Marti, 26.04.2016
- Comenteaza
- Trimite pe:
Particula SUV ascunde un univers în sine pentru fiecare marcă auto de pe piață. Derivat din sintagma Sport Utility Vehicle, acronimul SUV duce cu el încă din nume un paradox care acum 20 de ani era considerat imposibil. Cum poți să amesteci în aceeași mașină caracter sportiv și caracter utilitar în același timp?
Dezvoltarea primelor SUV-uri ne-au arătat că rețeta poate să existe. Apoi, odată cu boom-ul de vânzări al segmentelor mari, rețeta a fost adaptată în toate clasele și pe toate dimensiunile, astfel că un SUV de segment B nu mai e de ceva vreme o apariție quasimodică, ci o versiune de caroserie care atrage din ce în ce mai mulți clienți.
Evident, cea mai importantă bătălie la nivelul SUV-urilor adevărate se dă în continuare în zona superioară a segmentului premium, acolo unde brandurile auto se bat nu doar în vânzări, ci și în statement-uri. Declarații de război. Încordări ale mușchilor. Expoziții de potențial. Aici, în aerul rarefiat al prețurilor mari, nu mai contează neapărat câte spații de depozitare ai pe consola centrală și fix câți litri încap în portbagaj, pentru că mașina este o extensie a personalității posesorului.
Asta pe de o parte. Pentru că pe de altă parte, SUV-urile astea au salvat manageri și branduri. Cayenne este echivalentul salvatorului Porsche, X5 este modelul care a dat un binemeritat restart în gama BMW, ML (acum GLE) a ținut în viață Mercedes în anii în care marca germană își căuta în întuneric identitatea, Q7 a fost mașina care a pus din nou pe hartă Audi, RX este modelul pe care Lexus afișează tot ce are mai bun la capitolul tehnologie, iar XC90 este pe de o parte o demonstrație de tehnologie, pe de alta o injecție de optimism în gama Volvo.
Ei bine, în tot acest peisaj apare Levante. Modelul care va avea rolul de a dubla vânzările mărcii Maserati în următorii ani. Un SUV pe cât de așteptat de italieni, pe atât de spectaculos ca apariție și nu numai. Automarket l-a testat la al acasă, în Italia, și venim cu primele impresii legate de o mașină care se recomandă, simplu și cuprinzător, "Maserati-ul SUV-urilor".
Maserati Levante
3.0 Benzina Biturbo 430CP 4x4 Aut8 S
- Pret de pornire n/a €
- Pret model testat n/a €
- Taxa auto n/a €
Motor / Transmisie
Dacă mărcile premium tradiționale au experimentat încă de acum peste un deceniu cu segmentul SUV, construind cărămidă cu cărămidă modele care acum au ajuns în unele cazuri la a treia generație, Maserati vrea să recupereze cât mai rapid timpul deja pierdut. Iar italienii pun la bătaie încă din start pe Levante un motor diesel (să-l numim popular "magnet", adică versiunea care va aduna grosul vânzărilor) și un motor V6 pe benzină împrumutat de la frații italieni Ferrari (să-i spunem "motor de CV", pentru că va fi versiunea de portofoliu) care demonstrează ce poate face Maserati atunci când își pune în cap să destablizeze un bloc de modele care deja au locurile lor bine stabilite în segmentele de vârf ale zonei premium.
Vom lăsa versiunea diesel pentru o analiză serioasă pe teren românesc și ne vom ocupa astăzi de versiunea pe benzină de 430 de cai putere care este, cel puțin în momentul lansării, cel mai puternic motor disponibil în gama Levante.
În clasicul stil italian în general și în dulcele stil Maserati în particular, motorul V6 pe benzină te fascinează încă de la prima apăsare a pedalei de accelerație. Chiar dacă ești un guru al cifrelor și ești hotărât să analizezi umăr la umăr oferta italienilor cu cea a concurenților din segment, un simplu vârf de pantof aruncat în pedala din dreapta îți face neuronii să zburde, părul de pe mâini să se ridice și inima să treacă la un regim ceva mai alert de funcționare.
Motivul este sunetul gutural care se lovește cu ecou de pereții țevilor din sistemul de evacuare și care iese afară umplând peisajul de note care te fac să tresari involuntar chiar și dacă ești făcut din oțel inoxidabil. Și totul este natural, totul vine de la uzina V6 pe care o ai sub capotă și de la sistemul de evacuare care a lăsat deoparte orice manierism și s-a cățărat direct pe simțurile tale.
Apoi, imediat după acest moment, ești împins în scaun pe măsură ce te apropii de cei 430 de cai pe scara liniată a turometrului. Nu e nimic violent, ci mai degrabă gradat, cumva diluat, liniar, cumva în opoziție cu explozia de sunete pe care o experimentezi în paralel. Senzația se amplifică însă dacă ai inspirația de a apăsa butonul Sport de pe consola centrală, care sensibilizează atât pedalele, cât și rapoartele transmisiei ZF cu 8 trepte și răspunsul motorului, care îți arată că poate să țipe și mai tare, și mai gros, pe portative diferite.
Fără nicio exagerare, să conduci un Maserati V6 benzină este un carnaval de simțuri. Dacă pe versiunea diesel este nevoie pe alocuri de ajutor sonor în boxe pentru ca mașina să zguduie timpanele, benzina este 100% naturală, ca o femeie frumoasă care nu are nevoie de extensii artificlale pentru a te impresiona. Iar dacă italienii se pricep la ceva, acel ceva este modul în care reușesc să-ți găsească coarda sensibilă atunci când credeai că le-ai văzut pe toate.
Le-oi fi văzut, da' nu le-ai simțit.
Consum
Nu știm multe lucruri în viața asta, dar știm sigur o chestie: dacă-ți iei un SUV cu motor V6 pe benzină, ultima ta problemă pe o listă nu tocmai mare de neajunsuri este consumul mașinii pe care tocmai o cumperi. Mă rog, dacă nu e așa, ai face mai bine să te orientezi fie spre alt segment, fie spre un diesel muncitoresc și ceva mai prietenos cu portofelul.
Una peste alta, nu m-am mirat deloc atunci când, după 100 de kilometri de muncă pe șoselele din jurul orașului Bologna, am tras o privire spre fișa tehnică a lui Levante și am observat că italienii anunță un consum mediu mixt de 10.9 litri/100 km, cu un extraurban de 8.5 litri. Practic, ce vrea să spună autorul în imaginea alăturată este că mașina asta îți permite să atingi 700 de kilometri autonomie doar dacă mergi la consum, pentru că rezervorul de 80 de litri al lui Levante are șanse reale să se golească în timp scurt dacă apeși pedalele ca un apucat. Adică așa cum am făcut-o eu la testul italian, fascinat de reacția mașinii de fiecare dată când impulsionam pedalele să cânte.
Iar ritmul ăsta îndeajuns de alert încât să-ți ofere senzații tari pe șosea duce consumul mediu real în extraurban la 13-14 litri/100 km.
Așa cum puteți concluziona și singuri, e destul de clar că nu vorbim despre vreun campion al consumului și nici despre o mașină cu care specialiștii în teste de consum se vor putea arunca la recorduri de autonomie pe șoselele europene.
La o comparație directă cu principalele SUV-uri concurente care au motoare pe benzină de 420-450 CP, ajungem la concluzia că italienii nici măcar nu și-au propus să impresioneze la capitolul consum. Levante este cel mai însetat model dintre toate SUV-urile cu ADN sportiv ale segmentului, fie ele chiar și V8-uri de cilindree mai mare. Și aici notăm un BMW X6 50i (V8 de 4.4 litri, 450 CP, 9.7 litri/100 km), noul Mercedes GLE 500 Coupe (V8 de 4.7 litri, 455 CP, 10.5 litri/100 km) sau Porsche Cayenne S și GTS (V6 3.6 litri de 420, respectiv 440 CP, consumuri oficiale de 9.5, respectiv 9.8 litri/100 km).
Performanţe
Toate SUV-urile care oferă un nivel de putere asemănător cu Levante S se bazează pe accelerații 0-100 km/h care gravitează în jurul bornei de 5.0 secunde. Cel mai rapid dintre concurenții direcți ai lui Levante este BMW X6 50i, care oferă 4.7 secunde pentru 0-100 km/h.
În tot acest timp, modelul italian trage alături de Porsche Cayenne GTS în partea cealaltă a reperului de 5 secunde, ambele modele anunțând un timp oficial de 5.2 secunde pentru 0-100 km/h. Cayenne S este cel mai lent din această zonă de putere, cu 5.5 secunde pentru 0-100 km/h.
Asta dacă poți să spui că 5.5 secunde pentru 0-100 km/h este un timp slab pentru un SUV de peste două tone care are sub capotă mai mulți cai decât conduc majoritatea șoferilor pe trei mașini adunate.
Interior
Levante este o mașină care așteaptă să fie descoperită în multiplele sale personalități atunci când vine vorba despre interior. Asta pentru că senzația pe care ți-o oferă SUV-ul italian în habitaclu depinde extrem de mult de cum ți-ai personalizat interiorul atunci când ai comandat mașina.
Dacă alegi, de exemplu, o ambaință interioară în care predomină culorile închise, mulți vor spune că interiorul este foarte simplu și nu foarte "italian". Iar prin asta vei înțelege că nu le prea oferă emoție.
Dacă mergi însă pe mâna interiorului desenat special de Ermenegildo Zegna, una dintre cele mai cunoscute case de design vestimentar ale momentului în Italia, te vei trezi cu pasageri care pipăie scaunele și amestecul de piele maro și țesătură din mătase fină și care ți se vor destănui mirați că n-au mai văzut un astfel de amestec inspirat pe un SUV premium.
Una peste alta, Maserati Levante nu te va dezamăgi la capitolul calitate percepută, pentru că materialele utilizate de italieni la interior sunt dintre cele care le fac cinste mărcilor premium, însă probabil că așezarea unor elemente în spațiu putea să fie ceva mai fericită pentru ca pasagerii să experimenteze ceva mai multă emoție atunci când pășesc în mașină. Mai ales având în vedere faptul că observăm un contrast serios între exteriorul agresiv și dinamic și interiorul "cuminte".
Centrul de comandă al comenzilor de la interior este un display capacitiv de 8.4 inch care poate fi manevrat atât clasic, prin atingere, cât și printr-un buton rotativ aflat pe consola centrală. Personal mi-a plăcut modul în care butonul rotativ integrează și comenzile de volum ale sistemului audio printr-o etajare în care partea superioară schimbă volumul, iar partea inferioară mută cursorul pe display-ul central. Pe de altă parte, modul în care se "exprimă" pe ecran butonul rotativ pare spartan și mă face să cred că Maserati a pus astfel de comenzi în interiorul lui Levante doar pentru a avea un răspuns atunci când clienții care vin dinspre mărcile germane vor întreba despre prezența unui buton de acest tip. Parcă-i și aud pe oamenii de vânzări: "Da, dom'le, avem și noi. Da' mai bine haideți să vă arătăm cum merge mașina".
Dacă te vei hotărî să devii client al mărcii Maserati, află că poți să alegi între două "ambianțe" specifice, Sport și Luxury, însă combinațiile permise de configuratorul Maserarti se ridică la 28, pentru că fiecare client va putea să aleagă un joc cromatic pe gustul său.
Mi-au plăcut scaunele din pachetul Sport al lui Levante, însă nu neapărat pentru modul în care m-au "îmbrățișat" pe viraje, ci în special pentru faptul că îți oferă un compromis între confort la drum lung și un sport lateral acceptabil atunci când duci mașina pe drumuri de munte. Tot la capitolul experiențe pozitive trebuie să așez și volanul de pe versiunea de interior Luxury, acesta oferind o bandă de furnir așezată pe exterior de-a lungul coroanei volanului. Nu doar că arată foarte bine, dar parcă îngroașă puțin volanul, iar din mixul ăsta de senzații iese un feeling premium accentuat.
Un alt element care induce un spirit premium în cabina lui Levante este izolația fonică de excepție. Chiar dacă motorul pe benzină se aude fix așa cum trebuie să se audă un V6 benzină produs de Ferrari la Maranello, zgomotele de rulare sunt estompate la maximum, iar asta are la bază două explicații. Prima ar fi faptul că Maserati oferă geamuri dublu laminate care opresc sunetele nedorite, a doua este coeficientul aerodinamic Cx de 0.31, despre care cei de la Maserati susțin că este cel mai bun din segmentul SUV-urilor premium.
Preţ de achiziţie
Maserati nu a anunțat încă prețurile pentru Levante în România. Dacă privim însă spre celelalte segmente în care activează marca italiană, observăm faptul că aceasta nu-și bazează strategia pe prețuri mici, ci pe un nivel de exclusivitate care se plătește cu bani serioși. Până la urmă, Maserati profită de imaginea de marcă accesibilă doar clienților cu conturi sănătoase, iar faptul că Levante va deveni unul dintre modelele cel mai bine vândute din istoria mărcii nu va schimba deloc acest aspect.
În zona "benzinelor" de peste 420 de cai putere, cel mai accesibil model direct concurent cu Levante este BMW X6 (în jur de 83.000 de euro pentru versiunea 50i), iar cel mai scump este Porsche Cayenne, care costă 89.000 în versiunea Cayenne S, dar sare brusc la 108.000 de euro pe Cayenne GTS.
Siguranţă
Maserati Levante nu a trecut prin pereții și barierele deformabile ale testelor EuroNCAP, iar asta înseamnă că nu avem un rating oficial al SUV-ului italian la testele oficiale de siguranță pe care industria le ia ca reper în Europa.
Având însă în vedere lista bogată de elemente standard care intră în dotarea lui Levante la capitolul siguranță și istoricul recent al mărcii la teste (sedanul de segment E Ghibli a primit 5 stele în 2013, cu punctaje foarte mari la capitolul siguranța pasagerilor adulți), e foarte probabil ca și Levante să se ridice la nivelul maxim de notare în cadrul testelor.
Levante vine cu șase airbag-uri în dotarea standard, dar și cu o armată de sisteme de siguranță activă care-și fac debutul pe un model al mărcii italiene. Cele mai interesante sunt controlul vectorial al cuplului (disponibil în modul Sport) și pachetele care sunt atente în locul șoferului la ce se întâmplă pe șosea (monitorizarea unghiului mort, cruise controlul adaptiv cu Stop&Go, avertizarea la părăsirea accidentală a benzii de rulare și avertizare la o potențială coliziune cu mașina din față).
Ţinută de drum
Dacă există un capitol care să-l scoată în față pe Levante în comparație cu concurența directă, acesta este ținuta excelentă de drum oferită de pachetul de suspensii, de construcția efectivă a mașinii și de direcția hidraulică net superioară ca feeling sistemelor de direcție electrică de care se bucură concurenții din segment.
O să încep brusc destăinuindu-mă: la finalul unei zile complete de teste, sentimentul pe care l-am avut a fost că Levante reprezintă, în sfârșit, un adversar de talia lui Porsche Cayenne când vine vorba de modul în care mașina pune puterea pe asfalt. Iar asta este o realizare majoră în condițiile în care modelul german se trezește brusc, după vreo 14 ani de carieră, cu un competitor real și fără compromisuri în zona asta.
Levante beneficiază de câteva artificii tehnice care-l transformă dintr-un SUV sport într-unul cu potențial major la nivel dinamic. În primul rând, distribuția maselor este echilibrată, 50-50 pe axele față și spate. Apoi, Levante oferă cel mai coborât centru de greutate din segment, chestie care are un aport serios la modul în care mașina stă lipită în viraje.
Levante pleacă de pe loc cu sistemul de tracțiune integrală denumit Q4 concentrat 100% pe roțile din spate, însă în funcție de nevoie mută până la 50% din putere pe axa față. Dacă te așezi pe modul Sport, acolo unde se întîmplă lucrurile spectaculoase în ceea ce-l privește pe Levante, motorul și transmisia devin nervoase și super sensibile la orice comandă. Încă o apăsare pe butonul Sport și suspensiile intră și ele în joc, amortizoarele pregătindu-se pentru a-i oferi lui Levante un comportament cât mai neutru posibil pe viraje.
Garda la sol a mașinii coboară cu 20 de milimetri, așezându-se într-unul dintre cele șase nivele pe care le oferă modelul italian, iar suspensiile adună tot ceea ce e mai bun în noua platformă Maserati pentru a-i oferi celui de la volan un sentiment de control ridicat pe asfalt. În plus, suspensia spate multi-link cu cinci brațe din aluminiu și barele anti-ruliu spate și față sunt și ele chei pentru comportamentul excelent pe șosea.
Levante tinde să elimine subvirarea, care apare doar în condiții extreme și doar datorită inerției mari aduse de cele 2100 de kilograme de la purtător.
O notă mare și pentru direcție, care în zona centrală +/- 5 grade a plajei de rotații a volanului pare ușor amorțită, dar care ulterior intră în modul bisturiu și-ți oferă un sentiment ridicat de control al unghiului pe care roțile în au pe asfalt în fiecare moment, indiferent de viteză și de g-urile care apasă asupra ta și a mașinii.
Curios, cei de la Maserati au ținut să ne explice foarte pe larg faptul că Levante are capacități serioase și în off-road. Privind această mașină, ți se pare că vezi un soi de hatch înălțat, deci probabil că off-road-ul va fi privit de clienții săi ca un soi de bonus pe care nu-l vor accesa niciodată, mai ales cu jantele de 20 de inch pe care le oferă Maserati pe Levante.
Totuși, trebuie spus că modelul italian este singurul din segment care oferă un diferențial spate cu alunecare limitată (disponibil standard). Dacă punem asta lângă faptul că suspensia aduce și ea un mod off-road în care se ridică cu 40 de milimetri față de nivelul normal, Levante se poate transforma într-o mașină care te scoate din situații mult mai dificile decât potențialul care apare la prima vedere. Am testat la propriu modul off-road al lui Levante ca să nu fiți curioși s-o faceți voi (lăsați jantele să-și trăiască viața, totuși) și am descoperit o mașină relativ capabilă, dar cu suspensii cam dure pentru macadam și alte suprafețe neprietenoase.
Vizibilitate
Pentru că au încercat să-i ofere lui Levante o alură de Hot Hatch înălțat care se află în total contrast cu ideea de break pe picioroange de la care au plecat primele SUV-uri full-size, designerii modelului italian au fost nevoiți să renunțe la câteva elemente de confort vizual pe care le ai de obicei pe o astfel de mașină. Observi imediat faptul cpă luneta este plonjată și că taie din unghiul vizual, în timp ce stâlpii parbrizului sunt și ei uneori deranjanți.
Nu vei avea însă nicio problemă la manevrele de parcare, pentru că inginerii Maserati au reparat ce-au "stricat" designerii și au montat un sistem de camere care îți oferă o vedere "din elicopter" a mașinii dacă ai nevoie de orientare în spațiu. Senzorii de parcare față și spate sunt și ei nelipsiți din program, iar camera de marșarier este dublată de una frontală care poate fi și ea utilă dacă-ți place să trăiești periculos și să parchezi aproape de pereți.
Tehnologie
Centrul de comandă al sistemelor oferite de Maserati Levante este display-ul de 8.4 inch pe care-l poți accesa fie direct cu cele 10 stylus-uri de la purtător - vorba regretatului Steve Jobs - fie prin controller-ul rotativ de pe consola centrală. Din experiența celor două zile de test îți voi spune că vei folosi foarte rar butonul rotativ, pentru că funcționează după logici adaptate la un touchscreen clasic, deci nu construite nativ pentru o astfel de soluție. De exemplu, când te afli pe harta navigației, un pinch/zoom cu degetele pe ecran va face fix ceea ce te vei aștepta să facă, în timp ce mișcarea butonului rotativ va duce cursorul pe butoanele +/-, iar de acolo trebuie să apeși butonul pentru ca harta să să mărească sau să micșoreze.
Trecând peste asta, ecosistemul grafic al pachetului oferit de Maserati este destul de simplu de învățat și de utilizat, pentru că cele mai importante funcții sunt accesabile imediat în baza ecranului. Nu e cea mai bună grafică din industria auto, dar Maserati a făcut progrese evidente pe Levante față de restul gamei proprii, care probabil că va trece și ea în curând la soluția grafică prezentată pe SUV-ul mărcii.
Ca element de culoare (și, de ce nu, de atenție la urechile clienților melomani) trebuie notat faptul că Maserati oferă pe Levante trei sisteme audio, iar cel de 900W semnat de Harman/Kardon (14 incinte acustice, vârf de lance la alții) este considerat de nivel mediu.
Aici, vârful este un sistem audio conceput de Bowers&Wilkins, compania britanică hi-fi care și-a făcut debutul în zona SUV-urilor premium pe Volvo XC90. Pe Levante, pachetul oferă 1280W și 17 incinte acustice pentru un sistem audio Surround care va face în mod clar diferența între un Levante echipat și majoritatea celorlalte mașini premium ale prietenilor.
Am notat la minusuri faptul că pe Levante nu îți este oferit nici măcar ca opțiune un sistem Head-Up Display și că pe volan ai un buton de Hill Descent Control (HDC) care este util exclusiv în off-road, ceea ce înseamnă că Maserati a cheltuit un loc bun de pe volan cu un buton pe care clienții lui Levante nu-l vor folosi niciodată.
Design
Levante e spectaculos. Văzut din față și din lateral, aduce puțin cu liniile atletice lui Infiniti FX, model care a dispărut din peisajul românesc odată cu retragerea mărcii premium japoneze de pe piață.
Levante este însă ceva mai lucrat, mai musculos, mai finisat, iar alura sa este una ultrasportivă și anunță corect senzațiile pe care le vei avea ceva mai târziu, când te vei trezi că ataci viraje cu viteze și cu un aplomb pe care nu le credeai posibile pe un SUV de dimensiuni mari.
Cel mai important lucru legat de liniile lui Maserati Levante este faptul că italienii ne demonstrează încă o dată că un SUV cu alură de coupe poate să arate și altfel decât cocoșat, așa cum sunt X6 și noul GLE Coupe. Iar pus pe lângă Cayenne, Levante e pur și simplu o operă de artă.
Element de culoare: de văzut unde vor alege importatorii europeni să monteze plăcuțele de înmatriculare pe față, pentru că în testul din Italia am beneficiat de mașini "curate" din punctul ăsta de vedere.
Ne-a placut
- Design agresiv
- Ținută de drum de top în segment
- Direcție exactă
- Sunetul fantastic al motorului V6
- Pachetul interior semnat Zegna
Nu ne-a placut
- Cel mai ridicat consum din clasă
- Lipsa unor elemente tehnologice
- Performanțe medii în raport cu concurenții
- Buton rotativ inutil pe consola centrală
- Interior șters pe anumite configurații cromatice
Date tehnice - Maserati Levante 3.0 Benzina Biturbo 430CP 4x4 Aut8 S | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Maserati
-
Italienii de la Maserati au livrat două exemplare speciale. Este vorba despre ultimul exemplar Quattroporte, denumit Quattroporte Grand Finale, dar și un MC20 unicat. (Luni, 05 August)
-
Maserati prezintă exemplarul unicat GranCabrio Folgore Tignanello. Inspirată de vinul cu același nume, mașina va fi scoasă la licitație în Statele Unite ale Americii. (Luni, 01 Iulie)
-
Constructorul italian de automobile anunță edițiile limitate MC20 Icona și MC20 Leggenda. Acestea marchează cea de-a 20-a aniversare a celebrului model MC12. (Marti, 18 Iunie)
-
Potrivit informațiilor din Italia, producția lui Maserati Levante va fi oprită definitiv, la uzina din Mirafiori, în data de 31 martie. Succesorul SUV-ului va fi pur electric, dar nu va debuta mai devreme de 2027. (Marti, 13 Februarie)
-
Constructorul italian de automobile anunță două ediții limitate pentru Ghibli și Levante, un omagiu adus motorului V8. Cele două vor debuta în cadrul Festivalului Vitezei de la Goodwood. (Miercuri, 12 Iulie 2023)
Nu cred ca au sa "rupa " la vanzari....si sigur nu in Italia...
20-21 aprilie, în jurul orașului Parma. O zonă excelentă pentru o vacanță. :)
Drive test inseamna ceva si Test drive cu totul altceva.
Sa scoti 430 hp din 3L pe asipratie......super tare.
Aici se spune ca sunt twin-turbo.Sa ai cuplu maxim la 4500rpm...cu twin-turbo....no comment.