Miercuri, 21.11.2012
- Comenteaza
-
Trimite pe:
”Spaţiul. Ultima frontieră. Acestea sunt călătoriile navei stelare Enterprise şi misiunea sa continuă de a explora noi lumi, noi forme de viaţă şi civilizaţie cu îndrăzneala de a ajunge acolo unde nimeni nu a mai ajuns vreodată.” După cuvintele lui Jean Luc Picard, Enterprise şuiera puternic şi dispărea în neant.
Start Trek a fost ca un fier încins ce lasă urme adânci în memoria unui copil ţintuit mereu cu ochii către cer şi către ce se află dincolo de stele. Genericul, melodia de pe fundal şi cuvintele apăsate ale lui Sir Patrick Stewart sunt într-un sertar al subconştientului fiecăruia. Al subconştientului meu, al tău, cel care citeşti acest rânduri, şi probabil al celor de lângă tine. Un sertar pe care îl mai deschidem din când în când, atunci când ne lovim cu fruntea de OZN-uri.
Sertarul meu s-a deschis săptămâna trecută, când am coborât în subsolul unei clădiri de birouri din Bucureşti. În parcarea luminată slab, Enterprise a clipit spasmodic din LED-uri şi s-a luminat la faţă. Voi juca în Star Trek.
Citroen DS5
2.0 HYbrid4 Airdream Sport Chic BMP6 4WD
- Pret de pornire 26.901 €
- Pret model testat 43.249 €
- Taxa auto 0 €
Motor / Transmisie
Recunosc că am aşteptat cu nerăbdare să mă transpun în pielea unuia dintre căpitanii navei interstelare. Iar DS5 m-a ajutat.
Primul contact a fost ceva mai rece. Am privit şovăielnic dincolo de portieră, către ploaia de lumini. Am continuat să fiu ezitant când am găsit butonul de start. Nici un sunet. S-a stricat Enterprise? Nu. Avem în test o versiune hibridă.
M-am scurs tiptil, în scârţâitul pneurilor, din locul de parcare şi apoi către ieşire. Când am păşit către lumină, dieselul a pornit, iar DS5 a început să devină ceva mai pământesc.
Dacă disecăm forma de viaţă descoperită în garajul Citroen găsim unul dintre puţinele sisteme hibrid-diesel din lume. Pentru ce veţi opri la benzinărie? Pentru motorina dieselului de 2.0 litri şi 163 de cai putere. Pentru ce veţi frâna uşor? Pentru încărcarea bateriilor nichel care ţin în viaţă motorul electric de 37 de cai, amplasat pe puntea spate.
Aşadar avem 200 de cai putere şi propulsie pe două axe. Cuplul motor este şi el extrem de generos: 300 de Nm primiţi din partea motorului termic (începând cu 1750 rpm) şi 200 de Nm oferiţi de cel electric.
Dincolo de aceste date tehnice, o croazieră cu DS5 Hybrid se rezumă aşa: discrepantă. Poate fi extrem de lină, discretă şi sobră atunci când emisiile sunt zero. Dar poate fi şi tumultoasă, zgomotoasă, temperamentală atunci când folosiţi unitatea diesel.
Vorbim de o maşină cu două feţe. Pe cât de mult te unge la suflet partea calmă, pe atât de deranjantă este cea energică. De ce? Din cauza zgomotului transmis în habitaclu de motorul diesel. Rafinamentul lipseşte. Dacă tot ce vezi în jurul tău îţi mângâie retina, tot ce se aude îţi zgârie timpanul.
Sistemul hibrid este asistat de o cutie pilotată cu şase rapoarte, despre care nu cred că trebuie să spunem prea multe. Ştiţi bine că îi lipseşte liniaritatea şi răspunsul prompt. Lucrurile se mai îmbunătăţesc însă când alegeţi setarea sport şi descoperiţi resursele generoase Enterprise-ului cu roţi.

Consum
Jurnalul căpitanului de bord: raportăm un consum urban de 7.3 litri după mai bine de 150 de kilometri parcurşi printr-un Bucureşti aglomerat. Am folosit din plin funcţia Start-Stop şi cea de recuperare a energiei pierdute la frânare. Bateriile s-au descărcat şi s-au încărcat, dieselul a tăcut sau a fost gălăgios. Cert e că eu atât am reuşit.
E cam mult peste ce afirmă Citroen în cartea tehnică (4.2 litri/100 km - urban), dar e o valoare bună, care nu te frige la buzunar. Media consumului este apropiată, adică 4.1 litri/100 km.
Va fi greu să comparăm mere cu pere. De ce? Pentru că DS5 Hybrid nu are rivali direcţi. Nu mai există un alt model premium hatchback cu tren de rulare hibrid-diesel. Ne uităm totuşi la break-uri premium ca Volvo V60, unde consumul mediu este de 6.4 litri. Deci mai mare. La fel şi în cazul lui Audi A4 Avant 2.0 TDI quattro de 177 cai putere. Consumul este de 5.8%.
Performanţe
Nu am putut atinge viteza Warp 9.6 cu care se presupune că se lăuda Enterprise, dar ne-am mulţumit cu valori pământeşti destul de generoase, menite să grăbească transferul de persoane dintr-un oraş în altul. Transferul între galaxii îl lăsăm pentru mai încolo.
Graţie celor 200 de cai putere, DS5 Hybrid poate accelera de la 0 la 100 de km/h în 8.6 secunde. Nu e chiar viteza cu care Enterprise şuieră prin faţa ecranului, dar este o valoare decentă în segment. Ea este depăşită uşor însă de navele mai puţin spaţiale ale celor de la Volvo, Audi şi BMW, care accelerează chiar şi cu o secundă mai repede până la 100 km/h.
Viteza maximă este de 211 km/h, ceea ce reprezintă a 100.000 mia parte dintr-un Warp. Este însă suficient pentru a străbate şoselele autohtone, dar nu suficient pentru a ţine pasul cu rivalii germani de mai sus.
Interior
Experienţa interstelară începe imediat ce deschideţi portiera noului DS5 Hybrid. Nu am mai fost niciodată bombardat cu o asemenea ploaie de culori, materiale şi forme. Retina ta e debusolată. Nu reuşeşte să focalizeze. Însă când reuşeşte, un adevărat spectacol cromatic este pus în scenă.
Cred că tot ce desparte DS5 Hybrid de Enterprise este un ecran tactil de 20 de inch în locul volanului. Debusolat sau nu de instrumentele colorate, de ecranul navigaţiei sau de ceasul analog inserat în bord, nu poţi să nu remarci abundenţa pe care francezii ţi-o propun. E ceva din opulenţa palatelor regale aurite ale Egiptului antic, înlocuită aici de aluminiu, plastic moale, piele fină şi inserţii cromate.
Desfăţul simţurilor este completat de un set de scaune extrem de confortabile şi profilate bine, detaliu cu care Citroen ne-a mai obişnuit.
Construit sub formă de cocon, interiorul surprinde prin ergonomia butoanelor de pe planşa de bord. Totul este aerisit şi intuitiv. Nu acelaşi lucru îl putem spune despre comenzile de pe consola centrală. Toate sunt poziţionate cam în spate, inclusiv funcţiile sistemului de navigaţie.
Să nu uit nici de geamurile electrice, amplasate tot pe tunelul consolei centrale. Pun pariu că dacă designerii Dacia ar fi ales soluţia asta i-aţi fi huiduit nu-i aşa?
Habitaclul plusează şi cu spaţiu interior generos, mai generos decât cel al unor modele germane pe care le găsim în acest segment mediu. Portbagajul plăteşte însă tribut pachetului de baterii şi promite o capacitate de numai 325 litri. Insuficient pentru persoanele extravagante care vor schimba trei ţinute pe zi pentru a fi în ton cu maşina.
Insuficiente şi spaţiile de depozitare, mai ales la nivelul consolei centrale, unde veţi simţi nevoia unei scobituri în care să vă plantaţi telefonul mobil.
Preţ de achiziţie
Mai întâi de toate, să stabilim ceva. Vorbim despre un model premium. Interiorul inspiră asta, exteriorul respiră asta. Aşa că haideţi să nu mai vedem DS-urile ca nişte Citroen-uri.
Dacă ne uităm în segmentul mediu şi căutăm o comparaţie cu granzii, observăm că preţul de pornire al francezului (26.901 euro) este cel mai redus. Un preţ mai mic decât cel al lui BMW Seria 3 Touring şi Audi A4 Avant şi Volvo V60.
Dacă ne dorim însă 200 de cai putere şi o motorizare hibridă alături de tracţiune integrală, bugetul trebuie să se învârtă în jurul valorii de 40.000 de euro. Un DS5 Hybrid pleacă de la 37.150 de euro, însă versiunea noastră a atins 41.149. Dacă mai socotim şi câteva elemente opţionale, ajungem la un preţ final de 43.249 de euro cu TVA.
La banii aştia ai de ales între o serie de motorizări diesel ale concurenţei germane, cu nu atât de multe opţionale şi cu o personalitate net inferioară avangardistului DS5. Poate doar un Volvo V60 D5 să se ridice la nivelul francezului din punct de vedere al designului şi al preţului.
Siguranţă
Mai ţineţi minte scutul protector invizibil folosit pe Enterprise? Am fost fascinat de vălul invincibil al navei spaţiale şi mă aşteptam ca DS5 Hybrid să se ridice la nivelul fanteziei proiectate de mine. S-a ridicat.
Gradul de protecţie oferit de noul DS5 este un sumar a tot ceea ce găsim în prezent în laboratorul Citroen. Avem ABS şi AFU, airbaguri frontale, laterale şi cortină faţă/spate, asistenţă la pornirea din rampă şi la parcare, centuri de siguranţă pretensionate, sistem de atenţionare la părăsirea benzii, ESP cu reglare anti-patinare şi, cel mai important, 5 stele EuroNCAP.
Francezul a primit note bune la capitolul protecţia pasagerilor adulţi (89%) şi pentru sistemele de asistenţă. A fost însă penalizat pentru protecţia slabă oferită pietonilor (doar 40%).
Vă mai amintiţi cum apăsau membrii echipajului Enterprise insigna din piept atunci când vroiau să comunice între ei? În DS5 Hybrid avem ceva asemănător. Nu este o insignă ci un buton cu logo-ul Citroen, care va suna atunci când aveţi o urgenţă.
Ţinută de drum
Dacă prin galaxie nu sunt gropi sau drumuri neasfaltate, prin România avem din belşug, aşa că DS5 Hybrid trebuie să facă ceva mai mult decât Enterprise la acest capitol.
Modelul francez este surprinzător. Şi nu într-un sens bun sau într-unul rău. Ne-am obişnuit ca modelele francezilor să fie confortabile, dar destul de ezitante pe secţiunile de drum virajat.
Odată cu noua gamă DS, Citroen a încercat să injecteze ceva mai multă sportivitate în şasiu. Asta s-a întâmplat şi cu DS5. Doar că doctorul care a ţinut seringa a scăpat cam multă rigiditate în amortizoarele modelului premium. Atât de multă încât rularea printr-un Bucureşti aflat în curs de reasfaltare va reaşeza uşor poziţia organelor interne.
E una dintre cele mai rigide suspensii pe care Citroen le-a avut. În oraş nu e tocmai plăcut, însă în afara lui, acest spirit înţepător ar putea să fie pe placul celor cu un stil de şofat mai sportiv. Abordarea virajelor se poate face cu mai mult curaj, chiar dacă senzaţia de ruliu nu a dispărut complet.
Ajută mult în aceste situaţii şi tracţiunea integrală, care înfăşoară mai bine maşina în jurul acelor de păr.
Nu trebuie să uităm nici de direcţie, transpusă în habitaclu printr-un volan MARE. Poate chiar PREA MARE. Precizia nu este una dintre cele mai fericite, însă pare a se achita de îndatoriri.
Vizibilitate
Ce se întâmplă când le dai mână liberă designerilor? Îşi fac de cap şi uită de aspectele funcţionale. Aşa se face că suprafaţa vitrată nu este una extrem de generoasă. A fost însă modelată în partea frontală prin separarea fiecărui montat pentru o mai bună vizibilitate în virajele strânse.
Luneta rămâne însă mică şi parcă mă trimite înapoi la vechiul Citroen C4 Coupe. Este şi ea separată în două de o linie orizontală. Îmi era dor de acest artificiu de design. Mă bucur că au decis să îl readucă în prim-plan chiar dacă nu este câtuşi de puţin funcţional.
Oglinzile sunt destul de generoase şi te pot ajuta dacă le reglezi bine. Sunt însă şi momente în care ai putea avea unele unghiuri moarte.
Tehnologie
Dacă stau să analizez bucata de geam, care se ridică deasupra volanului ori de câte ori porneşti maşina, şi butoanele de pe plafon, aşezate ca solzii pe spinarea unui peşte, parcă mă teleportez în Alien vs Predator. Toată această aglomerare de butoane, care au funcţii mai mult sau mai puţin utile, contribuie la aspectul hiper-tehnologizat al maşinii.
De notat ar fi instrumentarul de bord digital, scaunul şoferului cu funcţie de masaj (de parcă nu ar fi fost suficient de confortabile scaunele) şi ecranul head-up display, cu afişaj color. Pachetul tehnologic pe care francezii ni-l propun este deosebit de tentant şi va încânta toţi profanii ce-l vor exploata.
Totuşi, e loc de discrepanţe şi la acest capitol. În ciuda elementelor desprinse din pelicule Science Fiction, sunt şi aspecte mai pământeşti de subliniat. Şi anume, faptul că în marşarier camera de luat vederi nu oferă o imagine chiar atât de bună.
Nici afişajul navigaţiei nu este de o calitate similară celui întâlnit la rivalii germani. Asta deşi ecranul tactil este capabil de culori şi imagini deosebit de plăcute ochiului.
Design
DS5 este raiul pe pământ. Visul oricărui designer. Un desfrâu al creionului şi al schiţelor nebuneşti.
Cred că oficialii Citroen au dat de perete uşa departamentului de creaţie şi au zis: ”Faceţi tot ce vă trece prin cap. Uitaţi de reguli”. Şi aşa s-a născut o simfonie a liniilor, un joc îndrăcit al modelării şi o împletire a ideilor nebune cu elemente de seducţie, interzise până acum pe foaia de lucru a oamenilor de creaţie.
Nu aţi înţeles nimic din ce v-am explicat? Hai să o spun altfel atunci.
Într-o seară, după ce am parcat DS5-ul în faţa casei, un taximetrist a oprit în dreptul meu:
”- Frate, ăsta e modelul full-options de la ei?
- Da, zic. Oarecum. DS5, am bâjbâit printre dinţi
- Mamă, mamă cum arată.
- Da, şi e şi hibrid. Adică are un motor electric ca să consume puţin.
- Senzaţie. Le face şi Peugeot ăştia mai tare decât Audi.”
Nu a ghicit el marca, dar a fost unul dintre sutele de oameni care şi-au întors capul după DS5. Asta m-a făcut să fiu şi mai mândru că joc în Star Trek.
Ne-a placut
- Design exterior
- Interiorul futurist
- Materiale de calitate
Nu ne-a placut
- Diesel zgomotos
- Suspensie prea rigidă
- Spaţiile de depozitare
Date tehnice - Citroen DS5 2.0 HYbrid4 Airdream Sport Chic BMP6 4WD | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Mazda 3
Universal apreciat -
Mezinul familiei -
Premiant -
Fabricat în România
Ştiri despre Citroen
-
Potrivit celor mai recente zvonuri, Citroen ar putea elimina din gama de modele nava amiral C5 X la finalul acestei generații. Francezii vor să se concentreze pe modele compacte și subcompacte. (Vineri, 07 Iunie 2024)
-
Francezii de la Citroen publică primele imagini și informații referitoare la noul C3 Aircross. SUV-ul de segment B poate găzdui până la 7 pasageri și va avea inclusiv o versiune pur electrică. (Joi, 18 Aprilie 2024)
-
Citroen C4 și C4 X pot fi comandate acum și alături de o motorizare mild-hybrid la 48V. Ansamblul dezvoltă 136 de cai putere, iar prețurile pornesc de la 27.300 de euro în România. (Marti, 20 Februarie 2024)
-
Francezii de la Citroen prezintă noul Berlingo facelift. În Europa va fi disponibilă numai varianta electrică e-Berlingo și oferă 136 CP și o autonomie de până la 320 de kilometri cu o singură încărcare. (Marti, 12 Decembrie 2023)
-
Constructorul francez de automobile a publicat primele imagini și informații despre noul e-C3. Modelul cu zero emisii promite o autonomie de până la 320 de kilometri și pornește de la 23.300 de euro. (Marti, 17 Octombrie 2023)
A4 2.0 TDI quattro (2012) Motorina 2.0l / 130kW / 177CP S tronic 4 Usi 41.350,28
si asta e un exemplu, nu m-am uitat la bmw.
Daca vrei sa fi corect si sa pari un tip destept, da o alternativa interesata din aceiasi clasa, dar sa fie premium si eventual hybrid ca vreau sa merg in Bucuresti bara la bara pe modul electric, ca asa vreau eu.
te salut.
Injectoare proaste are si land rover si mercedes (hibrid sau nehibrid)
Eu zic ca este de la motorina. Puneam motorina din otopeni de la un lukoil si am schombat pe garantie 2 supape EGR. Cum am schimbat statia peco - cum nu am probleme.
Oricum masina este vis - dupa Insignia - delta si mito - asta urmeaza pe lista mea.
Scuza ca te deranjez - dar cine te-a jignit? Eu unul nu. Incearca sa ai un exercitiu de imaginatie si sa ne imaginam ca suntem la o cafea la o terasa. Tu imi spui ca lucrezi la service si ca nu au vazut lexus hibrid cu injectoare defecte dar in schimb ai bazut citroen defect . iar eu iti spun ca nu cred ca este de la masina cat de la motorina. Ti se pare ca te-am jignit. Sincer vorbind nici nu stiu cum de ai primit atatea plusuri (cred ca oameni nici nu citesc ce spun unii si alti)
Seara buna
PS: rares, si tu, si kumite, ati semnalat necazuri cu motorina. Tot mai sus, am incercat sa ofer un raspuns pe care oricum il constientizeaza toata lumea, dar ne complacem in pasivitate in fata fraudelor, hotiilor si minciunilor de tot felul, din care tara asta pare blestemata sa nu mai iasa nicicand......Este drept, motorina este mai usor de "indoit" cu apa, datorita consistentei sale mai vascoase decat a benzinei (emulsia realizandu-se mai bine). Si mai este o chestiune la mijloc, o stratagema cu efect psihologic garantat: prin aditivarea carburantilor si prin recunoasterea publica a acestei operatiuni, se incearca inducerea in eroare a clientilor, astfel incat ei sa creada lesne ca aceasta ar fi singura problema a calitatii carburantilor si sa nu banuiasca si altceva, fiindca, din firea lui, romanul, daca ii dai un sut in fund, nu se asteapta si la al doilea, ci la interventia divinitatii si, eventual, la scuzele agresorului :) Pana la urma, vorba aceea: ii invatam noi pe "baietii destepti" cum se fac afacerile?
N-ai inteles nimic. Eu n-am vreo problema cu articolul, ci cu incercarea jenanta de a fi amuzant cu povestioara aia de cancan dambovitean, care nu face decat sa arate ce popor de inculti suntem. Stiam asta, nu e nevoie sa ne reamintim constant, se vede si in comentarii.
Si sincer, mi se pare si mai jenant ca un redactor AM sa se ascunda in spatele unei identitati alternative ca sa-l poata apostrofa, ascuns de invelisul lasitatii, pe un alt comentator.
Dar, asta e o alta caracteristica a romanilor: multa gargara, putina actiune, lasitate cat cuprinde. Iarasi o chestiune care se vede tot din comentarii.
Stiu, adevarul deranjeaza, sa curga manutele rosii.
Exprimarea este prea dura si nedreapta. Am condus 308 RCZ si DS5 ambele cu 2.0hdi 163. Nici un moment nu mi s-a parut deranjant zgomotul motorului, sau ca ar fi nerafinat, din contra, mi se pare un motor foarte reusit din toate punctele de vedere.
Pt. Alex. DS5 NU are suspensie Hydractive, nici macar ca optiune !
Eu am C4, si in familia mea 206 si un megane (2 din ele au sarit de 100k, si au fost cumparate de noi) si am alimentat numai de la OMV, Mol, si Rompetrol si nu am avut nici o problema. Credeti-ma ca in afara de revizii masinile nu au vazut service-ul pana acum si cu putin noroc nici nu o sa il vada.