UTILE: Cum să-ţi protejezi maşina de uzura accentuată
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Fie că vorbim de mituri din popor, de nepăsare sau de ignoranţă pur şi simplu, protecţia automobilelor pe termen mediu şi pe termen lung este o noţiune relativă pentru mulţi şoferi. Adesea, şoferii ignoră semnalele de alarmă pe care le trage o maşină şi merg mai departe, sau prezintă un comportament abuziv care le este "răsplătit" cu vârf şi îndesat de automobil la service sau, Doamne fereşte, într-o situaţie limită.
Automarket vă prezintă o listă a problemelor care sunt ignorate de mulţi şoferi din varii motive şi care accentuează uzura automobilelor.
1. Nefolosirea frânei de staţionare sau folosirea improprie a acesteia
Unii şoferi evită să folosească această metodă lejeră pusă la dispoziţie de constructorii de automobile pentru asigurarea vehiculelor în pantă şi în rampă. Fie că vorbim de treapta P (n.r. Parking) a cutiei de viteze automate, sau de cuplarea unei trepte de viteze după oprirea motorului pentru o transmisiei manuală, şoferii evită utilizarea frânei de parcare în situaţii delicate. Alţii abuzează de maneta amplasată lângă schimbătorul de viteze pentru a genera derapaje "controlate", după care se miră de pagubele pe care le-au creat sub maşină. E simplu. Dacă îţi parchezi maşina în rampă/pantă şi nu întâmpini temperaturi sub zero grade (vorbim aici pentru sistemele de comandă ale frânei de parcare care necesită forţă brută), este indicat să utilizezi frâna de parcare şi să nu te bazezi doar pe cutia de viteze. Astfel, nu te vei mai baza pe un mic "cui" amplasat în interiorul cutiei de viteze automate, sau pe compresia motorului şi pe angrenajele transmisiei manuale pentru a preveni alunecarea la vale a automobilului dumneavoastră.
2. Trecerea din marşarier într-o viteză de mers înainte fără oprire
Să spunem că te grăbeşti şi vrei să părăseşti parcarea repede. Sau invers, te grăbeşti să intri în casă şi vrei să economiseşti câteva fracţiuni de secundă la parcare şi să demonstrezi simultan cât de priceput eşti. Fie că vorbim de o transmisie automată sau o transmisie manuală, trecerea din marşarier într-o viteză de mers înainte fără oprirea completă a vehiculului duce la uzura accentuată a transmisiei. La automobilele cu transmisie manuală, şocul este suportat şi de pachetul ambreiaj-placă de presiune şi rulment de presiune, pe când transmisia automată suferă la interior, la nivel angrenajelor şi ambreiajelor proprii.
3. Utilizarea improprie a frânei de serviciu la coborâre sau evitarea completă a frânei de motor
Ştim cu toţii că este indicat să cobori dealurile fără să apeşi încontinuu pedala de frână, în special dacă vorbim de o porţiune mai lungă de coborâre. De asemenea, trebuie să protejăm frânele prin efectuarea frânei de motor la fiecare încetinire. Frâna de motor nu afectează transmisia dacă folosim tehnica "vârf-călcâi" pentru ridicarea turaţiei motorului la un nivel superior faţă de ralanti pentru a permite o schimbare de viteză mai lină, fără şocuri. În cazul în care abuzaţi de frâne la coborârea unui deal, veţi accentua dramatic uzura acestora şi riscaţi să nu vă mai puteţi opri după câţiva kilometri. Tocmai de aceea este indicat să frânaţi puţin, după care să eliberaţi pedala de frână pentru a permite răcirea discurilor şi a plăcuţelor.
4. Schimbarea târzie a uleiului de motor şi a filtrelor aferente
Uleiul de motor, lichidul de servodirecţie, uleiul din transmisie, lichidul de frână, bujiile, filtrul de aer şi filtrul de carburant sunt elemente esenţiale pentru funcţionarea optimă a fiecărui vehicul. Dacă nu verificaţi frecvent respectivele elemente – în măsura în care acest lucru este posibil - riscaţi să vă treziţi fără suficient ulei, sau fără suficient lichid de răcire sau de frână, ca să nu mai vorbim de filtrele de aer îmbâcsite cu praf, insecte, nisip şi alte elemente.
Respectaţi întocmai intervalele de service specificate de constructor pentru automobilul dumneavoastră pentru a-i optimiza funcţionarea, reduce uzura morală şi menţine performanţele. Ştiaţi că o treime din automobilele aflate în circulaţie rulează cu un nivel de ulei sub minim? Dacă nu, veţi fi la fel de surprinşi să aflaţi că durata de viaţă a unui motor poate fi extinsă semnificativ dacă schimburile de ulei se fac mai des.5. Spălarea motorului cu jet de apă la presiune înaltă
Toate motoarele se murdăresc, indiferent de marca şi modelul autovehiculului pe care îl conduceţi. Dacă vă uitaţi frecvent la motor, aţi dorit cel puţin odată ca acesta să lucească de curăţenie. Aşadar, tentaţia de a merge la o spălătorie să folosiţi un jet de apă puternic este foarte mare. Înainte de a face acest lucru, trebuie să vă puneţi o intrebare: preferaţi un motor murdar, care funcţionează bine, sau un motor curat, care nu porneşte sau funcţionează necorespunzător? Toate motoarele moderne sunt împânzite de senzori, adesea amplasaţi în locuri dificil de observat, iar aplicarea unui jet puternic de apă poate duce la avarierea senzorilor, stricarea unor garnituri şi provocarea unui scurtcircuit. Utilizarea unei cârpe umede şi chiar a unui furtun cu apă care curge la presiune mică nu ar trebui să cauzeze nicio problemă.
6. Pornirea motorului
Atingem acum un subiect disputat la extrem şi plin de analogii fără legătură cu domeniul auto. Multe dintre aceste analogii sunt fară sens, în timp ce altele explică incorect ce se întâmplă de fapt într-un motor. Pe scurt, sunt trei greşeli mari pe care le poţi face atunci când porneşti motorul autovehiculului tău:
- aprinderea farurilor, a sistemului audio şi a altor accesorii electronice (numiţi mai corect - consumatori electrici) înainte de a acţiona demarorul
- apăsarea acceleraţiei în timp ce rotiţi cheia în contact sau turarea motorului imediat cum îl porniţi
- încălzirea motorului (în sezonul rece) prin apăsarea pedalei de acceleraţie şi menţinerea unei turaţii moderate, dar constante, pentru o perioadă de câteva minute înainte de pornire.
În momentul pornirii, un motor are nevoie de cât mai mult curent electric posibil. Ştim cu toţii că motorul se uzează cel mai mult la pornire din cauza ungerii defectuoase, iar îngreunarea pornirii prin diverşi factori nu face decât să accentueze uzura motorului. Aşadar, opriţi radioul, climatizarea şi luminile la pornirea motorului şi nu apăsaţi acceleraţia până când demaraţi. Înainte de a pleca de pe loc, aşteptaţi 30 de secunde, până la un minut, pentru a permite uleiului să atingă toate zonele cheie ale motorului. Dacă staţionaţi prea mult, riscaţi să ajungeţi în cealaltă extremă, iar în ţările nordice riscaţi să primiţi o amendă dacă încălziţi motorul în parcare.
Prin turarea motorului rece în timp ce staţionaţi veţi încălzi propulsorul, dar încălzirea respectivă are loc într-un mod prea rapid, reprezentat de schimbări extreme de temperatură – deosebit de periculoase pentru motorul tău. Pe de altă parte, dacă nu porneşti deloc motorul vreme îndelungată, garniturile din acesta se vor usca şi vor crăpa, uleiul se va oxida, segmenţii se vor strânge pe pistoane şi vor reduce compresia motorului, iar propulsorul va funcţiona defectuos atunci când veţi încerca să îl porniţi - dacă va mai funcţiona!
7. Ignorarea sunetelor produse de maşina ta
Fie că nu ştii ce înseamnă, fie că te prefaci că nu le auzi sau le ignori cu desăvârşire, maşina ta produce diverse sunete. Unele dintre ele sunt normale, altele nu. Cu toţii ne-am speriat la un moment dat de un sunet produs de maşină. Fie că unii s-au speriat de martorul de centură, de scârţâitul frânelor sau de un ţăcănit sau o bătaie la motor, cel mai important lucru pe care îl poţi face este să vezi dacă sunetul se repetă, dacă vine de la maşina ta şi în ce circumstanţe apare. Ca idee generală, ţăcăniturile, bătăile, scârţâielile de orice fel şi sunetele de frecare nu sunt semne de bun augur niciodată.
E foarte important să verifici maşina în momentul în care sesizezi ceva neobişnuit. Cel mai periculos lucru ar fi scârţâitul frânelor. Dacă aveţi plăcute noi, acestea ar putea să nu fie montate corect, dar dacă acestea sunt ceva mai vechi, înseamnă că s-au uzat prea mult şi trebuie înlocuite urgent.8. Curăţarea întârziată a interiorului
Dacă fumezi, mănânci sau consumi sucuri acidulate în maşină, vei murdări interiorul la un moment dat. Chiar dacă nu faci niciunul dintre lucrurile de mai sus, tot rişti să murdăreşti interiorul, fie cu noroi, apă de ploaie, zăpadă şi altele. Soluţia este să îl cureţi cât mai repede cu putinţă, pentru a evita petele care se impregnează în tapiţerie şi pentru a proteja aspectul interiorului cât mai mult. În plus, există unele mirosuri de care nu poţi scăpa cu niciun şampon. Să spunem că nu te deranjează pe tine, dar o să fie foarte greu să-ţi vinzi maşina, dacă nu chiar imposibil.
9. Rularea cu cantitatea minimă de carburant
Există deja un mit pe plaiurile mioritice care spune că rişti să înfunzi injectoarele sau traseul de alimentare cu carburant cu mizeria din rezervor dacă mergi "pe bec". Mitul respectiv este adevărat, iar rularea cu cantitatea minimă de carburant în rezervor poate să avarieze şi pompa de carburant (pompele folosesc carburantul care le înconjoară şi care trece prin ele pentru răcire). O altă notă interesantă legată de acest aspect este că modelele destinate europenilor rulează mai puţini kilometri pe rezerva de carburant decât automobilele destinate americanilor. Respectiva zonă "tampon" poate oferi o autonomie de 100 kilometri pentru unele modele vândute în SUA, în timp ce şoferii europeni preferă să ştie exact cât carburant mai au în rezervor. Sonda litrometrică (responsabilă de măsurarea cantităţii de carburant din rezervor) tinde să prezinte erori dacă alimentaţi frecvent cu cantităţi reduse de carburant. Este de preferat să faceţi plinul în loc să alimentaţi de mai multe ori cu 5 sau cu 10 litri.
10. Alte probleme legate de consumabile
Filtrele de aer îmbâcsite îngreunează combustia, în timp ce sistemul de răcire al automobilului care nu beneficiază de suficient lichid de răcire poate să provoace supraîncălzirea şi avarierea motorului fără prea mult efort din partea şoferului. Dacă rulaţi cu prea puţin lichid de parbriz şi nu curăţaţi insectele de pe parbriz la timp, riscaţi ca acestea să lase pete şi să avarieze parbrizul în timp. Terminalele corodate ale acumulatorului duc la creşterea rezistenţei în circuitul electric al automobilului, cresc uzura bateriei în sine şi duc la înlocuirea prematură, dar inevitabilă, a bateriei. Anvelopele umflate insuficient cresc consumul de caburant şi se uzează mai repede. Imaginaţi-vă care este diferenţa dintre a ridica picioarele de pe asfalt când mergi şi a te târî în încercarea de a avansa. Toate aceste probleme se pot rezolva extrem de uşor dacă le monitorizaţi şi le remediaţi cât de repede posibil. Altfel, atât dumneavoastră, cât şi automobilul pe care îl conduceţi veţi suporta diverse neplăceri.
Adauga un comentariu
Ultimele stiri din Sfaturi si idei auto
-
Pe lângă kilometrajele date înapoi sau accidente neraportate de câtre vânzători, cei care intenționează să cumpere o mașină second-hand trebuie să se ferească acum și de mașinile care au suferit avarii de la inundații sau apă. (23.06)
-
Vi s-a întâmplat să faceţi mai multe pene într-un an? Anvelopele automobilului pe care îl conduci se uzează prea rapid sau inegal? Automarket îţi prezintă cinci greşeli de întreţinere care ar putea cauza această problemă. (21.11)
-
Din moment ce sezonul rece se apropie cu paşi repezi şi inevitabili, Automarket vă prezintă o listă de zece sfaturi pentru menţinerea siguranţei rutiere în condiţii de iarnă. (15.11)
- Aceștia sunt finaliștii pentru titlul de Mașina Anului 2025 în Europa: Dacia Duster pe listă
- Noul Audi A5L debutează în China: ampatament lung și formă de sedan clasic
- Prima imagine cu interiorul noului Hyundai Ioniq 9
- Interviu cu Sebastien Loeb, legenda vie din WRC: "Dacia mi-a dat șansa să îmi trăiesc, în continuare, pasiunea"
- Noul Hyundai Elantra N TCR Edition: versiune inspirată de cursele de turisme
A doua informatie cu privire la racirea pompei electrice de carburant din rezervor de catre combustibil poate fi la fel de eronata: combustibilul trece prin pompa racind-o, daca nu mai are combustibil pompa electrica se poate incalzi INSA fara combusibil motorul nu functioneaza ceea ce duce la intreruperea alimentarii pentru pompa de alimentare. Sa nu uitam ca exista si masini fara pompe electrice!
Motorul Diesel trebuie lasat aprox 1 minut la relanti pe cand cel Otto nu este neaparat sa-l lasi, se poate pleca imediat ce l-ai pornit....cel putin asa am invatat eu la scoli.
Practic depinde de cum exploatezi motorul, nu faci 30.000km daca schimbi aproape de zona rosie; la un an fie ca ai facut 30.000km fie ca nu e recomandat sa schimbi uleiul cu filtrele aferente, cel de aer e indicat la noi sa il schimbi de 2x la un schimb de ulei.
Insa chiar si in cazul in care soferul detine skillul respectiv, tot nu cred ca ar fi nevoie de o asemenea manevra in conditiile unei rulari in regim normal, civilizat, avand in vedere ca tactica presupune un un stil de condus sportiv, franari bruste, turatii ridicate si variatii relativ mari ale vitezei de deplasare.
Eu cred ca in situatia prezentata la punctul 3, un simplu rev matching e arhisuficient.
"În cazul în care abuzaţi de frâne la coborârea unui deal, veţi accentua dramatic uzura acestora şi riscaţi să nu vă mai puteţi opri după câţiva kilometri. "
Cred ca asta a fost cea mai ridicola parte.. Crede-ma, domnule autor, un sistem de franare oarecum modern(nu vorbesc de ursuletzi si pisicute sparte), folosit de un utilizator obisnuit pe niste serpentine, in nici un caz nu va ceda cum dumneavoastra pretindeti.. foarte exagerata aceasta remarca..
Eu iti recomand sa iei in serios expresia "folositi frana de motor", pt. s-ar putea sa coste mai mult uzura placutelor si discurilor de frana decat carburantul consumat in plus. Iar d.p.d.v. al sigurantei, controlul asupra masinii este incomparabil mai bun.
"Never warm up the engine when the vehicle is standing. Drive off right away. Through this the engine reaches its operating temperature more rapidly and the pollutant emissions are lower."
@George: complet de acord cu tine, cu amendamentul ca masinile cu injectie asistata electronic nu consuma combustibil deloc in frana de motor (poate cele diesel consuma putin pentru a-si face ungerea pompelor)
Eu nu am inteles morala punctului 1. Daca nu folosesti frana de mana ce se intampla rau? Ce se uzeaza? Inteleg sa n-o folosesti pt burnouturi sau alte prostii, dar nu inteleg ce se intampla daca n-o folosesti. Si chestia s-o folosesti doar daca sunt peste 0 grade cred ca a ramas de la Dacie careia ii ingheta cablul sau tamburii. Eu n-am avut probleme iarna niciodata si folosesc doar frana de mana.
Compara-te pe tine dimineata cand te ridici din pat iar dupa 2 secunde ti se pune in spate o greutate pe care trebuie sa o cari X metrii sau timp :) CU un motor pornit la rece pe care il duci in ture si nu-l lasi sa-si ia uleiul si sa-si faca ungerea.
De benzina ziceam ca e ok sa-l pui in miscare imediat dupa pornire fiindca acolo e alta treaba :)....desi intr-adevar e tot motor si functioneaza cam pe acelasi principiu de mai sus :)
E o aberatie sa pui in sarcina un motor la minus 20 de grade imediat dupa pornire! Daca ai posibilitatea sa mergi pe o panta sau un drum drept cu viteza 1 si sa mentii o turatie pana in 1200 ture ( diesel) maipoti da crezare manualului , altfel lasati motorul macar cateva minute sa-si rzolveproblema cu ungerea la temperaturi scazute!
Am un audi a4 din 2004, 1.9 tdi cu cutie automata. Problema la el este ca in panta, ar trebui sa nu o ia la vale, fiind pe driver si totusi pleaca putin in spate. E normal?
Masina mea este nouä are motor TSI deci benzinä.
O folosesc aproximativ din 3 luni in 3 luni,pe perioade de 5 säptämäni.(deci face pauze de 3 luni dupä fiecare 5 säptämäni de rulat.)
Spune-ti-mi vä rog ,este ok dacä nu umblä 3 luni nimeni la ea . ?? nu o porneste nimeni nu se miscä deloc din parcare 3 luni de 3 ori pe an..!!!!
spun sincer cä nu am citit manualul.lucränd in afara tärii conduc masina doar in vacante.afecteazä cu ceva cä stä asa mult degeaba ??
Am un A4 TFSI 2011 nou.
De ceva vreme se aprinde becul la motor. Eroarea citita de pe laptop este "presiune prea mare in circuitul de alimentare". Ce sa fac ca la Service nu ii dau de capat ?
Multumesc !
Masina are la bord ~65.000 km.
Pentru ca scade frecarea in motor cu aproape 80% !!
Scade consumul, dubleaza viata uleiului si filtrului, mareste cuplul si puterea motorului, reface motoarele uzate, ajuta enorm iarna !