Nu mai are rost să discutăm despre popularitatea tot mai mare a SUV-urilor, pentru că este deja un subiect arhicunoscut. Dar merită să ne oprim puțin asupra dimensiunilor pe care aceste vehicule au început să le aibă.
Mai ales dacă ne referim la SUV-urile comercializate în Europa, acolo unde infrastructura (lățimea drumurilor, locurile de parcare și așa mai departe) nu este gândită pentru asemenea dimensiuni.
Un studiu recent arată că automobilele noi, comercializate în Europa, cresc în lățime cu 1 centimetru odată la 2 ani. Potrivit reglementărilor Uniunii Europene, lățimea maximă a vechiulelor din spațiul comunitar nu are voie să depășească 255 de centimetri.
Această lege a fost adoptată în anii '90, pentru a limita dimensiunea camioanelor și autobuzelor, dar de ea profită, mai nou, și constructorii de automobile.
Studiul respectiv demonstrează că lățimea medie a mașinilor noi din Uniunea Europeană a depășit 180 de centimetri, iar dacă acest trend se păstrează, va fi din ce în ce mai greu să parchezi sau să circuli pe străzile înguste din Europa.
Mai ales pentru pietoni și bicicliști.Într-un top al celor mai late SUV-uri vândute în Europa, BMW X5/X6, X7, XM, Range Rover, Volvo EX90 și Mercedes-Benz GLS ocupă poziții fruntașe. Lățimea acestor modele depășește 2.000 de milimetri, ajungând chiar la 2.047 de milimetri în cazul lui Range Rover.
"S-ar putea să nu sune ca o cifră uriașă (n.r creșterea de 1 cm la 2 ani). Dar realitatea este că - dacă nu se face o reformă - o mulțime de SUV-uri și pick-up-uri, de lux, de mari dimensiuni vor deveni la fel de mari ca și camioanele și autobuzele," susține James Nix, autorul studiului Transport & Environment.
Așadar, se dorește o modificare a dimensiunilor maxime pe care le poate avea un vehicul de pasageri pentru a nu aglomera și mai mult spațiul public. Parlamentul European și Comisia Europeană vor analiza această problemă în viitorul nu foarte îndepărtat.
Un alt studiu, de această dată realizat de o companie din Belgia, arată că și înălțimea unui vehicul este crucială pentru siguranța rutieră.
Spre exemplu, înălțarea capotei cu 10 centimetri crește riscul mortalității, în cazul unei coliziuni cu un pieton sau biciclist, cu 30%.Unele țări europene au luat deja măsuri împotriva vehiculelor de mari dimensiuni. De pildă, Franța a implementat un program care descurajează utilizarea mașinilor mari, iar autoritățile din Paris și din Lyon vor să majoreze taxa de parcare pentru SUV-uri.
via Carscoops
Pot confirma ca mașinile noi au tot crescut în dimensiuni și în prezent sunt expert în condus la 5cm distanță de gard.
Mi se pare amuzant că multi dintre cei care conduc balene pe drumurile astea au impresia că mașinile lor sunt chiar mai late decât sunt în realitate și își lasă o grămadă de spațiu lateral. Sau se opresc speriați crezând că n-au loc sa treacă.
Avem și noi un MPV în familie pe care îl folosim din ce în ce mai rar dar e mai îngust decât majoritatea SUV-urilor medii/mari.
Participanții la trafic fac accidentele, nu mașinile singure.
Conducerea UE pare din ce în ce mai irațională pe zi ce trece.
Dimensiunea masinii conteaza ENORM, iar sa spui ca acest lucru este irelevant intr-un accident cu un pieton, o bicicleta sau o trotineta denota o ignoranta totala fata de semenii tai.
Eu nu am spus că este irelevantă dimensiunea mașinii care dă peste tine, ci că „are mai puțină legătură” cu aceasta și mai mult cu participanții la trafic.
Mașina, bicicleta, trotineta sau șoșonii cu care este încălțat căscatul nu produc singure accidente.
Oamenii produc accidentele, nu vehiculele singure.
În ceea ce-i privește pe pietonii care traversează neregulamentar, pe bicicliștii sau trotinetiștii tembeli...nu e treaba mea să le port de grijă, ci a lor.
Lipsa educației rutiere a oamenilor este cauza principală a accidentelor, nu dimensiunea vehiculelor.
Conducerea UE, dacă vrea să dea dovadă de înțelepciune, să pună accent pe educație, nu pe limitări artificiale și inutile.
Ai spus ca nu e treaba ta sa le porti de grija. Oh, BA DA!!! Este obligatia noastra ca soferi sa evitam accidentele, chiar daca asta este din vina noastra sau nu (citeste art 1, alin 2 din Codul Rutier). Noi soferii trebuie tot timpul sa fim atenti la ce se intampla in jurul nostru si sa facem tot posibilul sa evitam accidentele, mai ales cele in care pot sa fie vatamari corporale.
Imi pun mari semne de intrebare cum ai trecut examenul psihologic.
Vorbesti de educatie (ma gandesc ca te referi la cea rutiera), dar daca ma iau dupa comentariul tau cred ca tu ar trebui sa incepi primul.
Deci mai intai sa se faca studii si sa se arate ce marci sunt implicate des in accidente mortale si apoi sa se puna taxe la constructorii care promoveaza viteza si condusul sportiv.
Sunt multe alte probleme mai mari dar se pare ca unii vor sa inchida ochii.
Sa repare drumurile proaste si apoi sa comenteze despre SUV.
Sa compare latimea si greutatea unui Bemveu Seria 5 cu multe SUV de pe piata si sa vedem care sunt mai late si mai grele.