de Bogdan Mirică, Mircea Meșter. Foto: Dan Nichitiu
Marti, 20.10.2009
-
-
Trimite pe:
Italienii nu au inventat motorul diesel, insa au dus mai departe - prin sistemul si linia Multijet - ceea ce Rudolf Diesel reusea sa creeze la inceputul secolului 20. Iar dupa ce Fiat a demonstrat prin motorul Multijet de 1.9 litri ca o cilindree usor mai redusa decat a concurentei nu inseamna neaparat un dezavantaj la nivelul performantelor, inginerii italieni au scos din tolba cu surprize o noua unitate interesanta, cea de 2.0 litri Multijet. Pe care au urcat-o la 165 de cai si 360 Nm, valori numai bune pentru a tulbura apele in segmentul compactelor diesel puternice. Am avut pe mana noul motor italian si va spunem ce a iesit.
Motor / Transmisie
Dupa ce a tras trei ani de versiunea de 150 de cai putere a motorului Multijet de 1.9 litri, Fiat a decis ca vechea unitate are nevoie de o lasare la vatra. Iar dupa ce varianta de 120 CP a motorului italian a fost inlocuita cu una de aceeasi putere, dar de cilindree redusa (1.6 litri), Bravo creste in rang pana la 165 de cai putere dezvoltati dintr-o unitate de 2.0 litri care devine astfel cea mai potenta varianta existenta in gama compactei italiene. Motorul de 2.0 litri se dovedeste mai degraba un frate al unitatii pe care o inlocuieste decat un urmas pe linie tata-fiu. Cea mai clara diferenta este sesizabila la nivelul cuplului maxim, disponibil mai jos pe plaja de turatii (1750 fata de 2000 rpm) si urcat pana la 360 Nm de la 305 Nm in versiunea 1.9 Mjet. Treptele 1 si 2 au fost usor revizuite de inginerii italieni, astfel ca rapoartele lungi anterioare au primit ceva mai mult zvac si lanseaza mai repede masina atunci cand aveti nevoie de spirit razboinic in trafic. Artificiile vin insa incepand cu treapta a treia si continua cu a patra si partial a cincea, turometrul devenind un partener de joaca placut in conditiile in care inveti as te joci si tii masina in cuplu. Desi inginerii Fiat se jura ca momentul maxim este atins in jurul gradatiei de 1750 rpm a turometrului, thrill-ul se simte ceva mai sus, pe la 1900, iar urletul si sportivitatea motorului iti tin de urat la plictiseala de la 2400 pana in jur de 3500-4000 rpm. Motorul este vioi si isi face pe deplinn datoria pe sosea, la nevoie, iar distantele lungi abordate via autostrada se topesc fara probleme, mai ales ca diferenta dintre 100 si 170-180 km/h este realizata fara sa simti. Exista insa si un pret mai putin placut pentru toate acestea: zgomotul la rulare. Habitaclul nu este izolat fonic la standardele pe care le cere o unitate de acest tip si de aceasta cilindree, iar sunetel intruzive pot dauna rularii relaxate si linistite din arsenalul potential al modelului italian.
Consum
Mitul dieselurilor de provenienta Volkswagen este pe cale sa fie rasturnat de un "jucator" la care nimeni nu se astepta. Fiat chiar a dat lovitura atunci cand a lansat noua generatie de motoare Multijet, publicul fiind foarte multumit de consumul relativ redus si de puterea oferita. Chiar si asa, italienii au cautat sa isi actualizeze oferta si au lansat in Romania un urmas al propulsorului 1.9 Multijet, care se dovedeste a fi si mai zgarcit in ceea ce priveste consumul de carburant, trasatura combinata cu generozitate atunci cand vine vorba de putere maxima. Daca vorbim despre compactul testat de noi si ratia sa de combustibil, lucrurile devin deja imbucuratoare. Bravo pretinde intre 8 si 8.5 litri/100 km in mediul urban atunci cand semafoarele sunt prietenoase iar traficul de weekend nu iti prea ofera batai de cap. Valoarea ar putea fi insa si mai apropiata de cea oficiala, de 6.9 litri/100 de km, daca pedala de acceleratie ar fi "mangaiata" corespunzator. In mediul extra-urban, pe un sector de drum presarat cu multe limitari de viteza si fara depasiri constante, consumul scade pana la 4.9 litri/100 km, o valoare care bucura ochii soferului dar si buzunarul acestuia. Normal, daca utilizati la maximum plaja de cuplu si puterea motorului diesel de 2.0 litri, aceste valori urca, insa in limite mai mult decat acceptabile. Altfel spus, e bine de stiut ca pe piata exista un motor care reuseste multe pe sosea si care nu "mananca" mai mult de 6 - 6.5 litri la drum intins.
Interior
Italienii au incercat o evolutie in materie de calitate atunci cand au lansat Bravo. In mare parte acest lucru le-a reusit, materialele folosite in interiorul modelului compact fiind surprinzator de prietenoase. Pe langa faptul ca avem de-a face cu un plastic texturat, placut la atingere si deosebit de moale, animat pe alocuri de insertii din aluminiu, plansa de bord surprinde prin designul vioi, iesit din comun, care place totodata si soferului si pasagerilor. Ecuatia ar fi fost perfecta daca peninsularii acordau o mai mare atentie finisajelor, care lasa de dorit atunci cand vine vorba de detalii, observandu-se mici neregularitati la nivelul imbinarilor. Trebuie sa mentionam ca Fiat a instalat pe noul Bravo de 2.0 litri un set de scaune sport, care impresioneaza placut atunci cand vine vorba de sustinere laterala. Ele ii pot dezamagi insa pe cei care cauta confort, senzatia de oboseala la drum lung, creata de duritatea materialului, fiind deosebit de pregnanta. Spatiul interior este multumitor pentru toti pasagerii, chiar si pentru cei de pe locurile din spate, in timp ce portbagajul se poate dovedi destul de incapator. Capacitatea sa de 400 de litri este cu mult peste ceea ce ofera Volkswagen Golf si cu 5 litri mai mica decat cea a rivalului Renault Megane.
Preţ de achiziţie
Fiat Bravo s-a dovedit pana in prezent o reteta de succes pe segmentul compact din Romania, publicul autohton adoptand rapid modelul italian. De "vina" este si pretul de la care porneste Bravo in tara noastra, mai exact 12.589 de euro, pentru versiunea 1.4 T-Jet de 120 cai putere, disponibil cu nivelul de echipare Dynamic. Pretul este unul promotional, Fiat oferind un discount de 3300 de euro de la pretul initial de 15.889 de euro. In acelasi segment, noul Renault Megane pleaca de la 12.900 de euro, un pret usor mai mare decat cel al lui Bravo, valabil pentru versiunea pe benzina de 110 cai putere si nivelul de echipare Expression. Reprezentantul Volkswagen in segment, mai exact noul Golf, va scoate insa din buzunarul clientilor incepand cu 14.851 de euro, un pret mult prea mare pentru o versiune de numai 80 de cai putere, in echiparea Trendline. La randul sau, Ford Focus este de asemenea mai scump decat Bravo, versiunea de baza, de numai 80 de cai putere, fiind estimata la 13.447 de euro. Referindu-ne strict la versiunea testata de noi, 2.0 Multijet de 165 de cai putere, in echiparea Sport (singura disponibila de altfel in Romania momentan), putem spune ca pretul acesteia este unul rezonabil avand in vedere resursele si echiparea. Asadar, Bravo 2.0 Multijet nu va sari de 20.389 de euro cu TVA pentru echiparea Sport. Cel mai puternic Ford Focus pe motorina, mai exact versiunea 2.0 TDCi de 136 de cai putere, costa 19.921 de euro, un pret nu cu mult mai mic decat cel al modelului italian. Renault Megane nu poate fi luat in calcul in aceasta situatie, cel mai puternic propulsor dCi oferind doar 130 de cai putere. Vesnicul rival, Volkswagen Golf, percepe nici mai mult nici mai putin de 25.935 de euro cu TVA pentru versiunea GTD, de 170 de cai putere si performante similare cu cele ale italianului testat de noi. Chiar si versiunea de 140 de cai putere a modelului german este mai scumpa cu aproape 1000 de euro decat noul Bravo 2.0 Multijet de 165 de cai putere.
Siguranţă
Testat in 2007 la EuroNCAP, Fiat Bravo s-a achitat cu succes de indatoriri atunci cand a venit vorba de protectie. Modelul italian a primit cinci stele pentru protectia adultilor, doar trei stele pentru protectia copiilor si doua stele pentru protectia pietonilor. Nivelul de echipare testat de noi oferea, printre altele, airbaguri frontale pentru sofer si pasager, airbaguri laterale si cortina precum si sisteme deja consacrate cum ar fi ABS si ESP. Sistemul de control al stabilitatii vine in plus si cu functie Hill Holder.
Ţinută de drum
Bravo nu s-a vrut niciodata un model sportiv prin excelenta, chiar daca versiunea de echipare a exemplarului testat lasa sa se inteleaga altceva. In aceste conditii, suspensiile modelului italian nu dau pe-afara la capitolul stabilitate in viraje la viteze ridicate, multumindu-se cu un comportament curat, fara probleme, pe drum intins sau in oras. Bravo nu rupe aderenta daca este fortat, insa inclina sa aiba un caracter subvirator care tradeaza faptul ca sub capota se afla un motor de 1956 de centimetri cubi.
Vizibilitate
Bravo nu creeaza probleme majore la capitolul vizibilitate, pentru ca dispune de oglinzi laterale bine proportionate, care promit sa nu scape nimic din campul vizual posterior atunci cand sunt bine reglate. Oglinda retrovizoare, desi destul de mica, reuseste sa se achite cu brio de indatoriri chiar daca cel de-al treilea rand de montanti ingusteaza suprafata vitrata a lunetei. Luminile de intalnire ofera siguranta la rulare, desi nu exceleaza, si sunt ajutate si de proiectoarele cu functie "cornering".
Tehnologie
Chiar daca nu exceleaza la capitolul tehnologie, versiunea Sport a modelului compact incearca sa ofere pasagerilor maxim de confort si o ambianta placuta in habitaclu. Pentru asigurarea acestor elemente de baza, Fiat a introdus in nivelul de dotare testat sistemul de climatizare pe doua zone cu difuzor de aer pentru bancheta din spate, sistemul audio cu CD si MP3 si posibilitate de conectare a unui stick de memorie, geamurile electrice anterioare si oglinzile reglabile electric. Viata soferului este usurata de comenzile pozitionate pe volan, de proiectoarele cu functie "cornering", de sistemul Follow Me Home si de conexiunea Bluetooth. Se simte lipsa unui pilot automat, care ar fi usurat cu mult rularea pe autostrada la o viteza constanta. Chiar daca echiparea nu este atat de bogata pe cat ne-am fi asteptat, prezenta sistemului Blue & Me salveaza aparentele si creste nota modelului la acest capitol.
Design
Daca exista un lucru la care italienii se pricep, acesta este designul modelelor pe care il realizeaza. Iar Bravo nu se abate de la curentul de opinie corect impus de piata, chiar daca de la lansarea modelului Fiat piata compactelor a asistat la nasterea unor modele cu pretentii in segment. Versiunea diesel de 2.0 litri in varianta de echipare Sport era dotata, in plus fata de ce vedem de obicei pe strada, cu un eleron discret pozitionat pe acoperis, cu un set de jante de 17 inch cu finisaj bicolor si cu praguri laterale vopsite in culoarea caroseriei. La interior, versiunea Sport se individualizeaza prin pielea cu cusaturi albastre, amintita si mai sus, si prin pedalele din aluminiu, elemente care sugereaza discret ca te afli intr-un diesel ceva mai nervos.
Masina are un design placut si se comporta bine si la drum.
P.S. Daca mai manipulati putin pozele alea cred ca mi se spargea monitorul.
La fiabilitate sta destul de bine din punctul meu de vedere, am un Bravo T-Jet de mai bine de 2 ani si l-am condus fara menajamente in orice fel de conditii si pe toate drumurile posibile, inclusiv cu zapada pana la jumatatea rotii (traiasca si infloreasca, cauciucurile de iarna). Nu m-a dezamagit niciodata. Intr-adevar suspensia e poate prea moale la cate chestii te indeamna masina sa faci cu ea si pe un drum mai neprietenos, forestier de exemplu, datorita botului lung mai atinge uneori, insa scutul isi face datoria cu indemanare daca nu te arunci cu ea ca si cu un 4x4 :)
A, apropo, cine e fan Golf sau Focus, sa ramana acolo, daca ar fi prea multe Bravo pe strazi ar deveni la fel de comun si monoton ca ele :P
Bafta!
despre Bravo pot afirma ca este un reviriment in lumea extrem de disputata a compactelor. mi se pare mult peste golf (in minus e suspensia semi-independenta), iar comparativ cu ford/opel pot spune si nu numai eu ca nu au nici o legatura, chiar daca opel are motoare fiat. ma bucur ca golf-ul pierde teren caci nu mai e vw de altadata, iar focus e tern/plat cu motoare mereu cumparate de la altii...
pata de culoare adusa de bravo ar trebui sa fie observata in curind la nivelul vinzarilor...
design,motor,confort,echipare,valoare de revinzare imbunatatita= noul bravo
problema e cand ajungi cu masina in service (si o sa ajungi din pacate destul de repede) . se uita mecanicii la ea ca la un OZN.
eu am testat un bravo 1.4 T-jet si nu m-a impresionat. avea 150 CP, probabil vreo 90 sub capota si restul in portbagaj...ca eu nu i-am simtit. interiorul e facut parca din 2 bucati total separate...bordul, care e placut - si consola centrala, care parca e luata de la alta masina. inca un lucru ce nu mi-a placut a fost suspensia, parca prea rigida si masina "topaia" prea rau.
in schimb recomand Fiat 500, care e o masina suuper! am incercat unul si m-a impresionat mult mai mult decat bravo.
Fiat Bravo Emotion 1.4 120cp 15.337euro fara TVA
VW Golf Confortline 1.4 TSI 122cp 14.420 euro fara TVA
Ambele masini au cateva optionale ca sa fie egale ca si dotari. Asa ca nu vad de unde e povestea cu pretul ala mic? Recunosc insa ca e o masina foarte aratoasa, destul de capabila si mult mai fiabila decat modelele FIat din trecut, insa "personal: nu cred ca e la nivelul lui Golf, Focus, sau 308.
Si aici aveam golful, merita sa comparam nivelul de echipare?
http://cc.volkswagen.at/nwapp/nws_ro;jsessionid=93E07803A33BE37D45517FB5F1523417?SVC=CC&ENV=VWNEU!ro!!!V!!!&cc.MID=1256200188696
Bre Steff , matale cu ce-ai mers in visul ala urat.. ori ai avut numai masini de peste 400 cp si astia 150 e prea putin ..ori ai uitat sa mentionezi ca esti mitoman :))))))))))
Dupa ce ca esti gramada ...nici macar nu vezi bine ...mai citeste odata postul anterior ( nu stiu unde ai vazut tu 16000 fara tva )
nimic extraordinar, nimic incitant