de Bogdan Mirică, Foto: Golfuletz Studio
Joi, 21.01.2010
-
-
Trimite pe:
In laboratoarele germane, alchimistii BMW lucreaza in permanenta la crearea de noi retete care sa placa publicului si sa fie digerate bine de critici. Echipele de ingineri incearca sa ofere cele mai bune motoare iar designerii isi storc spiritul creativ pentru a scorni un design care sa placa. Daca pana acum inginerii nu au dat gres niciodata, designerii au fost indelung criticati pentru ideile ciudate, dar care s-au vandut foarte bine. Sa luam spre exemplu "cocosatul" X6, care nu a placut multora si a fost criticat pentru formele nonconformiste. Asta nu l-a impiedicat sa atraga privirile curioase si mai ales sa se vanda "in draci" cum ar spune unii. Pana la urma, politica de piata a avut succes iar munca depusa in laboratoarele bavareze a dat roade. Luand in calcul succesul lui X6, putem spune ca si Seria 5 GT, al doilea cel mai contestat model BMW dupa SAC-ul din 2008, se va bucura de acelasi succes. Lucru cert daca luam in calcul si ingredientele pe care le-au amestecat in formula noului model: platforma de Seria 7, echipare de Seria 7, noua cutie automata cu 8 trepte si gama de motorizari generoasa.
Motor / Transmisie
Pentru noi a fost suficient sa testam cea mai mica motorizare diesel pentru a ne convinge ca BMW a vrut sa incerce si altceva si a reusit, fara a se indeparta insa de la valorile care au consacrat brandul. Asadar, chiar daca vorbim despre un model destinat cu precadere familistilor sau celor care vor o masina cu portbagaj, Seria 5 GT pastreaza lozinca devenita deja celebra; "Joy is BMW". Bucuria de a conduce se pastreaza chiar daca vorbim despre un model care cantareste putin peste doua tone si este animat de "numai" 245 de cai putere. Dupa cum probabil ati ghicit ne referim la versiunea 530d GT, propulsata de motorul cu sase cilindri in linie de 3.0 litri, apreciat de-a lungul timpului de o multime de publicatii auto pentru puterea, consumul si fiabilitatea sa. Unitatea diesel isi arata beneficiile mai ales atunci cand vine vorba de cuplu, cei 540 de Nm fiind suficienti pentru a face ca Seria 5 GT sa se simta ca o balena in apa si nu pe uscat. De cele mai multe ori insa nu este suficient sa ai resurse. Important este sa stii cum sa le folosesti, iar inginerii bavarezi au fost constienti de asta. Drept urmare, cei 540 de Nm stau la dispozitia ta pe o plaja de turatii generoasa, o trasatura caracteristica BMW, cuprinsa intre 1750 si 3000 de rotatii. Cum se traduc aceste cifre la volan? Prin senzatia ca dispui mereu de resurse suficiente sa te arunci in depasire, sa depasesti viteza legala sau sa fortezi un viraj mai strans. Unitatea de 245 de cai, care alearga in galop sincronizat la 4000 de rotatii, este cuplata la cea mai noua transmisie automata dezvoltata de BMW impreuna cu ZF. Colaborarea a dat nastere unei cutii cu opt rapoarte, care impresioneaza prin linearitatea exceptionala, prin modul corect in care se succed treptele si prin forta cu care retrogradeaza. Ceea ce nemultumeste insa este raspunsul destul de slab, dezamagitor am putea spune. Relatia picior - acceleratie - scartait de roti este caracterizata de o sincopa, neplacuta dar cu care te poti obisnui treptat. Exista insa un secret: incercati functia Sport sau Sport+ si veti observa ca sincopele dispar iar transmisia seamana cu cea a unui model sportiv, gata sa retrogradeze prompt. Poate ca nota finala ar fi fost ceva mai mare daca nu ar fi existat aceasta lacuna a cutiei de viteze in modul Confort sau Normal.
Consum
Consumul se dovedeste putin mai mare decat cel anuntat de producator in cartea tehnica. Daca luam insa in calcul faptul ca temperaturile au fost ceva mai scazute iarna aceasta, drumurile au fost acoperite de zapada, instalatia de incalzire a mers constant iar piciorul a mai fortat pedala de acceleratie, cei 10.4 litri/100 km indicati de computerul de bord in oras sunt complet justificabili. La drum intins lucrurile stau insa altfel. Seria 5 GT nu se dovedeste a fi foarte lacoma, o ratie de 7.2 litri de motorina fiind suficienta pentru a hrani cei 245 de cai vreme de 100 de kilometri.
Interior
Interiorul unui BMW nu poate starni decat aplauze. Este ca si cum ai participa la o piesa de teatru in care joaca Gheorghe Dinica si Stefan Iordache. Fiecare replica merita aplauze, asa cum fiecare material al noului Seria 5 GT merita atins. Simtul tactil este rasfat de insertii din aluminiu impecabil slefuite, de un plastic monoton la prima vedere dar moale si texturat si bineinteles de o piele fina, atent croita pentru a se potrivi pe scaune si portiere. Finisajele sunt demne de o curte regala, imperfectiunile nefiind tolerate in atelierele din Munchen. In fond vorbim despre un habitaclu copiat la indigo dupa cel al fratelui mai mare, Seria 7, nava amiral a bavarezilor si etalonul in materie de lux. Ambianta placuta este intretinuta de un pachet de lumini ambientale, care invaluie intr-o lumina rosiatica consola centrala si linia fluenta a bordului. Un detaliu de mare finete, care face deliciul celor atenti la orice, va fi incadrarea ceramica a butoanelor sistemului iDrive si a celui de climatizare. In cazul noului Seria 5 GT, BMW a pus accentul pe spatiu, motiv pentru care a si folosit platforma unui model de clasa business. Cei 4998 de mm lungime si ampatamentul de 3070 mm sunt ingredientele care asigura o croaziera relaxata si spatioasa la bordul modelului bavarez. Daca mai luam in calcul si faptul ca pe bancheta de spate nu vor sta decat doua persoane, premizele unui automobil perfect in materie de spatiu se contureaza incet, incet. Putem spune ca Seria 5 GT este una dintre acele masini in care soferul nu poate avea acces cu usurinta la lucrurile de pe bancheta din spate. Locurile posterioare sunt individuale si sunt caracterizate de o libertate de miscare si personalizare destul de mare, reglajul electric al scaunelor permitand privilegiatilor sa aleaga nivelul de spatiu pe care il prefera pentru picioarele lor. Ideea de spatiu se transmite si in portbagaj, unde exista 440 de litri disponibili pentru bagajele pasagerilor. In functie de modul in care vor sa calatoreasca cei de pe locurile din spate, spatiul rezervat bagajelor poate sa scada sau sa creasca. Rabatarea banchetei spate se face foarte simplu, prin actionarea unor butoane pozitionate in portbagaj. Trebuie sa vorbim si despre accesul in portbagaj, BMW incercand sa se autodepaseasca la acest capitol. Practic Seria 5 GT incearca sa fie promotorul unui nou sistem de acces, putin mai diferit de cel regasit pe Skoda Superb. Soferul poate alege o deschidere asemanatoare modelelor sedan, pentru momentele in care vremea neplacuta poate afecta confortul din interior, sau poate opta pentru intreaga deschidere a hayonului in situatiile in care exista bagaje voluminoase.
Preţ de achiziţie
O sa va marturisesc sincer ca acest capitol imi da mari batai de cap atunci cand constructorii incearca sa isi creeze propria nisa. Daca ne uitam la BMW Seria 5 GT poate fi comparat cu o multime de modele premium sau cu nici unul. De aceea ma astept ca parerile sa fie impartite si complet diferite de ale mele. Judecand insa dupa segment si dimensiuni putem incerca sa raportam modelul bavarez la cateva nume sonore din curtea Audi si Mercedes. Pana cand constructorul din Stuttgart va aduce pe piata viitorul CLS Estate, luam in calcul varianta break a modelului E-Klasse, care se apropie de Seria 5 GT la capitolul dimensiuni, chiar daca in materie de forme sunt doua lucruri total diferite. Mai degraba ne-am putea uita la R-Klasse, daca vrem un model la fel de ciudat. Din curtea Audi o sa luam noul A6 Avant, care dispune deasemenea de un portbagaj generos si de motorizari de top. Britanicii de la Autocar au mers ceva mai departe cu comparatiile si au raportat noul Seria 5 GT chiar si la Lexus RX, sustinand ca binecunoscutul crossover este singura arma cu care japonezii pot lupta impotriva struto-camilei nemtesti. Acestea fiind spuse incepem cu pretul de pornire al modelului bavarez: un 55.930 de euro cu TVA pentru entry-level-ul 530d GT, echipat cu motorul diesel de 3.0 litri si 245 de cai putere. Pentru cei care prefera insa benzina este bine de stiut ca 535i GT porneste de la 56.168 de euro si ofera 306 cai putere. Versiunea de top, 550i GT, cu un motor de 407 cai putere si un consum pe masura, scoate din buzunar 74.970 de euro, la care se pot adauga o multime de optionale. Versiunea testata de noi a adunat o lista destul de bogata de asemenea elemente, de la incalzirea volanului (210 euro) si pana la scaunele fata Confort, reglabile electric (1899 de euro). Pretul final pentru ceea ce noi am testat a ajuns la 63.882 de euro, o suma destul de mare, accesibila doar familistilor din "paturile" superioare ale societatii. Raportandu-ne la asa-zisa concurenta, cu suma anuntata mai sus romanii isi pot permite un Mercedes E-Klasse Estate in versiune 350CDI cu tractiune integrala 4Matic si o multime de optionale. Nici acesta nu este insa foarte ieftin, pretul sau de pornire cu TVA fiind de 54.204 euro. Audi A6 Avant in versiune 3.0 TDI cu tractiune integrala quattro pleaca de la 52.867 de euro cu TVA, iarasi un pret mai mic decat cel al noului Seria 5 GT. Daca ne gandim insa ca vorbim despre un model pzitionat ceva mai sus decat break-urile enumerate mai sus, al carui pret este doar cu 2000 de euro mai mare, pretul lui Seria 5 GT nu mai pare atat de fabulos. Sa nu uitam totusi nici de Lexus RX, care in versiunea pe benzina de 277 de cai pleaca de la 53.047 de euro si poate ajunge pana la 68.665 de euro.
Siguranţă
Nu putem vorbi de nesiguranta in cazul unui BMW. Seria 5 GT vine cu toate acele sisteme care se ingrijesc de siguranta soferului si a pasagerilor. Vorbim aici de un intreg habitaclu capitonat cu airbaguri (frontale, laterale, cortina fata si spate), de senzori de impact, de asistenta cu forta maxima de franare si bineinteles de nelipsitul DTC sau control dinamic al tractiunii, care actioneaza precum un caine de paza, ori de cate ori traiectoria masinii este incorecta.
Pe timp de noapte rularea se pastreaza in parametri siguri multumita oglinzilor cu tenta, care protejeaza ochii soferului de luminile celorlalti participanti la trafic.
Ţinută de drum
Asa cum am mai spus, BMW Seria 5 GT ramane un model care pastreaza bucuria cu care bavarezii ne-au obisnuit. Bucuria este data de motoarele puternice dar si de tinuta de drum impecabila, demna de o masina sport, Chiar daca vorbim despre GT-ul unui familist, noua creatie BMW poate fi socotita usor un GT veritabil atunci cand este pe sosea. Directia activa integrala face ca soferul sa deseneze cu precizie trasa ideala in fiecare curba, fara prea mai eforturi. Aceeasi ecuatie este valabila si la viteze mari, sentimentul de siguranta fiind omniprezent, indiferent ca rulezi cu 100 de km/h sau cu 200 de km/h. Meritele acestui sentiment pot fi atribuite supensiei inteligente, dublu articulata pe fata si pneumatica pe spate, care incearca pe cat posibil sa limiteze ruliul in viraje (vorbim de un model voluminos) si sa imprime o tinuta confortabila dar totodata sportiva. BMW te poate face sa plutesti, atunci cand alegi modul de rulare Confort sau te poate face sa vibrezi intens atunci cand sasiul, directia, transmisia si acceleratia incep sa raspunda brutal in modul Sport+. Bineinteles exista si trepte intermediare, Normal si Sport pentru cele mai diverse gusturi, pentru cele mai diverse dozari de energie. Pentru soferii mai experimentati BMW pastreaza functia de dezactivare a sistemului DTC, insa acesta isi face simtita prezenta atunci cand explorezi prea mult limitele masinii, un detaliu neplacut pentru cei care urasc sistemele electronice imbratisate de BMW si tanjesc dupa forta bruta.
Vizibilitate
Marele defect al noului Seria 5 GT apare atunci cand ajungi acasa si realizezi de fiecare data ca parcarea este un calvar. De ce? Pentru ca nemtii iti ofera doar un minim de vizibilitate. Practic Seria 5 GT este prima masina la care recomandam un optional cum este camera de luat vederi pentru marsarier. Versiunea testata de noi s-a folosit doar de un sistem de asistenta la parcare (Park Distance Control), foarte util, dar destul de limitat. Oglinzile laterale sunt destul de mici pentru a incadra tot ce se intampla in spate si, de parca asta nu ar fi fost de ajuns, luneta seamna cu o taietura timida in spatele voluminos de X6. Practic, va trebui sa te obisnuieti foarte bine cu dimensiunile GT-ului tau, pentru a te feri de zgarieturi sau accidente stupide. Seria 5 GT compenseaza insa atunci cand vine de iluminare nocturna. Modelul bavarez vine cu faruri xenon pentru faza lunga si faza scurta, cu tehnologia Active Light si cu inele iluminate de LED-uri. Cu alte cuvinte, BMW Seria 5 GT poate inlocui cu usurinta iluminatul public pe orice drum din tara noastra.
Tehnologie
E greu sa nu iei in seama gadget-urile omniprezente in habitaclul unui BMW, chiar daca nu esti interesat de cele mai noi tehnologii. Nemtii impresioneaza total, de la functiile de reglare a scaunelor pana la sistemul multimedia, incercand astfel sa serveasca pasagerilor sai un confort frumos impachetat. Pentru ca suntem in sezonul rece ne vom indrepta atentia mai intai asupra sistemelor de incalzire, care vor aprinde atmosfera in interiorul GT-ului. Vorbim de un sistem de climatizare pe doua zone, cu priza de aer si pentru pasagerii spate, de scaune incalzite pe trei trepte, care reduc rapid impactul neplacut al sezutului cu pielea rece si, cireasa de pe tort, volanul incalzit, functie foarte utila in aceasta perioada. Din pacate lipsesc scaunele ventilate, dar pentru moment nu le vom duce lipsa. Va fi mai rau la vara, cand o asemenea functie este foarte importanta intr-un model premium. Trecem si la elementul care creeaza fundalul sonor in momentele in care soferul nu prefera "linistea" baritonala a celor sase cilindri. Sistemul audio, de calitate premium, reda o multime de spatii de stocare, de la banalul CD pana la iPod-urile sau MP3 Player-ele de ultima generatie. Totul este comandat de sistemul iDrive, care actioneaza ca un panou de comanda inteligent, gata sa ofere o mana de ajutor atunci cand ai nevoie de sfatul unui sistem de navigatie. Seria 5 GT vine cu un set de scaune Confort, inzestrate cu puterea "supranaturala" de a se mula pe nevoile si "dimensiunile" oricarui sofer. Multitudinea de reglaje, atat pentru pasagerii din fata cat si pentru cei din spate, vor face deliciul amatorilor de tehnologie si va vor tine ocupati minute in sir. Tot la capitolul dotari trebuie sa vorbim de acele detalii care iti fac ziua mai frumoasa si te binedispun: volanul cu reglare electrica, senzorii de parcare, ploaie si lumini, luminile LED pentru blocurile optice fata, functia Soft-Close pentru portiere, care se manifesta ca o forta nevazuta ce atrage usa chiar si atunci cand ea nu este inchisa bine, deschiderea si inchiderea electrica a portbagajului si nu in ultimul rand trapa panoramica cu actionare electrica.
Design
Seria 5 GT a fost unul dintre cele mai criticate modele BMW, in materie de design, dupa controversatul X6. Drept pentru care nota nu poate fi una foarte mare. Cu toate acestea trebuie sa observam detaliile care fac din Seria 5 GT o masina magnet, o atractie irezistibila pentru ochiul fiecarui trecator. Daca ar fi sa judecam dupa impactul pe care masina il are pe strada si dupa capetele intoarse pe parcursul testului ar trebuie sa acordam un 10 cu felicitari si sa pozitionam Seria 5 GT in vitrina supercarurilor. Filosofia de design BMW regasita in fiecare coltisor al masinii, impune respect. Aspectul frontal este robust, bine conturat, putin agresiv, cu o nota distincta data de luminile LED care ofera viata celebrelor cercuri tradtionale regasite in blocurile optice. La spate aceleasi lumini LED impun respect, chiar daca linia portbagajului este putin prea ampla pentru cei obisnuiti cu modelele sport. Geamurile fara rama, elementele cromate, teava de esapament dubla, jantele de 19 inch din aliaj si pragurile cu insertii vorbesc despre un model cu prestanta in fata caruia trebuie sa iti scoti palaria si sa saluti respectuos.
Ne-a placut
- Motor puternic
- Cuplu suficient
- Spatiu interior
Nu ne-a placut
- Design controversat
- Cutie cu raspuns slab
Daca masina asta ar avea designul unui CLS de exemplu, cred ca ar fi masina ideala. :)
Cred ca are un concurent pe masura: Mercedes Benz R Klasse !
Unul mai urat decat celalalt!
Daca totusi ai fost cucerit de design ... interiorul te va convinge sa ti-o cumperi.
Apropo de exterior, mai ziceau unii ca Logan-ul e urat... :)) sper sa nu ma urasca fanii BMW.
Seria 5GT are interiorul mai mare ca X6 ce teraba sa aibe cu X1.
X1 nu e luxos, este mic si are un 4x4 optional, atat.
Asta este o masina de famile mare cu luxul aferent cu un design exterior putin controversat, dar eu am vazut-o in realitate si chiar nu mi s-a mai parut urata, pare masina perfecta de familie si asta este si targetul ei.
si X1 alta uratenie de masina care costa o gramada de bani.
de bani aia iti ei mai bine un 530XD.
da asta ?????????
Nu sunt fotograf profesionist, dar daca trebuie (si in cazul asta trebuia) sunt in stare sa fac fotografii, nu poze cum ati facut voi.
Prima poza cu bordul complet este extraordinar de prost luminata. O sa spuneti ca s-a vrut o iluminare difuza si partiala... sa zicem, dar ce cauta flash-ul reflectat in dreptul radioului ?
Poze in care apare mana pozarului (cea cu volanul), poze cu flash-ul reflectat si mai sunt multe altele, dar nu are rost.
Iar cireasa de pe tort este poza cu portbagajul deschis. Glumiti, nu ? Sau voiati sa va laudati cu geanta pt aparat, obiective si alte accesorii ?
Daca va veti deranja sa raspundeti, probabil ca o sa o dregeti spunand ca e fotografie de reportaj. Da bine, hai sa fim seriosi. Si National Geographic face fotografii de reportaj... http://photography.nationalgeographic.com/photography/ seamana nu ?
bmw produce masini foarte bune dar sincer asa nu e design
daca nu va convine ceva, nu va mai uitati
P.S.: Articolul este bun, dar este de necrezut ca lipsesc fotografii cu locurile din spate, spatiul pt genunchi, modularitate etc.
On topic: mie personal nu imi place masina ca design nu cred k in viitorul apropiat am sa imi permit cacar un drive-tes asa ca....daca e o masina reusita sau nu timpul o va spune nu eu sau noi ...
e bine ca cineva pe la voi a descoperit photoshopul, in a good way.
pentru exterior, felicitari
Putinele sunt firmele care au puterea si determinarea sa se implice in exercitii de design.
In plus nu te obliga nimeni sa o cumperi, asa ca mai lasati-ma cu design controversat.
Pana una alta, dpdv tehnologic, driving experience si pleaseure BMW rules!