de Mircea Meșter
Miercuri, 28.10.2009
-
-
Trimite pe:
Pentru ca singurul punct slab al clientilor in perioada de criza este cel emotional, Citroen a realizat o noua generatie C3 care se adreseaza mai degraba simturilor decat unei analize cerebrale acute. Vorbim de o masina care a fost conceputa cu armele barbatilor pentru a place femeilor, de un model care iese in evidenta prin artificii tehnico-estetice precum parbrizul de mari dimensiuni botezat Zenith. Noul C3 are un design exterior expresiv mediu ca nivel in segment, insa dispune de unul dintre cele mai tari interioare din clasa subcompacta. Tinta finala: femeile aflate in cautarea unei masini indeajuns de mica pentru a fi condusa in oras, indeajuns de spatioasa pentru a gazdui o suita intreaga de cumparaturi si indeajuns de chic pentru a atrage priviri.
Motor / Transmisie
Automarket a avut la dispozitie la testul din Toscana o unitate diesel HDi de 1.6 litri si 90 de cai putere, versiunea medie de putere intre unitatile diesel disponibile in dotarea modelului francez. Motorul testat s-a dovedit a fi una dintre versiunile de motorizare care merita atat "sacrificiul de motor" de a renunta la una de o putere mai mare (singurul diesel mai puternic este de 110 CP), cat si "sacrificiul material" de a plati cateva sute de euro in plus pentru a uita ideea de a ramane pe cea mai slaba versiune HDi de pe C3, cea de 70 CP. Ajutat si de cuplul de 230 Nm disponibil de la 2000 rpm, C3 se achita acceptabil de sarcini, sentimentul general fiind acela ca masina trage mai jos si mai bine decat o face echipata cu motorul pe benzina de 120 CP, testat si el in trecere la testul de presa din Italia. Cutia de viteze manuala cu cinci trepte disponibila pe C3 isi face treaba fara probleme, desi o viteza a sasea ar fi fost perfecta in conditii de rulare pe autostrada, acolo unde treapta a cincea lunga si concentrata pe consum ar cere ajutoare. Motorul are suficient zvac pentru a depasi in regim ridicat in treapta a patra la 70-80 km/h, fiind dedicat unei rulari ceva mai linistite atunci cand treci de bariera celor 100 km/h si treci in treapta a cincea. Una peste alta, unitatea HDi testata a reusit sa treaca fara probleme peste provocarile orasului si sa se descurce acceptabil pe sosea, in ciuda suspensiei setate pentru confort extrem de care dispune noul model francez. Totusi, trebuie sa vorbim de un mic minus pentru cutia usor inexacta si pentru timoneria acesteia.
Consum
In lista de cifre tehnice, Citroen se jura ca media mixta de consum nu urca peste 4.3 litri/100 km. Mai mult, conform datelor oferite de producator, consumul mediu extraurban al motorului de 1.6 litri si 90 CP este de 3.7 litri/100 km. Cum nu am reusit sa testam modelul francez in regim urban decat intr-o portiune infima a traseului de test, ne vom limita la judecata cifrelor de sosea. Iar C3 reuseste sa treaca fara probleme sub bariera de 4.5 litri/100 in regim normal de condus, cu varfuri de 5.0 litri in conditiile in care traseul virajat si in urcare cerea mai mult de la motor.
Interior
Interiorul lui C3 reuseste sa ridice la rang de arta indrazneala in design. Daca Fiesta a ramas un model provocator prin formele sale agresive imprimate la interior iar Polo este echivalentul sobrietatii masculine prin excelenta, noul C3 este cea mai feminina aparitie din segmentul subcompact. Iar asta nu e deloc rau, in conditiile in care Citroen a lucrat cu atentie dusa la extrem detaliile si materialele interioare. Incepand de la volan - cu insertii din aluminiu in partea inferioara tesita - si terminand cu detaliile de tipul gurilor de aerisire si a semicercului decupat la imbinarea cu bordul de deasupra volanului, C3 expira un nivel calitativ atat de ridicat incat intrebarea logica in momentul testului a fost "Ce or fi lasat cei de la Citroen pentru DS3, fratele premium al lui C3?". Peste toate iese in evidenta deja celebrul parbriz botezat Zenith, care incepe ca la oricare alta masina din segment, dar se termina undeva deasupra tetierelor locurilor din fata. Impresia artistica a fost bifata de Citroen imediat prin acest artificiu de design care tine locul tuturor lampilor de plafon din lume atunci cand este deschis. Paradoxal, desi Citroen il lauda pentru faptul ca aduce lumina in habitaclu, cea mai spectaculoasa utilizare practica a parbrizului are loc noaptea, cand deasupra se desfasoara un spectacol care pana acum putea sa fie urmarit exclusiv prin clasica trapa. Citroen nu a uitat de momentele in care rulezi cu soarele in fata, astfel ca tenta parbrizului devine inchisa spre plafon. Mai mult, pentru a inlatura definitiv potentialele probleme de vizibilitate, exista un plafon fals retractabil care poate fi tras pana in locul in care in mod normal se oprea parbrizul. Acesta dispune chiar si de parasolare, insa acestea nu reusesc sa se ridice la nivelul de excelenta al celor clasice din cauze tehnice. Un minus la acest capitol: desi C3 este o masina destinata mai ales doamnelor si domnisoarelor, acestea nu au la dispozitie atat de utila oglinda de parasolar. Trecand la capitolul spatiu, Citroen a tras la maximum de cei 9 centimetri in plus la lungime pe care noul C3 ii aduce la exterior, acestia transformandu-se in 8 centimetri in plus pentru pasagerii din fata si in inca 3 pentru cei din spate. "Artificiul" matematic a fost realizat atat prin majorarea ampatamentului, cat si prin subtierea spatarului banchetei posterioare. Portbagajul este o alta dovada a targetului predominant feminin al noului C3: cu un volum de 300 de litri, in topul segmentului, modelul Citroen poate sa atinga coarda sensibila a oricarei fane a shoppingului.
Preţ de achiziţie
Preturile pentru Romania nu sunt inca disponibile, modelul urmand sa fie lansat la noi abia in luna martie a anului 2010. In aceste conditii, o evaluare paralela a diferentelor de pret dintre gama Citroen franceza si cea romaneasca ne duce la concluzia ca noul C3 (care va fi mprodus in paralel cu vechiul C3) va costa cu 400-700 de euro mai mult decat actualul model. Scopul Citroen - acela de a-si arunca modelul pe piata la un pret cat mai scazut posibil - va fi satisfacut si de faptul ca sistemul ESP nu va fi inclus in serie in versiunile de baza, ceea ce va face ca variantele standard ale motorizarilor mici (1.1 benzina 60 CP si 1.4 HDi de 70 CP) sa poata fi achizitionate la un pret relativ scazut. Apreciind comparativ in segment, versiunea de baza a motorului testat de noi se va incadra probabil intre Corsa si Fiesta ca pret, reusind astfel sa intre in partea inferioara a plajei de preturi din clasa mica. Nota actuala refecta o simpla presupunere analitica, urmand sa fie adusa la zi in momentul anuntarii preturilor pentru Romania.
Siguranţă
Citroen C3 a avut cateva probleme la ultima sesiune de teste de siguranta ale organizatiei independente EuroNCAP, reusind sa se ridice abia la patru stele in urma analizelor rezultatelor din crash-teste. Principalul motiv nu a fost insa reprezentat de potentiale rani de risc major suferite de ocupanti, ci de lipsa sistemului ESP in versiunea testata. Citroen motiveaza scoaterea ESP din lista de dotari standard prin abordarea unui pret de start ceva mai bun, cu riscul sacrificarii unei imagini de masina 100% sigura. Trecand la clasicele cifre, notam in arsenalul lui C3 sase airbag-uri incepand cu al doilea nivel de echipare.
Ţinută de drum
O masina destinata domnisoarelor nu are nevoie de suspensii care sa le faca acestora viata grea. Altfel spus, liniile de tramvai, bordurile si gropile din orasele romanesti nu vor reprezenta o mare problema pentru viitorii posesori ai modelului Citroen, in conditiile in care suspensiile acestora sunt realizate in special pentru a face fata provocarilor citadine inerente. Confortul este dus la maximum din acest punct de vedere, o abordare ceva mai sportiva a virajelor pe traseul din Toscana rezervat pentru drive fiind supusa unor cazne ridicate pentru cei din habitaclu. Ruliul este pronuntat, masina tinde sa subvireze iar sustinerea laterala a scaunelor altfel confortabile si placute ca design este nula. Depinde insa unde plasam masina. Asta pentru ca daca vorbim de o clientela specific feminina, solutia aleasa de Citroen este mai mult decat normala si logica. Daca masina incape pe mainile dure ale vreunui pilot, acesta este sfatuit sa abordeze problema cu atentie.
Vizibilitate
Citroen a creat o masina corecta din punctul de vedere al vizibilitatii, cu probleme nule la nivelul montantilor parbrizului, care sunt dublati de un stalp subtire care sustine intocmai afirmatia din prima parte a frazei. Peste toate apare insa deschiderea enorma a parbrizului Zenith, care faciliteaza un unghi de deschidere verticala de 108% fata de doar 28% in mod normal.
Tehnologie
Citroen C3 nu a fost niciodata un model care sa se exprime prin pixeli sau circuite, avantajul sau in fata concurentei fiind impartit intre spatiu, aspect practic si pret. Cu toate acestea, noul C3 face pasi importanti inspre noua linie a segmentului. Modelul testat dispunea, pe langa monitorul central cu sistem de navigatie MyWay (foarte util pe soselele italiene) si de kit-ul denumit de Citroen Connecting Box, care contine priza USB si jack, kit handsfree via Bluetooth si posibilitatea de conectare a unui iPod. Peste toate sta insa surpinzatorul sistem audio despre care stiam doar ca se numeste HiFi Audio si ca nu e semnat de nicio companie cu nume in domeniu. Ei bine, Citroen a realizat un habitaclu in care muzica se aude foarte bine, indiferent de viteza de rulare, un plus pentru un model care isi propune sa devina unul dintre punctele de interes ale oraselor.
Design
Designul reprezinta un punct de atac foarte sensibil in ceea ce-l priveste pe noul Citroen C3. Masina are proportii placute, linii rotunjite, forme armonioase si contururi care nu obosesc ochiul. Designerii Citroen au realizat o evolutie interesanta a unui model care a reusit sa se impuna prin simplitate, adaugand putin piper in reteta pentru ca preparatul final sa devina ceva mai atragator. Silueta clasica de C3 ramane nechimbata, insa blocurile optice frontale si posterioare tradeaza o directie feminina inspre care se indreapta Citroen. Dovada clara a acestui fapt este faptul ca DS3, model care se bazeaza pe virtual aceleasi forme, arata mult mai agresiv prin doar cateva schimbari de contururi si prin cateva linii aditionale.
Pai sunt facute in Toscana, dar de fotografii citroen. Oamenii de la site au mers acolo sa faca test si sa scrie. Cu pozele se ocupa fotografii. fiecare face treaba pt care e platit.
Ti-o spune un jurnalist care a fost si el la lansare :)
Am trait s-o vad si p-asta, ditamai reclama la cascarabetele astea facute pentru clasa SARACA din franta.
Masina asta numai un GAY o va conduce sau vreo fetita care in loc sa aleaga un Mini Cooper, isi ia ceva rotund si dragalas la culoare.
Punctaj Maxim: GAY !