de Mircea Meșter
Miercuri, 16.06.2010
-
-
Trimite pe:
Atunci când industria auto a inventat maşinile de performanţă şi maşinile de oraş, fiecare avea un rol bine stabilit în peisajul auto. În anii '60, nou-lansatele Ford Mustang şi Fiat 500 aveau roluri pe cât de diferite, pe atât de bine delimitate. Ei bine, anii 2000 au adus cu ei schimbări atât de radicale încât Mustang se pregăteşte de era diesel, iar vechiul Fiat 500 a devenit noul Fiat 500 şi primeşte motoare care până acum câţiva ani erau dedicate unor segmente aflate cu două sau trei nivele deasupra segmentului mini. Aceasta este povestea lui 500 Abarth, o nebunie pe roţi trasă de 135 de cai putere. Doar atât? veţi spune, mânaţi de obişnuinţa de a vedea cifre de putere mai mari în viaţa de zi cu zi. Vă vom răspunde simplu: pe 930 de kilograme, 135 de cai nu se mai termină.
Abarth 500
1.4 16v TURBO T-JET 135 CP
-
Pret de pornire
18.235 €
-
Pret model testat
18.235 €
-
Taxa auto
171 €
-
CUI SE ADRESEAZĂ?
-
FĂCUTĂ PENTRU
-
IZOLARE FONICA
-
COOLNESS EFFECT
Motor / Transmisie
Fiat 500 este făcut pentru boemii care vor să atragă priviri şi care vor să se simtă bine într-un oraş înconjurat de maimuţe de seră. Sau ca alternativă la Mini, depinde din ce unghi priveşti. Ei bine, 500 Abarth este făcut pentru băieţii cărora oraşul, aşa cum e el, nu le-a smuls nici ultima picătură de sensibilitate şi nici ultimul gram de nebunie. Acelaşi Fiat 500 pe care îl ştiam din testele anterioare s-a maturizat şi a primit 135 de cai dintr-un motor 1.4 Turbo cuplat la o cutie manuală cu cinci trepte. Am strâmbat din nas când am văzut doar cinci rapoarte, cu gândul că şoseaua îmi va face probleme, însă am ajuns la concluzia că uneori e bine să ai o uşoară deviere de pe traiectorie pentru a lăsa loc de şi mai bine la capitolul consum. Maşina nu este vreo "rachetă", aşa cum plastic am fost întrebat într-una dintre zilele de "custodie", însă cea mai apropiată senzaţie pe care o ai este cea de kart acoperit. În mod normal, ai la dispoziţie 180 Nm cuplu şi o maşină pe care o poţi conduce fără probleme în oraş. Rapid. Butonul sport de pe bord transformă însă 500 Abarth într-un pocket rocket. Cuplul sare la 206 Nm, turbina intră la 3000 rpm (deşi pare mult, nu stai cu turaţiile mai jos de de 3000 decât la ralanti) iar răspunsul pedalei de acceleraţie este imediat. Spectacolul vine în treptele a treia și a patra, acolo unde mașina se simte cel mai bine în depășiri, atunci cînd ai nevoie de vigoare. Una peste alta, motorul se potriveşte perfect cu maşina. Singurul risc este că nu vei vrea să mai urci niciodată într-un 500 normal după ce ai trecut printr-o cură de Abarth. Veţi întreba de ce nu a primit motorul punctajul maxim. Pentru că fiecare dintre clienţii Abarth poate opta pentru acelaşi motor, dar mult mai veninos (160 CP) prin kitul esseesse. Un soi de "SS" italienizat.
Consum
Consumul afișat de cartea tehnică a modelului italian ne arată că buburuza-scorpion a celor de la Abarth mănâncă în mediul său natural, orașul, 8.5 litri/100 km. Nu e rău pentru o mașină al cărei raport putere/masă este aproximativ egal cu cel al unui Golf GTI. Problema vine atunci când trebuie să compari consumul mașinii cu cele ale concurenței. Și nu pentru că 500 ar sta rău la acest capitol, ci pentru că stă... singur. Respectiva concurență nu există la nivelul unei comparații tehnice, ci doar la cel al uneia teoretice. Sau de imagine, dacă vreți. Niciun alt model de peste 120 CP nu scade sub 1100 de kilograme, ceea ce transformă comparația într-una oarecum inegală. Dar chiar și o căutare de acest tip nu dă decât trei alte rezultate, care se încadrează însă în regulile de dimensiuni ale stabilirii segmentelor: Mini Cooper (122 CP), Mitsubishi Colt Ralliart (150 CP) și, cu voia dumneavoastră, încă nelansatul în România Renault Twingo RS (130 CP). Dintre toate aceste modele, doar Mini Cooper reușește un consum mai bun (6.9 litri/100 km în oraș), Abarth 500 dovedindu-se astfel o mașină care reușește să se ridice și la așteptările acelora mai ecologici dintre dumneavoastră. În viața reală, Abarth 500 ne-a satisfăcut setea de adrenalină de buzunar printr-un consum de 10-11 litri în oraș și un 6-7 litri/100 km la rularea pe șosea. Toate în modul Sport.
Interior
Dacă știți cum arată și cum se simte Fiat 500, adăugați piele pe ici-colo pe bord, siglele Abarth în loc de cele Fiat, scaune noi ceva mai nervoase și un indicator analogic al presiunii în turbină și vă va da Abarth 500. Da, Abarth 500 păstrează caracterul chic al fratelui său mai ieftin și mai puțin peformant, dar nu ar fi stricat o atenție ceva mai mare acordată materialelor. În rest, vorbim de aceeași poziție de condus în care îți găsești mai greu locul și de scaune care ar fi putut să fie mai profilate pe zonele laterale. Dar de același farmec ludic retro al lui 500 care i-a făcut pe italieni să crească prognoza de producție de la 80.000 la 200.000 de exemplare în primul an de la lansarea modelului lor pe piață. În ceea ce privește spațiul, pasagerii din spate ar face bine să nu fie foarte voluminoși pentru a putea să călătorească fără probleme, dar italienii recuperează la portbagaj, cu una dintre cele mai bune valori din segment (a doua dupa Twingo RS).
Preţ de achiziţie
500 Abarth poate fi achiziționat de vreo lună și în România, marca de performanță a celor de la Fiat făcându-și prezența pe piața noastră printr-un showroom dedicat. Iar pentru a putea să plecați de acolo la volanul unui astfel de model, veți fi nevoiți să scoateți din cont 17.500 de euro cu toate taxele incluse. Pare mult, dar nu vorbim de o mașină care să joace rolul utilitarei bune la toate, ci de una perfectă ca a doua mașină a familiei. Sau a bărbatului familiei, dacă îmi permiteți. Oricum, 500 Abarth este cu 2000 de euro mai ieftin decât Mini Cooper, dar cu 900 de euro mai scump decât Colt Ralliart. Despre Twingo RS nu putem vorbi, pentru că modelul francez nu există la această oră pe piața din România. Nici măcar în versiune clasică.
Siguranţă
Chiar dacă Fiat 500 a fost cel mai de succes model al clasei sale la testele EuroNCAP, italienii au fost nevoiți să burdușească versiunea mai puternică a mașinuței de buzunar cu airbaguri pentru ca diferența de performanțe să nu fie resimțită în eventualitatea unui eveniment nefericit pe șosea. Astfel, 500 Abarth vine în standard cu 7 airbag-uri, cu ESP, ASR, MSR și Hill Holder și cu un sistem TTC (Torque Transfer Control) despre care vom vorbi însă mai multe la capitolul Ținută de drum.
Ţinută de drum
Bară anti-ruliu pe spate, suspensii clar întărite, frăne semnate Brembo ventilate pe față, garda la sol coborâtă cu 15 milimetri și jante mai mari, care merg până la 17 inch. Dacă enumeram aceste elemente fără să cunoașteți contextul, ați fi ghicit cu greu faptul că vorbim de o versiune sport a unui model de 3.6 metri. Și totuși, el există. Iar aceste modificări transformă radical Fiat 500, cu efecte vizibile asupra ținutei de drum. A fost greu să punem de-a latul mașina în virajele cele mai ascuțite luate cu mult curaj, dimensiunile reduse și garda la sol extrem de joasă fiind adversarii principali în această "bătălie" personală. Dar am învățat mașina, am reușit s-o îmblânzim, am dezactivat funcția TTC (Torque Transfer Control), care împărțea cuplul pe roți în viraje în funcție de necesități pentru a limita derapajele necontrolate și am avut parte de un mini-spectacol interesant. Până acolo, însă, am văzut o mașină care nu are probleme pe viraje și pentru care ruliul este un simplu cuvânt în dicționarul altora. Singura părere de rău este faptul că scaunele ar fi putut să fie ceva mai profilate anatomic pe părțile laterale. Ok, nu ai ruliu decât la nivel minim, însă cu g-urile nu te joci. Și totuși, am avut și bătăi de cap din cauza suspensiilor, mai ales prin Bucureștiul găurit rămas după iarna de tristă amintire care ne bântuie și astăzi. Trecem însă minusul în contul administrației.
Vizibilitate
500 Abarth împrumută de la versiunea clasică Fiat 500 suprafețele vitrate și oglinzile, astfel că, la capitolul vizibilitate, vorbim de aceeași mașină, cu aceleași avantaje și cu aceleași probleme. Da, se parchează al naibii de ușor, pentru că găsești spațiu în locuri care până să ai pe mână un 500 ți se păreau că doar încurcă. Da, vezi în jur fără probleme. Și da, montanții posteriori sunt destul de mari și invazivi, în ciuda unei lunete potrivite pentru o astfel de mașină.
Tehnologie
Așa cum era normal, 500 Abarth vine în standard cu tot ce are mai bun gama 500 în materie de soluții multimedia și hi-fi. Avem comenzi pe volan și avem același senzațional sistem Blue&Me care după câteva minute de tatonări te face să uiți de faptul că ai telefon, USB, CD și sistem audio, deoarece toate acestea se pot comanda fără probleme prin voce. Evident, trebuie să pronunți cu accent britanic numele celor din lista de telefon pentru a putea să-i apelezi în 5 secunde, însă cu termeni precum "Call", "Play" și "CD" se descurcă oricine. Dacă sunteți melomani înrăiți și nu vă ajunge sistemul audio cu patru boxe oferit standard, puteți să alegeți pachetul Interscope, care vă va oferi o redare mai fidelă a muzicii de pe radio, CD, MP3 sau USB.
Design
Dacă lumea încă întoarce capetele după versiunea clasică a lui 500, varianta Abarth atrage de două ori mai multe priviri. În special pe cele ale bărbaților, fascinați de spoilerele modificate, de stickerele Abarth de pe caroserie și mai ales de sigla ciudată pe care n-au mai văzut-o până acum. Nu mai vorbim de deflectorul posterior încadrat de cele două țevi ale sistemului de evacuare, spatele reușind astfel să surprindă perfect spiritul sportiv al modelului italian.
Date tehnice - Abarth 500 1.4 16v TURBO T-JET 135 CP |
Combustibil
Benzina |
Nr. usi
3 |
Motor tip / cilindri
Linie |
Nr. locuri
4 |
Cilindree cmc
1368 |
Lungime mm
3654 |
Putere maxima CP (rpm)
135 (5500) |
Latime mm
1627 |
Cuplu maxim Nm (rpm)
206 (3000) |
Inaltime mm
1485 |
Viteza maxima km/h
205 |
Greutate kg
n/a |
Acceleratie 0-100 km/h s
7.9 |
Ampatament mm
2300 |
Tractiune
spate |
Volum rezervor litri
35 |
Cutie viteze
M |
Volum portbagaj litri
185 |
|
Vezi versiuni si preturi
Mai multe detalii despre Abarth 500
P.S.:
Insa, pentru ca este privita ca o a doua masina, pretul este cam piperat. Dar eu as da banii, daca i-as avea.... sau daca tot fac un compromis parca l-as face pana la capat si as merge topless cu un MX-5 ca in 500 si asa nu incap decat 2 copii pe bancheta din spate.
Cum se face ca o masina de CLASA MINI -Fiat 500 Abarth- (care n-are nici macar o climatizare automata in standard) primeste acelasi numar de stele, acelasi rating la "Pret achzitie" ca o masina de CLASA MICA la aceeasi bani -Renault Clio RS- cu peste 200 CP, cutie in 6 trepte??
Un mini cu pretul unei masini de clasa superioara -Clio RS- care nu intamplator este si referinta pe segment...
E ca şi cum ai zice că la banii de E-Klasse poţi să-ţi iei 6 Loganuri. Deci e mai avantajos. Asta deşi E-Klasse ar putea avea 5 stele la preţ, pentru că e mai ieftin decât Seria 5 şi A6.
Hai să învăţăm segmentele. Iar rubrica "Alte modele testate ]n aceeaşi clasă" ar putea fi primul pas înspre asta.
Spor la dat negativ! :-)
De la mine ai luat un pozitiv, dar nu pentru ce ai scris, pentru ca nu ai inteles inca!
Nu sunt avocatul Automarket, dar la baza Clio si 500 sunt in clase diferite. Daca aduceai vorba despre Twingo si 500 era interesant, dar asa...
Si ca sa revin la masinuta, nu ii vad utilitatea, cel putin nu pentru mine. Da, e frumoasa, fasneata, cam scumpa, buna ca masina de week-end, dar sa conduci zilnic asa ceva in oras s-ar putea sa fie obositor. Fun, dar obositor.
@Mircea Mester ala adevaratul de la Automarket :)
Poti divulga locatia pozelor? Calan cumva?
SPor!
Insa ce spuneam eu Mircea, e ca 4 stele la "Pret achizitie" e prea mult pt 500 abarth... la 17.500 euro i-as fi dat 3 stele cu indulgenta... in fine... inteleg... luand in calcul ca detii o masina personala marca Fiat... atat am spus!
Faptul că tu consideri că 500 Abarth nu merită 4 stele e un lucru. Faptul că aduci argumente puerile e altul. Du-te la un test cu maşina şi vei vedea că, dacă vrei o maşinuţă de genul ăsta, 17500 de euro e un preţ ok. Iar 500 are şi şarm pe lângă sportivitate.
Eu ii inteleg nemultumirea lui Carlos, pt ca asa cum ai facut exceptie pt Minii Cooper, puteai face exceptie si pt Clio RS mentionandu-l in comparativ... dar atunci apare anomalia de care spune Carlos: Clio RS are aceleasi numar de stele la "Pret achizitie" cu o masina net inferioara la performante cum e 500 Abarth, dar care costa cam la fel... aici e problema... daca Renault CLIO RS ar fi avut 5 stele la "Pret achizitie" nu mai comenta nimeni nimic
Mini Cooper nu se bate cu Clio RS. RS şi Cooper S sunt versiunile de performanţă ale gamelor proprii. Şi se bat între ele.
Iar 500 Abarth e mult mai mic. Decât toate.
E peste clio rs, nu ca dimensiuni , ci ca prestanta si ...orice vreti voi