UTILE: 15 sfaturi pentru protejarea vopselei maşinii tale

De Sebastian Toma
Publicat Vineri, 11.03.2011
Vrei ca maşina ta să arate ca nouă cât mai mult timp? Automarket te învaţă cum să îţi protejezi vopseaua în 15 paşi simpli.

Automarket vă prezintă 15 sfaturi utile pentru protecţia pe termen mediu şi lung a vopselei automobilului tău. Vopsirea completă a unui automobil mediu costă aproximativ 1.000 de euro, iar vopsirea unui singur element costă aproape 100 de euro în cazul nuanţelor simple de vopsea, deci sfaturile de mai jos vă pot scăpa de cheltuieli importante.

1. Spală şi ceruieşte maşina periodic, chiar dacă nu o conduci

Deşi ai impresia că nu se întâmplă nimic cu maşina dacă o laşi într-o parcare plină de murdărie, realitatea este complet diferită. Dacă îţi conduci maşina rar, este indicat să o speli şi să aplici un strat de ceară pe caroserie înainte să o parchezi la loc. Altfel, rişti ca micile pete să afecteze finisajul vopselei şi să-i reducă luciul.

2. Ai grijă unde parchezi

Trăim într-o ţară plină de praf. Nu este foarte clar de unde vine, dar oricine şi-a parcat maşina lângă un drum circulat, fie el şi în mediul urban, ştie cât de rău se murdăreşte un automobil în doar câteva ore. Evită pe cât posibil să parchezi la soare, deoarece lumina puternică este unul dintre cele mai dăunătoare elemente pentru vopseaua maşinii tale. De asemenea, încearcă să nu parchezi lângă un arbore, sau cel puţin să nu parchezi în arborii populaţi de păsări, deoarece rişti să îţi găseşti maşina plină de găinaţ. În plus, există riscul ca o creangă căzută din copac în timpul unei furtuni să-ţi avarieze grav maşina.

3. Şterge imediat petele, dar nu cu o cârpă uscată

E important să cureţi cât mai repede maşina în momentul în care aceasta se murdăreşte, dar contează şi mai mult cu ce o cureţi. Dacă vrei să foloseşti o cârpă uscată sau un şerveţel de hârtie, mai bine te laşi păgubaş. Prin frecarea rezultată nu vei face decât să întinzi murdăria şi să avariezi vopseaua. Nu o să se vadă pe loc, dar în timp ar putea exista probleme. Foloseşte o cârpă umedă, sau o soluţie specială de spălare fără apă a automobilelor. Dacă folosiţi apă, nu trebuie să alegeţi un sortiment care să conţină minerale sau dioxid de carbon. Nu improviza cu detergenţi casnici sau alte soluţii de acest gen, rişti să avariezi vopseaua în timp.

4. Remediază cât de repede posibil zgârieturile şi alte imperfecţiuni ale vopselei

Dacă descoperi că cineva ţi-a zgâriat maşina sau s-a întâmplat să o zgârii chiar tu, este important să remediezi problema cât de repede posibil. Primul pas este să vezi cât de adânc a intrat obiectul străin în stratul de vopsea. Dacă poţi să vezi metalul ”gol”, înseamnă că locul respectiv ar putea rugini rapid dacă va fi expus la umiditate. Dacă zgârietura a ajuns doar la grund (de obicei are o culoare gălbuie), poţi să o repari ceva mai târziu fără temeri, dar nu mai mult de o lună.

5. Alege o prelată de calitate

Dacă nu ai cum să nu îţi parchezi maşina într-un loc ferit de soare şi intemperii, alege o prelată de calitate. Este foarte important să nu cumperi o prelată prea mică, deoarece aceasta ar putea să-ţi zgârie maşina atunci când o aplici şi o dai jos. Prelata te va proteja de găinaţ, frunze, diverse soluţii organice scurse din arbori şi, bineînţeles, de razele UV.

6. Atenţie la transportul obiectelor grele sau voluminoase

Dacă doreşti să montezi un portbagaj suplimentar pe plafonul maşinii tale, alege o soluţie dedicată şi pune o pătură veche pe plafon înainte de a monta bagajele, bicicleta sau alte obiecte pe suportul portbagajului de pe plafon. După ce asiguri obiectele pe care le transporţi, poţi înlătura pătura, dar nu uita să o pui la loc atunci când vrei să le dai jos.

Astfel, vei evita zgârieturile pe care le-ar putea produce obiectele respective în timp ce le fixezi pe portbagaj.

7. Inspectează apărătorile de noroi

Deşi nu sunt cele mai aspectuoase elemente cu care este echipat automobilul tău, apărătorile de noroi (şi nu numai) sunt extrem de utile. Cu toţii am observat într-o zi sau alta cum se murdăresc portierele din faţă sau cum bara de protecţie spate este mai mereu murdară de noroi. Pe lângă noroi şi praf, roţile mai aruncă şi zăpadă, pietricele mici, nisip, sare (care ar trebui să fie aruncată de drumari pe şosele atunci când ninge) şi altele. Fără apărători de noroi, sau cu apărători prea mici, toate aceste elemente ajung pe caroserie şi vor afecta în timp atât finisajul vopselei, cât şi ”tabla”.

8. Vopseaua trebuie protejată şi la service!

Nu toţi mecanicii folosesc un set de elemente de protecţie pentru aripile faţă ale maşinii. Atunci când lucrează sub capotă, există riscul ca hainele mecanicului sau chiar o unealtă folosită de acesta să cadă şi să-ţi zgârie vopseaua. Atunci când îţi laşi maşina la un service, întreabă dacă mecanicii utilizează apărători pentru aripile faţă ale maşinii. Vorbim în special de service-urile mici, nu de reprezentanţele mari.

9. Poţi aplica folie de protecţie transparentă

Mai nou, producătorii de folie din poliuretan au dezvoltat un nou tip de material, care are rolul de protecţie a vopselei automobilului. În cazul aplicării acestei folii la un service specializat în detailing, costul total pentru un automobil mediu nu depăşeşte 200 de euro. Repectiva folie este produsă de mărci precum 3M (Scotchgurad Paint Protection Film Solutions) şi se aplică uşor şi fără să lase urme dacă se doreşte înlăturarea ei. Folia respectivă oferă protecţie UV, protecţie împotriva sării, a nisipului, a micilor pietricele şi chiar a zgârieturilor accidentale. În plus, nici nu se vede şi protejează vopseaua pe termen lung.

10. Ceruieşte maşina periodic

Dacă nu foloseşti folie transparentă, este indicat să aplici un strat de ceară protectoare pe maşina ta. Deşi este tentant să foloseşti ceară lichidă sau sub formă de spray, cea mai bună ceară pentru automobile este ceara sub formă de pastă. Cea mai bună ceară pe care o poţi folosi este cea care conţine un procent mare de ceară carnauba. Respectiva ceară se aplică pe caroserie (excepţie fac elementele din sticlă şi cauciuc) cu ajutorul unui burete umed şi se curăţă cu o cârpă din bumbac moale sau microfibră odată ce se usucă.

Îţi oferim încă un pont – aplică un strat suplimentar pe capotă şi pe partea frontală a automobilului – stratul de ceară se subţiază mult mai repede în zona aceea şi este locul în care ai nevoie de protecţie maximă.

11. Nu vărsa benzină sau alte carburanţi pe caroserie

Trebuie să fiţi atenţi atunci când alimentaţi cu carburant. Fie că aveţi un automobil alimentat cu benzină sau unul alimentat cu motorină, trebuie să fiţi precauţi în timpul alimentării şi când scoateţi pistolul. În primul rând, există riscul să zgâriaţi vopseaua cu pistolul, iar al doilea risc este reprezentat de carburantul scurs pe lângă gura de alimentare atunci când scoateţi pistolul şi vreţi să îl aşezaţi înapoi la locul său.

În schimb, o cârpă îmbibată cu motorină sau cu benzină (este de preferat să folosiţi motorină, este mai puţin dăunătoare pentru vopsea) este perfectă pentru înlăturarea micilor zgârieturi şi transferuri de vopsea de la alte automobile – cum ar fi cele care apar atunci când două vehicule îşi lovesc oglinzile laterale la viteze mici.

12. Lichidul de frână – cel mai dăunător fluid pentru vopseaua ta

În caz că nu ştiaţi, dacă vă întreţineţi singur automobilul şi completaţi periodic nivelul lichidului de frână sau al lichidului ATF, trebuie să fiţi extrem de atenţi la ceea ce faceţi înainte şi după ce turnaţi lichid în rezervorul său. Partea bună la lichidul de frână este că atacă rugina şi poate fi folosit pentru a curăţa piese mici care au fost afectate de rugină, cum ar fi prezoanele.

Nu turnaţi niciodată lichid de frână pe caroserie în încercarea de a elimina rugina. Pentru completarea în siguranţă cu lichid de frână, folosiţi o cârpă de dimensiuni generoase pe care să o amplasaţi lângă rezevorul pe care vreţi să-l umpleţi până la nivel.

13. Puteţi repara ciobiturile cauzate de pietricele cu o scobitoare

Deşi pare incredibil, micile ciobituri provocate de pietricele pot fi reparate cu ajutorul unei scobitori. Vorbim de zgârieturi mici, care pot deveni puncte de rugină dacă nu sunt tratate la timp. În primul rând, aveţi nevoie de un spray cu vopsea care are acelaşi cod de culoare cu cea aplicată pe maşina dumneavoastră. Apoi, este suficient să pulverizaţi o cantitate mică de spray într-un capac de plastic (puteţi folosi chiar şi capacul de la spray – nu vă veţi murdări pe mâini deoarece veţi purta mânuşi de plastic). Apoi, aplicaţi vopsea din capac pe scobitoare şi umpleţi zona respectivă cu grijă. Aceeaşi tehnică poate fi folosită şi pentru zgârieturile lungi, dar care nu sunt adânci.

14. Nu folosiţi unelte electrice pentru lustruirea automobilului

Deşi este o soluţie comodă, o maşină de lustruit care foloseşte un burete care se roteşte la câteva sute de rotaţii pe minut nu îşi are locul lângă termenul finisaj de calitate. Practic, nu există nicio lucrare pe care omul nu o poate realiza cu mână când vine vorba de lustruirea unui automobil care ar putea fi realizată prin alte procese. În plus, unele soluţii de lustruire nu sunt proiectate să fie utilizate împreună cu unelte electrice, iar acestea ar putea lăsa urme pe vopsea sau ar putea provoca alte pagube în urma supraîncălzirii cauzate de frecarea dintre buretele folosit de maşian de lustruit şi vopseaua automobilului. Tocmai de aceea, este total contraindicat să lustruiţi o maşină atunci când aceasta se află la soare.

15. Splălatul la presiune joasă are şi el beneficiile sale

Din când în când, poţi să îţi speli maşina şi singur, cu apă la presiune scăzută. Deşi este mai comod să mergi la spălătorie, spălarea automobilului cu apă la presiune scăzută este mai puţin dăunătoare şi ajută la păstrarea stratului de ceară aplicat anterior. În cazul în care aveţi pete de noroi, sau alt gen de murdărie, folosiţi jet de apă la presiune mai mare. De asemenea, este foarte important să aplicaţi un jet de apă înainte de a spăla maşian cu un burete, deoarece riscaţi să provocaţi zgârieturi mici prin frecarea dintre buretele umed şi particulele de praf de pe caroserie.

Comentarii (28)

  • Foarte util!
    12 2
  • Thanks !
    Unele sunt chiar bune.
    10 2
  • 16. Nu circulati prin Romania ....

    trist dar adevarat :)
    23 5
  • Atentie acest articol este plagiat!
    Domnilor, va rog citati sursele sau o sa va treziti cu citatii! Aceste materiale apar pe diverse forumuri sau bloguri si apartin autorilor. In special pozele!
    11 22
  • @colin
    E foarte interesant atunci când ni se fură nouă imaginile pe care le-am plătit şi nu se sesisează nimeni, în schimb când e vorba de o imagine oarecare de pe un site extern, deodată ni se răscoală sufletele.

    Nu am preluat nicio imagine de pe niciun blog sau site din România pentru acest articol. Când am preluat, am citat sursa cu link.
    Cât despre acuzaţia de plagiat, îţi recomand să-ţi măsori cu atenţie vorbele înainte să lansezi asemenea ipoteze.

    E uşor să acuzi sub umbra anonimatului, nu-i aşa?

    Cum mai e vremea în Sălişte, jud. Sibiu?
    Latitude 45.7833
    Longitude 23.8833
    56 11
  • :)) buna asta cu GPSul :))
    14 2
  • Cristi
    Parcarile
    Sa nu parcam in soare sau in zone cu praf? Pai cati isi permit luxul de a alege unde sa parcheze masina?
    15 1
  • Multumim de sfaturi! sunt foarte utile!
    4 1
  • @Sebastian Toma
    Probabil ca seamana cu vremea de aici, din Sibiu, adica e faina :)

    Cel mai mult imi place chestia nr. 2 - ai grija unde parchezi (mai ales poza). Eu stau in zona de blocuri si nu am un loc de parcare constant, asa ca m-am nimerit de multe ori cu locul de parcare sub geamuri de bucatarie. Biiiig mistake. Am gasit pe masina de la banalele firimituri de paine, la inghetata, ulei, omleta, mucuri de tigara. Deh, civilizatie. Mai usor arunci mizeria pe geam decat la cosul de gunoi.
    Cand bate vant puternic (Sibiul e un mic Windy City, mai ales toamna) incerc sa nu parchez sub balcoane (risc de ghivece) sau pe langa pomi.
    Apropo de pomi, acum ca vine primavara, grija cand parcati sub pomi infloriti, am patit sa dea un picurus de ploaie si sa mi se umple masina de un polen lipicios foarte nasol.
    Si un ultim lucru, excrementele de pasari trebuie curatate cat mai repede, lasa urme nasoale pe vopsea daca stau mult.
    9 0
  • @clarkson
    Eu am loc de parcare platit în faţa blocului. Din nefericire, este între doi copaci.
    Nu vrei să ştii ce găsesc pe maşină dacă o las prea mult pe acolo..

    BTW, frumos oraş:)
    5 2
  • tomita
    ideea de prelata e buna.
    dar nu stiu aplicabilitatea ei in romania in spatii publice.
    1. protejeaza de orice intemperii.
    2. necesita extra timp pt decojit?imbracat masina - ceea ce in ziua de zi e cam limitat
    3. apara intr-un anumit grad si de vitele care deschid usile si masinile alaturate (de cativa ani am colectat muuulte ciobituri la grund de la babuinii din tara noastra
    4. dar prezenta prelatei in anumite cazuri chiar ar crea impresia vitei care isi deschide usa ca nu pateste nimic nici una din masini, cu efecte negative si mai mari.
    5. nu mai poti admira masina de pe geam :D
    6. nu mai mor vecinii de invidie :)) - cazurile aplicabile
    13 1
  • George
    @clarkson
    Comentariul tau legat de pomi nu e o idee rea. Parcarea sub copaci am experimentat-o pe propria piele.

    Din cate am observat eu, teii lasa cele mai urate "amprente" asupra masinii. In afara de faptul ca, in timp, florile de tei cazute pe masina, "se lipesc" si "ataca" inclusiv vopseaua, pe geamuri se formeaza o mazga cleioasa care iti obstructioneaza vederea.

    Sunt de aceeasi parere cu tine in sensul ca trebuie evitata lasarea masinii un timp indelungat sub copaci (mai ales sub tei).
    3 0
  • Treaba cu excremenetele de pasari mi se pare cea mai periculoasa. Va spun din experienta. Anul trecut am fost nevoi sa vopsesc spoilerul fata pentru ca pur si simplu vopseaua disparuse in locul unde fusesera excremente. Deci daca vedeti ca aveti excremete pe masina recomandarea mea ar fi sa nu le ignorati.
    Tare chestia cu folia transparenta, nu stiam ca este si pentru caroserie. Este asa ceva si in Romania?
    7 0
  • @LauCalin
    Da, este disponibilă în cadrul unui detailer celebru - asta ştiu sigur.
    S-ar putea să o ofere şi cei care aplică colant.
    0 1
  • Subscriu la punctul cu excrementele de pasare ... am niste urme pe lac de toata frumusetea
    2 0
  • catalin
    greu cu exprimarea
    "Practic, nu există nicio lucrare pe care omul nu o poate realiza cu mână când vine vorba de lustruirea unui automobil care ar putea fi realizată prin alte procese"
    ce ai vrut sa spui cu asta?
    1 0
  • Florentin
    Prelata - cea mai grava eroare !
    Eu am experimentat varianta cu prelata si am aflat pe propria piele ca e cea mai mare greseala. Am luat o prelata scumpa, argintie (sa reziste la soare), cauciucata la exterior (sa reziste la intemperii), plusata la interior (sa nu zgarie vopseaua), cu cusaturi lipite ( sa nu intre apa pe la cusaturi), pe carre o foloseam doar daca masina era absolut curata. Sa vedeti ce am patit: ca sa prinda o pisica refugiata undeva la suspensia rotilor fata, o haita de caini au tras de prelata cu dintii si simtind ca prelata fusese marcata de un motan in calduri au intrat intr-o frenezie a devastarii, nu doar ca au facut prelata varza, dar mi-au avariat masina - au rupt suportul de inmatriculare si au deformat tablita, au zgariat cu ghearele ambele aripi fata si un far, au scrijelit cu caninii bara de fata, au lasat gauri de dinti in ea, au rupt un furtun de la franele fata, un cablu de semnalizare si furtunul rezervorului spalator parbriz. Totul, luptandu-se cu prelata bine ancorata pe masina sa nu o sufle vantul si cu pisica fugind in diverse locuri pe la suspensii.. Cand am gasit masina devastata dimineata mi s-a facut rau. Ulterior, am mai observat pisica refugiindu-se iarasi sub masina, dar nefiind prelata, cainii doar au latrat amenintator si au plecat. Cred ca un expert in psihologie canina ar explica intamplarea mai clar, de ce cainii nu s-au mai atins de masina daca nu a fost prelata pe ea. Asta e...
    13 1
  • side
    sincer sunt in domeniu de foarte mult timp referitor la intretinerea auto cat si pe interior si in exteriorul automobilului...dar nu sunt de acord cu unele din sfaturile pe care le dati mai sus......
    este foarte drept ca se poate face orice si cu mana referitor la lustruirea cu ceara{polish} dar sunt zgarieturi care necesita o anumita turatie pt a putea fi eliminate...drept este ca nu e foarte sanatos pt stratul de lac sa repeti aceasta operatiune foarte des dar cand este necesar nu ai incotro...si pt o masina care este bine intretinuta si vopseaua arata f bine se poate aplica ceara si manual sau cu o masina de lustruit cu o turatie ff.mica pt ca sunt masini de lustruit care nu au burete ci o blanita moale special pt lustrui cu pasta fina pt intrtinerea strarului de lac....va dau o deosebita dreptate ca aceasta operatiune sa nu se faca la soare ,egal cum se face ..manual sau cu masina....ce pot sa recomand pt o masina care doriti sa arate deosebit si sa fie protejat lacul...sa faceti 2 lustruiri pe an minim ..una primavara si foarte importanta ,care trebuie sa protejeze lacul de soarele arzator care urmeaza sa vina peste vara si una toamna care trebuie sa protejeze lacul de sarea ce va fi aruncata iarna si mizeria care se face de la nisipul aruncat pe strazi.....si sincer recomand sa spalati masina la spalatorie pt ca asa evitati zgarierea lacului ...decat sa o spalati manual cu buretele care din experienta e mult mai daunator.....
    8 0
  • Seb.Toma
    Cred ca primul sfat ar fi fost cel referitor la cum sa-ti feresti masina de gainatii pasarilor ,acesta fiind de departe cel mai distructiv pt. lacul si vopseaua masinii,mai ales in combinatie cu soarele verii!E bun articolul,iar domnul din Silistea cred ca a vazut(doar el) in articol si foto vreo inventie secreta ce nu trebuia publicata pe site!
    1 2
  • ceara pentru lustruit
    doresc sa cumpar o ceara peentru lustruit.poate imi recomanda cineva ce sa folosesc
    0 0
  • dap
    Parca in Romania poti sa-ti alegi unde sa parchezi. Cel putin in Bucuresti, unde vezi locul liber daca stai sa te gandesti cateva secunde in plus, ai ramas fara el!!!
    Dar oricum,interesant articolul si faza cu folia transparenta e prea tare!
    Discutie la dealer : -Vreau si eu 2 folii; una pe mobilul asta si una pe masina..e aia , a 2a din stanga...
    1 0
  • Atitudine de cocalar
    @Sebastian Toma
    la 11.03.2011, 13:57

    Atitudine de cocalar. Numai in Romanaia poti face asa ceva
    2 0
  • naspa
    0 0
  • daca vrei sa vopsesti masina trebuie sa cauti un service care foloseste la vopsire vopsea standox. Eufordul meu l-am vopsit la Autocar in pipera. vopsirea este impecabila. la multe service-uri se vede unde s-a facut vopsirea, ca sunt mici diferente de nuanta. la ei nu se vede. Sunt foarte buni .I-am recomandat si altor prieteni si toti au fost multumiti
    0 0
  • Eu pentru masina, am folosit ceara de la : store.1-z.ro
    0 1
  • polish auto
    Polish Auto
    0 0
  • Polish auto
    [URL="http://www.inauto.ro/polish-auto.html"]polish auto[/URL]
    0 0
  • Istvan
    Folia de protectie caroserie nu ofera protectie UV. Exact asta este avantajul foliei din poliurethan fata de foliile PVC. Razele UV trec prin folie si astfel nici dupa 10 ani nu o sa aveti 2 nuante pe masina dupa indepartarea foliei.
    Avem experienta de 10 ani in aplicarea acestor folii.
    daca sunteti interesat de un articol despre folii va stam la dispozitie. office@bcz-motors.ro
    Cu stima
    1 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru