de Mircea Meșter
Marti, 04.08.2009
-
-
Trimite pe:
Marimea conteaza. Iar cu doi centimetri in plus ai toate sansele sa cresti in ochii celorlalti. Chiar daca pare putin fortat sa spui asta, un Sandero ridicat cu doi centimetri si asezonat cu un look atractiv - subliniat de praguri, spoilere, scuturi si bare de amarare, se schimba complet si nu prea. Desi modificarile estetice sunt evidente si atrag priviri incarcate de energie pozitiva din partea celor din jur, nu vorbim decat de o versiune de echipare a lui Sandero. Nu e un alt model, insa cu putin efort ar fi putut sa fie. Si ar fi fost un hit imediat, fara discutie. Asa, ramane o masina interesanta recomandata fara indoieli tuturor celor care au de gand sa isi cumpere prima masina din viata lor. Una mult mai abordabila ca pret decat rivalii directi CrossPolo, Fusion sau Urban Cruiser 2x4, primii doi aflandu-se la final de cariera.
Motor / Transmisie
In testul pe care l-am realizat pe diferite suprafete de rulare si in diferite conditii de trafic pe lungimea a 500 de kilometri romanesti am avut sub capota motorul pe benzina de 1.6 litri si 90 de cai arhicunoscut deja soferilor din Romania de pe gama Logan si de versiunile clasice ale lui Sandero. Dacia nu a adus niciun fel de modificari la nivelul motorului si al cutiei de viteze pe Stepway fata de Sandero, si ar fi fost complet aiurea sa o faca. Pana la urma, Stepway este cu doar doua kilograme mai greu decat Sandero, in ciuda aparitiei sale masive, sentiment subliniat de barele longitudinale si de scuturile fata-spate argintii. In momentul aparitiei primelor fotografii cu noul Stepway, principala intrebare pe care si-a pus-o publicul din Romania se referea la motivele pentru care Dacia nu a preferat sa introduca in gama un motor mai puternic, asortat imaginii dure a modelului. Nu e cazul. Desi in imagini pare masiv, vorbim de acelasi model romanesc de segment subcompact, deci motorul de 90 de cai putere este perfect pentru necesitatile de zi cu zi ale fiecaruia dintre noi si mai ales pentru necesitatea Dacia de a mentine un pret scazut pentru noua lor aparitie. Iar motorizarea testata de noi este compromisul optim intre consum si putere, deoarece cealalta varianta de motorizare disponibila pe Sandero, dCi-ul de 70 de cai putere, pare putin cam mic pentru cei care au nevoie din cand in cand de un varf de cutit de piper in viata lor. Evident, Sandero Stepway 1.6 MPI nu traieste intr-o lume a sa, astfel ca nota finala reflecta o comparatie intre ceea ce ofera acesta si ceea ce ofera principalii concurenti din segment.
Consum
Dacia anunta un consum mediu mixt de 7.6 litri, testul Automarket indicand la final o "sete" care ajunge la 8.9 litri/100 km. Aceasta cifra a reiesit dupa calculele proprii, in conditiile in care modelul testat nu a dispus de computer de bord, element care nu poate fi achizitionat ca dotare optionala. Din aceasta cauza, nu va putem da un consum defalcat pe autostrada, sosea si oras.
Interior
Singura diferenta notabila la interior fata de versiunile clasice ale lui Sandero este reprezentata de aparitia unui nou tip de tapiterie, element care fragmenteaza usor linia clasica a lui Sandero. Pozitia la condus este ceva mai ridicata decat la Logan sau Sandero, lucru care se simte pe sosea. In rest, vorbim de acelasi model pe care il cunoastem cu totii dupa facelift, cu aceleasi comenzi si cu dotari care din punctul de vedere al "prezentei scenice" si al bogatiei practice se incadreaza intre versiunile de echipare Preference si Laureate. Altfel spus, din punctul de vedere al dotarilor, Sandero Stepway se incadreaza exact la mijlocul gamei de variante de echipare ale lui Sandero. Chiar daca geamurile electrice pe fata sunt standard, oglinzile reglabile manual sunt la fel de standard. Spatiile de depozitare sunt aceleasi pe care le stim cu totii de pe Sandero, singurul concurent direct care dispune de un volum de incarcare mai mare decat cei 320 de litri ai portbagajului lui Stepway fiind Ford Fusion. Materialele folosite de Dacia la imbracarea habitaclului se inscriu in liniile clasice ale gamei. O mica problema este resimtita la nivelul amplasarii comenzilor sistemului de aer conditionat pe plansa de bord, acestea fiind greu accesibile, in special atunci cand levierul schimbatorului de viteze se afla in treptele intai, a treia sau a cincea.
Preţ de achiziţie
Daca il comparam pe Sandero Stepway cu toti reprezentantii segmentului mic, pretul sau se incadreaza in sfertul de sus al gamei, cu 9200 de euro pret de pornire. Pretul exact al versiunii testate de Automarket urca cu 100 de euro fata de varianta de baza, cauza fiind reprezentata de prezenta unui volan imbracat in piele si a unui sistem audio care poate citi formatele MP3. In comparatie cu modelele concurente direct, Stepway 1.6 90 CP este, evident, cea mai ieftina varianta pe care o aveti la dispozitie. Ca termen de comparatie, un CrossPolo de 1.2 litri si 70 CP se ridica la 15.000 de euro, iar un Ford Fusion 1.25 Ambiente (75 CP) ajunge la peste 10.200 de euro, aceasta fiind cea mai ieftina alternativa. Ambele se afla insa la final de viata, urmand sa fie inlocuite cu noul CrossPolo, respectiv cu noul B-Max, noul nume al lui Fusion. Acesta din urma va fi insa o varianta demna de luata in seama in conditiile in care va fi construit, foarte probabil, la Craiova.
Siguranţă
Versiunea standard a lui Sandero Stepway beneficiaza de doua airbaguri. Daca adaugam in ecuatie cele trei stele obtinute de Sandero la EuroNCAP (sau patru stele, in conditiile retestarii cu unele elemente de siguranta aditionale), punctajul nu poate sa fie unul exceptional. Mai ales avand in vedere faptul ca siguranta activa inseamna, pe Sandero Stepway, ABS cu AFU, centuri de siguranta cu pretensionare. Si atat.
Ţinută de drum
Tinuta de drum a lui Stepway este principalul capitol care a fost pus in discutie de jurnalistii prezenti la lansarea lui Stepway de la Salonul Auto de la Barcelona. Cei doi centimetri in plus erau premisa unui comportament teoretic cu ruliu pronuntat, mai ales avand in vedere ca "ridicarea" caroseriei nu a insemnat si reglaje suplimentare la nivelul suspensiilor. Rezultatul nu ne-a inselat asteptarile, Stepway dand dovada de ruliu ceva mai pronuntat decat Sandero in viraje si la schimbarea brusca a benzii de rulare pe autostrada. Pe de alta parte, atunci cand soseaua asfaltata se transforma in macadam, Stepway ajuta. Si asta se simte. Suspensiile moi contracareaza imperfectiunile de pe traseul de rulare, cel de la volan fiind lipsit de griji atunci cand apasa ceva mai apasat acceleratia pe astfel de suprafete. Osbtacolele de inaltime medie (bordurile sau marginile abrupte ale soselelor) pot fi abordate si ele fara probleme si fara a avea grija faptului ca dedesubturile masinii ar putea avea de suferit. Garda la sol a lui Stepway este de 17.5 centimetri, o valoare care permite aventurarea pe trasee secundare nebatatorite. Cu grija, insa. Nu aveti la dispozitie sistem de tractiune integrala.
Vizibilitate
Pozitia la volan ceva mai ridicata decat in cazul versiunilor clasice ale lui Sandero este prima diferenta vizibila de care te lovesti atunci cand te asezi pe scaunul soferului. Evident, nu vorbim de o modificare radicala. Insa, in subtilitatea ei, acest element se traduce intr-o vizibilitate laterala si posterioara foarte buna, cel de la volan neavand in niciun moment impresia ca are nevoie acuta de senzori de parcare. De altfel, vizibilitatea este unul dintre punctele forte ale lui Sandero, oglinda retrovizoare interioara de dimensiuni mici fiind, practic, singurul element care depuncteaza modelul romanesc la acest capitol.
Tehnologie
A te astepta la tehnologie de varf pe un model low-cost nou care costa cu putin peste 9000 de euro este echivalent cu a-i cere unei canotoare sa ia de una singura o medalie olimpica la rame 8+1. Dacia nu a pus pe Stepway decat strictul necesar, iar acest lucru se traduce printr-un sistem de aer conditionat care isi face treaba fara sa cracneasca la orice temperatura exterioara si printr-un pachet audio care reuseste sa citeasca si formatul MP3, un feature care pana acum trei-patru ani era foarte cautat pana si pe modelele compacte sau medii. Intre timp, insa, vremurile s-au schimbat iar tehnologia l-a lasat pe Sandero sa zaca direct proportional cu starea soselelor care duc spre Transfagarasan, locul in care modelul romanesc a zambit la aparatul foto. Merita mentionate si geamrile electrice fata, cu care Stepway se lauda in versiunea standard.
Design
Dacia Sandero Stepway este cea mai frumoasa masina care a iesit vreodata pe portile uzinei de la Mioveni. Impreuna cu scuturile argintii, cu bandourile si spoilerele din plastic negru, cu barele de pe plafon, cu blocurile optice frontale innegrite si cu jantele speciale dedicate acestei versiuni, Stepway se impune la nivel de design inca de la o prima privire. Fapt recunoscut, de altfel, si de curiosii care s-au interesat de caracteristicile masinii care de la distanta parea a fi una de teren in adevaratul sens al cuvantului. Daca fata si profilul sunt chiar atragatoare, spatele ramane punctul slab al modelului romanesc, chiar daca elementele aditionale argintii de pe plafon si de sub spoiler imbunatatesc usor imaginea masinii.
Ne-a placut
- Design interesant
- Garda la sol ridicata
- Vizibilitate foarte buna
Nu ne-a placut
- Motor depasit
- Materiale de calitate indoielnica la interior
- Dotari slabe spre medii
>>>Stelian - pozele sunt obisnuite. Poza 22 este "arsa" bine de tot!
da, nota e 67 nu 69 :)
Pina la urma, noi ce sa intelegem: 67 sau 69???
Zici ca sunt jurati sa faca asta intentionat!
Si astia care au Golan ce sa zica si ei... e misto!
Nu mi-as lua Sandero!
endeed, pozele sunt tare faine
Scuzele mele tuturor.
nici la acest model vad ca nu au pus si ei barem butoanele de la geamuri electrice pe manerul de la usa sau pe usa vai de noi cum sa pui butoeneele ale pe bord, chiar mureau pt 2 m de cablu sa le puna pe usa
La logan butoanele de geamurile electrice spate sunt puse in spatele " consolei" centrale
Chiar nu ii inteleg daca punem materiale din plastic recicla in ea bare sa punem lucrurile unde tr, sa fie si ele asezate cu un rost pan si u n golf 3 din '93 are gemuri electrice trapa electrica cu butoanele puse unde tr
Masina romaneasca
PS Mircea tr sa treci cu ea pe sub cascada de la Balea sa faci un test etanseitate impotriva apei =))
1.6 90 CP este un motor fiabil. Asta e un fapt incontestabil !
Avem revizii din 20 in 20.000 km si garantie 3 ani sau 100.000km. Optional poate merge si la 5 ani si 120.000km.
9200 euro pentru un model nou aparut e un pret bun si daca nu va fi apreciat de romani cu siguranta o vor face occidentalii... nu toti traiesc intr-o conserva...
E facuta sa faci un pic de offroad pe un drum forestier, sa treci printr-o balta mai mare, sa urci o bordura supraetajata de Bucuresti fara sa te gandesti ca spargi baia de ulei sau despici cutia de viteze. Masina a fost gandita sa fie practica si chiar este. Care vrea masina de curse cu garda la sol de 2 cm sa isi ia o vechitura din targ cu motor 2.0 din care au mai ramas 50 de cai si aia cam bolnavi si sa agate pitipoance in liniste cu ea cand nu e in service.
Bataie de joc.
Ai uitat sa spui ca si motorul de 1.6 de pe Accord scoate cu 100 de cai mult decat ala de pe Sandero.
Te-as ruga foarte frumos , ca data viitoare cand mai vrei sa compari vaci cu balene , sa iti dai una dupa ceafa si sa mergi la culcare , ca esti expirat rau.
Compara masina cu una din segmentul ei. Honda Accord NU ESTE IN SEGMENTUL low-cost decat daca tu esti un miliardar care isi cumpara 6 Pagani Zonda deodata.
PS: ai uitat sa zici ca e mai urata decat un Aston Martin DBS , si mult mai lenta decat un CCXR.
PS again : pune mana si citeste niste "almanahe" si lasa impresiile de guru auto.
http://www.hasznaltauto.hu/3141310_suzuki_ignis_2003
http://www.hasznaltauto.hu/2899651_suzuki_ignis_2004
http://www.hasznaltauto.hu/3157459_suzuki_ignis_2003
http://www.hasznaltauto.hu/2417806_suzuki_ignis_2004
- da este un progres fata de restul modelelor
- da este mai ieftina decat concurenta,
Si da mai are un pic si devine si Dacia "masina" pt ca:
-ati intrebat de ce nu pun butaonele pt geamuri pe usi, simplu ar fi bordul prea gol, ca sa nu zic nud deadreptul.
- este o masina ieftina, dar si materialele folosite sunt ieftine, calitativ in zona Tata Nano
- siguranta este una din cele mai slabe din clasa ei
(toate echipamentele existente fiind obligatorii conform normelor europene, si probabil ESP va fi disponibil doar din 2012 sau cand se impune si el tot prin norme obligatorii)
Si ar mai fi si altele.
Ce trebuia sa intelegi tu din afirmatia mea e ca 1.6 MPI e un motor depasit cu performante jalnice si consumuri foarte mari.
Honda Jazz, o masina de dimensiunile lui Sandero (nu Stepway):
1.2 90cp, 116Nm: consum urban=6.2, CO2=125
1.4 100cp, 127Nm: consum urban=6.3, CO2=128
Toyota Auris, ~1300kg, dimensiuni mai mari decat Sandero (similare cu Logan), motor 1.33, consum urban=7.3, CO2=139.
Cine are chef sa arunce 10 mii pe tehnologie expirata este invitatul meu :)
Nu stiam ca sunteti acolo, am fi putut face un material interesant. Ramane pe alta data.
Compari Honda , care baga miliarde in cercetarea si dezvoltarea motoarelor , cu Dacia care "fura" tehnologie de la Renault.
Ca urmare : cercetarile si optimizarile facute de Honda , pentru motorizarile disponibile pe Jazz (ca tot ai adus vorba de el) se simt in pretul destul de maricel pentru masina : 15.000 euro (1.4L , 100CP, nu spun ca nu isi face banii) , fata de 10.000 pentru o Dacie mai echipata(deci nu chiar asa de cheala ,1.6, 90CP sau 1.6 16v 105CP).
Cand cumperi o Dacia nu te astepti sa gasesti motoare warp sub capota sau alte OZN-uri, ci un motor care isi face treaba.
Sunt foarte curios daca ai idee cati oameni din Romania isi permit sa arunce minim 15.000 pe o "tehnologie care nu este depasita".
Nu mai compara Dacia cu giganti auto ca HONDA si TOYOTA pentru ca nu o sa se ridice NICIODATA la nivelul lor. La dracu , nici Renault nu se ridica la nivelul lor .
Poti sa compari Dacia cu firme din segmentul ei de piata.
PS: Dacia are motoare mult mai proaste decat Ferrari si Lamborghini . Sa nu mai vorbim ca Sandero arata mult mai naspa decat un Lexus IS 250 sau un Aston Martin DB5. In plus , suspensia este mult mai nasoala decat aia de pe Subaru Impreza STI WRX si cutia de viteze mai proasta decat a unui Corvette Z06.
PS again and again : ce ar fi trebuit tu sa intelegi este ca nu se compara rate cu avioane.
daca renault nu s ar fi zgarcit si ar fi montat si pe gama logan/ sandero motorul de 1,4 16V de pe symbol in locul acestui antic si total depasit 1.6mpi, altele ar fi fost vanzarile!
Daca inginerii de la Dacia ar renunta la designul de interior actual si ar integra macar butoanele geamurilor electrice in usa ar fi ceva.
Daca ar pune macar un computer de bord in dotarea standard ar fi ceva si mai bun.
Un motor mai mare ar fi binevenit ca ar avea de unde alege: macar 1.9 dCi ...
apropo cei cu masini straine : voi dati bani celor din afara sa imbunatateasca ei masinile lor si cumparati-le ..
intrebare: de ce credeti voi ca nu s-au pus mai multe elemente de pe modelel RENAULT pe DACIA ?
Cat despre Sandero, mie personal mi s-a parut cam zgomotos si cam neglijent asamblat, iar cu 9000 poti lua ceva second cu un pic mai multe dorati, dimensiuni la fel si tehnologie cam din aceeiasi generatie.
Dar cine are bani de Dacie si vrea masina noua... din partea mea... la cat mai multe vanzari.
bmw 730d 3.0l 245cp 1940 Kg, consum mixt 7,2l
acum, sa curga injuraturile...
Esti genial tovarase.
PS: nu-ti convine sandero , cumpara-ti BMW 730d :))
PS2: Incearca sa compari acelasi tip de motorizare(fie ambele diesel , fie ambele benzina) , ca nu poti compara perisoare cu papioane.
de ce or mai fi inaltat Sandero cu 2cm, nu stiu, ca si asa era inalta.
motorizarea aia de 70CP, parerea mea e ca a fost facuta degeaba, adica 0-100km/h cred ca face mai repede daca o remorchezi.
Mai bine mai pui un ban in plus si iei ceva ca lumea decat un Sandero/Logan. (de exemplu Mazda 2)
Voi astia cu tuning in cap doar tuning aveti in tartacuta? Ceva neuroni, hm?
Dar numai bine iti iei tu un WV...Scout la second hand si ai parte de Putere, Comfort, Design, si de un 4x4 realizat al dreacu de bine , scuza-mi expresia?
Performante nu sunt, dar din ce am citit de la expertii de mai sus, nu trebuie, ca nu asta e scopul deplasarii cutiei de 1 tona cu un consum declarat de 10% in oras. Cat despre calitatea interoara...
Sa nu ma intelegeti gresit, nu am nimic cu Dacia. Logan sau Sandero sunt in general masini potrivite pentru tara noastra, practice, ce se adreseaza celor care nu vor sa dea multi bani pe o masina. Stepway e plin de compromisuri si nu are ce cauta sub forma asta printre modelele Dacia.
tocmai ce am achizitionat un Sandero Stepway si doresc sa va spun ca suntem foarte multumiti de el.
Nu inteleg de ce tot ce este facut de altii credeti voi ca neaparat este si foarte bun ( poate pentru ca ne-a ramas in cap ideea cum ca strainii sunt un fel de Dumnezeu pe pamant?).
Pana la urma de 7700 euro cat am dat pe acesta masina ca mentionez ESTE NOUA nu pot sa ma astept sa se comporte ca un Mercedes sau ca un Audi, nu?
Nu va intrebati oare de ce sunt atat de cerute la export aceste masini ROMANESTI?
Dar romanul ca romanul ce daca nu am ce manca sau stau in chirie masina de 30000 euro trebuie sa am!!!!!!!!!!!!