Știați că o pereche de pantofi de alergare - "adidași", cum le spunem noi, românii - trebuie să suporte de 2.5 ori greutatea corpului? Cu cât ai o greutate mai mare, cu atât pantofii trebuie să ofere o bandă de amortizare perfectă, studiată în decursul multor ore de teste.
De asemenea, e bine de știut că pantofii de alergare folosiți de către persoane cu ceva mai multe kilograme trebuie schimbați după aproximativ 500 de kilometri de utilizare.
Nu doar persoanele corpolente au nevoie de pantofi de alergare speciali. Și mașinile au propriile reguli atunci când vine vorba de pantofii lor de alergare, adică de anvelope. Mai ales acele mașini corpolente care depășesc 1500 de kilograme și vin și cu o gardă la sol ceva mai înaltă: SUV-urile.
Isteria SUV-urilor, reflectată și în cererea pentru anvelope
Segmentul acestor vehicule, create inițial pentru a ajunge în off-road, a consemnat o creștere uimitoare în ultimii ani, fie că vorbim despre Europa sau despre alt colț al lumii. În 2018, s-au vândut aproape 30 de milioane de SUV-uri la nivel mondial. Iar în următorii ani, trendul va fi tot ascendent, una din trei mașini noi urmând să fie un SUV. Și nu vorbim doar despre SUV-uri accesibile, ci și despre SUV-uri premium, care folosesc, de obicei, jante de peste 18 inch și anvelope mari.
În aceste condiții, producătorii de anvelope și-au adaptat și ei producția la cererea publicului și a constructorilor de automobile, care au început să livreze mai multe SUV-uri. Michelin este unul dintre liderii pieței de anvelope în Europa și este perceput ca un brand premium. Prin urmare, un test cu cele mai noi anvelope Michelin dedicate SUV-urilor nu putea să nu mă aducă în fața unor SUV-uri premium.
Michelin a înșirat un număr mare de modele: Mercedes-Benz GLE Coupe, Mercedes-Benz GLC, Mercedes-Benz Clasa G, Audi Q8, Skoda Kodiaq RS, Volkswagen Touareg, Jaguar F-Pace, Jaguar E-Pace, Range Rover Velar, Range Rover Evoque, Volvo XC60, Volvo XC90, Volvo XC40, BMW X4 și BMW X5. Toate echipate cu anvelope Michelin Pilot Sport 4 SUV încă din fabrică.
Mercedes Clasa G, BMW X4 și Skoda Kodiaq RS
Pentru două zile m-am simțit ca un copil într-un magazin de jucării. Puteam să aleg ce-mi doresc și când mă plictisesc să schimb cu altceva. Am început cu ceva de care nu te plictisești: Mercedes Clasa G. Da, SUV-ul german de nouă generație, disponibil cu versiunea G500, de 422 de cai putere, testat de mine în iarna acestui an, este echipat în standard cu noile anvelope Michelin Pilot Sport 4 SUV.
Semn că cei de la Mercedes și-au dorit să le asigure clienților care nu vor ieși cu mașina în off-road niște anvelope sportive pe asfalt.
În fond, vorbim de suficiente resurse pentru abuzarea tancului pe șosele virajate.M-am lăsat greu dat la o parte din Mercedes Clasa G. Însă, până la urmă, m-am mulțumit cu noul BMW X4 în versiunea M40i. Un total de 360 de cai putere sub capotă și un sprint de la 0 la 100 de km/h în mai puțin de 5 secunde. Am alergat cu spor pe autostrăzile vecinilor unguri și chiar mi-a plăcut.
Seara m-a prins într-un SUV care nu e premium, însă ascunde o particularitate importantă. Este cel mai rapid SUV cu 7 locuri pe circuitul de la Nurburgring. Nu e un Mercedes, nu e un BMW, e o Skoda. Skoda Kodiaq RS, ca să fiu mai exact. 240 de cai putere storși dintr-un diesel de 2.0 litri, care livrează sportivitate, la pachet cu un sunet gutural și agresiv, ajutat și de un difuzor.
Am nimerit în Kodiaq RS chiar pe un segment de drum virajat, unde am putut abuza de tot dinamismul unui SUV care cântărește 1.9 tone. Există ruliu, există o direcție precisă, dar care nu transmite informații despre suprafața de rulare, există adrenalină.
Audi Q8 și Volkswagen Touareg
A doua zi a început alături de unul dintre cele mai frumoase SUV-uri ale momentului: Audi Q8. Un Q8 diesel, care s-a mulțumit să meargă rafinat, elegant, fără abuzuri. Pentru abuzuri am păstrat, culmea, un Volkswagen Touareg, alături de motorul diesel de 281 de cai putere.
Știu, Touareg nu sună a SUV premium, însă noua generație chiar se adresează unor clienți care visează de obicei la BMW X5 sau Mercedes GLE. Touareg-ul cu jante de 19 inch s-a descurcat admirabil pe porțiunile de drum virajate, reușind să nu se încline foarte mult mulțumită sistemului electronic de stabilizare, folosite de Grupul VAG și pe Bentley Bentayga, Porsche Cayenne sau Audi SQ7.
Indiferent de SUV-ul pe care l-am ales, am simțit întotdeauna că mașina de sub mine ascultă comenzile dictate de direcție și nu rupe aderența, nici măcar pe segmente de drum acoperite cu praf. Nu sunt un expert în evaluarea anvelopelor, mai ales atunci când ele sunt testate pe stradă, fără posibilitatea de a le compara cu produse ale altor producători premium, cum sunt Continental sau Bridgestone.
Pot să garantez însă că, indiferent de SUV-ul în care m-am urcat, am abuzat la fel de tare accelerația și frânele. Deh, un copil lăsat să se joace cu jucăriile altora poate deveni ușor iresponsabil și nepăsător. De fiecare dată, sistemul de frânare și suspensia au lucrat excelent alături de anvelopele celor de la Michelin.
Anvelopă dezvoltată împreună cu BMW, Audi, Mercedes și Porsche
Noile anvelope dedicate SUV-urilor premium și nu numai sunt dezvoltate la uzina Michelin din Nyiregyhaza, Ungaria.
Aici, inginerii francezi lucrează cu specialiști de la Mercedes, BMW, Audi și Porsche pentru a da naștere noilor generații de anvelope. Ca o paranteză, uzina maghiară este singura în care inginerii Porsche au un birou dedicat, pentru a putea lucra la anvelope de performanță folosite de 911 GT3 RS sau alte rachete din gamă.O anvelopă dedicată SUV-urilor trebuie să fie diferită de cea dedicată mașinilor clasice: sedanuri, hatchback-uri, break-uri. De ce? În primul rând pentru că vorbim despre o masă ceva mai mare. Apoi, vorbim despre o gardă la sol mai înaltă și despre tendința de a se înclina în viraje. Prin urmare, flancul anvelopei trebuie să fie „tare ca piatra”.
Principala diferență între o anvelopă pentru mașini mici și una pentru SUV-uri pleacă de aici: de la compoziția din care este construit flancul. Michelin a folosit un amestec din aramidă și nylon. Aramida este o fibră sintetică, similară cu Kevlar-ul, despre care toată lumea știe că are o rezistență incredibilă. Încrucișarea cu Nylon-ul vine din dorința de a oferi și elasticitate.
Pe lângă această compoziție specială, anvelopele Michelin Pilot Sport 4 dedicate SUV-urilor beneficiază și de o amprentă specifică, asimetrică. Partea din interior asigură aderență pe asfalt uscat, iar cea din interior pentru asfalt umed. Bineînțeles, fiind vorba de o anvelopă dedicată SUV-urilor premium, ea trebuie să arate și bine împreună cu jantele mari, pentru care are și protecție. Prin urmare, amprenta Michelin de pe flancul anvelopei este una catifelată și plăcută la atingere. Un detaliu discret, pe care mulți nu-l vor observa. Cert e că îți vine să pipăi flancul acela doar când mașina și anvelopele sunt curate și ceruite.
Eficiență maximă pe asfalt ud
Destul cu datele tehnice. Care sunt performanțele anvelopei Michelin Pilot Sport 4 SUV? Francezii au primit calificativul A pentru frânarea pe asfalt ud, au primit C și B pentru eficiență (deh, cine își cumpără SUV-uri premium nu pune mare accent pe consum) și au emis între 70 și 73 de decibeli la rulare.
Anvelopa Michelin Pilot Sport 4 SUV poate fi montată pe jante care încep de la 17 inch și ajung până la 23 de inch. Adică și pe mastodonți cum este Mercedes Clasa G, după cum vă ziceam. Dimensiunile disponibile sunt între 225 și 325 lățime și între 35 și 65 înălțime.
Începând cu luna martie a acestui an, noua anvelopă va fi disponibilă la vânzare cu 53 de dimensiuni, capabile să acopere 94% din piața dedicată mașinilor cu jante de 17 inch sau mai mari.
Pana acum cu Michelin n-am nimerit-o rau, indiferent ca au fost anvelope all seasons sau de iarna. Mi-ar place sa incerc niste Nokian intr-o zi, mai ales ca anvelope de iarna.
Titlul ar trebui sa fie: "Ca un copil....". Altfel se intelege ca un copil a declarat ca a condus...