de Mircea Meșter, Foto: Golfuletz Studio
Miercuri, 07.10.2009
-
-
Trimite pe:
Alfa Romeo MiTo este primul atac sub centura pe care MINI il primeste de ceva vreme incoace. Venit din partea unei marci care s-a evidentiat in istorie prin comportamentul sportiv al modelelor sale, acest atac reuseste sa devina cu atat mai interesant. Printre secretele celui mai mic Alfa se regasesc sistemul DNA, un acronim a carui prima litera se traduce printr-un comportament sportiv demn de marca reprezentata, si un design care transforma 8C Competizione intr-un model accesibil tuturor. Bonus: un motor de 1.4 litri turbo de 155 de cai pe care il iubesti imediat.
Motor / Transmisie
Motorul de sub capota versiunii Alfa MiTo testate de Automarket este cel mai puternic regasit (deocamdata) in gama celui mai mic model creat vreodata de Alfa Romeo. Vorbim de unitatea supraalimentata de 1.4 litri care dezvolta 155 de cai putere la 5500 rpm si 230 Nm la 3000 rpm. Resursele sunt distribuite puntii fata prin intermediul unei cutii manuale cu sase trepte care impresioneaza prin promptitudine si cursa scurta, foarte precisa, care in modul de rulare Dynamic al sistemului DNA patentat de italieni reuseste sa iasa in evidenta prin caracterul sau sportiv. Multumita celor 155 de cai de sub capota masina se comporta excelent atunci cand vine vorba de acceleratie prompta si depasiri la limita. Puterea este suficienta pentru cei care isi doresc o portie zilnica de adrenalina, Mi.To oferind senzatii tari fara a neglija insa comportamentul pe sosea. Am intalnit adeseori masini care se bucurau de adevarate herghelii sub capota, dar se comportau groaznic la capitolul stabilitate si siguranta. Alfa MiTo reuseste sa impleteasca cu succes aceste trasaturi, oferind putere suficienta si stabilitate excelenta in toate cele trei moduri de functionare ale sistemului DNA (Dynamic, Normal, All Weather). In modul Dynamic, motorul tinde sa iti arate de ce un model creat pe platforma lui Grande Punto poate sa poarte sigla Alfa Romeo. Urci in turatie foarte repede, raspunsul cutiei te ajuta sa te misti mai repede decat cei din jurul tau, iar intarzierea pe care o simti de obicei intr-un motor pe benzina subturat este limitata la o plaja de turatii redusa. Atat de redusa, incat masina pare un diesel puternic cu specificul cuplu atins jos, dar fara zgomotul de rigoare. In schimb, daca DNA-ul este setat in pozitia Normal masina se comporta normal, aproape banal, MiTo ramanand o mica fiara neexploatata. Pentru conditii vitrege de drum, cum ar fi carosabil umed, acoperit cu polei sau gheata, Alfa a gandit modul All-Weather care asigura o aderenta maxima si o stabilitate deosebita.
Consum
Performantele noului MiTo 1.4 Turbo au un si pret. Si nu e vorba neaparat de cifra fixata de Alfa Romeo pentru cea mai sportiva versiune din gama actuala, ci de consumul mediu si urban al modelului. Potrivit informatiilor puse la dispozitie de italieni, MiTo inghite 8.5 litri in ciclu urban si 5.3 litri in mediul extraurban, reusind sa ajunga la o medie de consum de 6.5 litri la 100/km. Asa cum era de asteptat, cifrele oficiale nu coincid cu cele reale. In testul nostru, hatchback-ul a consumat 11 litri/100 de km in regim mixt. Este drept ca aceasta cifra a fost inregistrata intr-un ritm alert de condus si in modul Dynamic. Dar, in fond, nu pierdem din vedere esenta unui model sportiv daca incercam sa folosim masina in regim economic? Emisiile de CO2 pentru varful de gama se inscriu in jurul valorii de 153 g/km si respecta normele de poluare Euro 5, o veste buna pentru cei care isi propun sa nu-si bata capul cu taxe aditionale de inmatriculare.
Interior
Senzatia de model sportiv simtita la exterior este intarita de indata ce pasesti in habitaclu, iar sentimentul este vecin cu cel pe care il traiesti in momentul in care intri intr-o versiune de echipare de top a unui model de segment superior. Scaunele sportive si tapiteria din piele fina care poarta logo-ul constructorului italian reprezinta primul contact cu traditia. Materialele folosite la interior sunt moi si ofera bordului si portierelor un aspect placut la atingere. Senzatia high-end este intrerupta de un sentiment neplacut creat de manerele interioare de deschidere a usilor. Acestea sunt fabricate din plastic lucios si ar fi putut sa fie inlocuite foarte usor cu unele din aluminiu, pentru a mentine treaz spiritul sportiv si in habitaclu. Gradul apropiat de rudenie cu vechiul Grande Punto este vizbil si la capitolul "plastice". In antiteza cu materialul texturat care imbraca partea superioara a bordului, plasticul decorativ de la nivelul sistemului audio care nu mai pare atat de "pretios". La capitolul design interior, veti avea ocazia de a trai vedea cum ar fi putut arata un Fiat daca marca italiana ar fi ales sa scoata pe piata modele premium. Astfel, designul adoptat pentru climatizarea bi-zona, cotiera care te poate incomoda foarte usor si butoanele de pe volan amintesc la fiecare pas de Fiat. Exista insa elemente care contin "stampila" Alfa, un exemplu clar fiind manerul schimbatorului de viteze. Acesta este imbracat in piele si iese in evidenta printr-un apendice din aluminiu al partii superioare. la capitolul spatiu, MiTo se descurca acceptabil. Daca locurile din spate ar putea sa ridice anumite probleme persoanelor cu inaltime ridicata, din cauza liniilor exterioare de coupe proprii modelelor cu trei usi, italiana se revanseaza la spatiul pentru bagaje, care la 270 de litri se afla la egalitate cu cel al celui mai vandut model al segmentului in Europa, Peugeot 207.
Preţ de achiziţie
Pretul de pornire al versiunii testate de Automarket este de 17.820 de euro cu TVA, insa varianta de top pe care am avut-o pret de cateva zile in parcare ajunge la 19.250 de euro. Vorbim, evident, de pretul de catalog, care in perioada de criza poate fi "indoit" prin promotii si oferte speciale. Cu toate acestea, este laudabil faptul ca Alfa ofera modelul la un pret care nu bate pragul psihologic de 20.000 de euro in nicuna dintre versiunile sale. Principalul rival de piata al lui MiTo, MINI Cooper S, se ridica la un pret ceva mai piperat, ajungand la 23.490 de euro. Este adevarat insa ca si puterea si motorul sunt mai mari in cazul modelului Mini, care vine cu un motor de 1.6 litri si 175 de cai putere. Daca luam in calcul si ofertele non-premium cu puteri asemanatoare, dam de un Corsa GSI (150 CP), care costa cu aproximativ 1000 de euro mai putin, si de un Ibiza FR (150 CP), care e insa ceva mai scump (20.045 euro pret de catalog). In rest, oferta concurentei - premium sau nu - este ori evident inferioara, ori superioara ca putere. Dar acolo vorbim de o cu totul alta liga, cea dominata de OPC-uri, RS-uri, JCW-uri, Cupra-uri sau, in cazul Alfa, GTA-uri.
Siguranţă
MiTo nu neglijeaza deloc siguranta pasagerilor, hatchback-ul italian oferind in dotarea standard nu mai putin de sapte airbaguri: doua frontale, doua laterale, doua de tip cortina si unul pentru genunchi. Sistemul de franare beneficiaza de discuri de frana ventilate de 305 mm pe fata si 251 mm pe spate si poate opri modelul de la 100 km/h in doar 34 de metri. Sistemele de siguranta ajuta soferul in cele mai dificile situatii, MiTo beneficiind de ABS si EBD, control dinamic al vehiculului (VDC o versiune Alfa Romeo a sistemului ESP), ASR sau controlul tractiunii, CBC sau Cornering Brake Control (functie care asigura lipsa fenomenelor de supra sau subvirare), DST (Dynamic Steering Torque), HBA sau Hill Holder si sistemul Q2 Electronic care simuleaza prezenta unui diferential autoblocant, transmitand cuplul motorului catre rotile care pierd aderenta in viraje. Cei mai zelosi soferi isi pot achizitiona si un alcoolmetru portabil. Sa nu uitam nici de sistemul DNA, care asigura rulajul in siguranta pe orice fel de suprafete. Iar modul All Weather este conceput, asa cum ii spune si numele, pentru a determina un comportament cat mai corect in conditii nefaste de vreme.
Ţinută de drum
Posesorul unui MiTo poate seta suspensia dupa gust prin pachetul ADN, caracterul adaptiv al modelului devenind astfel un avantaj enorm la notarea tinutei de drum. Asta pentru ca, in segmentul subcompact, un sistem care adapteaxza suspensiile in functie de stilul de rulare este regasit doar la Alfa Romeo. In aceste conditii, daca prin orase poti sa treci bazandu-te pe un confort relativ peste sinele de tramvai setand suspensia pe Normal, modul Dynamic trebuie sa fie prietenul tau la drum lung, pentru ca sentimentul pe care il simti in viraje sa se apropie de ceea ce inseamna spiritul Alfa. Mai mult, al treilea mod de rulare, All Weather, iti adapteaza masina la rulare pe timp ploios sau pe zapada. Per total, inginerii Alfa au proiectat masina astfel incat aceasta sa multumeasca toate categoriile de clienti si toate tipurile si stilurile de rulare. Iar virajele dintre Brasov si Sighisoara au fost mediul propice pentru a simti cu adevarat ce poate o masina sportiva din acest segment.
Vizibilitate
Daca va asteptati ca intr-un model de segment mic care are trei portiere sa vedeti totul din jur fara probleme, veti avea o mare deziluzie. Daca sunteti insa foarte realisti si va asteptati la un model mediocru la acest capitol, bullseye! Singurul avantaj evident la acest capitol este reprezentat - paradoxal - tocmai de legatura de rudenie mai sus mentionata cu Fiat Grande Punto: oglinzile laterale mari. In rest, bazati-va pe instinctele calite in kilometri de sofat si in mii de parcari laterale si, eventual, pe senzorii de parcare optionali.
Tehnologie
Pe langa sistemul DNA deja prezentat mai sus, MiTo vine cu elemente care il scot din rand in acest segment. Este vorba de pachetul Blue&Me, care reprezinta un adevarat tovaras de drum care te scuteste de multe manevre de neocolit in alte modele din segment. Si aici vorbim mai ales de comenzile vocale pentru absolut orice actiune multimedia, de la telefon la pachetul audio. Apropo de sistemul audio, acesta este foarte practic si usor de folosit si este o incantare pentru toti cei care vor popula habitaclul lui MiTo, multumita calitatii pe care Bose o garanteaza atunci cand vine vorba de in-car entertainment. Confortul interior este completat de multitudinea de gadget-uri care usureaza viata soferului si a pasagerilor: comenzile de pe volan, climatizarea bi-zona, oglinzile electrice, farurile cu xenon, senzorii de lumini si ploaie sau conexiunea USB.
Design
Principalul atu al modelului italian este designul. Liniile generale ale lui MiTo lasa in urma un aer tanar imposibil de ignorat pe sosea, modelul italian intrand perfect in linia Alfa prin faptul ca acesta iti imprima dorinta de a fi vazut la volanul unei asemenea masini. Sora mai mica a supercarului 8C Competizione incearca sa calce pe urmele fratelui mai nervos, imprumutand linia blocurilor optice fata si spate dar si liniile fluide si atletice ale intregii caroserii. Avem practic de a face cu un 8C Competizione la scara mica, o jucarie care place tuturor, indiferent de sex sau pozitie sociala. Aerul sportiv este insuflat de aspectul frontal tri-lobat, o marca a traditiei Alfa Romeo. Cele doua prize de aer ale spoilerului si grila triunghiulara creaza o entitate care ajuta Mi.To sa se inscrie in ciclul istoric al brandului. Desi designul posterior nu este la fel de expresiv ca cel frontal, cromul regasit la nivelul tevilor de esapament si al stopurilor impreuna cu mini-deflectorul regasit pe versiunile de top reusesc sa salveze aspectul monoton. Jantele din aliaj 18 inch disponibile in diverse forme completeaza aspectul sportiv. Cu un asemenea arsenal vizual, MiTo actioneaza ca un magnet asupra celorlalti participanti la trafic si a tinerilor care se opresc pe strada sa o observe.
@ReVoLuTiOn
Sediul importatorului oficial e in zona, deci sunt mari sanse sa fi vazut masina in Militari :)
Apropo, cine isi ia o asemena masina ca sa scoata consumuri mici? :)
Din cauza pretului nu o sa vedem prea multe pe strazi si asta o va face si mai exclusivista. O bila alba pentru Alfa pentru performante si design.
Legat de reviziile italiencelor pot sa spun ca am un Bravo 1.4 T-Jet si revizia costa cat la un Logan. Intretienrea unei masini e un capitol important pentru ca daca sari revizii e ca si cum dai cu ranga in ea de fiecare data cand pui contactul si apoi ajungi sa o vinzi cu putini km si motorul vaza.
"cifrele oficiale nu coincid cu cele reale. In testul nostru, hatchback-ul a consumat 11 litri/100 de km in regim mixt."
Deci 11 litri la 100 km in regim MIXT -> e cam mult...
De aceasta data pozele sunt la inaltime! keep up! :)
La subiect acum... cam scumpa masina.
golf gt sport, de 170 de cai scoate suta in 7,7!
si la motorul de 3,2 (brera), suta in 6,6?!?! golf r32 scoate in 6,0!
hmmm...sincer nu m-as fi asteptat...
Acceleratie 0-100 km/h s 8.6 pentru 2.2 jts 185cp 8.3 pt 2.4 jtdm 210 cp 8.3 pt 2.4 jtd 200 cai si doar 6.8 pentru 3.2 260 cai 4x4
dar golf r32 are 1600 si vreo 50 de kile parca, 250 de cai, si face suta in 6 secunde...pe cand alfa brera, la 1615 kg, si 260 de cai, si mai usoara si mai puternica, face suta in 7, sau dupa unele surse, in 6,8...deci aici nu prea mai sunt multe de spus...
in fine, nu e important...doar ca ma mira, credeam ca alfa e mai sportiva...
Fuel Delivery Turbo
BHP 168.0
Torque (lbs feet) 258.2
RPM to which the Torque refers 2150
Maximum Speed 143
Acceleration (0-60) 8.3 (ADICA LA FEL CA 2.4 DE 210 HP DE PE 159) 40 HP IN PLUS SI ARE ACELEASI PERFORMANTE UUUUUHHHH RUSINOSSS
poate ne spune andrei de ce audi a4 cu motor de 2.7 (inca 300 cmc in +) dar cu 187 hp (deci 23 in -) face suta in 7.7
LASA-NE LASA-NE
p.s golful de 2.0 170 hp ii da rusini cu 8.2 ...
pana sa conduc mito imi doream o masina de origine germana dar acuma m-am schimbat. Vreau mito si nu numai. vreau orice este fiat (pentru ca pasiunea italienilor pentru masini este mult mai mare decat orice pasiune a altor popoare pentru masini). In trafic am intalnit un om care conducea un Lancia Delta noi, l-am intrat ce parere are si mi-a spus ca nu se compara cu orice masina, al face sa traiasca, da nu este o nemtoaica, nu este perfecta, dar tocmai acel scartait de bord sau orice nu este perfect te face sa traiesti. Iar in privinta motoarelor nu inteleg de ce va faceti griji. italieni stiu ce fac.
Iar pentru nenea care nici nu stie sa se semneze ce pot sa-i zic decat succes in lumea lui perfecta in care totul este exact acolo unde trebuie sa fie. Daca ai fi avut un pic de creier ti-ai fi dat seama ca este vorba de o metafora (si aprope am condus de ma masini cu carburator, (stii .... masinile acelea care au soc) pana la masini mai noi) sa stii ca si la Toyota Auris varinat cea mai scumpa scartaia bordul si asta nu este o metafora.
Prietene daca nu intelegi despre ce se forbeste aici te rog citeste de 3 ori inainte sa spui o prostie. Succese eterne.
acum, desigur, daca nu sunt importante pozele, daca nu va considerati profesionisti, atunci inteleg si nu mai zic nimic.
Masina asta, MITO, imi place foarte mult si ma deranjeaza sa o vad nepusa in valoare de niste poze facute cu telefeonul.
Nu sunt de acord cu ideea ca MiTo ar fi un fel de 8C mai mic. 8C este cu totul alta masina. Alta conceptie, alta mecanica, alt feeling. Doar cateva elemente de design imprumutate de la 8C nu-i dau dreptul lui MiTo sa se compare cu aceasta.
Masinile italiene sunt foarte fiabile si au un design spectaculos iar cand le conduci ai un mare zambet pe fata.
Nu sunt pt tot poporul. Sunt deosebite,sunt conduse de cunoscatori in domeniul auto,de pasionati.
Motoarele Fiat de ultima generatie(Multijet,Tjet,Multiair) sunt cu un pas inaintea concurentei.Nu mai intru in detalii tehnice...cunoscatorii stiu.
1 sunetul benzinarelor italiene de performanta este deosebit insa le lipseste frecventa inalta a vtec-urilor honda.
2 sunetului vtec ii lipseste insa melodicitatea super benzinarelor italience
3 v8 urile americane au un sound iarasi deosebit :)
Masina este dementiala,sunetul motorului se aude sublim,trage excelent in Dinamic,iar iarna trecuta pe zapada,cu anvelope All Seasons Hankook,am mers foarte bine.Directia ferma,stabilitate f buna,interior de f buna calitate.In oras,cu A/C pornit,sta in jur de 11-11.5 % in Bucuresti...insa repet,e senzatie.
Ca piese : Uleiul e 240 lei Selenia 4 litri,discuti TRW fata 160 lei bucata,spate am pus ATE,170 lei bucata.Preturi ok ,zic eu.