Drivetest Audi Q5

4.2
Audi Q5 zoom
de Alexandru Monenciu, Foto: Audi
Vineri, 07.03.2025
Echilibru

Spre finalul anilor 2000, segmentul SUV-urilor compacte a devenit cel mai popular segment auto în mai multe regiuni. Dintr-o dată, clienții nu mai voiau modele sedan și break, ci își îndreptau atenția către aceste SUV-uri.

Fie din considerente de spațiu, fie din motive de siguranță.

Germanii de la Audi au înțeles direcția spre care se îndreaptă industria, tocmai de aceea, în 2008, constructorul din Ingolstadt prezenta prima generație Q5. Prima data la Salonul Auto de la Beijing și mai apoi la cel de la Los Angeles.

Prima iterație Audi Q5 a avut un succes răsunător, având în vedere că a fost comercializată în peste 1.6 milioane de exemplare, la nivel global. A urmat apoi a doua generație, care a depășit și ea pragul de 1 milion de exemplare vândute.

Aceasta din urmă a introdus și varianta de carsoserie Sportback pentru acest model.

În toamna anului trecut, Audi Q5 a primit o generație nouă. Din toate punctele de vedere. Asta pentru că, odată cu noua iterație, Q5 a trecut la o platformă modernă, care oferă mai multă tehnologie, dar și o gamă de motorizări 100% electrificată. Numele său este PPC.

Am condus noul Audi Q5, cu ocazia testelor internaționale organizate la Malaga, în Spania. Din cauza unui embargou, pe impresiile de condus, nu am putut să îți spunem, până acum, cum se simte de la volan SUV-ul german. Dar, acum că a expirat acest embargou, te invit să citești impresiile pe care mi le-a lăsat acest nou Q5.

Înainte de asta, ți-am pregătit un video cuprinzător cu versiunea S Q5 Sportback.

PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII TESTATE DE NOI

Audi Q5

  • Pret de pornire 57.200 €
  • Pret model testat 70.000 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Unul dintre dezavantajele acestor evenimente este timpul destul de limitat pe care îl ai cu mașina. Tocmai de aceea, nu am avut când să conducem noul Q5 în cea mai puternică versiune, deși ne-am dorit cu ardoare asta, dar am reușit, totuși, să îl "răpim" pentru o scurtă sesiune foto și video.

În schimb, am condus un Q5, zic eu, mai relevant pentru piața din România. Este vorba despre varianta de caroserie SUV, iar sub capotă am avut un motor diesel de 2.0 litri. Trăiască TDI-ul!

Unitatea cu 4 cilindri, turbo, este disponibilă într-o singură versiune de putere: 204 CP și 400 Nm. Deși ai fi tentat să crezi că cei 204 cai putere și emblemele S Line sunt de ajuns pentru a te crede la volanul unui SUV cu valențe sportive, nu este cazul aici.

Cei 204 CP sunt livrați liniar și se simt, mai degrabă, cumpătați. Nu te gândi că începi să ai emoții dacă intri în depășire, dar nici nu te aștepta la reprize de accelerație "frenetice".

De acest lucru se face "vinovată" și transmisia automată cu 7 rapoarte. În general, schimbările sunt line, rapide și precise, dar am observat o ușoară nehotărâre, mai ales pe urcări.

Motorul diesel își face simțită prezența prin sunet, uneori cam prea mult, dacă mă întrebi pe mine. Chiar și la ralanti este destul de zgomotos.

Așa cum spuneam mai sus, platforma PPC a permis instalarea unor motorizări electrificate. Indiferent dacă optezi pentru un agregat pe benzină sau unul diesel, ca și în cazul mașinii testate de noi, unitatea vine în compania unui sistem mild-hybrid nou. Sau MHEV Plus, în limbaj Audi.

Acest sistem la 48V integrează un motor electric, care dezvoltă 24 CP, dar și o baterie de 1.7 kWh.

O să încerc să nu te plictisesc prea mult cu detalii tehnice, dar voi încerca să îți explic, pe scurt, diferențele față de vechiul sistem mild-hybrid.

Așadar, noua tehnologie MHEV Plus permite rularea pur electrică pe distanțe mai lungi și la viteze constante. MHEV Plus permite inclusiv o funcție de „boosting”, care aduce mai multă putere cu ajutorul energiei electrice atunci când apeși mai tare pedala de accelerație.

Noul sistem MHEV Plus este alcătuit din 3 componente principale: generatorul trenului de propulsie (PTG) cu sisteme electronice integrate și un motor sincron excitat permanent, o baterie de 48 de volți, litiu-ion, și un alternator pe post de demaror și acționat prin curea.

Adăugarea noului generator al trenului de propulsie (PTG) este principala diferență dintre noul sistem MHEV Plus și vechiul sistem mild-hybrid dezvoltat de Audi, care funcționează doar prin intermediul alternatorului-demaror. Prin acest PTG nou, sistemul MHEV Plus îmbunătățește performanțele motorului. Generatorul este montat într-o unitate compactă, integrată direct în arborele de ieșire al transmisiei.

Datorită PTG-ului, atunci când vei apăsa mai tare pedala de accelerație, vei beneficia de un plus de 24 de cai putere. Generatorul în sine este destul de ușor, deoarece cântărește aproximativ 21 de kilograme. La viteze de până la 140 de km/h, sistemul MHEV Plus se folosește de acest generator pentru a maximiza eficiența.

Atunci când te deplasezi cu viteze mai mari, PTG-ul se decuplează de la transmisie printr-un ambreiaj special integrat. Generatorul permite o rotație de 5.500 rpm pe arborele de ieșire al transmisiei, ceea ce corespunde cu o viteză cuprinsă între 130 și 140 km/h.

Bun, deci avem un rulaj electric, pe care l-am remarcat în special la manevrele de parcare. Motorul electric intervine și la plecarea de pe loc, iar trecerea de la electric la termic se face pe nesimțite.

Consum

Motoarele TDI sunt sinonime cu un consum redus de combustibil. Sau, cel puțin, așa ar trebui să fie.

În timpul testului nostru, am acoperit puțin peste 100 de kilometri, pe un traseu care a inclus atât trafic urban cât și drumuri montane și porțiuni de autostradă. La final, computerul de bord a indicat un consum mediu de 9.1 litri/100 de km, cu o viteză medie de 45 km/h.

Cu 3 litri mai mult decât consumul mediu declarat de Audi pentru această motorizare.

Rivalii tradiționali ai lui Audi Q5 sunt BMW X3 și Mercedes-Benz GLC, ambii putând fi comandați alături de motorizări diesel, de 2.0 litri, cu 197 de cai putere fiecare. Pentru X3 2.0d, bavarezii declară un consum de 5.8 litri/100 de km, iar GLC 220d consumă 5.1 litri/100 de km.

Performanţe

Pe hârtie, Audi Q5 2.0 TDI atinge 100 de km/h în 7.4 secunde și o viteză maximă de 226 km/h, fiind mai rapid decât rivalii săi: X3 ajunge la 100 de km/h în 7.7 secunde, cu 215 km/h viteză maximă, iar GLC are nevoie de fix 8 secunde pentru a atinge 100 de km/h (219 km/h viteză maximă).

Acestea fiind spuse, cel puțin din acest punct de vedere, SUV-ul mărcii din Ingolstadt are câștig de cauză.

Interior

Pentru că sunt bazate pe aceeași platformă, Premium Platform Combustion (PPC), A5 și Q5 sunt identice în ceea ce privește planul general al habitaclului.

Ai aceeași dispunere pentru cele 3 display-uri, despre care voi vorbi mai încolo, același număr extrem de redus de butoane fizice, mult prea multe zone tactile și acoperite cu negru lucios, dar și aceeași calitate decentă a materialelor.

Asta pentru că, în anumite zone, mai întâlnești plastic destul de tare. Din fericire nu ajungi prea des cu mâinile pe aici, dar ele există.

Apoi, de ce prea multe zone tactile și acoperite cu negru lucios? Pentru că, aproape întregul tunel central este "piano black", inclusiv zona unde regăsești butonul de pornire/oprire a motorului. Apoi, pe volan ai butoane ascunse sub o suprafață negru lucios.

Nu în ultimul rând, butoanele pentru reglarea oglinzilor laterale, pentru luminile exterioare și pentru funcția de memorie a scaunelor față le regăsești acum pe portiera șoferului. Ai ghicit, tot sub o suprafață piano black.

Așadar, sunt zone care se află în câmpul tău vizual și pe care le utilizezi destul de des, tocmai de aceea îți va fi foarte greu să nu observi particulele de praf și amprentele care apar inevitabil.

Să nu mai zic că utilizarea butoanelor de pe volan îți va da puțină bătaie de cap, mai ales în timp ce conduci.

Bordul, panourile portierelor și consola centrală sunt îmbrăcate în materiale moi și, pe deasupra, ecologice. Kaskade și Dinamica sunt două materiale obținute prin reciclarea poliesterului.

Pasagerii din spate nu sunt privați de aceste materiale moi, așa cum se întâmplă la alte modele. Nu dau nume, dar mă uit tot la un producător german.

Deși nuanțele de negru și gri îi dau habitaclului o notă sobră, atmosfera este însuflețită de benzile LED regăsite la nivelul bordului și al portierelor. Noaptea, aceste benzi creează un efect vizual de plutire. Ai inclusiv o bandă LED de contur care interacționează cu tine.

Interiorul noului Q5 se vrea mai practic decât înainte. Torpedoul este decent ca spațiu, dar buzunarele portierelor încăpătoare salvează situația. Ai și două suporturi pentru pahare în tunelul central, unde încap lejer sticle de 0.5 litri.

Spațiul pe banchetă este relativ. Adică, la o înălțime de 1.92 metri, mai aveam cam un centimetru până la scaunul șoferului, reglat pentru mine, iar la cap aveam tot cam la fel până la plafon. Desigur, varianta SUV stă puțin mai bine, în ceea ce privește spațiul la cap, decât varianta Sportback cu al său plafon plonjat.

Din fericire, bancheta culisează pe o distanță de 100 de milimetri, astfel că mai câștigi de acolo puțin spațiu. Cu toate scaunele în poziție normală, portbagajul are o capacitate de 520 de litri (515 litri pentru Sportback), sau 1.473 de litri (1.415 litri pentru Sportback) dacă rabatezi bancheta.

Atât BMW X3 cât și Mercedes-Benz GLC stau mai bine decât Audi Q5 din acest punct de vedere. SUV-ul bavarez vine cu un portbagaj de 570 de litri (1.700 de litri cu bancheta rabatată), iar GLC are un portbagaj cu un volum cuprinse între 600 și 1.640 de litri.

Preţ de achiziţie

Noul Audi Q5 pornește în România de la 54.899 de euro, cu TVA inclus. Dacă bifezi versiunea Q5 40 TDI quattro, pe care am testat-o noi, prețul urcă direct la 57.200 de euro. Mai pui culoarea exterioară Auriu Sakhir, jantele S Line de 20 de inch, negre, și alte câteva pachete, și te trezești cu un preț rotunjit la 70.000 de euro.

Pentru un BMW X3 20d xDrive trebuie să scoți din buzunare cel puțin 58.786 de euro, iar un Mercedes-Benz GLC 220 d 4Matic te va costa cel puțin 62.640 de euro, la noi în țară.

Siguranţă

Specialiștii Euro NCAP nu au testat noua generație Q5, dar fratele său de platformă, noul A5, a trecut prin mâinile belgienilor. În urma testelor de impact a primit punctajul maxim de 5 stele care, sunt sigur, că i-l putem atribui și SUV-ului Q5.

Noul Audi A5 a primit 87% pentru protecția oferită adulților, 88% pentru protecția oferită copiilor, 78% pentru protecția pietonilor și bicicliștilor, iar sistemele de siguranță oferite în standard au fost notate cu 77%.

Ţinută de drum

Dimensiunile compacte fac ca noul Audi Q5 să se conducă plăcut. Mașina se așează bine pe viraje, direcția nu se simte foarte artificială, iar, în ceea ce privește suspensia (silențioasă de altfel), inginerii Audi au găsit echilibrul între sport și confort.

Dacă încerci să zorești puțin mașina, vei observa un comportament subvirator care, trebuie să recunosc, m-a surprins neplăcut de câteva ori. O fi fost de vină suprafața de rulare puțin umedă.

Desigur că ai și un mod de rulare Sport care crește turațiile motorului, dar, surprinzător, nu face direcția mai greoaie și, deci, mai precisă. De cealaltă parte ai și un mod Offroad, care ridică suspensia (pneumatică) cu până la 60 de milimetri.

Un alt avantaj al noului sistem MHEV Plus este puterea mare de recuperare a energiei la frânare, de 25 kW. Astfel, este de ajuns pentru a încetini mașina fără să fie nevoie de apăsarea pedalei de frână decât în situații de urgență. Dacă tot suntem la capitolul frânare, trebuie să menționez că pedala de frână este foarte sensibilă și îți ia puțin până te obișnuiești.

Vizibilitate

Oglinzile laterale sunt bine proporționate, iar vizibilitatea prin lunetă este bună în cazul variantei SUV. Normal, varianta Sportback are o lunetă ceva mai îngustă, care afectează puțin vizibilitatea.

Pentru a te ajuta la parcare ai inclusiv un sistem de camere video cu vedere la 360 de grade. Rezoluția ar putea fi îmbunătățită și am observat și o ușoară întârziere în cazul camerei pentru mersul cu spatele.

Tehnologie

Noul Q5 este mai tehnologizat ca oricând, iar de acest lucru îți dai seama de îndată ce deschizi portiera.

În spatele volanului ai noul display panoramic Audi MMI cu tehnologie OLED, care integrează instrumentarul digital Audi Virtual Cockpit de 11.9 inch, dar și ecranul central MMI Touch de 14.5 inch pentru sistemul multimedia. Ambele au o grafică foarte bună și îți dau impresia de calitate.

Opțional poți bifa și un al treilea display, care deservește pasagerul din dreapta. Ecranul are o diagonală de 10.9 inch și poate rula chiar și conținut video.

Nu trebuie să îți faci griji că te distrage de la condus, pentru că are o funcție Active Privacy Mode. Asta înseamnă că ecranul este vizibil doar pentru pasagerul din față, în timp ce pentru șofer, ecranul pasagerului apare ca fiind oprit.

Sistemul multimedia nu are întârzieri și poți interacționa cu el inclusiv prin intermediul unui asistent digital cu inteligență artificială și peste 800 de funcții.

Îți poți încărca telefonul mobil fie wireless, fiind prezentă o zonă de încărcare prin inducție, fie prin intermediul port-urilor USB-C, cu o putere de până la 100W.

Tot la capitolul tehnologie trebuie să amintesc de farurile și stopurile care au până la 8 semnături luminoase, pe care le poți schimba din meniul sistemului multimedia. De asemenea, blocurile de lumini au o funcție prin intermediul căreia interacționează cu ceilalți participanți la trafic.

De pildă, dacă activezi luminile de avarie, în partea superioară a stopurilor vor apărea niște triunghiuri de atenționare.

Design

Înainte să trec în revistă noutățile estetice, trebuie să spun că noua generație Q5 a crescut în dimensiuni comparativ cu vechiul model.
Varianta SUV are o lungime de 4.717 milimetri (+ 35 de milimetri față de vechea generație), o lățime de 1.900 de milimetri (+7 milimetri) și o înălțime de 1.647 de milimetri (-15 milimetri).

Ampatamentul noii generații a crescut cu doar un singur milimetru, de la 2.819 milimetri la 2.820 de milimetri. Varianta Q5 Sportback, prin comparație cu Q5 SUV, este mai scundă cu 28 de milimetri.

La fel ca celelalte modele de ultima generație ale mărcii din Ingolstadt, noul Q5 poartă semnătura designerului Massimo Frascella. Avem, așadar, linii și suprafețe fluide și rotunde, precum și minimalizarea suprafețelor ascuțite.

Partea frontală este scoasă în evidență de noua grilă Singleframe, care a crescut în dimensiuni, dar și de farurile LED mai ascuțite decât înainte. În spate, stopurile LED sunt unite de o bandă LED.

Noul Audi Q5 poate fi vopsit în 11 nuanțe diferite, dintre care 3 sunt exclusive modelului SQ5 și exemplarelor S Line. Astfel, paleta de culori cuprinde următoarele nuanțe: Alb Arkona, Alb Glacier, Negru Mythos, Argintiu Floret, Albastru Navarra, Roșu Grenadine, Verde District, Gri Tambora, Albastru Ultra, Gri Daytona și Auriu Sakhir.

Exteriorul este completat de jante cu dimensiuni cuprinse între 17 și 21 de inch. În standard, SQ5 și versiunea S Line primesc jante de 19 inch.

Nu ne-a placut

  • Consumul cam mare
  • Prețul piperat
  • Prea multe suprafețe lucioase în interior

Ultimele teste


  • Echilibru

  • Carpe Diem

  • Iz de vacanță

  • Specialitatea casei

Comentarii (18)

  • scamel
    performantele si consumul publicate de constructor au fost obtinute in conditii normale.
    in cazul testului nostru au fost alterate de prezenta la volan a unui megalodriver.
    9 0
  • 70k pentru un diesel puturos care consuma 9.1 litri/100 de km la o viteza medie de 45km/h? LOL
    Mai e și urâtă cu spume.
    4 16
  • 70.000 de euro pentru o masina ale carei minusuri depasesc plusurile. What a time to be alive.
    8 4
  • Dizăl Rulz Forevăr
    Să se dea câte una sa ajungă la tot boborul.
    Cât e una cu 90k km reali-reali, nu bate, nu trancane?
    3 6
  • espertul
    Unii vor ca un SUV, sa coste in 2025, cam 30k, doar pt ca e diesel, pentru asta exista Bigster, fara diesel .
    7 1
  • In 2025 un SUV electric e 50.000. Ia-ți tu diesel-ul asta la 70.000. Sau peste 15 ani când se va încadra în bugetul tău.
    3 7
  • Presupunând că Q5 a rămas în zona premium ( nu l-am testat, nici pipăit), echivalentul electric de la orice altă marcă nu are cum să fie 50.000 euro, fratele Q6 e tron cred ca de abia pleacă de la 70.000 euro .
    9 0
  • Chiar dacă sunt la paritate tot arata ca devine nedezirabil. Vorbim de 2.0, nu 3.0. Q6 are mai mult spațiu în interior și e considerabil mai rapid.
    In plus, nu știu exact ce mai înseamnă premium în cazul Audi. Ecrane are toată lumea. Un 2.0 TDI și, în cazul lui Q6, autonomie cu vreo 100km mai mica decât e-5008 nu prea înseamnă premium, în opinia mea. 5008 arata mult mai bine și la exterior și în interior. Pe vremuri toată lumea zicea ca nu poți emite pretenții premium cu motoare de 2 litri.
    3 6
  • Jian de la Calafat
    Domnul Monenciu a concluzionat perfect in opinia mea, echilibru.
    Acest Q5 TDI 204 CP poseda acele fundamentale atribute care contribuie la accesul catre satisfactiile la care aspira fiecare client:
    balansul ideal in utilizare.

    Nu inchei pana nu emit un verdict vis-a-vis de pseudoalternativa Q6 e-tron: balast pentru orice connoisseur.
    6 1
  • @jenel
    Mânca-te-ar tata de connoisseu!
    0 1
  • Jian de la Calafat
    Profane, ți-e atât de foame ?!?
    Constat ca ai înghiţit pe nemestecate ultima dintre consoane.
    5 1
  • @ Matei, Audi emitea pretenții premium și cu 2.0, când urcai într-un A6 era o diferență față de orice de la VW, Skoda, cel puțin calitatea materialelor și asamblarea erau bune bune, acum din păcate nu mai este așa.
    4 0
  • rotila @jian
    chiar crezi ca masina e echilibrata cu Alex la volan?
    0 1
  • Este suficient să te uiți și să te urci în noul A6 Avant ca sa înțelegi cam cum stă treaba cu mașinile premium!
    4 0
  • quest ^^
    nu, nu e suficient. tre sa conduci. masina premium are performante dinamice superioare,dar este si mai sigura si comfortabila la drum. suprafete lucioase?
    chestie de gust.
    2 0
  • Care e faza cu butoanele alea langa manerele de la usile din fata? Par sa fie niste butoane lipsa de la o viitoare dotare
    0 1
  • Apropo, ecranul pentru pasager nu este disponibil si ca optiune de sine statatoare.
    Cine il vrea, trebuie sa comande fie pachetul Tech Plus de 7.523 de euro, fie pachetul Tech Pro de 10.273 de euro.
    3 0
  • Intre timp
    Audi Q6 etron are probleme grave in Canada. Proprietarii au initiat un class action pentru ca masina pierde sporadic accesul la baterie si te lasa in mijlocul drumului fara nici un avertisment.
    Se pare ca Audi stia de treaba asta si totusi a continuat sa vanda masinile cu defect. Daca o firma cu traditie in industria auto are problemele astea, ce sa te mai astepti de la newcomers?
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru