori recomand motorasul turbo benzina.
    12 1
  • fiat
    Am mers cu fiat grande punto 1.4 77cp si cu golf 1.4 80 cp dar pot spune ca fiatul e mult mai sprinten.
    15 1
  • Nota motorizare
    De ce o nota asa mica la motor pentru masina? Nu uitati ca ati testat o masina si nu o anumita motorizare.
    11 0
  • Fiat nu ar fi o masina rea ca multe din piese sunt facute tot de Bosch care produce acelasi fel de reper pentru VW sau BMW. problema e la finisaje si caroseriipentru muncitorii sunt tipic italieni: entuziasti la "Dolce vita" si "frugali" la degustarea muncii.

    La cate tentatii sunt in tara aia e de inteles ca nu se pot concentra prea mult la o chestie si in exuberanta lor mai uita sa puna cate ceva.

    Daca reusesti sa depasesti asta ai putea fi entuziasmat de vreun motor, cutrie sau tinuta de drum geniala (dar nu la vreun Fiat ci la Afla sau sportivele pursange de mare nume italian).
    4 4
  • Sa nu uitam
    Bosch face piese si pentru Logan, inclusiv ABS-ul. Ce ti-e si cu globalizarea asta, nici nu ma stii ce sa cumperi.
    9 0
  • ciudat mod de testare aveti
    @automarket: luam cel mai slab motor din gama si ii dam nota 5... de ce nu ati asteptat pana prindeati un multi air de 105cp, ar fi fost interesant de vazut nota finala; polo va avea si un tsi de 105cp, iar pt unii fani ai motorizarilor pe benzina aceste motoare par a fi cele mai atractive! daca tot va apucati de un test drive, macar sa l faceti " ca la carte", nu doar ca sa umpleti pagimile cu vb in vant!
    7 0
  • picture guy
    poze
    cred ca pozele le-ati facut cu un telefon mobil :))
    4 1
  • macaronaru
    A MEA e cea mai TARE
    io am un fiat tipo din89 si prinde suta in 9 sec.;zau nu mint.
    6 1
  • andrei
    FIAT
    nu imi place botul la masina, preferam vechea fata a la maserati, in rest foarte reusit faceliftúl.
    plus ca motoarele noi multiair sunt exceptionale.
    pt carcotasi...de cand nu ati mers cu un fiat nou?
    9 2
  • nodirips
    prea-judecată
    man! e greu de batut maşina asta. motorul 1.2 tsi de la volks e mult mai gălăgios şi are o plajă de cuplu mult, mult mai mică decât 1,4 multiair, cât despre comparatia dintre un Punto Anarth şi o Skoda RS, sau Polo Gti... jurnaliştii au o părere mult mai bună despre maşina italiană. Preturile pentru maşinile de serie sunt mai mici, concurenţa asiatică e destul de... surprinsă. rămâne numai prejudecata adesea nejustificată că maşinile nemţeşti au o calitate superioară, că mai frumoase n-au fost niciodată şi concurenţa franceză serioasă şi în expansiune, care la anul va aduce în ring şi noul peugeot 208, nepotul campionului 206. Matematic vorbind, Punto Evo cu al său 1.4 multiair, 105 c.p. e cea mai bună ofertă din segment.
    Părerea mea !
    4 0
  • fantasmefiat
    idei preconcepute
    nu poti judeca o masina dupa motorizarea baza .....cel mai bun mod este un test de fiabilitate facut pe minimum 50.000 km , ceea ce cred ca nu vom vedea prea curand in romania...am un fiat grande punto , nu e nici mai bun nici mai rau ca alte masini din aceeasi clasa . eu maine as lua evo , credeti ca un clio sau un logan e mai bun ?
    cu siguranta nu , incercati un logan cu motorizare 1,2 .75 cai ....e un dezastru .
    1 0
  • ia un fiat grande punto 1,4 8v 77cai il am si e foarte bun ,benzina si drum atat.
    1 0
  • pt FIAT: .apropo!!!! ai cumva bicicleta?
    2 0
  • Prefer 1.3 multijet de la Fiat si Opel, fata de 1.6 tdci de la Ford, Peugeot, Citroen si Volvo, pentru consumul urban si amplasarea normala a filtrului de ulei si a filtrului de polen. La 1.6 tdci filtrul de ulei se schimba greu, cu ridicare pe elevator si slabire conducte... se pere de la turbo.
    1.3 multijet are un consum urban mai bun, nu consuma ulei, distributie pe lant si ca posesor de 1.3 multijet si 1.6 tdci tind sa cred ca este cel mai bun diesel. Sa nu mai spun ca la Ford si Opel tabla e mai proasta ca la Fiat iar la Focus apa din precipitatii se duce direct in usi ceea ce face sa nu poti folosi functia de stergere a chederului , pt a vedea in oglinda retrovizoare laterala.
    Oricum cred ca orice diesel este bun in oras daca nu este prea herculian, daca nu are FAP si turbina cu GV.
    1 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru