Vinovat fără vină: "Sistemele autonome native ale mașinii implicate în accidentul Uber fuseseră dezactivate"

de Mircea Meşter
Marti, 27.03.2018
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Exemplarul Volvo XC90 care a acroșat mortal o femeie în Arizona în timp ce era testat ca mașină autonomă de compania Uber avea dezactivate sistemele standard de frânare și detecție. "Uber folosește propriul hardware și propriul software în teste", spun furnizorii Volvo.

Detaliile accidentului fatal în care a fost implicată o mașină experimentală Uber încep să se limpezească. După ce acum câteva zile analizam punct cu punct acidentul și concluzionam că sistemele tehnologice autonome montate de Uber pe exemplarul Volvo XC90 implicat în accident au dat greș, astăzi avem confirmarea faptului că americanii au dezactivat sistemele native ale mașinii înainte de a le activa pe cele proprii, suprainstalate pe SUV-ul suedez.

"Nu vrem ca oamenii să fie induși în eroare sau să creadă că vorbim despre un defect al tehnologiei pe care le-o furnizăm celor de la Volvo. Nu este cazul", spune Zach Peterson, purtător de cuvânt al companiei Aptiv, furnizorul oficial al sistemelor de asistență activă montate pe versiunile Volvo XC90 de serie.

Conform oficialului Aptiv - companie desprinsă ca aripă dedicată cercetării și dezvoltării sistemelor autonome din Delphi, unul dintre furnizorii de top ai industriei auto mondiale - sistemele de siguranță activă oferite standard pe XC90 "nu au nimic de-a face" cu cele pe care le folosește Uber în testele sale din SUA. 

Mașina implicată în accidentul din Arizona.
Foto: Departamentul de Transporturi SUA

Aptiv produce camere și radare dedicate mașinilor autonome și este unul dintre cele mai cunoscute companii din zona furnizorilor dedicați constructorilor auto. Aptiv folosește la rândul său senzori și subansamble oferite de Mobileye, companie israeliană de top în acest domeniu.

"Am testat software-ul pe care-l producem rulând clipul video al accidentului. Sistemele noastre au recunoscut pietonul și au reacționat imediat cu o secundă înainte de impact, în ciuda calității precare a clipului oferit de poliția americană", au declarat oficialii Mobileye. 

Exemplarul Volvo XC90 făcea parte dintr-un lot extins de 24.000 de unități ale SUV-ului suedez pe care Uber le va achiziționa în următorii ani. Pe lângă flota dedicată testelor, mașinile vor fi utilizate în varianta lor complet autonomă în cadrul serviciului de car sharing al companiei americane.

Între timp, testele din Arizona ale celor de la Uber au fost sistate din cauza faptului că guvernatorul statului american i-a interzis companiei experimentele autonome.

Comentarii (8)

  • obiectiv vorbind, probabil ca sistemele diferite ar fi intrat in conflict, dar tot obiectiv trebuia sa existe si un sistem master care sa preia "fraiele". In schimb au preferat sa elimine unul deja testat in conditii reale si sa vada "daca merge" al lor.

    .....cineva, nu ceva, trebuie sa fie tras la raspundere
    15 8
  • Marius
    Ar fi bine ca Volvo sa ii dea in judecata pentru ca ii face de rusine si isi asociaza numele cu accidentul asta.
    14 10
  • Treaba asta cu AUTONOMIA e complicata rau...
    E drept ca progresul cere si sacrificii, dar nici nu e bine sa te arunci daca nu pui si o plasa (de salvare).... ca s-ar putea sa iei ”plasa” sau sa te prinda altii in plasa lor...
    De judecat o vor face altii, peste generatii... daca a meritat efortul, sacrificiul, sau daca s-au facut pasii care trebuie si daca directia e cea corecta...
    Oricum ar fi, inteligenta artificiala s-ar putea sa ne cam depaseasca la un moment dat si din SF sa nu dam in REAL TERMINATOR...
    9 6
  • Arogantul
    este exact ce spusesem eu in comentariu meu pe celalalt articol, ala care si-a luat multe manute rosii de la toti habarnastii care nu au condus nicidodata un volvo din ultimii 10 ani.
    9 7
  • Arogantul
    uite aici si comentariul meu original
    """"foarte dubioasa reactia sistemului conceput pt UBER , eu sunt posesor de S60 generatia a doua si facelift, si cu toate pachetele de siguranta instalate, cele disponibile pe acest model. ei bine acum 2 saptamani m-am aflat intro situatie aproape copiata la indigo , cu un bou de biciclist care circula noaptea pe mijlocul strazii, fara sa poarte vesta reflectorizanta sau suprafete reflectorizante pe bicicleta, eu nu l-am vazut, masina l-a vazut de departe, si cand a vazut ca eu nu reactionez suficient de repede a pus frana automata si s-a oprit singura, evitand complet contactul cu boul de pe bicicleta.
    iar XC90 standard neUBER, are inca si mai multe sisteme decat are S60ul meu obosit.""""
    12 8
  • AndreiRN
    Volvo este firma Chinezeasca nu Suedeza. Cand o sa deveniti onesti?
    2 13
  • La mine in sat toata lumea spune: "Se pare ca Volvo ..." Deci inca nu e sigur daca Volvo a dezactivat sistemele proprii de siguranta sau nu.

    Daca e adevarat ca Uber a bypass sistemele Volvo, atunci firma suedeza trebuia in primul rand sa iasa la rampa imediat dupa producerea accidentului si sa spuna clar ca Uber au gestionat masina pe barba lor. A fost clar un fail grotesc al sistemelor de prevenire a accidentelor.

    In orice caz, un bun simt elementar trebuia sa le spuna celor de la Volvo ca nu iti dai masina pe mana cuiva care nu are experienta in domeniu si il lasi sa faca ce-l taie capul cu un automobil pe care scrie numele tau. Din pacate, stirile sunt atat de confuze in cazul asta, incat eu pana astazi am crezut ca radarele Volvo pur si simplu nu au functionat. Pe langa asta, cati sunt interesati de subiectul asta sa urmareasca povestea pe mai multe zile? Multi au citit ca Volvo a facut un accident cu o masina autonoma si cu asta au ramas.

    Eu vad aici doua scapari ale suedezilor. In primul rand risk management. NU iti dai masina proprie pe mana unei firme care a aparut de ieri pe firmament si care are experienta 0 in studiul accidentelor si sigurantei rutiere. Iar colac peste pupaza, ii lasi sa-ti dezactiveze toate sistemele de siguranta in care ai investit zeci de ani si miliarde si pe care le-ai testat la sange pana sa le dai drumul pe piata. E vorba de reputatia ta, pe care nu ti-o faci in cateva zile, ci o cladesti cu greu, cu efort si cheltuiala de-a lungul multor ani de zile. Iar apoi o narui cu o prostie intr-o fractiune de secunda. Sunt lucruri care se invata in primele ore de management.

    In al doilea rand, reactia zero a departamentului de PR (Relatii cu Publicul) al celor de la Volvo. Pai trebuia clarificat cristal din secunda doi dupa ce s-a produs accidentul si dat totul pe fata. Care e pozitia si implicarea fiecarei firme in acest incident. Si mai ales cine a fost responsabil de sistemele de prevenire a accidentelor. Hardware si software.

    Si nu in ultimul rand, Uber nu trebuia sa lase la volan o bovina diforma care sa stea cu ochii in telefon cand masina era in faza de probe iar tehnologia in curs de dezvoltare. Foarte multe elemente care nu trebuiau sa se intample toate in acelasi timp. Dar uneori viata bate filmul si de data asta a murit un om.

    Nici biciclista nu trebuia sa traverseze pe acolo si la ora aia, cu capul in pamant, fara absolut nici o lumina pe ea. Alt element care a contribuit masiv la producerea accidentului. Sunt curios ce-o sa se mai intample, dar cert este ca imaginea invincibila a tehnologiilor autonome a primit o lovitura grea.

    Nu vreau sa fac apologia nimanui, dar este un element in plus si deloc neglijabil pentru care imi place si voi alege meru Mercedes. Pana sa dea drumul la ceva pe piata in testeaza de-l rup si cand au simtit ca au atins un nivel confortabil de incredere atunci il pun in mana publicului.
    5 9
  • @Mircea - din cealalta stire in care este prezentat si filmul de la bord sa inteleg ca asa "vede" o masina autonoma? Se bazeaza foarte mult pe camerele video? Cand ai fost in Franta si te-ai dat cu Renault-ul ala pe autostrada la un moment dat ai folosit niste ochelari prin care vedeai cum vede masina. Cum era imaginea, full hd sau de fapt era ceva de genul cum vedea Neo in Matrix?
    Concluzia este ca nu trebuie sa ne incredem in firmele de IT mai mult ca in cele din domeniul auto cand vine vorba de autonome. IT-isti au impresia ca apesi o tasta de recovery si esti din nou pe traseu la 200 km/h dupa ce ai sarit cu masina in prapastie. Si asta o zice un IT-ist
    5 8

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru