Audi a fost privit cu scepticism atunci când a decis să dea naștere unui motor cu cinci cilindri, într-o perioadă în care toți mizau pe un număr par. Germanii au riscat și după patru decenii încă mai produc acest tip de propulsor. De fapt, Audi tocmai sărbătorește 40 de ani de la introducerea primului său motor cu cinci cilindri.
Mașina care a spart gheața a fost Audi 100 în anul 1976. Pe atunci era mult mai compact decât un motor cu șase cilindri, avea o capacitate de 2.1 litri și oferea doar 136 de cai putere. De-a lungul celor 40 de ani, Audi a introdus injecția directă, turbocompresoarele și chiar versiuni diesel cu cinci cilindri.
De asemenea, motorul i-a ajutat pe nemți să câștige raliuri și curse de anduranță, iar în prezent, folosit pe actualul Audi TT-RS, dezvoltă nu mai puțin de 400 de cai putere, aproape de trei ori resursele inițiale.Ca o încununare a acestor performanțe, trebuie să știm că propulsorul a primit de șapte ori premiul ”Motorul Internațional al anului”, din 2010 până în prezent.
Pentru a sărbători cu se cuvine evenimentul, Audi a deschis o expoziție în Neckarsulm, unde a înșirat evoluția motorului cu cinci cilindri de-a lungul anilor.
www.youtube.com/watch?v=QaiMUM0XVZk
Astăzi ȋnsă, deși calitatea se menține la cote ȋnalte, forma de “grăsun” remarcată la caroseriile lui Audi sugerează “sindromul VAG”. Din fericire, doar arhitectura exterioară o văd discutabilă ȋn lumea celor patru inele.
Starneste o mica confuzie.
Audi 80 si Audi 100 (la cele vechi ma refer) au motare in 4 cilindri.
Cele cu motoare in 5 cilindri s-au denumit:
Audi 4000 si respectiv Audi 5000 si fost special construite pentru State (SUA).
Eu n-am avut Audi, dar am condus unul ceva vreme; mi s-a părut cu cel puțin o clasă peste...BMW, dar nu am simțit aceeași savoare ca ȋn…Oldsmobile (nota bene: când Olds ȋși pierduse identitatea de sine). Ȋn Toyota, am avut senzația…lucrului bine făcut, pedant chiar, dar parcă ȋntr-o manieră prea sobră (nu-mi zice de Lexus; când ȋl voi testa…mai vedem). Satisfacția maximă ȋn japă mi-a oferit-o…cutia manuală. Era taman ceea ce trebuie, deși eu prefer “hidramata” (etichetă Olds, nu?).