Vineri, 14.03.2025
- Comenteaza
-
Trimite pe:
Germanii de la Volkswagen au supărat multă lume în urmă cu doi ani, atunci când au prezentat a 9-a generație a celebrului Passat. De ce? Pentru că modelul german, atât de popular, inclusiv în țara noastră, a ajuns să fie disponibil numai în variantă break.
Așadar, clienții care erau în căutarea unui sedan bun la toate, cu un preț cât de cât accesibil și care ține cu casa din punct de vedere al consumului, trebuiau să își îndrepte atenția către alte mărci și modele.
Din fericire, nu au fost nevoiți să meargă prea departe. De fapt, nici nu au fost nevoiți să se uite la alte mărci din afara grupului Volkswagen. Asta pentru că, la nici o lună diferență de la debutul noului Passat, cehii de la Skoda prezentau, chiar la ei acasă, noua generație Superb.
A preluat cel mai nou limbaj de design al mărcii, a primit o serie de tehnologii moderne, a rămas la fel de spațioasă și de practică, dar, poate cel mai important, este disponibilă și într-o variantă sedan/hatch. Desigur, ai la dispoziție și o variantă Combi.
Prima oară am condus noua Skoda Superb în vara anului trecut. Problema cu aceste teste internaționale este că nu ai foarte mult timp cu mașina, iar traseele nu sunt foarte lungi. Cu alte cuvinte, nu prea înțelegi exact cum stau lucrurile.
Tocmai de aceea, când s-a ivit ocazia să testăm noul Superb și pe drumurile patriei, nu am stat pe gânduri. Am petrecut 3 zile alături de un Superb Laurin&Klement, adică nivelul de echipare de top.
Dacă am descoperit lucruri noi sau nu, afli din rândurile următoare. Ți-am pregătit, desigur, și un video.
PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII TESTATE DE NOI
Skoda Superb
- Pret de pornire 45.953 €
- Pret model testat 53.000 €
Motor / Transmisie
Pe lângă faptul că poate fi comandată în două variante de caroserie, Skoda Superb este una dintre acele mașini care vrea să fie plăcută de toată lumea. Nu face discriminări.
Gama de motorizări este diversificată, în sensul că include atât propulsoare pe benzină și diesel, dar și unități care sunt pe placul "verzilor". Adică mild-hybrid sau chiar plug-in hybrid. Aceasta din urmă poate fi comandată acum, în premieră, și pe variantă hatch, în trecut fiind rezervată doar pentru varianta Combi.
Mașina testată de noi nu a fost una PHEV. Sub capotă s-a regăsit un motor termic, mai exact un 2.0 litri, pe benzină, care dezvoltă 265 de cai putere și 400 Nm cuplu, disponibil între 1.650 și 4.350 de rotații pe minut.
Desigur, 265 de cai putere sunt mai mult decât suficienți pentru o mașină de familie. Tocmai pentru că nu vorbim despre un model cu valențe sportive, cehii au calibrat această motorizare astfel încât cei 265 de cai putere să fie cumpătați.
Accelerările sunt destul de progresive. La tot acest comportament contribuie și transmisia automată DSG, cu 7 rapoarte. Trecerile prin treptele de viteză sunt rapide și line (deși uneori este nehotărâtă, mai ales în oraș), astfel încât turațiile să fie întotdeauna sub 2.000 rpm, pentru un consum cât mai redus.
Vor fi și momente în care consumul nu va fi una dintre grijile tale, tocmai de aceea ai la dispoziție și un mod de rulare Sport. Acesta iuțește puțin cei 265 de cai putere, crește turațiile motorului și menține mai mult treapta de viteză.
Pentru un plus de siguranță, mai ales atunci când condițiile meteo nu sunt cele mai strălucite, această motorizare vine în compania unei tracțiuni integrale.
Consum
Am tot pomenit de consum, acum a venit momentul să dezbatem puțin acest subiect. Îți zic din start, dacă vrei cifre cât mai mici, atunci ar fi mai bine să îți îndrepți atenția către o motorizare diesel. TDI-ul nu te lasă la greu.
Dar, pentru această motorizare de 265 de cai putere, Skoda declară un consum mediu de 7.8 litri/100 de km.
După câțiva kilometri parcurși în oraș, bordul indica un consum de 11.3 litri/100 de km, dar imediat ce am nimerit în aglomerația specifică Bucureștiului, consumul a crescut la 12.5 litri/100 de km.
În mediul extra-urban, cei 265 de cai putere nu sunt atât de însetați pe cât te-ai aștepta. Traseul nostru a inclus porțiuni de drum național și autostradă, iar la final am avut un consum de 6.9 litri/100 de km. Să nu mai spun că, strict pe DN, consumul a fost de 6 litri/100 de km.
În ceea ce privește rivalii, Skoda Superb a fost dintotdeauna poziționată destul de confuz. Odată cu generația a 3-a, modelul ceh s-a fixat serios în segmentul D, dar dacă ne luăm după spațiul interior am putea să îl includem în segmentul E sau F.
Între timp, ca lucrurile să fie și mai confuze, majoritatea rivalilor săi au dispărut: Opel nu mai produce Insignia, Ford Mondeo a fost pensionat, iar Volkswagen Passat este disponibil doar în variantă break. În plus, Mazda6 a dispărut din configuratorul oficial al mărcii (cel puțin din România), în așteptarea noii Mazda6e, adică electrice.
Unde mai pui că Peugeot 508 poate fi comandat, în România, doar alături de două motorizări plug-in hybrid și într-un singur nivel de echipare.
Performanţe
Deși cumpătați, cei 265 de cai putere oferiți de această motorizare propulsează mașină în 5.6 secunde până la 100 de km/h, iar viteza maximă este de 250 km/h.
Așadar, nu te faci rușine dacă ajungi în Germania, pe porțiunile fără limită de viteză de pe Autobahn.
Interior
Odată cu lansarea noii generații, Skoda Superb a trecut printr-o modificare radicală a habitaclului. Despre cele două display-uri vom vorbi mai încolo.
Dar, până atunci, o să spun doar că cehii au optat pentru un design curat, fără aglomerări de butoane și cu multe spații de depozitare, generoase. De fapt, în tot habitaclul, ai doar 4 butoane fizice, grupate în jurul noilor butoane configurabile Smart Dials.
În ceea ce privește materialele, pielea naturală a dispărut complet din ofertă, iar acum ai la dispoziție mai multe variante de materiale ecologice. În funcție de nivelul de echipare selectat. Noi l-am avut pe cel de top, Laurin&Klement, dar chiar și așa am avut o tapițerie din piele prietenoasă cu mediul înconjurător.
Bordul este traversat de un "riflaj" din plastic, partea superioară este din material moale, ai o inserție din piele ecologică sau Alcantara în partea mediană, iar mai apoi o inserție dintr-un material care imită lemnul. Destul de multe texturi, dacă mă întrebi pe mine, iar calitatea finisajelor ar putea fi îmbunătățită puțin.
Pe nivelul de echipare de top primești scaune Ergo, certificate AGR. Acestea sunt confortabile, au funcție de memorie, încălzire, ventilație și masaj cu 19 perne controlate pneumatic.
Volanul este cu două spițe, iar în dreapta lui, pe coloana de direcție, regăsim selectorul transmisiei automate. Astfel, toate funcțiile (lumini, semnalizare, ștergătoare) le accesezi acum de la maneta din partea stângă a volanului. Îți ia puțin timp să te obișnuiești, ce-i drept.
După cum spuneam, sunt multe zone de depozitare generoase în habitaclu, inclusiv în buzunarele portierelor (pot găzdui chiar și sticle de 1.5 litri), în cotiera centrală și în torpedou. Tunelul median integrează două suporturi pentru pahare. Și cotiera din spate integrează suporturi pentru pahare și un suport pentru telefonul mobil sau tabletă.
În condiții de lumină slabă, habitaclului noului Superb este animat de sistemul de iluminare ambientală cu 10 nuanțe individuale.
Spațiul interior a fost tot timpul un atu pentru Superb. Noua generație evoluează din acest punct de vedere și plusează cu 11 milimetri în dreptul spațiului la cap pentru pasagerii din față și cu 6 milimetri pentru pasagerii din spate.
Aceștia din urmă au spațiu mai mult decât suficient pentru genunchi, dar pentru că plafonul este puțin mai coborât în spate, din motive care țin de aerodinamică, spațiul la cap are puțin de suferit, comparativ cu generația precedentă. Dar, chiar și la o înălțime de 1.92 metri, mai aveam un centimetru sau doi până la plafon.
Volumul portbagajului a crescut cu 20 de litri. Astfel, cu bancheta în poziție normală, volumul de încărcare este de 645 de litri, iar cu ea rabatată obții aproape doi metri cubi pentru bagaje.
Să nu uităm de cele 28 de soluții Simply Clever. Lista include, printre altele, coș de gunoi în portiera din față (partea dreaptă), racletă pentru gheață în capacul bușonului (acum confecționată din materiale reciclabile), umbrelă, realizată și ea din materiale reciclabile și integrată în portiera șoferului, și suporturi pentru tablete pe tetierele scaunelor față.
Preţ de achiziţie
La noi în țară, Skoda Superb hatch pornește de la 34.837 de euro. Dacă vrei nivelul de echipare Laurin&Klement, alături de motorul de 2.0 litri TSI cu 265 CP, trebuie să scoți din buzunare cel puțin 49.807 euro, cu TVA inclus.
Mai adaugi câteva dotări opționale, ca să ai o mașină ca și cea din imagini, iar prețul crește la 53.000 de euro.
Siguranţă
Prima generație Superb a "scârțâit" la testele Euro NCAP, în sensul că belgienii i-au acordat 4 stele. Skoda a înțeles importanța sistemelor de siguranță, astfel că, începând cu a doua generație, Superb nu a mai scăzut sub punctajul de 5 stele Euro NCAP.
A patra generație nu face excepție. Protecția oferită adulților a fost notată cu 93%, protecția oferită copiilor a primit 87%, protecția pentru pietoni și bicicliști a primit 82%, iar sistemele de siguranță au fost notate cu 80%.
Senzorii radar față/spate au fost îmbunătățiți, iar pe lista de sisteme de asistență regăsim și unele noutăți: Turn Assist, Front Assist, Crossroad Assist, Collision Avoidance Assist și Exit Warning, oferite în standard pe piața europeană.
Acestora li se alătură sisteme ca Intelligent Park Assist, Trained Parking, Trailer Assist, Attention & Drowsiness Assist și până la 10 airbag-uri.
Ţinută de drum
Superb rămâne o mașină de familie confortabilă la drum lung și plăcută la condus.
Direcția este îndeajuns de precisă, pentru o mașină de familie, chiar dacă se simte artificială din punct de vedere al asistării. La viteze de autostradă, mașina este stabilă, dar pe viraje nu vei putea ignora ruliul și comportamentul subvirator.
Indiferent de modul de rulare selectat, inclusiv Sport, suspensia este reglată pentru confort. Pe de o parte, filtrează bine denivelările din asfalt, dar, pe de altă parte, mașina are acel comportament de "barcă", cum se spune în popor.
Totodată, atunci când ai de-a face cu denivelări succesive, suspensia este gălăgioasă, mai ales cea de pe puntea spate.
Vizibilitate
Despre vizibilitate, numai de bine. În spate vezi tot ce te interesează, oglinzile integrează un asistent pentru unghiul mort, iar la parcare te ajută armata de senzori și de camere video care au o vedere la 360 de grade.
Nu ar strica o calitate mai bună a imaginii.
Tehnologie
Încă din standard, noul Superb vine echipat cu un instrumentar de bord complet digital, cu o diagonală de 10 inch. Informațiile sunt afișate astfel încât să poată fi citite cu ușurință, iar grafica poate fi modificată cu ajutorul unui buton de pe volan.
Spre exemplu, poți alege dacă între cele două cadrane digitale vrei să vezi informații despre consum sau dacă pe fundal vrei să vezi harta sistemului de navigație.
Opțional poți bifa și un Head-up Display. O premieră pentru nava amiral a cehilor.
Display-ul central al sistemului multimedia are 10 inch în standard, dar, opțional, poți alege și unul de 13 inch. Sistemul se mișcă foarte bine și integrează, de asemenea, funcțiile sistemului de climatizare.
Meniul sistemului multimedia a fost revizuit și împărțit în trei categorii principale: Home, Car și App. Așa poți să navighezi mai ușor prin multitudinea de funcții. Unde mai pui că asistentul virtual, Laura, este bazat pe ChatGPT.
Nu în ultimul rând, sistemul suportă conexiune Apple CarPlay și Android Auto, ambele fără fir. Nu trebuie să îți faci griji pentru bateria telefonului mobil, pentru că ai o zonă de încărcare prin inducție, de 15 W, cu funcție de răcire pentru a nu ți se supraîncălzi dispozitivul.
Spuneam despre acele butoane Smart Dials. Ele integrează un display de 32 de milimetri și sunt configurabile. Cele două butoane rotative de la extremități controlează temperatura din habitaclu, încălzirea și ventilația din scaune, iar cel din mijloc poate îndeplini până la 4 funcții dintr-un total de 6. Tu alegi care sunt acestea.
Spre exemplu, de la butonul din mijloc poți regla volumul sistemului audio, direcția aerului, viteza aerului condiționat și poți, dacă alegi asta, să treci prin modurile de rulare.
Design
Designerii nu au modificat prea mult aspectul mașinii. Este o evoluție a vechii generații.
În partea frontală avem o grilă octogonală, finisată în nuanța Unique Dark Chrome, farurile LED sunt standard, iar cele cu tehnologie Matrix sunt opționale, jantele au diamentrul de 18 sau 19 inch, iar stopurile LED au animații pentru funcțiile Coming și Leaving Home.
Paleta de culori exterioare include 6 nuanțe noi: Alb Purity, Argintiu Pebble, Negru Ebony, Albastru Cobalt, Roșu Carmine și Galben Ice Tea.
Aerodinamica mașinii a fost îmbunătățită cu 15%, ceea ce înseamnă că discutăm despre cel mai aerodinamic Superb de până acum. Varianta hatchback are un coeficient Cx de 0.23, iar varianta Combi are un coeficient Cx de 0.25.
Din punct de vedere al dimensiunilor, lungimea variantei hatch a crescut cu 43 mm, la 4.912 mm, iar înălțimea cu 12 mm.
Ne-a placut
- Confortul la drum lung
- Interior spațios
- Scaunele confortabile
Nu ne-a placut
- Calitatea camerelor video poate fi îmbunătățită
- Suspensie zgomotoasă, în anumite situații
Ştiri despre Skoda
-
Constructorul din Mlada Boleslav marchează jumătate de secol de la debutul modelului 130 RS. Un rival de temut pe circuit și în probele de raliu, acest model a dat startul gamei RS (Rally Sport). (Joi, 06 Martie)
-
Constructorul ceh de automobile anunță o versiune cu tracțiune integrală pentru Octavia facelift. Este disponibilă atât pentru varianta de caroserie hatchback cât și pentru cea Combi. (Miercuri, 26 Februarie)
-
Constructorul ceh de automobile anunță intrarea în producția de serie, la uzina din Mlada Boleslav, a noii Elroq. Vorbim despre cea mai accesibilă electrică a mărcii. (Joi, 23 Ianuarie)
-
Constructorul ceh de automobile a publicat o imagine teaser cu viitorul Enyaq facelift. Cu această ocazie aflăm și data lansării oficiale: 8 ianuarie 2025. (Luni, 06 Ianuarie)
-
Constructorul din Mlada Boleslav a publicat primele schițe oficiale cu viitorul Enyaq facelift. Acesta aduce o serie de îmbunătățiri estetice atât pentru varianta obișnuită cât și pentru cea cu alură de coupe. (Marti, 17 Decembrie 2024)
De banii astia luai acum cativa ani Ford focus RS 2.3 ecoboost 350CP. si ti mai ramaneau si bani de adapat caii...
insa avantajul major al superbului e ca doar arata a sedan, in timp de deschiderea portbagajului e larga si practica, cu tot cu luneta, ca la octavia. si desigur, faptul ca per total a fost mereu si inca este o masina foarte solida si fiabila, bine primita si apreciata de public.
toate astea nu sterg insa imaginea de invechit, ca si concept. daca ai peste 50 ani si esti foarte conservator in preferinte si sobru/discret in atitudine, superb sedan ar putea totusi sa ti se potriveasca manusa.
personal, daca ar fi sa am nevoie de o masina atat de ... interminabila interior/exterior, as alege versiunea combi. cine are combi stie ca marginea aia joasa de incarcare face totii banii.
Ce naiba o face să fie așa "ecologică" și "prietenoasă cu mediul"?
Doar nu e făcută tot din fosile lichide, la fel ca sucul "ecologic" cu care ne umplem rezervoarele?
Hai să fim serioși! Piele mai ecologică ca cea naturală NU există!
Numai ca VW a observat ca au o masa stabila de clienți și au zis sa profite, scăzând standardele și crescând prețul cu fiecare generație.
In prezent nu știu ce avantaje mai oferta.
Cum a zis cineva mai sus, dacă tot e atât de lunga măcar sa fie combi. Sigur ca hayonul e mai util decât un sedan, dar e mai puțin util decât un combi. În general nu îți luați combi dacă nu vroiai sa fie prea lunga. Asta e deja prea lunga.
prelucrarea pielii este un proces mai poluant decat producerea de.... musama