Soare? Aiurea! Luna iunie a dansat obsesiv pe acordurile melodiei „Ploua infernal...”. Așadar, un teren fertil pentru glumele proaste, născute pe marginea mașinilor electrice: „Dacă mergi cu o mașină electrică pe ploaie, nu te curentezi?”
În acest context nefavorabil, am simțit că e de misiunea noastră să urcăm la volanul unei electrice și să mai îndulcim anxietatea legată de autonomia unei electrice și, implicit, mitul că mașinile electrice nu te duc foarte departe de casă. Anxietatea este vindecată temporar tot mai des cu ajutorul unor baterii generoase.
Însă, nu toți producătorii mizează pe această rețetă. Pentru că, o baterie mare se încarcă mai greu. Una mică se încarcă rapid și ai plecat din nou la drum. După ce am pus în balanță ambele scenarii și le-am echilibrat la miligram, am decis să probăm scenariul unei deplasări extraurbane cu o mașină care nu a fost gândită pentru deplasări pe distanțe foarte lungi. Cred că ni se făcuse dor și de un test de consum, dar nimeni nu voia să recunoască.
Mazda MX-30 a fost cobaiul perfect, întrucât bateria sa de numai 32 kWh promite undeva la 200 de kilometri autonomie.
MAȘINA ELECTRICĂ, O EXPERIENȚĂ GOURMET
Rafinamentul unei mașini electrice este arma secretă cu care producătorii pătrund în subconștientul celor care n-au mai condus un astfel de automobil până atunci. După ce simți cursivitatea, liniștea și lipsa unor smucituri ale cutiei de viteze, înțelegi că normalitatea ar trebui să arate așa.
De multe ori, rafinamentul unei mașini electrice poate fi comparat cu o experiență culinară gourmet, unde aspectul și calitatea ingredientelor au o importanță covârșitoare. În comparație cu o electrică, rafinamentul unei mașini convenționale se apropie, cel mult, de un fast-food elegant, cu fețe de masă.
Prin urmare, Mazda MX-30 avea să ne poarte către o experiență culinară gourmet, nu către un fast-food. Iar pentru că bateria promitea doar 200 de kilometri, iar Bucureștiul este poziționat geografic cam la fel de bine ca Groenlanda, am apucat spre Valea Prahovei. Dar pentru că nu voiam să se transforme în Valea Plângerii de la Comarnic încolo, am schimbat macazul către Valea Doftanei.
PRIZE PENTRU TOATE MAȘINILE ELCTRICE
Dar să începem încet, în tihnă și în ploaie mocănească. Dimineața a început în curtea prietenilor de la ENGIE, care au înșurubat rapid cablul unei prize rapide QC Troniq în coapsa lui Mazda MX-30. Un fel de injecție cu cofeină, din care japoneza a tras cu nesaț până la 50 de kW. Partea bună este că aceeași stație poate fi convertită pentru a încărca cu până la 350 de KW, caz în care și bateriile uriașe vor fi mulțumite.
Ai putea încărca ușor și un camion electric, dacă el ar exista. O astfel de priză ENGIE vine cu o conexiune WiFi și 4G, are cabluri compatibile cu orice mașină electrică (CCS, ChaDeMo, Type 2) și poate încărca simultan două automobile (una rapidă și una AC).
Să spunem că tocmai ai pus pe picioare o companie de curierat și vrei ca mobilitatea mașinilor tale să fie verde. Poți alege ori stația de până la 350 de kW, ori stații Business Line cu una sau două linii de alimentare, ambele cu 22 de kW. Și acestea au conexiune WiFi și 4G și pot garanta o încărcare cu până la 8 ori mai rapidă decât în cazul unei prize casnice.
După micul-dejun copios luat de Mazda noastră, ne-am urnit cu greu în traficul infernal al Bucureștiului matinal. Am mers bară la bară, spoiler la spoiler, claxon lângă claxon. Nu ne era dor de o dimineață pierdută în capitală.
O ESCALĂ ÎN ORAȘUL VIITORULUI EFdeN BY ENGIE
Am așteptat să se mai domolească fluxul de mașini gata să umple clădirile de birouri și rafalele de ploaie care cădeau nemiloase. Ne-am refugit în singurul loc din București care putea să primească așa cum se cuvine o mașină electrică. Inteligent. Este vorba despre orașul viitorului, construit de EFdeN. Inteligent. Atât de inteligent că a câștigat 40 de premii internaționale cu două case sustenabile, construite de către studenții români.
Am pus mașina la încărcat la una dintre stațiile instalate aici de ENGIE. Era vorba despre o stație AC, care poate livra 22 de kW, cu o singură priză, dedicată utilizatorilor casnici care își doresc nu doar o mașină electrică, ci și un pachet de încărcare menit să le ușureze viață.
Cui îi place să alerge după prize libere prin oraș?CUM ÎȚI OMORI TIMPUL CÂT AȘTEPȚI SĂ SE ÎNCARCE MAȘINA?
Dar dacă tot ai alege soluția asta, oare n-ar fi frumos ca fiecare stație de încărcare să arate așa? Studenții s-au gândit la timpul pe care îl petreci așteptând ca mașina să se încarce. Așa că au gândit un spațiu cu tot felul de facilități. În primul rând ai recipiente de sortare a gunoiului. Pentru că ar fi un moment bun să mai faci curat prin mașină și să arunci ambalajele de ciocolată și cartelele de acces în parcarea subterană a mall-ului.
Dacă încă mai ai ace de brad prin portbagaj, să știi că stația concept din orașul EFdeN are și un aspirator. Practic, câștigi și un curățat interior cât aștepți ca mașina să se încarce. Și dacă pur și simplu n-ai chef de muncă, atunci află că există și un televizor uriaș, pe care poți vedea filme. Mi-aș dori să văd că astfel de idei geniale trec de stadiul de concept.
Dacă spațiul de încărcare al mașinii electrice a fost atât de bine gândit, vă imaginați cum sunt cele două case sustenabile, premiate la târgurile din Dubai șI Versailles. Una dintre ele, denumită Signature, a fost gândită pentru un burlac care trăiește în Orientul Mijlociu. Mult lemn reciclat chiar de pe șantier, pereți din plută, iluminare eficientă, sistem de filtrare a apei, o oglindă care îți prezintă știrile zilei, o grădină de legume chiar pe prispa casei și pereți cu motive tradiționale românești. Toate acestea sunt doar câteva detalii care te fascinează.
Cea de-a două casă exploatează foarte multe motive românești și vine cu un element fascinant: o seră hidroponă, unde am gustat germeni de ridichi picante. Au mers la fix după cafeaua băută dimineață. Am explorat blatul de bucătărie care se repară cu fierul de călcat, sistemul de filtrare și încălzire a aerului, precum și betonul care se încălzește rapid de la lumina soarelui.
Am băut o limonadă făcută cu lămâi crescute în serele caselor și am vizitat copacii fotovoltaici pe care EFdeN îi plasează strategic la festivalurile din țară (permit încărcarea telefoanelor mobile folosind energia solară).
PRIETENI CU PLOAIA PÂNĂ LA VALEA DOFTANEI
În tot acest timp, Mazda a avut grijă să readucă bateria la un nivel optim pentru călătoria noastră. Așa că ne-am urcat în liniștea lui MX-30 și am plecat la drum.
Liniște este, cumva, impropriu spus, pentru că Mazda MX-30 își propune să le facă tranziția ușoară celor care au condus până atunci doar mașini convenționale. Spun asta pentru că există un sunet care îl imită pe cel al unui motor convențional. El crește sau descrește în funcție de solicitarea motorului. Fix ca la o mașină convențională.
Dar, drept să vă spun, n-am tras foarte tare de motorul de 145 de cai putere. Pentru că trebuia să țin cu bateria. Aveam 90 de kilometri până la Valea Doftanei, unde ne aștepta prânzul gourmet. Am respectat cu strictețe fiecare limită de viteză și ne-am ferit de autostradă ca dracul de tămâie. Știm că o rulare necugetată pe autostradă poate să-ți aducă un scădere dramatică a autonomiei. Mai ales când ești la volanul unei electrice de oraș, dar pe care noi am scos-o din zona de confort.
LA BARAJUL PALTINU, CALCULE GRELE CU ENERGIA REGENERABILĂ
Ploaia ne-a înmuiat asfaltul până la Barajul Paltinu, unde, exasperați de basculantele de apă căzute din cer, ne-am oprit să facem un calcul. Dacă tot primim apă, măcar să ne și folosim de ea.
Amplasat pe râul Doftana, barajul ține în pântece aproximativ 50 de milioane de metri cubi de apă, mulțumită unui perete de beton înalt de 108 metri, la baza căruia ne-am simțit ca o furnică.
Tot la bază există și o centrală hidroelectrică cu o putere instalată de 10 MW și o producție de aproximativ 30 gWh/an. Printr-un calcul simplu, rezultă că toată energia produsă aici într-un an ar putea încărca bateria de 32 kWh a micului Mazda MX-30 de aproape un milion de ori. Dacă ne gândim la cei 200 de kilometri pe care îi poți parcurge alături de Mazda MX-30 cu un plin al bateriei de 32 kW, înseamnă că hidrocentrala de la Paltinu ar putea să-ți ofere energie pentru vreo 200 de milioane de kilometri.
ASTA-I POFTA CE-AM POFTIT: PRÂNZUL GOURMET
Dar noi mai aveam doar vreo 10 până la Atra Doftana.
Pe care i-am făcut ușor, cu grijă la accelerări și la virajele în urcare. Am ajuns la destinație cu 35% baterie. Așa că aveam nevoie urgentă de prânzul acela gourmet și de mai mult optimism. Pentru că nu aveam acolo nici o priză.Pentru astfel de locuri de cazare elitiste, cum este Atra Doftana, ENGIE a gândit fix acele stații Business Line, de 22 kW, unde îți poți lăsa la încărcat mașina electrică. Ai monitorizarea încărcării direct din aplicație. Partea bună este că ENGIE oferă și consultanță pentru achiziție, întocmesc proiectul pentru racordarea la rețeaua electrică, se ocupă de montaj și întreținere și pot monitoriza funcționarea stației.
Câtă vreme am calculat noi volumul de apă din lacul de acumulare și ne-am încurcat în calcule cu kWh și GWh, la bucătărie a fost așternută o pulpă de rață pe un piure de cartofi dulci. Și s-a mai ornat un cous-cous cu păstrăv de prin părțile locului.
Cu bateriile astfel încărcate, am pornit la vale, deciși să încărcăm Mazda noastră tocmai la Ploiești. Așa că am abuzat de padelele din spatele volanului, care reglează capacitatea de recuperare a energiei atunci când ridici piciorul de pe accelerație.
ENGIE e-XPLORE: SOLUȚIA INTEGRATĂ DE MOBILITATE ELECTRICĂ
La Ploiești am căutat rapid o stație din rețeaua e-Charge, pentru că prietenii de la ENGIE, cei alături de care am gândit această experiență, au un pachet inteligent pentru cei care își cumpără o mașină electrică. El se numește ENGIE e-XPLORE și vine, pe lângă stația Elvi de 22 de kW, despre care v-am tot vorbit, și cu încărcare gratis pentru 3000 de kilometri în rețeaua națională e-charge. De aici și motivul pentru care căutam o astfel de priză la Ploiești. În plus, abonamentul ENGIE e-XPLORE îți asigură ajutorul tehnicienilor, care îți garantează că stația funcționează în parametri și că poți monitoriza totul online. Abonamentul vine și cu 50% reducere la energia activă în primele 3 luni contractuale.
Avantajul unei mașini ca Mazda MX-30 este bateria de mici dimensiuni. Culmea, nu-i așa? Să vă explicăm. Pentru că ea se poate încărca foarte repede, pleci la drum după numai o cafea și un sandviș. Ajunsesem la Ploiești cu 15% energie în baterie și am zăbovit vreo 30 de minute, până la 80%. Adică suficient cât să ne permitem întoarcerea în București pe autostradă, cu o viteză decentă de 110 km/h.
PRIZĂ GRATUITĂ PENTRU ORICE MAȘINĂ ELECTRICĂ MAZDA SAU MERCEDES EQ
Când norii se pregăteau să ne ofere o furtună de „Bine ați revenit în oraș”, am lăsat partenera noastră de drum la unul dintre dealerii din București. L-am cuplat la una dintre prizele lor, similară cu ce poți primi și tu, gratis, dacă devii client de MX-30.
Pe lângă toate ofertele amintite mai sus, importatorii locali plusează și ei cu una. Creată tot împreună cu ENGIE. Mai exact, dacă o să cumperi un Mazda MX-30 până la 31.12.2021, primești gratuit o stație de încărcare. Dacă vrei o electrică germană, să știi că oferta e valabilă și pentru electricele Mercedes-EQ. Mai exact, dacă o să cumperi un EQA sau un EQC, importatorul și ENGIE îți oferă același beneficiu amintit mai sus.
După o experiență electrizantă în căutarea unui prânz gourmet gătit în afara Bucureștiului, putem să vă spunem că mașinile electrice au devenit o realitate. Și un viitor dominat de ele e tot mai aproape. Chiar și cele cu autonomie descurajantă pentru un drum mai lung sunt opțiuni demne de luat în calcul. Cu pachetul de energie potrivit, chiar și acestea pot să te poarte pe distanțe mai lungi. Bineînțeles, cu condiția ca și tu, șoferul, să fii organizat și să-ți planifici meticulos călătoria.
FILMUL COMPLET AL AVENTURII NOASTRE:
Un proiect susținut de ENGIE ROMÂNIA
Va provoc sa mergeti cu chestia asta pana la Sofia sau pana la Salonic, sau pana la Viena.
Si nu in 3-4 zile.
E mai rau decat daca ai avea o masina cu rezervor de 15l.
Iar pentru oras, mai bine merg cu bicicleta.
Apoi alta provocare: de ce crezi ca Mazda s-a gandit la piata din Romania cand a creat masina asta?
Cam care e naveta zilnica facuta de milioane de soferi?
Oare se pot descurca cu masina asta?
Pai daca o electrica la 50000 euro e scumpa, atunci cacaturile alea hidoase care costa dublu cum mai sunt?
Trezireaaaaaaaaa, sunteti prostii Europei!!! Va umplu germanii de cazane in timp ce la ei scad vanzarile de diesel si cresc la electrice si PHEV. Nu va intrebati de ce la ei se poate si in Romania nu???
Dar ce nu pricep eu ca de ce sunt totusi o galagie de masini din anii 2000 si la nemti cu care circula zi de zi bine mersi
Mizerii scumpe sunt kkt-urile alea diesel ce le cumparati voi la mana a 3-a. O putoare de BMW 320d nou "bine" echipat ajunge la pretul unei electrice ca Model 3 Performance de 500cp sau Ford Mach-e
Din punctul meu de vedere, o astfel de masina testata este perfecta pentru naveta.
Mazda electrică este o maşină cu bateria foarte mică (electricele serioase au baterii de peste 2,5 ori mai mari!!)
Este doar o maşină care să le permită Mazda să stea cu noxele pe flotă sub limită, nu este o maşină electrică serioasă.
Asta şi datorită costurilor mari pentru că produc în Japonia şi SUA.
Mai au în China, Vladivostok, Thailanda, Columbia, Mexic dar nici una în Europa.
Da, Mazda sunt frumoase, un Alfa Romeo japoneze dar versiunea electrică a lor nu este de luat în considerare pentru comparaţii maşini termice - maşini electrice.
Sunt modele Tesla 3 şi X care sar lejer de 500 km autonomie şi modele Tesla S care sar de 600 km autonomie.
Iar electricele cu multe piedici, cu investiţii zero sau extrem de mici până acum 3 ani, DOAR Tesla reuşea să investească milioane dolari şi singura serioasă.
Când te iei atât de brutal şi cu atâta virulență de maşinile electrice - este ca şi cum te-ai lua de un copil.
Vrei să te iei de cineva? Care să merite?
Poţi să te iei de compania MAZDA care NU vor electrice, cam ca toţi producătorii japonezi, şi NU investesc şi nici NU inovează.
E greu, da, dar companii mult mai mici au reuşit mult mai mult.
Nişte croaţi, deci la 33 de ani, a reuşit să facă una din cele mai bune, dacă nu cea mai bună clar la multe capitole, maşină electrică din lume - Rimac!
Şi ce scuză are Mazda?
Prea mulţi CEO?
- prima dată era problema de range, au rezolvat-o, au 500-600 km autonomie
- apoi problema de chargere, nu erau, au creat reţeaua în SUA, Canada, China, Vest UE
- apoi că încarcă lent, au trecut de la 50, 70, 100, 150 şi acum la 300 kw pentru super chargere
- apoi că sunt prea puţine, uite că deja au crescut producţia, iar vor mai face două facilităţi de producţie la două fabrici, ca să producă cât mai multe super chargere
Deci merg la viteză maximă înainte, să nu piardă, momentum bun care îl au.
Şi restul?
Dinozaurii cu mâna întinsă, în Europa.
Asta în timp ce Tesla are capabilităţi de car to home back-up facilities !!!
Mi-ar fi ruşine ca producător să văd unde a ajuns Tesla.
Nici marii producători de lux, nu au Sentry mode, Dog mode, sau îţi pregăteşte maşina - caldă iarna, deja răcoroasă vara... , portbagajul poţi să reglezi cât de sus să se deschidă,...
şi câte şi mai câte... din ce are Tesla.
despre ce vorbim?
Subventiile sunt piedici?
Masurile administrative gen interzicerea ICE sut piedici pentru electrice.
Bai edik, la tine 2 vorbe 3 minciuni.
Iar tu ca boreasa, daca ti-a luat sotul aragaz sa fierbi picioici nu inseamna ca faci mancare gratis. Intelegi? Asa e si cu panourile solare, nu sunt cazute din luna sa ne dea curent gratis, costa bani multi. Chiar mai multi decat daca ai folosi butelii toata viata. Asa ca nu ramane decat sa te gandesti ce rost are? Sau nu-ti pui intrebari din astea?
PS Progresul se impune singur de la sine nu prin masuri administrativ etatiste ca acum. Asta nu e progres, e doar un fel de dictatura soft, care asa cum am invatat din istorie se va transforma in una hard pana la urma.
interzisul fumatului este un lucru bun, eşti de acord?
Intreba bine un coleg de mai sus? Ce legatura are un bmw sh cu masina asta? Masina asta o compari cu alte masini noi care costa la fel si care nu au o autonomie jenanta, omul in articol a alimentat de mai multe ori ca sa poata face un amarat de Bucuresti-Campina, e penibil, daca te grabeai ce faceai? Asta nu evolutie, e involutie.
Eu de exemplu mai fumez cate o tigara seara pe terasa. Ce treaba ar avea cineva sa-mi interzica asta? Ca ce chestie? Sa ma salveze? De ce?