Treaz la volan timp de 48 de ore: pilotul Andrei Mitrașcă va încerca să conducă timp de două zile fără se se odihnească

de Mircea Meşter
Luni, 25.03.2019
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Pentru a trage un semnal de alarmă în privința efectelor pe care oboseala la volan le are asupra stării fizice a șoferilor, Academia Titi Aur organizează un test-experiment de 48 de ore pe autostradă în care "cobai" este pilotul și instructorul Andrei Mitrașcă.

Oboseala care afectează fizic șoferii reprezintă una dintre principalele cauze ale erorilor care duc la accidente pe șoselele din România. Pentru a trage un semnal de alarmă și pentru a contribui la conștientizarea acestui fenomen, pilotul și instructorul de conducere defensivă Andrei Mitrașcă va fi "cobaiul" unui studiu unicat în România: acesta va conduce fără să se odihnească timp de 48 de ore pe autostrada București-Constanța, o echipă de specialiști monitorizându-i acestuia permanent starea fizică.

Ineditul studiu este organizat de Academia Titi Aur și de Skoda România în perioada 26-28 martie, starea lui Andrei Mitrașcă urmând să fie analizată constant de o echipă de specialiști ai Clinicii Somnolog din București, ai centrului de cercetare CeMark din cadrul Universității ASE București, ai centrului Superfit și de medici ai Serviciului de Ambulanțe București - Ilfov.

Norme de siguranță

Bineînțeles, testul de anduranță transformat în studiu de caz se va desfășura în condiții de siguranță absolută: Andrei va fi asistat de un copilot care va putea prelua oricând controlul asupra mașinii și să oprească la nevoie în condiții de siguranță. De asemenea, o mașină de siguranță va rula pe toată durata experimentului la o distanță de 200-400 de metri în fața mașinii conduse de Mitrașcă. Atât piloții acestei mașini, cât și copilotul lui Andrei Mitrașcă se vor schimba la fiecare 4-5 ore.

În cazul testului „Cursa de 48h”, Andrei va opri într-una dintre aceste patru situații: 1.

Când va considera că nu mai poate continua fizic; 2. Când instructorul însoțitor din dreapta va considera că șoferul nu mai poate continua în condiții de siguranță; 3. Când rezultatele la testele de reacție și percepție, pe care șofeul cobai le va face din două în două ore, vor arăta o capacitate insuficientă pentru a continua; 4. Când medicul specialist va considera că acesta nu mai poate continua ”cursa”.

Monitorizat în permanență

Specialiștii din domeniul medical vor monitoriza mișcările oculare, numărul de clipiri, direcția în care se îndreaptă privirea (indicatori măsurați cu dispozitivul de eye-tracking) tensiunea arterială, bătăile inimii, precum și capacitățile de reacție și de percepție sau modificări psihologice. 

"Studiul pe care îl vom face nu este un test de anduranță, este un studiu de caz prin care ne propunem să culegem cât mai multe date care să ne arate ritmul în care scad capacitățile noastre pe măsură ce continuăm să conducem obosiți. Chiar dacă majoritatea instructorilor implicați sunt sportivi, nu încercăm să doborâm vreun record, ci dimpotrivă, dorim să arătăm că oboseala nu iartă pe nimeni. Nici chiar pe cei antrenați, pe cei care conduc din plăcere”, spune Andrei Mitrașcă.

48 de ore în care intri în "comă alcoolică"

Potrivit statisticilor, oboseala la volan stă în spatele multora dintre accidentele rutiere, iar studiile arată că, după doar două ore de condus, capacitatea de reacție și de atenție a conducătorului auto este diminuată semnificativ.

Cu toate acestea, conducătorii auto se avântă adesea la drumuri lungi, fie că sunt în interes de serviciu sau în interes personal, nu rare fiind situațiile în care parcurg drumuri mai lungi de 16-18 ore de mers fără odihnă corespunzătoare.

Conform studiilor, vigilența conducătorilor auto scade vertiginos după doar 8 ore de condus și ajunge ca după 24 de ore de nesomn să scadă până la a fi similară cu cea a unui subiect aflat în stare de ebrietate. După 48 de ore, aceasta ajunge similară cu cea a unui subiect aflat în comă alcoolică.

Comentarii (7)

  • Calingura
    Spoiler: au facut la Myth Busters (parca) un test similar. Au condus beti si au condus nedormiti. Pe modelul au condus si zile, au condus si nopti.

    Rezultatul: este considerabil mai rau sa conduci prea obosit decat beat. Asta tinand cond de faptul ca e deja foarte grav sa conduci beat.

    De la mine personal: am adormit odata pe la Buzau. M-am trezit dupa 1 secunda probabil. Dar asa sperietura nu am mai tras nici inainte, nici dupa. Am tras pe dreapta, am dormit o ora pana s-a facut lumina si de atunci nu mai plec daca nu am dormit destul. Regula si gata!
    18 0
  • Mai corect ar suna titlul ca: Pilotul va incerca sa conduca 48 de ore.
    Ca cel mai probabil il vor opti dupa niste ore.
    8 0
  • inexorabil
    @Calingura, secunda aceea de “ieșire din peisaj” mi s-a ȋntâmplat și mie o dată. Ȋntr-adevăr, senzația de spaimă asociată cu revenirea bruscă din toropeală nu este deloc plăcută. Ȋn cazul nostru, a intervenit subconștientul, care a rămas de veghe. Dar, dacă oboseala ar fi prea accentuată, până la copleșire, nimic nu-l mai poate ajuta pe șofer…De aceea nu ȋncape discuție că testul organizat de ATA este maximum util. Iar ideea de bază este aceea că n-ar fi niciun motiv existențial care să justifice un interval de condus mai lung de opt ore.

    Oricât ar părea de paradoxal, adevărul brutal este că o parte din vina săvârșirii accidentelor revine…autorităților. Exact așa! IGPR ar trebui să planifice emisiuni rutiere, cu rol educativ și ȋn mod regulat, apelând la cât mai multe instituții media (oricum, spațiul de emisie este acaparat de o grămadă de porcării – gen showbiz – fără niciun impact benefic asupra vieții noastre, dimpotrivă…). Sigur că o asemenea inițiativă ar costa, dar presupun că acest “stat” și-a ȋntocmit o listă cu activități prioritare și activități subsidiare, ȋn funcție de care să drămuiască banii săi (noștri). Sau mă ȋnșel?
    8 0
  • eu am condus 900 km intr-o zi, pe drumuri nationale aglomerate, de la 6 dimineata pana la 12 noaptea (cu pauze)... senzatia era ca nu ma misc, ca stau pe loc si de aceea dorinta de a ajunge odata la destinatie ma impingea sa merg foarte tare in viraje... când mai aveam 50 km de parcurs am scapat la limita de un sant care se opunea modului meu de abordare a virajului (pe autostrada e si mai rau deoarece apare mai abititr monotonia si senzatia ca nu ajungi nicaieri... cu toate ca acei km i-as fi facut teoretic in 8 ore, un timp rezonabil de condus intr-o zi)
    5 0
  • Recomand ca experimentele facute pentru "a atrage atentia" sa se faca pe circuite, aeroprturi etc. Adica exact acolo unde nu trec alti oameni care isi vad de treaba lor.
    5 1
  • Experimentul asta se va lasa cu sechele pentru timp indelungat.
    "Treaz la" orice pentru 48 de ore distuge ritmul zi-noapte al creierului uman si din pacate nu e o chestie care se se poate recupera.
    Din pacate, spn asta din propria experienta: In facutlate am avut de predat un proiect la care am luctat continuu 72 de ore. Multi ani la rand am avut probleme cu somnul; poate ca sunt eu pur si simplu mai noctambul insa e o relatie cauzala intre prblemele mele si acel moment. Ziua sunt somnoros, noaptea nu pot sa adorm.
    Nu am narcolepsie in sensul clasic pentru ca nu adorm la momente nepotrivite (si pot sa conduc in siguranta masina, chiar si drumuri lungi - sau foarte lungi) insa pot sa spun cu siguranta ca deprivarea de somn produce efecte nebanuite pe timp lung daca nu cumva pentru toata viata.
    Intre timp mi-am luat carnetul si la primul drum in afara orasului (de la Bucuresti la mare) am adormit la volan doar pentru ca ma trezisem mai devreme sa evit aglomeratia. Am adormit la volan mai putin de o secunda: am fost trezit de banda rezonatoare de pe marginea autostrazii, adrenalina m-a condus pana la prima parcare unde am facut ceea ce trebuia sa fac de la inceput: SA DORM si sa continui drumul doar cand sunt convins ca pot conduce in siguranta. Acea banda rezonatoare mi-a salvat viata: Au fost cazuri in care am simtit ca trebuie sa opresc sa dorm la un drum de o ora si jumatate chiar daca mai aveam doar 20 de minute pana la destinatie; chiar daca drumul era facut ziua. Altfel, cu odihna corespunzatoare inaitne si dupa, am condus si 16 ore intr-o zi..
    Sper ca nu e prea tarziu sa opriti "experimentul" asta... pentru ca produce efecte pe termen lung...
    4 0
  • inexorabil
    Vreți să vă mărturisesc ceva? @tudor are perfectă dreptate! Simptomele pe care le reclamă el le-am simțit și eu pe pielea mea…cam de vreo 20 de ani la rând! Concret, ȋn armată (când se efectua stagiul obligatoriu…o tempora, că folositor mai era d.p.d.v. biopsihosocial!), am ȋndeplinit funcția de transmisionist calificat, deci, ce credeți…desfășuram regulat și ture de noapte (la centrala telefonică). Unde nu prea ȋți permiteai nici să ațipești, darămite să dormi literalmente. După regulament, când ieșeai dimineața din tură, trebuia să te duci la odihnă până la masa de prânz. Atunci nu mi se părea nimic ȋn neregulă, dar…odată liberat, adică revenit ȋn civilie, am constatat că mi-am dat peste cap bioritmul…Și nu este prea plăcut să nu poți adormi zilnic decât foarte târziu, iar ȋn zori să-ți sune alarma, căci…“din sudoarea feței tale ȋți vei mânca pâinea ta”. Din păcate, acest proces nu-l poți controla ȋn mod conștient, de pildă să-ți “poruncești” singur: culcă-te musai la ora care trebuie! Simți doar că trupul/creierul nu te ascultă…orice ai face, oricât de “pozitiv” ai gândi. Așa că și eu, și @tudor, tot ce-i posibil să ne luptăm cu hiba asta până la ultima suflare…
    3 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru