Test de anduranta Episodul 4

3590
Episodul 4 zoom
de Mircea Meșter
Joi, 23.06.2011
Tur de forţă Bucureşti-Grecia şi retur

Presa auto te învaţă că o maşină nu poate fi înţeleasă foarte bine decât în condiţiile în care ai la dispoziţie foarte mulţi kilometri la bordul acesteia. Preferabil kilometri legaţi, pentru că viaţa la bordul unei maşini din 2011 înseamnă nu doar materiale şi calitatea acestora, ci şi habitabilitate, ergonomie sau ajutor.

2100 DE KILOMETRI

Pentru a simţi cât mai bine capacitatăţile lui Duster la drum lung, am decis să facem un drum care şi-a propus să depăşească 2000 de kilometri în trei zile. Şi pentru că pentru a ajunge în vestul Europei aveam nevoie de o jumătate de zi doar pentru a ajunge la Arad (jos pălăria încă o dată pentru autorităţi!), am decis că cel mai scurt drum pentru a da de o zonă bună pentru fotografii şi pentru un astfel de test este cel pe care îl faci înspre sud. Cam 1500 de kilometri dus-întors, plus plimbări prin zonă. Deci o ocazie numai bună de a vedea la treabă Duster la drum lung.

Prima impresie: deşi e mai mic şi mai puţin încăpător decât cel al lui Logan, portbagajul lui Duster poate găzdui fără probleme genţile de voiaj ale două-trei, poate patru persoane. Noi am fost doi la drum şi ne-am descurcat fără probleme, însă nu garantez că patru sau cinci oameni reuşesc să facă loc tuturor bagajelor de care au nevoie pentru o deplasare de mai lungă durată.

Porneşti la drum şi, pe o şosea goală înspre Giurgiu şi, mai apoi, înspre Sofia, singurele lucruri la care te gândeşti sunt cele legate de radarele bulgăreşti şi de faptul că plăteşti la Giurgiu o taxă pentru un pod peste Dunăre care se află într-o stare jalnică, sub orice critică.

Noroc cu garda la sol ridicată şi cu suspensiile moi ale lui Duster. Pentru că o maşină de segment mic cu suspensii tari şi eventual cu garda la sol coborâtă ar putea avea probleme serioase pe podul care ne leagă de vecinii din sud.

Diesel-ul de 110 cai putere de pe Duster este destul e spinten pentru ce ne-am obişnuit pe modelele mărcii româneşti şi se achită bine de sarcini la depăşiri în treptele 3 şi 4. Este însă cam zgomotos, izolarea fonică a habitaclului nefiind chiar un punct forte al lui Duster. Ne-am mulţumit să acoperim zgomotul cu muzică prin sistemul audio standard pe modelul românesc, unul mediu din punctul de vedere al calităţii sunetului.

PROBLEME: SCAUNELE ŞI INDICATORUL DE COMBUSTIBIL

Am avut o problemă cu scaunele lui Duster, care în mod evident nu sunt create pentru a te trimite pe drum lung. Chiar dacă dispunea de reglaj lombar manual, scaunului şoferului ar fi avut nevoie de o abordare ceva mai temerară din punctul de vedere al suportului coloanei şi al şezutului. Tot la capitolul probleme intră şi zona crepusculară care se cască în zona indicatorului de combustibil. Am avut surpriza de a observa că o linie a indicatorului de carburant ne-a ţinut până la Sofia (circa 400 de kilometri), pentru ca restul să dispară mult mai rapid. Astfel, după încă aproximativ 150-200 de kilometri, rezervorul mai avea o jumătate de sfert din carburant. De altfel, problemele cu indicatorul rezervorului au continuat şi în Grecia, acolo unde indicatorul digital arăta un nivel complet diferit al combustibilului în funcţie de unghiul rampei pe care lăsam maşina să se odihnească (plin şi, după două minute de staţionare, un sfert). În plus, indicatorul nu revenea la nivelul "normal" după plecarea maşinii, indiferent de natura şoselei.

O problemă ciudată, pe care Dacia ar trebui să o rezolve dacă ea e generalizată. Mai ales că am ajuns în Grecia într-o perioadă în care benzinăriile erau în grevă, iar carburantul a fost un element de care am avut destulă grijă.

AVANTAJ: SUSPENSIILE 

Marele avantaj al lui Duster este însă reprezentat de suspensiile setate perfect pentru a rula pe macadam. Pentru că asta se traduce printr-un comportament orientat spre confort pe şosea. Nu simţi nici neregularităţile din şoselele bulgare sau greceşti, nici pietrele care se aştern în faţă atunci când decizi să ieşi pe drumurile secundare pentru a prinde panorame interesante cu Marea Egee. Vom vedea cum se comportă aceste suspensii în off-road adevărat în episodul de săptămâna viitoare al testului nostru.

Costuri de exploatare test-drive (5.3 lei/litrul de motorină)

Mod de rulare Kilometri parcurşi Consum mediu Combustibil consumat Costul combustibilului
Urban 20 8.0 litri/100 km 1.6 litri 8.5 lei
Extraurban 1996 6.1 litri/100 km 122 de litri 646.5 lei
TOTAL Ep. 4 2114   123.6 litri 655 lei
EPISOADE ANTERIOARE
TOTAL Ep. 3 612   47.3 litri 250 lei
TOTAL Ep. 2 821   57 litri 302 lei
  TOTAL TEST             3574  6.9 litri/100 km
80% extraurban
20% urban 
            227.9 litri              1207 lei

.

Comentarii (18)

  • dragos_thaci
    ...
    Nu prea inteleg despre ce situatii vorbiti voi, dar cam la orice masina, nivelul de combustibil este indicat in functie de pozitia masinii. Ca e analog sau digital, este aceeasi treaba.

    Lasand la o parte "vitrinele" tehnologice, ce masina ati vazut voi care sa indice aceeasi cantitate de comb. atunci cand sta inclinata in panta sau rampa, ori pe o bordura, ca si atunci cand sta pe loc drept ???
    21 9
  • ****
    Vedeti ca se poate sa face-ti si km....Bravo Domnule Mircea Mester
    8 1
  • Ursulica
    @dragos_thaci
    Daca vorbim de masini mai noi dupa 2000 nu cred ca mai este o problema.Cred ca ECU masini controleaza acest lucru.
    Daca vorbim de masini de dupa 90 cum e cazul meu la o suzuki vitara aici ai dreptate.
    3 8
  • dragos_thaci
    @Ursulica
    De masini peste 2000, vorbesc.
    Nu controleaza ECU nivelul din rezervor.
    7 4
  • mircea
    @dragos_thaci
    Problema nu e că nivelul se schimbă, ci că se schimbă radical. Aveam fie rezervor plin, fie (peste două minute) trei linii, fie eram "pe bec".

    Din punctul meu de vedere, faptul că nu reuşeşti să indici corect nivelul de carburant este o mare problemă, mai ales dacă diferenţele sunt atât de mari.

    Eu am exemplificat prin rampe, dar problema e mare şi pe şosea.
    21 4
  • indicator digital
    Nu vad de ce ar fi un minus indicatorul digital.
    3 13
  • dragos_thaci
    @mircea
    Diferentele pe sosea sunt o problema, in mod clar si mai ales atat de mari. De asta am si spus la inceput ca nu-mi dau seama exact, in ce situatii
    Chiar si cu masina inclinata, in diverse pozitii mai grele, tot n-ar trebui sa fie o diferenta mai mare de 10 litri. Poate doar in pante extrem de abrupte si banuiesc ca n-a fost cazul.

    Oricum am intalnit la mai multe masini diferente de pana la 5 litri intre locul din benzinarie, care se presupune a fi perfect drept, tocmai pt. a-ti arata corect si unele parcari de mall-uri, de exemplu, apararent, drepte, dar nu prea, in realitate.
    7 1
  • Rezervorul are o forma neregulata Mircea, de aia unele liniute tin mai mult si altele mai putin. E normal.
    Oricum, te poti edifica prin autonomia de pe computerul de bord sau cantitatea de combustibil din rezervor... stiti smecheria pt a putea veda cati litri aveti in rezervor?
    8 3
  • George
    @Mircea Meste
    Cred ca exagerati cu variatia indicatorului pe sosea. Eu am un Duster si e totul normal in plan orizontal. In panta cu inclinatie mare e adevarat ce ziceti, dar am vazut si la alte masini.
    6 2
  • Cred ca prafosul vostru are o problema la acel senzor - ar fi cel mai simplu sa mergeti la reno' si sa ii rugati sa-l schimbe.

    Diferentele date de panta ar trebui sa se "anuleze" destul de repede cand misti masina ... daca nu o face este stricat ... deci succes la service :)
    6 4
  • rezervorul...
    voi nu intelegeti ceva: omu' a constatat ca in 2 minute nivelul rezervorului se schimba radical! citez:
    "În plus, indicatorul nu revenea la nivelul "normal" după plecarea maşinii, indiferent de natura şoselei. O problemă ciudată, pe care Dacia ar trebui să o rezolve dacă ea e generalizată."
    Mai mult, faza cu cei 400 efectuati cu o singura liniuta, ce e bataia asta de joc?, totusi e important acest aspect mai ales cand pleci din tara. Eu nu-mi aduc aminte sa fi vazut asta la vreo masina moderna, voi?
    Banalele scaune sunt cam incomode, stim cu totii ca seamana cu niste fotolii, dar sunt totusi decente pt cei fara pretentii la fel ca si sistemul audio.
    Tot suspensia ridica masina :), din pacate este disponibila numai pt versiunile 4x4.
    3 1
  • @Automarket
    Felicitari pt initiativa de a iesi din Romania, in felul asta altii decat romanii au posibilitatea de a vedea masina cu ochii lor mai de aproape.

    Astept sa reveniti cu tot atatea chestii micute de ambele parti: si cu bune si cu rele.

    La cat mai multi km in continuare!
    4 0
  • Nivel combustibil
    Posibil sa se fi blocat flotorul pe un canel si de asta va face probleme. Cum a zis si unckle, bafta la service. Din fericire nu are un alt sistem de senzori
    3 0
  • Consum
    Si acum vedem inutilitatea masinilor de aceste dimensiuni pentru viata de zi cu zi... deci desi nu are un porbagaj foarte generos, doar 2 persoane in masina totusi motorul diesel de 1.5 a scos un consum de 6.1 in conditiile in care eu cu benzina de 1.6 pe un traseu de 2200km cu 3 persoane si porbagajul plin(mai mare decat la duster) am avut 6.9 mda...
    5 4
  • @CMG - scoti 6,9 cu un benzinar de 1.6 daca te dai destul de tare la el ... a mea poate in jur de 6.2-6.3 cu 4 insi si bagaje (respectand cat de cat si indicatoarele de viteza) ... iar cu asta diesel care-i mai grea ca dusterul si are motor de 2000cmc am scos 5% ...
    3 3
  • Combustibil
    Nivelul combustibilului aratat la bord ar trebui sa-si revina si sa se stabilizeze in pozitia corecta, indiferent de rampa/panta pe care ai rulat inainte.

    Ar fi interesant ca Automarket sa ne comunice care a fost viteza medie de rulare in afara localitatilor. Banuiesc peste 120km/h

    Atat zgomotul interior cat si consumul mare de motorina, ambele la viteze relativ mari, au legatura cu aerodinamica vehiculului sau mai de graba cu lipsa unor interventii minime in aceasta privinta, in stadiul de proiectare. (vezi excelentul articol despre CFD publicat cu ceva timp in urma de AM. Astfel de calcule sunt abordate de "lumea buna" a constructorilor de vehicule de la biciclete pana la camioane, dar nu neaparat pentru a obtine un raport Cz/Cx cat mai mare ci pentru a reduce turbulentele - in general generatoare de zgomot aerodinamic si cu efecte negative asupra rezistentei la inaintare, deci implicit asupra consumului)

    Masina mea de clasa compacta, wagon, 1500kg + 3 pasageri si bagaje, fabricatie 2008, motor de 2l diesel, la 130km/h (inregistrati pe gps, nu pe de bord) consuma cu cauciucuri de vara 5.4% si cu cauciucuri de iarna 5.7%

    Duster-ul cum te uiti asa la el, ar trebui sa fie clar, fara nici un calcul sau prejudecata ca e destinat celor de la sate.

    Inutilitate la moda alaturi de celelalte SUV-uri conduse de mitocani fara simtul realitatii, in oras.
    0 5
  • florin
    Prea multe pretenții,dar bună!
    Ce avem?Omașină ideală pentru românica,ce poate fi abordată la mici îmbunătățiri și reparații ,,la garaje''după ce a ieșit din garanție,inclusiv plutitorul de nivel și decă vrei, pui paralel unul clasic cu ac.Radioul,boxe le schimbi după ureche și buznar,simplu.Ce mai avem?O mașină cu un servis cu acoperire națională bună,cu pise din țară de la magazin sau servis unde tot mecanicul se pricepe,fără doctori ca cele străine,iar ,,cadoul'' fără pretenți.Interior tipic românesc care te lasă ,,să-l tragi'' ,să-l îmbunătățești ,fără ,,butoane''care te vor lăsa.Motor turbo francez,uzual,rodat și cunoscut 110 cp la greutate mică 1100kg(asta logic din grosimea tablei ,ceea ce mă cam sperie),capacitate cilindrică1,6 bun pentru taxe și excelent pentru noi 4x4+suspensie Nissan ce n-a visat românul Deci o caroserie românească slabă dar ce se poate ,,corecta'' și esențial pentru o mașină bună motor francez rodat și 4x4 +suspensie Nissan,,sculă'' japoneză foarte pretențioasă ce se află pe game de vârf Nissan,la niște drumuri 80%cu gropi,cu o țară plină de intemperii ce te pot surprinde pe traseu ca mâzgă,polei,zăpadă mare,inundații,copaci căzuți iar media de viteză este scăzută la noi 90km/oră cu sate și drumuri proaste 95%Consum mic la un mod de condus calm,lejer.Deci o mașină ideală pentru romănica și cred că în timp se va mai ieftinii și îmbunătății cum este la noi obicieul.
    3 1
  • florin@gmail.com
    Prea multe pretenții,dar bună!
    Ce avem?Omașină ideală pentru românica,ce poate fi abordată la mici îmbunătățiri și reparații ,,la garaje''după ce a ieșit din garanție,inclusiv plutitorul de nivel și decă vrei, pui paralel unul clasic cu ac.Radioul,boxe le schimbi după ureche și buznar,simplu.Ce mai avem?O mașină cu un servis cu acoperire națională bună,cu pise din țară de la magazin sau servis unde tot mecanicul se pricepe,fără doctori ca cele străine,iar ,,cadoul'' fără pretenți.Interior tipic românesc care te lasă ,,să-l tragi'' ,să-l îmbunătățești ,fără ,,butoane''care te vor lăsa.Motor turbo francez,uzual,rodat și cunoscut 110 cp la greutate mică 1100kg(asta logic din grosimea tablei ,ceea ce mă cam sperie),capacitate cilindrică1,6 bun pentru taxe și excelent pentru noi 4x4+suspensie Nissan ce n-a visat românul Deci o caroserie românească slabă dar ce se poate ,,corecta'' și esențial pentru o mașină bună motor francez rodat și 4x4 +suspensie Nissan,,sculă'' japoneză foarte pretențioasă ce se află pe game de vârf Nissan,la niște drumuri 80%cu gropi,cu o țară plină de intemperii ce te pot surprinde pe traseu ca mâzgă,polei,zăpadă mare,inundații,copaci căzuți iar media de viteză este scăzută la noi 90km/oră cu sate și drumuri proaste 95%Consum mic la un mod de condus calm,lejer.Deci o mașină ideală pentru romănica și cred că în timp se va mai ieftinii și îmbunătății cum este la noi obicieul.
    3 2

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru