UTILE: Zece lucruri pe care trebuie să le ştii înainte să cumperi o maşină second-hand
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Achiziţia unui automobil second-hand pune clientul în faţa multor probleme, fiind aproape la fel de riscantă ca o vizită la casino. Afirmaţia este valabilă în special pentru cei care îşi cumpără prima lor maşină sau cei care sunt atehnici, nepricepuţi sau naivi. Sunt multe lucruri de luat în seamă la achiziţia unui asemenea vehicul, iar primii paşi sunt de documentare şi de căutare a vehiculului propriu-zis.
Automarket vă prezintă o listă de zece paşi ce trebuie parcurşi pentru a merge mai departe cu achiziţia unui automobil second-hand:
1. Verificaţi maşina în plan drept
Odată ce stabiliţi o întâlnire cu proprietarul vehiculului, aranjaţi să vedeţi maşina pe locul de parcare al acestuia, preferabil în plan drept (nu în faţa unui garaj). Această întâlnire vă permite să verificaţi dacă maşina lasă pete de ulei la staţionare, dacă nivelul uleiului este corect (verificat cu motorul rece), puteţi vedea cum porneşte la rece şi să verificaţi caroseriea pentru puncte de rugină, zgârieturi, reparaţii şi alte probleme de acest gen.
2. Verificaţi sub capotă
Dacă nu aţi mai deţinut un automobil al mărcii respective, este indicat să căutaţi imagini de sub capotă înainte de a pleca la întâlnirea cu proprietarul. Odată ridicată capota, trebuie să vă asiguraţi că toate elementele sunt la locul lor, că nu există improvizaţii şi că vehiculul nu a fost revopsit. Căutaţi urme de sudură neuniformă, de gazare (pete mici de vopsea), de scurgeri de ulei şi de rugină. Nu uitaţi să verificaţi şi seria motorului şi a caroseriei, pentru a verifica faptul că acestea corespund cu cele din talon. Dacă nu sunteţi siguri de veridicitatea acestora, solicitaţi o vizită la Registrul Auto Român, unde veţi primi o părere certificată în privinţa acestui aspect crucial al unui automobil.
3. Furtune şi curele din cauciuc
Verificaţi furtunurile din cauciuc, curelele de transmisie vizibile şi conectoarele electrice. Niciun element din cele menţionate mai sus nu trebuie să aibă crăpături. În cazul în care acestea au o culoare fadă, sunt şanse ca materialul din care sunt fabricate să fi îmbătrânit. Priviţi cu scepticism vehiculele cu motorul spălat, deoarece ar putea ascunde urme de scurgeri de ulei. Verificaţi rezervorul de lichid de frână şi rezervorul de lichid de răcire. Cel din urmă poate fi deschis doar dacă motorul este rece.
4. Rulajul, trăsătură cu două tăişuri
Verificaţi rulajul automobilului şi calculaţi câţi kilometri pe an a parcurs posesorul. În cazul vehiculelor vechi şi foarte vechi, vă puteţi aştepta la o valoare manipulată de om, dar asta nu înseamnă că nu puteţi fi păcălit şi cu un automobil cu doi, trei sau patru ani vechime.
Cereţi documentaţie de service, în cazul în care vânzătorul pretinde că are un vehicul foarte bine întreţinut. Într-un final, verificaţi că toate elementele vehiculului funcţionează – acest element contează cel mai mult. În schimb, automobilele cu un rulaj foarte mic ar putea avea şi ele probleme, în special cele care sunt foarte vechi.5. Istoria de service – importantă la o achiziţie mare
Dacă sunteţi pe cale să cheltuiţi câteva mii de euro pe un automobil second-hand, cu o vechime de maximum zece ani, acesta ar trebui să aibă un istoric de service. Atenţie, însă, la actele care prezintă acelaşi scris pe o perioadă de mai mulţi ani şi la actele a căror cerneală n-a îmbătrânit deloc de-a lungul timpului. Cărţile de service pot fi falsificate, de unde şi importanţa păstrării fiecărei facturi legate de automobil. Acestea din urmă îmbătrânesc şi mai repede, dar spun adevărul în ceea ce priveşte documentaţia de service. În cazul vehiculelor foarte vechi, sunt deja rare cazurile în care vânzătorul va avea o carte service, sau o carte service completă. Asiguraţi-vă că aceste vehicule au actele în regulă şi că funcţionează corespunzător.
6. Inspectaţi cu atenţie motorul
Motorul trebuie să aibă un mers regulat şi să pornească cât mai rapid de la rotirea cheii în contact. Dacă maşina nu porneşte din prima, aveţi deja un avantaj la negocierea cu vânzătorul, dar riscaţi să cheltuiţi mult mai mulţi bani în service, mai ales dacă nu ştiţi cauza problemei. Verificaţi nivelul uleiului, culoarea lichidului de răcire şi nivelul uleiului din cutiile de viteze automate. Documentaţi-vă în avans privind problemele comune ale modelului şi motorului vizat şi verificaţi, pe cât posibil, starea exemplarului în cauză. Dacă motorul are distribuţie pe curea, aflaţi când a fost schimbat kit-ul (include şi o pompă de apă şi o serie de role, nu doar o curea). În cazul în care vânzătorul nu poate dovedi schimbarea, sunt şanse să fiţi înşelaţi. Operaţiunea costă aproximativ 300 de euro într-un service independent, dar reparaţia defecţiunii cauzate de ruperea distribuţiei costă peste 1.000 de euro în acelaşi service.
7. Asiguraţi-vă că funcţionează frânele şi direcţia
Sistemele de frânare şi direcţie au o serie de componente care asigură siguranţa şi precizia deplasării pe şosea. Verificaţi data ultimei inspecţii ITP şi solicitaţi vânzătorului să vă permită verificarea acestor sisteme într-un service, unde puteţi descoperi eventualele defecte pentru puţin peste 100 de lei. Altfel, riscaţi să cheltuiţi sume de cel puţin zece ori mai mari şi să provocaţi un accident grav. Nu verificaţi o maşină într-un service până nu sunteţi siguri că vreţi să o cumpăraţi, pentru a nu vă risipi banii.
8. Nu plătiţi suma cerută de vânzător
În multe cazuri, vânzătorii de automobile second-hand trăiesc din această afacere. Sunt şi vânzători cinstiţi, care au deţinut un automobil mai mulţi ani la rând.
În cazul celor care vând un automobil pe care îl deţineau de mai puţin de şase luni, este cazul să fiţi ceva mai suspicioşi decât de obicei. Încercaţi să negociaţi cu vânzătorul, de preferabil la faţa locului, lângă maşină, nu prin telefon. Negocierile telefonice nu fac decât să-l enerveze pe acesta, iar replica "ultimul preţ?" a devenit deja ceva de prost gust. Nu vă aşteptaţi la reduceri semnificative odată întâlniţi cu vânzătorul şi nu credeţi poveştile sale despre emigrarea în altă ţară, naşterea iminentă a unui copil şi alte invenţii de acest gen.9. Aduceţi un carneţel şi un pix la întâlnirea cu vânzătorul
Când vă întâlniţi cu vânzătorul ca să vedeţi maşina, este indicat să aveţi un pix şi un suport de hârtie pe care să vă notaţi observaţiile. La finalul examinării, trageţi linie şi faceţi un bilanţ al cheltuielilor imediate. Este indicat să aveţi şi o copie a anunţului publicat pe internet, pentru a detecta eventualele neconcordanţe. Cele mai des întâlnite exemple sunt legate de prezenţa unui anumit număr de airbag-uri, prezenţa sistemului ESP, numărul de proprietari anteriori, starea propriu-zisă a automobilului, sintagma "fără accident", anumite dotări opţionale inexistente şi chiar "imposibile" pe vehiculul respectiv (cum ar fi filtrul de particule pe modelele cu motoare pe benzină) şi, deja tradiţionalul "full fără piele".
10. Mergeţi la un mecanic înainte de a finaliza achiziţia
Pentru finalizarea vânzării, aveţi nevoie de un certificat fiscal de la vânzător, cartea şi talonul automobilului şi un certificat de autenticitate de la RAR. Ultimul act îl puteţi obţine şi după ce cumpăraţi maşina, dar este indicat să-l aveţi din timp, pentru a putea merge să înmatriculaţi maşina dintr-un singur pas. Înainte de a semna actele cu vânzătorul, programaţi o vizită la un service independent, eventual un service care are şi staţie ITP. Contra unei sume situate în jurul a 100 de lei, un mecanic va verifica aproape tot ce ţine de maşina respectivă şi vă va oferi o părere avizată. Dacă vânzătorul vă refuză, sunt şanse ca acesta să ascundă ceva. Dacă aveţi îndoieli în privinţa actelor, sau dacă vânzătorul nu cooperează, nu uitaţi că există şi alte automobile second-hand pe piaţă şi aveţi de unde alege.
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Ultimele stiri din Sfaturi si idei auto
-
Pe lângă kilometrajele date înapoi sau accidente neraportate de câtre vânzători, cei care intenționează să cumpere o mașină second-hand trebuie să se ferească acum și de mașinile care au suferit avarii de la inundații sau apă. (23.06)
-
Vi s-a întâmplat să faceţi mai multe pene într-un an? Anvelopele automobilului pe care îl conduci se uzează prea rapid sau inegal? Automarket îţi prezintă cinci greşeli de întreţinere care ar putea cauza această problemă. (21.11)
-
Din moment ce sezonul rece se apropie cu paşi repezi şi inevitabili, Automarket vă prezintă o listă de zece sfaturi pentru menţinerea siguranţei rutiere în condiţii de iarnă. (15.11)
- Skoda Kylaq a intrat în producția de serie în India. Preț de pornire, 8.700 de euro
- STUDIU: Doar 1% din proprietarii de mașini electrice ar reveni la termice
- Primul exemplar Alfa Romeo 33 Stradale a fost livrat
- Dacia: 10.000 de comenzi înregistrate, în 2024, pe platforma de vânzări online
- Honda Prelude se întoarce. Din 2026 și în Europa
Auzi la el, ineptie ! :)) Cine si-a batut joc de tine ?
Nu te lasa sa pornesti motorul ! Pai ce idiot cumpara vreo masina asa, ma ?
Vai de capu' tau, cate "combinatii" se fac si acolo, cu acte false. Si se verifica si acolo foarte bine masina inainte de cumparare.
Daca ai auzit de la un prost care a patit asa ceva acolo, e alta treaba, dar nu lansa legende penibile !
Pentru mai multe detalii cauta pe google si gasesti destule "exemple"...
@unkle - oare nu pun astia pe autovit inca un filtru sa poti cauta o masina in toate orasele mai putin Constanta? :)
Parerea mea e singurele posibilitati sa eviti asta e ori sa cumperi masina de la o cunostinta (de incredere), ori intr-un parc auto renumit, adica o masina recuperata de firmele de leasing de la cei care nu au mai putut sa le plateasca. Altfel riscul e prea mare.
Masinile actuale daca sunt intretinute si exploatate bine pot depasii lejer 500-600 k km.
Cum zicea cineva din vitan, am vandut sute de masini de dincolo si nu am avut nici o reclamatie, iar la majoritatea le-am dat km inapoi pentru ca altfel nu se vindeau. Clientii stiu 2 lucruri de km si de vopsea.
Am avut masini care mergeau impecabil si la peste 400 k km, dar cumparate de dincolo.
Aici e o moda un stereotip :km reali face parte din anunt si toate au in jur de 86500, 92100, 107350.
Iar tu cand iti vinzi masina care are 250000 km ai mari sanse sa nu gasesti cumparator sau trebuie sa scazi mult la pret, chiar daca masina e de 2 ori mai buna si sigura ca una cu " 87500-reali".
Ca pe client il intreaba pe urma vecinu si familia: da cati km are la bord ?
Si atunci ? Ca sa nu fie stresat vecinu' clientului investesti 50 de euro in fericirea lui !!!!
Tu esti rupt de orice realitate si ai impresia bolnava ca numai tu ai iesit din tara :)) !
Sunt doua posibilitati. Ori esti vreun "fenomen" caruia ii place sa spuna lucruri absurde, inventand tot felul de scenarii ca sa para deosebit, ori daca, intr-adevar ai livrat bani in contul unui oarecare, din nu stiu ce tara si ai asteptat utilajul acasa, esti unul din cei care, mai devreme sau mai tarziu, ajung la televizor, inselati ca niste tolomaci.
@rob
Ai perfecta dreptate. Este o chestie psihologica.
Un prieten n-a putut sa dea o masina f. buna din cauza kilometrajului. Clientii nu-i gaseau niciun defect, dar cand vedeau kilometrajul, strambau din nas. Degeaba le explicai ca cele mai multe sunt cu km dati inapoi. N-aveai cu cine vorbi.
Romanii atata au in cap si nu inteleg ca la 80 % din ele, km nu-s reali si ca nu asta conteaza, ci starea tehnica a masinii. A trebuit sa modifice de la 280 000, pe la vreo 160 000. Intr-o saptamana a vandut-o. Iar la Iasi e 80 de lei ca sa faci opratiunea sau cel putin era :) .
La orice autohaus din germania poti testa masina, mi se pare culmea sa crezi ca nu. Cine cumpara o masina SH pe care sa nu o testeze, wtf?!?!
Iar asta cu cumparatul excavatorului prin telefon mi se pare scos din filme, sau desene animate mai degraba...