Tesla traversează în prezent o perioadă plină de incertitudini ca urmare a dificultăților de a-și respecta termenele de livrare pentru noul Model 3, însă Elon Musk a reușit marți seară o performanță remarcabilă cu cealaltă companie pe care o conduce, SpaceX.
Compania aerospațială a efectuat un test încununat cu succes cu noua rachetă Falcon Heavy, care a fost construită cu scopul final de a trimite primii oameni pe planeta Marte. Așa cum ne-a obișnuit Musk, procesul de construcție al lui Falcon Heavy a fost destul de lent, motiv pentru care testul a fost amânat timp de mai mulți ani. În plus, prin prisma faptului că este o rachetă complet nouă, nicio companie nu a vrut să riște plasarea unui satelit la bordul rachetei în timpul testului.
Musk a profitat însă de acest lucru pentru un nou exercițiu de marketing și a plasat la bord un exemplar Tesla Roadster, primul model electric realizat de Tesla. La volan, Musk a poziționat Star Man, noul costum de astronaut care ar urma să fie purtat de primii oameni care vor ajunge pe Marte. Testul cu Falcon Heavy s-a desfășurat conform planurilor: toate cele 27 motoare ale celor trei trepte primare ale rachetei au pornit simultan, iar capsula în care a fost plasat exemplarul de Tesla Roadster a ajuns în spațiu.
SpaceX a amplasat camere video care au transmis în direct imagini cu mașina în timpul călătoriei timp de aproape 5 ore:
Capsula în care se află mașina va urma timp de 6 luni o traiectorie spre planeta Marte, iar ulterior va rămâne pe o orbită în jurul soarelui.
Imaginea de mai jos indică viitoarea orbita a capsulei cu Tesla Roadster în raport cu orbitele Pământului și a planetei Marte:Pe lângă lansarea Roadsterului în spațiu, testul a avut și scopul de a recupera toate cele trei trepte primare ale rachetei. Primele două, poziționate în lateral, au fost recuperate în tandem la sol pe coasta Floridei, aproape de rampa de lansare, însă a treia treaptă primară, cea centrală, nu a putut fi recuperată pe barja din Oceanul Atlantic.
Ca urmare a testului efectuat cu succes, Falcon Heavy a devenit cea mai puternică rachetă operațională din lume. Aceasta este capabilă să plaseze o încărcătură de maxim 64 de tone pe orbita joasă a Pământului (la aproximativ 2.000 de kilometri altitudine), mai mult decât cântărește un avion Boeing 737 cu tot cu carburant, pasageri și bagaje. Încărcătura maximă este de trei ori mai mare decât precedenta cea mai puternică rachetă aflată în uz (Delta IV Heavy).
Cea mai puternică rachetă din istorie rămâne Saturn V, care putea transporta 140 de tone pe orbita joasă a Pământului și cu ajutorul căreia 12 oameni au ajuns pe Lună în cadrul programului Apollo desfășurat între decembrie 1968 și decembrie 1972.
Iată înregistrarea completă a testului efectuat de SpaceX cu racheta Falcon Heavy:
E doar părerea mea poate și asta, dar se poate discuta la infinit pro-contra pînă și pe tema eficienței electrificării mașinilor (v. marca Tesla a lui *In Musk we trust*, :-) teoretic falimentară dar practic bine-mersi) - în paralel cu teoria abiotică a formării petrolului, (non)ecologia producerii curentului, inclusiv sau mai ales din surse nucleare etc.
Mult mai interesante-s controversele iscate de gașca lui Musk după repetarea suspect de hotărîtă a convingerii lor-triliardarilor că trăim într-o simulare iluzorie, hiper-computerizată De-Foarte-Sus. Și-ncă una posibil de părăsit/fentat cică...
Pentru că boosterele sunt identice constructiv cu treapta întâi de la Falcon 9 (modulul central la Falcon Heavy) și se aprind în același timp, ele sunt diferențiate ca booster stage 1, în timp ce modulul central este numit core stage 1.
Treapta a doua pune încărcătura pe orbită și are un motor rachetă special proiectat pentru funcționarea în vid..
Am citit tot felul de producții "jurnalistice" românești referitor la descrierea lansării rachetei Falcon Heavy. De ex. la Digi24 (mari specialiști) se crie negru pe alb că Falcon 9 Heavy este cea mai puternică rachetă produsă vreodată (sic!), uitând de Saturn V. De, redactorii s-au născut după. Nici măcar nu sunt în stare să traducă corect ceea ce scriu agențiile de știri.
Faptul că SpaceX o Tesla în compartimentul de marfă a fost o idee genială!
Nici că se putea o reclamă mai bună pentru o comanie de înaltă tehnologie!
Voi ce ați fi preferat să faceți în locul lui Musk? Să puneți un produs tehnologic făcut de altă companie deținută de voi, să se holbeze mapamondul la ea în caz de reușită sau să o vadă explodând în mii de bucățele și să comenteze apoi toată lumea, sau să puneți în loc un bloc de beton așa cum face NASA la un zbor de test?
A fost o punere în scenă fabuloasă pe măsura tehnologiei.
Numai uitați-vă la filmul ăla și vedeți ce a făcut Musk cu compania lui privată.
O rachetă de două ori mai puternică (nu de trei ori cum scrie în articol -
"it will be the most powerful operational rocket in the world by a factor of two", SpaceX dixit!) cu un preț de lansare de 5 ori mai mic, cu o tehnologie pe care nu o stăpânește încă nici o agenție guvernamentală sau privată (recuperarea automată a treptei întâi).
@Kirotractor
Pocnitoare chimică? Toate rachetele sunt pocnitori chimice. Alt mijloc de a ieși din puțul gravitațional al pâmântului nu există și nu se întrevede unul în viitorul îndepărtat. Ce să-i faci, "cucerirea spațiului" folosește exact același principiu fizic ca în cazul mișcării unui balon umflat cu gura și care este apoi lăsat liber.
Îți aduc aminte că fabuloasa minune tehnologică numită STS, dezvoltată în timpul războiului rece de americani, a costat 191 miliarde USD și a omorât 14 astronauți.
Îți sugerez să joci Kerbal Space Program să înveți și tu două trei concepte despre ce înseamnă să construiești o rachetă și să pui un obiect pe orbită. Fiul meu de 13 ani e doctor față de tine.
Orice se poate spune dar Musk va rămâne în istorie cu SpaceX.
Și ce producător auto poate spune că și-a trimis propria mașină fabricată de propria companie pe o orbită dincolo de Marte, folosind propria rachetă?
Fiindcă aș fi mai idiot decît sînt :-) dacă aș nega meritele evidente ale lui E. Musk.
N-ar trebui totuși să te grăbești cu verdicte apropo de cunoștințele mele de fizică - deși n-am șase case ca alt fizician mai celebru din capu s(t)atului, +20 ani de școli diverse am și eu.
Discuția ref. la *pocnitorile chimice* (la fel au fost de altfel și boosterele STS-urilor, unele cu defectul stricat din fabricație :-) pe șantierele Mitsubishi Heavy Ind. din USA) e oricum mult mai îmbîrligată decît ar permite spațiul d-aici.
Google-ind key-word-ul *Solar Warden* te-ai putea lămuri întrucîtva - și nu doar apropo de avansul militaurilor în domeniul propulsiilor antigravifice.
Toate cele bune la tine să se-adune în rest - zic asta fiind unul dintre puținii din zonă cu logica la purtător.
80.000.000.000.000.000.000.000 KM
Ideea cu recuperarea booster-elor e foarte buna. Reduce mult din costuri si permite altor programe mai putin costisitoare sa devina viabile.
La ora actuala, Tesla e una din cele mai puternice firme, cu un potential uman si tehnologic enorm. Un veritabil varf de lance in cunoasterea si progresul omenirii. Indiferent cat de mult place unora si este de urata altora, firma asta a aratat ca se poate, iar inchistarea si feudalismul din gandire poate fi rupt, aruncat la gunoi iar ideile noi si progresiste pot deveni realitate.
Singura speranta a haterilor ramane Trump. Asta e singurul la ora actuala care mai viseaza cai verzi pe pereti cu petrol, carbune si intoarcerea in evul mediu industrial. Cu norii grosi de poluare aferenti.