Marti, 31.01.2012
- Comenteaza
-
Trimite pe:
Mi-a luat ceva timp până să mă hotărăsc dacă titlul pe care mă gândeam să i-l dau acestui test este inspirat sau nu. Lakshmi, zeiţa hindusă cu patru mâini, poate părea că nu are legătură cu o maşină produsă de o marcă germană a anului 2012. Şi totuşi, vorbim de o zeitate a cărei imagine feminină este cunoscută. Cele patru mâini reprezintă omniprezenţa şi omnipotenţa sa, iar hainele roşii cu care aceasta este întotdeauna îmbrăcată semnifică caracterul activ al acesteia.
Analogia cu ceea ce vrea Audi A1 Sportback să însemne în segmentul mic premium este interesantă. Vorbim de o maşină care vrea să devină lider al clasei mici cu patru uşi plus hayon în condiţiile în care versiunea cu trei uşi are de bătut o armată de modele cu care piaţa s-a obişnuit deja. Modelul vine cu o inovaţie tehnologică prezentă în premieră în acest segment, un motor cu patru cilindri care poate dezactiva doi la sarcină joasă pentru un consum redus, şi cu tehnologii împrumutate de la fraţii mai mari. Să vedem ce poate maşina.
Audi A1 Sportback (2012-2015)
1.4 TFSI 140CP M6
- Pret de pornire n/a €
- Pret model testat n/a €
- Taxa auto n/a €
Motor / Transmisie
Audi A1 Sportback se lansează oficial pe piaţă, în această primăvară, cu şase motoare. Trei TDI şi trei TFSI. De la 86 la 185 de cai, în funcţie de cât de grăbiţi sunteţi. Noi vă recomandăm însă cu multă căldură un motor care va veni puţin mai târziu, dar care vine cu un compromis excelent la capitolele performanţe şi consum: cel mai nou motor venit în gama Audi, 1.4 TFSI de 140 de cai putere. Deşi pare o "benzină" cu putere cam mare pentru un model atât de mic, versiunea de 140 de cai a lui 1.4 TFSI are un as tehnologic în mânecă. Să mă explic.
Audi îi spune "Cylinder on Demand". Practic, atunci când rulezi la viteză de croazieră pe autostradă, doi dintre cei patru cilindri ai motorul sunt dezactivaţi, astfel că cifrele de consum scad. Audi spune că diferenţele faţă de o versiune normală ar fi de până la un litru/100 de kilometri, deci vorbim de o scădere sănătoasă. Partea bună e că cele câteva zeci de kilometri ai testului din nordul Spaniei nu mi-au dat de înţeles că doi cilindri ies din schemă din când în când. Altfel spus, tehnologia este complet neintruzivă. Iar asta nu e rău deloc. Cât de sensibil să fii să simţi că cei doi cilindri reintră în funcţiune la nevoie în 13 milisecunde?
În rest, motorul se simte ca un 1.4 TFSI normal. La 140 de cai şi 1225 de kilograme, e, de altfel, absolut normal să fie ok. Ai 250 Nm disponibili de la 1500 rpm, deci nu ai probleme de adaptare în depăşiri sau în situaţii de urgenţă. Am testat versiunea manuală cu şase trepte a transmisiei, dar vă recomand cu mare căldură S tronic-ul cu şapte rapoarte. Pentru mai puţine bătăi de cap în oraş.
Consum
Aşa cum spuneam mai sus, A1 1.4 TFSI cu Cylinder on Demand a fost creat pentru a garanta un consum foarte mic. Audi zice că e vorba de 4.7 litri/100 km, cifră la care se ajunge atât cu ajutorul tehnologiei despre care am vorbit, cât şi apelând la deja clasicul Start-Stop. Mai mult, dacă mergi cât mai mult în viteza a patra cu 50 de kilometri pe oră şi nu bruschezi maşina, ai şanse de a atinge lejer acest consum chiar şi în oraş, deci vorbim de o "invenţie" cu adevărat interesantă. Şi am pus "invenţie" între ghilimele pentru că, în gama Audi, Cylinder on Demand se regăseşte deja şi pe modelele şi motoarele mai mari. În testul nostru, în cadrul căruia am mers normal spre alert prin oraş, pe şosea şi pe autostradă, maşina ne-a indicat la final un 7.0 litri/100 km. O cifră excelentă pentru un motor pe benzină de 140 de cai.
Oricum, privind puţin în segmentul lui A1, ne dăm seama că Audi A1 Sportback nu prea are rivali. Până la apariţia unui nou A-Klasse, singurul model premium de segment mic este Mini Clubman, care atrage mulţimile aşa cum o face un măr frumos pe jumătate stricat. În plus, are doar trei uşi plus hayon, pentru că modelul Mini are o uşă pe partea şoferului şi două pe cealaltă. Dacă trecem peste asta şi comparăm, totuşi, consumurile celor două modele, vedem că A1 1.4 TFSI de 140 CP consumă aproape cât Mini Clubman 2.0 diesel de 143 CP (4.4 litri/100 km) şi mult mai puţin decât Clubman 1.6 122 CP (5.5 litri/100 km).
Performanţe
Partea bună în toată povestea asta cu cilindrii care sunt scoţi din priză în caz de nevoie este faptul că, tot în caz de nevoie, aceştia îşi văd de treaba pentru care au fost făcuţi. În aceste condiţii, aflăm că faci 0-100 km/h cu A1 Sportback de 1.4 litri şi 140 CP în 8.1 secunde, iar viteza maximă a modelului german ajunge la 212 km/h. Evident, în gama lui A1 Sportback există şi varianta 1.4 TFSi de 185 de cai, care reuşeşte 0-100 în doar 7.0 secunde.
În aceste condiţii, 1.4 TFSI se dovedeşte mai bun decât motorul 1.6 de pe Mini Clubman Cooper S, care la 184 de cai ajunge la 100 km/h în 7.5 secunde. Oricum, având în vedere că vorbim de un segment în care viteza e un element important doar de la 200 de cai în sus, performanţele ambelor modele sunt de respectat.
Interior
Pentru a ajunge la interior, trebuie să deschizi cele (de acum) patru portiere care-i dau numele Sportback lui A1. Trecând peste eterna contradicţie logică din nomenclatorul Audi (versiunea cu cinci uşi e "Sportback", iar cea teoretic mai sportivă, cu trei uşi, e cea "normală"), A1 devine de acum o maşină care poate fi utilizată şi de familiile tinere care au un copil mic.
De altfel, principalele schimbări au loc la nivelul spaţiului posterior, acolo unde, deşi ampatamentul şi lungimea sunt identice cu cele ale variantei cu trei uşi, spaţiul creşte simţitor. Pilonii B, cei dintre uşi, merg cu 23 de centimetri înspre înainte pentru a face loc uşilor. Plafonul face parte şi el din gama de artificii tehnice constructive, pentru că acesta este mai lung cu 8 centimetri şi ceva mai înalt.
Problema pe care-o ai în spate nu e însă legată de spaţiu, ci de poziţie. Din dorinţa de a păstra un portbagaj civilizat (270 de litri), cei de la Audi au desenat spătare ale banchetei care te obligă să stai cu spatele aproape drept. Dacă pentru copii nu ar trebui să fie o problemă, un adult vă va aminti garantat acest lucru la drum lung. În plus, în versiunea Sport de 185 de cai, spătarul scaunelor din faţă este din plastic glossy dur.
În rest, A1 Sportback vine cu aceeaşi calitate ridicată a materialelor precum o face colegul fără două mâini, iar designul interior este plăcut. Poate cel mai plăcut, logic şi cuminte din segment, departe de nebunia de pe Mini. Încă ceva: dacă-ţi comanzi maşina şi nu aduci vorba de scaunele din spate, va veni cu două locuri pe banchetă. Dacă vrei însă un loc în plus, Audi ţi-l oferă gratuit.
Preţ de achiziţie
Ajungem la eterna problemă a lui Audi A1. Cu un preţ cam piperat pentru segmentul mic, A1 a gonit destui cumpărători care şi-ar fi dorit maşina germană, dar au fost atraşi de preţul mai mic şi de dotările superioare pe care le-au găsit la rivalii din segment - fie ei şi non-premium - sau chiar în clasele mai mari. E oarecum normal, de altfel. Cu preţuri care pornesc de la 17.000 de euro şi ajung la 25.000 de euro în standard şi cu potenţial de atingere a unor sume care tind spre 35.000 de euro, A1 poate fi înlocuit cu succes de modele compacte. Premium sau nu.
Cele cinci uşi ale noului model vor face ca preţul să crească şi mai mult decât atât (circa 500 de euro pe versiune echivalentă), dar A1 Sportback va avea măcar argumentul spaţiului, al funcţionalităţii şi al caracterului practic. Rămâne de văzut dacă va fi destul pentru cei care-şi doresc o maşină de oraş altfel şi care nu iubesc suspensiile sport ale lui Mini şi imaginea de mărci modeste pe care o au Citroen şi Alfa Romeo.
Vom reveni asupra preţului modelului testat imediat după ce motorul testat va intra în oferta din România.
Siguranţă
Cu cinci stele EuroNCAP pentru versiunea cu trei uşi, Audi A1 nu are de ce să îşi facă probleme pentru un eventual test de siguranţă a variantei de familie redusă. Numeric.
Dotările standard ale variantei cu cinci uşi a lui A1 vor fi identice cu cele deja cunoscute de pe modelul lansat anul trecut în România. Cu ESP în standard, cu şase airbag-uri incluse încă din versiunea de bază Attraction şi cu opţionale care urcă nivelul de siguranţă în funcţie de nevoi, A1 reuşeşte să atingă aşteptările clienţilor români în ceea ce priveşte siguranţa activă şi pasivă.
Ţinută de drum
Audi A1 nu vine cu atitudinea de "kart" a lui Mini şi reuşeşte să fie unul dintre cele mai echilibrate modele din segmentul mic. Nu îţi rupe rinichii când treci peste liniile de tramvai, dar nici nu te pune să-ţi menţii echilibrul cu mâna pe geamul lateral ca la patinaj viteză în viraje. Raportul distrubuţiei maselor, 61/39, favorizează puntea faţă şi o uşoară subvirare, dar suspensiile McPherson pe faţă şi cele independente cu bare de torsiune pe spate asigură o calitate ridicată a ţinutei de drum. Altfel spus, dacă aveţi ieşiri sportive, nu veţi avea probleme mari pe viraje.
Mai mult, Audi plusează începând cu versiunea de echipare Ambition şi vă oferă suspensii sport şi jante de 17 inch pentru a îmbunătăţi ţinuta de drum. Direcţia este civilizată, dar - oarecum normal - nu se ridică la nivelul modelelor din segmentele superioare Audi. Până la urmă, fiecare maşină e făcută pentru o abordare diferită a situaţiilor din trafic.
Vizibilitate
Apariţia celor două uşi în peisaj nu a afectat vizibilitatea pe care o are cel de la volan. Geamurile laterale frontale sunt mai scurte, însă nu vorbim de o problemă, ci de o evoluţie normală de la trei la cinci uşi. Montantul parbrizului îţi dă câteva bătăi de cap la manevrele pe spaţii strâmte, dar vizibilitatea lui A1 nu e nici mai proastă, nici mai bună decât cea a modelelor din această clasă. Cât geam să pui pe o maşină de nici patru metri?
Tehnologie
Dacă vreţi să faceţi cunoştinţă cu Audi-ul A1 Sportback pe care l-am testat în Spania, trebuie să vă orientaţi spre versiunile superioare de echipare şi spre o listă de opţiuni destul de bogată. E adevărat, acest lucru vă va scoate din buzunar ceva bani în plus, dar deja am stabilit asta când am vorbit despre preţul modelului german. Pe de altă parte, veţi avea la dispoziţie o maşină care se va clasa pe locul întâi la capitolul tehnologie în segmentul mic. De departe. Să mă explic.
În A1 poţi să-ţi pui un display rabatabil de 6.5 inch pe bord care comandă navigaţia stocată pe un hard. Evident, Bluetooth-ul şi legătura wireless cu telefonul sunt incluse. Ai un buton rotativ pe bord cu care apelezi funcţiile sistemul multimedia care poate stoca 20 GB de muzică şi hărţi pentru navigaţie. Apropo de navigaţie, aceasta poate fi una clasică sau una 3D cu streetview şi vedere prin satelit dacă în pachet incluzi şi o cartelă SIM care îţi oferă accesul sistemului prin abonamentul de date şi transformă maşina într-un spaţiu în care internetul e disponibil wireless. În sfârşit, dacă muzica e una dintre pasiunile dumneavoastră, sistemul audio Bose cu 14 incinte acustice vă va ajuta să vă simţiţi confortabil în maşină.
Design
Audi A1 este o apariţie interesantă pe străzi. Asta pentru că cei de la Audi au fost îndeajuns de deschişi încât să-ţi ofere posibilitatea de a-ţi personaliza exteriorul şi interiorul după nevoi şi gusturi. În plus, A1 Sportback vine cu două noi nuanţe nebune la exterior (Samoa Orange şi Misano Red), acestea potrivindu-se excelent cu plafonul care poate fi comandat în culori contrastante. Nu lipsesc din peisaj nici blocurile optice LED pe faţă şi pe spate, iar silueta lui A1 Sportback este ceva mai lungă şi mai arcuită decât cea a lui A1 cu trei uşi. Ce mi se pare chiar reuşit la A1 este faptul că designerii mărcii au reuşit să-i imprime lui A1 o imagine modernă, jucăuşă şi atractivă în condiţiile în care maşina poate fi condusă fără nicio problemă de un bărbat sau de o femeie îmbrăcaţi elegant.
Ne-a placut
- Tehnologie de top
- Cylinder on Demand
- Design plăcut
Nu ne-a placut
- Poziţia pe banchetă
- Preţ piperat
Date tehnice - Audi A1 Sportback (2012-2015) 1.4 TFSI 140CP M6 | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Ultimele teste
-
Mazda 3
Universal apreciat -
Mezinul familiei -
Premiant -
Fabricat în România
Ştiri despre Audi
-
Noul Audi A6 Sedan poate fi comandat și la noi în țară. Prețurile încep de la 57.200 de euro, cu TVA inclus, iar lista de motorizări este compusă din propulsoare de 2.0 și 3.0 litri, pe benzină și diesel mild-hybrid. (Miercuri, 23 Aprilie)
-
Constructorul german de automobile a publicat primele imagini cu viitorul A6 Sedan. Rivalul direct al lui BMW Seria 5 va fi prezentat oficial în data de 15 aprilie. (Luni, 07 Aprilie)
-
Constructorul german de automobile anunță că a demarat producția de mașini electrice la noua sa uzină din China. Aici vor fi produse modele bazate pe arhitectura PPE, pentru piața locală. (Luni, 30 Decembrie 2024)
-
Peter D'hoore, purtătorul de cuvânt al germanilor de la Audi, a confirmat că producția uzinei din Bruxelles, Belgia, va fi stopată în data de 28 februarie 2025. (Luni, 16 Decembrie 2024)
-
Cu ocazia Salonului Auto Guangzhou, constructorul german de automobile a prezentat noul A5L, un model dezvoltat special pentru China. Acesta are un ampatament lung, iar forma caroseriei este de sedan clasic. (Vineri, 15 Noiembrie 2024)
care au fost cifrele de consum ? (intreb asta pentru ca motorul are probabil sanse sa se mute si in masini pentru oameni normali .. nu ar strica o detaliere)
Nu am avut timpul necesar pentru a testa pe îndelete consumul în funcţie de mediul de rulare. De obicei, asta se întâmplă la testele din ţară, unde avem ceva mai mult timp pentru a "desface" maşina. În principiu, consumul pe care l-am expus şi în test, de 7.0 litri, a fost realizat într-un amestec destul de egal de rulaj pe autostradă şi şosea, plus câteva incursiuni în oraş. Când vine motorul la noi ne vom face o idee mai clară asupra calităţilor sale. Dar, ca idee, scazi maxim un litru din consumul real al unui motor 1.4 TFSI care nu are Cylinder on Demand. Pe-acolo.
"Audi zice că e vorba de 4.7 litri/100 km, cifră la care se ajunge atât cu ajutorul tehnologiei despre care am vorbit, cât şi apelând la deja clasicul Start-Stop."
interesant ca inca nu au aparut comparatiile cu clio si fiesta
totul la un pret de dumping : 20000 euro ( fara tva) =))
sunt curios cat dureaza pana imi stergeti comentariile :))