Vineri, 21.01.2022
- Comenteaza
- Trimite pe:
Când mi-am făcut bagajul pentru plecarea asta la Nisa, n-am prea știut ce haine să pun în el. La noi, termometrul abia dacă trece de 0 grade. Pe Rivieră e mult mai curajos și ajunge chiar și la 16 grade. M-am uitat îndelung la geaca groasă. M-am încălțat cu ghetele. Apoi m-am gândit că ar fi mai bine cu niște pantofi sport. De un lucru m-am lipsit de la bun început: de indispensabili. A trebuit să caut și niște tricouri, pe care le-am amestecat cu pulovere. Of, dacă ar fi existat niște haine care să poată fi purtate și la -10 grade și la 20 de grade.
Dacă în industria vestimentară încă nu a fost găsită o soluție, în industria auto pare că producătorii sunt tot mai inventivi când vine vorba de lansarea unor mașini care să se adapteze la o multitudine de condiții. Să meargă și pe asfalt, să fie și încăpătoare, să iasă și în teren accidentat, să consume și puțin.
Sunt doar câteva dintre atributele pe care le are Dacia Jogger. Cel puțin la prima vedere, pe hârtie. Însă, această deplasare la Nisa avea să mă ajute să aprofundez modelul românesc, care nu e altceva decât un cocktail între un SUV, un monovolum și un break. Culmea, dezvoltat pe o platformă de segment B, ca și Sandero, Logan și Clio.
VIDEO LIVE DE LA TESTUL NOSTRU DIN FRANȚA
Dacia Jogger
1.0 TCe 110HP 7 locuri EXPRESSION
- Pret de pornire 13.990 €
- Pret model testat 18.000 €
Motor / Transmisie
Dacia nu a complicat inutil alegerile viitorilor săi clienți. În prezent, Jogger are doar două opțiuni de motorizare. Ai un motor de un litru, cu benzină și GPL, care oferă 100 de cai putere. Și mai ai un alt propulsor de un litru, care oferă 110 cai putere. Acesta din urmă este o premieră în gama Dacia. Așa că am preferat premiera, în detrimentul GPL-ul.
Apropo, Dacia este singurul constructor din lume care oferă GPL pe toate modelele din gama sa.
Unitatea testată de mine, cu trei cilindri, dezvoltă 110 cai putere și un cuplu de 200 de Nm. Știu, iar vor apărea cârcoteli de genul: un motor de trei cilindri pentru ditamai caroseria. Înainte să trageți concluzii pripite, țineți cont că vorbim despre o masă totală de numai 1.2 tone. Deci mașina e ușoară.
Dacă vă încăpățânați să urcați în ea 7 oameni, că doar de aia ați dat banii pe varianta mai mare, atunci vor apărea și primele gâfâieli. Mai ales când vreți să faceți o depășire sau să mergeți mai susținut pe autostradă. Motorul de un litru are limitele lui, iar faptul că cei 200 de Nm apar în echipaj complet abia pe la 2900 de rotații, înseamnă că va trebui să întârziați schimbarea treptelor.
Transmisia este asigurată de o cutie manuală cu șase rapoarte, de altfel, singura opțiune din gamă. Timoneria ar putea fi ceva mai rafinată, iar treapta a treia, mai ales pe fazele de accelerare susținută, ar putea fi ceva mai intuitivă. Adică, pe românește, sunt unele momente în care insiști ca să nimerești a treia. Altfel, etajarea e bună, cu treptele a cincea și a șasea destul de lungi, pentru a favoriza consumul.
Abia mai târziu va exista o cutie pilotată, lansată alături de versiunea hibridă a lui Jogger. Da, vom avea și prima Dacie hibrid. 140 de cai putere și sistemul de propulsie pe care îl vedem deja pe Captur. Dar mai e până când va fi disponibilă.
În concluzie, Dacia Jogger și motorul nou, de un litru și 110 cai putere, se simte decent motorizată în condiții normale de încărcare. Dacă o să abuzați de spațiul din interior, e posibil să simțiți nevoia de mai multă putere. Mai ales în depășiri și pe autostradă. La viteze urbane, Jogger se descurcă foarte bine.
Să vorbim și despre antifonare. Motorul începe să devină prezent în habitaclu pe la 3500 de rotații. Altfel, la ralanti abia dacă se aude. Însă, se simte. Pentru că ai vibrații pronunțate, care alternează în intensitate.
Consum
Dacia Jogger promite o medie a consumului de 5.6 litri, alături de acest motor de 110 cai putere.
În cadrul testului nostru de la Nisa ne-am plimbat prin mai multe localități de pe Riviera franceză. Am încetinit și repornit de multe ori prin multiplele sensuri giratorii, dar nu putem spune că am avut parte de aglomerația de care „te bucuri” în capitala noastră. Consumul în aceste zone așa zis urbane a fost de 9.1 litri/100 de kilometri. Deci,. probabil, în București va fi mai mare.
În afara orașului, la viteze de autostradă, nu o să scăpați fără 7 litri/100 de kilometri. Asta și dacă sunteți cuminți și folosiți treapta a șasea. Am avut parte și de câteva porțiuni de drum virajat, în care Jogger a tras din greu. Acolo, consumul a urcat la 8 litri/100 de kilometri.
Performanţe
Deși numele său poate sugera dinamism și un aer sportiv, Jogger nu e chiar „breakoSUVmonovolumul” cu care să alergi sau să pleci primul de la semafor.
Accelerația de la 0 la 100 de km/h se face în 11.2 secunde, în cazul variantei cu 7 locuri, testate de noi. Cea cu 5 locuri este ușor mai rapidă. Valoarea vitezei maxime este de 180 de km/h. O valoare decentă pentru orice autostradă.
Ca să traduc în trăiri sprintul noului Jogger, aș spune că nu te grăbești nicăieri, dar nici nu pierzi duelul cu vreo subcompactă care încă mai are motor aspirat. Atunci când ești singur în mașină, Jogger se mișcă decent la viteze urbane și chiar ai șansa să mai furi startul la un semafor.
Interior
Dacă te leagă cineva la ochi și apoi îți eliberează privirea atunci când ești deja în interiorul lui Jogger, o să exclami sincer: „Ce caut eu într-un Sandero?”
Planșa de bord este asemănătoare cu a subcompactei, iar ergonomia exemplară este împrumutată și ea. Găsești fiecare comandă foarte rapid. Aș zice cu ochii închiși, dar nu vreau să vă dau idei. Și comenzile de pe volan sunt intuitive, iar afișajul instrumentarului de bord este cât se poate de clar și, în epoca digitalizării, poate fi considerat chiar rudimentar.
Ai un suport de telefon, amplasat chiar în câmpul vizual al șoferului, ai multe spații de depozitare (sunt calculați vreo 24 de litri cu tot ce e prin torpedou, portiere și cotieră, adică cam cât încape într-un ghiozdan generos), iar calitatea materialelor este cea specifică modelelor Dacia. Adică plastic tare, pus pe seama robusteții.
Pe versiunile superioare primești inserția de textil pe planșa de bord și portiere, un element care transformă habitaclul într-un loc foarte primitor.
Dar să nu uităm de ce ne-am adunat aici. Având în vedere tiparul neobișnuit al mașinii, haideți să vorbim despre spațiu, pentru că am mai văzut noi pseudo-modele cu 7 locuri. Totuși, Jogger surprinde foarte plăcut când vine vorba de ultimul rând de scaune. Cei doi pasageri de pe rândul trei vor sta confortabil. Chiar mai bine decât în SUV-uri de segment mare.
Ai 13 centimetri la picioare. Adică suficient chiar și pentru un adult. E drept, genunchii stau puțin mai sus. Însă, spațiul la cap e și el bun. Și eu am 1.80 metri. Ai scaune individuale, o cotieră pe margine, suport de pahare și un geam care se deschide. Asta pentru că nu există guri de ventilație pentru ultimul rând de scaune. O să fie destul de cald pe timp de vară.
Accesul se face și el destul de rapid, pentru că al doilea rând de scaune se rabatează rapid. Trebuie doar să fii puțin flexibil ca să te strecori. Și dacă tot am amintit de al doilea rând de scaune, merită menționat că nu e cazul să faci compromisuri de spațiu. Și aici ai suficient loc la picioare și la cap. Singurul inconvenient ar fi măsuța pliabilă, care stă, pe românește, în poală, dacă ești mai înalt.
Ampatamentul de aproape 2.9 metri este „vinovat” pentru acest spațiu generos. Iar la nivelul capului, „vinovată” este linia plafonului, care se înalță cu 4 centimetri începând cu montantul B.
Portbagajul este greu de egalat. Mai ales când nu poți încadra mașina asta într-un segment anume. Dacă alegeți versiunea cu 5 locuri, aveți o capacitate de 708 litri. Unde mai pui că ai peste 1.1 metri lungime, deci poți să transporți și o bicicletă de copii. Dacă rabatezi complet bancheta spate, te alegi cu o lungime de încărcare de 2 metri și o lățime de un metru. Adică poți să încarci liniștit o saltea de dormit. Și să pleci cu Jogger în camping.
Dacă alegi varianta cu 7 locuri, capacitatea portbagajului scade la 565 de litri. Și, dacă te decizi să folosești toate cele 7 locuri, rămâi cu 160 de litri.
Dacă vrei să profiți de tot spațiul de încărcare, scoți toate scaunele și Jogger se transformă într-un adevărat van, deși Dacia susține că nu va exista o astfel de variantă. În orice caz, e bine de reținut că sunt cam 60 de posibilități de configurare a celor 7 scaune.
La viteze mari, de autostradă, o să ai un zgomot la rulare și un zgomot de vânt, deci antifonarea este perfectibilă.
VIDEO: CE ÎNCAPE ÎN PORTBAGAJUL UNUI DACIA JOGGER
Preţ de achiziţie
Ca și în cazul celorlalte modele, Dacia și-a propus să facă din Jogger un adevărat exemplu în materie de accesibilitate. Inevitabil, vorbim despre cel mai accesibil model de familie din Europa, chiar dacă, judecând după prețul de pornire, pare cel mai scump produs Dacia de până acum.
Prețurile pornesc de la 14.000 de euro, însă de banii ăștia primești deja echiparea Essential, nu Acces, așa cum se întâmplă pe Logan și Sandero entry-level. Ai dotări de bun simț, nimic surprinzător: senzori de lumină, un computer de bord cu ecran monocrom de 3.5 inch în spatele volanului, radio cu două difuzoare, Bluetooth, comenzi pentru limitator de viteză pe volan, sistem de frânare automată în situații de urgență (între 7 și 170 de km/h), senzori de presiune, 6 airbaguri și un suport pentru telefonul mobil. Aerul condiționat manual este opțional. Bineînțeles, mai sunt și chestii rudimentare, cum ar fi reglarea manuală a oglinzilor, reglarea volanului doar pe înălțime și geamurile spate acționate manual.
Dacă vă doriți 7 locuri, atunci socotelile pornesc de la 14.700 de euro. Acestea sunt prețuri valabile pentru versiunea de motorizare 1.0 Eco-G, adică echipată cu GPL. Pentru versiunea 1.0 de 110 cai putere, socotelile pornesc de la 14.500 de euro. Însă, dacă vrei modelul testat de mine, adică cu echiparea Extreme și 7 locuri, trebuie să te pregătești cu 18.000 de euro. Peste suma asta mai adaugi opționale ca scaune încălzite, navigație și cameră de marșarier, care mai cresc valoarea finală.
În primul an de comercializare, ca și Duster facelift, Jogger va beneficia de acest nivel de echipare Extreme. El pleacă de la 16.800 de euro și promite câteva elemente estetice specifice: barele de pe plafon, capacele oglinzilor și jantele vor fi finisate în negru, iar elementele de protecție din față și din spate vin în nuanța Gri Megalith. La interior, pasagerii vor regăsi cusături roșii și ornamente cromate pe portierele din față.
Siguranţă
Atunci când ne-a arătat pentru prima dată Jogger, Dacia a declarat că țintește 3 stele în cadrul testelor EuroNCAP. Era punctajul pe care l-au reușit modelele Dacia și în alte sesiuni, mai vechi. Doar că, înăsprirea regulilor a făcut ca punctajul acordat de EuroNCAP să fie de numai două stele pentru Sandero și Logan.
Fiind vorba despre aceeași platformă, este, oarecum, logic să atribuim punctajul și lui Jogger. Trebuie să privim, însă, dincolo de aceste două stele. Adică și la procentajul obținut. Pentru protecția pasagerilor adulți, Jogger a obținut 70% din punctajul maxim, pentru protecția pasagerilor copii 72%, pentru protecția pietonilor 41% și pentru sistemele de asistență un total de 42%.
În ceea ce privește sistemele de siguranță, Dacia Jogger vine în standard cu frânare automată în situații de urgență, o funcție activă între 7 și 170 de km/h. Modelul de familie poate fi echipat, opțional, cu sistem de monitorizare a unghiului mort (care detectează chiar și motociclete) și asistent la pornirea în rampă.
Ţinută de drum
Cum rămâne cu ieșirile în teren accidentat. E drept, Jogger nu are tracțiune integrală și nici vreun sistem pretențios de gestionare a cuplului motor pe puntea față (cu tot cu moduri de rulare Snow, Dirt, etc). Are, însă, ceva la fel de important și greu de găsit printre așa zisele SUV-uri apărute ca ciupercile după ploaie.
Este vorba despre garda la sol, care măsoară 20 de cm. Este foarte apropiată de cea a lui Duster. Iar asta ajută atunci când ai un drum neasfaltat, plin de gropi sau bolovani. Recomandarea ar fi să nu vă aventurați în situații dificile atunci când aderența este scăzută. Altfel, puteți să cutreierați liniștiți.
Chiar dacă vorbim despre aceeași platformă cu Sandero și logan, o mașină cu asemenea gabarit avea nevoie de modificări importante la suspensie. Și le-a primit. Ținuta de drum rămâne confortabilă, cu articulații care pot pluti foarte ușor peste denivelări. Bineînțeles, antifonarea suspensiei este perfectibilă. Mai ai anumite zgomote, însă parcă Jogger le ascunde mai bine decât Duster, spre exemplu.
Direcția nu oferă un feedback extraordinar și nici nu este precisă. De asemenea, pentru că vorbim despre o mașină destul de lungă, raza de bracare nu este excelentă: 11.7 metri. Asemănătoare cu a unui SUV de mari dimensiuni ca BMW X5.
Vizibilitate
La acest capitol, Jogger se bucură de oglinzi proporționate generos, însă oglinda retrovizoare ar fi putut să crească puțin în dimensiuni. Luneta nu este nici ea foarte mare, iar atunci când ai de transportat 7 pasageri, e logic că vizibilitatea spate va fi mult obturată.
Nici primul rând de montanți nu este tocmai prietenos, mai ales atunci când ai un viraj strâns.
Pentru manevre mai ușoare în parcare, Dacia Jogger beneficiază de cameră de marșarier. Chiar dacă grafica nu este excelentă, măcar te ajută să vezi obstacolele.
Tehnologie
Dacia s-a asigurat, ca și în cazul lui Sandero și Logan, că ai parte de tehnologiile esențiale, fără artificii estetice sau grafice. Așa că, în funcție de nivelul de echipare sau de opționalele bifate, poți să regăsești în centrul planșei de bord unul dintre cele două sisteme multimedia: Media Display sau Media Nav.
Ultimele două vin în compania unui display central de 8 inch. Răspunsul tactil este destul de bun, iar puterea de procesare este superioară vechilor sisteme multimedia Dacia. Meniul este și el simplist și ușor de intuit. Pentru cei care nu vor să cheltuiască extra pentru acest display de 8 inch, Dacia oferă pe echiparea de bază clasicul Media Control, care înseamnă suport de telefon și priză USB amplasată în planșa de bord, precum și o aplicație dedicată.
Tot în lista de opționale, clienții vor putea bifa scaune încălzite, senzori de parcare față/spate, cameră video pentru mersul cu spatele, climatizare automată pe o singură zonă și frână de parcare electronică. Aceasta din urmă este utilă pentru că eliberează spațiu pe consola centrală.
Design
Da, știu, Jogger are spatele unui Volvo. Am observat asta încă de la prezentarea statică a mașinii. Și chiar le-am semnalat asta designerilor Dacia, care n-au fost tocmai surprinși de observație, dar s-au declarat flatați că găsim această corespondență estetică cu un brand premium.
Doar că, pe un brand premium, numele producătorului nu se va dezlipi, fiind de fapt un abțibild nu foarte solid, aplicat pe caroserie. Așa că, grijă cu spălările sub jet puternic de apă. Altfel, s-ar putea ca mașina voastră să se numească „Daca” și nu „Dacia”.
Și nu doar designul spate, cu stopurile verticale, ne duce cu gândul la un break suedez. Și profilul are ceva din alura unui break înălțat produs de constructorul suedez. Îndrăznesc să spun Volvo V90, însă vă rog să păstrăm proporțiile și segmentele.
Pentru cei care preferă spiritul aventurier pe care Dacia l-a adoptat în ultimii ani, sfatul meu este să alegeți culoarea Brun Terracotta, deși, nici griul Moonstone nu e rău. Jantele pot ajunge până la 16 inch, iar în partea inferioară a caroseriei avem protecții din plastic, specifice unui SUV.
În partea din față avem o grilă ceva mai lată și clasica semnătură LED sub forma literei Y. Există fază scurtă cu LED; așa cum se întâmplă și în cazul lui Sandero. Nu lipsesc nici barele de pe plafon, care pot fi configurate transversal foarte rapid. Ele susțin până la 80 de kilograme. Pe versiunea de bază, barele de pe plafon nu sunt modulare.
VIDEO DE LA LANSAREA STATICĂ A NOULUI DACIA JOGGER
Ne-a placut
- Spațiul pe ultimul rând de scaune
- Portbagajul generos
- Ergonomia comenzilor
- Garda la sol generoasă
Nu ne-a placut
- Calitatea materialelor pe versiunea entry-level
- Performanțele motorului
- Antifonarea
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Dacia
-
În a noua lună din 2024, uzina Dacia de la Mioveni a înregistrat o ușoară scădere a producției, comparativ cu aceeași lună din 2023. De cealaltă parte, Ford a încheiat luna septembrie cu un nou record de producție. (Vineri, 25 Octombrie)
-
Constructorul de la Mioveni, deținut de gigantul Renault, continuă să parieze pe Logan și, în prezent, se lucrează la o nouă generație. Anunțul a fost făcut chiar de vicepreședintele Dacia, Patrice Levy-Bencheton. (Joi, 17 Octombrie)
-
Automarket a călătorit, în mare secret, la Berlin pentru a face cunoștință cu noua Dacia Bigster. Pe scurt, vorbim despre cel mai mare model al mărcii de la Mioveni și prima Dacia echipată cu plafon panoramic. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale, dar și un video. (Miercuri, 09 Octombrie)
-
Constructorul român de automobile, deținut de Renault, va prezenta noul Bigster în data de 14 octombrie, cu ocazia Salonului Auto de la Paris. (Joi, 05 Septembrie)
-
Dacia Sandero a fost cel mai vândut model, din Europa, în luna iulie. Marea surpriză este, însă, SUV-ul Duster, care a urcat pe locul 4 în topul preferințelor. (Vineri, 23 August)
PS: Sa vina fanii dacia.
Sa nu uitam de problemele semnalate de majoritatea la noile modele dacia 1.0tce, ba cu turbina, ba cu senzorul gpl, ba cu alte parti mecanice.
Dacia nu mai este ce era odata, adica sa ofere fiabilitate la preturi mici, acum nu ofera nici fiabilitate, nici preturi mici, iar calitatea e tot low-cost.
Nu știu dacă cifrele de vânzări îi vor obliga să adapteze și linia de la Tanger.
Dar ar fi frumos să impună mărirea capacității la noi.
Dacă Renault va deveni o marcă pur electrică din 2030, ce vor face cu motoarele termice?
Ce să facă de exemplu cu TCe 140?
Le vor pune pe Dacia, pentru că atunci nu va mai fi pericol de canibalism.
Dacia va rămâne cu motoare termice, eventual microhibride.
Vom avea atunci șanse să vedem motoare mai potente pe modelele Dacia, în special Duster și Jogger
Masina are dezavantaje clare:
1. Nu are motor diesel
2. Nu are motorul pe benzina in 4 cilindri (cel de 1,3 litri ar fi ok)
3. Nu are versiune derivata direct din Logan, cu garda la sol mai joasa (adica forteaza poytentialii cumparatori sa dea bani mai multi pe cea derivata din Sandero Stepwayn cu centru de greutate sus... pai poate unii o vor folosi doar pe sosea, nu au nevoie de 20 cm garda la sol)
4. Cam putina masia de banii aia ceruti pe ea
Dupa cum a zis si autorul ''Înainte să trageți concluzii pripite, țineți cont că vorbim despre o masă totală de numai 1.2 tone. Deci mașina e ușoară.''
Prinde suta in 11.2 sec deci mi se pare decent pt o masina de familie.
Si Octavia si Focus au motor de 1.0 care sunt mai grele decat Dacia.
Piata Diesel a scazut puternic si nu cred ca merita investitia in 1.5 dci, sigur s-au facut studii pe aceasta tema dar au uitat din pacate sa contacteze ''expertii'' de pe net.
Dacia e o masina pt oameni normali, fara fitze, care isi face treaba pt care a fost conceputa, la un pret decent.
Este normal sa fie asa, sa existe niste compromisuri ocazional acceptabile pentru a pune pe piata o masina la un pret rezonabil. Totul este calculat, inginereste vorbind, in niste parametri de utilizare pentru grosul bazei de clienti si in niste limite de costuri, iar eu zic ca per total cei de la Dacia au facut o treaba buna si au scos un produs corect, incercand sa bifeze toate cerintele.
Si pentru ca le anticipam si eu, de neajunsurile amintite zic, am hotarat ca voi astepta varianta hibrida, in 2023, care are tot ce (imi) trebuie.
Sper doar, facand comparatie cu Clio hibrid, de la care preia partea tehnica (si nu de la Captur, cum eronat este in text, care este un hibrid plug-in de 160 CP), ca pretul sa fie maxim 20k, pentru ca altfel deja incep sa nu mi-o mai permit.
Iar Seriff are dreptate aici, am mers si le-am cercetat si testat pe toate, iar Dacia a evoluat mult odata cu noile generatii, la toate capitolele sunt imbunatatiri clare, de necontestat. Cine zice altfel, cu tot respectul, este doar rau intentionat.