Drivetest Audi RS4 Avant (2012-2015)
4.2 FSI Stronic quattro AvantLuni, 25.06.2012
- Comenteaza
- Trimite pe:
Break-ul nu este un tip de caroserie foarte iubit la noi. Nu contează că îl vezi peste tot în Europa civilizată imediat după ce spargi graniţa către austrieci. Nu contează că dimensiunile exterioare sunt, de obicei, identice cu cele ale mult-iubitului sedan. Nu contează nici că, la interior, într-un break încape tot ce încape într-o berlină plus jumătate din berlina respectivă. Nu contează că testele le laudă pentru spaţiu şi pentru cât de polivalente sunt la capitolul versatilitate. Întreaga evoluţie logică pe care merge piaţa când vine vorba de o maşină de familie este, la noi, bazată pe afirmaţia "limuzina adevărată are portbagaj, break-ul e urât şi prost".
Dacă te afli în grupul celor care iubesc break-urile pentru că sunt maşini practice, eşti unul dintre fericiţii care au reuşit să iasă din groapa gândirii cretine de tip comunist, perioadă în care break-urile erau folosite la cărat porcii. Dacă eşti unul dintre cei care vor berlină pentru că arată mai bine în condiţiile în care tu ai nevoie de spaţiu, nu de estetică, te voi ruga să te opreşti aici din lectura acestui text. Pentru că el li se adresează celor care cred că break-ul e o maşină, nu o utilitară.
În rest, Audi RS4 Avant are 450 de cai putere dintr-un motor V8 aspirat de 4.2 litri şi depăşeşte 95% dintre mult-iubitele sedanuri fără să clipească. Da, e scump şi da, consumă nelimitat. Dar e o sportivă adevărată pe care, dacă o conduci, nu ai cum să n-o iubeşti.
Audi RS4 Avant (2012-2015)
4.2 FSI Stronic quattro Avant
- Pret de pornire n/a €
- Pret model testat n/a €
- Taxa auto n/a €
Motor / Transmisie
Într-o perioadă în care ştirile vuiesc cu informaţii care ne spun că vecinii bavarezi ai celor de la Audi vizează un motor turbo pe noul M3, continuarea carierei unui motor aspirat care să ţină la turaţii în gama celor din Ingolstadt este o veste bună pentru cei care nu cred în turbine. Evident, totul depinde de gusturi şi de portofel, pentru că cifrele de consum ale V8-ului FSI de 4.2 litri de sub capota lui Audi RS4 Avant nu sunt chiar cele cu care ne-am obişnuit în mediile noastre maşini de oraş. Eventual diesel.
Avem 450 de cai putere la 8250 de rotaţii pe minut, ceea ce înseamnă că vorbim de o sportivă care te face să apeşi pedala acolo unde n-a mai apăsat-o nimeni pentru a-ţi asigura o senzaţie dinamică de invidiat. Dar când ajungi acolo, simţi lucruri pe care o turbină nu ţi le poate oferi. Cuplul este de 420 Nm începând de la 4000 de rotaţii pe minut, ceea ce-ţi asigură un boost de încredere şi de sunet de undeva de la mijlocul cadranului turaţiilor.
În viaţa reală, trecând peste cifre, motorul cuplat la o transmisie automată S tronic (modificată uşor pe RS faţă de cea de pe gama "cuminte" A4) se comportă aşa cum te-ai aştepta de la el. Răspuns instantaneu, plăcere pe viraje şi o nebunie în depăşiri. Da, aş fi preferat o manuală, pentru că maşina inspiră mult mai multă plăcere decât confort sec, dar înlocuitorul robotizat nu dezamăgeşte decât prin existenţă, nu prin performanţe.
Consum
Oficial sau nu, aşteptaţi-vă ca un Audi RS4 Avant să vă consume găleţi de benzină de cea mai bună calitate. De fapt, nici măcar cei de la Audi nu se dau la o parte din a recunoaşte că un motor aspirat de 4.2 litri îşi cere partea leului când vine vorba să opreşti la pompă. Partea bună în toată povestea asta este că singurul adversar real al lui RS4 Avant, adică Mercedes C63 AMG Estate, consumă găleţile lui RS4 plus doi litri adiţionali.
Pe hârtie, vorbim de o medie de 10.5 litri/100 km, cu un consum de oraş care bate la porţile sfintelor 15 litri, o barieră psihică deja greu de înţeles pentru pământeni. Dar asta e în cartea tehnică. Pentru că, abordat violent şi tras la maximum pe virajele din zona prealpină austriacă, Audi RS4 poate afişa chiar şi 17 litri/100 km. Extraurban.
Partea bună e că, în liga stelelor, consumul este o simplă cifră şi că, aici, cifrele mari sunt de multe ori motive de laudă între pasionaţii cu bani.
Performanţe
Dacă nu te-ai gândit până acum că-ţi poţi cumpăra un break pentru cum stă pe viraje şi pentru că la semafor se descurcă admirabil, e cazul să-ţi întorci privirea spre noul RS4 Avant. Sau spre adversarul C63 AMG Estate, pentru că modelul din Stuttgart e cu 0.1 secunde mai rapid pe 0-100 decât cel din Ingolstadt.
Cu 4.7 secunde pentru 0-100 km/h pentru RS4 Avant, diferenţa nu se va simţi însă decât la nivel statistic, mai ales că viteza maximă este limitată electronic în ambele cazuri la 250 km/h. Mă rog, în cazul lui RS4 poţi să comanzi maşina cu limitatorul dezactivat, ceea ce te duce la 280 km/h în caz că te gândeşti să te muţi definitiv în Germania, acolo unde radarele sunt pentru oraşe.
Cea mai bună dovadă a faptului că RS4 Avant are potenţial ridicat este un tur pe circuit. În cazul nostru, a fost vorba de Red Bull Ring (fost A1 Ring), acolo unde am rulat până la un maxim de 230 km/h pe urmele lăsate acum câţiva ani de monoposturile de Formula 1.
Interior
Înainte să vorbim despre ce aduce nou interiorul lui Audi RS4 Avant faţă de versiunea clasică A4 Avant, trebuie să vin cu un sfat: dacă tot puneţi deoparte 80.000 de euro pentru maşina asta, mergeţi pe mâna mea şi comandaţi scaunele S sport, care în cazul lui RS4 seamănă foarte mult cu cele ale unei maşini de curse. Până la urmă, copiii nu trebuie să ştie că te simţi pilot de fiecare dată când urci la volan.
Pe RS4 Avant avem volan sport ceva mai mic în diametru şi cu zona inferioară teşită, avem materiale de top şi un lucru manual de clasă, lucruri pe care le aşteptăm de fiecare dată de la un model premium. Inserţiile standard pe bordul negru sunt cele care imită carbonul, Audi oferindu-le clienţilor şi alte elemente care pot personaliza marginal habitaclul.
Dacă sunteţi obişnuiţi cu interiorul unui Audi, veţi găsi foarte uşor de utilizat maşina. Nu ai probleme de adaptare, iar în 20 de secunde de la momentul în care te aşezi pe volan poţi să demarezi în trombă. Şi pentru că vorbim de un break, avem la dispoziţie un portbagaj de 490 de litri care poate fi extins la 1430 de litri prin rabatarea banchetei. Iar sportiva se transformă într-o maşină care poată căra mobilă. Rapid.
Preţ de achiziţie
Nu avem încă preţurile pentru România, modelul urmând să fie disponibil pe piaţa noastră în jurul lunii septembrie. Avem însă un preţ de referinţă, cel din Germania, care este de 76.600 de euro. TVA-ul nostru îl va umfla puţin, iar opţionalele pe care le veţi adăuga vă vor duce peste 80, 85 sau 90 de mii de euro, în funcţie de darea de mână.
Ca termen de comparaţie, C63 AMG Estate are un preţ de pornire de 77.376 de euro în România, deci probabil că moneda va cădea pe muchie la acest capitol între cei doi reprezentanţi ai sexului tare şi încăpător.
Siguranţă
Chiar dacă urcăm la 80.000 de euro, nu trebuie să uităm că avem în faţă un reprezentant al familiei medii de la Audi, iar A4 este - structural - un model de cinci stele EuroNCAP. În standard, noul RS4 Avant oferă şase airbag-uri, un număr care putea fi ceva mai mare la acest nivel, dar vine în schimb cu o serie de sisteme incluse în dotarea standard: lumini adaptive, asistent de fază lungă, asistent care detectează nivelul de oboseală a celui de la volan şi cruise control adaptiv cu funcţie de frânare automată completă la viteze de până la 30 km/h.
Ţinută de drum
Dacă pe S4 şi S5 diferenţele între comportamentul dinamic în modurile Dynamic, Auto şi Comfort al sistemului Audi Drive Select sunt de-abia sensibile la rularea pe şosea, în cazul RS-ului vorbim de o abordare complet diferită. Da, poţi să-ţi individualizezi cum vrei direcţia, răspunsul motorului şi suspensiile apelând la setarea individual, dar pur şi simplu nu e nevoie de aşa ceva în acest caz. Ajutându-se de un diferenţial sport care este opţional, dar pe care nu trebuie să-l rataţi şi de ultimul nivel evolutiv al sistemului de tracţiune integrală quattro, RS4 stă lipit pe şosea în modul Dynamic şi se transformă într-o maşină de familie cu ceva mai mulţi cai atunci când e nevoie în modul Comfort. Direcţia electromecanică este corectă, dar ar putea să te "lege" ceva mai mult de asfalt, mai ales în modul Comfort, când ea pare cam moale pentru ce are nevoie un jucător de familie.
Audi RS4 este creat pentru a te ajuta atunci când nu ştii şi pentru a te îndrepta atunci când eşti aproape să o dai de gard. Pe scurt, are îndeajuns de mult strat "cuminte" pentru a putea fi pilotat de cei care nu au păşit niciodată pe circuit, dar este sportivă (fără să-şi iasă din fire) când e strunită pe viraje. De fapt, după ultimele teste cu modelele Audi, observ că filosofia nemţilor este de a-ţi oferi maşini care nu explodează, dar care "deblochează" sportivitate în funcţie de nivelul la care te afli ca pilot.
Pentru că le-am testat pe circuit, trebuie să subliniez special frânele cu discuri de 365 de milimetri care vin cu un profil interesant: "cercul" superior nu este rotund, ci vălurit, tocmai pentru ca diferenţele mari de temperatură la nivelul acestora să nu le transforme în fiare inutile după câtva zeci de mii de kilometri de utilizare sportivă.
Vizibilitate
Audi RS4 Avant este un break, iar asta înseamnă că vine cu toate avantajele şi dezavantajele unui model cu acest tip de caroserie. În primul rând, luneta e acolo unde se termină maşina, deci teoretic ce vezi pe geamul posterior e literă de lege la parcare. Pe de altă parte, montanţii parbrizului - aceiaşi ca pe gama "pământeană" A4 - te fac să îţi întinzi gâtul în cazul în care ai nevoie de manevre pe rază redusă.
Pentru orice eventualitate, ai la dispoziţie senzori de parcare şi camere care te ajută să nu ştirbeşti din frumuseţea pachetului special exterior RS de pe modelul german.
Tehnologie
La 80.000 de euro, te aştepţi ca maşina pe care o cumperi să îţi ofere un nivel ridicat de confort tehnologic. Iar RS4 Avant se ridică la nivelul aşteptărilor.
Modelul Audi în oferă unul dintre cele mai bune sisteme de navigaţie regăsite pe maşinile de azi împreună cu pachetul MMI (MultiMedia Interface). Normal, ai Bluetooth cu tot ceea ce înseamnă asta, de la conectarea telefonului la muzică. Ai afişaj 3D oferit de Nvidia pentru hărţi. Şi apropo de muzică, Audi oferă sistemele DAB+ (Digital Audio Broadcasting) şi DMB, care aduc radioul la un nivel calitativ întâlnit rar în maşină. Evident, de asta se ocupă şi sistemul audio care pe maşina testată era semnat de Bang&Olufsen şi care vine cu 14 incinte acustice care adună 505 waţi.
La aceste pachete se adaugă, evident, şi elementele enumerate deja la capitolul siguranţă care te fac să fii sigur că nu-ţi îndoi maşina decât dacă alţii sunt de vină. Preferabil.
Design
RS4 Avant este, fără îndoială, cea mai arătoasă apariţie din gama medie Audi. Este un break, dar impresia de maşină plictisitoare de familie lipseşte complet, indiferent dacă îl priveşti din faţă, din spate sau din profil. La ideea de break dinamic contribuie din plin şi garda la sol redusă a maşinii (RS4 Avant e coborât cu doi centimetri faţă de versiunea A4 Avant).
Ies în evidenţă elementele cromate din zona spoilerului frontal redesenat, oglinzile laterale cu carcasă argintie, eleronul din două părţi şi mai ales cele două ţevi ovale de evacuare care completează un spate profilat sportiv. Cireaşa de pe tort: farurile şi stopurile LED care, odată cu faceliftul operat de designerii Audi gamei A4, primesc o notă agresivă mult accentuată care lasă în urmă designul tern al singurului rival din acest segment.
Ne-a placut
- Comportament dinamic plăcut
- Design reuşit
Nu ne-a placut
- Consum ridicat
- Preţ piperat
Date tehnice - Audi RS4 Avant (2012-2015) 4.2 FSI Stronic quattro Avant | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ştiri despre Audi
-
Peter D'hoore, purtătorul de cuvânt al germanilor de la Audi, a confirmat că producția uzinei din Bruxelles, Belgia, va fi stopată în data de 28 februarie 2025. (Luni, 16 Decembrie)
-
Cu ocazia Salonului Auto Guangzhou, constructorul german de automobile a prezentat noul A5L, un model dezvoltat special pentru China. Acesta are un ampatament lung, iar forma caroseriei este de sedan clasic. (Vineri, 15 Noiembrie)
-
Constructorul german de automobile a publicat o imagine teaser cu noua generație Q5. Debutul oficial este programat pentru data de 2 septembrie. (Miercuri, 28 August)
-
Constructorul german de automobile prezintă noul RS3 facelift, disponibil atât în variantă Sportback cât și sedan. Modelul de performanță are un comportament îmbunătățit pe viraje și alte câteva noutăți. (Marti, 20 August)
-
Constructorul din Ingolstadt anunță că noua generație A5 a intrat în producția de serie la uzina din Neckarsulm, Germania. Noul model înlocuiește în gamă vechiul A4. (Luni, 12 August)
Despre maşină totul e la superlativul absolut iar cu asta am spus totul.
vis masinuta asta :) ... 8000 de ture ... nu ne mai intalnim pe viitor cu asta decat la electrice
La alegerea unui break, marca aproape ca nu mai are importanta. Un break e pentru hamaleala si parca ti se rupe inima sa cari ce-ti trebuie pe langa casa intr-un Jaguar sau in alte delicateturi. Dar daca tii neaparat ... de ce nu?
In alta ordine de idei, am avut si eu perioade scurte in care am poftit la un break, dar in general ma incadrez in "mentalitatea tipic romaneasca" de care vorbea slv83. Cu toate astea mi se pare stupid sa te uiti stramb la unul care prefera un break in loc de sedan. Din contra, mi s-a parut intotdeauna ca un break, mai ales unul de lux, ii da proprietarului un aer aristocratic. Un tip deosebit, care cumva iese din tiparul omului obisnuit. Un tip de care esti sigur ca are o latura interesanta dar nu poti s-o ghicesti pana nu il cunosti :)
Disclaimer: Facem abstractie de cititorii Automarket :)
Ca tot vorbiti de mentalitate tipic romaneasca, mie imi place ca nu am vazut cocalari cu masini combi/break. :))
A avut tata Dacia break si poate de aia imi plac break-urile.
E drept ca nici nu am carat porci :)
De fiecare data cand ma sui in Avant-ul meu ma simt ca in RS4 B5, exista o nostalgie totusi...RS4 B5 dupa mine este inca cea mai frumoasa realizare a lui Audi :)
Cat despre mentalitate, autorul a fost cam drastic in exprimare, dar este adevarat. dur dar adevarat. Daca as fi pus sa aleg un A3, Sportback-ul ar fi alegerea oricum.
Multe masini nu arata bine in haine de break...in schimb Audi, Mercedes si BMW sunt lucrate bine. In special noul seria 3 break :)
deci AUDI ..... stie !!!!
deocamdata nu am nevoie de mai mult spatiu decat am in A4-ul (B8) pe care-l detin, dar daca as avea, nu as achizitiona un break pt ca sunt alte solutii pt nevoile punctuale de mai mult spatiu la o berlina (suport pt biciclete, portbagaj acoperis, remorca, inchiriere utilitare) care iti permit sa te bucuri de avantajele unei berline in restul timpului - economie combustibil, tinuta de drum, zgomot redus venind din portbagaj, estetica samd...
pt nevoi frecvente de spatiu (ex. copii / carat), m-as orienta spre un monospace / SUV / utilitare, care sunt facute pt asta.
pe scurt, nu ader la ideile din intro, dar apreciez in continuare audi
Muncesti o viata intreaga, scoala, liceu, facultate, etc, mai lucrezi 5-10 ani pana iti permiti un automobil dupa pofta inimii si fleoshc ... ceasul rau, pisica neagra ... iti iei Audios. Wow! Mai bine donezi banii aia unor nefericiti si cu ce primesti inapoi de la taxe iti iei o masina. In care sa te simti om, nu maimutoi impaiat.
Aragazul asta pe 4 roti ar trebui sa fie masina de servici pentru toti parlamentarii romani. O "masina" pentru escroci de la o firma de tepari.