Detaliile accidentului fatal în care a fost implicată o mașină experimentală Uber încep să se limpezească. După ce acum câteva zile analizam punct cu punct acidentul și concluzionam că sistemele tehnologice autonome montate de Uber pe exemplarul Volvo XC90 implicat în accident au dat greș, astăzi avem confirmarea faptului că americanii au dezactivat sistemele native ale mașinii înainte de a le activa pe cele proprii, suprainstalate pe SUV-ul suedez.
"Nu vrem ca oamenii să fie induși în eroare sau să creadă că vorbim despre un defect al tehnologiei pe care le-o furnizăm celor de la Volvo. Nu este cazul", spune Zach Peterson, purtător de cuvânt al companiei Aptiv, furnizorul oficial al sistemelor de asistență activă montate pe versiunile Volvo XC90 de serie.
Conform oficialului Aptiv - companie desprinsă ca aripă dedicată cercetării și dezvoltării sistemelor autonome din Delphi, unul dintre furnizorii de top ai industriei auto mondiale - sistemele de siguranță activă oferite standard pe XC90 "nu au nimic de-a face" cu cele pe care le folosește Uber în testele sale din SUA.
Aptiv produce camere și radare dedicate mașinilor autonome și este unul dintre cele mai cunoscute companii din zona furnizorilor dedicați constructorilor auto. Aptiv folosește la rândul său senzori și subansamble oferite de Mobileye, companie israeliană de top în acest domeniu.
"Am testat software-ul pe care-l producem rulând clipul video al accidentului. Sistemele noastre au recunoscut pietonul și au reacționat imediat cu o secundă înainte de impact, în ciuda calității precare a clipului oferit de poliția americană", au declarat oficialii Mobileye.
Exemplarul Volvo XC90 făcea parte dintr-un lot extins de 24.000 de unități ale SUV-ului suedez pe care Uber le va achiziționa în următorii ani. Pe lângă flota dedicată testelor, mașinile vor fi utilizate în varianta lor complet autonomă în cadrul serviciului de car sharing al companiei americane.
Între timp, testele din Arizona ale celor de la Uber au fost sistate din cauza faptului că guvernatorul statului american i-a interzis companiei experimentele autonome.
.....cineva, nu ceva, trebuie sa fie tras la raspundere
E drept ca progresul cere si sacrificii, dar nici nu e bine sa te arunci daca nu pui si o plasa (de salvare).... ca s-ar putea sa iei ”plasa” sau sa te prinda altii in plasa lor...
De judecat o vor face altii, peste generatii... daca a meritat efortul, sacrificiul, sau daca s-au facut pasii care trebuie si daca directia e cea corecta...
Oricum ar fi, inteligenta artificiala s-ar putea sa ne cam depaseasca la un moment dat si din SF sa nu dam in REAL TERMINATOR...
""""foarte dubioasa reactia sistemului conceput pt UBER , eu sunt posesor de S60 generatia a doua si facelift, si cu toate pachetele de siguranta instalate, cele disponibile pe acest model. ei bine acum 2 saptamani m-am aflat intro situatie aproape copiata la indigo , cu un bou de biciclist care circula noaptea pe mijlocul strazii, fara sa poarte vesta reflectorizanta sau suprafete reflectorizante pe bicicleta, eu nu l-am vazut, masina l-a vazut de departe, si cand a vazut ca eu nu reactionez suficient de repede a pus frana automata si s-a oprit singura, evitand complet contactul cu boul de pe bicicleta.
iar XC90 standard neUBER, are inca si mai multe sisteme decat are S60ul meu obosit.""""
Daca e adevarat ca Uber a bypass sistemele Volvo, atunci firma suedeza trebuia in primul rand sa iasa la rampa imediat dupa producerea accidentului si sa spuna clar ca Uber au gestionat masina pe barba lor. A fost clar un fail grotesc al sistemelor de prevenire a accidentelor.
In orice caz, un bun simt elementar trebuia sa le spuna celor de la Volvo ca nu iti dai masina pe mana cuiva care nu are experienta in domeniu si il lasi sa faca ce-l taie capul cu un automobil pe care scrie numele tau. Din pacate, stirile sunt atat de confuze in cazul asta, incat eu pana astazi am crezut ca radarele Volvo pur si simplu nu au functionat. Pe langa asta, cati sunt interesati de subiectul asta sa urmareasca povestea pe mai multe zile? Multi au citit ca Volvo a facut un accident cu o masina autonoma si cu asta au ramas.
Eu vad aici doua scapari ale suedezilor. In primul rand risk management. NU iti dai masina proprie pe mana unei firme care a aparut de ieri pe firmament si care are experienta 0 in studiul accidentelor si sigurantei rutiere. Iar colac peste pupaza, ii lasi sa-ti dezactiveze toate sistemele de siguranta in care ai investit zeci de ani si miliarde si pe care le-ai testat la sange pana sa le dai drumul pe piata. E vorba de reputatia ta, pe care nu ti-o faci in cateva zile, ci o cladesti cu greu, cu efort si cheltuiala de-a lungul multor ani de zile. Iar apoi o narui cu o prostie intr-o fractiune de secunda. Sunt lucruri care se invata in primele ore de management.
In al doilea rand, reactia zero a departamentului de PR (Relatii cu Publicul) al celor de la Volvo. Pai trebuia clarificat cristal din secunda doi dupa ce s-a produs accidentul si dat totul pe fata. Care e pozitia si implicarea fiecarei firme in acest incident. Si mai ales cine a fost responsabil de sistemele de prevenire a accidentelor. Hardware si software.
Si nu in ultimul rand, Uber nu trebuia sa lase la volan o bovina diforma care sa stea cu ochii in telefon cand masina era in faza de probe iar tehnologia in curs de dezvoltare. Foarte multe elemente care nu trebuiau sa se intample toate in acelasi timp. Dar uneori viata bate filmul si de data asta a murit un om.
Nici biciclista nu trebuia sa traverseze pe acolo si la ora aia, cu capul in pamant, fara absolut nici o lumina pe ea. Alt element care a contribuit masiv la producerea accidentului. Sunt curios ce-o sa se mai intample, dar cert este ca imaginea invincibila a tehnologiilor autonome a primit o lovitura grea.
Nu vreau sa fac apologia nimanui, dar este un element in plus si deloc neglijabil pentru care imi place si voi alege meru Mercedes. Pana sa dea drumul la ceva pe piata in testeaza de-l rup si cand au simtit ca au atins un nivel confortabil de incredere atunci il pun in mana publicului.
Concluzia este ca nu trebuie sa ne incredem in firmele de IT mai mult ca in cele din domeniul auto cand vine vorba de autonome. IT-isti au impresia ca apesi o tasta de recovery si esti din nou pe traseu la 200 km/h dupa ce ai sarit cu masina in prapastie. Si asta o zice un IT-ist