Drivetest Fiat Doblo Panorama (2009-2014)

1.6 Mjet 105CP Dynamic
Fiat Doblo Panorama (2009-2014) zoom
de Sebastian Toma, Foto: Ciprian Mihai
Luni, 28.06.2010
Prin sufragerie
Doblo a ajuns la cea de-a doua generaţie şi întâmpină publicul cu un design interesant, total diferit de ceea ce prezintă rivalii săi. La fel ca generaţia precedentă, modelul oferă şapte locuri şi o multitudine de posibilităţi în ceea ce priveşte aranjarea scaunelor. Am petrecut un weekend în compania lui Doblo Panorama pentru a afla ce alte elemente noi ne aduce cea de-a doua generaţie a acestui model şi cum se raportează ea la rivalii din segment.

Fiat Doblo Panorama (2009-2014)
1.6 Mjet 105CP Dynamic

  • Pret de pornire 15.620 €
  • Pret model testat 20.790 €
  • Taxa auto 239 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Doblo Panorama este disponibil în patru versiuni de motorizare, iar noi am încercat versiunea de mijloc a gamei, respectiv un MultiJet de 1.6 litri şi 105 CP. Motorul dezvoltă puterea maximă la 4.000 rpm şi oferă cuplul motor maxim de 290 Nm încă de la 1.500 rpm. Unitatea este cuplată unei transmisii manuale cu şase trepte şi beneficiază de un sistem Stop&Start. În ciuda vibraţiilor accentuate la rularea într-un regim subturat şi al nivelului de zgomot ridicat comparativ cu un turism – modelul prezintă un comportament foarte bun în ceea ce priveşte dinamica. În comparaţie cu alte modele derivate din vehiculele comerciale, motorul din echiparea lui Doblo Panorama este destul de silenţios, iar nivelul de decibeli degajat de acesta devine obişnuinţă după câteva ore la volanul acestui model. Reprizele sunt bune, iar modelul se dovedeşte a fi chiar rapid dacă apăsăm acceleraţia ceva mai tare şi schimbăm treptele de viteză la 2.500-3.000 rpm. La rularea în condiţii normale, nu aveţi niciun motiv să treceţi de 2.500 rpm în oraş şi de 3.000-3.500 rpm într-o depăşire. În comparaţie cu celelalte modele din segment cu motorizări comparabile, Doblo oferă acelaşi nivel de putere, dar un cuplu motor mult mai mare la o turaţie mai scăzută. Parctic, singurul rival care îl depăşeşte este Volkswagen Caddy Life, care oferă 140 CP la 4.000 rpm şi 320 Nm la 1.750 rpm, dar acest model scoate aceste cifre dintr-un motor de 2.0 litri. Caddy este însă oferit şi într-o versiune 1.9 TDI de 105 CP, pe care o vom folosi în continuare în comparaţia noastră.

Consum

Fiat anunţă un consum de 6.1 litri în mediul urban şi de 4.7 litri în mediul extra-urban. Singurul rival care îl surclasează la consumul urban anunţat este Skoda Roomster 1.6 TDI, cu 5.7 litri la sută. În mediul extra-urban, modelul italian este surclasat de Opel Combo Tour 1.7 CDTI cu 4.4 litri la sută şi din nou de Skoda Roomster 1.6 TDI cu 4.1 litri la sută. În timpul testului nostru, am reuşit să obţinem un consum situat între 8 şi 8.5 litri la sută într-un regim relaxat, cu schimbări de trepte până în 2.500 rpm, cu precădere la aproximativ 2.000 rpm. După o rulare îndelungată într-un regim extrem de economic – dar cu aerul condiţionat pornit, am reuşit să aducem consumul de carburant la 6.8 litri la sută – cu doar 0.7 litri mai mult decât anunţă constructorul. Menţionăm că am lăsat pornit sistemul Stop&Start al acestui model şi acesta a avut un efect vizibil asupra consumului de carburant. Sistemul reporneşte motorul la fiecare apăsare a pedalei de ambreiaj şi ajută la reducerea consumului de carburant în mediul urban. În mediul extra-urban, am reuşit să înregistrăm un consum de 5.5 litri la sută, în condiţiile în care nu am depăşit 90 km/h în afara localităţilor şi am rulat într-un stil preponderent economic. Dacă trecem de această limită, consumul urcă la o valoare de 6 litri la sută, chiar 6.5 litri la sută dacă abordăm un stil alert de condus, cu depăşiri în forţă. Pe parcursul testului, maşina a avut între unu şi trei pasageri, fără bagaje, deci greutatea suplimentară a încă cinci pasageri nu a fost luată în calcul. Menţionăm că nu am urmat chiar de fiecare dată indicaţiile sistemului de indicare a schimbării treptei de viteză, preferând să adoptăm un stil subturat în unele condiţii, când rulam cu un regim de viteză constant. Cu toate acestea, este indicat să folosiţi aceste recomandări pe care le face maşina, deoarece se referă şi la exploatarea corectă – în materie de regim de turaţii – a motorului, nu doar la un consum scăzut de carburant.

Performanţe

Fiind vorba de un model creat pentru trasportul persoanelor sau al mărfii, Doblo nu este destinat performanţelor deosebite. Modelul accelerează de la 0 la 100 km/h în 13.4 secunde şi poate atinge o viteză maximă de 164 km/h.Cu excepţia lui Peugeot Partner Teepee, toţi rivalii săi îl depăşesc la sprint-ul 0-100 km/h, iar la capitolul viteză maximă modelul italian este surclasat de Opel Combo, Renault Kangoo şi Skoda Roomster. Performerul clasei este Skoda Roomster 1.6 TDI, care poate atinge o viteză maximă de 181 km/h şi accelerează de la 0 la 100 km/h în 11.5 secunde. Pe locul doi vine Opel Combo cu 12.5 secunde la sprint-ul 0-100 şi o viteză maximă de 170 km/h, urmat de Renault Kangoo cu 13 secunde de la 0 la 100 km/h şi o viteză maximă de 170 km/h. Volkswagen Caddy Life 1.9 TDI este cu doar 0.1 secunde mai rapid decât Doblo Panorama la 0-100 km/h, iar modelul italian are o viteză maximă cu 2 km/h mai mare decât cea a modelului din Wolfsburg.

Interior

Fiat a creat un interior spaţios pentru Doblo Panorama, dar acest lucru era aproape obligatoriu dat fiind clasa în care este încadrat acest model. La fel ca versiunea precedentă, modelul beneficiază de şapte locuri, iar cele două locuri din spate nu sunt nici acum deosebit de generoase în ceea ce priveşte spaţiul oferit pasagerilor care le ocupă. Vorbim de probleme la spaţiul pentru genunchi, care este insă suportabil pentru călătoriile scurte deoarece cel de-al doilea rând de scaune este moale şi îi permite pasagerului să îşi sprijine genunchii fără să îi provoace disconfort. Aşadar, întâlnim aceeaşi situaţie ca în cazul primei generaţii a lui Doblo, deşi dimensiunile exterioare s-au schimbat. La capitolul schimbări nefericite, italienii au decis să renunţe la geamurile laterale glisante oferite pentru cel de-al doilea rând de uşi în favoarea unor geamuri „fluture”, iar la nivelul hayonului a apărut o ușă cu deschidere verticală în locul celor două uşi care se deschideau ceva mai uşor. Fiind vorba de o portieră cu anvergură destul de mare, persoanele mai scunde sau mai puţin corpolente ar putea avea dificultăţi în manevrarea acesteia, din moment ce îţi trebuie un dram de forţă să poţi să o cobori înapoi în poziţia iniţială odată ce ai deschis-o. Cele şapte locuri ale acestui model sunt confortabile şi pot fi suportate de cinci pasageri pentru un drum ceva mai lung cât timp ultimul rând de scaune este eliminat în favoarea bagajelor, sau dacă pasagerii celui de-al treilea rând de scaune adoptă o poziţie mai neconvenţională, cu genunchii înclinaţi înspre centrul maşinii. Desigur, aceste probleme apar doar pentru pasagerii mai înalţi. În ceea ce priveşte materialele, am fost dezamăgiţi de suprafeţele care acoperă volanul şi maneta schimbătorului de viteze. Deşi cele două elemente au o formă ergonomică, plasticul extrem de dur în care sunt învelite are o textură deranjantă. Spaţiile de depozitare sunt numeroase, la fel ca în cazul generaţiei precedente, iar italienii au păstrat spaţiul de deasupra parasolarului pentru depozitarea diverselor obiecte. Există un singur suport de pahar pentru pasagerii din primul rând de scaune, iar acela este de dimensiuni reduse şi este amplasat lângă levierul frânei de parcare – la fel ca în cazul lui Fiat 500. În schimb, spaţiul pentru cap şi genunchi oferit pasagerilor din primele două rânduri de scaune este excelent. Avem de a face cu un model foarte spaţios, chiar şi pentru pasagerii ceva mai înalţi. Spaţiul pentru bagaje este şi el generos – 790 de litri dacă scoatem cel de-al treilea rând de scaune, iar acesta creşte până la 3.200 de litri dacă pliem sau renunţăm temporar şi la cel de-al doilea rând de scaune. De menţionat este faptul că Fiat oferă cel de-al treilea rând de scaune opţional, deci portbagajul are în standard un volum de 790 de litri.

Preţ de achiziţie

Exemplarul testat pleacă de la 18.790 de euro şi este în versiunea de echipare Dynamic. Dotările opţionale cu care este echipat îi cresc preţul de achiziţie cu peste 2.000 de euro. Cel mai ieftin Doblo pleacă de la 14.990 de euro cu toate taxele incluse. Opel Combo Tour costă 17.455 de euro cu toate taxele incluse într-o versiune comparabilă de echipare, iar Peugeot Partner Teepee pleacă de la 15.669 de euro cu toate taxele incluse în versiunea 1.6 HDI de 90 CP. Renault Kangoo are un preţ de pornire de 16.898 de euro cu toate taxele incluse într-o versiune de echipare comparabilă, iar Skoda Roomster 1.6 TDI pleacă de la 18.087 de euro. O versiune comparabilă a lui Volkswagen Caddy Life are un preţ CIP de 16.863 de euro, fără TVA şi alte taxe. Aşadar, vorbim de un model relativ scump în comparaţie cu rivalii săi direcţi, care încearcă să compenseze diferenţa de preţ printr-un motor mai performant şi dimensiuni mai generoase, alături de un design diferit. Piaţa ne va arăta dacă reţeta va avea succes în perioada economică dificilă prin care trecem.

Siguranţă

Doblo este echipat în standard cu ABS, airbag şofer şi sistem antiincediu FPS. Versiunea de echipare Dynamic beneficiază şi de airbag pasager, care poate fi dezactivat la nevoie. ESP-ul este opţional pentru toate versiunile de echipare şi costa 367 de euro cu TVA inclus. Versiunea testată beneficia şi de ESP. Cei de la EuroNCAP nu au testat încă acest model, iar generaţia precedentă a obţinut trei stele la testul din 2004.

Ţinută de drum

Fiat Doblo Panorama beneficiază de sistemul de suspensii Bi-Link, care oferă o punte spate mai flexibilă şi mai modernă. Modelul oferă un nivel superior de manevrabilitate în comparaţie cu un sistem de suspensie pe foi sau cu punte H, iar performanţele acestuia îl apropie de un monovolum mai puţin performant pe viraje. Gropile şi imperfecţiunile drumului sunt absorbite cu uşurinţă, dar suspensia trădează totuşi destinaţia acestui model - aceea de cărăuş. Orice model care trebuie să aibă capacitatea de a transporta marfă are nevoie de o suspensie ceva mai fermă şi mai dură pentru a asigura un nivel bun de fiabilitate al suspensiei. Tangajul şi ruliul caroseriei se înscriu în cote normale pentru acest segment, performanţele demonstrate de Doblo fiind rezonabile. Desigur, deşi volanul cu design sportiv ne îndeamnă să "pilotăm" Doblo ca pe un hot hatch,nu trebuie să uităm menirea acestui model şi să îl conducem ca atare.

Vizibilitate

Acest capitol este dificil de notat deoarece vorbim de un model utilitar. Versiunile Cargo ale lui Doblo nu au lunetă şi nici trei rânduri de geamuri laterale, dar exemplarul testat - Doblo Panorama, beneficiază de aceste elemente şi le vom nota ca atare. Oglinzile laterale au dimensiuni generoase şi te ajută să ghidezi modelul în trafic şi în locuri de parcare ceva mai strâmte. Pe de altă parte, montanţii B încurcă la încadrarea pe un drum cu prioritate atunci când îl abordaţi de pe o arteră laterală, caz în care trebuie să vă orientaţi cu ajutorul oglinzilor laterale, deoarece uşile glisante de dimensiuni mari nu vă permit să vă asiguraţi ca la o berlină sau un hatchback convenţional. Montanţii A nu încurcă aproape deloc şoferul, deşi sunt destul de groşi. Luneta de dimensiuni mari - pentru care cei de la Fiat au renunţat la cele două uşi laterale în favoarea uneia singure ajută şi ea la vizibilitate, dar am fi preferat cele două uşi deoarece le consideram mai uşor de folosit în spaţii înguste.

Tehnologie

Fiat a instalat sistemul Blue&Me pe Doblo Panorama şi îl integrează cu ajutorul comenzilor integrate de pe volan. Mai mult decât atât, sistemul Stop&Start este oferit în standard, iar CD-Player-ul cu MP3 este standard pentru versiunea Dynamic. Aceeași versiune Doblo Panorama beneficiază de aer condiţionat, oglinzi electrice, telecomandă închidere centralizată şi o priză de 12 volţi în portbagaj. Aerul condiţionat automat - de care beneficiază şi exemplarul testat - este o dotare opţională şi costă 1.000 de euro în plus.

Design

În comparaţie cu design-ul fad al generaţiei precedente şi al celorlalte modele din segment, avem de a face cu un model utilitar aproape atrăgător. Deşi se vede de la distanţă influenţa italienilor, aspectul grilei faţă şi al blocurilor optice te fac să te gândeşti în primă fază la un model asiatic, nu la ceva latin. Chiar dacă nu exprimă la fel de bine ca alte modele din gamă identitatea sa în cadrul Fiat, putem spune că Doblo Panorama prezintă un design tineresc şi proaspăt, care riscă să nu fie apreciat chiar de toţi privitorii.
Date tehnice - Fiat Doblo Panorama (2009-2014) 1.6 Mjet 105CP Dynamic
Combustibil
Diesel
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
1598
Lungime mm
4390
Putere maxima CP (rpm)
105 (4000)
Latime mm
1789
Cuplu maxim Nm (rpm)
290 (1500)
Inaltime mm
1845
Viteza maxima km/h
164
Greutate kg
1410
Acceleratie 0-100 km/h s
13.4
Ampatament mm
2755
Tractiune
fata
Volum rezervor litri
60
Cutie viteze
M
Volum portbagaj litri
790
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Fiat Doblo Panorama (2009-2014)

Ultimele teste


  • Simfonie pentru suflet

  • Alianță neașteptată

  • Îndrăzneț

  • Suflet iberic

Comentarii (10)

  • razvanis
    motor mai performant?
    decat cine ? roomster 1.6tdi cr 105cp , vw caddy 1.6 tdi 105 cp tot cr ? deci unde e motorul mai performant la fiat?
    4 14
  • anti-prostie
    cam urata masina , nu imi place
    3 21
  • @razvanis
    E vorba de cuplul motor maxim dezvoltat. Doblo oferă 290 Nm de la 1.500 rpm, pe când motoarele 1.6 TDI şi 1.9 TDI care echipează Roomster, respectiv Caddy Life oferă doar 250 Nm.
    Roomster oferă cuplul maxim încă de la 1.500 rpm, pe când Caddy Life îl furnizează de la 1.900 rpm.

    La un model utilitar, contează extrem de mult valoarea cuplului motor şi plaja de turaţii pe care este oferit acesta.
    18 0
  • La Doblo asamblarea plasticelor a fost intotdeauna de proasta calitate la interior ; tocmai de aia ma mira un punctaj asa mare
    10 7
  • ............
    ............
    e faina masina.......as vrea una
    10 3
  • cezar75
    DOBLO
    AM UN DOBLO DIN 2007 SI POT SA SPUN CA E O MASINA BUNA .
    1 0
  • ALEX
    buna seara la toata lumea
    0 3
  • alex
    am un fiat doblo din 2007 motorizarea de 1.9 105cp
    abia l-am cumparat si as vrea sa stiu daca sa ma astept la eventuale probleme
    1 0
  • Avyped
    mi-ar placea un Fiat Doblo Panorama alb cu geamurile din spate negre :)
    2 0
  • consum exagerat de mare in oras pentru doblo panorama 1.6 mjet 90 cp - 9.7 L/100 km
    0 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru