Miercuri, 05.12.2012
- Comenteaza
- Trimite pe:
Urăsc meciurile echipelor româneşti în cupele europene. De fiecare dată când marchează te aştepţi să fie egalate şi chiar să piardă meciul. Indiferent de diferenţa înscrisă pe tabela de marcaj.
Sincer, mă temeam că mentalitatea astea românească, înrădăcinată adânc în istoria poporului, se va simţi şi la Dacia. După ce au repurtat succese deosebite cu Logan, Sandero şi Duster, mă aşteptam ca românii să lase garda jos şi să nu vină cu nimic spectaculos. Spre surpriza mea, Dacia a continuat să joace bine şi a mai marcat de câteva ori de la lansarea ultimului succes comercial.
Anul acesta se pare că oamenii de la Mioveni au fost într-o formă de zile mari, reuşind să ofere surpriză după surpriză. Una dintre ele s-a numit Dokker.
Ca mai toate modelele născut sub logo-ul constructorului român, şi Dokker se ghidează după un singur cuvânt: ”revoluţie”. Revoluţia segmentului utilitar.
Dacia Dokker
1.5 Diesel Turbo (dCi) 75CP Man5 Laureate
- Pret de pornire 9000 €
- Pret model testat 13.600 €
- Taxa auto 150 €
Motor / Transmisie
Dacia ne propune o reţetă de care nu ne putem sătura. Este la fel de plăcută şi eficientă de fiecare dată: motorul 1.5 dCi.
Dieselul, introdus în meniu de Renault, este dispus să îţi ofere 90 de cai putere la 3750 de rotaţii şi, deşi pare puţin pe hârtie, în realitate este îndestulător. Poate are de a face şi faptul că felul principal este asezonat şi cu 200 de Nm, disponibili destul de devreme, de la 1750 de Nm. Un antreu binemeritat pentru cei care preferă să simtă dinamica maşinii încă de când au eliberat ambreiajul.
Aşadar, o reţetă ce poate sătura pe oricine, indiferent că are de ”hrănit” o familie numeroasă sau de întreţinut o afacere ce presupune transportul de marfă.
Fiind vorba de un model de familie ce derivă dintr-o utilitară, rafinamentul nu este tocmai la el acasă. Asta înseamnă că nu trebuie să vă aşteptaţi la un diesel silenţios. Cei patru cilindri devin destul de guralivi după 2000 de rotaţii.
Despre transmisia care asistă unitatea diesel nu avem decât cuvinte de laudă. Ea este etajată bine şi are o timonerie excelentă, scurtă şi precisă. Exact opusul a ceea ce conduceam în urmă cu 10 ani pe vechile Dacii.
Consum
Nu credeam că va veni o zi ca cea de azi. Am în faţă consumul mediu al unui model Dacia şi, alături, cifrele a şase competitori. Privindu-le, recunosc că pentru mine ziua de 1 Decembrie s-a decalat puţin şi se întâmplă astăzi.
Cum să nu fii mândru când Dacia face cinste naţiunii cu cel mai bun consum din segment, un 4.5 litri/100 de kilometri, cu mult sub ceea ce promit rivalii Peugeot Partner Tepee, Fiat Doblo Panorama, Opel Combo Tour, Citroen Berlingo, Renault Kangoo şi chiar Volkswagen Caddy.
Lăsând la o parte datele de pe hârtie, în realitate, Dokker consumă cam 4.5 litri/100 de km în mediul extraurban şi undeva la 6 litri într-un Bucureşti nu foarte sugrumat de trafic. Cifre bune, apropiate de ceea ce promite constructorul.
Performanţe
Dacă la eficienţă Dacia este lider detaşat, ne-am aştepta ca la performanţe să existe ceva compromisuri. Există, însă nu aşa de mari. Dokker reuşeşte să atingă 100 de km/h în 13.9 secunde, o valoare bună, obţinută graţie unei mase totale extrem de reduse, cu aproape 200 de kilograme mai mică decât cea a altor rivali.
Aşa că dacă vă gândiţi la liniuţe orgolioase cu o utilitară de persoane iată de cine trebuie să vă feriţi: Volkswagen Caddy (12.9 secunde) şi Fiat Doblo Panorama (13.4 secunde).
Dacă vă gândiţi la acte de bravură pe puţinii kilometri de autostradă româneşti, trebuie să ştiţi că vitezometrul lui Dokker se opreşte la 162 de km/h. Şi aici, modelul românesc este depăşit doar de Doblo şi Caddy.
Interior
Trebuie să ştiţi de la bun început că în interiorul lui Dokker există compromisuri. Compromisuri care i-ar putea face pe cei mai mofturoşi din fire să se arate puţini sceptici. Mă gândesc totuşi că mofturile nu îşi au locul într-un segment utilitar unde primează pragmatismul.
Care sunt compromisurile şi minusurile?
- Sistemul de reglare pe înălţime a centurii de siguranţă pare neterminat şi extrem de rudimentar.
- Cotiera este complet inutilă pentru că incomodează schimbarea treptelor de viteză şi acţionarea frânei de mână.
- Scaunele sunt iarăşi rigide, deşi parcă au câştigat puţin în confort.
- Sistemul audio vine cu un buton pe care îl confunzi mereu cu cel de volum. De fapt, el schimbă frecvenţa radioului.
- Materialele sunt dure, însă dau impresia de robusteţe.
- Spaţiul pentru pasagerii de pe locurile din spate este suficient, însă nu exagerat de generos cum ne-am fi aşteptat în acest segment.
- Nu în ultimul rând, antifonarea nu este tocmai fericită.
Ce trecem la plusuri?
- Faptul că avem un model extrem de aerisit, cu o suprafaţă vitrată generoasă.
- Portbagajul poate înghiţi până la 800 de litri în condiţii normale şi este cel mai mare din segment. Iarăşi un capitol la care Dacia ne face să fim mândri.
- Ergonomia generală este bună, fiecare funcţie fiind uşor de accesat şi aşezată intuitiv.
- Poziţia la volan, destul de înaltă, ajută mult şoferul unui model utilitar.
- Planşeul care acoperă portbagajul are acum un mecanism de rulare.
- Spaţiile de depozitare sunt numeroase, pornind de la cele ascunse pe plafon până la cele din feţele uşilor.
- Afişajul de bord şi instrumentele sunt plăcute şi inspiră o senzaţie de calitate.
- Nu în ultimul rând, trebuie să apreciem decizia Dacia de a muta comenzile geamurilor electrice pe portiere, un loc cu care toată lumea era obişnuită şi o schimbare pe care publicul a tot cerut-o.
Preţ de achiziţie
Încă mă întreb cum reuşeşte Dacia să creeze un spaţiu atât de mare între preţul modelelor sale şi cele ale concurenţei. Dacă ar fi să folosesc un clişeu aş zice că sunt diferenţe de la cer la pământ.
Practic, Dacia s-a rupt de pluton şi pedalează în forţă către un nou succes comercial. Avansul pe care şi l-a creat pare insurmontabil pentru orice concurent din segment.
Dokker pleacă de la 8700 de euro în varianta de marfă şi de la 9000 de euro în varianta de persoane. Cel mai ieftin rival al său, Opel Combo Tour, este cu exact 5790 de euro mai scump. Restul rivalilor au preţuri exorbitante comparativ cu Dokker.
Să ne uităm şi la versiunea testată de noi, dieselul 1.5 dCi de 90 de cai putere. Acesta vine disponibil doar cu echiparea de top Laureate şi costă 13.600 de euro. Deci nici măcar nu ne apropiem de preţul de pornire al lui Opel Combo Tour.
Versiunile comparabile ale rivalilor, echipate cu motoare diesel de până în 100 de cai putere şi un nivel de echipare de top se învârt în jurul valorii de 20.000 de euro.
Siguranţă
Ultimul rezultat Dacia înregistrat la testele EuroNCAP a clătinat serios reputaţia constructorului român. Lodgy a obţinut doar trei stele şi, trecând peste comunicatul maliţios al organizaţiei belgiene, a prezent un risc serios de rănire.
Având în vedere că utilitarul Dokker se bazează pe aceeaşi arhitectură cu cea a monovolumului, este posibil să ne confruntăm cu acelaşi rezultat slab.
Nu putem să nu ţinem însă cont de echiparea pusă la dispoziţie de Dacia. Dokker este echipat cu ABS+EBD+AFU, centuri faţă pretensionate şi airbag-uri frontale. Opţional, Dokker poate fi echipat cu ESP.
Ce am remarcat eu şi chiar m-a încântat? Senzorul de cuplare al centurii de siguranţă pentru pasagerul din dreapta cu avertizare sonoră. Foarte bun în responsabilizarea celui din dreapta ta.
În raport cu rivalii, nivelul de siguranţă oferit nu este excepţional, dar ne aflăm la o distanţă mare de vechile vehicule comerciale de la Dacia.
Ţinută de drum
Dacă judecăm strict după întrebuinţările lui Dokker, maşină de familie sau model utilitar, există o singură regulă pentru suspensie: ea trebuie să fie confortabilă. Şi este. Dacia a făcut ce a ştiut mai bine şi a înmuiat lucrurile pentru ca tu şi cei de la bord să nu luaţi contactul cu starea proastă a drumurilor naţionale. Practic, Dacia a vrut să europenizeze puţin rularea pe drumurile patriei.
Artificiul le-a ieşit, Dokker fiind o maşină odihnitoare, deloc solicitantă. Dacia a gândit o suspensie atât de absorbantă încât nu e nevoie să mai ocoliţi gropile.
Dacă totuşi reflexele vă fac să recurgeţi la manevre bruşte aveţi grijă. Ruliul este extrem de pronunţat şi utilitara se înclină destul de mult. Dimensiunile sale sunt şi ele de vină. Se face simţită o oarecare senzaţie de nesiguranţă, coroborată cu o lipsă de feedback a direcţiei şi o precizie ce lasă de dorit.
Asistarea exagerată a direcţiei va fi însă extrem de apreciată în mediul urban sau acolo unde există manevre dificile.
Vizibilitate
Aşa cum încăperile luminoase, mari şi extrem de aerisite dau un aer optimist şi încălzesc atmosfera, aşa şi suprafaţa vitrată extrem de generoasă a lui Dokker are rolul de a înviora habitaclul şi a-i ofera un aer prietenos.
Poziţia înaltă la volan, luneta generoasă şi oglinzile laterale generoase sunt un ajutor de preţ în cazul unui model de talia lui Dokker.
Oglinda retrovizoare este puţin cam mică, luneta este separată de montantul uşilor spate, iar oglinzile laterale au un anumit unghi mort, care te poate face să nu-l vezi pe cel de lângă tine.
Un alt element de apreciat la noul Dokker este vizibilitatea pe timp de noapte. Se pare că Dacia a reuşit să îmbunătăţească acest aspect, complet nefavorabil în cazul modelelor trecute.
Tehnologie
Nu m-am gândit niciodată că voi putea parcurge 200 de kilometri vorbind încontinuu la telefon. Şi cel mai probabil, nu într-o Dacie. Ba mai mult, sigur nu mi-aş fi imaginat că o voi face fără să ţin telefonul la ureche.
Recunosc că am zâmbit cu gura până la urechi când am încercat sistemul Bluetooth oferit pe Dokker. Aşa ceva ar fi fost de neînchipuit în urmă cu 5 sau 6 ani.
Dacia a reuşit să îmi smulgă exclamaţii pe care în mod normal le-aş fi oferit unei maşini cu propulsie spate şi peste 300 de cai putere. Cu ce? Cu un simplu Bluetooth. Un Bluetooth care se conectează extrem de repede şi funcţionează bine.
Tot la capitolul dotări trec în revistă şi scaunele încălzite, care se încing extrem de repede, un atribut ce va fi apreciat mai ales în acest anotimp. Nu uit nici de senzorii de parcare, utili şi nu prea, deoarece există situaţii în care ar putea să te atenţioneze destul de târziu.
Sistemul audio se aude bine şi vine cu un suport pentru USB şi mufă auxiliară, extrem de utile pentru cei care îşi stochează muzica preferată pe USB sau MP3 Player.
Design
Dacia împrumută faţa lui Lodgy pentru a nu transforma Dokker într-un model utilitar butucănos şi urât. O idee bună care a dus la un model interesant, plăcut ochiului şi agreabil în trafic.
Dimensiunile generoase trădează un aspect ceva mai pătrăţos în partea posterioară. Poate de aici şi o asimetrie, dar şi o oarecare nepotrivire între partea frontală şi cea posterioară. Tot de nepotrivire am putea vorbi şi în cazul jantelor de 15 inch, care par cam mici în comparaţie cu proporţiile generale ale modelului.
Raportat la concurenţa din segment, Lodgy este o propunere chipeşă ce va încânta prin liniile sale simple şi personalitatea duală: cea de model utilitar amestecat cu faţa ludică a unui model de familie.
Ne-a placut
- Portbagajul generos
- Consumul redus
- Preţul imbatabil
- Conexiunea Bluetooth
Nu ne-a placut
- Antifonarea generală
- Diesel vocal
- Ruliu pronunţat
Date tehnice - Dacia Dokker 1.5 Diesel Turbo (dCi) 75CP Man5 Laureate | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador -
Vedetă
Ştiri despre Dacia
-
În a noua lună din 2024, uzina Dacia de la Mioveni a înregistrat o ușoară scădere a producției, comparativ cu aceeași lună din 2023. De cealaltă parte, Ford a încheiat luna septembrie cu un nou record de producție. (Vineri, 25 Octombrie)
-
Constructorul de la Mioveni, deținut de gigantul Renault, continuă să parieze pe Logan și, în prezent, se lucrează la o nouă generație. Anunțul a fost făcut chiar de vicepreședintele Dacia, Patrice Levy-Bencheton. (Joi, 17 Octombrie)
-
Automarket a călătorit, în mare secret, la Berlin pentru a face cunoștință cu noua Dacia Bigster. Pe scurt, vorbim despre cel mai mare model al mărcii de la Mioveni și prima Dacia echipată cu plafon panoramic. Ți-am pregătit un articol cu 5 lucruri esențiale, dar și un video. (Miercuri, 09 Octombrie)
-
Constructorul român de automobile, deținut de Renault, va prezenta noul Bigster în data de 14 octombrie, cu ocazia Salonului Auto de la Paris. (Joi, 05 Septembrie)
-
Dacia Sandero a fost cel mai vândut model, din Europa, în luna iulie. Marea surpriză este, însă, SUV-ul Duster, care a urcat pe locul 4 în topul preferințelor. (Vineri, 23 August)
Arata mai bine, sunt - sau par - mai de calitate si raman la preturi imbatabile.
Ce nu am inteles nici la Docker nici la Docker Van este daca incape sau nu un palet in spate ca la Doblo. se castiga cel putin 20 de minute la incarcare descarcare cand nu poti sui paletul dintr-o miscare si pleca la destinatie.
Cu acest lucru insa nu se lauda decat 1-2 modele asa ca nu ii reprosez foarte tare acest lucru.
Cred ca e o masina buna pentru banii pe care-i dai pe ea.
Mentalitatea a ramas aceiasi, dovada cele 3 stele la testele de siguranta.
Este un cosciug pe roti ca si toate modelele care Dacia le are in oferta.
Chiar si reprezentantii Renault au spus cine vrea o masina sigura sa se uite in curtea Renault. Deci siguranta oamenilor la Renault se cumpara cu bani.
@ verde - Mercedes se fabrica doar in Germania ?! ( lasa gandirea obtuza )
Nu te ambala, incearca mai intai sa intelegi ce am scris!
Eu nu stiu unde se fabrica Mercedes.
Stiu ca patriotismul nu este un criteriu in alegerea masinii, dar daca sunt totusi oameni care tin cont de asta trebuie sa stie ca aceasta Dacie nu se fabrica in Romania. E posibil sa fi fost creata la centrul de design din Romania, e posibil sa fie fabricata cu piese facute in Romania, nu cunosc aceste detalii. Ea este asamblata in Maroc.
Imi place caldura cu care a fost scris articolul, o inteleg, fiind vorba de marca noastra romaneasca Dacia, dar faptul ca Automarket a omis sa scrie in acest articol ca Dokker e fabricata in Maroc ma face sa am suspiciuni ca au acceptat o spaguta romaneasca. Asta nu am vrut sa spun direct in comentariul de mai sus.
BaditzaEx, poate ar trebui sa pastrezi sfatul de a "lasa gandirea obtuza" pentru tine...
Oricum eu cred ca decat sa-ti cumperi un cazan cu 500,000 Km din Germania, mai bine iti cumperi o Dacie noua. E o masina de bun simt.
De-aia isi ia lumea break-uri... Daca nu esti multumit de accesul la portbagajul Loganului inseamna ca Logan MCV ti s-ar fi potrivit mai mult.
Asa-s sedanurile astea de clasa mica, accesul la portbagaj lasa de dorit.
- detin masina premium si am avut placerea sa merg cu un logan si sa descoper ce bine ruleaza pe soselele noastre.Suspensia este adaptata excelent.In rest parerea mea este ca pret calitate este mai mult decat ok....
cred ca te inseli, am auzit multa lume care spune ca Dacia Dokker e facuta in tarile Maghrebului da este adevarat, exista o fabrica care le produce dar se vand sub un alt nume si sunt construite doar pt Africa
DAR FABRICA PT NOI SI TOATA EUROPA ESTE LA MIOVENI, CHIAR AM ASISTAT LA CONSTRUIREA UNEI DACII DOKKER SI A UNEIA LODGY!!!